eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
527 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه ☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد ▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت: ▪️ سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۷ بار ▫️و بعد از نماز بگويد : ⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام ▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او‌ نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد. 📚 منابع: مفاتیح‌الجنان، شیخ عباس قمی مِصباح‌المُتَهَجِّد، شيخ طوسی @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز روزهای جمعه ماه رجب، بین نماز ظهر و عصر - نماز هزار حسنه 🔅 سيّد بن طاووس از حضرت رسول اکرم صلّی الله عليه وآله وسلّم روایت کرده است كه هر كه در روز جمعۀ ماه رجب، چهار ركعت نماز كند بين نماز ظهر و عصر (هر دو رکعت به یک سلام) و بخواند در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه ▪️«آيةالكرسی» (تا هوالعلی العظیم) ۷ مرتبه ▪️سوره «توحيد» ۵ مرتبه ▫️و پس از چهار ركعت ده مرتبه بگويد: ▪️اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذی لا اِلـهَ اِلاّ هُوَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَة ▫️آمرزش می‌‏خواهم از خدایی كه معبودی جز او نيست و از او درخواست توبه دارم. 🔅 بنويسد حقّ تعالی برای او از روزی كه اين نماز را خوانده تا روزی كه بميرد هر روزی هزارحسنه و عطا فرمايد او را به هر آيه‌ای كه خوانده شهری در بهشت از ياقوت سرخ و به هر حرفی قصری در بهشت از دُرّ سفيد و تزويج فرمايد او را حورالعين و راضی شود از او بغير سخط و نوشته شود از عابدين و ختم فرمايد برای او به سعادت و مغفرت. @ahlevela_channel
قطعه‌ای از سخنان استاد مهدی طیّب در جلسات این هفتۀ اهل ولاء - دوشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۱۰               ⬇️ ⬇️ ⬇️ @ahlevela_channel
14031010.mp3
23.2M
💠 ویژگی‌های یک انسان وارسته انسان دستاورد تلاش‌های خود است. در مسیر خودسازی با طیِّ همزمان دو مسیر، می‌توان سریع‌تر به وارستگی و تعالی رسید؛ یکی تحوّل در نگرش، بینش و دیدگاه و دیگری تحوّل در رفتار و تلاش‌های عملی. با دانستن خصوصیات یک انسان وارسته می‌توان خود را در این مسیر محک زد. مهمترین این خصوصیات عبارت است از: ۱- عشق و ارادت به خدا و اولیاء، انس و خلوت و مداومت در عبادات مستحب، دعا، مناجات و سوز و گداز عاشقانه ۲- ساده‌زیستی و اهل تجمّل، خوشگذرانی و لذّت‌جوییِ مادّی نبودن ۳- رفتار فروتنانه، محبّت‌آمیز، اخلاقی و توأم با حیا با دیگران ۴- اهل خیر و مشتاق کمک به نیازمندان بودن ۵- اهل تقوا و پرهیزکاری بودن ۶- با نشاط، با نیرو و با انگیزه بودن 🎤 استاد مهدی طیّب ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
💠 هر کس سه روز متوالی پنج‌شنبه و جمعه و شنبه را از ماه رجب روزه بدارد، حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد. @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو رکعتی هر شب ماه رجب ▫️در تمام ماه رجب شصت رکعت نماز کند، به این طریق که در هر شب آن دو رکعت بجا آورد و بخواند در هر رکعت: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «کافرون» سه مرتبه ▪️سوره «توحید» یک مرتبه ▫️و چون سلام دهد دست‌ها را بلند کند و بگوید: ▪️لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ آلِهِ ▪️و دست‌ها را به صورت خود بکشد. 🔅 از حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده است کسی که این عمل را بجا آورد، حق تعالی دعای او را مستجاب گرداند و ثواب شصت حج و شصت عمره به او عطا فرماید. @ahlevela_channel
شهادت دهمین پیشوای امامت، خَطیب‌ُالجَنَّة، اسوۀ نور و هدایت، امام هادی علیه‌السّلام را به محضر امام عصر ارواحنا لِتُرابِ مَقدَمِه‌الفِداء و دوستان و سرسپردگان آستان مهدوی عَجّل‌َالله تعالی فَرجَه‌ُالشّریف تسلیت عرض می‌نماییم. @ahlevela_channel
Salavat_bar_emam_hadi.mp3
639.1K
