eitaa logo
احمد اولیایی
526 دنبال‌کننده
199 عکس
53 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
وبینار بین‌المللی مطالعات اسلامی «اسلام و سیاست معاصر» لینک ورود: https://vc.mfa.ir/rlg2023 @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 جشن میلاد با سعادت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام ✅ویژه برادران و خواهران ✅سخنران:حجت الاسلام اولیایی ✅مداحان: حاج سید رضا جدا کربلایی علی اکبری (از تهران) ✅زمان:جمعه ۱۴بهمن ماه سال۱۴۰۱ ✅بعداز نماز مغرب و عشاء ✅مکان: قم/خیابان آذر/ کوی ۵۹ /حرم مطهر امامزادگان موسی مبرقع و چهل اختران علیهم السلام 💠➣┅────── 🕌 @Hazratemoosa @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: احمد اولیایی موضوع: فرصت ماه رجب و نعمت ولایت قم.‌امامزاده موسی مبرقع علیه السلام شب ولادت، ۱۴۰۱ @ahmad_olyaei
🇮🇷 دهه فجر انقلاب اسلامی مبارک🇮🇷 📣سلسله نشست های «هویت و انقلاب اسلامی» ◀️کاری مشترک از انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم و پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه 🕓هر روز ساعت ۱۶ 🗓از یکشنبه ۱۶ بهمن الی پنج شنبه ۲۰ بهمن 📡پخش زنده از کانال های انجمن مطالعات و صدای حوزه در ایتا به آدرس؛ 🌐 @motaleate_ejtemai 🌐 @sedayehowzeh @ahmad_olyaei
🔹 جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری ست. بزرگترین رویداد سینمایی کشور که می تواند بستر مناسبی برای بحث های بنیادین و اندیشه ای سینما، ارتباطات و فرهنگ باشد. 📣 شاید بتوانم گوشه هایی از این گونه بحث ها را در برنامه «سینما ملت» شبکه پنج، امشب ارائه کنم. 🔹 این برنامه، ویژه جشنواره چهل و یکم فیلم فجر از محل جشنواره در سینما پردیس ملت و در قالب دو میز نقد فیلم و میز تحلیل سینما هر شب ساعت ۱۲ الی ۲ شب تا پایان جشنواره به صورت زنده روی آنتن می رود. 🔹میز تحلیل که به مسائل بنیادین می پردازد حدود ساعت ۱ نیمه شب آغاز می گردد. 🕐 حدود ساعت یک نیمه شب 🗓یکشنبه ۱۶ بهمن 📺 شبکه پنج @ahmad_olyaei
«هویت بخشی انقلاب به مسأله عدالت اجتماعی» 🎙ارائه دهنده: احمد اولیایی 🗓زمان: دوشنبه ۱۷ بهمن ماه 🕓 ساعت ۱۶ 📡پخش زنده از صفحه مجازی انجمن مطالعات اجتماعی و کانال ایتای صدای حوزه به آدرس؛ 🌐 http://dte.bz/ssoq 🌐 @sedayehowzeh @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«هویت بخشی انقلاب به مسأله عدالت اجتماعی» 🎙ارائه دهنده: احمد اولیایی 🗓زمان: دوشنبه ۱۷ بهمن ماه 🕓 ساعت ۱۶ @ahmad_olyaei
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مهمان: احمد اولیایی 🔹موضوع: «الهیات سینما از نگاه ارتباطات» 🔹پخش: بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن ساعت یک 🔹شبکه پنج سیما @ahmad_olyaei
📒سلسله کرسی های ترویجی نکوداشت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران (مدرسه انقلاب اسلامی) 🗒 نشست ششم: انقلاب اسلامی و عدالت سیاسی 🔹لینک ورود به جلسه 🌐 Dte.bz/cptconf 📅زمان: سه شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ⏰ساعت ۱۳ تا ۱۵ @ahmad_olyaei
«به بهانه ۲۲ بهمن» ✍ احمد اولیایی 🔸«مَناسِک گزار» (rite of passage) را مردم‌شناس هلندی به نام ون جنپ  (Van Gennep) در سال ۱۹۰۸م مطرح کرد. ادبیات «آیین تشرف» (initiation) هم تقریبا مشابه ادبیات مناسک گذار است. مناسک و آیین هایی که انسان را از مرحله ای به مرحله دیگر عبور می دهد و انسان در مسیر رشد و تکامل از جایی به جایی می گذرد. «بلوغ» یکی از این گذرگاه هاست. 🔸ویکتور ترنر مردم‌شناس اسکاتلندی چهار مرحله را در این مناسک نام می برد که مرحله چهارم، مرحله انسجام است. فارغ از نقدهایی که به ادبیات غربی مناسک گذار وجود دارد، من میخواهم از این مقوله برای راهپیمایی ۲۲بهمن وام بگیرم؛ 🔹شاید برای برخی نظاره کنندگان، راهپیمایی ۲۲ بهمن یک حرکت تکراری است که هرساله فقط تکرار می شود اما برای حاضرین یکی از مهم ترین مناسک و آیین ها ست که نه فقط ریشه ملی بلکه ریشه دینی دارد. بله، تکرار ظاهراً ملال آور است اما اگر دقیق بنگریم، جامعه پویا است و حرکت دارد. حرکت، تغییر ایجاد می کند و تغییر، مانع تکرار است. لذا هرچند ۲۲ بهمن همیشه از نظر زمانی ۲۲ بهمن است اما هر بار بر نقطه ای از «گذر اجتماعی» ایستاده است. 🔹پس از اغتشاشات امسال، اکنون جامعه ایرانی قرارست در آیین راهپیمایی روز پیروزی انقلاب اسلامی، از «بحران» که از مراحل چهارگانه ترنر است، گذر کند و وارد مرحله «انسجام» گردد. نه بدین معنا که انسجامی نبوده بلکه از آنجهت که راهپیمایی از جنس شعایر است، این انسجام باید بازنمایی هم شود. 🔸 این گذر نوعی «تشرف» جامعه ایرانی به مرحله بلوغ اجتماعی است. بلوغی که هر سال تکرارش تکرار ملال آور نیست بلکه از جنس تکرار «فبأی آلاء ربکما تکذبان» و یادآور نعمت انقلاب اسلامی است. 🔸جامعه ای که هر سال بالغ تر می شود و با آیینی ملی و الهی تعظیم شعائر می کند و نعمت انقلاب اسلامی را مکرراً به خود یادآور می شود. 🔹پس حضور آحاد اعضای جامعه ایرانی، به مثابه رکن قوام بخش این آیین گذار و تشرف، امری لازم و طبیعتاً ستودنی ست. @ahmad_olyaei
✍ امروز توفیق داشتم در جلسه هم اندیشی برخی حوزویان با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی جناب حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه حضور داشته باشم. 🔹این جلسه که امشب، شنبه بیست و دوم بهمن ماه به مدت سه ساعت در محل شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، دبیر شورا انتقادات و پیشنهادهای اندیشمندان را شنیدند. 🔸برخی از اعزه حاضر در جلسه؛ حجج اسلام و آقایان: پارسانیا، روستاآزاد، دشتی، فراتی، الویری، وافی، رنجبر، اکبری، مهدوی، هاشمیان، ظریفیان، شمس. (از القاب و سمت ها فاکتور گرفتم. تعداد اندکی هم احتمالا ذکر نشدند). 🔵اهم مطالب مطروحه: ◀️فقه باید مزیت رقابتی خود را نشان دهد تا نهادها مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانند آن ها را بکار گیرند. ◀️طرح هایی توسط برخی نهادها مانند مبنا انجام شده که میتواند مورد استفاده قرار گیرد مانند طرح وزارت خانواده. ◀️فقر فرهنگی در بسیاری از مناطق کشور دیده می شود. امکانات فرهنگی مانند مدارس نیز عادلانه توزیع نشده. ◀️باید شفافیت در سیاست ها و بودجه های فرهنگی مانند بودجه حوزه ایجاد شود. ◀️شورا اساسا بودجه ندارد و بودجه ها در اختیار نهادهاست لذا آنها لزوما تبعیت ندارند از شورا. ◀️باید شورا وضعیت شناسی فرهنگی دقیق داشته باشد.تغافل نکند.همچنین سلایق مختلف دخیل در شورا شوند. ◀️رابطه سیاست و فرهنگ نادیده گرفته شده است.شورا بشدت سیاسی شده و با قدرت سیاسی میخواهد فرهنگ را مدیریت کند. ◀️فرهنگ اساسا اکنون برای مردم دغدغه نیست.