هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه
☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد
▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت:
▪️ سوره «حمد» ۱ بار
▪️سوره «توحید» ۷ بار
▫️و بعد از نماز بگويد :
⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام
▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام.
▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام.
▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد.
📚 منابع:
مفاتیحالجنان، شیخ عباس قمی
مِصباحالمُتَهَجِّد، شيخ طوسی
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۵)
⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاحطلبی و فسادستیزی در جامعه - ۴
🔸 نکتۀ سوّم
نکتهی سوّم، مسؤولیّت مردم برای مبارزه با فساد در جامعه است. از دیدگاه قرآن همهی مردم بهخصوص افراد آگاه، دانا، فهمیده و صاحب درک، در مقابل فساد جامعه مسؤولند.
قرآن فرمود: إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّىٰ يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ: خدا اوضاع و احوال هیچ قومی را تغییر نمیدهد، مگر اینکه آن قوم به اصلاح خود مشغول شوند و خود را تغییر دهند.
همچنین فرمود: ذٰلِكَ بِأَنَّ اللهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلىٰ قَوْمٍ حَتّىٰ يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ: خدا نعمتی را که برای یک قوم مقدّر کرده، تغییر نمیدهد و از آنها سلب نمیکند، مگر اینکه آن قوم خود را به فساد بکشند و خود را تغییر دهند.
پس صلاح و فساد، رسیدن نعمت و سلب نعمت، هر دو محصول عملکرد افراد جامعه است. اگر افراد جامعه اهل صلاح باشند، هم خود آن افراد و هم جامعه در مسیر تعالی قرار میگیرند و فرجام نیکی از آن ایشان خواهد بود. به سخن دیگر، فقط افراد مصلح و جوامع مصلح اهل نجات هستند و فرجام نیکی دارند. اینک در آیاتی از قرآن که به همین معنا اشاره دارند، تأمّل میکنیم.
قرآن میفرماید: وقتی منکر در جوامع رايج میشود و معروف ترك میشود، نجات فقط مال گروه اصلاحطلب و آمِر به معروف و ناهى از منكر است؛ یعنی آن کسانی که بیتفاوتی در برابر فساد را کنار گذاشتهاند و با فساد مبارزه میکنند.
خدای متعال فرمود: أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا: ما کسانی را که از بدی نهی میکردند، نجات دادیم و کسانی را که ظلم میکردند، نابود کردیم.
همچنین فرمود: فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِی الْأَرْضِ إِلّا قَلِيلًا مِّمَّنْ أَنجَيْنا مِنْهُمْ: چرا از قرون گذشته و جوامع پیشین گروهی برگزیده نبودند که نهی از فساد کنند؟ جز تعداد اندکی که این کار را میکردند و آنها را نجات دادیم.
بنابراین نجات محصول مبارزه با فساد و محصول اصلاحطلبی و ظلمستیزی است و این برنامه و آرمانی است که همهی انبیاء داشتند.
قرآن از زبان شعیب پیامبر علیهالسّلام فرمود:
إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِيقِی إِلاّ بِاللّٰهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ:
من ارادهای جز اصلاح ندارم؛ هیچ هدفی، هیچ برنامهای جز برنامهی اصلاحطلبی ندارم؛ تا آنجا که در توانم باشد در راه اصلاح تلاش میکنم. البتّه میدانم که این تقلاّهای من جز با توفیق الهی به نتیجه نخواهد رسید. لذا بر خدا توکّل کردم و بهسوی خدا رو آوردم.
ادامه دارد ....
استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
💠 چهلّۀ کلیمیّه (موسویّه) - یکی از سه چهلّه مهم اهل سلوک
▫️اهل سلوک قائل به سه چهلّۀ مهم در طول سال هستند. دو چهلّه آن پیدرپی است و از اوّل ماه رجب شروع میشود و تا آستانۀ بیست ویکم ماه مبارک رمضان ادامه پیدا میکند. شصت روز آن، دو ماه رجب و شعبان است، به علاوۀ بیست روز ماه مبارک رمضان که جمعاً هشتاد روز میشود که دو چهلّۀ پیوسته است.