💠 صلوات بر امام هادی علیه‌السّلام اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِياءِ، وَ إِمامِ الْأَتْقِياءِ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ، وَالْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ. اللّٰهُمَّ كَما جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوابِكَ، وَأَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقابِكَ، وَحَذَّرَ بَأْسَكَ، وَذَكَّرَ بِآياتِكَ، وَأَحَلَّ حَلالَكَ، وَحَرَّمَ حَرامَكَ، وَبَيَّنَ شَرائِعَكَ وَفَرائِضَكَ، وَحَضَّ عَلَىٰ عِبادَتِكَ، وَأَمَرَ بِطاعَتِكَ، وَنَهىٰ عَنْ مَعْصِيَتِكَ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِكَ وَذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ. @ahlevela_channel
🕋 اهل بیت علیهم‌السّلام انسان‎های کاملی هستند که به ماسوا احاطه و سعۀ وجودی دارند و همۀ ذرّات و موجودات از شعاع وجودی آن بزرگواران نور وجود می‎گیرند. در دعای ماه رجب آمده است: فَبِهِم مَلأتَ سَمَائَکَ وَ اَرضَکَ حَتّی ظَهَرَ اَن لا الهَ الاّ اَنتَ: پس آسمان و زمینت را از آنها پر کردی تا اینکه آشکار شد که خدایی جز تو نیست. و نیز در زیارت جامعۀ کبیره هفت فقره وجود دارد که بیانگر عظمت و سعۀ وجودی آن حضرات است: ذِکرُکُم فِی الذّاکِرینَ وَ اَسمَائُکُم فِی الاَسماءِ وَ اَجسَادُکُم فِی الاَجسادِ وَ اَرواحُکُم فِی الاَرواحِ وَ اَنفُسُکُم فِی النُّفُوسِ وَ اثارُکُم فِی الاثارِ وَ قُبُورُکُم فِی القُبُورِ: یاد شما در وجود یادکنندگان است و نام‎های شما در نام‎ها و جسدهای شما در جسدها و روح‎های شما در روح‎ها و نفس‎های شما در نفس‎ها و آثار شما در اثرها و قبرهای شما در قبرهاست. عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی 📒 کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
⚫️ شهادت امام هادی علیه‌السّلام ▪️ امام هادی علیه‌السّلام، امامی که در روایات تعبیر خَطيب‌ُالجَنَّة برای ایشان به کار رفته است، در پانزدهم ذی‌الحجّه که مصادف با روز سه‌شنبه بود، در سال ۲۱۲ ه.ق، در آبادی یا مزرعه‌ای به نام صَریا متولّد شدند. پدر ایشان، امام جواد علیه‌السّلام و مادر بزرگوارشان، سمانه بود. ▪️ سمانه، زن بسیار عظیم‌القدری است؛ او کنیزی آفریقایی، از اهالی کشور مغربِ امروزی بود. دست تقدیرالهی او را به مدینه آورد و همسر امام جواد علیه‌السّلام شد. این زن بسیار باتقوا و بافضیلت است؛ تعابیر بلندی از ائمّه در رابطه با این بانوی بزرگوار وارد شده است. ▪️ امام جواد علیه‌السّلام در مورد سمانه فرمودند: نام او سمانه است (ظاهراً خود حضرت این نام را بر ایشان گذاشتند؛ نام اصلی ایشان در محلّ تولدشان در آفریقا، چیز دیگری بود.) او کنیز خداست، کنیزی است که به حقّ من عارف است و او از زنان بهشتی است، هیچ شیطانی، تاب نزدیک شدن به او را ندارد؛ حریم تقوای او به قدری نفوذناپذیر است که هیچ شیطان متمرّدی راه نفوذ، برای نزدیک شدن به او را ندارد؛ ؛ چه رسد به فریفتن او و کید هیچ شخص جبّار و معاندی هم به او کارگر و نافذ نیست و او دائماً مورد توجّه و عنایت خدایی است که آن خدا، خواب و غفلت؛ برایش قابل تصوّر نیست این بانوی بزرگوار، سمانه، هیچ تفاوت و هیچ کاستی و هیچ کم و کسر نسبت به مادران صدّیقان ندارد. ▪️ همسر اوّل امام جواد ام‌ّالفضل بود؛ که قاتل حضرت هم بود. بعد از بازگشت به مدینه، ایشان همسر دیگری اختیار کردند که همین سمانه بود و سمانه زن بزرگواری است که مادر امام معصوم است. ▪️ اسم امام هادی عليه‌السّلام علیّ‌ بن‌ محمّد است؛ حضرت را با القاب مختلفی خوانده‌اند؛ دو لقبی مشهور ایشان، هادی و نقی است. یعنی هدایت‌گر و پاک. لقب‌های دیگری هم دارند: لقب امین دارند که لقب پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلّم است؛ لقب فقیه و مُؤتَمَن دارند؛ یکی دیگر از لقب‌های ایشان طیّب است. کنیه حضرت، ابوالحسن ثالث است؛ چون امام کاظم علیه‌السّلام ملّقب به ابوالحسن اولی یا اوّل هستند؛ امام هشتم، امام رضا علیه‌السّلام ملقّب به ابوالحسن ثانی هستند و امام دهم به ابوالحسن ثالث مکنّی هستند. ▪️ عمر شریف امام هادی عليه‌السّلام چهل و یک سال و چند ماه بیشتر به درازا نکشید. شهادت حضرت سال ۲۵۴ ه.ق است؛ امّا روزش مورد تردید قرار گرفته و هم سوّم رجب و هم بیست و هفتم جمادی‌الثانی نقل شده است. به دستور مُعتز، امام هادی علیه‌السّلام را مسموم کردند و حضرت به شهادت رسیدند. @ahlevela_channel
