⁉️ #پرسش : سیاستهای متناقض، خروج از پیمانهای بینالمللی و سرکوب معترضین و ..... همه و همه نشاندهندهی آن است که آفتاب ابرقدرتی ایالات متحدهی آمریکا به سر آمده است و در آینده جهان آبستن حوادث مهمی است. افول تمدن غرب یک رویداد است که اندیشمندان از سالها قبل از وقوع، از آن خبر داده بودند و اینک به نظر میرسد زمان رخداد آن نزدیک شده است.
1⃣✍ سوال اول: با توجه به افول تمدن غرب و امریکا و لزوم تحولات جدی در علوم چه جایگزینی برای ان سراغ دارید؟! ایا اندیشمندان ما جایگزینی برای اینها دارند؟! آیا باید از همان مدل های غرب استفاده کنیم؟! بر مادی بودن مبنای تمدن غرب شکی نیست با این اوصاف اگر زمانی بخواهیم یک تحولی ایجاد کنیم چه باید بکنیم؟!
2⃣✍ سوال دوم: چرا بعد از انقلاب تحول جدی در محتوای اموزشی و روش تعلیم داده نشد و بلکه بدتر از ان از سال ۱۳۶۸ در جهت لیبرالی و سکولاری شدن در همه ابعاد حرکت کردیم؟!
3⃣ ✍ سوال سوم: چرا دیگر در حوزه های ما هندسه و نجوم و سایر علوم طبیعی دیگر وجود ندارد ایا این پذیرفتن موجبیتهای زمان یعنی سکولاریسم و تبعیت از غرب نبود که حوزه ما را هم کم فروغ کرد؟!
◽️(اگر حوزه های علمیه، دین و علوم طبیعی را از هم تفکیک نمیکرد چه بسا امروز محتوای جایگزین علوم غربی داشتیم!)
✍ #پاسخ_سوال_دوم: سكولاریسم نوعی واکنش و اعتراض اجتماعی در دنیای جدید اروپا و در برابر #ناکارآمدی_مسیحیت بود که بیشتر بر اثر تحولات اقتصادى, فرهنگى, اجتماعی بعد از رنسانس به وجود آمد.
🌸 آنچه که در طی این چهل سال بعد از انقلاب در نظام آموزش انجام شد، با وجود تمام حرف و حدیث های تزئینی در کتاب های درسی و بخشنامه های اداری، نه تعلیم و تربیت دینی بلكه صرف آموزش پاره ای گزاره های مرده و بیروح به نام دین به دانش آموزان بوده است. به بیان دیگر به جای تربیت دینی، صرفا آموزش دینی انجام شده است.
🔸البته ناگفته نماند که ما در مرحله گذار از نظام آموزشی سکولار به نظام آموزشی دینی هستیم. با توجه به منابع صحیح علم الهی باید #تمدن_اسلامی را شکوفا نمایم. کاستیهای موجود را با ایفای نقش خدمتگزاری نه فقط مطالبه گری از دیگران با الگوسازی باید تأمین و برطرف نمود.
✍ #پاسخ_سوال_سوم: با توجه به وسعت بالایی تعالیم، استقبال مردم و مدرک گرایی و … در مراکز دانشگاهی و حوزوی مانعی جدی برای انتشار وسیع آموزش دروس هندسه، نجوم و طبیعت شناسی در این حوزه شده است
🔰متاسفانه امروز شناخت تفکرات علامه طباطبايي و حضرت امام و ... کمتر مورد توجه قرار میگیرد. امروزه دریغ از يك مجله فقهي كه با فيزيك مرتبط باشد چرا که اگر ما از بحث فيزيك و حركت در مسائل شرعي و زندگي، بهره نگيريم به بي راهه خواهيم رفت.
⁉️ #پرسش: سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت #امام_خمینی (ره) را به اعضای محترم کانال تسلیت عرض می کنم.
در مورد امام خمینی(ره) نیز که خودشان فرموده اند: « #و_الله تا حالا نترسیده ام. آن روزی هم که می بردندم آن روز هم آنها می ترسیدند من آنها را تسلیت می دادم که نترسید!»
