2_HRoqayeحضرت رقیه_97-7-23.MP3
459.1K
🎤 بیانات استاد احمد عابدی بعد از درس خارج فقه در حرم مطهر؛ 23 مهر 1397
💠 عشق حضرت رقیه سلام الله علیها به امام حسین علیه السلام
🆔 @Ahmad_aabedi
3_NohosateAyyamنحوست ایام_97-7-23.MP3
3.3M
#نحس #فال #نحسی_ایام
🎤 بیانات استاد احمد عابدی ابتدای درس خارج اصول در پردیسان؛ 23 مهر 1397
💠 آیا زمانِ نحس داریم؟
نحسی زمان و مکان را چگونه از بین ببریم.
نحسی یا مبارکی (سعد) به چیست؟
💠 تاثیر فال خوب و بد
🆔 @Ahmad_aabedi
1396 - 8 - 9 -اربعین،اخلاق.mp3
1.61M
☀️ #پیاده_روی_اربعین #اربعین☀️
#راهپیمایی_اربعین
1396-8-9
✅ استحباب زیارت امام حسین(ع) حتی در صورت احتمال خطر
✅ زیارت امام حسین (ع) شعار شیعه
✅ بزرگترین راهپیمایی در میان تمام ادیان
✅ حبّ دنیا
🆔 @Ahmad_aabedi
Akhlaq_95-10-15.mp3
5.73M
☀️ #درس_اخلاق #اخلاق☀️
💥 #حدیث_اخلاقی 15-10-95
💠 درس اخلاق استاد احمد عابدی زید عزه
شرح مختصر #روایت_نبوی
✅ طهارت ظاهری و طهارت باطنی
✅ رزق مادی و رزق معنوی
🆔 @Ahmad_aabedi
1395_9_23_سیره_اجتماعی_پیامبر_صلی.MP3
4.68M
☀️ #صفر #حضرت_پیامبر(ص)☀️
💥 #سیره_نبوی
🔹 #خدمات_اجتماعی_پیامبر(ص)
✅ برخی خدمات اجتماعی حضرت رسول الله صلوات الله علیه و آله
✅ الهام گرفتن علما و مراجع از سیره نبوی
🆔 @Ahmad_aabedi
#اخلاق_نبوی #سیره_نبوی
#سبک_زندگی
استاد احمد عابدی:
💠 پيامبر -صلوات الله علیه- سه چيز درباره خودش نداشت: خود نمائی، خود بزرگ بينی، اشتغال به چيزهای غير مهم.
💠 پيامبر(ص) سه چيز را در باره مردم نداشت: هرگز کسی را مذمت ننمود. هرگز عيب کسی را نگفت. هرگز لغزش مردم را دنبال ننمود.
💠 همه آنچه ذکر شده سيره پيامبر اکرم و همه ائمه معصومين عليهم السلام و بويژه امام صادق عليه السلام است.
🔹سالروز وفات حضرت رسول الله صل الله علیه و آله و سلم تسلیت باد🔹
#روابط_اجتماعی #آداب_اجتماعی
#رسول_الله
🆔 @Ahmad_aabedi
✳️ پیامبر همه جهانیان
استاد احمد عابدی:
💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست.
💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست .
💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست، به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است.
💠 انگلیسیها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمیخواستند ایشان به عنوان پیامبر(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبانها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد.
💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشتهای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا میشناسند
🔷 اما انگلیسیها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است.
#رسول_الله
🆔 @Ahmad_aabedi
✳️ #صفر #امام_حسن علیه السلام
#شهادت_امام_حسن علیه السلام
#امام_مجتبی
💠 نام مبارک امام مجتبی علیه السلام یعنی «الحسن» هدیه جبرئیل به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بوده(1) و این نام در دنیا نبوده بلکه از نامهای اهل بهشت است.(2)
نام «حسن» مربوط به ملکوت عالم است نه عالم ناسوت و ماده. و به حکم آن که «الاسماء تنزل من السماء»نامها از آسمان نازل می شوند، نام مبارک امام حسن علیه السلام از ملکوت عالم بوده و بر انسانی ملکوتی نهاده شده که ما فوق ماده و طبیعت است.