32.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 سه ماه مِی خور و نه ماه پارسا می‌باش - ۱ ☀️ ماه رجب، ماه شعبان، ماه رمضان و مسیر سلوک ▫️گام نخست سلوک: تخلیه 🎤 استاد مهدی طیّب 🔗 لینک فایل در سایت آپارات: aparat.com/v/GmAJ5 @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٧٥٦ بنا به نقل، امام سجّاد عليه السّلام فرمودند: کسی که (براستی) از آتش دوزخ می‌ترسد بی‌درنگ
💠 ۳٧٥٧ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: پشیمانی از کار بد، خود باعث ترک آن خواهد شد. 🔅 اِنّ النّدَمَ عَلَی الشَّرِ یدعو اِلی تَركِه. اصول کافی، ج ٤، ص ١٥٩ @ahlevela_channel
خداوند متعال دو پناهگاه محکم در این امّت گذاشته است، یکی وجود پیامبر و دیگری استغفار است... 🔸خداوند متعال دو پناهگاه محکم در این امّت گذاشته است، یکی وجود پیامبر خود صلّی الله علیه وآله وسلّم که رَحمَةٌ لِلعالَمین است و هم اکنون در دل مؤمنین وجود دارد. دیگری استغفار است. مادامی ‎که امّت توبه و استغفار دارد، بلای عمومی‎ که بر امّت‎های گذشته نازل می‎شد، در این امّت نازل نمی‎شود. 🔸امیرالمؤمنین علیه‌السّلام فرمود: عَجِبتُ لِمَن یَقنُطُ وَ مَعَهُ الاِستِغفارُ: در شگفتم از کسی که یأس پیشه می‎کند، در حالی که استغفار همراه اوست عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی 📔مصباح‌الهدی تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 فضیلت روزۀ ماه رجب و تسبیحات معادل روزه 🔅 براى روزۀ مستحب ماه رجب فضيلت بسيار وارد شده است و روايت است كه اگر شخصی قادر بر آن نباشد، مسکینی را اطعام کند و یا یک درهم صدقه بدهد و یا برای هر روز، صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند تا ثواب روزۀ آن روز را دريابد: ⭐️ «سبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِيلِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِی التَّسْبِيحُ إِلَّا لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ» ⭐️ «پاک و منزّه است خداى باجلالت پاک؛ و منزّه است آن خدايى كه تسبيح جز براى او سزاوار نيست؛ پاک و منزّه است خداى عزيز بااكرام؛ پاک و منزّه است آن خدايى كه جامۀ عزّت بر اوست و او اهل عزّت است» 🔅 از حضرت رسول اکرم صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كسى كه يک روز از ماه رجب را روزه بدارد، مستوجب خوشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد. 🔅 از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام منقول است كه: هر كس يک روز از ماه رجب را روزه بدارد، آتش جهنم يک سال راه از او دور شود و هر كه سه روز از آن را روزه بدارد بهشت بر او واجب می‌گردد. 🔅 و نیز فرمودند كه: رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‌تر، هر كس يك روز از رجب را روزه بدارد، البته از آن نهر بياشامد. 🔅 روز اوّل رجب روزی است که حضرت نوح عليه السّلام به كشتى سوار شدند و امر فرمودند كسانى كه با او بودند روزه بدارند. هر كس اين روز را روزه بدارد آتش جهنّم يک سال راه از او دور می‌شود. 🔅 هر کس سه روز متوالی پنج‌شنبه و جمعه و شنبه را از این ماه روزه بدارد، حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد. 🔅 هر كه يک روز از آخر اين ماه روزه بدارد، خدا او را ايمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر. 🔅 هر كس دو روز از آخر اين ماه را روزه بدارد، بر صراط به آسانى بگذرد. 🔅 هر كس سه روز از آخر اين ماه را روزه بدارد، ايمن گردد از ترس بزرگ روز قيامت و از شدّت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بيزارى از آتش جهنم به او عطا كنند. @ahlevela_channel
💠 توبه و تغییر مسیر و رویّه ▪️پس از یقظه و بیدارى و پى‌بردن شخص به اینکه چه عظمت‌ها و کمالاتى براى او دسترسى‌پذیر است و او تاکنون عمر خویش را صرف غوطه‌ورى و فرورفتن هرچه بیشتر در منجلاب گناه و معصیت و هوسرانى و لذّت‌جویى‌هاى حیوانى و نفسانى کرده است، با تمام وجود از روند گذشتۀ خود پشیمان مى‌گردد و مصمّم مى‌شود مسیر و رویّۀ گذشته را ترک کند و راه طهارت و تعالى را در پیش گیرد. ▪️انزجار از گناه و بیزارى از کامجویى‌هاى حیوانى، نتیجۀ پى‌بردن به ماهیّت پلید آن، از یک سو و زشتى اخلاقى آن، از سوى دیگر است. 📕 کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب - ۱ @ahlevela_channel
