eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
527 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
Emam-Reza-alayhessalam.mp3
5.2M
💠 زندگانی و شخصیت امام رضا علیه السّلام ▪️دوران امامت ▪️انتقال امام از مدینه به مرو ▪️مراسم سوگواری امام برای خودشان به امر خدا ▪️مسیر حرکت امام به ایران از شهرهای غیر شیعه نشین ▪️استقبال در نیشابور ▪️حدیث سلسه الذهب ▪️ترویج معارف شیعی با پذیرفتن سمت ظاهری ولایتعهدی ▪️ناکام ماندن مأمون در تخریب شخصیت و جایگاه امام ▪️ماجرای اقامه نماز عید فطر توسط امام ▪️شهادت امام در سن ۵۴ سالگی ▪️ارتباط بین ولایت امام رضا علیه السّلام و مقام رضا .... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 هجرت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و لیلةالمبیت - شب اوّل ماه ربیع الاوّل ▪️شب اوّل ربیع الاوّل، شبی است که پیامبر بزرگوار اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم بعد از سیزده سال تلاش و تکاپو در جهت ابلاغ رسالت در مکّه، به سمت مدینه هجرت کردند‌. ▪️و نیز شبی است که‌ امیرالمؤمنین علی علیه السّلام بنا به توصیۀ رسول الله در جای آن حضرت خُفتند؛ تا آن توطئه‌ای که برای از بین بردن پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم تدارک دیده شده بود، که قرار بود چهل مرد جنگی از چهل قبیلۀ مختلف نیمه شب به خانۀ حضرت یورش برند و پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم را در بستر به شهادت برسانند، واقع نشود. ▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام بعد از اطمینان یافتن از اینکه اگر به جای پیامبر بخوابند، پیامبر از دست کفّار و مشرکین جان سالم به در می‌برند، با طیب خاطر و نهایت سرور و شادی در جای پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم آرمیدند و نیمه‌های شب وقتی که آن چهل تن با شمشیرهای آخته یورش آوردند و بر سر بستر حاضر شدند تا پیامبر را به شهادت برسانند، امیرالمؤمنین علیه السّلام سر از بالین برداشتند و فرمودند: با من چه کار دارید؟ گفتند: رسول الله کجاست؟ حضرت فرمودند: مگر پیامبر را دست من سپرده بودید که سراغ آن حضرت را از من می‌گیرید؟ اوّل حتّی قصد به شهادت رساندن امیرالمؤمنین علیه السّلام را کردند؛ امّا بعد منصرف شدند. گفتند: سریعتر برویم پیامبر را پیدا کنیم. ▪️قرآن از این ایثار فوق‌العادۀ امیرالمؤمنین علیه السّلام برای حفظ جان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به عظمت تجلیل کرده و در آیۀ دویست و هفتم سوره بقره می‌فرماید: « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ وَاللهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ » از مردم کسی هست (یعنی امیرالمؤمنین علی علیه السّلام) که جان خود را در راه بدست آوردن رضایت الهی ایثار می‌کند و به خدای متعال می‌فروشد و خدا نسبت به بندگان رئوف و مهربان است. ▪️پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم همان شب از مکّه خارج شدند و به سمت مدینه حرکت کردند. ▪️حضرت در بین راه در غاری توقّف داشتند؛ که آنجا هم با یک معجزۀ الهی، عنکبوتی بر در غار تاری تنید و کبوتری هم در آستانۀ ورود به غار تخمی گذاشت. وقتی مشرکین جای پای پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و همراه او را تعقیب کردند و به در غار رسیدند، با این صحنه که مواجه شدند یقین کردند که ماه‌ها و چه بسا سال‌ها کسی وارد این غار نشده است. ▪️کسی که همراه پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم بود از ترس به شدّت می‌لرزید. قرآن کریم به صراحت می‌فرماید: پیامبر اکرم به آن کسی که از اصحاب و همراه ایشان بود فرمودند: نترس! غمگین نباش! خدا با ماست؛ چرا خودت را گم کرده‌ا‌ی؟ ▪️حال مقایسه کنید، امیر المؤمنین علی علیه السّلام را که با آن شهامت در بستر شهادت آرمیده‌ا‌ند و جانشان را سِپر جان رسول الله کرده‌اند، با این کسی که همراه پیامبر راه افتاده است و در داخل غار طوری خودش را گم کرده و باخته است که پیامبر ناگزیر برای اینکه او جزع و فزع نکند و از این طریق محلّ اختفای رسول الله لو نرود، او را به سکوت، آرامش، نترسیدن، غم نخوردن و امثال اینها توصیه می‌کنند. ▪️در هر صورت هجرت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در شب اوّل ماه ربیع الاوّل سال اوّل هجری از مکه آغاز شد . 🔺استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
🌿 مراقبات روز اوّل ماه ربیع الاوّل 🔅 سال سيزدهم بعثت، مبدأ هجرت رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم از مكّه معظمه به مدينۀ منوره بود، و در شب هجرت، شب اوّل ماه ربیع الاوّل، ايشان در غار ثور پنهان شدند و حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام براى فدا كردن جان خود، در بستر آن حضرت خوابيدند و از شمشيرهاى قبايل مشركين پروا نكردند، و فضل خود و مواسات و برادرى خويش را با رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم به تمام جهانيان آشكار ساختند. و آيۀ كريمه: « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ وَاللهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ » در شأن ایشان نازل شد. 🍃 علما فرموده‌اند، به شكرانۀ نعمت سلامتى رسول خدا و اميرالمؤمنين صلوات الله عليهما، مستحبّ است در روز اوّل ماه ربیع الاوّل روزه بدارند و زيارت آن دو بزرگوار در اين روز بسيار مناسب است. @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
✔️ خرافات در مورد روز آخر ماه صفر ▪️چند سالی است که در روز آخر ماه صفر سیل پیامک و پست در فضای مجازی به راه می‌افتد با این مضمون که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: هر کس به من بشارت دهد که ماه صفر تمام شده من به او بشارت بهشت می‌دهم. ▪️این سخن علاوه بر این که با عقل و منطق سازگار نیست. از نظر روایی هم دروغ است و هیچ حدیث‌شناس معتبری آن را نقل نکرده و بسیاری از محدثان به صراحت گفته‌اند این سخن جعلی است. ▪️موضوع مشابهی که با سند، روایت شده و احتمالاً درست باشد این است که: 🔅 روزی رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم با اصحاب خود در مسجد نشسته بودند، به آن‌ها فرمودند: اوّلین کسی که الان وارد مسجد شود، اهل بهشت است. برخی از اصحاب که معنی سخن حضرت را نفهمیده و فکر می‌کردند ورود به مسجد به عنوان اولین نفر در بهشتی شدن تأثیر دارد، برخاستند و از مسجد بیرون رفتند تا برگردند و اوّلین نفر باشند. 