💠 در حدیث آمده است که پیامبرگرامی صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است: «سمّی الحسن حسناً لأنّ باحسان اللّه قامت السموات و الارض»(3)؛ یعنی امام حسن، حسن نامیده شد. زیرا «احسان» خدای متعال سبب پایداری آسمان ها و زمین می باشد. این حدیث شریف حسن بودن را اشاره به مقام «احسان» می داند. و برخی از روایات دیگر نیز ویژگیهائی برای امام مجتبی علیه السلام بیان کرده اند که دقیقاً بر همان مقام «احسان» تطبیق می کند که در ادامه ذکر خواهد شد.
💠 در کتاب های سیر و سلوک که به بیان درجات و مقامهای بین انسان و خداوند می پردازند. مقام احسان را جزو بالاترین درجات برای سالک الی اللّه قرار می دهد.
💠 خواجه عبداللّه انصاری در رساله صد میدان، میدان پنجاه و چهارم را احسان قرار داده و می فرماید: نتیجه طمأنینه و مراقبت آن است که احسان پدید آید. احسان آن است که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم در پاسخ روح القدس، فرمود: «الاحسان ان تعبداللّه کانّک تراه»؛ یعنی خدای را چنان بپرستی که گویا او را می بینی و کسی به این مقام دسترسی پیدا می کند که غرق دریای توحید باشد.(4)
💠 وی در جای دیگر گوید: «تمامی عرفان و تصوّف در یک کلمه احسان خلاصه می گردد، زیرا همه تلاش عرفان چه در باب عبادات و چه معاملات آن است که انسان به مقام مشاهده برسد و مشاهده همان احسان است.
💠 کسی که به احسان نرسد گویا در عرفان قدمی برنداشته است. اما هرگاه انسانی خداوند را آنگونه که سزاوار است عبادت نماید، خداوند نیز پاداش او را به نظر به وجه اللّه می دهد.(5)
🆔 @Ahmad_aabedi
ادامه مطلب 👇👇👇👇
✳️ #صفر #امام_حسن علیه السلام
#شهادت_امام_حسن علیه السلام
#امام_مجتبی
💠 بنابراین «احسان» یعنی مقام مشاهده ربّ. و هرکس در تمام احوال و اعمال خود خداوند را ببیند او به درجه احسان رسیده است.
💠 برخی از عرفای بزرگ گویند: «احسان یعنی مقام شهود، و نتیجه این شهود عبارت از روشن شدن حقایق آنگونه که هستند می باشد. و صاحب مقام احسان هرچیز را آن گونه که هست می شناسد.(6)
البته روشن است که مقصود از شهود ربّ، شهود با چشم ظاهری نبوده بلکه شهود با چشم دل و توجه به حضور دائمی خدای متعال است.
💠 باتوجه به آنچه گذشت وقتی گفته می شود امام مجتبی علیه السلام حسن است و صاحب مقام و درجه احسان ، مراد آن است که آن حضرت همیشه و در هر حالتی گویا خدای متعال را می دیده و ناظر بر اعمال و رفتار خود می دانسته است.
💠 حضرت امام مجتبی علیه السلام عابدترین انسان زمان خود بود(7)، و در عبادت خود نه تنها کلام خدای متعال را می شنید و پاسخ می داد.(8)، بلکه در عبادت خود، خداوند را مشاهده می کرد بطوری که حتی عده ای از آن حضرت نیز طلب می کردند طوری خداوند را برای آنان معرفی کند که آنان نیز بتوانند به این مقام احسان دسترسی پیدا کرده و گویا خداوند را ببینند.(9)
💠 حضرت امام مجتبی علیه السلام در دعاهای خود نیز خداوند را طوری معرفی می کند که خدا آشکار است امّا چشم یارای دیدن او را ندارد.(10) و این است وصول به مقام احسان.
💠 آنکس که به منزل احسان راه یابد در واقع به حرم الهی رسیده و اگر خدا را در جای دیگر نتوان یافت صاحب این مقام همیشه خداوند را در حرم خود می یابد. در واقع حرم خداوند دل انسان است و اگر غیر خداوند در حرم او راه نیابد، صاحب حرم حضور خواهد داشت.
🆔 @Ahmad_aabedi
ادامه مطلب 👇👇👇👇
✳️ #صفر #امام_حسن علیه السلام
#شهادت_امام_حسن علیه السلام
#امام_مجتبی
💠 نمونه های کوتاهی از احسان:
🔹 احسان در دعا به ابتدا نمودن به همسایه است.
🔹 احسان در عمل آن است که خداوند را در عمل خود حاضر ببینی.