▫️کسی که از این دو چهلّه به خوبی بهره ببرد، برای درک و دستیابی به لیلهالقدر مستعد میشود. لیلهالقدر آفاقی یک بحث است و لیلهالقدر انفسی که مهمتر است، بحث دیگری است.
🍃 چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه
▫️چهلّۀ دیگر از اوّل ماه ذیالقعده شروع و تا روز عرفه ادامه دارد. به این چهلّه، چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه میگویند، زیرا خدای متعال چنین چهل روزی را با موسی بن عمران قرار خلوت گذاشت. خدای متعال در قرآن کریم فرمود:
✨و واعَدْنا مُوسى ثَلاثین لَیْلَةً وَ اَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعِینَ لَیْلَة✨
ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم و سپس آن سی شب را با ده شب تکمیل کردیم، در نتیجه میقات و قرار ملاقات موسی با پروردگار جمعاً چهل شب شد.
▪️این قرار از اوّل ماه ذیالقعده شروع و به روز عرفه ختم گردید، لذا این ایّام به یک چهلّه تبدیل شد.
▪️همچنین قرآن کریم فرمود : «وَ اِذْواعَدْنا مُوسى اَرْبَعِینَ لَیْلَة»، آن هنگام که ما با موسی چهل «شب» وعده گذاشتیم.
▪️در اینجا تأکید روی «شب» هم فوقالعاده است. نفرمود: چهل روز قرار گذاشتیم؛ بلکه فرمود: «چهل شب» قرار گذاشتیم. اینکه نقش شب در سیر و سلوک چیست و خلوتهای انسان در دل شب با خدای خود چه آثار فوقالعادهای دارد، بحث مستقلّی است که زمان جداگانهای میطلبد و بعضاً هم به آنها اشاره کردهایم. قرآن کریم در سوره مزّمّل، بعد از اینکه فرمود: «قُمِ اللَّیْلَ اِلاّ قَلِیلاً»، ای پیغمبر! جز اندکی در شب نخواب و بقیۀ آن را بیدار و مشغول عبادت و تهجّد باش؛ فرمود: «اِنَّ ناشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ اَشَدُّ وَطْئاً وَ اَقْوَمُ»، بی گمان عباداتِ نشأت یافته از شب، گامی مستحکمتر و سخنی پای برجاتر است. لذا شب در پروازهای معنوی و عروج عرفانی، فوقالعادگی دارد. اهل سلوک برای شب جایگاه ویژهای قائلند.
▪️چهلّۀ کلیمیّه یا موسویّه به این لحاظ تعریف شده و اهل سلوک این ایّام را به این اعتبار برای چهلّهنشینی اختیار میکنند.
《 استاد مهدی طیّب
《 ۹۲/۰۶/۱۴
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#چهله_کلیمیه_موسویه
@ahlevela_channel
4_5922787608018027722.mp3
6.33M
💎 فلسفۀ چهلّه نشینی
▫️مداومت بر عمل و تأثیر آن
▫️تمرین بندگی و رسیدن به مقام اخلاص
▫️خلوت با خدا و رهایی از غفلت
▫️عادت شکنی
▫️تمرین طاعت و ترک معصیت
▪️عزلت و انقطاع در فرهنگ قرآن
۹۲/۰۶/۱۴
#چهلهنشینی
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٨۲ بنا به نقل، امام سجّاد عليه السّلام فرمودند: منافق از بدى باز مىدارد، امّا خود باز نمى
💠#حديث ۳١٨۳
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: کسى که امر به معروف کند، مسلمانان را تقویت و پشتیبانى کرده است.
🔅 فمَن أمَرَ بالمَعروفِ شَدَّ ظُهورَ المُؤمِنینَ.
نهج البلاغه، حکمت ٣١
@ahlevela_channel
🔸اینکه در احادیث آمده است در آخرالزّمان امر به منکر و نهی از معروف میکنند، معنیاش این است که امر به معروف و نهی از منکر که میکنند، اثر عکس دارد، چون دائم به افراد سیخ میزنند و آنها را از دین بیزار میکنند.
