💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۷
🔻داستان عاشورا، گره خوردن عقل و عشق🔻
▪️کربلا نمایشگاه عظیم معرفت و معنویّت و تجلّیگاه همهی عظمتهای انسانی است.
▪️ یعنی اگر بخواهیم بگوئیم که انسان تا کجا میتواند پر بکشد و بخواهیم عالیترین نمود عروج انسان را در یک نمایشگاه و یا به صورت تابلوی نقاشی ارائه کنیم، جز کربلا جایی دیگر را در تاریخ پیدا نمیکنیم.
▪️ داستان عاشورا فقط ذهنها را اشراب نمیکند، فقط معرفت و عقلانیت انسان را رشد نمیدهد و به کمال نمیرساند. در طول تاریخ در جوامع بشری، وقتی اندیشه بدون عشق، بدون احساس و بدون عاطفه مطرح است، هیچ حرکتی نمیزاید.
▪️ این همه روشنفکرانِ بی عشقی که بحث های تئوریک زیبا و عمیق اجتماعی داشتند، اما به هیچ حرکتی منجر نشد. داستان عاشورا علاوه بر اینکه عقل را اشراب میکند، اندیشه را تغذیه میکند و انسان را به یک فهم جامع و کامل از حقایق الهی و انسانی میرساند، عشق میآفریند.
▪️ یعنی داستان عاشورا، گره خوردن عشق و عقل است، همان دو چیزی که گفته میشود در عرصهی حیات بشری دائم در ستیز بودهاند. در داستان عاشورا این دو با هم آشتی میکنند. هم اندیشه بزرگ و عمیق و هم قلب سرشار از عشق خالص را میبینید.
▪️ آنجایی که عقل بدون عشق حضور پیدا کرده، جز بحث های تئوریک و بی خاصیت، عمل و ثمرهای نمیبینیم. آنجایی هم که عشق بدون عمل وارد عرصه زندگی شده، حرکتهایی که تضمینی برای درست بودنش وجود ندارد، ظهور پیدا کرده است.
▪️ حال آنجایی که عقل و عشق با هم گره میخورند، یعنی هم مصباح الهدایی است که اندیشه را اشراب میکند و هم سفینه النجاتی است که دل را سرشار از عشق و جذبههای الهی خود میکند؛ آنجاست که میتواند بزرگترین حرکتها در درستترین مسیرها متبلور شود.
▪️ واقعهی عاشورا این دو را با هم گره میزند؛ یعنی عشق و عقل را، معرفت و شناخت را با عشق و احساس تلفیق کرده است.
▪️ بنابراین برای بهرهگیری درست از عاشورا، باید همین گونه با داستان عاشورا رو به رو شد.
▪️ آنهایی که در مطالعه و بهرهگیری از مکتب عاشورا فقط به جنبه های علمی، عقلی و تئوریک قضیه پرداختند و با تجزیه و تحلیلهای عمیق علمی سعی کردند یک تفسیر عالمانه و محقّقانه از واقعهی عاشورا ارائه دهند، نتوانستند به نتیجه و اثری که واقعهی عاشورا میتواند در انسان داشته باشد، برسند.
▪️ و از آن طرف آنهایی که در پرداختن به واقعهی عاشورا فقط به بعد احساسی و عاطفی، فقط به گریه و شیون و عزاداری و مصیبت پرداخته و بسنده کردند هم نتوانستند به آن بهرهای که میتوان از واقعهی عاشورا گرفت، برسند.
▪️ بهرهگیری از واقعهی عاشورا، بهرهگیری عاشقانه و عارفانهی توأمان است. هم اندیشهی درس آموز از معرفت مصباح الهدایی عاشورا و هم قلب طالب عشق و محبّت آمادهی بهرهگیری از سفینه النجاتی واقعه عاشورا.
▪️ این دو هستند که وقتی با هم تلفیق شوند، یک حرکت پرخروش و پرتوان در صراط مستقیم سعادت و کمال انسانی، چه به صورت فردی و چه به صورت اجتماعی ایجاد میکنند.
ادامه دارد....
«استاد مهدی طیّب»
#درسهایی_از_مکتب_عاشورا
@ahlevela_channel
4_5834823499520148754.mp3
620.5K
📆 روز هشتم محرّم
▪️نامۀ عمر سعد به ابن زیاد مبنی بر توافق با امام حسین علیه السّلام و عدم نیاز به جنگ
▪️القائات شمر به ابن زیاد
@ahlevela_channel
ز بــرج خیـمـه طـالـع شـد جـمـالـی
تـعـالـی الـــه جـمـــال بـیمـثــالــی
جــمــالــی مـَطـلــع انـــوار بــــاری
جمـالی مــهــر چــرخ شــهــریــاری
جـمــالی چشم بــد از روی وی دور
که نرگس پیـش چشمش بـود رنجور
جــمـــالـــی آیـــت کــــردار داور
عـلـی ابــن الحـسیــن شـبـه پـیـمـبــر
نـه تـنـهـا مـتـصّـف بـر نـیـک رویی
جـمـالــی جــامــع الـجـمــع نکویـی
بـه گـرد عـارضــش خـطـی دمـیـده
کـه خـط نـسـخ بــر یــوسف کشیده
سهـی سـروی ز بـسـتـــان امــامــت
بـه پــا فـرمـود از قــامــت قــیـامـت
حـمـائـل کـرده تـیـغی گوهـر افشان
فِـتـاده عکـس ابـرویـش بــه هـامان
نـه تـنـها معترف بـر حسن او دوست
که دشمن گفت شاهی در خور اوست
بــه راه عـشــق در عـهــد جــوانــی
شــده عـــازم بـــرای جــان فـشـانـی
روان شـد ســوی مـیــدان شـهــادت
چــو پـیـغـمـبـر بــه مـعـراج سـعادت...
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢٤۴ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: با نيكى كردن، دلها تصرّف مىشود.
💠#حديث ۳٢٤۵
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: به كودكان محبّت كنيد و به آنها رحم كنيد و هر وقت به آنها وعده داديد به آن وفا كنيد، چون آنها شما را روزى رسان خود مىدانند.
🔅 أحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُم، وَ اِذا وَعَدْتُموُه شَيْئاً فَفُوا لَهُم، فَاِنَّهُم لايَدْرونَ اِلاّ اَنَّكُم تَرزُقونَهُم.
كافى، ج ٦، ص ٤٩
@ahlevela_channel
۞ فرمود همهی زمینها کربلا و همهی روزها عاشوراست، ولی نفرمود همهی شما امام حسینید؛ گذاشت خودتان درک کنید.
۞ کُلُ یَومٍ عاشُورا وَ کُلُ أرضٍ کَربَلا: همهی روزها عاشورا و همهی سرزمینها کربلاست. پس بگرد و در خودت امام حسین علیه السّلام را پیدا کن.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📗 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💎 امام زمان علیهالسّلام شبیه حضرت علیّاکبرِ امام حسین علیهماالسّلام هستند.
▪️الف - رفع الحسين سبابته نحو السماء و قال «اللَّهُمَّ اشْهَدْ عَلَى هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَى وَجْهِهِ»
▫️هنگام به میدان رفتن علیّاکبر علیه السّلام، امام حسین علیهالسّلام انگشت سبّابۀ خود را به سوی آسمان گرفته و فرمودند:
▫️«خدایا شاهد باش که پسری برای مبارزه به سوی آنها میرود که شبیهترین مردم به رسول توست در خلقت و اخلاق و سخن گفتن. هرگاه مشتاق پیامبرت میشدیم، به چهرۀ او نگاه میکردیم»
«بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج ۴۵، ص۴۲»
▪️ب - نظر أميرالمؤمنين عليهالسّلام الى ابنه الحسين عليهالسّلام فقال: «إنَّ إِبْنیِ هذَا سَیّدٌ، کما سَمَّاهُ رَسُولُ اللّهِ صلّی الله علیه وآله وسلم سَیِّداً، وَ سَیَخْرِجُ اللَّهُ مِنْ صُلْبِهِ رَجُلاً بِاسْمِ نَبِیِّکمْ، یُشْبِهُهُ فِی الخَلْقِ وَالخُلُقِ. یَخرُجُ حِينَ غَفلَةٍ مِنَ النّاسِ وَ إماتَةٍ مِنَ الحَقِّ وَ اِظهارٍ مِنَ الجَورِ.»
▫️امیرالمؤمنین علیهالسّلام به پسرشان حسین علیهالسّلام نگریستند؛ سپس فرمودند:
▫️«همانا این پسرم همانگونه که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم او را آقا و سرور نامیدند، سرور و آقاست و بزودی از نسل او مردی همنام با پیامبرتان (حضرت مهدی علیهالسّلام) قیام میکند که در خلقت و اخلاق شبیه پیامبراکرم است. او در زمان غفلت مردمان و میرانده شدن حق و غلبه ستم قیام میکند.»
«إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص۱۲۴»
□ پس حضرت مهدی ارواحنا فداه و حضرت علیاکبر علیهالسّلام هر دو شبیه پیامبر و همانند یکدیگرند.
🖋 «استاد مهدی طیّب»
@ahlevela_channel
4_6012586122817832528.mp3
1.43M
💠 جنبههای عارفانۀ نهضت اباعبدالله علیه السّلام - ۶
💎 درس عبادت و عبودیّت، آزادگی و حرّیّت
▫️قرآن کریم پیام اصلی همۀ انبیای الهی را اینگونه معرّفی کرده است: اُعبُدوا اللهَ وَ اجتَنِبوا الطّاغوتَ: بندگی خدا را پیشه کنید و از تن دادن به بندگی طاغوت سر باز زنید.
▫️عبادت تلاشی است برای نیل به مرتبۀ عبودیّت و بندگی؛ و عبودیّت و بندگی خدای متعال، رمز آزادگی و حرّیت از بندگی مخلوق است. هر آنچه که انسان را در زندگی واله و شیدای خود کند و انسان در دام تعلّق به آن گرفتار گردد، اله اوست و انبیا مبعوث شدند تا به انسان بیاموزند که هیچ چیز جز الله شایستگی ندارد که انسان واله آن شود.
▫️رمز رهایی انسان از وابستگیهای درونی و اسارتهای بیرونی، که آنها هم ناشی از همین وابستگیهای درونی و تعلّق به دنیاست، تنها بندگی خدا و سر به عبودیّت حضرت حق نهادن است...
#کرشمۀ_حسن
@ahlevela_channel
4_6029576674138390865.mp3
1.1M
💠 اگر حوادث خیر است، گریۀ ما بر امام حسین علیه السّلام برای چیست؟
▪️گریۀ انسانها فرق میکند؛ عوامل مختلفی میتواند منشأ گریه باشد. گریه ظهور و سرریز هیجانات روحی انسان است. در یک مرحله از هیجانات، خنده هم میتواند ظهور کند؛ امّا اگر هیجان خیلی قوی شود، به شکل گریه ظهور میکند؛ لذا اشک شوق هم داریم؛ یعنی بعضی وقتها از شدّت شوق و شادی، اشک از چشم انسان میآید. گریه ظهور اوج عواطف انسانی است.
▫️گریهها متنوّع است و علل و انگیزههای متنوّعی هم میتواند داشته باشد. یک مرتبهاش همین است که عواطف را در انسان رشد میدهد؛ کسی که وقتی مصائب اباعبدالله علیه السّلام را میشنود، محزون میشود و اشک میریزد؛ این ظهور انسانیت، ظهور عواطف انسانی در اوست و بسیار مثبت است. این عواطف، خصوصاً وقتی در راستای ارزشهای الهی قرار میگیرد، بسیار ارزشمند است.