🔹 احسان در انفاق آن است که بدانی آن مال مال خداوند است، نه مال شما. و انسان تنها وسیله و واسطه ای بیش نیست.
🔹 احسان در اخلاق آن است که جز نیکی و گذشت روشی نداشته، عفو از لغزش، پذیرش عذر، چشم پوشی از خطای دیگران جزو اولیات او باشد.
🔹 انسان محسن کسی است که از اصالت خانوادگی برخوردار و با ریشه ای همراه با کرامت و مکارم اخلاق باشد.
🔹 جدال احسن نیز یعنی طوری جدال کردن که گویا خدا را دیدن
و جدالی جدال احسن است که اسماء الهی اعم از ثبوتی و سلبی و ... را ببیند و مقتضای این اسماء را نیز در یابد.
💠 قرآن مجید احسان را نتیجه ایمان و عمل صالح قرار داده و باتوجه به آنکه ایمان درجه اول با ایمان درجه آخر بسیار تفاوت دارد و تقوای ابتدائی با تقوای انتهائی فاصله بسیار زیاد دارد، لذا احسان را نتیجه ایمانِ درجه آخر و بالاترین مرتبه تقوی قرار داده است(11).
💠 وقتی گفته می شود هرکس خود را تسلیم خدای متعال نماید او محسن خواهد بود. شاید به این معنا باشد که او شاهد ربّ خود است(12). و حسنه ای که برخی در دنیا و آخرت می طلبد همین مقام است(13).
💠 و اگر بالاتر از صفت عالی چیزی وجود ندارد و افضل التفضیل صفت عالی است ولی قرآن می فرماید: «للذین احسنوا الحسنی و زیاده»؛(14) یعنی برای صاحب مقام احسان بهترین پاداش و بیش از آن وجود دارد. آیا مقصود از «بیش از بهترین» چه چیزی جز مشاهده و نظر به جمال یار می تواند باشد؟!
💠 و چون صاحب مقام احسان جز احسان و نیکی و زیبایی نمی بیند به همین جهت حضرت زینب علیهاالسلام نیز فرمود: جز خوبی چیزی ندیدم. و حضرت مجتبی علیه السلام نیز علی رغم سختی ها و فشارها جز خوبی و رضایت الهی چیزی ندید.
🆔 @Ahmad_aabedi
ادامه مطلب 👇👇👇👇
✳️ #صفر #امام_حسن علیه السلام
#شهادت_امام_حسن علیه السلام
#امام_مجتبی
💠 در پایان توجه به این نکته نیز لازم است که احسان دارای سه مرتبه است:
🔹 مرتبه کمترین احسان آن است که آنچه را سزاوار است آنگونه که سزاوار است برای کسی که سزاوار است انجام دهیم. یعنی انجام امر الهی و دوری از نهی خدای متعال.
🔹 مرتبه متوسط احسان آن است که خداوند را طوری عبادت کند که گویا خداوند را می بیند. که این را قرب نوافل گویند.
🔹 مرتبه اعلای احسان آن است که خداوند را طوری عبادت کند که او را ببیند و این را قرب فرایض گویند. یعنی «لم اعبد ربّاً لم اره» من خدائی که ندیده باشم نمی پرستم. در این مرتبه دیگر کلمه «گویا» وجود ندارد، بلکه مشاهده حقیقی است. اما رویت ماه در آسمان است نه بر روی زمین و در طشت آب همانند کسی که روی زمین نگاه می کند و دنبال خورشید می گردد. خورشید را باید در آسمان دید و خدای متعال را باید در عبادت یافت. و معرفت قلبی است که انسان را به خدا می رساند .
💠 آخرین مرتبه احسان که همان مشاهده حقیقی است، اوّلین مرتبه ولایت است و صاحب چنین مقامی ولیّ کامل خداوند و امام برحقّ و برطرف کننده حجاب های ظلمانی و نورانی از دیدگان سالکان کوی طریقت می باشد.
👈 پی نوشت ها:
1. مسند الامام المجتبی(ع)، ص 22.
2. همان، ص 25.
3. رسائل فارسی خواجه عبداللّه انصاری، ج 1، ص 298
4. منازل السائرین، با شرح کاشانی، ص 321.
5. فتوحات مکیه، باب 69، ج 7، ص 421.
6. مسند الامام المجتبی(ع)، ص 126.
7. همان.
8. همان، ص 490.
9. همان، ص 595: یا باطناً فی ظهوره و یا ظاهراً فی بطونه و یا باطناً لیس یخفی و یا ظاهراً لیس یری.
10. لیس علی الذین آمنوا و عملوا الصالحات جناح فیما طعموا اذا ما اتقوا و عملو الصالحات ثم اتقوا و آمنوا ثم اتقوا و احسنوا واللّه یحب المحسنین. (مائده/ 93)
11. و من یسلم وجهه الی اللّه و هو محسن...(لقمان/ 22)
12. ربّنا آتنا فی الدّنیا حسنة و فی الآخرة حسنة، (بقره/ 200)
13. یونس/ 26.
14. اشاره است به حدیثی در باره امام مجتبی(ع)، ر.ک: مسند الامام المجتبی(ع)، ص 26.
🆔 @Ahmad_aabedi
Defaa970823.mp3
11.69M
☀️ #درس_خارج #مسائل_مستحدثه☀️
💥 #دفاع #جهاد
97-8-23
جهاد - جلسه 4
✅ اصل در اسلام بر جنگ است یا بر صلح
🆔 @ahmad_aabedi
پاسخ استاد احمد عابدی به بعضی از سوالات کاربران قبلا در تلگرام بار گذاری شده بود اینجا مجددا باز نشر میشود.
📩 شبهه ای به تازگی میان مردم شایع شده مبنی بر این که علی ع در زمان حیاتش شبانه به کسی کمک نمی کرد. بلکه وی در زمان خلفای سه گانه خزانه دار بود . و از طریق بیت المال به فقرا کمک می کرد . لطفا در این باره مختصرا مستنداتی بیاورید که در مقابل این شبهه قابل تمسک باشد. لطفا بفرمایید چه کتاب های قدیمی هستند که بیشتر در دسترس مردم باشند و بتوان به آن ها برای پاسخ گویی به این قسم شبهات استناد کرد ؟
✍ بسمه تعالی. با سلام و تحیت
🔹 اولا جواب این شبهه از خود قرآن بدست می آید: در سوره "انسان" «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً...»(8) این آیه دلالت می کند که حضرت علی علیه السلام غذای خودشان را اطعام می کردند و غذای آنان که بیت المال نبوده است.
🔹 ثانیا ذیل آیه 274 سوره بقره چندین روایت از شیعه و اهل سنت نقل شده است که علی علیه السلام هم در شب وهم در روز وهم مخفیانه و هم علنی صدقه می داده است. برای نمونه رجوع شود به تفسیر البرهان جلد1 ص 567 و کتاب اختصاص مفید ص 150 و مناقب خوارزمی ص 198 و تفسیر ثعلبی و مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص 71.
@Ahmad_aabedi
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📩 شبهه دیگری مطرح شده بر این مبنی که فدک مال یهودیان بوده و زمانی که به پیامبر ص رسید بیت المال محسوب می شد و بخشش آن به حضرت زهرا س مورد اشکال و اساسا این نزاع اشتباه است. مستنداتی نیز در این زمینه اشاره کنید و رفع ابهام نمایید تا نشر دهیم. لطفا بفرمایید چه کتاب های قدیمی هستند که بیشتر در دسترس مردم باشند و بتوان به آن ها برای پاسخ گویی به این قسم شبهات استناد کرد ؟
✍ بسمه تعالی
اموال یهودی ها اگر با جنگ و درگیری به دست مسلمانان بیفتد غنیمت است و مال بیت المال است. اما چیزی که بدون درگیری بدست می آید عنیمت نیست بلکه مال شخصی پیامبر صلوات الله و سلامه علیه است. و در مسأله خیبر جنگ و درگیری پیش نیامد و قرآن نیز فرموده است: «...فما اوجفتم علیه من خیل و لا رکاب...»{آیه 6 سوره حشر} یعنی درگیری پیش نیامد پس مال شخصی پیامبر می شود و به هرکس بخواهد می دهد. درواقع اینگونه اشکالات برخلاف نصّ صریح قرآن کریم است.
@Ahmad_aabedi
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📩 شخصی به صحنه ها ی مستهجن و حرام بسیار نگاه کرده است. بسیار توبه می کند ولی در هنگام غلبه شهوت نمی تواند خودش را کنترل کند و باز سراغ این صحنه ها می رود . ازدواج هم کرده ولی درمان نشده است . البته واقعا هم میخواهد درمان شود و هر بار پس از گناه پشیمان می شود ولی دوباره توبه می شکند . این شخص برای درمان چه کند؟
✍ بسمه تعالی
🔹 1. سعی کند کمتر تنها بوده و در خلوت نباشد.
