eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
530 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲۳) ⚪️ شیوه‌ها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر -۲ نكته‌ی دوّم در بحث شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر، این است که انسان بايد از سر محبّت و خيرخواهی نسبت‌به طرف مقابل و با در نظر گرفتن مصلحت او، امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كند. البتّه در امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر، جايی هم هست كه انسان شمشير برمی‌دارد؛ امّا ولیّ خدا و مؤمن، آنگاه که شمشير برمی‌گیرد و گردن قطع می‌كند نیز، وجودش سرشار از محبّت و خیرخواهی نسبت به طرف مقابل است. همچون پزشک جرّاحی که دست سیاه‌شده‌ی فرزند خود را قطع می‌کند. هرچند او دست فرزندش را قطع می‌كند، امّا اين عمل او سرشار از محبّت است. می‌خواهد اين سياهی بالاتر نيايد و به قلب فرزندش نزند و او را نكشد. تيغ اولياء خدا اين‌گونه است. گرچه می‌بُرد؛ امّا از سر محبّت و خيرخواهی می‌برد. ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
830314 eslah talabi v amre b maroof 3 (mp3cut.net) 5.mp3
1.06M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۴) ⚪️ شیوه‌ها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر -۲ نكته‌ی دوّم در بحث شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر، این است که انسان بايد از سر محبّت و خيرخواهی نسبت‌به طرف مقابل و با در نظر گرفتن مصلحت او، امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كند. 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
madreseye-engheta-tohid.mp3
3.06M
💠 دهۀ اوّل ذی‌الحجّه، مدرسۀ انقطاع و توحید 🔅 ده روز نخست ماه ذی‌الحجّه افضل ایّام سال برای عبادت است و هیچ عمل خیر و عبادتی در هیچ روزی به فضیلت عبادت در ده روز نخستین این ماه نمی‌رسد. 🔅 همان‌طور که دهه‌هایی را به ائمّۀ معصومین علیهم السّلام منتسب می‌دانیم، اگر بخواهیم برای این ده روز نامی بنهیم، باید این ده روز را «دهۀ الهیّه» یا «دهۀ توحیدیّه» بنامیم. 💎 رسیدن به حقیقت توحید در جنبۀ نظری و عملی 🔅 جز خدا را در عالم ندیدن هم مراتبی دارد که در این ده روز باید تکمیل شود. چون گاهی سالک از غیرخدا قطع توجّه می‌کند؛ امّا خود این قطع توجّه او نوعی التفات و توجّه است. 🔅 همین که اراده می‌کند که توجّه خود را از غیرخدا قطع کند، ظهور یک نوع توجّه است. این «مقام قطع» است و «توحید تام» بالاتر از این است. 🔅 مرتبۀ بالاتر، «مقام انقطاع» است. در مقام انقطاع این اراده، التفات و توجّه نیست؛ خود به‌ خود غیرخدا دیده نمی‌شود؛ نه اینکه شخص اراده کند غیرخدا را نبیند. این «مرتبۀ انقطاع» است. 🔅 و اوج مرتبۀ توحید، «مرتبۀ کمال انقطاع» است؛ که در مناجات شعبانیه از خدا می‌خواهیم «اِلٰهِی هَبْ لِی كمالَ اْلاِنْقِطاعِ اِلَیکَ» .... 《 استاد مهدی طیّب 《 ۹۲/۰۷/۱۱ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
نماز شب‌های دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه @ahlevela_channel
هدایت شده از دست امید