🔅 حضرت وقتی متوجه این اشتباه شدند، نشانه را تغییر داده و فرمودند: اکنون یک عده از هم سبقت می‌گیرند که وارد مسجد شوند. از آن‌ها هرکس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام شده اهل بهشت است. (آذار از ماه‌های بهاری تقویم رومی است) 🔅 سپس آن‌ها که بیرون رفته بودند وارد شدند و ابوذر هم با آن‌ها بود حضرت فرمود: اکنون در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول‌الله ماه آذار تمام شد. فرمودند: ابوذر من این را می‌دانستم ولی خواستم اصحاب من بفهمند که تو بهشتی هستی، چگونه بهشتی نباشی در حالی که پس از من به خاطر محبّت اهل بیت من تبعید می‌شوی، تنها زندگی می‌کنی و در تنهایی می‌میری... ▪️این روایت را مرحوم صدوق محدّث بزرگ شیعه در کتاب علل الشرائع، ج ۱ - ص ۱۷۵–۱۷۶ و معانی الاخبار ص ۲۰۴ نقل کرده است. استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبات روز اوّل ماه ربیع الاوّل 🔅 سال سيزدهم بعثت، مبدأ هجرت رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم از مكّه معظمه به مدينۀ منوره بود، و در شب هجرت، شب اوّل ماه ربیع الاوّل، ايشان در غار ثور پنهان شدند و حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام براى فدا كردن جان خود، در بستر آن حضرت خوابيدند و از شمشيرهاى قبايل مشركين پروا نكردند، و فضل خود و مواسات و برادرى خويش را با رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم به تمام جهانيان آشكار ساختند. و آيۀ كريمه: « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ وَاللهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ » در شأن ایشان نازل شد. 🍃 علما فرموده‌اند، به شكرانۀ نعمت سلامتى رسول خدا و اميرالمؤمنين صلوات الله عليهما، مستحبّ است در روز اوّل ماه ربیع الاوّل روزه بدارند و زيارت آن دو بزرگوار در اين روز بسيار مناسب است. @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢٩٣ بنا به نقل، امام صادق عليه‌السّلام فرمودند: هر كس راستگو باشد عملش پاكيزه مى‌شود و رشد م
💠 ۳٢٩٤ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: راستى، محکم‌ترین ستون ايمان است. 🔅 الصِّدقُ، أقوى دَعائمِ الإيمانِ . غرر الحكم. ح ۱۵۷۹ @ahlevela_channel
✔️ هر که به صدق رسیده، جزء متّقین است و متّقی نفَسش تسبیح و خوابش عبادت و سعیش مشکور و عملش مقبول است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸راه شیعه راه صدق است. 🔸ابتدای راه صدق است. (وَ الَّذی جَاءَ بِالصِّدقِ وَ صَدَّقَ بِهِ اُولئِکَ هُم المُتـَّقُونَ: و کسی که راستی آورد و آن را تصدیق کرد، همان‎ها پرهیزکارانند.) آخر راه هم صدق است. (فى مَقعَدِ صِدقٍ عِندَ مَلیکٍ مُقتَدِرٍ: در جایگاه راستی، نزد فرمانروای بااقتدار عالم هستی.) صدق را تصدیق کنید و در طول راه هم با صادقین باشید. (کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ) با صادقان باشید تا اهل صدق شوید. 🔸مؤمنین اگر با صدق برای خدا با یکدیگر بنشینند، می‎شود فى مَقعَدِ صِدقٍ عِندَ مَلیکٍ مُقتَدِرٍ: در نشستگاه راستی، نزد فرمانروای توانای عالم هستی. 🔸هر که به صدق رسیده، جزء متّقین است و متّقی نفَسش تسبیح و خوابش عبادت و سعیش مشکور و عملش مقبول است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز روز اوّل ماه قمری 🔅 روز اوّل هر ماه قمری دو ركعت نماز بخواند، بدین کیفیت: ▪️ركعت اوّل ▫️سوره «حمد» ۱ بار ▫️سوره «توحید» ۳۰ بار ▪️ركعت دوّم ▫️سوره «حمد» ۱ بار ▫️سوره «قدر» ۳۰ بار 🔅 و بعد از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند سلامتی خود را در آن ماه از حق تعالی بخرد. 🔅 در بعضی روایات نقل است بعد از نماز این دعا را بخواند: ▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، وَما مِنْ دابَّة فِی الاَْرْضِ الاّ عَلَی اللهِ رِزْقُها، وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها، كُلٌّ فی كِتابِِ مُبين. ▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، وَاِنْ يَمْسَسْكَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ اِلاّ هُوَ، وَاِنْ يُرِدْكَ بِخَيْر فَلا رادَّ لِفَضْلِهِ، يُصيبُ بِهِ مَنْ يَشآءُ مِنْ عِبادِهِ و َهُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ. ▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، سَيَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْر يُسْراً، ما شآءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ، حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ، وَاُفَوِّضُ اَمْري اِلَی اللهِ، اِنَّ اللهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، سُبْحانَكَ اِنّی كُنْتُ مِنْ الظّالِمينَ، رَبِّ اِنّی لِما اَنْزَلْتَ اِلَیَّ مِنْ خَيْر فَقيرٌ، رَبِّ لا تـَذَرْنی فَرْداً وَاَنْتَ خَيْرُ الْوارِثينَ. ▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان هیچ جنبنده‏‌اى در زمین نیست مگر اینکه روزىِ او بر خداست و قرارگاه‏ و امانگاهش را خدا می‌داند، همۀ اینها در کتابى روشن است. ▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان اگر خدا به تو زیانى رساند، جز او کسى برطرف‏ کنندۀ آن نیست، و اگر خیرى را براى تو بخواهد، فضل او را بازگرداننده‏‌اى نیست، آن را به هر کس از بندگانش‏ بخواهد می‌رساند، و او آمرزنده و مهربان است. ▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان خدا به زودى پس از دشوارى آسانى‏ قرار مى‏‌دهد، آنچه خدا خواست همان شود، قوّت و نیرویى نیست مگر به خدا، خدا ما را بس است و چه خوب وکیلی است، کارم را به خدا وامی‌گذارم‏ که خدا بیناى به بندگان است، معبودى جز تو نیست، منزّهی، به راستی من از ستمکاران بودم، پروردگارا من به آنچه‏ از خیر برایم فرود آرى نیازمندم، پروردگارا مرا تنها مگذار، که تو بهترین وارثانى. @ahlevela_channel
✔️ نکاتی پیرامون وقایع روزهای نخستین ماه ربیع‌الاوّل، سیاه‌پوشی و تبریک در رابطه با وقایع روزهای نخستین ماه ربیع‌الاوّل نباید واقعیات تاریخی را فراموش کرد و ناگفته گذاشت و سکوت کرد. متأسفانه برخی به دلایل مختلف از جمله حفظ وحدت جامعۀ اسلامی و دامن نزدن به اختلافات شیعه و سنّی و برخی با گرایش‌های روشنفکرانۀ غربی مثل تفکرات پولورالیستی، تلورانس، تحمّل و امثال آن ورود به تحقیقات تاریخی در این عرصه‌ها را نفی کرده و می‌گویند سکوت کنیم. این سکوت باعث فراموشی در خود جامعۀ شیعه هم خواهد شد، چنان‌که بعضاً به اساتید تاریخ اسلام و معارف برخورد می‌کنیم که می‌گویند چنین صحبت‌هایی ساختگی است و اصلاً نبوده است! یعنی آنقدر سکوت کردیم، در را بستیم و این بحث‌ها را نگفتیم که واقعیت‌های مسلّمی که به استناد کتب خود اهل سنّت کاملاً قابل اثبات است، به اینکه این‌ها را غلات (شیعیان جاهل) ساختند، تبدیل شد. پس باید با تحقیق، حقایق روشن شود و در جامعۀ شیعی و در کلاس‌ها بیان شوند؛ البته این حقایق باید با ادبیات محترمانه و با استدلالات متقن و قوی بیان شود تا نسل‌های بعدی هم از این واقعیات بی‌خبر نمانند. کما اینکه برای نسلی که الان پرورش پیدا می‌کند، چنین اتفاقی افتاده و بسیاری از آنها اصلاً این حرف‌ها را نمی‌دانند و اگر هم بشنوند تکذیب می‌کنند. در حالی که با استدلالات کاملاً قوی، مسلّم است. اما بحث دوّم؛ بحث احتیاط در بیان این حقایق در فضاهایی است که اهل سنّت هم حضور دارند یا گزارش آن به آن‌ها می‌رسد؛ خصوصاً باید مراقب بود که ادبیات ما، هیجانی و توهین آمیز نباشد. خدای نکرده وقتی جاهلانه، مثلاً به اسم نهم ربیع و امثال آن درست روز بعد از شهادت امام معصوم جشن بگیریم و جشن‌مان هم آلوده به بد دهنی و رفتارهای زننده شود، آن را فیلمبرداری کرده و بین وهابی‌ها پخش کنند، وهابی‌ها به خون شیعه‌ها تشنه می‌شوند و بعد هم به جان شیعیان می‌افتند. در بیشتر کشورها برخلاف ایران اکثریت شیعه نیستند، در