eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
542 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٨۴ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هنگامی که فتنه‌ها همه شهرها را فرا بگیرد به
💠 ۳١٨۵ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد. 🔅 طوبی لِمَن أحسَنَ إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ. غررالحکم و دررالکلم، ح ۵۹۵۵ @ahlevela_channel
🔸بچّه‎ها خوبند، قشنگند؛ به بچّه‎ها خیلی ور نروید. اغلب پدر و مادرها به قصد خوبی کردن به بچّه‎ها و تربیت آنها، بچّه‎ها را خراب می‎کنند؛ چون علم ندارند. حالا که علم نداریم و نمی‎توانیم درست کنیم، اقلاّ به حال خودشان بگذاریم و دائم به آنها امر و نهی نکنیم و اذیتشان نکنیم. با همین به اصطلاح تربیت کردن‎هاست که پدر و مادرها بچّه‎ای را که با فطرت متولّد شده است، به راست یا چپ منحرف می‎کنند و یواشکی آنها را یهودی یا نصرانی می‎کنند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: کُلُّ مَولُودٍ یُولَدُ عَلَی الفِطرَةِ حَتّی یَکُونَ اَبَواهُ یُهَوِّدانِهِ اَو یُنَصِّرانِهِ: هر نوزادی بر فطرت الهی متولّد می‎شود تا اینکه پدر و مادرش او را یهودی یا نصرانی می‎کنند. به نظر من اصلاً به بچّه دست نزن، خودت درست راه برو. بچّه که کنار تو است، همین که تو را می‎بیند، برای ساخته شدنش کافی است. چقدر ائمّه علیهم السّلام فرمودند مردم را با عملتان و نه با زبانتان به راه دین دعوت کنید. «عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی» 📔 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🌿 توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی ▫️ روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید. @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی ☀️ تعالى معنوى و تکامل روحانى مستلزم مراعات امور و انجام اعمالى است که در این بخش به مهمترین آنها اشاره مى‌شود. امّا پیش از طرح آنها، تأکید بر دو نکته را لازم مى‌دانیم. 🔻 نخست اینکه سالک قبل از پرداختن به دستورالعمل‌هاى سلوکى باید در زمینه‌ى اعتقادات دینى، به مطالعه‌ى کتب اعتقادى و درس‌آموزى در محضر عالمان دین بپردازد تا به درکى صحیح و عمیق از عقاید شیعى دست یابد و از جنبه‌ى عقیدتى به ثبات و استحکام لازم نایل شود. 🔻 دوم اینکه سالک اگر در زمینه‌ى احکام فقهى مجتهد نیست، به حکم پروردگار، باید در انجام احکام شریعت، به فتواى مجتهد اعلم و اصلح مراجعه و اتّکا کند و براساس آن عمل نماید. اعمال و عباداتى که بدون اتّکا به فتواى مجتهد انجام شود مورد قبول خداوند نیست. شرط ورود به عرصه‌ى طریقت براى نیل به حقیقت، عمل به شریعت طبق موازین الهى است. در نتیجه، کسى که واجد این شرط نیست، مى‌بایست ابتدا این شرط را فراهم آورد؛ آن‌گاه درصدد گام نهادن در مسیر عرفان برآید. ▫️اکنون به اختصار به ذکر آنچه انجامش براى سالک لازم و کارساز است مى‌پردازیم: 🍃 ۱- ابراز محبّت و رفتار محبّت‌آمیز نسبت به خداى متعال و پیامبر اکرم و اهل‌بیت علیهم السلام و به تبع ایشان، نسبت به سادات و مؤمنان، به‌خصوص عارفان، عالمان و اتقیاء. ادامه دارد .... 📕 شراب طهور - استاد مهدی طیّب - ۱ @ahlevela_channel
830307 part 2 (2).mp3