💠 ماهیّت گناه ▪️در عالم، هر چیز ظاهر و مُلکى دارد که با حواس ظاهرى انسان قابل درک است و باطن و ملکوتى دارد که از حواس ظاهرى پوشیده و با ادراکات باطنى انسان قابل احساس مى‌باشد. چنانکه قرآن کریم براى تمامى موجودات عالم، هم مُلکى قائل است که در ید قدرت الهى قرار دارد، و هم ملکوتى، که آن نیز تحت قدرت الهى است. ▪️کارهاى انسان و از جمله معاصى او نیز ظاهر و مُلکى دارد، که همان جنبۀ محسوس جسمانى و نفسانى آن است، و ملکوتى دارد، که از حواس ظاهرى انسان پوشیده است و تنها با بیدار شدن باطن انسان از راه نایل شدن به موت و فعّال شدن ادراکات باطنى، احساس مى‌شود، خواه موت اضطرارى که همزمان با فوت براى تمامى انسان‌ها حاصل مى‌شود، و خواه موت اختیارى، که در حین زندگى دنیوى براى کسانى که از راه تهذیب نفس، از دنیا قطع تعلّق و دلبستگى مى‌کنند، حاصل مى‌گردد. ▪️ظاهر معاصى همان لذّت‌ها و شیرینى‌هاى نفسانى و جسمانى است که با حواس ظاهرى احساس مى‌شوند، امّا باطن گناهان، که از حواس ظاهرى پوشیده‌اند، آتش، کثافات، سَموم و حمیم است. چنانکه قرآن کریم آنچه را شخص معصیت‌کار با غصب ظالمانۀ اموال یتیمان به دست آورده است و مى‌خورد، یا آنچه را از راه کتمان آیات الهى و فروختن آنها به بهایى اندک کسب کرده و به خوردن آن مشغول است، جز آتش که به معدۀ او وارد مى‌شود، چیزى نمى‌داند. ▪️گناهکاران، که پیش از نیل به موت، تنها حواس ظاهریشان کار مى‌کند و از اینکه اشیاء و افعال باطنى دارند، غافلند؛ آنچه در دنیا حس مى‌کنند، لذایذ و شیرینى گناه است، امّا پس از فوت، که به موت نایل و ادراکات باطنیشان فعّال و بیدار مى‌شود، سوزندگى آتشى را که در دنیا خورده‌اند، احساس مى‌کنند و شعله‌هاى آن را که تمامى وجودشان را دربر گرفته است، مشاهده خواهند کرد و این در حالى است که پیش از فوت نیز این آتش آنها را دربر گرفته بود، امّا آن را احساس نمى‌کردند. چنانکه قرآن کریم به همین واقعیّت در مورد کافران تصریح نموده است. ▪️بر اساس آنچه گفته شد، مى‌توان به این حقیقت پى برد که پاداش و کیفرى که اشخاص در آخرت با آن مواجهند، چیزى جز باطن و ملکوت همان اعمال و اخلاق، روحیّات و افکار، و عقاید و ایمانى که در دنیا کسب کرده‌اند، نیست. قرآن کریم بر این امر بارها تصریح و تأکید نموده است. ▪️بنابراین تمامى عذاب‌هاى اخروى که آیات و احادیث بیان کرده‌اند، از آتش، زَقّوم، حَمیم و غِسلین گرفته تا دیگر عذاب‌ها، همه باطن معصیت‌هایى است که ظاهرى جذّاب، شیرین و فریبنده دارند؛ همچون سمّ مهلکى که درون شیرینى خوشمزه‌اى تعبیه شده است. ▪️پى‌بردن به ماهیّت واقعى گناه که در پشت پرده‌ى نازک و ناپایدار فریبندۀ آن قرار دارد، یکى از عوامل مهمّ انزجار، بیزارى، فاصله گرفتن و فرارى شدن از گناهان است. 📕 کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب - ۲ @ahlevela_channel
🔊 قطعه‌ای از سخنان استاد مهدی طیّب در جلسات هفتگی اهل ولاء - سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱۰/۱۱               ⬇️ ⬇️ ⬇️ @ahlevela_channel
Taamoli-dar-ayate-27ta31kahf-14031011.mp3
34.69M
‍ 💠 تأملی در آیات‌ ۲۷ تا ۳۱ سورۀ کهف اصحاب کهف یک نمونۀ عملی برای کسانی هستند که مشتاق راه یافتن به محضر امام عصر ارواحنافداه بوده و می‌خواهند جزو یاران آن حضرت در غیبت یا ظهور و در رجعت باشند. خدای متعال دو کتاب دارد: کتاب تکوین، که تمام عالم خلقت است و تمام پدیده‌های عالم خلقت، آيات الهی هستند. کتاب تشریع یا تدوین، که همین آيات مبارکۀ قرآن کریم است. همانطور که در کتاب تکوین (عالم خلقت) هیچ اشتباه، نقص و ضعفی رخ نداده است و هر چیزی به نیکوترین صورت آفریده شده و نیاز به هیچ‌ تصحیحی وجود ندارد، در کتاب تدوین که منطبق با کتاب تکوین و گزارشگر حقايق عالم تکوین است هم، هیچ نقصی که نیاز به تصحیح داشته باشد، وجود ندارد. لذا هیچ‌گونه تصحیح، تبدیل و تغییری در کتاب الهی نخواهد بود. در آيات ناسخ و منسوخ و در ماجرای نَسخ، قرآن کریم یک شرایط میانی از وضع موجود را برای افراد تدارک دیده تا با طیّ آن برای شرایط ماندگار آماده شوند. آيات نسخ‌شده، آيات دوران ساخته شدن، برای دریافت آيات همیشگی هستند. اگر دل از یاد خدا غافل شود، انسان پیرو و عبد هوای نفس خواهد شد. از چنین کسی حتّی اگر در جامعه عنوان و جايگاه دینی و اجتماعی داشته باشد، نباید تبعیّت کرد و او را حجّت و معیار قرار داد. وادی ایمان، وادی اکراه نیست. جای دین در قلب است. با فشار، تهدید و تطمیع نمی‌توان قلبی را مؤمن و باورمند کرد. امّا وادی احکام، وادی تکلیف است. ایمان، مبدأ حُسنِ فاعلی و عمل صالح، حُسنِ فعلیِ فعل است. اجر کسی که از سر ایمان، عمل صالح انجام می‌دهد، ضایع نمی‌شود. 🎤 استاد مهدی طیّب ۱۴۰۳/۱۰/۱۱ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٧٥٧ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند: پشیمانی از کار بد، خود باعث ترک آن خ