کشورهای مجاور ما اکثریت با اهل سنّت یا وهابی‌هاست، و خدا می‌داند آن شیعه‌های در اقلیت، چه بر سرشان خواهد آمد. بنابراین اگر این مسائل با ادبیات مؤدبانه، بعد از استدلالات متقن علمی و مستند به منابع خود اهل سنّت، بیان شوند، چنین پیامدهایی نخواهند داشت. پس تحقیق و بازگویی این مسایل مانعی ندارد، اما فراهم کردن بستر برای رفتارهای تحریک کننده به نفع دشمنان شیعه و سنّی و دامن زدن به جنگی که فقط دشمنانی که می‌خواهند ریشه‌ اسلام کنده شود، سود ببرند، غلط است. نکتۀ بعد؛ اینکه در روزهای نخستین ماه ربیع‌الاوّل سیاه‌پوشی ماه محرّم و صفر را ادامه دهیم را هم خیلی توصیه نمی‌کنیم. کسی را نهی نمی‌کنیم اما ممدوح هم نمی‌دانیم. اینکه دو ماه محرّم و صفر را که ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام است، سیاه بپوشیم و بعد از آن در ماه ربیع و ماه بعدش هم بگوییم این هم ایامی هست که به منزل امیرالمؤمنین‌ و حضرت زهرا علیهماالسّلام حمله شد و آن مصائب پیش آمد و این روزها امیرالمؤمنین علیه‌السّلام داغدار و حضرت زهرا علیهاالسّلام بستری هستند و ایّام عزا را به شهادت حضرت زهرا برسانیم و بعد دو ماه ایّام فاطمیه بگیریم؛ شش ماه سیاه‌پوشی پیوسته خواهیم داشت. بعد در شش ماه دیگر سال هم بهانه‌های مشابهی پیدا کنیم. این امر قشنگی نیست که تماماً سیاه‌پوشی باشد. خصوصاً نسل جوان نیاز به شادی و شادابی دارد؛ خود اهل بیت علیهم‌السّلام هم، چنین شیوه‌ای را در زمان خودشان در ارتباط با ائمۀ یازده گانه‌، نداشته‌اند که شش ماه پشت سر هم امر به سیاه‌پوشی و عزاداری کرده باشند. لذا این را هم خیلی نمی‌پسندیم و معتقدیم بعد از ماه صفر باید لباس‌های سیاه بیرون بیاید تا فضای زندگی تغییری بکند. نکتۀ دیگر اینکه آیا حلول ماه ربیع‌الاوّل را تبریک بگوییم یا نه؟ هر کسی برای ما تبریک بفرستد، باید اینگونه جواب دهیم که ان‌شاءالله همۀ ماه‌های سال برای شما سرشار از برکات، عافیت، موفقیت و لطف باشد. یعنی حلول ماه ربیع را اختصاصاً تبریک نگوییم؛ حلول ماه ربیع، خصوصاً روزهای نخستین آن، ویژگی‌ خاصی برای تبریک گفتن ندارد؛ به خصوص به خاطر مصایبی که برای خاندان پیامبر علیهم‌السّلام رخ داده است. حداقل اینکه تا هشتم این ماه که شهادت امام حسن عسکری علیه‌السّلام است؛ رخدادهای تلخ و حزن‌انگیز واقع شده و جایی برای تبریک گفتن نمی‌بینیم. اینکه گفته‌اند پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرموده‌اند هر کسی پایان ماه صفر را به من بشارت بدهد، من او را به ورود به بهشت بشارت می‌دهم نیز از نظر روایی درست نیست و هیچ حدیث‌ شناس معتبری آن را نقل نکرده و بسیاری از محدثان به صراحت گفته‌اند این سخن جعلی است. به هر صورت برای تبریک گفتن حلول ماه ربیع‌الاوّل ویژگی خاصّی قائل نیستیم، خصوصاً ناظر بر مصایبی که اوایل ماه واقع شده است. استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 تسبیحات امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام دستور رسیدن به مقام اولیاءالله است در کنار تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، تسبیحات اميرالمؤمنين علی علیه السّلام نیز وجود دارد که دارای فضیلت زیادی است. كيفيت تسبیحات حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام به شرح زیر است: بعد از هر نماز 🔸 ۱۰ بار سُبحانَ الله 🔸 ۱۰ بار اَلحَمدُللّه 🔸 ۱۰ بار اللهُ اَكبر 🔸 ۱۰ بار لا اِله‌ الّا اَللّه الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي دَعَوَاتِهِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع‏: أَنَّهُ قَالَ لِلْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ أَ لَا أَدُلُّكَ عَلَى أَمْرٍ إِذَا فَعَلْتَهُ كُنْتَ وَلِيَّ اللَّهِ حَقّاً قُلْتُ بَلَى قَالَ تُسَبِّحُ اللَّهَ تَعَالَى فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ عَشْراً وَ تُحَمِّدُهُ عَشْراً وَ تُكَبِّرُهُ عَشْراً وَ تَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَشْراً يَصْرِفُ ذَلِكَ عَنْكَ أَلْفَ بَلِيَّةٍ فِي الدُّنْيَا أَيْسَرُهَا الرِّدَّةُ عَنْ دِينِكَ وَ يَدَّخِرُ لَكَ فِي الْآخِرَةِ أَلْفَ مَنْزِلَةٍ أَيْسَرُهَا مُجَاوَرَةُ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ ص‏ ▪️اميرالمؤمنين علی علیه‌السّلام به براء بن عازب فرمودند: آيا كاری به تو ياد دهم كه چون آن را انجام دهی، از اوليای خدا خواهی بود؟ براء گفت: بله. حضرت تسبيحات فوق را به او آموزش دادند و سپس فرمودند: ▪️هر كس اين تسبيحات را بعد از هر نماز بخواند، خدا هزار بلای دنيوی را از او دور می‌كند، كه آسان‌ترين آن بازگشت از دين است و در آخرت برای او هزار منزلگاه آماده می‌كند كه يكی از آن منزلت‌ها مجاورت رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم است. 📚 منابع : قطب راوندی، الدعوات، ص ۴۹ محدّث نوری، مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ٨٢ مجلسی، بحارالانوار، چاپ بيروت، ج ٨٣، ص ٣۴ @ahlevela_channel
💠 لعن و تبرّى 💎 حبِّ فى الله و بغضِ فى الله در احاديثى كه از پيامبر اكرم و ائمّه معصومين عليهم افضل صلوات المصلّين در كتب معتبر حديثى ذكر گرديده است، حبِّ فى الله و بغض فى الله، يعنى دوستى به خاطر خدا و دشمنى به خاطر خدا، لازم و ملزوم يكديگر و به عنوان محكم‌ترين پيوند دهنده بين شخص و ايمان راستين و آنچه ايمان در آن خلاصه می‌شود، معرّفى شده است. امام باقر علیه‌السّلام می‌فرمايند: هنگامى كه خواستى پى ببرى كه خيرى در خودت هست، به قلب خود نظرى بيفكن. پس اگر اهل طاعت الهى را دوست و اهل معصيت پروردگار را دشمن می‌دارد، بدان در تو خيرى هست و خداوند تو را دوست می‌دارد. ولى آن گاه كه اهل طاعت الهى را دشمن و اهل معصيت خداوند را دوست می‌دارد، بدان كه در تو خيرى نيست و خداوند تو را دشمن می‌دارد. و پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمايند: محكم‌ترين دستگيرۀ ايمان دوست داشتن در راه خدا و دشمن داشتن در راه خدا و به ولايت اولياء خدا گردن نهادن و از دشمنان خدا بيزارى جستن است. همچنين آن حضرت فرمودند: در راه خدا مهر بورز و در راه خدا دشمن بدار و در راه خدا ولايت بپذير و در راه خدا دشمنى كن، زيرا جز از اين راه نمی‌توان به ولايت الهى نايل شد. پس آن گاه به على علیه‌السّلام اشاره كرده و فرمودند: آيا اين را می‌بينى؟ راوى عرض كرد: آرى. حضرت رسول فرمودند: دوستِ اين، دوست خداست، پس او را دوست بدار و دشمنِ اين، دشمن خداست، پس او را دشمن بدار. از حضرت صادق علیه‌السّلام پرسيدند آيا دوستى و دشمنى از ايمان است؟ حضرت فرمودند :آيا ايمان چيزى جز دوستى و دشمنى است؟ بايد توجّه داشت كه حبّ و دوستى، اصل، و بغض و دشمنى، از تبعات و لوازم آن است. يعنى شخصى كه كسى را دوست می‌دارد، بالتّبع دشمنان او را دشمن می‌دارد. بنابراين محبّت و دوستى خدا و اولياء خدا، اصل، و نفرت و عداوت دشمنان خدا و دشمنان اولياى خدا، از لوازم و تبعات آن است. 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ۱ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢٩٤ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: راستى، محکم‌ترین ستون ايمان است.
