eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
531 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال اهل ولاء
✔️ خرافات در مورد روز آخر ماه صفر ▪️چند سالی است که در روز آخر ماه صفر سیل پیامک و پست در فضای مجازی به راه می‌افتد با این مضمون که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: هر کس به من بشارت دهد که ماه صفر تمام شده من به او بشارت بهشت می‌دهم. ▪️این سخن علاوه بر این که با عقل و منطق سازگار نیست. از نظر روایی هم دروغ است و هیچ حدیث‌شناس معتبری آن را نقل نکرده و بسیاری از محدثان به صراحت گفته‌اند این سخن جعلی است. ▪️موضوع مشابهی که با سند، روایت شده و احتمالاً درست باشد این است که: 🔅 روزی رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم با اصحاب خود در مسجد نشسته بودند، به آن‌ها فرمودند: اوّلین کسی که الان وارد مسجد شود، اهل بهشت است. برخی از اصحاب که معنی سخن حضرت را نفهمیده و فکر می‌کردند ورود به مسجد به عنوان اولین نفر در بهشتی شدن تأثیر دارد، برخاستند و از مسجد بیرون رفتند تا برگردند و اوّلین نفر باشند. 🔅 حضرت وقتی متوجه این اشتباه شدند، نشانه را تغییر داده و فرمودند: اکنون یک عده از هم سبقت می‌گیرند که وارد مسجد شوند. از آن‌ها هرکس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام شده اهل بهشت است. (آذار از ماه‌های بهاری تقویم رومی است) 🔅 سپس آن‌ها که بیرون رفته بودند وارد شدند و ابوذر هم با آن‌ها بود حضرت فرمود: اکنون در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول‌الله ماه آذار تمام شد. فرمودند: ابوذر من این را می‌دانستم ولی خواستم اصحاب من بفهمند که تو بهشتی هستی، چگونه بهشتی نباشی در حالی که پس از من به خاطر محبّت اهل بیت من تبعید می‌شوی، تنها زندگی می‌کنی و در تنهایی می‌میری... ▪️این روایت را مرحوم صدوق محدّث بزرگ شیعه در کتاب علل الشرائع، ج ۱ - ص ۱۷۵–۱۷۶ و معانی الاخبار ص ۲۰۴ نقل کرده است. استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبات روز اوّل ماه ربیع الاوّل 🔅 سال سيزدهم بعثت، مبدأ هجرت رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم از مكّه معظمه به مدينۀ منوره بود، و در شب هجرت، شب اوّل ماه ربیع الاوّل، ايشان در غار ثور پنهان شدند و حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام براى فدا كردن جان خود، در بستر آن حضرت خوابيدند و از شمشيرهاى قبايل مشركين پروا نكردند، و فضل خود و مواسات و برادرى خويش را با رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم به تمام جهانيان آشكار ساختند. و آيۀ كريمه: « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ وَاللهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ » در شأن ایشان نازل شد. 🍃 علما فرموده‌اند، به شكرانۀ نعمت سلامتى رسول خدا و اميرالمؤمنين صلوات الله عليهما، مستحبّ است در روز اوّل ماه ربیع الاوّل روزه بدارند و زيارت آن دو بزرگوار در اين روز بسيار مناسب است. @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢٩٣ بنا به نقل، امام صادق عليه‌السّلام فرمودند: هر كس راستگو باشد عملش پاكيزه مى‌شود و رشد م
💠 ۳٢٩٤ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: راستى، محکم‌ترین ستون ايمان است. 🔅 الصِّدقُ، أقوى دَعائمِ الإيمانِ . غرر الحكم. ح ۱۵۷۹ @ahlevela_channel