4.44M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۲ 🔸 نکتۀ دوّم اثر فساد یک شخص فاسد فقط به خود او برنمی‌گردد؛ بلکه به کلّ جامعه آسیب می‌زند. این تفکّر لیبرالیستی که هرکس باید آزاد باشد تا هر کاری می‌خواهد بکند، امر به معروف و نهی از منکر سلب آزادی‌های فردی است، در جامعه هرکس باید به هر روشی که خودش دوست دارد، زندگی کند،... با تفکّر الهی و انسانی صحیح منافات دارد. اسلام چنین تفکّری را نمی‌پذیرد! چون اوّلاً آزادی مطلق در محضر الهی معنا ندارد؛ ثانیاً رفتار فرد بر جامعه اثر می‌گذارد ولذا امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت اجتماعی است. اساساً امر به معروف و نهی از منکر ناظر بر جنبه‌های تأثیر اجتماعی رفتار اشخاص است و اگر تصوّر کنیم رفتاری جنبه‌ی اجتماعی ندارد و بر دیگران اثر نمی‌گذارد، تصوّر کوتاهی است. واقعاً می‌توانیم یک رفتار انحرافی پیدا کنیم که تأثیرش به دیگران منتقل نشود؟! بحث آزادی به هیچ وجه ضرورت امر به معروف و نهی از منکر را نفی نمی‌کند؛ چون آزادی مطلق فرد، به کلّ جامعه آسیب می‌زند... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
830307 part 3.mp3
4.46M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۳) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۳ 🔸 نکتۀ سوّم از دیدگاه قرآن همه‌ی مردم به‌خصوص افراد آگاه، دانا، فهمیده و صاحب درک، در مقابل فساد جامعه مسؤولند. صلاح و فساد، رسیدن نعمت و سلب نعمت، هر دو محصول عملکرد افراد جامعه است. اگر افراد جامعه اهل صلاح باشند، هم خود آن افراد و هم جامعه در مسیر تعالی قرار می‌گیرند و فرجام نیکی از آن ایشان خواهد بود. به سخن دیگر، فقط افراد مصلح و جوامع مصلح اهل نجات هستند و فرجام نیکی دارند. نجات محصول مبارزه با فساد و محصول اصلاح‌طلبی و ظلم‌ستیزی است و این برنامه و آرمانی است که همه‌ی انبیاء داشتند. قرآن می‌فرماید فقط جوامعی كه مصلح باشند امکان بقا دارند و نابود نمی‌شوند؛ جوامع ديگر فرو می‌پاشند. دیدگاه قرآن این است که آنچه جامعه را به فروپاشی می‌کشاند، پوسیدگی از درون است! جامعه‌ای که اصلاح‌طلبی در آن باشد، جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر در آن باشد، مبارزه با فساد و آلودگی در آن باشد، آن جامعه دچار پوسیدگی درونی نمی‌شود؛ لذا فروپاشی هم نخواهد داشت؛ هرچه هم دشمن بیرونی قوی باشد! ... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🔸کُلُّ مَولُودٍ یُولَدُ عَلَی الفِطرَةِ حَتّی یَکُونَ اَبَواهُ یُهَوِّدانِهِ اَو یُنَصِّرانِهِ: هر نوزادی بر فطرت خدایی متولّد می‎شود ولکن پدر و مادرش او را یهودی و یا مسیحی می‎کنند. پدر و مادر دروغ و بدی را به بچّه یاد می‎دهند و به عنوان نهی از بدی‎ها، بدی‎ها را به بچّه معرّفی می‎کنند و الاّ در فطرت بچّه جز خوبی نیست. «عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی» 📔 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی 🍃 ۲- درک محضر اولیاء الله و عارفان کامل و اهل یقین، صلحاء، اتقیاء و نیکان عصر خویش. شخص چنانچه بزرگانى از این دست را مى‌شناسد، در حدّى که مایه‌ى آزار و اذیّت آنان نباشد، هفته‌اى را بدون اینکه ساعاتى در حضور آنان باشد، نگذراند. 🍃 ۳- مطالعه‌ى کتاب‌هایى که در مورد زندگى، احوال، رفتار و سخنان اولیا نوشته شده است و نیز مطالعه‌ى کتبى که خود آن بزرگان نگاشته‌اند و آثارى از نور وجودیشان در آنها موجود است و به خواننده‌ى آنها منتقل مى‌شود. ادامه دارد.... 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۲ @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۷) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۶ 🔸 نکتۀ چهارم نکته‌ی چهارمی که از قرآن می‌آموزیم این است که مؤمنین نباید به‌خاطر قدرت گرفتن فساد و مسلّط شدن مفسدان در جامعه، روحيّه‌ی خود را ببازند و اسير يأس شوند. قرآن فرمود: وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِیداً: یک گروه آمدند و به کسانی که امر به معروف می‌کردند گفتند چرا بیخود خودتان را خسته می‌کنید؟ این قوم اصلاح‌شدنی نیستند! چرا خودتان را اذیّت می‌کنید تا اینها را موعظه کنید؟ اینها کسانی هستند که خدا هلاکشان خواهد کرد و به‌سختی عذاب خواهد کرد! این گروه به‌دلیل اینکه فساد همه‌ی جامعه را گرفته بود، خودشان را باخته بودند و می‌گفتند دیگر نباید امر به معروف کرد! نباید موعظه کرد؛ دیگر موعظه به جایی نمی‌رسد! بی‌دلیل خودمان را خسته می‌کنیم؛ برویم سرمان را در لاک فردیّت خودمان فرو بریم؛ سر سجّاده بنشینیم و مشغول عبادت و ذکر و چلّه‌نشینی خود باشیم. برویم در خانقاه حلقه‌ی ذکر خودمان را داشته باشیم؛ این جامعه درست‌شدنی نیست! قرآن این نظریّه را نمی‌پذیرد و می‌فرماید: قالُوا مَعْذِرَةً إِلىٰ رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ: مؤمنان به افراد مأیوس می‌گویند: امر به معروف ما برای آن است که بتوانیم در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم و به این امید که مردم اصلاح شوند و تقوا پیشه کنند. در واقع قرآن دو تصوير از دو گروه نشان می‌دهد که در چنین شرایط اجتماعی قرار دارند. ▫️نخست تصوير گروهی كه دچار يأس می‌شوند و می‌گويند بی‌فايده است! بيهوده خودمان را خسته نکنیم و درگير مسائل اجتماعی نشویم؛ برویم سراغ ذكر و فكر و خلوت و بزم‌های عارفانه‌! ▫️دوّم گروهی هستند كه قرآن در آیه‌ای دیگر در مورد آنها فرمود: اَلَّذِينَ قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيـماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ: كسانی كه مردم به آنها گفتند: همه‌ی جامعه از بزرگ و كوچک، مرد و زن، جوان و پير، روشنفكر و غير روشنفكر، با آراء منسجم و يكپارچه عليه شماست! پس بترسيد! اين‌قدر بي‌پروا خودتان را به خطر نيندازيد. شما پايگاه حمايتی نداريد! چرا خودتان را به خطر و دردسر می‌اندازيد؟ امّا اينها در برابر چنین ارعابی نه‌تنها اندكی دچار سستی و ضعف نمی‌شوند؛ بلكه اين وضعيّت بر ايمان آنها می‌افزاید و می‌گويند: ما در عرصه‌ی حركت به‌سوی حقيقت جز به نيروی الهی تكيه نداريم. خدا برای ما كافی است! ما به حمايت احدی نيازمند نيستيم! آنگاه قرآن می‌فرماید: فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللهِ وَ اللهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ: همين روحيّه بود كه آنها را به موفّقيّت‌های بزرگی نائل كرد؛ نعمت‌های بزرگ الهی را نصيبشان كرد و در مسير كارزار و مصافی كه عليه بدی، آلودگی، پلشتی، فساد و ستم داشتند، هیچ آسيبی نديدند. اينها از رضايت و رضوان الهی تبعيّت و پيروی كردند و خدا صاحب فضل بزرگ است.
ادامه
 دارد ....
استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٨۵ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: خوشا به حال آن که به بندگان خدا
💠 ۳١٨۶ بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: گناهان کوچک، زمینه‌ی گناهان بزرگ است. هر که در گناه کوچک از خدا نترسد در گناه بزرگ هم از خدا نخواهد ترسید. 🔅اَلصَّغَائِرُ مَنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ اِلَی الْکَبَائِرِ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللهَ فی الْقَلِیلِ لَمْ یَخَفْهُ فِی الْکَثِیرِ. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ٢، ص ١٨٠ @ahlevela_channel
🔸کسانی که مرتکب معصیت می‎شوند، هنوز به بلوغ نرسیده‎اند. معصیت فرد نابالغ خیلی مهم نیست، برآشفته نشوید. بلوغ تنها به سن نیست. «عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی» 📔 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی ▫️ روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید. @ahlevela_channel