💠 ۳۲۹۵ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه‌السّلام فرمودند: چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى. 🔅 أَرْبَعٌ مَنْ أُعْطيَهُنَّ فَقَدْ أُعْطىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَالآْخِرَةِ صِدْقُ حَديثٍ وَأَداءُأَمانَةٍ وَعِفَّةُ بَطْنٍ وَحُسْنُ خُلْقٍ. غررالحكم، ج ٢، ص ١٥١ @ahlevela_channel
✔️ صدق، وادی امن است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸صدق، وادی امن است. 🔸صدق مُصلح انسان است. صاحب صدق هیچ کار ندارد. الرّاحَةُ فِی الصِّدقِ: راحتی در صدق است. کسی که صادق است، احتیاج به نقشه کشیدن و تدبیر اندیشیدن ندارد. 🔸النَّجاةُ فِی الصِّدقِ: نجات در راستی است. فطرت خلقت را خداوند به صدق آفریده است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
bad-az-rehlate-payambare.mp3
1.75M
🏴 حوادث دردناک پس از شهادت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم ▫️بعد از شهادت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم، حوادث تلخ‌ و دردناکی رخ داد. ▫️کسانی که سالیان طولانی، برای غصب مقام حکومت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، در انتظار رحلت پیامبر بودند، بعد از رحلت ایشان به فوریت دست به کار شدند...‌ ▫️روزهای نخستین ماه ربیع‌الاوّل یادآور چنین حوادثی است: ▪️کودتای سقیفه ▪️غصب خلافت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام ▪️حمله به خانۀ امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام ▪️جسارت به حضرت صدّیقۀ کبری سلام‌الله علیها ▪️به شهادت رساندن حضرت محسن بن علی علیه‌السّلام قبل از تولّد ..‌. 🎤 استاد مهدی طیّب ۸۷/۱۲/۱۵ @ahlevela_channel
💠 تبرّى در قرآن و احاديث تبرّی در لغت به معناى كناره گرفتن از چيزى است كه مجاورت آن ناپسند است. در قرآن كريم در مواردى از تبرّى جستن خدا و انبياى الهى از مشركان و دشمنان خدا سخن گفته شده است. در احاديث معصومين علیهم‌السّلام نيز تبرّى جستن از دشمنان خاندان پيامبراكرم علیهم‌السّلام و كسانى كه به آن بزرگواران ستم كردند، جزء لاينفک و موجب كمال راستين ايمان و تكليفى واجب بر مؤمنان و شرط قبولى تمامى اعمال آنان شمرده شده است. حضرت رضا علیه‌السّلام در بخشى از حديث مفصّلى كه طىّ آن ايمان را تشريح كرده‌اند، می‌فرمايند: ايمان عبارت است از... و تبرّى جستن از كسانى كه به خاندان پيامبر ستم كردند و به بيرون راندن آن بزرگواران از شهر و ديارشان اهتمام ورزيدند و روش ستم به آنان را پايه‌گذارى كردند و سنّت و رويّۀ پيامبرشان را دگرگون ساختند. (و آن‌گاه ناكثين و قاسطين و مارقين و امثال معاويه و عمرو بن عاص و ابوموسى اشعرى و كسانى كه توطئۀ به شهادت رساندن اميرالمؤمنين علیه‌السّلام را تدارک ديده و اجرا كردند را به عنوان مصاديق كسانى كه تبرّى جستن از آنان جزء و شرط ايمان راستين است نام می‌برند) امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمايند: محبّت اولياء خدا و ولايت و فرمانبردارى از آنان واجب است و تبرّى و بيزارى جستن از دشمنانشان و از كسانى كه به خاندان پيامبر صلّى‌الله عليهم ستم كردند و پردۀ پيامبر را دريدند و فدک را از حضرت فاطمه علیهاالسّلام گرفتند و حضرتش را از ميراث خود محروم كردند و حقوق او و همسرش را غصب كردند و بر آتش كشيدن خانه‌اش اهتمام نمودند و ستمگرى بر خاندان پيامبر را پايه‌گذارى كردند و سنّت پيامبر را تغيير دادند، واجب است. و تبرّى جستن از ناكثين و قاسطين و مارقين واجب است. و تبرّى جستن از پيشوايان گمراهى و رهبران ستمگرى، از نخستين تا آخرينشان واجب است. و تبرّى جستن از قاتل اميرالمؤمنين علیه‌السّلام و تمامى قاتلان اهل‌بيت علیهم‌السّلام واجب است. پيامبراكرم خطاب به حضرت على علیه‌السّلام فرمودند: اى على، سوگند به آن كس كه مرا به پيامبرى مبعوث نمود و بر تمامى خلايق برگزيد، اگر بنده‌اى هزار سال عبادت بكند، جز با ولايت تو و ولايت امامان از نسل تو، از او پذيرفته نمی‌شود و ولايت تو نيز جز با تبرّى و بيزارى جستن از دشمنانت و دشمنان امامان از نسل تو پذيرفته نمی‌شود. اين حقيقت را جبرئيل امين به من خبر داد. هر كه خواهد به آن ايمان آورد و هر كه خواهد بدان كفر ورزد. و در حديثى آمده است: به امام صادق علیه‌السّلام عرض شد فلان شخص ولايت شما را قبول دارد، لكن در تبرّى جستن از دشمن شما سست است. حضرت فرمودند: هيهات، كسى كه مدّعى محبّت ماست ولى از دشمن ما تبرّى نمی‌جويد، ادّعاى دروغ نموده است. 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ٢ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۲۹۵ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه‌السّلام فرمودند: چهار چيز است كه به هر كس داده شو
💠 ۳٢٩٦ بنا به نقل، امام كاظم عليه السّلام فرمودند: اداى امانت و راستگویى روزى را زیاد مى‌کند و خیانت و دروغگویى باعث فقر و نفاق مى‌شود. 🔅 اَداءُ الاَمانَةِ و َالصِّدْقُ یَجْلِبانِ الرِّزْقَ، و َالْخیانَةُ و َالْکَذِبُ یَجْلِبانِ الفَقْرَ وَ النِّفاقَ. تحف العقول، ص ٤٠٣ @ahlevela_channel
✔️ صدق روی دست تمام سیاست‎های سیاستمداران عالَم است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸صدق بالاترین سیاست در دنیا و آخرت است. صدق روی دست تمام سیاست‎های سیاستمداران عالَم است. 🔸حضرت علی علیه السّلام فرمود: اَلصِّدقُ سَیفُ اللهِ فى أَرضِهِ وَ سَمائِهِ: صدق شمشیر خدا در زمین و آسمان خداست. صدق همه‎جا نافذ است؛ می‎بُرد و پیش می‎رود. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
