nabood-nashodan-fetrat-va-khollod-dar-doozakh-14001223.mp3
5.63M
💠 نابود نشدن فطرت و خلود در دوزخ
- عدۀ زیادی از دوزخیان با تحمّل درد و سختیِ معالجات در دوزخ، به سلامت روحی خود برمیگردند و حدّاقلِ شرایط ورود به بهشت را پیدا میکنند، در نتیجه از دوزخ آزاد شده و به پایینترین مرتبۀ بهشت وارد میشوند ...
- تعبیر خلود در قرآن کریم و جاودانگی در بهشت و زمین ...
🎤 استاد مهدی طیّب
۱۴۰۰/۰۹/۱۵
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٧٧١ بنا به نقل، امام حسن عسکری عليه السّلام فرمودند: بهترين دوستان تو آن کسي است که خطايت را
💠#حديث ۳٧٧٢
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: توبه زیباست، ولی در جوانی زیباتر.
🔅 اَلتَّوبَهُ حَسَنٌ وَ لکِن فِی الشَّبابِ اَحسَنُ.
نهج الفصاحه، ص ٥٧٨
@ahlevela_channel
افراد معصیتکار که توبه میکنند، مهمان تازهوارد خدایند و خدا آنها را دوست دارد.
🔸من کُلِّ مَعصِیةٍ وَ طَاعَةٍ اَستَغفِرُ اللهَ: از هر گناه و طاعتی که انجام دادهام، از خدا طلب مغفرت میکنم. پس عبد از همهی کارهای خودش، چه بد و چه خوب، استغفار کرد و جنبهی انتساب فعل به خودش منتفی شد و تنها کارهای خدا باقی ماند. آن وقت دید که کُلٌّ مِن عِندِ اللهِ: همهی کارها از جانب خداست.
🔸عبد مولا را که میبیند، شکر میکند و خودش را که میبیند، استغفار میکند.
🔸افراد معصیتکار که توبه میکنند، مهمان تازهوارد خدایند و خدا آنها را دوست دارد.
عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی
📔مصباحالهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
#استغفار
@ahlevela_channel
tabdil-napaziriye-fetrat-14010123.mp3
706.6K
💠 تبدیل ناپذیری فطرت
- فطرت عوض نمیشود، ممکن است زیر لایههای غفلت و معصیت مخفی شود و ظهورش از بین برود . . .
🎤 استاد مهدی طیّب
۱۴۰۱/۰۱/۲۳
@ahlevela_channel
fetrat-fased-nemishavad-1401-06-07.mp3
845.8K
💠 فطرت دچار فساد نمیشود
- فطرت گوهری است که حقیقت و هویّت انسانی ما را شکل میدهد، فاسد نمیشود، اما روی آن غبارها و آلودگیهایی مینشیند . . .
- تفاوت شخصیت بالفعل و شخصیت بالقوّه . . .
🎤 استاد مهدی طیّب
۱۴۰۱/۰۶/۰۷
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٧٧٢ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: توبه زیباست، ولی در جوانی ز
💠#حديث ۳۷۷۳
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: گذشت، تاجِ خصلتهاى والاى انسانى است.
🔅 العَفوُ، تاجُ المَكارِمِ.
غررالحكم، ح ٥٢٠
@ahlevela_channel
غفّاریت و غفوریت خدا گناهی برای خلق باقی نگذاشت. استغفارهای ما برای این است که خودمان باور کنیم بخشیده شدهایم.
🔸غفّاریت خدا یعنی این که هیچ گناهی برای خلقش قائل نیست و به گناه خلقش توجّهی ندارد. کسی که بعضی را ببخشد و بعضی را نبخشد، غفّار نیست. پس تنها باور خودت شرط است. البته وقتی که این را باور کردی، به خودت میگویی در دیزی باز است، ولی حیای گربه کجا رفته؟ آنوقت ادب میکنی و از گناه پرهیز میکنی.
🔸غفّاریت و غفوریت خدا گناهی برای خلق باقی نگذاشت. استغفارهای ما برای این است که خودمان باور کنیم بخشیده شدهایم.
🔸اینکه فرمودهاند روزی هفتاد بار استغفار کن، تکرار برای باور است. یعنی آنقدر تکرار کن تا باور کنی خدا تو را بخشیده است.
🔸خداوند میگوید اصلاً من گناه تو را ننوشتم که آن را ببخشم؛ ملائکه نوشته بودند که آن را هم با استغفارت پاک کردی.
عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی
📔مصباحالهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
#استغفار
@ahlevela_channel
💠 اختلاط طینت - بخش اوّل
طینت ائمه و معصومین علیهمالسّلام از علّیین صِرف است که نور صرف و خیر و طاعت محضند و طینت فراعنه از سجّین محض که ظلمت و شرّ محض و معصیت صرفند.
و طینت مؤمنان و شیعه و طینت تابعان فراعنه حاصل از جنبه علّیین و جهت سجّين هر دو است.
آنچه شرّ و معاصی که از مؤمن صادر شود از جنبه سجّین و آنچه طاعت کند از جهت علّیین است و همچنین آنچه اعمال نیک و اخلاق نیکو که از تبعه فراعنه آید از آن جزو و آنچه شرّ و فساد کنند از این جزو است.
