eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
530 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۴۹۹ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر گاه مردمى در برابر زشت‌كاری‌هايى كه در مي
💠 ۳٥٠٠ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: براى عزّت مؤمن همين كافى است كه هر گاه منكرى را ببيند، خداوند عزّ و جلّ بداند كه در دل آن را انكار مى‌كند. 🔅حَسبُ المُؤمِنِ عِزّا إذا رَأى مُنكَرا أن يَعلَمَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ مِن قَلبِه إنكارَهُ. كافی، ج ۵، ص ۶۰ @ahlevela_channe
✔️ اگر پدر و مادر نمازخوان را فرزندشان دوست داشته باشد، خود فرزند نمازخوان می‎شود، نیاز به فشار آوردن زیاد نیست. 🔻عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸پدر و مادر مواظب باشند در اثر فشاری که برای عمل به عبادات و احکام به بچّه می‌‎آورند، محبّت بچّه به آنها لطمه نخورد. اگر پدر و مادر نمازخوان را فرزندشان دوست داشته باشد، خود فرزند نمازخوان می‎شود، نیاز به فشار آوردن زیاد نیست. و اگر از آنها منزجر شود، از دین و عمل به احکام نیز خواهد برید. اگر محبّت بچّه محفوظ ماند، ولو چند روزی در عمل به احکام شرع سستی کند، جای نگرانی نیست، آخرالامر به آغوش دین باز می‎گردد و با رغبت به احکام مقید می‎شود. عمل با کُره و بدون رغبت نه تأثیر سازنده دارد و نه ثواب و اجر. بگذارید فرزندانتان با رغبت به سمت دین و عبادت بیایند. همان‎طور که گیاهان و درختان را در فصل زمستان هرس می‎کنند و شاخه‎های اضافی‌شان را می‎زنند و اگر در بهار بزنند درخت آسیب می‎بیند و جای شاخه‎ی کنده شده سیاه و خشک می‎شود، در نهی از منکر هم باید وقتی فرد در حالت خنکی و آرامی ‎است، به او تذکّر داد. اگر در گرمای کار تذکّر بدهی، مؤثّر نخواهد بود و چه بسا موجب لجاجت او شود و محبّتش به خدا و اولیا و خودت هم لطمه ببیند. 🔸بچّه‎ها را خیلی نهی نکنید، چون فطرتشان خراب می‎شود. 🔸وقتی دیدی یک روز صبح فرزندت خودش بیدار شد و بدون اینکه کسی به او بگوید، وضو گرفت و در گوشه‎ی خلوتی نمازخواند، بدان نماز فرزندت را گرفت؛ سجده‎ی شکر به جا بیاور. مبادا از آن پس او را برای نمازخواندن تحریک کنی. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
🔘 هشتم شوّال سا‌لروز تخریب بارگاه ائمۀ بقیع علیهم السّلام توسط وهابیون ▪️حادثۀ بسیار تأسف بار جنایت عظیم وهّابیّون در تخریب بقعه و بارگاه ائمّۀ بقیع علیهم السّلام در روز هشتم شوّال سال ۱۳۴۴ هجری قمری ثبت شده است. ▪️مرقد مطهّر امام مجتبی، امام سجّاد، امام باقر و امام صادق علیهم السّلام یک ضریح فلزّی داشت که هنرمندان اصفهانی ساخته بودند و بر مرقد مطهّر این چهار امام بزرگوار نصب شده بود و گنبد و بارگاهی داشت که عکس‌هایی از آن باقی مانده است. ▪️در چنین روزی این گنبد و بارگاه ویران شد و آن ضریح به تاراج رفت و مزار این چهار امام بزرگ، این چهار شخصیّت عظیم تاریخ خلقت، این چهار فرزند معصوم پیامبر خدا و این چهار حجّت الهی به شکل بسیار تأثّرانگیزی ویران شد و مایۀ داغ و افسوس همۀ آزادگان و مسلمانان راستین به ویژه شیعیان گشت. @ahlevela_channel