🔸به زور میشود کسی را مسلم کرد و مجبور نمود شهادتین بگوید، ولی ایمان به زور نمیشود. نکند بچّهات را به زور به نماز وادار کنی.
«عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی»
📔 مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۶)
⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاحطلبی و فسادستیزی در جامعه - ۵
یک مسألهی بسیار مهم در مورد اهل صلاح و اصلاح این است که در برابر اصلاحطلبان واقعی، اصلاحطلبان قلاّبی و منافق هم داریم!
قرآن راجع به این منافقین میفرماید:
وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لـٰکِنْ لا يَشْعُرُونَ:
وقتی به آنها گفته میشود که روی زمین فساد نکنید و جامعه را بهنام اصلاحات به هم نریزید، باب فساد و فحشاء، بیبندوباری، آلودگی و هرزگی را در جامعه باز نکنید، میگویند ما اصلاحطلبیم!
امّا قرآن میفرماید: أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لـٰکِنْ لا يَشْعُرُونَ: اینها خودشان مفسدند و ریشهی فساد همین اصلاحطلبان دروغین هستند! ولکن شعور ندارند که بفهمند!
وَ اللهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ: این خداست که تشخیص میدهد اصلاحطلب واقعی و مفسد واقعی کیست! شناخت آنها ساده نیست؛ چون رفتاری شبيه امر به معروف و نهی از منكر مؤمنين، توسّط منافقين هم انجام میشود؛ منتها با صد و هشتاد درجه انحراف محور.
قرآن فرمود: الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ.
به همين ترتيب هم فرمود: الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ.
يعنی مؤمن و منافق هر دو حركتی دارند كه از نظر ظاهر شبيه هم است؛ منتها مهم اين است كه چه ارزشی را ترويج میكنند و با چه چيزی میستيزند؟! مؤمن نيكیها را ترويج میكند و با بدیها و ضدّارزشها میستيزد؛ در برابرش منافق مروّج ضدّارزشها و مخالف و ستيزنده با ارزشهای واقعی الهی است.
به همین ترتیب قرآن میفرماید فقط جوامعی كه مصلح باشند امکان بقا دارند و نابود نمیشوند؛ جوامع ديگر فرو میپاشند.
و ما كانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرىٰ بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها مُصْلِحُونَ:
خداوند هیچ قومی را، هیچ شهر و هیچ جامعهای را هلاک نمیکند در شرایطی که اهل آن جامعه در پی اصلاح باشند؛ در برابر فساد بیتفاوتی پیشه نکنند و اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند.
اگر حرکت اصلاحطلبانهی واقعی در جامعه باشد، هیچ قدرتی نمیتواند آنها را از پا درآورد.
یکی از بحثهای مهم در حوزهی مسائل سیاسی این است که عامل فروپاشی یک جامعه یا یک حکومت چیست؟ قدرت دشمن است؟ یا پوسیدگی خود سیستم؟
دیدگاههای متفاوتی در حوزهی سیاسی وجود دارد. دیدگاه قرآن این است که آنچه جامعه را به فروپاشی میکشاند، پوسیدگی از درون است!
برای مثال اگر یک گوی فولادی تو پر داشته باشیم، با هر تیری به آن بزنیم، اثر نمیکند؛ امّا یک بادکنک خالی را با نوک سوزن اشاره کنیم، میترکد!
قرآن در آیات اوّلیّهی سورهی فجر به تمدّنهای بزرگی اشاره میکند که فروپاشیدند.
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ الَّتِی لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ وَ ثَـمُودَ الَّذِينَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ وَ فِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتادِ الَّذِينَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ:
آیا ندیدی که خدا با تمدّنهای قدرتمند و ستمگری که کاخهای افسانهای داشتند چه کرد؟
سپس میفرماید چرا اینها فروپاشیدند؟
فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسادَ فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذابٍ: فساد در درون اینها زیاد شد! آنوقت بود که تازیانهی عذاب الهی فرود آمد و اینها فرو ریختند.
جامعهای که اصلاحطلبی در آن باشد، جامعهای که امر به معروف و نهی از منکر در آن باشد، مبارزه با فساد و آلودگی در آن باشد، آن جامعه دچار پوسیدگی درونی نمیشود؛ لذا فروپاشی هم نخواهد داشت؛ هرچه هم دشمن بیرونی قوی باشد!
دشمن بیرونی نمیتواند یک جامعهی سالم و سرشار از صلاح و راستی و عدالت را نابود کند!
لذا قرآن در آیات ناظر بر ماجرای غدیر فرمود: فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَوْنِ: ای مسلمانان از مردم نترسید!
به تعبیر امروز از آمریکا نترسید! از اروپا نترسید! از هیچ قدرت خارجی نترسید!
و اخْشَوْنِ: از من بترسید!
خداترسی، از آلوده شدن و فاسد شدن انسان جلوگیری میکند. پس ای مسلمانان! از فاسد شدن خودتان بترسید! اگر خودتان در درون سالم باشید، قدرت بیرونی نمیتواند هیچ مشکلی برای شما ایجاد کند.
ادامه دارد ....
استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
💠 نکاتی از بزرگان سیر و سلوک در آداب چهلّه نشینی - بخش اوّل
☀️ ۱- در این چهل روز هر روز صبح، دعای عهد، یعنی دعای «اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ ...» را بخواند.
▫️در روایت این دعا آمده است، اگر کسی چهل روز آن را بخواند، از یاران بقیّةالله الاعظم ارواحنافداه خواهد بود و اگر قبل از ظهور از دنیا برود، خدا او را برای اینکه در رکاب و محضر حضرت باشد، به دنیا برمیگرداند.
☀️ ۲- هر روز چهل مرتبه ذکر تسبیحات اربعه را بگوید.
▫️«سُبْحانَ الله، وَالحَمْدُلله، وَلا اِلهَ اِلاَّ الله، وَالله اَکبَرُ»
☀️ ۳- بعد از گرفتن وضو «آیهالکرسی» بخواند، برای اهل قبور هم این آیه را بخواند و یا خواندن آن را بعد از نمازهای صبح، ترک نکند.
☀️ ۴- گفتن اذکاری در این چهل روز توصیه شده است، مانند:
▫️ذکر «یا باقِی» روزی ۱۱۳ بار
▫️ذکر «یارَبُّ یا الله» روزی ۲۰۴ بار
▫️ذکر «یا صَمَدُ» روزی ۱۳۴ بار
▫️ذکر «یا عَلِیُّ» روزی ۱۱۰ بار
▫️ذکر «یا باسِطَ الْیَدَینِ بِالرَّحْمَه» روزی ۴۰ بار بعد از نماز صبح
☀️۵- در روزهای دوشنبه و چهارشنبه چهل مرتبه سوره تکاثر «اَلْهیکُمُ التَّکاثُر...» را بخواند.
☀️۶- در طول این چهلّه، هر روز «زیارت عاشورا» را بخواند.
☀️ ۷- در طول روز «با طهارت و با وضو» باشد و هنگام رفتن به بستر هم با وضو باشد و با وضو به خواب برود.
☀️۸- در ایّام چهلّه حتماً هر روز نمازهای خود را اوّل وقت بخواند و مداومت بر خواندن «نماز اوّل وقت» داشته باشد.
☀️۹- اگر توانست در سحر صدبار «استغفار» نماید. این استغفار را هم ممکن است در قنوت نماز وِتر (وَتر) به زبان جاری کند و یا جدای از نماز، در کنار نماز خود صد مرتبه استغفار کند. اگر در سحر موفّق نشد و برای این کار فرصت کم آورد؛ در این چهل روز حدّاقل صد مرتبه استغفار در طول روز را ترک نکند.
☀️۱۰- در طول این چهل روز، هیچ روزی را بدون «تلاوت قرآن و یا گوش سپردن به آن» از دست ندهد.
☀️۱۱- در این ایّام بر «ذکر و یاد خدا» مداومت داشته باشد. همیشه خود را در محضر و منظر الهی ببیند و حسّ حضور را کاملا حفظ کند.
☀️۱۲- بر «نفی خواطر» مداومت داشته باشد. خطوراتی که ذهن و دل او رامشغول میکند، از دل بیرون براند. در این زمینه از ذکر «لااله الا الله» به خوبی میتواند استفاده کند. بیرون راندن همهی افکار و تخیّلات از ذهن و دل، یعنی اینکه من فقط خدا را میخواهم، جز خدا هیچ چیز نمیخواهم و فقط میخواهم مشغول به محبوب خودم باشم.
☀️۱۳- از آداب چهلّهنشینی، «ترک اعتراض بر خدا» میباشد. در این زمینه دو جنبه وجود دارد: جنبۀ تکوینی، یعنی آنچه که خدا با ما کرده است و جنبۀ تشریعی، یعنی آنچه که به ما دستور داده که انجام دهیم. نسبت به هیچیک از این دو مورد، یعنی آنچه خدا با ما کرده، یا آنچه خداوند به ما امر کرده است که انجام دهیم؛ معترض، دلخور، ناراضی و ناخرسند نباشیم.
☀️۱۴- ادب دیگری در چهلّهنشینی، «جوع و کم خوردن» است، به قدری که طاقت عبادت را از انسان نگیرد. تا جایی که میتواند در طول این چهلّه، روزه بگیرد و اگر همه این چهل روز را نمیتواند، حدّاقل روزهای دوشنبه و پنجشنبه را روزه داشته باشد. اگر در این مدّت، روزهی روزهای خاصّی هم مستحب است، آنها را هم از دست ندهد.
☀️۱۵- نکته دیگر در آداب چهلّهنشینی، «پرهیز از خوردن غذاهایی است که باعث سنگینی انسان میشود»؛ نوعی رخوت، سستی و خواب آلودگی در فرد ایجاد میکند؛ شادابی، پرتوانی و سرزندگی برای عبادت را از انسان میگیرد و کسالت را بر او حاکم میکند. غذاهای سنگین، غذاهایی که ادویه جات فراوانی در آن به کار رفته است، غذاهای بسیار چرب و امثال اینها، چنین خواصّ منفی دارند.
ادامه دارد....
«استاد مهدی طیّب»
۹۲/۰۶/۱۴
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#چهله_کلیمیه_موسویه
@ahlevela_channel
💠 نکاتی از بزرگان سیر و سلوک در آداب چهلّه نشینی - بخش دوّم
☀️ ۱۶- «احتیاط کردن در لقمه»؛ یعنی انسان هر چیز که پیش آمد، نخورد. چیزهایی که به حلال بودن آنها یقین دارد؛ چه به اعتبار خود شیء خوراکی و چه به اعتبار منبع درآمدی که به تهیّۀ آن مواد غذایی یا شیء خوراکی منجر شده است، از هر دو منظر حلال باشد.
▫️در این ایّام بیشتر دقّت کند؛ هرکس هرچه داد، نگیرد و نخورد و تا به حلال بودن آن یقین پیدا نکرده است، حتّیالمقدور استفاده نکند. البتّه اینها که گفتیم، برای اوایل راه است. در بحث رزق مفصّل گفتهایم که هنگامی که فرد در سلوک به مرتبهای از رشد رسید، خدا ولایت او را در دست میگیرد. وقتی به آنجا رسید، خدا اجازه نمیدهد کسی چیزی را که مشکل دارد، به او تعارف کند؛ که او استفاده کند. شخص در آن مرحله، در حریم امن الهی قرار می گیرد؛ خدا حریمی ایجاد میکند و او را محفوظ میدارد؛ در معرض آن چیزها قرار نمیدهد و نمیگذارد آن چیزها به سمت او بیاید؛ ولی در اوایل یا اواسط راه که هنوز این ویژگی در فرد ایجاد نشده است، باید مراقبت کند و در خوردن هر چه به او تعارف کردند و یا هر چیز خوشمزهای که جلوی او گذاشتند و میتواند آن را بردارد و بخورد، احتیاط کند؛ تا با اطمینان بیشتری، لقمه حلال خورده باشد. آثار لقمه حلال را هم گفتهام و به روایت آن هم اشاره کردهام که:
«منْ اَکَلَ الْحَلالَ اَرْبَعِینَ یَوْماً نَوَّرَاللهُ قَلْبَهُ»
اگر کسی چهل روز لقمه حلال بخورد، خدا به او نورانیت قلب عنایت میکند.