💠 لعن در قرآن و احاديث كتاب‌هاى لغت واژۀ «لعن» را به معناى راندن و دور كردن (از رحمت)، لعن كردن توسط خدا را به معناى عذاب كردن، و لعن كردن توسط مخلوق را به معناى دعا براى دور كردن شخص از رحمت الهى دانسته‌اند. لعن نيز همچون صلوات از اعمالى است كه خداوند، خود آن را انجام داده و مؤمنان و صالحان را نيز به آن دعوت نموده است. در آيات بسيارى از قرآن كريم، خداوند گروه‌ها و اشخاص فراوانى را لعن نموده است. به مصداق تَخَلَّقوا بِاَخلاقِ اللهِ: به اخلاق الهى متخلّق شويد، می‌توان نتيجه گرفت كه مؤمنان راستين از هر جنس و در هر سطح، كسانى را كه خداوند لعن نموده است، لعن می‌كنند. به اين حقيقت نيز در آيات متعدّد قرآن كريم تصريح شده و طىّ آن پيامبران، فرشتگان و مؤمنان راستين، از لعن‌كنندگان دانسته شده‌اند. همچنين پيامبراكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هفت گروه را لعن كرده‌اند. در حديث ديگرى آن حضرت به اميرالمؤمنين علیه‌السّلام فرمودند: هر كس كارى كند كه مورد عاقّ والدينش واقع شود لعنت خدا بر او باد، هر كس از مولايش بگريزد لعنت خدا بر او باد، هر كس به شخصى كه او را براى انجام كارى در قبال اجرتى استخدام كرده ظلم كند لعنت خدا بر او باد. آن گاه فرمودند: اى على، من و تو دو پدر اين امّتيم، هركس كارى كند كه مورد عاقّ ما قرار گيرد، لعنت خدا بر او باد. من و تو دو مولاى اين امّتيم، هركس از ما بگريزد لعنت خدا بر او باد. من و تو دو اجير اين امّتيم، هر كس در دادن اجرت ما بر ما ستم كند لعنت خدا بر او باد. در حديث ديگرى نيز فرمودند: برترين شخص در اين امّت پس از من على بن ابی‌طالب و فاطمه و حسن و حسين (علیهم‌السّلام) می‌باشند. هر كس جز اين بگويد لعنت خدا بر او باد. و نيز فرمودند: هركس كينه و دشمنى على را در دل داشته باشد لعنت خدا بر او باد. و نيز در حالى كه گيسوان خويش را در دست داشتند، فرمودند: هركس به تار مويى از من (كه مقصود بستگان آن حضرت است) آزار برساند، هر آينه مرا آزار نموده است و هر كس مرا بيازارد، هر آينه خداوند را آزار رسانده است و هر كس خداوند را بيازارد، همه موجوداتى كه آسمان‌ها و زمين را پر كرده‌اند او را لعنت می‌كنند. همچنين فرمودند: هر كس تن به ولايت كسى جز مولاى حقيقى خود بدهد، لعنت خداوند و ملائكه و انسان‌ها، همگى بر او باد. به موجب احاديث فراوانى، پيامبراكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، اباسفيان، عمرو بن العاص، يزيد بن معاويه و خاندان ابی‌سفيان را به اسم، و دشمنان و غاصبان حقّ اميرالمؤمنين علیه‌السّلام و دارندگان برخى صفات و عملكردهاى ناستوده را به طور كلّى، لعن نموده‌اند. همچنین امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام معاویه، عمر و بن العاص، ابا موسی اشعری، ابا الاعور، حبیب بن مسلمه، عبدالرّحمن بن خالد، ضحاک بن قیس و ولید بن عقبه را به اسم، لعن می‌فرمودند. 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ۳ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢٩٦ بنا به نقل، امام كاظم عليه السّلام فرمودند: اداى امانت و راستگویى روزى را زیاد مى‌کند و
💠 ۳٢٩٧ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه‌السّلام فرمودند: دروغگو با دروغگويى خود سه چيز بدست مى‌آورد: خشم خدا را نسبت به خود، نگاهِ تحقيرآميز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود. 🔅 يَكْتَسِبُ الْكاذِبُ بِكَذِبِهِ ثَلاثا: سَخَطُ اللهِ عَلَيْهِ وَاسْتِهانَةُ النّاسِ بِهِ وَمَقْتُ الْمَلائِكَةِ لَهُ. غررالحكم، ج ٦، ص ٤٨٠ @ahlevela_channel
✔️ آنچه نزد خداوند ارزشمند است، صدق و صفای باطن است، نه مقامات علمی ‎و شئون اجتماعی و ظواهر عبادی و تقدّس‎مآبی. خدا حامی ‎صدق و صادقین است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸بلال حبشی مؤذّن پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هم سیاه بود و هم مخارج بعضی حروف مثل شین را نداشت و لذا در اذان به جای اَشهَدُ می‎گفت اَسهَدُ. بعضی اهل ظاهر و مقدّس‎مآب‎ها دائم نق می‎زدند که این برده‎ی سیاه چه کسی است که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم او را مؤذّن کرده‎اند؛ نه تجویدش صحیح است و نه شأن و مقامی ‎دارد. بالأخره آن‌قدر گفتند تا اینکه یک شب پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به آنها فرمودند:  خودتان می‎دانید. اگر می‎خواهید، مؤذّن را عوض کنید . آنها هم به بلال گفتند فردا صبح تو اذان نگو. امّا آن شب بسیار طولانی شد و هر چه مردم منتظر ماندند که فجر طالع شود و نماز صبح را بخوانند، همچنان تاریکی همه‎جا را گرفته بود. بالأخره صبرشان لبریز شد و خدمت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم رسیدند و عرض کردند چرا امشب صبح نمی‎شود؟ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: برای اینکه بلال را رنجانده‎اید. تا بلال اذان نگوید، فجر طالع نخواهد شد. این بود که به ناچار به مؤذّن بودن بلال تن دادند و از او درخواست کردند که برای گفتن اذان به مسجد بیاید و بالأخره فجر طالع شد. 🔸آنچه نزد خداوند ارزشمند است، صدق و صفای باطن است، نه مقامات علمی ‎و شئون اجتماعی و ظواهر عبادی و تقدّس‎مآبی. خدا حامی ‎صدق و صادقین است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
💠 لعن دشمنان اهل‌بيت در قرآن - بخش اوّل به موجب آيات متعدّد قرآن كريم كسانى كه ولايت اهل‌بيت علیهم‌السّلام را غصب نموده و آن بزرگواران را مورد تعدّى و ستم قرار دادند، مورد لعنت خداوند و ملائكه و مؤمنانند. به چهار مورد از آيات مزبور اشاره می‌كنيم. ۱- اِنَّ الَّذينَ يُؤذونَ اللهَ وَ رَسولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِى الُّدنيا وَالاخِرَةِ وَ اَعَدَّ لَهُم عَذاباً مُهيناً (احزاب-۵۷) هر آينه خداوند كسانى را كه خدا و رسولش را می‌آزارند، در دنيا و آخرت لعنت می‌كند و عذاب خواركننده‌اى براى آنان آماده نموده است. با توجّه به اينكه اهل سنّت در حدّ تواتر از عايشه نقل كرده‌اند كه پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: فاطمه پاره تن من است. هر كس او را بيازارد مرا آزرده است. و در منابع معتبر خود، ماجراى حمله به خانه حضرت فاطمه علیهاالسّلام و به آتش كشيده شدن خانه و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن و مجروح شدن آن حضرت و به شهادت رسيدن جنينى كه در رحم آن حضرت بود را نقل کرده و اين را كه حضرت فاطمه علیهاالسّلام به دو طرّاح و سركردۀ غائلۀ حمله به خانۀ خود، فرمودند: خدا و ملائكۀ الهى را شاهد می‌گيرم كه شما دو نفر مرا به خشم آورديد و رضايت مرا رعايت نكرديد و اگر به ملاقات پدرم نايل شوم از شما دو نفر نزد او شكايت می‌كنم، ذكر نموده و تصريح كرده‌اند كه حضرت زهرا علیهاالسّلام در حالى از دنيا رفتند كه از آن دو غضبناک بودند و نخستينِ آن دو، در آخر عمر خويش آرزو می‌كرد كاش دستور حمله به خانۀ حضرت فاطمه علیها‌السّلام