830307 part 4.mp3
5.65M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۴) ⚪️ ضرورت و اهمّیّت اصلاح‌طلبی و فسادستیزی در جامعه - ۴ 🔸 نکتۀ چهارم مؤمنین نباید به‌خاطر قدرت گرفتن فساد و مسلّط شدن مفسدان در جامعه، روحيّۀ خود را ببازند و اسير يأس شوند. معمولاً اشخاص، بيشتر از آنچه مرعوب و تسليم و شكست‌خوردۀ قدرت دشمن باشند، مرعوب ترس خودشان هستند! و با ترس خودشان از پا درمی‌آيند؛ نه با قدرت دشمن! اگر در تاريخ اسلام و در جوامع اسلامی ملاحظه کنیم، دو گروه را می‌بینیم؛ یعنی دو نوع رفتار و عكس‌العمل از سوی جامعۀ اسلامی در برابر قدرت‌های سركوبگر و ظالم ظاهر شده است. ▫️در برخی از مقاطع وقتی مفسدان قدرت كامل را به دست می‌گيرند و نفس را در سينه‌ها حبس می‌كنند، گروهی از اهل ايمان دچار وادادگی، ترس و يأس می‌شوند و به درونگرايی افراطی و صوفی‌منشانه روی می‌آورند. ▫️گرايش دوّم كه دقيقاً عكس اين است، مؤمنانی هستند که با شهامت، شجاعت و قوّت‌ قلب به ميدان مبارزه‌ با فساد و مفسدان آمدند و هرچه دشمن مقتدرتر بوده، اينها روحيّۀ قوی‌تری پيدا كرده‌اند. یأس در فرهنگ قرآن و اسلام اصلاً معنا ندارد... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
♦️چگونه شفاعت با توحید توجیه می‌شود؟ 💎 نکتۀ دیگری که وهابیان به سبب آن، سایر مسلمانان را مشرک می‌دانند، طلب شفاعت از انبیاء و اولیاء است. شفاعت یعنی درخواست مغفرت و بخشش گناهان از خداوند. یکی از بندگان مقرّب الهی را همراه نمودن و به اتفاق وی دعا کردن تا خداوند گناه شخص را بیامرزد. به بیان دیگر یعنی پس از اینکه شخص از گناهان خود نزد خدا طلب مغفرت کرد، از بنده مقرّبی درخواست کند که او نیز از خداوند تقاضا کند تا توبه وی را بپذیرد. در این مورد نیز باید توجه داشت که: ▪️اولاً استغفار و طلب مغفرت از خداوند، امری مورد توصیۀ اسلام است. ▪️ثانیاً دعا کردن مؤمنین در حق یکدیگر برای اجابت خواسته‌هایشان نزد خداوند و درخواست مؤمنی از مؤمن دیگر برای اینکه در حقّش دعا کند و از خدا بخواهد حاجت دنیوی یا اخروی او را برآورده سازد، مورد تأیید قرآن و سنّت است. ▪️ثالثاً دعای بندگان صالح و مقرّب خدا به اجابت نزدیک‌تر است. ▫️بر این اساس، اگر مؤمنی پس از مبتلا شدن به لغزش و گناهی، علاوه‌بر اینکه خود توبه و استغفار کند، از یکی از اولیاء الهی تقاضا کند او نیز دعا کند تا خداوند توبه او را بپذیرد، امری معقول و مشروع است و خود خداوند در آیه ۶۴ سوره نساء به آن امر کرده است. ▫️در نتیجه، استشفاع یا طلب شفاعت مغفرت از انبیاء و اولیاء و صلحا نیز به‌هیچ‌وجه تعارضی با توحید ندارد؛ زیرا خداوند به آنان اذن شفاعت کردن داده است و دعای آنان بر پذیرفته شدن توبه مؤمنان از گناهان را اجابت می‌نماید. تعارض با توحید وقتی قابل تصوّر است که شفیع را در بخشیدن گناه شریک خدا بدانیم نه در طلب بخشش از خدا.... 📝 خدای وهابیون، خدای مجسّم است 🎤 گفتگو با استاد مهدی طیّب «روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸» @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٥٠٠ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: براى عزّت مؤمن همين كافى است كه هر گاه منكرى
