#یادداشت
#خبرگزاری_حوزه
«حوزه، حرم و طلبه»؛ به بهانه سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
✍ احمد اولیایی
🔹هیچکس نمی تواند منکر رابطه عمیق حوزه های علمیه با حرم های امامان علیهم السلام و مشاهد مشرفه و امامزادگان شود اما گاهی بازخوانی این رابطه با نگاهی به وضع موجود میتواند ما را به نقطه مطلوب این رابطه بیشتر هدایت کند.
🔸حوزه علمیه قم به عنوان مهمترین حوزه جهان تشیع همیشه در کنار حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها از تأثیرات مثبت این همجواری بهره مند بوده است؛
* نفس زیارت این بانوی بزرگوار توسط طلاب و علما، پاکیزگی روح و آماده سازی جان برای کسب بیشتر معارف اهل بیت علیهم السلام را به همراه داشته است.
* خود حرم و رواق ها محلی مناسب برای مباحثات علمی طلاب بوده که فضای معنوی حرم نیز بدان روح خاصی می بخشیده است.
* زیارت مداوم قبور علما برای طلاب جوان حوزه قم آورده هایی از جنس ادب، امید، انگیزه و استمداد داشته است.
* برقراری درس های علما در فضای قدسی حرم و اطراف آن یکی دیگر از بهره مندی حوزه از حرم بوده و هست. درس های خارج فقه و اصول و تفسیر که هم استاد و هم شاگرد با وضو وارد آن شده و حضرت معصومه سلام الله علیها را یا قبل و یا بعد از درس زیارت می کنند.
* حضور مداوم طلاب در حرم یادآور همنشینی عمیق علم و معنویت است. بدین معنا که طلبه، علم را از حوزه می گیرد و با معنویت حرم می آمیزد و مسیر تحصیل و تبلیغ را با این دو بال طی می کند.
* در میان مردم بودن یکی دیگر از تأثیرات مثبت است. طلاب در حرم در میان مردمانی هستند که برای زیارت آمده اند، فرصتی که هم خاصیت تبلیغ دارد و هم از مردم جدا نبودن.
🔹اما اکنون بنظر می رسد وضع، کمی متفاوت شده است و شاید لازم است رابطه حوزه علمیه و حرم بازخوانی شود.
🔸وضعیت را باید در سطحی بالاتر فهم کرد؛ سطحی که از اقتضائات زندگی مدرن صحبت می کند و عمده انسان های جامعه امروز از جمله طلاب را نیز دربرگرفته است.
🔹زندگی مدرن اشاره به زیست انسان در جامعهای دارد که سرعت، فردگرایی، توجه شدید به امر معیشت، کاهش سطح ارتباطات اجتماعی، یکه تازی فضای مجازی، قدرت ساختارها، عقلانیت ابزاری و ... در آن حکم فرماست.
🔸طلبه ای که پیشتر با شهریه ای اندک در حجره یا خانه ای محقر در اطراف حرم می زیست و اولویتش تحصیل و زیارت حرم بود، اکنون با اولویت رفاه، اولویت شئون و جایگاه اجتماعی و اولویت امر معیشت، به راحتی و شاید هم با اکراه و اجبار از حرم فاصله می گیرد. البته شاید از زیارت به معنای هفتگی و خانوادگی اش فاصله نگیرد؛ اما از آنچه بالاتر در باب رابطه حوزه و حرم ذکر شد قطعا فاصله می گیرد.
🔹فضای مجازی از طرف دیگر به عنوان ساختار و زمینه ای مدرن، دارد ایفای نقش می کند؛ طلبه مدرن امروز، اساسا بخشی از تحصیل، تدریس و تبلیغ خود را در فضای مجازی می گذراند و نه فقط حرم و فیضیه و اطرافش؛ بلکه جامعه را به نوعی کمتر می بیند.
🔸در یک جمله شاید بتوان گفت طلبه امروز کمتر نیاز خود را در بودن در فیضیه و حرم تعریف می کند. این وضعیت را بعید می دانم بشود به حالت اولیه بازگرداند؛ چراکه نه ایدهای در این باب هست؛ نه توانی و البته نه ساختارهای قدرتمند جامعه و نه زیست امروزی طلاب چنین اجازه ای می دهد.
🔹اساسا این یادداشت در صدد بود تصویری از وضعیت رابطه سه گانه حوزه، حرم و طلبه ارائه دهد. این که وضعیت فعلی بد است یا خوب، فرصت است یا تهدید، راه حلی وجود دارد یا خیر، به جلسات و گفتوگوهای کارشناسی تر نیاز دارد. آنچه که فعلا به طور قطع میتوان گفت، این است که برکت و آثار مثبت ارتباطات اجتماعی طلاب در حرم و اطراف آن اعم از مقوله زیارت، تحصیل، تدریس، مباحثه، گفتوگو و .... می تواند حتی بیش از سال های دور باشد.