را نداده و خانۀ آن حضرت را نگشوده بود، و با عنايت به حديثى كه اميرالمؤمنين علیه‌السّلام از پيامبر نقل نموده‌اند كه به آن حضرت فرمودند: يا على هركس مويى از تو را بيازارد هرآينه به من آزار رسانده است و هر كس مرا بيازارد هر آينه خدا را آزار داده است و هر كس خدا را بيازارد لعنت خدا بر او باد. مورد لعن الهى بودن غاصبان حقّ حضرت امير و ظالمان به حضرت زهرا علیهماالسّلام به موجب آيۀ مزبور جاى ترديد ندارد. لذا در تفسير على بن ابراهيم ذيل همين آيه از امام عسکرى علیه‌السّلام نقل شده است كه اين آيه در مورد كسى كه حقّ اميرالمؤمنين صلوات الله عليه را غصب كرد و حقّ فاطمه صلوات الله عليها (فدک) را از او باز ستاند و حضرتش را مورد اذيّت و آزار قرار داد، نازل شده است و پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: هر كس فاطمه را در دوران زندگى من بيازارد مانند كسى است كه او را پس از مرگ من بيازارد و هر كس او را پس از مرگ من بيازارد همچون كسى است كه او را در دوران زندگى من آزار داده باشد و هر كس او را بيازارد هر آينه مرا آزار داده است و هركس مرا بيازارد هر آينه خداوند را آزار داده است و اين همان سخن خداوند در قرآن كريم است كه اِنَّ الَّذينَ يُؤذونَ اللهَ وَ رَسولَهُ... ادامه دارد.... 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ۴ @ahlevela_channel
💠 لعن دشمنان اهل‌بيت در قرآن - بخش دوّم ۲- وَالَّذينَ يَنقُضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ ميثاقِهِ وَ يَقطَعونَ ما اَمَرَ اللهُ بِهِ اَن يوصَلَ وَ يُفسِدونَ فِى الاَرضِ اُولئِكَ لَهُمُ اللَّعنَةُ وَ لَهُم سوءُ الدّارِ (رعد-۲۵) كسانى كه عهد الهى را پس از آن كه بستند، می‌شكنند و آنچه را خداوند امر به اتّصال به آن نموده است، می‌گسلند و در زمين فساد می‌كنند، براى آنها لعنت و اقامتگاه اخروى بدى است. با توجّه به اينكه اوّلاً به موجب احاديث فراوان در زمينۀ اخذ ميثاق در عالَم ذرّ، خداوند از همۀ خلق بر ربوبيّت خود و رسالت پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و ولايت على بن ابی‌طالب علیه‌السّلام عهد و ميثاق گرفته است و نيز براساس حديث غديرخم كه شيعه و سنّى به نحو فوق‌التّواتر آن را نقل كرده‌اند، پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در روز غديرخم بر امامت و ولايت اميرالمؤمنين علی علیه‌السّلام از حاضران پيمان و بيعت گرفتند؛ ثانياً به موجب احاديث فراوانى چون حديث سفينه و آياتى همچون قُل لا اَسألُكُم عَلَيهِ اَجرآ اِلاَّ المَوَدَّةَ فِى القُربى: بگو از شما پاداشى درقبال ايفاى رسالت درخواست نمی‌كنم جز پيوند دوستى با نزديكانم. و يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصبِروا وَ صابِروا وَ رابِطوا: اى مؤمنان شكيبايى كنيد و با يكديگر ثابت قدمى پيشه كنيد و (با امام خويش) ارتباط داشته باشيد. مؤمنان به حفظ ارتباط با اهل‌بيت علیهم‌السّلام امر شده‌اند؛ كسانى كه پيمان ولايت اميرالمؤمنين علیه‌السّلام را شكستند و ارتباط و پيوند خويش با خاندان پيامبر اكرم علیهم‌السّلام را گسستند، از مصاديق بارز وَالَّذينَ يَنقُضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ ميثاقِهِ وَ يَقطَعونَ ما اَمَرَ اللهُ بِهِ اَن يوصَلَ در آيه مورد بحث می‌باشند. و نيز كسانى كه با حمله به خانۀ دختر پيامبر خدا و به آتش كشيدن آن و كشتن نوۀ پيامبر اكرم در رحم مادرش و مجروح و مصدوم كردن دختر داغدار رسول خدا و با زور به بيرون كشيدن اميرمؤمنان از خانه‌اش و نهايتاً با انواع و اقسام ارعاب و سركوب، مسير زعامت و رهبرى جامعه اسلامى را از آنچه پيامبر اكرم به امر خداوند ترسيم كرده بود منحرف كردند، از مصاديق بارز يُفسِدونَ فِى الاَرضِ در آيه مورد بحث می‌باشند. در نتيجه به موجب آيه مزبور اولئِكَ لَهُمُ اللَّعنَةُ وَ لَهُم سوءُ الدّارِ: براى آنها لعنت و اقامتگاه اخروى بدى است. بر همين اساس در حديثى كه در تفسير على بن ابراهيم از امام عسکرى علیه‌السّلام ذيل همين آيه ذكر شده است چنين می‌خوانيم: وَالَّذينَ يَنقُضونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ ميثاقِهِ، يَعنى فى اَميرِالمُؤمِنينَ وَ هُو الَّذى اَخَذَ عَليهِم فِى الذَّرِّ وَ اَخَذَ عَلَيهِم رَسُولُ اللهِ بِغَديرِ خُمٍّ و كسانى كه عهد الهى را پس از آن كه بستند می‌شكنند، يعنى در مورد اميرالمؤمنين، كه خداوند در عالَم ذرّ بر ولايت او از آنها پيمان گرفت و رسول خدا نيز در غدير خم بر امامت او از آنان پيمان ستاند. ادامه دارد...‌ 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ۵ @ahlevela_channel
هدایت شده از دست امید
25.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(شهریور ماه 1402) ♦️ به همت شما نیکوکاران گرامی، با هزینۀ 43 میلیون تومان، پنج راس گوسفند قربانی و گوشت آن بین 56 خانوادۀ نیازمند تحت پوشش در مناطق مختلف تهران، شهرری، اسلام‌شهر، رباط‌کریم، نسیم‌شهر، قیامدشت، صباشهر و مارلیک توزیع شد. 🔸 خداوند این همدلی شما عزیزان همراه را به شایستگی قبول فرماید و توشۀ آخرت قرار دهد. ✅ شماره کارت دست امید (بانک صادرات، به نام عباس ملکی) 6037-6975-4054-3722 🌐 نشانی دست امید در شبکه‌های اجتماعی: 🆔 https://www.instagram.com/daste_omid/ 🆔 https://t.me/daste_omid 🆔 https://chat.whatsapp.com/J4CLJ1J5ktLKicsTqMYtjJ 🆔 http://eitaa.com/daste_omid
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢٩٧ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه‌السّلام فرمودند: دروغگو با دروغگويى خود سه چيز بد
💠 ۳٢٩٨ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: راستگو را نخستين كسى كه تصديق مى‌كند، خداى عزَّ و جلَّ است كه مى‌داند او راستگوست و نيز نفس او تصديقش مى‌كند كه مى‌داند راستگوست. 🔅 إِنَّ الصّادِقَ أَوَّلُ مَن يُصَدِّقُهُ اللّه عَز َّوَ جَلَّ يَعلَمُ أَنَّهُ صادِقٌ و َتُصَدِّقُهُ نَفسُهُ تَعلَمُ أَنَّهُ صادِقٌ. كافي، ج ٢، ص ١٠٤ @ahlevela_channel