✔️ هر که به صدق رسیده، جزء متّقین است و متّقی نفَسش تسبیح و خوابش عبادت و سعیش مشکور و عملش مقبول است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸راه شیعه راه صدق است. 🔸ابتدای راه صدق است. (وَ الَّذی جَاءَ بِالصِّدقِ وَ صَدَّقَ بِهِ اُولئِکَ هُم المُتـَّقُونَ: و کسی که راستی آورد و آن را تصدیق کرد، همان‎ها پرهیزکارانند.) آخر راه هم صدق است. (فى مَقعَدِ صِدقٍ عِندَ مَلیکٍ مُقتَدِرٍ: در جایگاه راستی، نزد فرمانروای بااقتدار عالم هستی.) صدق را تصدیق کنید و در طول راه هم با صادقین باشید. (کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ) با صادقان باشید تا اهل صدق شوید. 🔸مؤمنین اگر با صدق برای خدا با یکدیگر بنشینند، می‎شود فى مَقعَدِ صِدقٍ عِندَ مَلیکٍ مُقتَدِرٍ: در نشستگاه راستی، نزد فرمانروای توانای عالم هستی. 🔸هر که به صدق رسیده، جزء متّقین است و متّقی نفَسش تسبیح و خوابش عبادت و سعیش مشکور و عملش مقبول است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز روز اوّل ماه قمری 🔅 روز اوّل هر ماه قمری دو ركعت نماز بخواند، بدین کیفیت: ▪️ركعت اوّل ▫️سوره «حمد» ۱ بار ▫️سوره «توحید» ۳۰ بار ▪️ركعت دوّم ▫️سوره «حمد» ۱ بار ▫️سوره «قدر» ۳۰ بار 🔅 و بعد از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند سلامتی خود را در آن ماه از حق تعالی بخرد. 🔅 در بعضی روایات نقل است بعد از نماز این دعا را بخواند: ▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، وَما مِنْ دابَّة فِی الاَْرْضِ الاّ عَلَی اللهِ رِزْقُها، وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها، كُلٌّ فی كِتابِِ مُبين. ▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، وَاِنْ يَمْسَسْكَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ اِلاّ هُوَ، وَاِنْ يُرِدْكَ بِخَيْر فَلا رادَّ لِفَضْلِهِ، يُصيبُ بِهِ مَنْ يَشآءُ مِنْ عِبادِهِ و َهُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ. ▪️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، سَيَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْر يُسْراً، ما شآءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ، حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ، وَاُفَوِّضُ اَمْري اِلَی اللهِ، اِنَّ اللهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ، لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، سُبْحانَكَ اِنّی كُنْتُ مِنْ الظّالِمينَ، رَبِّ اِنّی لِما اَنْزَلْتَ اِلَیَّ مِنْ خَيْر فَقيرٌ، رَبِّ لا تـَذَرْنی فَرْداً وَاَنْتَ خَيْرُ الْوارِثينَ. ▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان هیچ جنبنده‏‌اى در زمین نیست مگر اینکه روزىِ او بر خداست و قرارگاه‏ و امانگاهش را خدا می‌داند، همۀ اینها در کتابى روشن است. ▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان اگر خدا به تو زیانى رساند، جز او کسى برطرف‏ کنندۀ آن نیست، و اگر خیرى را براى تو بخواهد، فضل او را بازگرداننده‏‌اى نیست، آن را به هر کس از بندگانش‏ بخواهد می‌رساند، و او آمرزنده و مهربان است. ▫️به نام خدای بخشندۀ مهربان خدا به زودى پس از دشوارى آسانى‏ قرار مى‏‌دهد، آنچه خدا خواست همان شود، قوّت و نیرویى نیست مگر به خدا، خدا ما را بس است و چه خوب وکیلی است، کارم را به خدا وامی‌گذارم‏ که خدا بیناى به بندگان است، معبودى جز تو نیست، منزّهی، به راستی من از ستمکاران بودم، پروردگارا من به آنچه‏ از خیر برایم فرود آرى نیازمندم، پروردگارا مرا تنها مگذار، که تو بهترین وارثانى. @ahlevela_channel