💠 ۳٧٥٨ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: بهترين توسّل، استغفار است. 🔅 أفضَلُ التوسُّلِ الاستِغفارُ. غررالحكم، ح ٢٨٨٧ @ahlevela_channel
هر وقت غصّه‎دار شدید، برای خودتان و برای همه‎ی مؤمنین و مؤمنات از زنده‎ها و مرده‎ها و آنهایی که بعداً خواهند آمد، استغفار کنید. 🔸هر وقت غصّه‎دار شدید، برای خودتان و برای همه‎ی مؤمنین و مؤمنات از زنده‎ها و مرده‎ها و آنهایی که بعداً خواهند آمد، استغفار کنید. غصّه‎دار که می‎شوید، گویا بدنتان چین می‎خورد و استغفار که می‎کنید، این چین‎ها باز می‎شود. 🔸توبه و استغفار راه را صاف می‎کند، نباید آن را ترک کرد. پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم روزی هفتاد بار استغفار می‎کردند. 🔸هر روز عصر هفتاد بار استغفار را ترک مکن. عموماً عصر و دم غروب شیعیان را غم می‎گیرد و با استغفار برطرف می‎شود. با این استغفار دل پاک می‎شود و شیطان به دل پاک راه ندارد. عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی 📔مصباح‌الهدی      تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 قبح اخلاقى گناه ▪️اگر کسى بى‌طمع، بى‌غرض و بدون اینکه نیازى داشته باشد، صرفاً از سر محبّت و لطف، بارها و بارها به انسان خوبى کند، در گرفتارى‌ها به داد او برسد و در نیازمندى و درماندگى، هر آنچه از دستش برمى‌آید را بى‌دریغ نثار او کند و پس از سال‌هاى متمادى احسان و لطف، یک بار از انسان درخواستى کند که در توان اوست، چقدر بى‌انصافى و نمک‌ ناشناسى است که با وجود آن همه خوبى، انسان از انجام خواستۀ مزبور امتناع کند و پاسخ منفى به او دهد. ▪️هر کس بویى از انسانیّت برده است، چنین رفتارى را به‌شدّت زشت و قبیح مى‌داند و محکوم مى‌کند. این در شرایطى است که طرف مقابل، براى رفع نیاز و به سود خود چیزى را درخواست کند. امّا اگر درخواست او نیز براى رسیدن سودى به شخص انجام دهنده یا در امان ماندن او از خطرى باشد و خود وى مطلقاً نفعى از انجام شدن آن خواسته نصیبش نشود و در آن شرایط، انسان تجرّى بورزد، سخن او را زیر پا گذارد و از انجام آن سر باز زند، کارش چقدر زشت‌تر و نفرت‌انگیزتر خواهد بود. ▪️خداى متعال بنده‌اش را غرق لطف، فضل، احسان و اِنعام خویش نموده است و پیاپى تحفه‌هاى جدیدى از معدن فضل خود بر او نثار مى‌کند، بى‌آنکه احتیاج و چشم طمعى به آن بنده داشته و حتّى عطاى خود را منوط به تشکّر و قدردانى او کرده باشد و با توجّه به اینکه آن بنده از باطن و ملکوت اشیاء و اعمال بى‌خبر است، براى اینکه به دام آنچه در باطن، مهلک و زیان‌بار است نیفتد و از آنچه باطنش نافع و گران‌بهاست محروم نماند، از سر لطف و محبّت نسبت به وى، از طریق انبیاى عظام علیهم السّلام از او خواسته است که از برخى کارها بپرهیزد و بعضى اعمال را انجام دهد، بى‌آنکه خود از فرمانبرى این بنده سودى ببرد یا از سرکشى او زیانى متوجّهش شود. ▪️در چنین شرایطى، از نظر موازین اخلاقى و ارزش‌هاى انسانى و از منظر انصاف و مروّت، تا چه حد زشت و نفرت‌انگیز است که آن بنده بر آن همه لطف و عطا و مهر و سخاى خدا چشم ببندد، آنها را نادیده بگیرد، نمک‌ناشناسانه و جسورانه تجرّى ورزد، در برابر دستورات پروردگار کریم خود بى‌اعتنایى و سرکشى کند و فرمودۀ خداى مهربان را زیر پا گذارد و از آن تمرّد ورزد و بى‌پروا آنچه را خداوند پرهیز داده، مرتکب شود و آنچه را تجویز نموده، ترک کند! ▪️توجّه به نکتۀ فوق، قبح اخلاقى معصیت را براى انسان آشکار و شخص را از آن منزجر و فرارى مى‌کند. 📕 کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب - ۳ @ahlevela_channel