✔️ خدا صدق را دوست دارد. با خدا صادقانه حرف بزن. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸یکی از اهالی لرستان تعریف می‎کرد یکی از هم‌ولایتی‎های ما را که هیکل درشتی داشت سابق زندانی کرده بودند و روزی ده شاهی به عنوان خرج خوراکش به او می‎دادند. او که می‎دید با این پول نمی‎تواند آن‎‌قدر غذا بخرد که شکمش را پر کند، ده شاهی را ذرّت بو داده می‎گرفت که هم حجیم بود و هم چون شور بود، آب می‎طلبید و در نتیجه شکم او را پر می‎کرد. او که فرد صاف و ساده‎ای بود، روزی رو به آسمان کرد و گفت: خدایا من را که می‎شناسی، من فلانی پسر فلانی‌ام. خدایا مرا زندانی کرده‎ای و رزقم را هم کرده‎ای روزی ده شاهی چُس فیل؟ آن‌وقت لاف بنده‎داری هم می‎زنی؟ اگر رزّاق بودن اینه، خوبه همه بکنند. 🔸خدا صدق را دوست دارد. با خدا صادقانه حرف بزن، هر چه می‎خواهی بگو. دیدی وقتی در بنی اسرائیل خشک‌سالی شد و هر چه موسی علیه السّلام و قومش دعا کردند و باران طلبیدند، باران نیامد. بالأخره به حضرت موسی علیه السّلام وحی شد که اگر بَرخ دعا کند، باران نازل می‎کنیم. حضرت موسی علیه السّلام مترصّد شد و رفت بَرخ را پیدا کند و از او بخواهد دعا کند. بالأخره به بَرخ که یک مرد سیاه بیابانی بود برخورد و از او خواست از خدا باران بطلبد. بَرخ هم سرش را به سوی آسمان کرد و گفت: خدایا چرا باران نمی‎فرستی؟ نکند ابرهایت خشک شده‎اند، یا ابرها دیگر فرمان تو را نمی‎برند. اگر هم می‎خواهی این قوم را عذاب کنی، عمر شما که زیاد و وقت بسیار است؛ دیر نمی‎شود. چند جمله از این قبیل که بَرخ به زبان آورد، ابرها ظاهر شدند و باران شدیدی آغاز شد. حضرت موسی علیه السّلام با اینکه خودش هم گاهی اوقات با خدا تند صحبت می‎کرد، کما اینکه در داستان گوساله پرست شدن قومش به خدا عرض کرد: إن هِیَ اِلاّ فِتنَتُکَ: خدایا همه‎ی این کارها زیر سر خودت است، و در مورد فرعون به خدا عرض کرد: رَبَّنا اِنَّک اتَیتَ فِرعَونَ وَ مَلأهُ زینَةً وَ اَموالاً فِی الحَیوةِ الدُّنیا رَبَّنا لِیُضِلُّوا عَن سَبیلِکَ: خدایا تو خودت به فرعون و بزرگان قومش در این دنیا زینت و دارایی‎هایی دادی تا دیگران را از راه تو گمراه کنند؛ با وجود این، جملات بَرخ بر موسی سنگین آمد و خواست او را به خاطر جسارتی که نسبت به خدا روا داشته بود، توبیخ کند که به او وحی شد بَرخ را به حال خود رها کن، او روزی چند بار ما را می‎خنداند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
💠 لعن دشمنان اهل‌بيت در قرآن - بخش سوّم ۳ـ اِنَّ الَّذينَ يَكتُمونَ ما أنزَلنا مِنَ البَيِّنتِ وَ الهُدى مِن بَعدِ ما بَيَّنهُ لِلنّاسِ فِى الكِتبِ اُولئِكَ يَلعَنُهُمُ اللهُ وَ يَلعَنُهُمُ اللّاعِنونَ (بقره-۱۵۹) هر آينه كسانى كه آنچه از حقايق آشكار و هدايت را كه فرو فرستاديم، پس از اين كه آن را در كتاب آسمانى قرآن براى مردم تبيين نموديم، كتمان می‌كنند، خدا آنها را لعنت می‌كند و همۀ لعنت كنندگان نيز آنها را لعنت می‌كنند. به موجب احاديث فراوان اهل‌بيت علیهم‌السّلام، مقصود از حقيقت و هدايتى كه در قرآن براى مردم به وضوح بيان گرديده است، ولايت و امامت اميرالمؤمنين علیه‌السّلام می‌باشد. در تفسير عيّاشى ذيل همين آيه از امام صادق علیه السّلام نقل شده است كه: اِنَّ الَّذينَ يَكتُمونَ ما أنزَلنا مِنَ البَيِّنتِ وَ الهُدى، فى عَلىٍّ هر آينه كسانى كه آنچه از حقايق آشكار و هدايت را كه در مورد على علیه‌السّلام فرو فرستاديم كتمان می‌كنند. از امام باقر علیه السّلام نيز روايت شده است كه: اِنَّ الَّذينَ يَكتُمونَ ما أنزَلنا مِنَ البَيِّنتِ وَ الهُدى مِن بَعدِ ما بَيَّنهُ لِلنّاسِ فِى الكِتبِ، يَعنى بِذلِكَ نَحنُ وَاللهُ المُستَعانُ: هر آينه كسانى كه آنچه از حقايق آشكار و هدايت را كه فرو فرستاديم، پس از اينكه آن را در كتاب آسمانى قرآن براى مردم تبيين نموديم كتمان می‌كنند، مقصود از آن ما اهل‌بيت هستيم و ما از خدا يارى می‌طلبيم. همچنين شخصى به امام صادق علیه‌السّلام عرض می‌كند مرا از مقصود اين سخن خداوند آگاه سازيد كه: هر آينه كسانى كه آنچه از حقايق آشكار و هدايت را كه فرو فرستاديم، پس از اينكه آن را در كتاب آسمانى قرآن براى مردم تبيين نموديم، كتمان می‌كنند. حضرت فرمودند: مقصود از حقايق آشكار و هدايت در آيه، ما اهل‌بيت هستيم و ما از خداوند يارى می‌طلبيم. در نتيجه منكران و پوشانندگان ولايت اميرالمؤمنين و ديگر ائمّه علیهم‌السّلام به موجب اين آيۀ شريفه، مورد لعنت خداوند و لعنت كنندگان قرار دارند. ۴ـ اَلا لَعنَةُ اللهِ عَلَى الظّالِمينَ (هود-۱۸) آگاه باشيد كه لعنت خداوند بر ظالمان است. با توجّه به اينكه ظلمى بالاتر از زير پا گذاشتن فرمان خدا در امر ولايت اميرالمؤمنين علیه‌السّلام و تمرّد كردن از نصب حضرت على علیه‌السّلام به مقام امامت و ولايت توسّط پيامبراكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در غدير خم و غصب خلافت آن حضرت و حمله به خانۀ دختر داغديدۀ پيامبراكرم و به آتش كشيدن آن و مضروب و مصدوم نمودن حضرت فاطمه علیهاالسّلام و به قتل رساندن فرزندى كه آن حضرت در رحم داشتند، متصوَّر نيست، قطعاً مرتكبان اين ظلم‌ها از مصاديق بارز آيۀ مورد بحث می‌باشند. روشن است كه آنچه در قالب چهار آيۀ بالا در زمينۀ لعن بر دشمنان اميرالمؤمنين و حضرت فاطمه علیهماالسّلام ذكر شد، عيناً بر لعن دشمنان معاند، غصب كنندگان حقوق، شكنجه گران و آزار رسانان ستمگر و قاتلان و به شهادت رسانندگان ديگر ائمّه علیهم‌السّلام نيز صدق می‌كند و به استناد همان آيات، آنان نيز مورد لعنت خدا و رسول و همۀ لعن كنندگان از ملائكه و مؤمنان جنّ و انس می‌باشند. با عنايت به موارد فوق، آشكار است كه لعن بر دشمنان اهل‌بيت علیهم‌السّلام مصداق تخلّق به اخلاق‌الله و پيروى از انبياءالله و عمل به آيات الله و اقتداى به ملائكةالله است و گرچه نبايد دوست و پيرو اهل‌بيت علیهم‌السّلام همّت خود را در رويارويى با دشمنان آن بزرگواران، صرفآ به لعن محدود كند، لكن هيچ شيعۀ خالصى هر چند هم كه در ضعف و ناتوانى باشد، از انجام اين حدّاقلّ معاف نيست و اگر به آن مبادرت ورزد، اجر و پاداش عظيمى شامل حالش خواهد شد. چنانكه در تفسير امام حسن عسکرى علیه‌السّلام از پيامبراكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روايت شده است كه: هر كس از نصرت و يارى ما اهل‌بيت ناتوان باشد و در خلوت‌هاى خود، دشمنان ما را لعن كند، خداوند صداى او را به همۀ عالَم وجود، از كرۀ خاک تا عرش اعلى می‌رساند. پس هر بار كه اين شخص دشمنان ما را لعن می‌كند، ملائكه او را در اين لعن كردن يارى می‌كنند و كسى را كه او لعن می‌كند لعن می‌كنند، پس آن گاه ثناى الهى را به جا آورده و به خداوند عرض می‌كنند: پروردگارا بر اين بنده درود فرست، زيرا آنچه در توان داشت بذل نمود و اگر بر بيش از اين قدرت داشت، انجام می‌داد. پس در اين هنگام ندايى از جانب خداى عزّوجلّ اعلام می‌كند كه دعاى شما را در مورد اين شخص اجابت كردم و صدايتان را شنيدم و بر روح او در بين روح‌ها درود فرستادم و او را در نزد خود از برگزيدگانِ نيكان قرار دادم. 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ۶ @ahlevela_channel