💠 ۳٥٠١ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: كسانى كه مردم را به كارهاى نيك امر مى‌كنند و خود آن را انجام نمى‌دهند و كسانى كه مردم را از كارهاى زشت باز مى‌دارند اما خود مرتكب آن مى‌شوند مورد لعن و نفرين الهى هستند. 🔅 لَعَنَ اللّه ُ اَلاْمِرينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِكينَ لَهُ وَ النـّاهينَ عَنْ المُنْـكْرِ الْعـامِلينَ بِـه. وسائل الشیعه، ج ١٦، ص ١٥١ @ahlevela_channe
✔️ کار بعضی‎ها بی‌‎نماز کردن مردم است. آنها با امر و نهی زیاد و مردم‌‌آزاری، جوان‎ها را تارک‌الصّلاة می‎کنند، مقدّس‎مآب‎ها و افراد سختگیر کارها را خراب‎تر می‎کنند. 🔻عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸جوانان این زمان، تحریک را دوست ندارند. نمی‎خواهد آنها را خیلی امر به معروف و نهی از منکر بکنید، آنها فطرتاً در راه هستند. با اخلاق و صفات شایسته و با نیّت خوب و دعای خیر در حقّ آنها کار کنید و آنها را به سمت کمالات ببرید. آنها را باید با نماز دوست کنید، نه اینکه فقط نمازخوان کنید. کار بعضی‎ها بی‌‎نماز کردن مردم است. آنها با امر و نهی زیاد و مردم‌‌آزاری، جوان‎ها را تارک‌الصّلاة می‎کنند، مقدّس‎مآب‎ها و افراد سختگیر کارها را خراب‎تر می‎کنند. 🔸اینکه در احادیث آمده است در آخرالزّمان امر به منکر و نهی از معروف می‎کنند، معنی‌اش این است که امر به معروف و نهی از منکر که می‎کنند، اثر عکس دارد، چون دائم به افراد سیخ می‎زنند و آنها را از دین بیزار می‎کنند. 🔸به زور می‎شود کسی را مسلم کرد و مجبور نمود شهادتین بگوید، ولی ایمان به زور نمی‎شود. نکند بچّه‎ات را به زور به نماز وادار کنی. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
hc.cad part 1.mp3
7.08M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۵) ⚪️ تأکید اسلام بر امر به معروف و نهی از منکر جهت اصلاح فرد و جامعه بحث امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر از نظر ابواب فقه، در كتاب‌العبادات قرار دارد. اين نكتۀ بسيار ظريفی است كه امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر و جهاد، يعنی اجتماعی‌ترين، سياسی‌ترين و نظامی‌ترين بحث‌های اسلام در كتاب‌العبادات است! قرآن می‌فرمايد: شما مسلمانان بهترين امّتی هستيد كه در بين جوامع بشری ظاهر شديد. آنچه شما مسلمانان را برتری داده، اين است كه امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر می‌كنيد. امر به معروف وظیفه‌ای همگانی است و کارکرد آن اصلاح فرد و جامعه است. به تعبیر دیگر می‌توان گفت امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منکر يعنی نظارت و كنترل در مديريّت سازمان جامعۀ اسلامی با مشاركت آحاد تشكيل‌دهندۀ آن جامعه. این همان چیزی است که امروزه به آن مديريّت مشاركتی می‌گویند و موفّق‌ترين سبک مديريّت است. يعنی مديريّتی كه مشاركت كلّ كاركنان يک سازمان را در تصميم‌گيری، اداره، هدايت مجموعه، نظارت و كنترل آن جلب می‌كند .... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