✔️ نکاتی پیرامون وقایع روزهای نخستین ماه ربیع‌الاوّل، سیاه‌پوشی و تبریک در رابطه با وقایع روزهای نخستین ماه ربیع‌الاوّل نباید واقعیات تاریخی را فراموش کرد و ناگفته گذاشت و سکوت کرد. متأسفانه برخی به دلایل مختلف از جمله حفظ وحدت جامعۀ اسلامی و دامن نزدن به اختلافات شیعه و سنّی و برخی با گرایش‌های روشنفکرانۀ غربی مثل تفکرات پولورالیستی، تلورانس، تحمّل و امثال آن ورود به تحقیقات تاریخی در این عرصه‌ها را نفی کرده و می‌گویند سکوت کنیم. این سکوت باعث فراموشی در خود جامعۀ شیعه هم خواهد شد، چنان‌که بعضاً به اساتید تاریخ اسلام و معارف برخورد می‌کنیم که می‌گویند چنین صحبت‌هایی ساختگی است و اصلاً نبوده است! یعنی آنقدر سکوت کردیم، در را بستیم و این بحث‌ها را نگفتیم که واقعیت‌های مسلّمی که به استناد کتب خود اهل سنّت کاملاً قابل اثبات است، به اینکه این‌ها را غلات (شیعیان جاهل) ساختند، تبدیل شد. پس باید با تحقیق، حقایق روشن شود و در جامعۀ شیعی و در کلاس‌ها بیان شوند؛ البته این حقایق باید با ادبیات محترمانه و با استدلالات متقن و قوی بیان شود تا نسل‌های بعدی هم از این واقعیات بی‌خبر نمانند. کما اینکه برای نسلی که الان پرورش پیدا می‌کند، چنین اتفاقی افتاده و بسیاری از آنها اصلاً این حرف‌ها را نمی‌دانند و اگر هم بشنوند تکذیب می‌کنند. در حالی که با استدلالات کاملاً قوی، مسلّم است. اما بحث دوّم؛ بحث احتیاط در بیان این حقایق در فضاهایی است که اهل سنّت هم حضور دارند یا گزارش آن به آن‌ها می‌رسد؛ خصوصاً باید مراقب بود که ادبیات ما، هیجانی و توهین آمیز نباشد. خدای نکرده وقتی جاهلانه، مثلاً به اسم نهم ربیع و امثال آن درست روز بعد از شهادت امام معصوم جشن بگیریم و جشن‌مان هم آلوده به بد دهنی و رفتارهای زننده شود، آن را فیلمبرداری کرده و بین وهابی‌ها پخش کنند، وهابی‌ها به خون شیعه‌ها تشنه می‌شوند و بعد هم به جان شیعیان می‌افتند. در بیشتر کشورها برخلاف ایران اکثریت شیعه نیستند، در کشورهای مجاور ما اکثریت با اهل سنّت یا وهابی‌هاست، و خدا می‌داند آن شیعه‌های در اقلیت، چه بر سرشان خواهد آمد. بنابراین اگر این مسائل با ادبیات مؤدبانه، بعد از استدلالات متقن علمی و مستند به منابع خود اهل سنّت، بیان شوند، چنین پیامدهایی نخواهند داشت. پس تحقیق و بازگویی این مسایل مانعی ندارد، اما فراهم کردن بستر برای رفتارهای تحریک کننده به نفع دشمنان شیعه و سنّی و دامن زدن به جنگی که فقط دشمنانی که می‌خواهند ریشه‌ اسلام کنده شود، سود ببرند، غلط است. نکتۀ بعد؛ اینکه در روزهای نخستین ماه ربیع‌الاوّل سیاه‌پوشی ماه محرّم و صفر را ادامه دهیم را هم خیلی توصیه نمی‌کنیم. کسی را نهی نمی‌کنیم اما ممدوح هم نمی‌دانیم. اینکه دو ماه محرّم و صفر را که ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام است، سیاه بپوشیم و بعد از آن در ماه ربیع و ماه بعدش هم بگوییم این هم ایامی هست که به منزل امیرالمؤمنین‌ و حضرت زهرا علیهماالسّلام حمله شد و آن مصائب پیش آمد و این روزها امیرالمؤمنین علیه‌السّلام داغدار و حضرت زهرا علیهاالسّلام بستری هستند و ایّام عزا را به شهادت حضرت زهرا برسانیم و بعد دو ماه ایّام فاطمیه بگیریم؛ شش ماه سیاه‌پوشی پیوسته خواهیم داشت. بعد در شش ماه دیگر سال هم بهانه‌های مشابهی پیدا کنیم. این امر قشنگی نیست که تماماً سیاه‌پوشی باشد. خصوصاً نسل جوان نیاز به شادی و شادابی دارد؛ خود اهل بیت علیهم‌السّلام هم، چنین شیوه‌ای را در زمان خودشان در ارتباط با ائمۀ یازده گانه‌، نداشته‌اند که شش ماه پشت سر هم امر به سیاه‌پوشی و عزاداری کرده باشند. لذا این را هم خیلی نمی‌پسندیم و معتقدیم بعد از ماه صفر باید لباس‌های سیاه بیرون بیاید تا فضای زندگی تغییری بکند. نکتۀ دیگر اینکه آیا حلول ماه ربیع‌الاوّل را تبریک بگوییم یا نه؟ هر کسی برای ما تبریک بفرستد، باید اینگونه جواب دهیم که ان‌شاءالله همۀ ماه‌های سال برای شما سرشار از برکات، عافیت، موفقیت و لطف باشد. یعنی حلول ماه ربیع را اختصاصاً تبریک نگوییم؛ حلول ماه ربیع، خصوصاً روزهای نخستین آن، ویژگی‌ خاصی برای تبریک گفتن ندارد؛ به خصوص به خاطر مصایبی که برای خاندان پیامبر علیهم‌السّلام رخ داده است. حداقل اینکه تا هشتم این ماه که شهادت امام حسن عسکری علیه‌السّلام است؛ رخدادهای تلخ و حزن‌انگیز واقع شده و جایی برای تبریک گفتن نمی‌بینیم. اینکه گفته‌اند پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرموده‌اند هر کسی پایان ماه صفر را به من بشارت بدهد، من او را به ورود به بهشت بشارت می‌دهم نیز از نظر روایی درست نیست و هیچ حدیث‌ شناس معتبری آن را نقل نکرده و بسیاری از محدثان به صراحت گفته‌اند این سخن جعلی است. به هر صورت برای تبریک گفتن حلول ماه ربیع‌الاوّل ویژگی خاصّی قائل نیستیم، خصوصاً ناظر بر مصایبی که اوایل ماه واقع شده است. استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 تسبیحات امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام دستور رسیدن به مقام اولیاءالله است در کنار تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، تسبیحات اميرالمؤمنين علی علیه السّلام نیز وجود دارد که دارای فضیلت زیادی است. كيفيت تسبیحات حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام به شرح زیر است: بعد از هر نماز 🔸 ۱۰ بار سُبحانَ الله 🔸 ۱۰ بار اَلحَمدُللّه 🔸 ۱۰ بار اللهُ اَكبر 🔸 ۱۰ بار لا اِله‌ الّا اَللّه الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي دَعَوَاتِهِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع‏: أَنَّهُ قَالَ لِلْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ أَ لَا أَدُلُّكَ عَلَى أَمْرٍ إِذَا فَعَلْتَهُ كُنْتَ وَلِيَّ اللَّهِ حَقّاً قُلْتُ بَلَى قَالَ تُسَبِّحُ اللَّهَ تَعَالَى فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ عَشْراً وَ تُحَمِّدُهُ عَشْراً وَ تُكَبِّرُهُ عَشْراً وَ تَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَشْراً يَصْرِفُ ذَلِكَ عَنْكَ أَلْفَ بَلِيَّةٍ فِي الدُّنْيَا أَيْسَرُهَا الرِّدَّةُ عَنْ دِينِكَ وَ يَدَّخِرُ لَكَ فِي الْآخِرَةِ أَلْفَ مَنْزِلَةٍ أَيْسَرُهَا مُجَاوَرَةُ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ ص‏ ▪️اميرالمؤمنين علی علیه‌السّلام به براء بن عازب فرمودند: آيا كاری به تو ياد دهم كه چون آن را انجام دهی، از اوليای خدا خواهی بود؟ براء گفت: بله. حضرت تسبيحات فوق را به او آموزش دادند و سپس فرمودند: ▪️هر كس اين تسبيحات را بعد از هر نماز بخواند، خدا هزار بلای دنيوی را از او دور می‌كند، كه آسان‌ترين آن بازگشت از دين است و در آخرت برای او هزار منزلگاه آماده می‌كند كه يكی از آن منزلت‌ها مجاورت رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم است. 📚 منابع : قطب راوندی، الدعوات، ص ۴۹ محدّث نوری، مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ٨٢ مجلسی، بحارالانوار، چاپ بيروت، ج ٨٣، ص ٣۴ @ahlevela_channel