⭕️ اطلاعیه 💠 عن أبی‌الحسن موسی (علیه‌السلام) قال: قال رسول الله (صلی‌الله علیه و آله) لام‌سلمة و قد قالت له یا رسول الله نحضر الأضحی ولیس عندی ما أضحی به فأستقرض واضحی؟ قال فاستقرضی فإنه دین مقضی 🌼 ام‌سلمه به رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) عرض کرد: ای رسول خدا! عید قربان شده و نزد من چیزی نیست که قربانی کنم. آیا برای قربانی قرض کنم؟ پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) فرمود: «قرض کن که وام آن پرداخت شدنی است.» ✅ به آگاهی می‌رسانیم خیریه «دست امید» در نظر دارد به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان و به نیت سلامتی وجود مقدس و مبارک قطب عالم امکان، یگانه منجی عالم بشریت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) و تعجیل در فرج آن حضرت و همچنین دفع بلا از جامعه و شفای بیماران، گوسفند قربانی کند و طبق سنت سال‌های گذشته، گوشت قربانی را بین خانواده‌های نیازمند تحت پوشش توزیع کند. از این رو افرادی که مایل به مشارکت در این امر خداپسندانه هستند می‌توانند کمک‌های خود را حداکثر تا روز «سه‌شنبه ششم تیرماه 1402» به شماره کارت زیر (بانک سرمایه به نام عباس ملکی) واریز کنند: 6396-0712-1126-4106 🔹 امید است نیکوکاران عزیز با مشارکت حداکثری، دیگر خیران را هم به این کار ترغیب و در آن سهیم کنند. 📌 فإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ﴿سورۀ هود/ 115﴾ پس به‌یقین خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمی‌کند. 🔺 تذکر مهم: لطفاً از واریز وجه قربانی به کارتهای دیگر جداً خودداری کنید. ♦️@daste_omid
هدایت شده از دست امید
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢١۲ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر گاه يكى از شما دعا كرد،
💠 ۳٢١۳ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: نزدیک‌ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق‌ترین و نزدیک‌ترین شما به مردم است. 🔅 أَقْرَبُکُمْ غَداً مِنِّی فِی الْمَوْقِفِ أَصْدَقُکُمْ لِلْحَدِیثِ، وَ آدَاکُمْ لِلْأَمَانَةِ، وَ أَوْفَاکُمْ بِالْعَهْدِ، وَ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً، وَ أَقْرَبُکُمْ مِنَ النَّاسِ. امالی(طوسی)، ص ٢٢٩ @ahlevela_channel
🕋 مقصود از اینکه فرموده‎اند به هنگام طواف باید سمت چپ بدن به سمت کعبه باشد، این است که دلت رو به خدا باشد، چون قلب در طرف چپ بدن قرار دارد. مقصود این نبوده است که هنگام طواف دائماً خودت را در فشار قرار دهی که نکند ذرّه‎ای منحرف گردد. دلت رو به خدا باشد و در جهت درست، به طور طبیعی راه برو. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی🌱 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی 🍃 ۴۰- با توجّه به تأثیر لقمه‌ى حلال در حالات معنوى، ضرورت زندگى عزّتمندانه‌ى مؤمن در جامعه و بى‌نیازى او از خلق و سربار دیگران نبودن و مبتلا نبودن به تکدّى‌گرى و چشم دوختن و دست دراز کردن به سوى مخلوق، بر سالک الى الله واجب است که براى تأمین معیشت خود و خانواده‌اش، به فعّالیّت‌هاى مفید و سالم اقتصادى روى آورد و با تلاش و کوشش خویش، رزق حلال خود را به دست آورد و از مازاد نیاز خود و خانواده‌اش، به محرومان و محتاجان نیز کمک کند. 