eitaa logo
در محضر استاد احمد عابدی
14.3هزار دنبال‌کننده
433 عکس
193 ویدیو
43 فایل
کانال رسمی بیانات استاد احمد عابدی 🌐 سایت www.ahmadabedi.com 🌐 بیانات http://speeches.ahmadabedi.com ☎️ دفتر ارتباطات استاد ساعت تماس ۱۰ الی ۱۲ (غیر از روزهای تعطیل) ۰۲۵۳۷۷۴۱۷۰۲ - ۰۹۱۰۲۳۳۱۳۴۱ 🔹 آپارات www.aparat.com/AHMADEABEDI.IR 👈 تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
1396 - 8 - 9 -اربعین،اخلاق.mp3
1.61M
☀️ ☀️ 1396-8-9 ✅ استحباب زیارت امام حسین(ع) حتی در صورت احتمال خطر ✅ زیارت امام حسین (ع) شعار شیعه ✅ بزرگترین راهپیمایی در میان تمام ادیان ✅ حبّ دنیا 🆔 @Ahmad_aabedi
@Ahmad_aabedi
Akhlaq_95-10-15.mp3
5.73M
☀️ #درس_اخلاق #اخلاق☀️ 💥 #حدیث_اخلاقی 15-10-95 💠 درس اخلاق استاد احمد عابدی زید عزه شرح مختصر #روایت_نبوی ✅ طهارت ظاهری و طهارت باطنی ✅ رزق مادی و رزق معنوی 🆔 @Ahmad_aabedi
1395_9_23_سیره_اجتماعی_پیامبر_صلی.MP3
4.68M
☀️ (ص)☀️ 💥 🔹 (ص) ✅ برخی خدمات اجتماعی حضرت رسول الله صلوات الله علیه و آله ✅ الهام گرفتن علما و مراجع از سیره نبوی 🆔 @Ahmad_aabedi
استاد احمد عابدی: 💠 پيامبر -صلوات الله علیه- سه چيز درباره خودش نداشت: خود نمائی، خود بزرگ بينی، اشتغال به چيزهای غير مهم. 💠 پيامبر(ص) سه چيز را در باره مردم نداشت: هرگز کسی را مذمت ننمود. هرگز عيب کسی را نگفت. هرگز لغزش مردم را دنبال ننمود. 💠 همه آنچه ذکر شده سيره پيامبر اکرم و همه ائمه معصومين عليهم السلام و بويژه امام صادق عليه السلام است. 🔹سالروز وفات حضرت رسول الله صل الله علیه و آله و سلم تسلیت باد🔹 🆔 @Ahmad_aabedi
✳️ پیامبر همه جهانیان استاد احمد عابدی: 💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست. 💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست . 💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست، به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است. 💠 انگلیسی‌ها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمی‌خواستند ایشان به عنوان پیامبر‌(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبان‌ها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد. 💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشته‌ای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا می‌شناسند 🔷 اما انگلیسی‌ها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است. 🆔 @Ahmad_aabedi
✳️ علیه السلام علیه السلام 💠 نام مبارک امام مجتبی علیه السلام یعنی «الحسن» هدیه جبرئیل به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بوده(1) و این نام در دنیا نبوده بلکه از نامهای اهل بهشت است.(2) نام «حسن» مربوط به ملکوت عالم است نه عالم ناسوت و ماده. و به حکم آن که «الاسماء تنزل من السماء»نامها از آسمان نازل می شوند، نام مبارک امام حسن علیه السلام از ملکوت عالم بوده و بر انسانی ملکوتی نهاده شده که ما فوق ماده و طبیعت است. 💠 در حدیث آمده است که پیامبرگرامی صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است: «سمّی الحسن حسناً لأنّ باحسان اللّه قامت السموات و الارض»(3)؛ یعنی امام حسن، حسن نامیده شد. زیرا «احسان» خدای متعال سبب پایداری آسمان ها و زمین می باشد. این حدیث شریف حسن بودن را اشاره به مقام «احسان» می داند. و برخی از روایات دیگر نیز ویژگیهائی برای امام مجتبی علیه السلام بیان کرده اند که دقیقاً بر همان مقام «احسان» تطبیق می کند که در ادامه ذکر خواهد شد. 💠 در کتاب های سیر و سلوک که به بیان درجات و مقامهای بین انسان و خداوند می پردازند. مقام احسان را جزو بالاترین درجات برای سالک الی اللّه قرار می دهد. 💠 خواجه عبداللّه انصاری در رساله صد میدان، میدان پنجاه و چهارم را احسان قرار داده و می فرماید: نتیجه طمأنینه و مراقبت آن است که احسان پدید آید. احسان آن است که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم در پاسخ روح القدس، فرمود: «الاحسان ان تعبداللّه کانّک تراه»؛ یعنی خدای را چنان بپرستی که گویا او را می بینی و کسی به این مقام دسترسی پیدا می کند که غرق دریای توحید باشد.(4) 💠 وی در جای دیگر گوید: «تمامی عرفان و تصوّف در یک کلمه احسان خلاصه می گردد، زیرا همه تلاش عرفان چه در باب عبادات و چه معاملات آن است که انسان به مقام مشاهده برسد و مشاهده همان احسان است. 💠 کسی که به احسان نرسد گویا در عرفان قدمی برنداشته است. اما هرگاه انسانی خداوند را آنگونه که سزاوار است عبادت نماید، خداوند نیز پاداش او را به نظر به وجه اللّه می دهد.(5) 🆔 @Ahmad_aabedi ادامه مطلب 👇👇👇👇
✳️ علیه السلام علیه السلام 💠 بنابراین «احسان» یعنی مقام مشاهده ربّ. و هرکس در تمام احوال و اعمال خود خداوند را ببیند او به درجه احسان رسیده است. 💠 برخی از عرفای بزرگ گویند: «احسان یعنی مقام شهود، و نتیجه این شهود عبارت از روشن شدن حقایق آنگونه که هستند می باشد. و صاحب مقام احسان هرچیز را آن گونه که هست می شناسد.(6) البته روشن است که مقصود از شهود ربّ، شهود با چشم ظاهری نبوده بلکه شهود با چشم دل و توجه به حضور دائمی خدای متعال است. 💠 باتوجه به آنچه گذشت وقتی گفته می شود امام مجتبی علیه السلام حسن است و صاحب مقام و درجه احسان ، مراد آن است که آن حضرت همیشه و در هر حالتی گویا خدای متعال را می دیده و ناظر بر اعمال و رفتار خود می دانسته است. 💠 حضرت امام مجتبی علیه السلام عابدترین انسان زمان خود بود(7)، و در عبادت خود نه تنها کلام خدای متعال را می شنید و پاسخ می داد.(8)، بلکه در عبادت خود، خداوند را مشاهده می کرد بطوری که حتی عده ای از آن حضرت نیز طلب می کردند طوری خداوند را برای آنان معرفی کند که آنان نیز بتوانند به این مقام احسان دسترسی پیدا کرده و گویا خداوند را ببینند.(9) 💠 حضرت امام مجتبی علیه السلام در دعاهای خود نیز خداوند را طوری معرفی می کند که خدا آشکار است امّا چشم یارای دیدن او را ندارد.(10) و این است وصول به مقام احسان. 💠 آنکس که به منزل احسان راه یابد در واقع به حرم الهی رسیده و اگر خدا را در جای دیگر نتوان یافت صاحب این مقام همیشه خداوند را در حرم خود می یابد. در واقع حرم خداوند دل انسان است و اگر غیر خداوند در حرم او راه نیابد، صاحب حرم حضور خواهد داشت. 🆔 @Ahmad_aabedi ادامه مطلب 👇👇👇👇
✳️ علیه السلام علیه السلام 💠 نمونه های کوتاهی از احسان: 🔹 احسان در دعا به ابتدا نمودن به همسایه است. 🔹 احسان در عمل آن است که خداوند را در عمل خود حاضر ببینی. 🔹 احسان در انفاق آن است که بدانی آن مال مال خداوند است، نه مال شما. و انسان تنها وسیله و واسطه ای بیش نیست. 🔹 احسان در اخلاق آن است که جز نیکی و گذشت روشی نداشته، عفو از لغزش، پذیرش عذر، چشم پوشی از خطای دیگران جزو اولیات او باشد. 🔹 انسان محسن کسی است که از اصالت خانوادگی برخوردار و با ریشه ای همراه با کرامت و مکارم اخلاق باشد. 🔹 جدال احسن نیز یعنی طوری جدال کردن که گویا خدا را دیدن و جدالی جدال احسن است که اسماء الهی اعم از ثبوتی و سلبی و ... را ببیند و مقتضای این اسماء را نیز در یابد. 💠 قرآن مجید احسان را نتیجه ایمان و عمل صالح قرار داده و باتوجه به آنکه ایمان درجه اول با ایمان درجه آخر بسیار تفاوت دارد و تقوای ابتدائی با تقوای انتهائی فاصله بسیار زیاد دارد، لذا احسان را نتیجه ایمانِ درجه آخر و بالاترین مرتبه تقوی قرار داده است(11). 💠 وقتی گفته می شود هرکس خود را تسلیم خدای متعال نماید او محسن خواهد بود. شاید به این معنا باشد که او شاهد ربّ خود است(12). و حسنه ای که برخی در دنیا و آخرت می طلبد همین مقام است(13). 💠 و اگر بالاتر از صفت عالی چیزی وجود ندارد و افضل التفضیل صفت عالی است ولی قرآن می فرماید: «للذین احسنوا الحسنی و زیاده»؛(14) یعنی برای صاحب مقام احسان بهترین پاداش و بیش از آن وجود دارد. آیا مقصود از «بیش از بهترین» چه چیزی جز مشاهده و نظر به جمال یار می تواند باشد؟! 💠 و چون صاحب مقام احسان جز احسان و نیکی و زیبایی نمی بیند به همین جهت حضرت زینب علیهاالسلام نیز فرمود: جز خوبی چیزی ندیدم. و حضرت مجتبی علیه السلام نیز علی رغم سختی ها و فشارها جز خوبی و رضایت الهی چیزی ندید. 🆔 @Ahmad_aabedi ادامه مطلب 👇👇👇👇
✳️ علیه السلام علیه السلام 💠 در پایان توجه به این نکته نیز لازم است که احسان دارای سه مرتبه است: 🔹 مرتبه کمترین احسان آن است که آنچه را سزاوار است آنگونه که سزاوار است برای کسی که سزاوار است انجام دهیم. یعنی انجام امر الهی و دوری از نهی خدای متعال. 🔹 مرتبه متوسط احسان آن است که خداوند را طوری عبادت کند که گویا خداوند را می بیند. که این را قرب نوافل گویند. 🔹 مرتبه اعلای احسان آن است که خداوند را طوری عبادت کند که او را ببیند و این را قرب فرایض گویند. یعنی «لم اعبد ربّاً لم اره» من خدائی که ندیده باشم نمی پرستم. در این مرتبه دیگر کلمه «گویا» وجود ندارد، بلکه مشاهده حقیقی است. اما رویت ماه در آسمان است نه بر روی زمین و در طشت آب همانند کسی که روی زمین نگاه می کند و دنبال خورشید می گردد. خورشید را باید در آسمان دید و خدای متعال را باید در عبادت یافت. و معرفت قلبی است که انسان را به خدا می رساند . 💠 آخرین مرتبه احسان که همان مشاهده حقیقی است، اوّلین مرتبه ولایت است و صاحب چنین مقامی ولیّ کامل خداوند و امام برحقّ و برطرف کننده حجاب های ظلمانی و نورانی از دیدگان سالکان کوی طریقت می باشد. 👈 پی نوشت ها: 1. مسند الامام المجتبی(ع)، ص 22. 2. همان، ص 25. 3. رسائل فارسی خواجه عبداللّه انصاری، ج 1، ص 298 4. منازل السائرین، با شرح کاشانی، ص 321. 5. فتوحات مکیه، باب 69، ج 7، ص 421. 6. مسند الامام المجتبی(ع)، ص 126. 7. همان. 8. همان، ص 490. 9. همان، ص 595: یا باطناً فی ظهوره و یا ظاهراً فی بطونه و یا باطناً لیس یخفی و یا ظاهراً لیس یری. 10. لیس علی الذین آمنوا و عملوا الصالحات جناح فیما طعموا اذا ما اتقوا و عملو الصالحات ثم اتقوا و آمنوا ثم اتقوا و احسنوا واللّه یحب المحسنین. (مائده/ 93) 11. و من یسلم وجهه الی اللّه و هو محسن...(لقمان/ 22) 12. ربّنا آتنا فی الدّنیا حسنة و فی الآخرة حسنة، (بقره/ 200) 13. یونس/ 26. 14. اشاره است به حدیثی در باره امام مجتبی(ع)، ر.ک: مسند الامام المجتبی(ع)، ص 26. 🆔 @Ahmad_aabedi
⚫️تصاویر مراسم شهادت حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در مرکز اسلامی هامبورگ مرکز اسلامی هامبورگ @Ahmad_aabedi
کانال عمومی استاد احمد عابدی 🆔 @ahmad_aabedi کانال درسهای استاد احمد عابدی 🆔 @ahmad_abedi2 لطفا رسانه باشید و برای دوستان تان به اشتراک بگذارید.
Defaa970823.mp3
11.69M
☀️ #درس_خارج #مسائل_مستحدثه☀️ 💥 #دفاع #جهاد 97-8-23 جهاد - جلسه 4 ✅ اصل در اسلام بر جنگ است یا بر صلح 🆔 @ahmad_aabedi
پاسخ استاد احمد عابدی به بعضی از سوالات کاربران قبلا در تلگرام بار گذاری شده بود اینجا مجددا باز نشر میشود. 📩 شبهه ای به تازگی میان مردم شایع شده مبنی بر این که علی ع در زمان حیاتش شبانه به کسی کمک نمی کرد. بلکه وی در زمان خلفای سه گانه خزانه دار بود . و از طریق بیت المال به فقرا کمک می کرد . لطفا در این باره مختصرا مستنداتی بیاورید که در مقابل این شبهه قابل تمسک باشد. لطفا بفرمایید چه کتاب های قدیمی هستند که بیشتر در دسترس مردم باشند و بتوان به آن ها برای پاسخ گویی به این قسم شبهات استناد کرد ؟ ✍ بسمه تعالی. با سلام و تحیت 🔹 اولا جواب این شبهه از خود قرآن بدست می آید: در سوره "انسان" «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً...»(8) این آیه دلالت می کند که حضرت علی علیه السلام غذای خودشان را اطعام می کردند و غذای آنان که بیت المال نبوده است. 🔹 ثانیا ذیل آیه 274 سوره بقره چندین روایت از شیعه و اهل سنت نقل شده است که علی علیه السلام هم در شب وهم در روز وهم مخفیانه و هم علنی صدقه می داده است. برای نمونه رجوع شود به تفسیر البرهان جلد1 ص 567 و کتاب اختصاص مفید ص 150 و مناقب خوارزمی ص 198 و تفسیر ثعلبی و مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص 71. @Ahmad_aabedi 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📩 شبهه دیگری مطرح شده بر این مبنی که فدک مال یهودیان بوده و زمانی که به پیامبر ص رسید بیت المال محسوب می شد و بخشش آن به حضرت زهرا س مورد اشکال و اساسا این نزاع اشتباه است. مستنداتی نیز در این زمینه اشاره کنید و رفع ابهام نمایید تا نشر دهیم. لطفا بفرمایید چه کتاب های قدیمی هستند که بیشتر در دسترس مردم باشند و بتوان به آن ها برای پاسخ گویی به این قسم شبهات استناد کرد ؟ ✍ بسمه تعالی اموال یهودی ها اگر با جنگ و درگیری به دست مسلمانان بیفتد غنیمت است و مال بیت المال است. اما چیزی که بدون درگیری بدست می آید عنیمت نیست بلکه مال شخصی پیامبر صلوات الله و سلامه علیه است. و در مسأله خیبر جنگ و درگیری پیش نیامد و قرآن نیز فرموده است: «...فما اوجفتم علیه من خیل و لا رکاب...»{آیه 6 سوره حشر} یعنی درگیری پیش نیامد پس مال شخصی پیامبر می شود و به هرکس بخواهد می دهد. درواقع اینگونه اشکالات برخلاف نصّ صریح قرآن کریم است. @Ahmad_aabedi 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📩 شخصی به صحنه ها ی مستهجن و حرام بسیار نگاه کرده است. بسیار توبه می کند ولی در هنگام غلبه شهوت نمی تواند خودش را کنترل کند و باز سراغ این صحنه ها می رود . ازدواج هم کرده ولی درمان نشده است . البته واقعا هم میخواهد درمان شود و هر بار پس از گناه پشیمان می شود ولی دوباره توبه می شکند . این شخص برای درمان چه کند؟ ✍ بسمه تعالی 🔹 1. سعی کند کمتر تنها بوده و در خلوت نباشد. 🔹 2. ورزش زیاد بکند. 🔹 3. تمرین کند نگاه نکردن را. 🔹 4. استغفار زیاد. @Ahmad_aabedi 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📩 با سلام و تحیت. در باره روایاتی که در مذمت طهران (شهری بالای ری) در آخرالزمان آمده خصوصا روایت امام صادق(ع) که تا حد زیادی نیز به نظر میرسد که علائمش در زمان ما تحقق یافته (خانه هایی همچون قصرها و زنانی چون حوریان بهشتی و...) چه نظری دارید؟ آیا اگر با تکیه به این روایات از تهران به شهر دیگری هجرت کنیم نزد خداوند مأجور است؟ ✍ سلام علیکم با تحیت واحترام این روایت اعتبار زیادی ندارد ولی اگر کسی به جهت اینگونه روایات هجرت به شهر دیگر کند قطعا ماجور است. 📖 📖 📖 📖 📖 📖 📖 @Ahmad_aabedi
✍️ استاد احمد عابدی به اعضاء کانال @Ahmad_aabedi 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 📩 لطفاً از استاد عابدی بپرسید اینکه می گویند عید بقر و مبارک بودن ۹ ربیع الاول جعلی است صحیح است یا خیر. روز نهم: روز عید بزرگ است، و روز عید بقر است، و براى آن شرح مفصلى است که در جاى خود ذکر شده. در روایتى آمده: هرکه در این روز چیزى انفاق کند، گناهانش آمرزیده مىشود. و گفتهاند: در این روز مستحبّ است: اطعام نمودن برادران مؤمن، و خشنود گرداندن ایشان، و توسعه دادن در نفقه بر اهل و عیال، و پوشیدن جامههاى نو، و شکر و عبادت حق تعالى، و این روز، روز برطرف شدن غمها، و روز بسیار شریفى است، و چون روز هشتم ماه شهادت امام عسکرى علیه السّلام بوده و این روز، روز اول امامت حضرت صاحب الزمان ارواح العالمین فدا است، سبب مزید شرافتش خواهد بود. مفاتیح الجنان اعمال ماه ربیع الاول ✍️ سلام علیکم با تحیت و احترام روز عید بقره صحیح نیست و تمام آنچه ذکر شد بی اعتبار است. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🆔 @Ahmad_aabedi
Defaa970830.mp3
11.57M
☀️ ☀️ 💥 97-8-30 جهاد - جلسه 5 ✅ اصل در اسلام بر جنگ بر صلح است نکته اخلاقی 🆔 @ahmad_aabedi
H_Amene_Ostad Abedi.mp3
8.56M
✳️ مصاحبه با استاد احمد عابدی: 💠 شخصیت معنوی و شناخت حضرت آمنه سلام الله علیها؛مادر گرامی حضرت محمد صل الله علیه و آله؛ به مناسبت سالروز میلاد نبی اکرم صلوات الله علیه 🆔 @Ahmad_aabedi
TAFSIR 1 1397 - 8 - 26 = تفسیر آیه کریمه بسم الله الرحمن الرحیم.MP3
5.2M
☀️ ☀️ 💥 بسم_الله_الرحمن_الرحیم استاد عابدی 💠 تفسیر آیه مبارکه بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 جلسه 1 💠 معنی کلمه «قرآن» 🆔 @ahmad_aabedi
✳️ پیامبر همه جهانیان استاد احمد عابدی: 💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست. 💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست . 💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست، به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است. 💠 انگلیسی‌ها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمی‌خواستند ایشان به عنوان پیامبر‌(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبان‌ها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد. 💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشته‌ای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا می‌شناسند 🔷 اما انگلیسی‌ها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است. 🆔 @Ahmad_aabedi
رسول الله_احمد عابدی_970903.mp3
4.35M
✳️ استاد احمد عابدی در ابتدای درس خارج فقه در حرم مطهر: 💠 ضرورت آشنایی با تاریخ و سیره حضرت رسول الله صل الله علیه و آله 1397/9/3 @ahmad_aabedi
🆔 @Ahmad_aabedi
💠 یادداشتی از استاد رسول جعفریان درباره جانباز سرافراز مرحوم عباسقلی عابدی(پدر استاد احمد عابدی): 🌀 تجربه ای از زهد: به یاد مرحوم عباسقلی عابدی رحمت الله علیه امروز باید به مراسم هفت مرحوم آقای عباسقلی عابدی بروم. شخصا به وی علاقه داشتم، وهرچند هیچ وقت با او حشر و نشری نداشتم، اما در همه این دیدارهای کوتاه، مهربانی و صفای او، سکوتش، و آنچه از آرامش وی می دیدم، مرا تحت تأثیر قرار می داد. چند ماه پیش که در حج بودم، دوستی گفت که ایشان هم در کاروان آنهاست. به سراغش رفتم تا احوالش را بپرسم. مردی با 88 سال سن، لاغر اندام و البته صبور که تمام سختی این سفر را به خود خریده و آمده بود. حالا که از دست ما رفته و مراسم هفت اوست، خواستم چند سطری در باره اش بنویسم. بهترین راوی برای زندگی او، پسرش احمد است که سالهاست دوستی داریم. خود احمد ، طلبه فاضلی است و حالا برای خودش آیت اللهی شده است. از هشت سال دفاع مقدس، بیش از هفت سال و نیم آن را در جبهه بود، در حالی که پدرش هم بیش از پنجاه ماه در جبهه بود. درسش را هم خوب خوانده و سالهاست سطوح عالی را درس می دهد و شاگردان و مریدان فراوانی دارد. به نظرم ایشان که پسر بزرگ آن مرحوم بود و همیشه با او حشر و نشر داشت، می توانست برای من راوی خوبی باشد. زمان گفتگویم کوتاه بود. از پدر بزرگ و و مادر بزرگش پرسیدم. گفت: مادر بزرگم می گفت، از هفت سالگی که نماز را شروع کردم، یک بار نشده که از دو ساعت قبل از اذان بیدار نباشم. من به شوخی گفتم: حتی شب ازدواج! گفت: خدا گواه است که حتی شب ازدواجم هم همین طور بودم. و می گفت: همیشه عمرم، سه ماه رجب شعبان و رمضان روزه گرفتم. پدر بزرگم حاج محمد بود، به حج رفت و از بانیان اصلی مسجد روستای اران ما بود. هر گاه روحانی به روستا می آمد در منزل ایشان اقامت داشت. به احمد آقا گفتم اما پدر: گفت: عباسقلی سال 1308 به دنیا آمد. علاقه مند به درس بوده، اما به دلیل مشکلات مالی، نتوانست درس بخواند. حدود شش ابتدایی درس خواند. مدت ده سالی در کویت کار می کرد. بعد هم مدتی ذوب آهن اصفهان بود. حالا هم حدود 40 سال بود که در قم زندگی است. شغل اصلی او بنایی بود. اولین هیئت دینی را در روستا، ایشان درست کرد. روحانی به ده می آورد، و ارتباط نزدیکی با طلبه های آن نواحی داشت. ایشان به نسبت وضع مالی اش مناسب بود، و خرج طلبه های دیگر را هم می داد. خاطرام هست یک بار بدهی کامل یک طلبه را که مبلغ بالایی بود، خودش پرداخت کرد. عباسقلی عاشق حج بود. احمد گفت: تا زمانی که کویت و ذوب آهن بود، حج رفتن و کربلا رفتنش ترک نمی شد. از همان به آسانی می رفت. در سفر عتبات، زمان آیت الله حکیم و شاهرودی، گاه چندین ماه می ماند، و خودش می گفت همیشه مهر من پشت سر امام خمینی بود. شاید در طول زندگیش، قریب بیست بار حج تمتع مشرف شد و بیش از این به عمره رفت. پرسیدم کی قم آمد و اینجا ساکن شد؟ گفت: وقتی من را که احمد باشم به قم آورد تا طلبه شود، هر هفته، پنج شنبه و جمعه به قم می آمد. تا پیش آز آمدن، حتی یک هفته هم آمدن نزد من را ترک نکرد. فکر می کنم از سال 55 ایشان به قم آمد و ساکن شد. یکی دو بار من کوتاه به زندان افتادم، و ایشان تصمیم گرفت در قم باشد. احمد ادامه داد: در قم، در این چهل سال، همیشه دو ساعت پیش از اذان صبح به حرم می رفت و بعد از نماز ظهر و عصر بر می گشت. روز جمعه زودتر می آمد، به نماز جمعه می رفت و بعد به خانه می آمد. در تمام این سالها روزه بود و شاید در طول سالها، سه چهار روز فقط روزه نبود. تمام این روزه ها هم فقط با یک وعده افطاری بود. قبل از ا ذان می رفت و نماز شب را در حرم می خواند. آن وقت قرآن می خواند، تا نماز صبح. احمد افزود: روزی نبود که نماز جعفر طیار نخواند. روزی نبود که بگذرد و او بین بیست تا یک ماه نماز قضا برای خودش یا همسرش یا پدر و مادرش نخواند. شاید نماز تمام عمرش را ده بار قضا کرد. هر سال و هر وقت امکانش بود، حج یا عمره را مشرف می شد. راه کربلا که باز شد، سالی دو سه بار می رفت. دو بار هم زیارت امام رضا علیه السلام می رفت. برنامه اش در آنجا هم تغییر نمی کرد. در مکه و مدینه هم روزه را داشت و همیشه تلاش می کرد پیاده به قبا رفته نماز ظهر را آنجا بخواند. می توانم بگویم چیزی در مفاتیح نیست