💠 لعن و تبرّى 💎 حبِّ فى الله و بغضِ فى الله در احاديثى كه از پيامبر اكرم و ائمّه معصومين عليهم افضل صلوات المصلّين در كتب معتبر حديثى ذكر گرديده است، حبِّ فى الله و بغض فى الله، يعنى دوستى به خاطر خدا و دشمنى به خاطر خدا، لازم و ملزوم يكديگر و به عنوان محكم‌ترين پيوند دهنده بين شخص و ايمان راستين و آنچه ايمان در آن خلاصه می‌شود، معرّفى شده است. امام باقر علیه‌السّلام می‌فرمايند: هنگامى كه خواستى پى ببرى كه خيرى در خودت هست، به قلب خود نظرى بيفكن. پس اگر اهل طاعت الهى را دوست و اهل معصيت پروردگار را دشمن می‌دارد، بدان در تو خيرى هست و خداوند تو را دوست می‌دارد. ولى آن گاه كه اهل طاعت الهى را دشمن و اهل معصيت خداوند را دوست می‌دارد، بدان كه در تو خيرى نيست و خداوند تو را دشمن می‌دارد. و پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمايند: محكم‌ترين دستگيرۀ ايمان دوست داشتن در راه خدا و دشمن داشتن در راه خدا و به ولايت اولياء خدا گردن نهادن و از دشمنان خدا بيزارى جستن است. همچنين آن حضرت فرمودند: در راه خدا مهر بورز و در راه خدا دشمن بدار و در راه خدا ولايت بپذير و در راه خدا دشمنى كن، زيرا جز از اين راه نمی‌توان به ولايت الهى نايل شد. پس آن گاه به على علیه‌السّلام اشاره كرده و فرمودند: آيا اين را می‌بينى؟ راوى عرض كرد: آرى. حضرت رسول فرمودند: دوستِ اين، دوست خداست، پس او را دوست بدار و دشمنِ اين، دشمن خداست، پس او را دشمن بدار. از حضرت صادق علیه‌السّلام پرسيدند آيا دوستى و دشمنى از ايمان است؟ حضرت فرمودند :آيا ايمان چيزى جز دوستى و دشمنى است؟ بايد توجّه داشت كه حبّ و دوستى، اصل، و بغض و دشمنى، از تبعات و لوازم آن است. يعنى شخصى كه كسى را دوست می‌دارد، بالتّبع دشمنان او را دشمن می‌دارد. بنابراين محبّت و دوستى خدا و اولياء خدا، اصل، و نفرت و عداوت دشمنان خدا و دشمنان اولياى خدا، از لوازم و تبعات آن است. 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ۱ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢٩٤ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: راستى، محکم‌ترین ستون ايمان است.
💠 ۳۲۹۵ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه‌السّلام فرمودند: چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى. 🔅 أَرْبَعٌ مَنْ أُعْطيَهُنَّ فَقَدْ أُعْطىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَالآْخِرَةِ صِدْقُ حَديثٍ وَأَداءُأَمانَةٍ وَعِفَّةُ بَطْنٍ وَحُسْنُ خُلْقٍ. غررالحكم، ج ٢، ص ١٥١ @ahlevela_channel
✔️ صدق، وادی امن است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸صدق، وادی امن است. 🔸صدق مُصلح انسان است. صاحب صدق هیچ کار ندارد. الرّاحَةُ فِی الصِّدقِ: راحتی در صدق است. کسی که صادق است، احتیاج به نقشه کشیدن و تدبیر اندیشیدن ندارد. 🔸النَّجاةُ فِی الصِّدقِ: نجات در راستی است. فطرت خلقت را خداوند به صدق آفریده است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
bad-az-rehlate-payambare.mp3
1.75M
