eitaa logo
عرفان ناب
548 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تا قدر بدانند و شاکر شوند.... ۞ حاج محمد اسماعیل دولابی: همان‎طور که در ظاهر، خداوند راه کربلا را چند وقت باز می‎کند تا مؤمنین بهره‎مند شوند و چند وقت می‎بندد تا قدر بدانند و شاکر شوند، در دل هم خداوند همین کار را می‎کند؛ چند روز بسط و گشایش و چند روز قبض و گرفتگی ایجاد می‎کند. چند روز حال عبادت دارید و چند روز از عبادت و نماز خودتان خوشتان نمی‎آید. اگر دیدید حال عبادت ندارید، خیلی شلوغ نکنید و صابر باشید چون خدا که صانع و پرورنده‎ی ماست، برای رشد دادن ما این کار را کرده است. ↩️ وقتی هم راه باز شد و کار روی دور افتاد، شکر کنید و بهره ببرید. 📘مصباح الهدی ص۲۰۱ ☑️ @ahlevela
⁉️ ايا تشكيك در مورد وجود نازنين حضرت رقيه سلام الله عليها صحيح است؟! ◾️ ماجراي خرابه شام و رحلت حضرت رقيه سلام الله عليها ⏱ مدت : ١٩ دقيقه 🎤استاد مهدي طيب http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-sire-va-tarikh/16%20ashnaii-ba-shakhsiiat-va-zendegani-emamzadegan-alaihessalam/901001%20hazrate%20roghaie%20a.mp3 @ahlevela
🔴 ⁉️ 🔊 ايا حركت و قيام زيد بن علي بن الحسين عليه السلام صحيح بود؟ ⁉️ ايا شخصيت ايشان مورد تأييد اهل بيت عليهم السلام بود؟ ⁉️ تعبير اهل بيت عليهم السلام در مورد ايشان چه بود؟ ⭕️ماجراي قيام زيد و انگيزه هاي او از قيام چه بود؟ ⭕️ نحوه شهادت زيد بن علي به مناسبت سالروز شهادت در اول يا سوم صفر - مدت : ٢٩ دقيقه استاد مهدي طيب http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-sire-va-tarikh/16%20ashnaii-ba-shakhsiiat-va-zendegani-emamzadegan-alaihessalam/08%20zendegani%20v%20shakhsit%20zeidebne%20aliebne%20hosein%20(891016).mp3 🆔 @ahlevela
‍🔴 هیچ‎ کس مثل این آقا از این مهمان پذیرایی نکرده است.... 💠 حاج محمد اسماعیل دولابی: یک بار که همراه به کربلا مشرّف شده بودیم، حزن شدیدی مرا احاطه کرد به نحوی که حتّی حال گریه هم نبود. لذا با همین گرفتگی روحی در خانه ماندم و حاج هادی از من پذیرایی می‎کرد و گاهی هم تنها به حرم مشرّف می‎شد. ↩️‌ یک روز به طوری که من هم می‎شنیدم، با خودش گفت: بد نیست برویم بیرون کمی ‎قدم بزنیم. من هم همراه او راه افتادم و با هم از خیابان جلوی حرم حضرت ابوالفضل علیه السّلام به طرف خارج شهر رفتیم. در کنار جاده زراعتکاری بود. بی‌‎اختیار کنار بوته‎های باقلا نشستیم. معروف است که بوته‌ی باقلا غم‎آور است. تا من به این نکته توجّه کردم، روی غمم آمد و بغضم ترکید و چند قطره اشک از چشمم جاری شد و دلم کمی ‎باز شد. بلند شدیم و مقدار دیگری قدم زدیم. این بار کنار گل‎های بنفشه نشستیم که بهجت‎آور است. حالم کاملاً عوض شد و آن حالت گرفتگی روحی کاملاً از بین رفت. حاج هادی هم چپقی چاق کرد و کشید. بعد راه افتادیم به سمت داخل شهر. ↩️ وقتی داخل شهر شدیم، دیدم همه‎ی مردم مشغول خانه تکانی و تمیز کردن منزل‎هایشان هستند. گویا خود را برای پذیرایی از مهمانی آماده می‎کنند. ابتدا فکر کردم مقصود از این مهمان حاج هادی است. تا این خطور از ذهنم گذشت، حاج هادی متوجّه شد و صلوات فرستاد و دور زد و از من فاصله گرفت؛ یعنی آن مهمان من نیستم. در این حال کسی به من گفت: امّا هیچ‎ کس مثل این آقا از این مهمان پذیرایی نکرده است. این را که شنیدم، سرم را برگرداندم که یکباره نگاهم به گودی افتاد و بدن‎های قطعه قطعه شده و سرهای مطهّر را دیدم. با دیدن این صحنه حالم منقلب شد و نزدیک بود از حال بروم و به زمین بیفتم که حاج هادی متوجّه شد و کمکم کرد به دیوار تکیه کنم تا به حال بیایم. 📘 مصباح الهدی ص۳۰۸-۳۰۹ 🔵🔴 شرح فراز (۸ دقیقه):↙️↙️↙️ 🎤🎤 استادمهدی طیب 🆔 @ahlevela
‍ جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ٣١ مردادماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد. در حاشیۀ درس احکام، در پاسخ به سخن یکی از حضار دربارۀ شیوۀ متداول تدریس احکام در مجالس دینی، مبنی بر اینکه غالباً احکام به‌گونه‌ای آموزش داده می‌شود که یادگیرنده متوجه چرایی احکام نمی‌شود، استاد فرمودند: ↩️ در آموزش احکام، باید روشن شود که حکم چیست؛ در این عرصه، در صدد نیستیم چرایی حکم را تبیین کنیم. چرایی حکم، بحث دیگری است. در چرایی احکام، یک نکته این است که آیا می‌توانیم به همۀ چرایی‌های وضع یک حکم از سوی خداوند برسیم؟ پاسخ این است که خیر! چرایی کامل احکام اگر برای ما قابل فهم و دستیابی بود، خدا اصلاً حکم وضع نمی‌کرد. می‌گفت خودتان تحقیق کنید و به آن برسید. اینکه خدا حکم وضع کرده، نشان می‌دهد که همۀ اطّلاعات لازم برای رسیدنِ به آن حکم در دسترس بشر نیست. و لذا خدا پا به میدان گذارده و حکم مقرّر کرده است؛ والاّ در زمینۀ پزشکی خدا حکم نداده؛ در مهندسی خدا حکم نداده است. چراکه اگر بشر عقلش را به کار بیندازد، می‌تواند خودش به نتیجه برسد؛ و لذا خدا پیغمبر طبیب، یا پیغمبر مهندس نفرستاد. ↩️ نکتۀ دوم این است که آیا به برخی از چرایی‌های احکام می‌توانیم رسید؟ پاسخ این است که بله. قرآن کریم، پیغمبراکرم و ائمّه علیهم‌السّلام گاهی به گوشه‌هایی از حکمت‌های وضع یک حکم از سوی خداوند اشاره کرده‌اند. برای مثال، شیخ صدوق در کتاب علل‌الشّرایع، احادیثی را گرد آورده است که علّت وضع برخی از احکام را توضیح داده‌اند. امّا آیا علّتی که در آن احادیث آمده است، تمام علّت وضع آن حکم است؟ خیر! این یکی از علّت‌های وضع آن حکم است. در آن روایات، علّت تامّۀ احکام بیان نشده؛ علّت ناقصه ذکر شده است و یک یا چند مورد از حکمت‌ها و خاصیت‌های هر حکم بیان شده است، انتظار اینکه ذهن ما همۀ چرایی‌های احکام را بفهمد، انتظار نابه‌جایی است. ادامه دارد….. 🆔 @ahlevela