💠 دستورات آيت الحق مرحوم سیّد على قاضى طباطبائى در ماه‌هاى رجب و شعبان و رمضان - بخش اوّل ▪️۱- آگاه و متوجه باش! که ماه‌های حرام از راه رسید؛ بیدار باش! تا اینکه برای مسافرت خویش توشه برداری، و این فرصت را از دست مده و غنیمت بشمار! ▪️۲- شب‌های آن را به بیداری و روزهای آن را به روزه گرفتن سپری نما، به شکرانۀ اینکه خداوند لطف خویش را عام و شامل همگان فرموده است. ▪️۳- و شب را جز به مقدار کمی استراحت و خواب سپری مکن؛ و نماز شب را به نحو تهجّد و بیدار و خواب به جای آور (یعنی چند رکعتی نماز بخوان و مقداری بخواب و سپس بیدار شو، و به همین ترتیب عمل نما تا نافلۀ شب پایان پذیرد)؛ و چه بسیارند عاشقانی که هرگز در شب نمی‌خوابند! ▪️۴- و کتاب حق را تلاوت نمای و آن را با بهترین صورت و زیباترین نغمه و آرام آرام قرائت کن؛ چرا که ظلمت‌ها و کدورت‌ها را تبدیل به نور و روشنایی می‌کند. ▪️۵- پس تو بهره‌مند نشدی، بلکه هیچ‌کس از چیزی به مانند قرآن بهره‌ نبرده است! و هر کس غیر از گفتۀ مرا بگوید سخت در اشتباه فرو رفته، مرتکب خطا شده و گمان او گمان باطلی خواهد بود! ▪️۶- و سلام بفرست بر اصل قران و فصل آن که مقصود محمّد و آل محمّد صلوات ‌الله علیهم اجمعین بوده و آنان باقی‌ماندگان آل‌الله هستند و در برابر آنان، عبد محض، تسلیم و بدون اراده باش! ▪️۷- هر کسی در غیر حبّ آنها خود را در ذمۀ خداوند رحمان در آورد و به اندازه ذره‌ای از محبّت غیر آنها در دل راه دهد، او محققاً گمراه شده و منکر نعمت ولایت آنها شده؛ و در این انکار خود نعمت‌های پروردگارش را از دست داده است. ▪️۸- پس محبّت به آنها محبّت به خداوند است، و در این صورت تو خود را در پناه حبِّ خداوند در آور؛ ایشان ریسمان مستحکم الهی هستند، پس به این ریسمان چنگ بزن. ▪️۹- و دربارۀ قرآن کوتاهی مکن، و آن را از روی لهو و لعب قرائت منمای و به معانی آن دقت کن تا به واسطۀ دقّت در قرآن به بالاترین قلّه از قلل مجد و شرف نائل آیی. ▪️۱۰- و در هر حال بر تو باد به ذکر و یاد خدا؛ و مبادا کوتاهی کنی در قرائت قرآن و ذکر پروردگار! و هیچ‌گاه در این مورد عذر نیاور که: چگونه و چه مقدار به یاد او باشم. (یعنی اشتغال به امور دنیوی و تراکم مشاغل تو باعث نشود که در این دو مهم سستی و تکاهل ورزی و آن را به عنوان عذر برای خویش تلقی نمایی) ▪️۱۱- این ماه‌ها (رجب و شعبان و رمضان) قرق‌گاه‌های خداوند است؛ پس در این قرق‌گاه داخل شو، اما حرمت آن را پاس بدار و آنها را معظم داشته، ملتزم به رعایت آداب آن باش. ▪️۱۲- پس هر کسی که به خداوند معتصم شود ، خود را در صراط او می‌یابد. و اگر گفتی «ربی‌الله»، ای گوینده، روی این کلام ایستادگی نمای و دست از آن برندار! «خداوند عزیز می‌فرماید: و هرکسی که اعتصام به خدا پیدا کند، به راستی در صراط مستقیم و راه راست هدایت شده است. و نیز فرموده است: به آنچه که مأموریت یافتی پایداری و استقامت نما! و نیز پروردگار که دارای جلال و مجد و عظمت است، می‌فرماید: به راستی آن کسانی که بدین معنی اقرار کردند که: «پروردگار ما الله است» و پس از این اقرار و اعتراف، استقامت و پایداری را پیشه خود ساختند، ملائکه پروردگار بر آنها فرود می‌آیند... .» هان ای برادران عزیز و گرامی‌ام! که خدای شما را در طاعت خود موفق بدارد آگاه باشید! متوجه و هشیار باشید که ما در قرق‌گاه داخل شده‌ایم، و همان‌گونه که در زمین‌های حرم باید از محرّمات اجتناب نمود و ارتکاب یک سلسله اعمالی که در غیر حرم جرم نیست در آنجا جرم محسوب می‌شود، در این ماه‌ها هم که قرق‌گاه زمانی محسوب می‌شود چنین است و باید با هشیاری و مواظبت در آن وارد شد؛ و به همان نحو که در قرق‌گاه مکانی که حرم است، انسان به کعبه نزدیک می‌شود، در این‌ماه‌ها هم که قرق‌گاه زمانی است، انسان به مقام قرب خداوند می‌رسد. پس حال که چنین است، قبل از هر چیز آنچه که بر ما واجب و لازم است، توبه‌ای است که دارای شرایط لازمه و نمازهای معلومه است؛ و پس از توبه، واجب‌ترین چیز بر ما پرهیز از گناهان صغیره و کبیره است تا جایی که توان و قدرت و استطاعت داریم.» «پس دستور توبه را در شب جمعه اول ماه(رجب) یا روز جمعه، و یا روز یکشنبه آن، انجام داده نماز توبه را بخوانید؛ سپس آن‌ها را در روز یکشنبه دوّم همان ماه تکرار و اعاده کنید. به راستی هر کسی که در صدد متذکر شدن به ذکر حق و در مقام خشیّت از ذات اقدس حضرت حق متعال بوده باشد، می‌تواند از راه مراقبه و محاسبه و معاتبه و معاقبه متذکر شود.» «پس از این مرحله، با دل‌های خود به خداوند رو آورده، بیماری‌های گناهانتان را معالجه و مداوا نمایید و به وسیله استغفار، بزرگی و سنگینی عیوب خود را کاهش دهید. و بپرهیزید از اینکه حریم الهی را بشکنید و پرده‌های حجاب را بالا زده، حرمت حرم را هتک نمایید!» @ahlevela_channel