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۳۲ @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲۴) ⚪️ شیوه‌ها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر -۳ نکته‌ی سوّم در شیوه‌ی امر و نهی این است که انتظار ما به‌عنوان آمر و ناهی، از شخص مقابل باید در حدّ توان و فهم او باشد. گاهی انتظار بيش از حدّ توانايی و سطح فهم و معرفت شخص، او را بی‌دين می‌كند. از امام علیه‌السّلام نقل شده که فردی رفيقش را كه اهل كتاب بود، به اسلام دعوت كرد و او مسلمان شد. فردای آن روز، قبل از اذان صبح رفت در خانه‌ی او و گفت: مؤمن! بلند شو به مسجد برويم. او را به مسجد برد و گفت هنوز اذان را نگفته‌اند. بیا با هم نماز ‌شب بخوانيم. بعد گفت بیا نافله‌ی صبح و دعاها را بخوانيم تا اذان را بگويند. اذان را كه گفتند، گفت: حالا نماز صبح را بخوانيم. نماز صبح را كه خواندند، گفت حالا تعقيبات نماز صبح را بخوانيم. بعد گفت امروز روز شنبه است. نماز روز شنبه را بخوانيم، دعای روز شنبه را بخوانيم، زيارت روز شنبه را بخوانيم. همين‌طور ادامه داد تا ظهر شد. گفت اذان ظهر را گفتند. بیا با هم هشت ركعت نافله‌ی ظهر بخوانيم، حالا چهار ركعت نماز ظهر را بخوانيم، حالا تعقيبات نماز ظهر را بخوانيم. بعد اذان عصر را هم گفتند. گفت هشت ركعت نافله‌ی عصر را هم بخوانيم و بعد هم چهار ركعت نماز عصر بخوانيم و بعد هم تعقيباتش را بخوانيم. بعد گفت الآن نزديک مغرب است. پس می‌نشينيم كمی دعا می‌خوانيم تا اذان مغرب را بگويند. اذان مغرب را هم گفتند. گفت حالا نماز مغرب را بخوانيم. بعد هم گفت چهار ركعت نافله‌ی مغرب را بخوانیم. دعاها و تعقيبات نماز مغرب را هم خواندند. وقت نماز عشاء شد. نماز عشاء و نافله و تعقيبات آن را هم خواندند. تا اينكه آخر شب شد. با هم از مسجد بيرون آمدند و هر كدام به خانه‌ی خود رفت. فردا دوباره اين مسلمان رفت در خانه‌ی شخص تازه‌مسلمان كه او را با خود به مسجد ببرد. در خانه‌ی طرف را زد و گفت مؤمن بيا برويم. نزديك اذان صبح است. مسيحي تازه‌مسلمان گفت اين اسلامی كه شما داريد، به درد افراد بیکار می‌خورد! من يک فرد بدبخت و فقيرم و بايد با كارگری پول در بياورم و خرج زن و بچّه‌ام را بدهم. من از اسلام برگشتم! امام علیه‌السّلام بعد از نقل این ماجرا فرمودند: همان كسی ‌كه او را به دين وارد كرد، او را از دين بيرون كرد! پيغمبراكرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرمودند: أُمِرْتُ بِمُداراةِ النّاسِ كَما أُمِرْتُ بِتَبْلِيغِ الرِّسالَةِ: من همان‌گونه كه از جانب خدا به تبليغ اسلام و دين و رسالتم، مأمور شدم، همان‌گونه مأمور شدم كه با مردم مدارا كنم و از هر كس در حدّ خودش انتظار داشته باشم. وقتی انسان اين نكته را در نظر نمی‌گيرد، زود برآشفته می‌شود و عكس‌العمل‌های نامناسب نشان می‌دهد. حاج‌ آقای دولابی رحمة الله‌ عليه كه سخنانشان تاريخی و ماندگار است، می‌فرمودند: اگر بچّه‌ی دو سه ساله‌ای در حقّ تو یک كار بچّگانه بكند، چندان به تو برنمی‌خورد؛ امّا اگر همان كار را فرد بالغی بكند، آن را توهين تلقی می‌كنی. شخص نابالغ وقتی معصيت می‌كند، خدا و پیغمبر هم چندان بر نمی‌آشوبند و بر او سخت نمی‌گيرند. حال باید توجّه داشت که بلوغ فقط به سنّ و قدّ و بدن نيست؛ به عقل و معرفت و شعور هم هست. اهل معصيت، نابالغند. نابالغ هم وقتی معصيت كرد، خیلی خودت را اذیت نکن و عصبانی هم نشو. او فهم و شعورش نمی‌رسد. او را امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر بكن؛ ولی اين معصيت، تو را چنان عصبانی نكند كه نهی از منكرت، نهی ‌از‌ معروف و امر ‌به‌ معروفت، امر به منكر شود. به‌علاوه، با حسن‌ظنّ و خوش‌بينی به کار او نگاه كن. اگر راه توجيه مثبتی هست، بنا را بر اين نگذار كه او حتماً و عمداً می‌خواسته معصيت كند و من بايد او را ادب كنم! ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel