✅آثار و عوامل سیاسی عاشورا✅
جلوتر دیدن خود از ولایت:
برخی دیگر از نزدیکان امام از بنی هاشم از جمله ابن عباس و محمد حنفیه برادر امام با نگاه عقل اندیش خود با توجه به تجارب تلخی که از بی وفایی کوفیان نسبت به امام علی علیه السلام و امام حسن رفته بود امام را از سفر به عراق و قیام بر حذر میداشتند. میتوان گفت این عده عملا بینش و درک و تشخیص خود را حتی از امام زمانه نیز بالاتر میدانستند. البته بر حسب ظاهر و با رویکرد عقل نتیجه گرا و یکسویه نگر شاید سخنان این افراد خالی از منطق و استدلال نیز نبود اما امام ورای این سخنان با علم امامت خود حقایقی بالاتر را میدیدند که آنها از دیدن آن عاجر بودند چنانکه حتی بعد از خبر شهادت مسلم و بر حسب ظاهر درست درآمدن محاسبات این افراد از بنی هاشم و خویشان امام، امام بر عزم خود برای تداوم قیام تاکید کردند و یاران خود را نیز برای خلق حماسه بزرگ آزمودند.
پذیرش ولایت در ظاهر ولی حاضر نشدن به هزینه دادن
عده ای خود را جلوتر از امام، ایشان را نصیحت کردند عده ای امام را حق دانستند اما ترسیدند عده ای نه تنها امام را حق می دانستند که تا آخرین لحظه هم با امام بودند برخی در مقابل امام را حق می دانستند اما خریده شده بودند و برخی هم که مثل بنی امیه معلوم شد اساسا اعتقادی به دین نداشتند و گفتند بنی هاشم با حکومت بازی کرد وگرنه نه دینی آمده و نه وحی نازل شده است.
#ثامن
#شعور_حسینی
#دهم_محرم
@ahlolbasar
⚫️ چرا خود را به گریهزدن (تباکی) هم برای امام حسین(ع) ثواب دارد؟
◾️عزاداری امام حسین(ع) که به حق دربارهاش گفته شده: «مَنْ بَکی اوْ ابْکی اوْ تَباکی وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» که حتی برای تباکی (خود را شبیه گریهکن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل، فلسفهاش تهییج احساسات علیه یزیدها و ابنزیادها و به سود حسینها و حسینیها بوده. در شرایطی که حسین به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفیکننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقعاً نوعی سربازی است.
◾️ در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین بن علی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است.
◾️ اما تدریجاً روح و فلسفه این دستور فراموش میشود و مسئله شکل یک عادت به خود میگیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایانگر یک جهتگیری خاص اجتماعی باشد و بدون آنکه از نظر اجتماعی عمل معنیداری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب (که البته دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود) مراسمی را مجرّد از وظایف اجتماعی و بیرابطه با حسینهای زمان و بیرابطه با یزیدها و عبیداللههای زمان به پا دارند.
◾️ در چنین مراسمی است که اگر شخص یزید بن معاویه هم از گور به در آید حاضر است که شرکت کند، بلکه بزرگترین مراسم را به پا دارد. در چنین مراسم است که نه تنها «تباکی» اثر ندارد، اگر یک من اشک هم نثار کنیم به جایی برنمیخورد.
📕 استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صدساله اخیر، ص۸۳
@ahlolbasar
19.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫سخنی تکاندهنده از امام حسین(ع)، ناراحتکنندهتر از زخمهای بدن مقدسش
#ما_ملت_امام_حسینیم
@ahlolbasar
The world needs to know the Husseini liberation spirit and sentiment. Today, the hearts of people throughout the world and the hearts of youth and innocent nations beat for such a truth.
#الحسین_یجمعنا
#Hussain
@ahlolbasar