💠 دستورات آيت الحق مرحوم سید على قاضى طباطبائى در ماه‌هاى رجب و شعبان و رمضان - بخش دوّم 🔻و اما دستورالعمل این سه ماه: ▪️۱- بر شما باد به اینکه نمازهای فریضۀ خود را و نوافل آن که مجموعاً پنجاه و یک رکعت است، در بهترین اوقاتشان انجام دهید؛ و اگر نتوانستید چهل و چهار رکعت آنرا بجا بیاورید. چنانچه باز هم شواغل دنیا شما را بازداشت، حتماً نافلۀ ظهر را که به او «صلوة أوّابین» می‌گویند، انجام بدهید. و نماز ظهر را هم در وقت فضیلت انجام دهید که در قرآن بدان تأکید شده و مراد از «صلوة وُسطی» همان نماز ظهر است. ▪️۲- و امّا در مورد نافلۀ شب بخصوص باید بدانید که انجام دادن آن در نظر مؤمنین و سالکان حضرت معبود از واجبات است و هیچ چاره ای جز أتیان آن نیست! و تعجّب است از کسانی که قصد رسیدن به مرتبه‌ای از مراتب کمال را داشته ولی به قیام شب و انجام نوافل آن بی‌توجّه هستند! و ما هیچگاه ندیده و نشنیده‌ایم که احدی به یک مرحله و مرتبه‌ای از کمال راه یافته باشد مگر بواسطۀ برپاداری نماز شب!» ▪️۳- بر شما باد به قرائت قرآن کریم در نافله‌های شب که انسان را حرکت داده، سیر او را سریع می‌نماید و برای او بسیار مفید است. تغنّی به قرآن، انسان را به خدا نزدیک می‌کند! بخلاف غنای محرم که آدمی را به لهو می‌کشاند. پس تا می‌توانید در شب‌ها قرائت قرآن کنید، چرا که قرائت قرآن شراب مؤمنین است. ▪️۴- بر شما باد اینکه به انجام دادن اوراد و اذکاری که هر یک از شما بعنوان دستور در دست دارید، ملتزم و متعهد باشید! ▪️۵- بر شما باد به زیارت مشهد اعظم، که مراد همان حرم مطهر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام و قبر نورانی آن بزرگوار است، و نیز سایر مشاهد مشرفۀ اهل البیت علیهم السّلام‌ و مساجد معظمه مانند مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه، مسجد سهله و بطور کلی هر مسجدی از مساجد. زیرا مؤمن در مسجد، همانند ماهی است در آب دریا. ▪️۶- و هیچگاه پس از نمازهای واجب خود، تسبیحات حضرت صدیقه صلَوات الله علیها را ترک ننمایید، زیرا این تسبیحات، یکی از انواع «ذکر کثیر» شمرده شده است. ▪️۷- یکی از وظائف مهم و لازم برای سالک إلی الله، دعا برای فرج حضرت حجّت صلوات الله علیه در قنوت «وتْر» است. بلکه باید در هر روز و در همۀ اوقات و همۀ دعاها، برای فرج آن بزرگوار دعا نمود. ▪️۸- و یکی دیگر از وظایف لازم و مهم، قرائت زیارت جامعه، معروف به «جامعۀ کبیره» در روز جمعه است. ▪️۹- لازم است که قرائت قرآن حتماً کمتر از یک جزء نباشد. ▪️۱۰- تا می‌توانید بسیار به دیدار و زیارت برادران نیکوکار خود بشتابید، چرا که به راستی آنها برادرانی هستند واقعی که در تمام مسیر، همراه انسانند و با رفاقت خویش، آدمی را از کریوه‌های نفس و تنگناها و عقبات آن عبور می‌دهند. ▪️۱۱- به زیارت اهل قبور ملتزم باشید ولی نه بصورت مداوم و همه روزه (مثلاً در هفته، یک روز انجام بگیرد) و نباید زیارت قبور در شب واقع گردد. ▫️« ما را با دنیا چه کار؟! به راستی دنیا ما را فریب داده، به پستی و ذلّت کشانید، ما را از مقام عزت و رفعت پائین آورد، و دنیا پست‌تر از آن است که برای ما هدف قرار گیرد. پس آن را برای اهل دنیا واگذارید. پس به به! خوشا به حال آن مردانی که بدن‌های آنان در این عالم خاکی است ولی قلوب‌شان در عالم لاهوت، یعنی در عالم احدیت و واحدیّت و عزّ پروردگار در پرواز می‌باشد و این افراد، اگر چه از نظر تعداد بسیار کم هستند ولیکن از نظر قوّت و مدد و از جهت واقعیت و اصالت و حقیقت دارای اکثریت می‌باشند. من می‌گویم آنچه را که شما می‌شنوید و از ذات اقدس حضرت حق طلب مغفرت می‌نمایم.» (۱۳۵۷ ه.