▫️عاطفه از ریشۀ عطف است. عطف یعنی برگردانده شدن و عاطفه یعنی شخصی که خودخواه بود، روی خواستۀ خود را به سمت دیگری برمیگرداند؛ دیگرخواه میشود. پس انسانِ با عاطفه یعنی انسانی که دیگرخواه است؛ منتهی عواطف هم سطوحی دارد:
▪️یک سطح عاطفه، عاطفۀ اوّلیه است که توأم با نوعی خودخواهی است؛ مثل اینکه مادری برای بچّهاش که از دنیا رفته است خیلی گریه میکند؛ امّا برای بچّۀ دیگری با همان سنّ و سال که از دنیا رفته است، چون بچّۀ شخص دیگری است؛ آنقدر متأثّر نمیشود. چرا برای بچّۀ خودش اینقدر متأثّر شد؟ چون بچّۀ «من» بود؛ پس این ولو دیگرخواهی است، امّا قدری آلوده به خودخواهی هم هست....
🎤 استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۸
🔻الگوی معرفت و عشق در داستان عاشورا🔻
▪️امام حسین علیه السّلام حج را نیمه کاره رها کرد و به کربلا آمد. یعنی حجِّ حسینی حجی است که باید در منای عشق حسینی اقامت کرد.
▪️در عرفات فقط یک وقوف کوتاه کافی است، حتی اگر بعد از ظهر روز عرفه، فقط یک لحظه در عرفات حضور پیدا کنید، حجّ شما درست است، البته بدون حضور در عرفات و درک نکردن عرفات حج باطل است. یعنی باید به معرفت رسید. حج یعنی قصد، وقتی قصد کوی دوست کردی، باید اوّل دوست را بشناسی و به معرفت برسی.
▪️ یک وقوف کوتاه در عرفات کافی است؛ یعنی در منزل عقل و بحثهای تئوریک متوقّف نشو، یک عمر هی در جا نزن، هی خودت را مشغول به بحثهای ذهنی نکن و از حرکت باز نمان، از عشق باز نمان.
▪️عرفات برای گذر کردن است، عقل برای عبور کردن است، عقل منزل توقّف نیست. هنر عقل این است که تو را به درِ خانهی محبوب و معشوق میرساند.
▪️عقل دلیل و راهنماست، راه را نشان میدهد، به در خانهی خدا و اولیای خدا میآورد، آنجا جایی نیست که بخواهی خدا و اولیای خدا را با ترازوی عقل خود بکشی، آنجا باید عاشقانه رفتار کنی.
▪️امّا در منا چه؟ در منا باید بیتوته کنی، آنجا سه شب میهمان معشوق هستی، به خانه معشوق آمدهای.
▪️اباعبدالله الحسین علیه السّلام آن حجّ ظاهری که از حقیقت حج تهی شده بود را رها کرده و حجّ حقیقی را برپا کرد. در حجّ اباعبدالله علیه السّلام، هم وقوف در عرفات و معرفت مکتب حسینی ضروری است و هم بیتوته در خانهی عشق اباعبدالله الحسین علیه السّلام.
▪️هر کسی میخواهد از این مکتب درس بیاموزد و بهره بگیرد، باید هر دوی این ابعاد را داشته باشد که متأسفانه غالباً نوعی افراط و تفریط میبینیم.
▪️یا چنان در بحثهای تئوریک و علمی غرق شدهاند و از جنبههای عاطفیِ داستان عاشورا محروم ماندهاند.
▪️یا از آنطرف چنان در نوحه خوانی و سینه زنی و گریه کردن و عشق بازیهای عاطفی غرق شدهاند که از برخورد تحلیلی و درک درست از واقعه عاشورا محروم ماندهاند.
▪️اسلام، جامع هر دوی اینهاست، روزی که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم میرفتند، فرمودند:
▫️إنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ الله وَ عِتْرَتِی
▪️کتاب الله مظهر معرفت و اهل بیت علیهم السّلام مظهر ولایت و عشق و دلدادگی هستند، این دو مکمّل یکدیگرند.
▪️پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم نه کتاب را به تنهایی گذاشت، آنطور که اهل سنّت میگویند، و نه اهل بیت علیهم السّلام را به تنهایی مطرح کردند. فرمودند: این دو تفکیک ناپذیرند.
▫️إنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ
▪️معرفت و عشق تفکیک ناپذیرند و اگر کسی بخواهد از مکتب اباعبدالله علیه السّلام بهرهی وافر ببرد، باید عاشقانه و عارفانه وارد عرصهی درس آموختن از این مکتب بشود.
▪️ائمه علیهم السّلام بر احیای خاطره عاشورا تأکید فراوانی دارند. چقدر بر اهمیت عزاداری اباعبدالله الحسین علیهالسّلام، اشک ریختن در مصائب آن حضرت و برپا داشتن مجالس ذکر ایشان تأکید شده است و چه تعابیر عجیبی در این خصوص در روایات شده است.
▪️این تأکیدات برای شناختن واقعه عاشورا و بهره گیری از آن، برای عارف شدن و عاشق شدن و در یک کلام برای مسلمان و مؤمن حقیقی شدن و برای اختیار کردن الگوی معرفت و عشق در داستان عاشورا و طبق آن الگو، خود را سامان دادن و به آن شکل درآوردن است.
▪️یکی از شروط استطاعت حج آن است که هیچ خطر جدّیِ جانی و یا مالی، انسان را تهدید نکند، والا حج واجب نیست، امّا عجیب آنجاست که در رفتن به زیارت مرقد مطهر اباعبدالله الحسین علیه السّلام روایاتی داریم که کاملاً خلاف این است.
▪️هر چقدر خطر سنگینتر و جدّیتر شده، تأکید ائمه علیهم السّلام بر رفتن به زیارت اباعبدالله علیه السّلام بیشتر شده است، این نشان میدهد حجّ حقیقی کدام است و کعبهی حقیقی کجاست.
▪️هیچ خطری سبب نشد ائمه علیهم السّلام بگویند از زیارت امام حسین علیه السّلام چشمپوشی کنید، بدین خاطر که این مکتب، مکتبی است که حقیقت اسلام در آن آموخته میشود و اهداف اسلام در آن محقّق میشود.
ادامه دارد....
«استاد مهدی طیّب»
#درسهایی_از_مکتب_عاشورا
@ahlevela_channel
🌿 مراقبات شب دهم محرّم
🏴 شب دهم محرّم، شب عاشورا و شبی است که امام حسین علیهالسّلام و یارانش آن را احیاء داشته و تا صبح به قرائت قران و دعا و مناجات پرداختند. لذا احیاء این شب فضیلت فراوان دارد. در فضيلت احياء اين شب روايت كردهاند:
▫️مانند آن است كه عبادت كرده باشد به عبادت جميع ملائکه، و عبادت در آن، برابر هفتاد سال عبادت است، و اگر كسى را توفيق دست دهد در چنين شبى در كربلا باشد و امام حسين عليه السّلام را زيارت كند و نزد آن حضرت تا صبح بيتوته كند، خدا او را آغشته به خون امام حسين عليه السّلام در زمرۀ شهدا با آن حضرت محشور فرمايد.
سيّد بن طاووس در كتاب «اقبالالاعمال» براى اين شب دعاها و نمازهاى بسيار، با فضيلتهاى فراوان روايت كرده است، از جمله:
🔘 ۱- صد ركعت نماز که در هر رکعت بخواند:
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️سوره «توحيد» سه مرتبه
▫️و بعد از پايان صد ركعت، هفتاد مرتبه بگويد:
▪️«سبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»
▫️و در روايت ديگر پس از العلى العظيم استغفار هم ذكر شده است.
🔘 ۲- چهار ركعت نماز در آخر شب، كه در هر ركعت بخواند:
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️«آية الكرسى» ده مرتبه
▪️سوره «توحيد» ده مرتبه
▪️سوره «فلق» ده مرتبه
▪️سوره «ناس» ده مرتبه
▫️و پس از سلام:
▪️صد مرتبه سوره «توحيد» را قرائت كند.
🔘 ۳- چهار ركعت نماز، که درهر ركعت بخواند:
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️سوره «توحيد» پنجاه مرتبه
▫️و اين نماز برابر است با نماز اميرالمؤمنين عليه السّلام كه فضيلت بسيار دارد. و پس از نماز، بسيار ذكر خدا كند و صلوات بسيار بر رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرستد، و هر چه میتواند بر دشمنان ايشان لعن كند.
#مراقبات_ماه_محرم
@ahlevela_channel