☀️۱۷- «خوراکیهایی را هم که مال افراد بخیل، پست، بی بندوبار و غیرمتدیّن است، نخورد» و در این چهل روز سعی کند سر سفره اینگونه افراد ننشیند و غذای اینگونه افراد را نخورد.
☀️۱۸- سعی کند «از هر پولی یا در هر منزلی، چیزی نخورد». خیلی احتیاط کند حتماً پول او حلال باشد و مطمئن باشد که اهل منزلی که میخواهد مهمانشان شود، هم در حلال بودن کسبشان، هم در پرداخت وجوهات شرعیّهشان و هم در پاکی و طهارت آنچه که میخواهند با آن غذا بپزند، مقیّد هستند. این دقّتها را داشته باشد. تا جایی که میتواند، از هر فروشنده مواد غذایی تهیّه نکند. حتّیالمقدور غذای بیرون، مثل فست فودها، رستورانها، چلوکبابیها و امثال اینها را نخورد و تا جایی که میتواند، خودش غذای مطمئنّی را تهیّه و آماده کند.
☀️۱۹- در ایّام چهلّه نشینی توصیه شده است انسان، «حلیم و زیتون » بخورد. در این ایّام خوردن اینها برای حالات فرد مفید است.
☀️۲۰- نکته دیگر اینکه «کمتر با دیگران همصحبت شود»؛ کمتر مشغول دیگران شود و با آنها نشست و برخاست کند؛ تا جایی که میتواند، به حداقّل ضرورت اکتفا کند و بیش از آن، برای نشستن و حرف زدن با دیگران و نشست و برخاست با آنها وقت نگذارد.
☀️۲۱- در طول این چهل روز «موسیقی گوش ندهد»؛ حتّی مارش، سرود یا موسیقی که اوّل اخبار رسانهها پخش میشود. یعنی به طور کامل از موسیقی مصون بماند. علّت آن را هم گفتهام و به روایت آن اشاره کردهام، که اگر چهل روز در خانهای موسیقی نواخته شود، غیرت و حیا از آن خانه رخت میبندد.
☀️۲۲- «چشم خود را از افتادن به غیرِ آنچه نظر بر آن واجب یا مستحب است، باز دارد» و آن را کنترل کند؛ یعنی فقط به چیزهایی که دیدن آنها واجب یا مستحب است و ثواب دارد، نگاه کند. حتّی به نگاه به مباحات نپردازد؛ چه برسد به مکروهات و محرّمات.
☀️۲۳- «زبان خود را کنترل کند» و آن را از گفتن، جز چیزهایی که گفتن آنها بر او واجب یا مستحب است، باز دارد. حرفهایی را هم که مباح است، نگوید؛ چه برسد به حرفهای مکروه یا خدای نکرده حرام.
☀️۲۴- حتّیالمقدور سعی کند جایی باشد که اگر میخواهد مشغول عبادت، تفکّر یا ذکری شود، سروصدای دیگران نیاید. چه سروصدای خود افراد و چه صدای رادیو، تلویزیون و امثال اینها؛ چون همهی این صداها ذهن ما را به فکر کردن به آن اشخاص و یا محتوای آن صحبتها مشغول میسازند و تمرکزِ فکر و فراغتِ خاطر لازم برای اشتغال به ذکر خدا را از انسان سلب میکنند.
◻️ اینها نکاتی بود که بزرگان سیر و سلوک در آداب چهلّهنشینی، به استناد روایات، توصیه کردهاند؛ که انسان به توفیق الهی و با امداد اهل بیت معصومین علیهم السّلام لااقّل به مقداری که در این چهلّه مقدور و میسور است و در حدّی که در توان او باشد، عمل کند. انشاءالله.
«استاد مهدی طیّب»
۹۲/۰۶/۱۴
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#چهله_کلیمیه_موسویه
@ahlevela_channel
4_5934006371832824720.mp3
5.99M
💎 آداب و لوازم چهلّه نشینی
▫️خلوت و عزلت
▫️دوام بر طهارت
▫️مداومت بر ذکر
▫️نفی خواطر
▫️دوام بر صوم
▫️مراقبه و دل خود را با حقیقتِ ولایت، مرتبط نگه داشتن
▫ترک اعتراض به خدای متعال
▫️جوع و کم خوردن
#چهلهنشینی
@ahlevela_channel
May 11
🌿 نماز فوقالعادۀ یکشنبۀ ماه ذیالقعده
✨هدیۀ جبرئيل در سفر معراج به پیامبر✨
☀️ این نماز برای یکشنبۀ اوّل ماه ذیالقعده وارد شده است؛ ولی قید خاصّی ندارد. خواندن آن در تمام یکشنبههای ماه ذیالقعده و در طول سال توصیه میشود.
🔅 از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كه این نماز را بجا آورد، توبهاش مقبول و گناهانش آمرزيده شود، خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند، با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود، قبرش گشاده و نورانی گردد، والدينش از او راضی گردند، مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد، توسعۀ رزق پيدا كند، ملكالموت با او در وقت مردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود.
🍃 نحوۀ خواندن نماز یکشنبه ماه ذیالقعده:
▫️ابتدا غسل مستحب توبه کند و سپس وضو بگيرد.
▫️این نماز چهار رکعت است. در هر رکعت بخواند:
▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «توحید» ۳ مرتبه
▪️سوره «فَلَق» ۱ مرتبه
▪️سوره «ناس» ۱ مرتبه
▫️بلافاصله بعد از سلام نماز باید ۷۰ بار استغفار کند و بگوید:
▪️«أسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ»
▫️بعد از هفتاد بار استغفار، بگوید:
▪️«لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»
سپس این دعا را بخواند:
▪️«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ»
▫️ای خدای عزیز! ای خدایی که غفّار و بخشنده هستی! گناهان مرا و گناهان همۀ مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ که جز تو بخشندۀ گناهی وجود ندارد و جز تو کسی نیست که گناهان را ببخشد.
🍃 چند نکتۀ مهم :
🔅 نحوۀ خواندن این نماز به دو صورت نقل شده است:
▪️۱- یا دو نماز دو رکعتی که بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله انسان بلند میشود و نیّت دو رکعت بعد را میکند و در نتیجه جمعاً چهار رکعت میشود.
▪️۲- یا اینکه این چهار رکعت به شکل پیوسته انجام میشود با نیّت یک نماز چهار رکعتی که در رکعت دوّم آن تشهّد و سلام نیست و فقط در پایان رکعت چهارم تشهّد میخواند و سلام میدهد.
🔅 خواندن این نماز به هر دو صورت توصیه شده است. با توجّه به اینکه وقت بسیار کمی میگیرد؛ چه خوب است انسان به هر دو صورت بخواند؛ که هر یک از این دو در روایت مقصود بوده است، به آن عمل شده باشد.
🔅 نمازهایی که در روایات گفته شده است بعد از سلام نماز فلان ذکر را بگویید، بهتر است بعد از سلام، ذکر مستحبّ دیگری نگویید. حتّی سه مرتبه الله اَکْبَر را که مستحب است بعد از سلام نماز گفته شود، احتیاطاً نگویید. بلافاصله بعد از اینکه سلام نماز را دادید تسبیح را بردارید و استغفار کنید.
🔅 این نماز آثار و برکات فوقالعادهای دارد؛ که قبلاً عرض کردهام. وقتی به آن صحبتها مراجعه کنید، رغبتتان برای از دست ندادن این نماز به مراتب بیشتر میشود.
«استاد مهدی طیّب»
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@ahlevela_channel