🔰مگر می شود که یک فرد عادی در زمان کودکی هم #نترسیده باشد؟
🔸 #امام_خمینی(ره) سوگند خورده اند که من تاکنون نترسیده ام. یعنی ایشان حتّی در کودکی هم تجربه ترس نداشته اند
این روح خدا سوگند می خورد به اسم جلاله که تا کنون نترسیده ام. ترس ناشی از قوّه ی خیال است. اگر قوّه ی خیال صد در صد تابع عقل باشد، خوف از غیر خدا برای شخص حاصل نمی شود.
🌸 ترس حس ناخوشایندی است که وقتی خطری ما را تهدید میکند، در ذهن ما پدیدار میشود
یکی از دلایل اینکه افراد دچار ترس می شوند نداشتن ایمان است ایمان نقطه مقابل ترس است.زمانیکه ما با ایمان حرکت می کنیم و هیچ ترسی نداریم، این معنای واقعی یک آدم متوکل است
✍لذا حضرت امام(ره) به فرزندانش فرموده بود: «اینکه مردم میگویند از چیزی میترسند، من هیچوقت این احساس را درک نکردهام!»
چرا که ترس از قوّه ی خیال نشأت می گیرد. اگر خیال تابع عقل شد، دیگر ترس معنا ندارد
یعنی ایشان هیچوقت در عمرش از چیزی غیرخدا نترسیده است.
◾️"با عرض تسلیت به مناسبت رحلت حضرت #امام_خمینی(ره)"
⁉️ #پرسش: میخواستم بدونم که ایام جوانی #امام_خمینی بیشتر به چه کاری مشغول بودند؟ و تفریحات و سرگرمی های دوران جوانی ایشون چه بوده؟
✍به نقل از یکی از مراجع بزرگوار که در حق آیت الله بهجت و امام خمینی(ره) فرمودنده اند: این دو بزرگوار در عمرشان بازی نداشته اند.
_یعنی چه؟ یعنی هیچگاه کار غیر عقلانی نکرده اند. بازی از قوّه ی خیال نشأت می گیرد. اگر خیال تابع عقل شد، بازی در نمی آورد. چنین کسی حتّی اگر با فرزندش هم بازی بکند، بازی نمی کند، بلکه مشغول #انجام_تکلیف است.
🔰 با بررسی زندگی امامخمینی به دو دوره مهم در سیره عملی و سلوکی ایشان برمیخوریم؛ که به حلقات مفقوده زندگی امام مشهور هستند یکی دوران تحصیل به خصوص هنگامی که خدمت #آیت_الله_شاهآبادی را درک کردند (از ۱۷ سالگی تا ۲۷ سالگی و به مدت حدود ۱۰ سال) از این دوره زندگی امام خمینی به عنوان «غیبت صغری» یاد می کنند و از دوره تبعید (از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا بهمن ۱۳۵۷) امام خمینی با اصطلاح «غیبت کبری» یاد میشود
✍در دوره اول زندگی امام که برای ما مفقود هست احتمالا ایشان به همراه استادشان به تکمیل علم و شناخت راه و گذشتن از معبر دنیا و ورود به عالم #ملکوت مشغول بودند و سیر «منالخلق الیالحق» و نیز «فیالحق بالحق» را به پایان رساندند. و کتاب پرارج شرح دعای سحر رهآورد این سفر معنوی است.
🔰اما در دوره دوم، ایشان در یک حرکت عمیق و پربرکت به عالیترین مراتب معرفت نفس دست یافتند و سپس با دیده الهی خلق را شناخته (سیر من الحلق الی الخلق بالحق) و در نهایت در کثرات عالم با دیده وحدت بین سفر کرده و #توحید_ناب و صمدی را با تمام وجود یافتند. ره آورد این مرحله در عالم علم به صورت بعضی آثار قلمی همچون «اسرار الصلاه»، «شرح اربعین حدیث» و «مصباح الهدایه الی خلافه و الولایه» برای سالکان عرضه شده است و در عالم عین به تأثیر نفس انسان کامل در نفوس، آدمیان و بیدار کردن هزاران هزار انسان خفته منجر شد
هدایت شده از بینشکده علم دینی
بسماللهالرحمنالرحیم
◼️الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون..
▪️خواهر ارجمند سرکار خانم برزگرصفت
▪️مصیبت درگذشت پدر بزرگوارتان موجب تالم و تاثر گردید.
آن مرحوم پس از یک دوره بیماری طولانی که ابتلای الهی برای ایشان و شما بود و قطعا موجب تضاعف اجر و غفران میباشد، جان به جانآفرین تسلیم کرد و به دیدار معبود شتافت.
از حضرت احدیت علو درجات وی و صبر و امید را برای شما مسالت دارم و امیدوارم همچون گذشته محکم و استوار به رشد و تعالی خود و جامعه متوجه باشید.
▪️روحاله حریزاوی
معاون سازمان تبلیغات اسلامی
🆔@b_elmedini
📚پاسخ: در قرآن، از #علم_حضوری تعبیر می کنند به ذوق(چشیدن)؛ چون امور چشیدنی را نمی توان با مفهوم و توضیحات لفظی و مفهومی به کسی فهماند؛ بلکه خود شخص باید آن را بچشد تا به آن علم پیدا کند.
🔰مثلاً کسی که تا کنون بستنی نخورده است، مزّه ی آن را نمی داند؛ حال اگر شما بخواهید مزّه ی بستنی را به او بفهمانید چه می کنید؟ هر اندازه هم برایش توضیح دهید، بی فایده است. تا خود او بستنی را نچشد نمی فهمد مزّه ی بستنی چیست. #علوم_حضوری نیز این گونه اند، یعنی با لفظ و مفهوم قابل انتقال نیستند بلکه باید خود فرد، آن علم را با جان خویش بچشد تا به آن پی ببرد. مرگ هم از جمله اموری است که قابل توضیح دادن نیست؛ باید خود فرد آن را به علم حضوری بچشد تا حقیقتش را بفهمد.
✍آنچه با مفهوم و لفظ در مورد مرگ بیان می شود، هیچکدام حقیقت مرگ را روشن نمی سازد. توضیح دادن مرگ به کسی که تا کنون نمرده است، مثل توضیح دادن رنگ و نور است به یک آدمی که مادرزاد نابینا به دنیا آمده است. چنین نابینایی، لفظ آبی و قرمز و زرد و نور را می تواند یاد بگیرد و حتّی مفاهیمی از آنها برای خودش می سازد، ولی حقیقتشان را ادراک نمی کند؛ وقتی حقیقتشان را ادراک می کند که چشمش بینا شود. #حقیقت_مرگ هم به همین نحو با لفظ و مفهوم قابل فهم نیست؛
🔰 لذا باید خود نفس آن را بچشد. مرگ حقیقتاً مزّه دارد، لکن مزّه ی معنوی دارد. مرگ برای برخی ها تلخ است و برای برخی ها شیرین. در کربلا امام حسین(ع) از حضرت قاسم(ع) پرسید: مرگ در نزد تو چگونه است؟ قاسم(ع) عرض کرد: شیرینتر از عسل است. اینها #موت_اختیاری داشتند لذا مزّه ی مرگ را بارها چشیده بودند و می دانستند که مرگ شیرین است.
🔰در این آیه لفظ "ذائقه = چشنده" صیغه فاعلی است که افاضه دائمی و تدریجی دارد. به این معنی که نفس دائمآ #مرگ را می چشد. چشیدن خوردن مقدار کمی از غذاست پس این معنی مستفاد می شود که "نفس انسانی علی الدوام و به تدریج مرگ را می چشد". آیات از این سنخ در قرآن کریم کم نیستند من جمله در سوره جمعه می خوانیم: قل ان الموت الذی تفرّون منه فانّه ملاقیکم (بگو مرگی که شما از آن فرار می کنید دائما و تدریجا شما را ملاقات می کند.
🔸پیام آیه:
1- مرگ، استثنا ندارد و براى همه است. «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ»
2- مرگ، امرى وجودى است، نه عدمى. «ذائِقَةُ الْمَوْتِ- تُرْجَعُونَ»
3- مرگ، پايان كار نيست، بازگشت به مبدأ است. «إِلَيْنا تُرْجَعُونَ»