باید دغدغه سازی شود تا بتوان کار فرهنگی کرد. ◀️دبیرخانه، هماهنگی های داخلی شورا را تقویت کند. وظیفه اصلی شورا نیز هدایت فرهنگی باید باشد. ◀️ایراداتی به شورای معین و نحوه تصویب مصوبات و کیفیت آن ها وارد است که باید بررسی شود. ◀️حوزه اگر بخواهد به شورا کمک کند باید پژوهشگاه هایش را به اندیشکده ها برای حل مسأله تبدیل کند. ◀️شورا ابتدا برای حل مسائل دانشگاه تأسیس شد اما اکنون باید برود به سمت حل مسایل آموزش و پرورش و نسل دانش آموز. ◀️مشکلات بروکراتیک اجرایی مصوبات شورا باید حل و فصل شود. (نکته: فرمایشات خوب بسیاری بیان شد اما من فقط به بعضی از آن ها اشاره کردم. و این، فقط اشاره بود نه بیان کامل) ✅نکاتی که به ذهن حقیر رسید و عرض کردم؛ 🔹دبیرخانه باید برای اصلاح ادراک عمومی و نخبگانی نسبت به شورا از طریق رسانه و هم اندیشی اقدام کند. 🔹بحث پیوست فرهنگی برای برنامه های غیر فرهنگی روی زمین مانده است. 🔹نوع سیاستگذاری از عمودی باید بعضا به سیاستگذاری افقی تغییر کند. 🔹اسناد باید عملیاتی تر، قابل سنجش و واقعی تر تهیه شوند. ✅اما مهم ترین دستاورد این جلسات، ارتقای نفس فرهنگ گفتگو و شنیدن است. بنظر می رسد شنیدن انتقادات از طرف مسئولین، حتی اگر پیگیری نشود می تواند برای منتقدین همدلی ایجاد کند. @ahmad_olyaei
🔹انقلاب اسلامی و عدالت اجتماعی 🗓 تاریخ: ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ 🕰 زمان: ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ 🚪مکان: سالن اجتماعات مدرسه کریمه @ahmad_olyaei
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عنوان؛ حکمرانی عادلانه در فرهنگ ارائه دهنده: احمد اولیایی از سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( صد و شصتمین نشست) زمان: شنبه 7 آبان ماه 1401 📒پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @ahmad_olyaei
🔻توسط کارگروه آموزش عالی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ⏱ چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰ 📍 مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی خیابان سمیه، خیابان رجایی لینک حضور مجازی؛ https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir @ahmad_olyaei
✍ دقیقا در همان زمانی که یأس، آسیب شناسی حداکثری، مسأله یابی افراطی و سیاه دیدن، بخش قابل توجهی از تحلیل و ارتکاز برخی از اندیشمندان و پژوهشگران را فرا گرفته، مردم اما بسیار خواص گونه کنشگری می کنند. فهم این کنشگری گفتگو هایی را می طلبد. «فهم کنشگری اجتماعی سیاسی مردم در وضعیت های دشوار» 🌐 لینک مجازی dte.bz/scscenter @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍امير المؤمنين على عليه السّلام اِنْتَهِزُوا فُرَصَ اَلْخَيْرِ فَإِنَّهَا تَمُرُّ مَرَّ اَلسَّحَاب فرصتهاى خیر را غنیمت شمارید، همانا آنها چون ابر مى گذرند. @ahmad_olyaei