الا این که اقلا ده بار به آن عمل کرده است. هر شب دعاهای باقیات الصالحات را می خواند و حفظ من به خاطر تکرار آنها توسط پدر بود. ذکر و دعا که تقریبا کار همیشگی او بود. به کارهای خیریه هم سخت توجه داشت و در حد توان کمک می کرد. احمد آقا گفت: یک بخش قابل توجهی از کارهای خیریه داشت. بی پرده بگویم، آنچه من در طول این سالها به طلبه ها می دادم، همه اش از پدر بود. پول برای مساجد، حسینیه ها، فقرا فراوان می داد. چندین فقیر تحت پوشش او بود. خودش هم زاهدانه زندگی می کرد. 👇👇(ادامه در پایین) 🆔 @Ahmad_aabedi
💠 ادامه یادداشت استاد رسول جعفریان درباره جانباز سرافراز مرحوم عباسقلی عابدی(پدر استاد احمد عابدی): ☝️☝️ 🌀 در باره سابقه جبهه پدرش پرسیدم. گفتند: حدود پنجاه ماه در جبهه و در لشکر 17 علی بن ابی طالب بود. چند بار شیمیایی شده بود که ریه او هم برای همینمشکل شد. یک بار در حلبچه شیمیایی شد. در شجاعت هم بی نظیر بود. از زمانی که در روستا بود، خطرناک ترین کارها را مثل گرفتن مار در خانه ها انجام می داد. زمانی هم کفتاری به روستا حمله کرده بود که همه را وحشت گرفته بود. او به تنهایی رفته بود و او را کشته بود. به مطالعه هم علاقه مند بود. عصر ها در خانه، یکسره اهل مطالعه می کرد و غالبا با کتابهای مجلسی محشور بود. غالبا اطلاعاتی را که از منبرها بدست می آورد، با این کتابها مقایسه می کرد. به بسیاری از کتابها حاشیه زده و نوشته که مثلا این مطلب را فلان منبری این طور نوشت و این جا این طور است. احمد آقا نکته جالبی هم در باره کمک وی به کتابخانه مرعشی گفت: در قم به آیت الله مرعشی بیش از همه علاقه داشت و شاید بیش از صد بار پدرم پول به من داد که اینها را ببر به آقای مرعشی بده تا برای کتابخانه هزینه کند. یک بار هم بخشی از زیور و زینت مادر را داد که برای کتابخانه به ایشان بدهم. مقلد آیت الله گلپایگانی بود و وجوهاتش را به ایشان می داد. در زندگی محتاج کسی نبود و سرافراز می زیست، حتی بعد از فوت همسر هم راضی نبود بچه ها بیایند و وقتی برای او بگذدارند. احمد آقا گفت: از گذشته که بنایی می کرد، همیشه در کار مشارکت هم بود و ساخت و ساز هم انجام می داد، به همین دلیل اندوخته ای برای خود داشت. در کار کردن هم نهایت تلاش را داشت. اگر قرار بود تا پنج بعد از ظهر سر کار باشد، اقلا یک یا دو ساعت اضافه می ایستاد. در خاندان هم در کارهایش معروف به استحکام و خیرخواهی بود. نمونه هایی هم داریم که خانه کامل برای برخی از فقرا مجانا ساخت. و اماا از نظر شخصی بسیار کم حرف بود، و جز چند کلمه احوالپرسی حرفی نمی زد. بیشتر سکوت می کرد و مشغول ذکر و دعا بود. یک بار ندیدیم که یک فیلم را تا آخر ببیند یا اخبار را تا آخر گوش بدهد. شب وقتی از مسجد می آمد، افطار می کرد، سوره واقعه و یس را می خواند، بعد هم می خوابید. صبحها که حرم می رفت، در درس برخی از مراجع هم شرکت می کرد. در لابلای بحث ها، گاه حدیثی یا آیه ای بود، می شنید و استفاده می کرد. برای سالها درس من احمد را هم شرکت کرد، حتی همین دفعه آخر. 🆔 @Ahmad_aabedi