و چون قیامت و روز بازگشت شود جنبۀ سجّین مؤمنین را به تبعه کفار میدهد و جنبۀ علّیین آنان را به مؤمنان دهد، پس آنان چون متبوعان خود صِرف ظلمت و سجّین شوند و اینان نیز چون پیشوایان کرام خود صِرف نور و اشعه و آینه تمام نما شوند. و حضرت در این باب استشهاد به چند آیه فرمود و هی قوله تعالى:
لِيَمِيزَ اللهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَىٰ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ (انفال - ۳۷)
قَالَ مَعَاذَ اللهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلَّا مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ إِنَّا إِذًا لَظَالِمُونَ (يوسف - ۷۹)
فَأُوْلئِکَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ (فرقان - ۷۰)
و فرمود:
اَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا غَرَبَتْ اَیْنَ يَذْهَبُ شُعاعُها؟ (فیض کاشانی - کلمات مکنونه)
یعنی نور و شعاعش از او مفارقت نمیکند و با او است هرکجا هست.
و اشکال در اخبار طینت از دو وجه است.
یکی آنکه دلالت بر جبر دارد، چه لازمه علّيين طاعت و سجّين معصیت است،
دوّم آنکه این تبدیل، ظلم است ولاتَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخرى (انعام، اسراء، فاطر، زمر) و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد
و حقير بعون الله به بیانی که قریب به فهم هرکسی باشد اشاره به رفع هر دو اشکال میکنم . . .
ادامه دارد . . . .
📙 کاشف الاسرار ، جلد دوّم
اثر: مولی نظرعلی طالقانی
به کوشش: استاد مهدی طیّب
#کاشفالاسرار
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۷۷۳ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: گذشت، تاجِ خصلتهاى والاى انسانى
💠#حديث ۳٧٧٤
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند:حسود، پُر حسرت است، و گناهانش مضاعف.
🔅 الحَسودُ كثيرُ الحَسَراتِ، مُتضَاعَفُ السَّيّـئاتِ.
غررالحكم، ح ١٥٢٠
@ahlevela_channel
استغفار عامّهی مردم برای گناه دوست است. گناه دوست گناه خود آدم است.
🔸استغفار عامّهی مردم برای گناه دوست است. گناه دوست گناه خود آدم است. استغفار خصّیصین استغفار از غیر خداست. غیر خدا را دیدن و از غیر خدا گفتن، پوشاندن خداست و ظلم است و باید از آن استغفار کرد تا غیر او را ندید و جز از او نگفت.
🔸معنای اَستَغفِرُ اللهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ این است که خودت به خودت میگویی خلق را بیامرز و ببخش. بالاترها برای زیردستانشان باید استغفار کنند و الاّ کار خودشان گیر پیدا میکند. استغفار پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم برای امّت و استغفار ملائکه برای مؤمنین مصداق همین حقیقت است. اگر میخواهی بخشیده شوی، خلق را ببخش.
عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی
📔مصباحالهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
#استغفار
@ahlevela_channel
💠 اختلاط طینت - بخش دوّم
▫️رفع اشکال اوّل
بدان که آنچه در حیّز امکان است، از عقل اوّل تا به هیولی و از هیولی تا به عقل اوّل، لابد به قاعدۀ امکان اشرف و امکان اخسّ باید لباس وجود بپوشند، و هر چه در عالم استعداد و قوه و کون و فساد واقع است لابد او را غایتی و نهایتی است که غایت وی اشرف از وی است، پس هر یک را زمانی و عمری و اَجَلی ضرور است تا از قوه به فعل آید، پس وصول حیوان و نبات و صور طبیعیه به غایات و معاد خود، کمال و لذت ایشان است که رجوع میکنند به سوی ارباب انواع چون رجوع شعاع الى الشّمس.
پس اشکال در مکلّفین است که جنّ و انس و ملائکه باشند، چه آنچه از ملائکه که در حیّز استعداد و صاحب نَفْساند مکلّفند و مجبور بر طاعت نیستند و الّا در چندین آیه مدح ایشان وارد نمیشد، چون:
يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ (انبیاء - ۲۰)
لَا يَعْصُونَ اللهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (تحریم - ۶) و هكذا.
پس اشکال منحصر به خلقت جن و انس است و رفع اشکال به این میشود که بدانی که روح از عالم پاک است و ارواح کلّاً از علّییناند که لَوْخُلِّیَ وَ طَبْعَهُ میل به مبدأ و طاعت دارند، و مراد از طینت، مزاج و طبیعت و بدن است که او مَقسم علّيين و سجّین است و طینت و مزاج سجّینی هر چند مدام میل به شرور و معاصی دارد ولكن مقتضی است نه علّت تامّه و روح بر وی قاهر است و مختار است، پس هرکه عاصی شد به فهم و اختیار عاصی شده.
بلی فرق این است که طینت علّیین و روح وی هر دو طالب طاعتند و کش واکش ندارند به خلاف طینت سجّینی که اگر روح وی پی طاعت برود مدتها در کشاکش مزاج است تا او را رام کند و اگر پی مزاج برود بزودی وارد اسفل السافلین میشود. و اگر کسی نداند که روح قاهر است بر بدن یا آنکه روح از عالم پاک است، خود را ملامت کند که معنی روح را نفهمیده و معنی قُلِّ الرُّوحُ مِنْ اَمرِ رَبّی (اسراء - ۸۵) را ندانسته.
ادامه دارد . . . .
📙 کاشف الاسرار ، جلد دوّم
اثر: مولی نظرعلی طالقانی
به کوشش: استاد مهدی طیّب
#کاشفالاسرار
@ahlevela_channel