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 گعده های حوزوی به جای رسانه های حوزوی! 📽 ماهیت حوزه، مبتنی بر حضور است. ⬅️ وضعیت شناسی رسانه های حوزوی در گفتگوی با احمد اولیایی https://eitaa.com/sedayehowzeh/36900 @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹امید دانا که تقریبا می شود برای او عبارت معلوم الحال را بکار برد، از کلیپ سه دقیقه ای ما بر علیه دکتر آرش حیدری بر آشفته است. 🔸دکتر آرش حیدری چندی پیش در مصاحبه با روزنامه هم میهن مطالبی در توجیه و فلسفه اغتشاشات داشت و کلیپی سه دقیقه ای از آن مصاحبه بسیار دیده شد. با توجه به عدم پاسخگویی دیگران احساس تکلیف کردم و نکاتی را در همان قالب رسانه ای و در سه دقیقه، در پاسخ به دکتر حیدری منتشر کردم. قطعا ایراداتی به عرائض ما وارد است اما تصور میکنم این پاسخگویی رسانه ای مفید فایده بوده که از قبیل امید دانا را بر آشفته است. 🔹ذکر این نکته نیز لازم است که در واکنش های رسانه ای گاهی صرف پاسخ ولو ناتمام، فوایدی دارد. و قالب های کوتاه رسانه ای کشش بحث عمیق علمی را ندارد. 🔸قطعا باید به جای ما، اندیشمندان علوم اجتماعی در پاسخ علمی تر به این دست افاضات علمی کنشگری داشته باشند. @ahmad_olyaei
🎤مصاحبه شونده: احمد اولیایی 🎙مصاحبه کننده: خبرگزاری ایکنا ◀️موضوع: متاورس 🗓 تاریخ انعکاس مصاحبه: ۴ اسفندماه ۱۴۰۱ 🔹متاورس شاید فعلا یک ایده باشد اما کم ترین فاصله را تا تحقق دارد. 🔸«حس حضور»؛ آنچیزی ست که متاورس به ارمغان خواهد آورد! 🔹 عدم تعلق از پیامدهای فرهنگی متاورس خواهد بود. 🔸احتمالا مالکیت و حریم خصوصی در متاورس دچار چالش و یا بازتعریف شوند. مشروح مصاحبه در لینک؛ 🌐 https://iqna.ir/00HIa4 @ahmad_olyaei
«پیام رسانه ای»؛ پیشنهادی برای کنشگران رسانه ای در وضعیت کنونی ✍ احمد اولیایی 🔸از بیان مقوله «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ» توسط مقام معظم رهبری، مدت ها می گذرد. بعضا از کلمه بازسازی، اینگونه برداشت کردند که باید نهادها و سازمان های بزرگ فرهنگی را ادغام کنند و مانند این ها. و حال آنکه مجددا خود رهبری معظم تبیین کردند که «منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند.»  🔹بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی بازگشت به گزاره ها و پیام های حاکم و بنیادینی ست که اگر در جان مخاطب نفوذ کند، او گویی واکسیناسیون فرهنگی انجام داده و در برابر تهاجمات فرهنگی مقاومت می کند. 🔸اکنون که بحمدلله فعالیت رسانه های انقلابی و دلسوز و انسان_رسانه هایی که دغدغه کمک به نظام دارند رونق دارد، شاید گفتگو در باب چگونگی کنش انقلابی_رسانه ای در شرایطی که جامعه نیاز به بازسازی پیام ارتباطی و رسانه ای دارد، راهگشا باشد. 🔹بعضی پیام ها و گزاره هایی که در وضعیت کنونی ایران می تواند مؤثر باشد؛ _ پیام و گزاره «امید اجتماعی». _ پیام و گزاره «ما می توانیم». _ پیام و گزاره «همدلی». _ پیام و گزاره «امتحانات اجتماعی». 🔹این پیام ها برخی از همان گزاره های انقلابی حاکم بر اذهان است که می تواند از طریق رسانه ملی، مبلغان و افراد رسانه ای و فعالان فضای مجازی به مردم مخابره شود. دشمن که اکنون در یک همگرایی شدید رسانه ای متحد شده دقیقا عکس همین پیام ها را مخابره می کند؛ ناامیدی، انزجار، نتوانستن، سیاهی و ... . 🔸حال که در بخش اجرا، مسئولان ما در تلاش برای حل معضلات اقتصادی و ... هستند، رسانه ها نباید بدون پیام مشخص، کنشگری کنند. فرض کنید رسانه ملی در تولیداتش امید را به عنوان پیام اصلی بگنجاند. مبلغان مجازی و سنتی همدلی و وفاق را ترویج کنند و رسانه های مجازی هم توانستن و مانند این. درین صورت حتی اگر مشکلات اقتصادی و... ادامه پیدا کند مردم با روحیه و امید بالاتر در کنار مسولین خواهند بود. 🔸 پیشنهاد می شود نهادهایی مانند رسانه ملی، معاونت تبلیغ حوزه علمیه، معاونت تبلیغ دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات و کانال دارها و انسان_ رسانه ها هر کدام یک گزاره انقلابی که انقلاب اسلامی آن را برای ما به ارمغان آورد، انتخاب و در ماه رمضان در دستور کار خود قرار دهند؛ بدین معنا که پیام محوری آن رسانه و مبلغ شود. (واضح است که این، یک ایده اولیه است اما اگر خواهان داشته باشد می شود آن را بسط داد و کاربردی کرد). @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓۱۲ اسفند ۱۴۰۲- دهم شعبان مکان: هیئت حضرت علی اکبر علیه السلام_قم @ahmad_olyaei
«به بهانه سریال حبیب» 🔹سه واژه Output, outcome و impact واژه هایی پرکاربرد و مهم در ارزیابی پروژه هستند. واژه Output همان خروجی کار است که نوعی عینیت دارد و شاید بگوییم همان محصول است. Outcome اشاره به ثمره کار دارد و impact ناظر به پیامدهاست. 🔸این عبارات عمدتا در ادبیات اقتصادی و مدیریت استفاده می شوند اما شاید بتوان برای یک تولید رسانه ای مانند فیلم هم از آن ها بهره برد. درینصورت، خروجی قابل نمایش یک فیلم می شود output، پیامی که از ساخت آن فیلم مد نظر فیلمساز بوده می شود outcome و اثرات دیگر آن فیلم در جامعه که لزوما مد نظر فیلمساز نبوده اما در جامعه ایجاد می شود، همان impact خواهد بود. 🔹این روزها شاهد پخش سریال حبیب از شبکه دو سیما هستیم؛ یک درام جنگی، محصول مشترک ایران و سوریه که وضعیت مردم این کشور در زمان داعش و حضور مستشاری و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را به تصویر می کشد. 🔸پیام مقاومت، اهمیت امنیت، رذالت و‌ خباثت داعش، کمک ایران در نابودی داعش و ... از جمله پیام های مشخص سریال حبیب است که می توان آن ها را ذیل outcome تعریف کرد. پیام های خوبی که قطعا برای مخاطب مفید است. 🔹اما تمام این ها عرض شد تا برسیم به impact این سریال. اکنون که جامعه ایرانی با بی توجهی برخی از شهروندان به مقوله حجاب روبروست و اساسا انگاره غلط عدم الزام حجاب در ذهن بعضی شکل گرفته است، این سریال که چند بازیگر زن سوری بی حجاب در آن بازی می کنند می تواند به نوعی عادی سازی بی حجابی را در جامعه رقم بزند. اثری که لزوما مد نظر فیلم ساز نبوده اما با توجه به شرایط زمینه ای و اجتماعی جامعه، از سریال بجای می ماند. به ویژه وقتی این چند بازیگر زن سوری با موهای بلند، آرایش و حتی بینی عمل شده و صورت های پروتز شده در این سریال بازی می کنند. 🔹 قبلا نیز سریال های سوری و عربی پخش شده از تلویزیون ایران، از باب همین مقوله حجاب با اعتراضاتی مواجه شد. شاید علت این است که بی حجابی زن های مسلمان درین قبیل سریال ها و بی حجابی زنان در فیلم و سریال های غربی متفاوت بوده و به نوع دیگری جلوه می کند. 🔸 در یک جمله باید گفت؛ زمان پخش یک فیلم یا سریال می تواند impact هایی داشته باشد که موجب نادیده شدن آثار اصلی مدنظر یا همان outcome ها شود. @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی کارگاه «مسئله شناسی پایان نامه ذیل دو‌مسئله عدالت اجتماعی و امداد فرهنگی» 🔹احمد اولیایی با موضوع "نیازهای پژوهشی حوزه عدالت اجتماعی" 🔸 حمایت مالی و علمی از پایان نامه های دکتری و ارشد دانشگاه باقرالعلوم(ع) @ahmad_olyaei