🔹 2. ورزش زیاد بکند.
🔹 3. تمرین کند نگاه نکردن را.
🔹 4. استغفار زیاد.
@Ahmad_aabedi
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📩 با سلام و تحیت. در باره روایاتی که در مذمت طهران (شهری بالای ری) در آخرالزمان آمده خصوصا روایت امام صادق(ع) که تا حد زیادی نیز به نظر میرسد که علائمش در زمان ما تحقق یافته (خانه هایی همچون قصرها و زنانی چون حوریان بهشتی و...) چه نظری دارید؟ آیا اگر با تکیه به این روایات از تهران به شهر دیگری هجرت کنیم نزد خداوند مأجور است؟
✍ سلام علیکم با تحیت واحترام
این روایت اعتبار زیادی ندارد ولی اگر کسی به جهت اینگونه روایات هجرت به شهر دیگر کند قطعا ماجور است.
📖 📖 📖 📖 📖 📖 📖
@Ahmad_aabedi
✍️ #پاسخ استاد احمد عابدی به #سوالات اعضاء کانال
@Ahmad_aabedi
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
📩 لطفاً از استاد عابدی بپرسید اینکه می گویند عید بقر و مبارک بودن ۹ ربیع الاول جعلی است صحیح است یا خیر. روز نهم: روز عید بزرگ است، و روز عید بقر است، و براى آن شرح مفصلى است که در جاى خود ذکر شده. در روایتى آمده: هرکه در این روز چیزى انفاق کند، گناهانش آمرزیده مىشود. و گفتهاند: در این روز مستحبّ است: اطعام نمودن برادران مؤمن، و خشنود گرداندن ایشان، و توسعه دادن در نفقه بر اهل و عیال، و پوشیدن جامههاى نو، و شکر و عبادت حق تعالى، و این روز، روز برطرف شدن غمها، و روز بسیار شریفى است، و چون روز هشتم ماه شهادت امام عسکرى علیه السّلام بوده و این روز، روز اول امامت حضرت صاحب الزمان ارواح العالمین فدا است، سبب مزید شرافتش خواهد بود. مفاتیح الجنان اعمال ماه ربیع الاول
✍️ سلام علیکم با تحیت و احترام
روز عید بقره صحیح نیست و تمام آنچه ذکر شد بی اعتبار است.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🆔 @Ahmad_aabedi
Defaa970830.mp3
11.57M
☀️ #درس_خارج #مسائل_مستحدثه☀️
💥 #دفاع #جهاد
97-8-30
جهاد - جلسه 5
✅ اصل در اسلام بر جنگ بر صلح است
نکته اخلاقی
🆔 @ahmad_aabedi
H_Amene_Ostad Abedi.mp3
8.56M
✳️ مصاحبه با استاد احمد عابدی:
💠 شخصیت معنوی و شناخت حضرت آمنه سلام الله علیها؛مادر گرامی حضرت محمد صل الله علیه و آله؛ به مناسبت سالروز میلاد نبی اکرم صلوات الله علیه
🆔 @Ahmad_aabedi
TAFSIR 1 1397 - 8 - 26 = تفسیر آیه کریمه بسم الله الرحمن الرحیم.MP3
5.2M
☀️ #قرآن #تفسیر☀️
💥 #تفسیر_قرآن
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
استاد عابدی
💠 تفسیر آیه مبارکه
بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 جلسه 1
💠 معنی کلمه «قرآن»
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
✳️ پیامبر همه جهانیان
استاد احمد عابدی:
💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست.
💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست .
💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست، به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است.
💠 انگلیسیها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمیخواستند ایشان به عنوان پیامبر(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبانها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد.
💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشتهای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا میشناسند
🔷 اما انگلیسیها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است.
#رسول_الله
🆔 @Ahmad_aabedi
رسول الله_احمد عابدی_970903.mp3
4.35M
✳️ استاد احمد عابدی در ابتدای درس خارج فقه در حرم مطهر:
💠 ضرورت آشنایی با تاریخ و سیره حضرت رسول الله صل الله علیه و آله
1397/9/3
@ahmad_aabedi