‍ (بخش دوم و پاياني جلسه ٣١ مرداد ١٤٠١) برای مثال، همین حکم الهی که الان بیان شد که اگر در ظرفی انگور بود، آن را جوشاندیم، به جوش آمد و به الکل، یعنی شراب تبدیل شد که نجس است، داخل آن ظرف نجس می‌شود و اگر سرریز شده و به جدارۀ بیرونی ظرف ریخته باشد، آن هم نجس شده است. حال، طبق حکم تبعیت، اگر این فرایند جوشیدن ادامه پیدا کند، تا جایی که یک‌سوم آن تبخیر شود و ثُلُثان یا دو‌سوم از آن باقی بماند و به سرکه تبدیل شود، هم قسمتی از ظرف که سرکه در آن است، پاک است، هم قسمت فوقانی ظرف تا لبۀ آن که سرکه‌ای در آن نیست، و هم جدارۀ بیرونی ظرف. چرایی این حکم، غیر از چگونگی آن است. چگونگی آن، همین حکم به پاکی است؛ امّا چرا پاک است؟ ↩️ ممکن است خودمان بتوانیم به گوشه‌هایی از علّت آن پی ببریم؛ یا گوشه‌هایی از علّت آن در روایات گفته شده باشد؛ ممکن هم هست نه ذهن ما به چرایی آن راه پیدا کند و نه روایتی در این زمینه پیدا کنیم؛ امّا اجراء، تبعیّت و پذیرش این حکم، منوط به فهم چرایی آن نیست. همین‌که ما فهمیدیم حکم خدا این است، تسلیم هستیم. خدا فرموده بیرون ظرف هم پاک است؛ ما هم می‌گوییم پاک است. ↩️ مثال دیگر حکم تبعیّت، این است که وقتی پدر و مادر کافر، مسلمان می‌شوند، بچّه‌های نابالغ آنها هم به تبعیّت از پدر و مادر، پاک می‌شوند؛ درحالی‌که تا دیروز آنها بچّۀ کافر، و لذا نجس بودند. الآن پاک شدند. آن بچّه با شهادتین گفتن پدر و مادرش چه تغییری کرد؟ ما نمی‌دانیم. قطعاً تغییری در عالم اتّفاق می‌افتد؛ امّا راه فهم آن برای ما باز نیست. ما نمی‌دانیم این تغییر که در این پدر و مادر رخ می‌دهد، چه تأثيرات تکوینی در وجود آن بچّه‌ها می‌گذارد که در نتیجۀ آن، خدای متعال از آن لحظه به بعد، حکم به پاکی بچّه‌های آنها می‌کند. ↩️ اینکه ما چرایی احکام را نمی‌فهمیم، غیر از این است که بگوییم حکم را ناقص و یا مبهم برای ما گفته‌اند. ذهن شما به دنبال چرایی آن حکم است، درحالی‌که کسی که احکام درس می‌دهد، نمی‌خواهد چرایی احکام را بگوید؛ می‌خواهد خود احکام و مقرّراتی که خدا وضع کرده است را بیان کند و آموزش دهد. 📌 جا دارد در جنبۀ باطنی نیز به این نکته توجّه کنیم که اگر ما ظرفی باشیم که محبّت دنیا در وجود ما باشد، محبّت دنیا نجسمان می‌کند؛ چراکه حُبُّ الدُّنْيا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ. امّا اگر مظروف تغییر کند، یعنی محبّت دنیا تبدیل شود به محبّت خدا و اولیای خدا، چون آن محبّت پاک است، نه‌تنها مظروف ما که محبّت خدا و اولیای خداست، پاک است؛ ظرف آن که وجود ماست نیز پاک می‌شود. این مصداق حکم تبعیّت در باطن ماست. ↩️ همانطور که می‌بینید، قاعدۀ تبعیّت ظرف و مظروف در این ساحت هم صادق است. ما ظرفیم و اهل‌بیت علیهم‌السلام مظروفند: ذِكْرُكُمْ فِي الذّاكِرِينَ؛ وَ أَسْماؤُكُمْ فِي الْأَسْماءِ؛ وَ أَجْسادُكُمْ فِي الْأَجْسادِ؛ وَ أَرْواحُكُمْ فِي الْأَرْواحِ؛ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ؛ وَ آثارُكُمْ فِي الْآثارِ؛ وَ قُبُورُكُمْ فِي الْقُبُورِ. پس ما ظرفیم و آنها مظروفند. اینجا هم از قاعدۀ تبعیّت استفاده کنیم. اگر مظروف پاک شود، ظرف هم پاک می‌شود. مظروف تا دیروز محبّت دنیا بود. خودش که نجس بود، ما را هم نجس و پلید کرده بود. الآن محبّت دنیا به محبّت خدا تبدیل شد. محبّت خدا، هم خودش پاک است و هم وجود ما را پاک می‌کند. این قاعدۀ تبعیّت در جنبۀ باطنی است. 🆔 @ahlevela
‍ ✔️ جلسۀ هفتۀ اخیر آقایان اهل‌ولاء در روز سه‌شنبه 1 شهریور ماه ١٤٠١ در مهدیّۀ اهل‌ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد. پس از تلاوت آیات ٣٩ تا ٥١ سورۀ مریم در آغاز جلسه، استاد دربارۀ آموزه‌های مطرح‌شده در این آیات توضیحات مبسوطی دادند. از جمله نکته‌هایی که در مورد آیات ٤٥ تا ٤٧ بیان داشتند این بود که: ↩️ آیات ٤١ تا ٥٩ سورۀ مریم مواجهۀ حضرت ابراهیم علیه‌السّلام با پدرخوانده‌اش آزر را بیان می‌دارد. آیۀ ٤٥ می‌فرماید: يا أَبَتِ إِنِّی أَخافُ أَن يَمَسَّكَ عَذابٌ مِنَ الرَّحْمـٰنِ فَتَكُونَ لِلشَّيْطانِ وَلِـيًّا: ای پدر! من می‌ترسم عذابی از رحمان به تو برسد. پناه بر خدا از لطافت‌های قرآن! خیلی عجیب است! نفرمود عذاب جبّار! نفرمود عذاب قهّار! خیلی جای تأمّل دارد که وقتی از عذاب هم صحبت می‌کند، می‌فرماید عذاب رحمان! عذاب رحمان یعنی ظاهرش درد است و رنج و مشقّت؛ امّا باطنش رحمت است و لطف و عنایت. ↩️ عذاب رحمان مثل تنبیه پدر مهربان است نسبت‌به فرزند خطاکار. تنبیه ظاهراً درد دارد و بچّه در اثر آن تنبیه رنج می‌کشد؛ امّا باطن آن انتقام‌جویی پدر نیست؛ بلکه از سر رحمت و خیرخواهی است. می‌خواهد کودک را از انحراف و مسیر غلطی که انتخاب کرده و او را به نابودی می‌کشاند، نجات دهد؛ پس عذابِ رحمانی است. عذاب رحمانی پارادوکس عجیبی است! شاید تا به حال از این منظر نگاه نکرده باشید که عذاب رحمان؟! بله عذاب رحمان! ↩️ بارها گفته‌ایم که جهنّم ظاهرش رنج و مشقّت است و باطنش رحمت. اگر دوزخ نبود بسیاری از بهشتیان بهشتی نمی‌شدند؛ چون آنها که خودشان را در دنیا آلوده کرده بودند؛ نه در دنیا با توبه و تزکیۀ نفس خود را پاک کردند، نه در برزخ هم خداوند مشقّات عالم برزخ را برایشان پیش آورد؛ امّا آلودگیشان چنان عمیق بود که حتّی عذاب‌های برزخ هم نتوانست آن را برطرف کند. در برزخ هم عذاب، عذاب رحمانی است‌! یعنی فشارهای عالم برزخ می‌آید تا شخص را پاک کند؛ چون جز پاک، وارد بهشت نمی‌شود. کسی را که خودش را آلوده کرده، خدا می‌خواهد پاک و او را وارد بهشت کند؛ پس از سر رحمت عذابش می‌کند. حتّی در قیامت جمع عظیمی از کسانی که وارد جهنّم می‌شوند، عذاب خود را که طی کردند، بیرون می‌آیند و به بهشت می‌روند. اگر آن عذاب نبود، آنها هیچ‌وقت نمی‌توانستند وارد بهشت شوند. پس اینجا هم عذابِ رحمانی است. ادامه دارد….. 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com