🏴 حوادث دردناک پس از شهادت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم ▫️بعد از شهادت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم، حوادث تلخ‌ و دردناکی رخ داد. ▫️کسانی که سالیان طولانی، برای غصب مقام حکومت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، در انتظار رحلت پیامبر بودند، بعد از رحلت ایشان به فوریت دست به کار شدند...‌ ▫️روزهای نخستین ماه ربیع‌الاوّل یادآور چنین حوادثی است: ▪️کودتای سقیفه ▪️غصب خلافت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام ▪️حمله به خانۀ امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام ▪️جسارت به حضرت صدّیقۀ کبری سلام‌الله علیها ▪️به شهادت رساندن حضرت محسن بن علی علیه‌السّلام قبل از تولّد ..‌. 🎤 استاد مهدی طیّب ۸۷/۱۲/۱۵ @ahlevela_channel
💠 تبرّى در قرآن و احاديث تبرّی در لغت به معناى كناره گرفتن از چيزى است كه مجاورت آن ناپسند است. در قرآن كريم در مواردى از تبرّى جستن خدا و انبياى الهى از مشركان و دشمنان خدا سخن گفته شده است. در احاديث معصومين علیهم‌السّلام نيز تبرّى جستن از دشمنان خاندان پيامبراكرم علیهم‌السّلام و كسانى كه به آن بزرگواران ستم كردند، جزء لاينفک و موجب كمال راستين ايمان و تكليفى واجب بر مؤمنان و شرط قبولى تمامى اعمال آنان شمرده شده است. حضرت رضا علیه‌السّلام در بخشى از حديث مفصّلى كه طىّ آن ايمان را تشريح كرده‌اند، می‌فرمايند: ايمان عبارت است از... و تبرّى جستن از كسانى كه به خاندان پيامبر ستم كردند و به بيرون راندن آن بزرگواران از شهر و ديارشان اهتمام ورزيدند و روش ستم به آنان را پايه‌گذارى كردند و سنّت و رويّۀ پيامبرشان را دگرگون ساختند. (و آن‌گاه ناكثين و قاسطين و مارقين و امثال معاويه و عمرو بن عاص و ابوموسى اشعرى و كسانى كه توطئۀ به شهادت رساندن اميرالمؤمنين علیه‌السّلام را تدارک ديده و اجرا كردند را به عنوان مصاديق كسانى كه تبرّى جستن از آنان جزء و شرط ايمان راستين است نام می‌برند) امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمايند: محبّت اولياء خدا و ولايت و فرمانبردارى از آنان واجب است و تبرّى و بيزارى جستن از دشمنانشان و از كسانى كه به خاندان پيامبر صلّى‌الله عليهم ستم كردند و پردۀ پيامبر را دريدند و فدک را از حضرت فاطمه علیهاالسّلام گرفتند و حضرتش را از ميراث خود محروم كردند و حقوق او و همسرش را غصب كردند و بر آتش كشيدن خانه‌اش اهتمام نمودند و ستمگرى بر خاندان پيامبر را پايه‌گذارى كردند و سنّت پيامبر را تغيير دادند، واجب است. و تبرّى جستن از ناكثين و قاسطين و مارقين واجب است. و تبرّى جستن از پيشوايان گمراهى و رهبران ستمگرى، از نخستين تا آخرينشان واجب است. و تبرّى جستن از قاتل اميرالمؤمنين علیه‌السّلام و تمامى قاتلان اهل‌بيت علیهم‌السّلام واجب است. پيامبراكرم خطاب به حضرت على علیه‌السّلام فرمودند: اى على، سوگند به آن كس كه مرا به پيامبرى مبعوث نمود و بر تمامى خلايق برگزيد، اگر بنده‌اى هزار سال عبادت بكند، جز با ولايت تو و ولايت امامان از نسل تو، از او پذيرفته نمی‌شود و ولايت تو نيز جز با تبرّى و بيزارى جستن از دشمنانت و دشمنان امامان از نسل تو پذيرفته نمی‌شود. اين حقيقت را جبرئيل امين به من خبر داد. هر كه خواهد به آن ايمان آورد و هر كه خواهد بدان كفر ورزد. و در حديثى آمده است: به امام صادق علیه‌السّلام عرض شد فلان شخص ولايت شما را قبول دارد، لكن در تبرّى جستن از دشمن شما سست است. حضرت فرمودند: هيهات، كسى كه مدّعى محبّت ماست ولى از دشمن ما تبرّى نمی‌جويد، ادّعاى دروغ نموده است. 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ٢ @ahlevela_channel