ق) ▫️این دستوراتی است که مرحوم قاضی به شاگردان خود داده است، و رفقا این دستورات را در این سه ماه انجام می‌دهند؛ البته این اعمال را در حد امکان ، هر کسی که نمی‌تواند هر روز را روزه بگیرد حتی الامکان ۵ روز از رجب و ۱۰ روز از شعبان را روزه بگیرد، خلاصه به حسب ملاحظه مزاج و قوه و حال و استعداد بگیرد. ▫️و قرائت القرآن در شب علی حد قدرة. اگر می‌توانی نخواب و اگر کسی نمی‌تواند همه شب را نخوابد، صب باشد، صب یعنی جگر سوخته، بیدار خوابی کند، شب زود بخوابد و سعی کند بیدار خواب کند طوری که بدن استراحت خود را بگیرد. ▫️مرحوم قاضی اوّل شب می‌خوابیدند بعد نماز می‌خواندند و بعد می‌خوابیدند و باز نماز می‌خواندند، همینطور تا دو ساعت به اذان که دیگر نمی‌خوابیدند، مرحوم آخوند ۳ ساعت به اذان صبح بیدار بودند، اگر نافلۀ شب را بجا نیاورید فایده ندارد و عرفان معنی ندارد. عرفان به عمل است نه به گفتن! @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٧٥٨ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: بهترين توسّل، استغفار است. 🔅 أف
💠 ۳٧٥٩ بنا نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند: از يكديگر گذشت كنيد، تا كينه‏هاى ميان شما از بين برود. 🔅 تعافوا يسقط الضّغائن بينكم‏. نهج الفصاحه، ص ٣٨٥ @ahlevela_channel
دل مؤمن با استغفار پاک می‎شود، آن‎گاه گناه‎های ظریف‎تر دیده می‎شود و لذا مجدداً استغفار می‎کند. 🔸مؤمن بسیار توبه می‎کند و خدا به همین خاطر او را دوست دارد. (اِنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوّابینَ) هر چه اتاق تمیزتر شود، آشغال‎های ریزتر به چشم می‎آیند. دل مؤمن با استغفار پاک می‎شود، آن‎گاه گناه‎های ظریف‎تر دیده می‎شود و لذا مجدداً استغفار می‎کند. 🔸توّابین کسانی هستند که دائم خانه‎ی دل را تمیز می‎کنند، لذا اگر یک آشغال ‌‌ریز هم در آن باشد، پیداست و نمود می‎کند و از همان هم توبه می‎کنند؛ چون هر چه پاک‌تر می‎شوند، گناهان جدیدتری بر آنها مکشوف می‎شود. و الاّ اگر خانه‎ی دل کثیف باشد، چیزهای بد هم نمودی ندارند. لذا اگر بعضی رفقا خیلی حسّاسند و زود از چیزی محزون می‎شوند، به جهت تمیزی و پاکی روح آنهاست. در اعمال مسجد کوفه است که: اَللّهُمَّ اَنتَ اَنتَ وَ اَنَا اَنَا، اَنتَ العَوّادُ بِالمَغفِرَةِ وَ اَنَا العَوّادُ بِالذُّنوبِ: خدایا تو تویی و من منم، تو بسیار بازگشت کننده‌ به بخشیدن هستی و من بسیار بازگشت کننده به گناهانم. مؤمن، پرگناه و پرتوبه است. عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی 📔مصباح‌الهدی      تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 آثار مخرّب روحى ارتکاب گناهان و غوطه‌ورى در لذایذ طبیعى و نفسانى ▪️معصیت، دل را فاسد و تباه مى‌کند و در صورت تداوم و افراط، آن را واژگونه و از هویّت اصلى خود خارج مى‌سازد و راه بازگشت به نیکى‌ها و پاکى‌ها را بر آن سد مى‌کند. امام باقر علیه السّلام مى‌فرمایند: ▫️ما شَىءٌ اَفسَدَ لِلقَلبِ مِنَ الخَطیئَةِ. اِنَّ القَلبَ لَیُواقِعُ الخَطیئَةَ فَما تَزالُ بِهِ حَتّى تَغلِبَ عَلَیهِ فَیُصَیِّرَ اَسفَلَهُ اَعلاهُ وَ اَعلاهُ اَسفَلَهُ ▫️هیچ چیز مانند خلافکارى و گناه، دل را فاسد نمى‌کند. قلب با گناه درمى‌آمیزد و این وضعیّت ادامه مى‌یابد تا جایى که گناه بر دل چیره مى‌شود و آن را واژگونه و زیر و رو مى‌کند. ▪️همچنین آن حضرت مى‌فرمایند: ▫️ما مِن عَبدٍ اِلّا وَ فى قَلبِهِ نُکتَةٌ بَیضاءُ، فَاِذا اَذنَبَ ذَنبآ، خَرَجَ فِى النُّکتَةِ نُکتَةٌ سَوداءُ. فَاِن تابَ، ذَهَبَ تِلکَ السَّوادُ وَ اِن تَمادَى فِى الذُّنوبِ، زادَ ذلِکَ السَّوادُ حَتّى یُغَطِّىَ البَیاضَ. فَاِذا غَطَّى البَیاضَ، لَم یَرجِع صاحِبُهُ اِلى خَیرٍ اَبَدآ ▫️هیچ بنده‌اى نیست مگر اینکه در قلبش نقطۀ سفیدى وجود دارد. هنگامى که مرتکب گناهى مى‌شود، نقطۀ سیاهى در آن نقطه بیرون مى‌آید. اگر توبه کند، آن سیاهى از بین مى‌رود و اگر در ارتکاب گناه مداومت ورزد، آن سیاهى زیاد مى‌شود تا جایى که تمامى آن سفیدى را مى‌پوشاند. وقتى آن سفیدى پوشیده شد، صاحب آن قلب هرگز به نیکى باز نخواهد گشت. ▪️غوطه‌ورى در لذّت‌هاى جسمانى و نفسانى، هوسرانى، شکم‌چرانى، شهوت‌رانى و غرق شدن در رفاه مادّى، دل را مى‌میراند و لطافت و رقّت و حسّاس بودن آن را در برابر امور معنوى از بین مى‌برد. در نتیجه، صاحب چنین قلب قسى و بى‌احساسى، از درک لذّت‌هاى معنوى محروم مى‌شود و دیگر نمى‌تواند حلاوت و شیرینى ذکر، دعا، عبادت و راز و نیاز عاشقانه با خدا را احساس کند و لذا نسبت به امور معنوى بى‌رغبت مى‌شود. 📕 کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب - ۴ @ahlevela_channel