♦️مصادیق بدفهمی وهابیان در توحید عبادت چیست؟ 💎 در حوزه توحید عبادت که وهابیان دچار بدفهمی شده‌اند و به استناد آن، سایر مسلمانان شیعه و سنّی را مشرک می‌پندارند، ازجمله ساختن قبور یا احداث ضریح یا ساختمان بر فراز قبور یا به زیارت قبور و حرم انبیاء و اولیاء الهی رفتن و به مُهر سجده کردن را مصادیق شرک در عبادت می‌پندارند، این است که درک نکرده‌اند آنچه سبب می‌شود عمل، عبادت محسوب شود، شکل ظاهری عمل نیست؛ بلکه قصد و نیّت انجام‌دهنده عمل است. ▫️بنابراین اگر کسی کاری را به هر شکل و صورت به قصد عبادت انجام دهد، عملش عبادت به‌شمار می‌آید و اگر برای غیر خدا انجام دهد، به شرک در عبادت مبتلا خواهد بود. ▫️چنان که به‌موجب آیه ۳۵ سوره انفال، دست زدن و سوت کشیدن مشرکان در کنار کعبه، چون به نیت و قصد عبادت بت‌ها انجام می‌شد، عبادت به‌شمار می‌آمد و آنها را در شمار مشرکان در عبادت وارد می‌کرد؛ اما اگر هر عملی با هر شکل و صورت، بدون نیّت و قصد عبادت انجام شود، آن عمل عبادت نخواهد بود. ▫️کمااینکه اگر کسی بدون قصد و نیت عبادت، به گرد کعبه بگردد، یا الفاظ و حرکات نماز را انجام دهد، عملش عبادت نخواهد بود. ▫️عملی که بدون نیّت و قصد عبادت انجام می‌شود، اگر مورد تأیید شرع باشد، کاری غیرمعارض با توحید در عبادت و عملی مشروع خواهد بود و اگر کاری باشد که شرع از انجام آن نهی کرده باشد، کاری غیرمعارض با توحید در عبادت، ولی خلاف شرع و گناه خواهد بود و انجام‌دهندۀ آن شخص موحّد، اما گناهکار به‌شمار می‌آید و نمی‌توان وی را مشرک تلقی کرد. ▫️یقیناً هیچ مسلمانی در ساختن قبر برای کسی که از دنیا رفته است یا ساختن ضریح و بنا بر فراز قبر انبیاء و اولیاء یا زیارت کردن قبر ایشان، قصد و نیّت عبادت شخصی که در آنجا مدفون است را ندارد. کمااینکه هیچ شیعه‌ای در سجده کردن بر مُهر، قصد و نیت عبادت مُهر را ندارد. بنابراین، بی‌شک نمی‌توان این اعمال را از مصادیق شرک در عبادت شمرد. ▫️در ضمن اینکه به استناد آیات و احادیث و سیرۀ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم اصحاب برجسته آن حضرت که در کتب مورد قبول خود وهابیان نقل شده است، به‌ روشنی می‌توان اثبات کرد که کارهای مزبور، مورد تأیید و توصیۀ اسلام و کاملاً مشروع و پسندیده است. ▫️با توجه به آنچه به اجمال به آن اشاره شد، روشن گردید که آنچه به سبب آن، وهابیان، دیگر مسلمانان را مشرک و مهدورالدّم می‌دانند، باطل است و متقابلاً عقاید وهابیان در مورد جسمانیت خداوند، بی‌شک با توحید ناسازگار می‌باشد. 📝 خدای وهابیون، خدای مجسّم است 🎤 گفتگو با استاد مهدی طیّب «روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸» @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای پرفضیلت شب‌های جمعه @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 صلوات در شب و روز جمعه ⭐️ امام صادق علیه السّلام فرموده‌اند: ▫️از شامگاه پنج‌شنبه و شبِ جمعه، فرشتگانی با قلم‌هایی از طلا و لوح‌هایی از نقره، از آسمان به سوی زمین می‌آیند و تا غروب روز جمعه هیچ عملی را جز صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام نمی‌نویسند. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۴۲۴ @ahlevela_channel