hazrate-sakineh.mp3
3M
💠 شخصیت حضرت سکینه سلام‌الله‌علیها ▪️روز پنجم ربيع‌الاوّل سال صد و هفده هجرى، روز رحلت حضرت سكينه علیهاالسّلام دختر بزرگوار حضرت اباعبدالله الحسين علیه‌السّلام است. نام حضرت سكينه علیهاالسّلام آن‌گونه كه در تواريخ ثبت كرده‌اند، آمنه يا امينه بوده است و سكينه لقب ايشان است. ▪️مادر ايشان رباب، دختر امرؤ القيس و مادر حضرت علی اصغر علیه‌السّلام است... ▪️در ماجرای عاشورا حضرت سكينه دختر جوانی است. شايد سنّ ايشان حدود سيزده يا چهارده ساله باشد...‌ ▪️كتاب‌هايی كه در شأن حضرت سكينه علیهاالسّلام نوشته شده و يا در رابطه با ايشان مطلبی دارند، همه به جلالت قدر، نقل كرده‌اند و تعبير كرده‌اند كه سيره‌ای بسيار نيكو داشتند، شخصيّت بسيار بزرگوار و كريمه‌ای بودند و عقل بسيار كاملی داشتند. تعبير "عقيلةالقريش" راجع به سكينه بنت الحسين علیهماالسّلام هست. ▪️حضرت سكينه در سخن گفتن هم بسيار فصيح و اديب بودند؛ امّا عظمت مقام ايشان را از يک روايت خيلی می‌توان پی برد و آن اين است ...... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 لعن و تبرّى در سلوک طريق عرفان لعن و تبرّى آثار عميق و عجيبى در پاک كردن وجود فرد از پليدی‌ها و آلودگی‌ها دارد. به تعبير يكى از بزرگان اهل كمال، لعن؛ استغفار خصّيصين است. وقتى كه انسان به لعن و تبرّى موجوداتى كه جرثومۀ خباثت و تبلور شقاوتند می‌پردازد و صف خود را از آنها جدا می‌كند و به آنها دورباش می‌گويد، از خباثت و شقاوت پاک و منزّه می‌شود. اساساً راه كمال انسان از طريق نفى و اثبات طىّ می‌شود. نفى آنچه بايد ترک گفت و پسنديده نيست و اثبات آنچه بايد به آن رسيد و شايسته است. اين نفى و اثبات در سطوح مختلف كمال، مظاهرى دارد. در جملۀ لا اِلهَ اِلاَّ الله، ابتدا همۀ معبودهاى دروغين بيرونى و درونى نفى شده و سپس بر معبود حقيقى تأكيد می‌شود. به هنگام تلاوت قرآن كريم به دستور خود قرآن، ابتدا با گفتن اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَيطانِ الرَّجيمِ، انسان از شيطان به سوى خدا می‌گريزد و سپس با گفتن بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ، به آغوش خدا وارد می‌شود. به هنگام خواندن زيارت‌ها، همچون زيارت عاشورا، ابتدا بر دشمنان اهل‌بيت علیهم‌السّلام لعن می‌كند و از آنها تبرّى می‌جويد، سپس به خود اهل‌بيت علیهم‌السّلام صلوات می‌فرستد و سلام می‌كند. سالک تا به مقصد نرسيده و به طىّ طريق مشغول است، يک پا به پشت سر و عقب دارد (پاى نفى و خروج و لعن و تبرّى) و يک پا به پيش رو دارد و به جلو می‌گذارد (پاى اثبات و ورود و صلوات و سلام) اين جريان همچنان ادامه می‌يابد تا اينكه سرانجام به مقام توحيد و فناى تامّ می‌رسد و غير و غيريّت از ميان برمی‌خيزد و جز حضرت حقّ هيچ برجا نمی‌ماند، نه سالكى، نه سلوكى و نه مسلكى، نه راه رونده‌اى، نه راه رفتنى و نه راهى. آنجا سلام و صلواتى است كه لعن و تبرّى در مقابلش نيست، بسم اللّهى است كه اعوذ باللّهى در برابرش نيست. حبّى است كه بغض و دشمنی‌يى در مقابلش نيست. لذا از ابتداى سلوک تا رسيدن به شهر توحيد، دين چيزى جز حبّ و بغض نيست و ديندار جز آن كس نيست كه در راه خدا دوست می‌دارد و در راه خدا دشمنى می‌ورزد و داراى حبّ فى الله و بغض فى الله است. امّا در اين مرحله به جايى می‌رسد كه منزل هَلِ الدّينُ اِلاَّ الحُبِّ... اَلدّينُ هُوَ الحُبُّ وَ الحُبُّ هُوَ الدّينُ است. لكن بايد توجّه داشت كه اين منزل هم منزل نهايى نيست. سالک اگر مراحل چهارگانه سفر «از خلق به سوى حقِّ مقيّد»، «از حقّ به سوى حقّ مطلق»، «از حقّ(احديّت جمع) به سوى خلقِ حقّى (اعيان ثابته) به حقّ» و «از خلقى كه حقّ است (اعيان ثابته) به سوى خلق (اعيان خارجيّه) به حقّ» را به طوركامل طىّ نمايد و به مقام جمع‌الجمعى برسد، مقتضيات وحدت و كثرت، توأمان در وى ظهور می‌يابد. يعنى از يک سو با ديدۀ وحدت بين خود می‌بيند كه در همۀ عالَمِ وجود، احدى جز خدا نيست، و از سوى ديگر با چشم كثرت نگرِ خود، ما سِوَى الله را با تعيّنات و تنوّعاتشان مشاهده می‌كند و نيک و بد و زشت و زيبا و صلاح و فسادشان را متوجّه می‌شود و با هر يک از مخلوقات، رفتارى كه مناسب آن است را در پيش می‌گيرد. اين مقام شايد يكى از مصاديق سخن پيامبراكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است كه: برادرم موسى علیه‌السّلام با يک چشم و برادرم عيسى علیه‌السّلام با چشمى ديگر به عالَم می‌نگريست و من با هر دو چشم به هستى می‌نگرم. و نيز يكى از مصاديق طَريقُ الوسطى هِىَ الجادَّةِ: راه ميانه جادّه صحيح است. در كلام اميرالمؤمنين علیه‌السّلام، و اُمَّةً وَسَطاً در بيان قرآن كريم نيز شايد همين مقام جمع‌الجمعى باشد. چنين سالک واصل و كاملى، در برخى از حالات خود مستغرق تامّ در بحر توحيد است و غيرى نمی‌بيند و در برخى ديگر از حالات خود متوجّه كثرات است و نیک و بدشان را می‌بيند و با هر یک به اقتضاء چگونگى آن رفتار می‌كند. به وجود اين حالات گوناگون نيز در اين كلام معصوم علیه السّلام اشاره شده است: لَنا مَعَ اللهِ حالاتٌ: براى ما با خدا حالت‌هاى گوناگونى وجود دارد. با توجّه به آنچه گفته شد، براى اولياء كمّل نيز به هنگام توجّه به كثرات، حبّ اولياءالله و بغض اعداءالله، مجدّداً مطرح می‌شود و در چنان حالاتى لعن و تبرّى نيز مجدّداً از آنان صادر می‌گردد. لعن و تبرّى پيامبراكرم و اهل‌بيت گراميش علیهم‌السّلام نسبت به دشمنان معاند خدا و دين، بر همين مبنا قابل توضيح است. 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ۷ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای پرفضیلت شب‌های جمعه @ahlevela_channel