🌐 لینک یادداشت در سایت خبرگزاری حوزه؛https://hawzahnews.com/xcvzp
🌐 لینک یادداشت در کانال ایتا خبرگزاری حوزه؛
https://eitaa.com/hawzahnews/51589
@ahmad_olyaei
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معرفی_درسگفتار
🔸به فرموده رهبری باید عدالت اجتماعی در حوزه ها و دانشگاه ها تبدیل به رشته شود و به سمت نظریه عدالت حرکت کنیم. با توجه به همگانی بودن و اهمیت موضوع عدالت، لازم است بیشتر درباره آن بدانیم. یکی از بهترین و سریع ترین مسیرها استفاده از تجربیات عدالت پژوهانه دیگران است.
🔹بزودی درسگفتار عدالت اجتماعی توسط حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی آغاز می گردد. اندیشمندی که سال هاست در عرصه عدالت پژوهی فعال است.
🔸به همه علاقمندان این حوزه، حضور در این درسگفتار را پیشنهاد می کنم.
🔹زمان برگزاری؛ چهارشنبه ها ساعت ده صبح، حضوری و مجازی
🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲
🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456
@ahmad_olyaei
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن
📒حکمرانی در قرآن (جلسه 210)
📋موضوع: حکمرانی خانواده و عدالت
👤ارائه دهنده: احمد اولیایی
📅 زمان: شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۲:۴۵ الی ۱۴
🌐 لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ دقیقا در همین لحظه ها و در حال مشاهده همین کنش هاست که می توان «امید» را به تحلیل های فرهنگی تزریق کرد؛ وقتی مهدی احمدوند خواننده پاپ به احترام اذان، کنسرت خود را قطع می کند. اگر در فرآیندهای فرهنگی، فرایند تقدیر از این جنس کنش ها وجود داشته باشد قطعا مفید است.
چنین کنش او در قامت یک خواننده پاپ در فضای کنسرت، گاهی اثرگذاریش از یک خطابه بهتر و بیشتر است.
دغدغه مندان فرهنگ باید این بزنگاه های کنشی افراد که شاید از فطرت، زیست سابق، تربیت خانوادگی و... نشأت میگیرد را نقطه عزیمت «وصل فرهنگی» قرار دهند.
@ahmad_olyaei
🔹توفیق داشتم در دو قسمت از برنامه تلویزیونی «بینا» حضور داشته باشم.
🔸برنامه اندیشه ای «بینا» با اجرای خوب دوست عزیزم دکتر داوودی روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت ۲۲ از شبکه قرآن پخش می شود.
📣 قسمت اول از دو قسمتی که بنده با موضوع «عدالت و خانواده» در خدمت برنامه بودم، امشب یکشنبه چهاردهم آبان حوالی ساعت ۲۲ از شبکه قرآن پخش می شود.
🌐 لینک پخش زنده شبکه قرآن؛
https://qurantv.ir/live
@ahmad_olyaei
احمد اولیایی
🔹توفیق داشتم در دو قسمت از برنامه تلویزیونی «بینا» حضور داشته باشم. 🔸برنامه اندیشه ای «بینا» با اجر
لینک تماشای قسمت اول برنامه بینا از تلویزیون
https://telewebion.com/episode/0x97db50a
@ahmad_olyaei
احمد اولیایی
🔹توفیق داشتم در دو قسمت از برنامه تلویزیونی «بینا» حضور داشته باشم. 🔸برنامه اندیشه ای «بینا» با اجر
📣 قسمت دوم از دو قسمتی که بنده با موضوع «عدالت و خانواده» در خدمت برنامه «بینا» بودم، امشب سه شنبه شانزدهم آبان حوالی ساعت ۲۲ از شبکه قرآن پخش می شود.
🌐 لینک پخش زنده شبکه قرآن؛
https://qurantv.ir/live
@ahmad_olyaei
احمد اولیایی
📣 قسمت دوم از دو قسمتی که بنده با موضوع «عدالت و خانواده» در خدمت برنامه «بینا» بودم، امشب سه شنبه ش
لینک تماشای قسمت دوم برنامه بینا از تلویزیون
https://telewebion.com/episode/0x986424c
@ahmad_olyaei
🔺سلسله نشستهای "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشتهای"( آکادمی اخلاقپژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅عنوان: حجاب از دریچه ارتباطات اجتماعی
⏰زمان: پنجشنبه ۱۸ آبان؛ ساعت ۱۴
👈آیدی ثبتنام: @Ethics_academy
@ahmad_olyaei
#یادداشت
📌مقاومت؛ فرهنگی یا سیاسی
✍ احمد اولیایی
🔻این روزها شاهد مقاومت کم نظیر مردم غزه در مقابل جنایات هولناک و ظالمانه رژیم صهیونسیتی هستیم. این «مقاومت» از چند حیث قابل مطالعه ست؛
🔸اول. این مقاومت، یک کنش است. بعبارتی یک فعل است نه انفعال. مقاومت در اینجا صبر منفعل به معنای پذیرش ظلم و ترس از ظالم نیست بلکه اساسا ایستادگی همراه با امید و تلاش برای تغییر صحنه است. مقاومت به معنای تحمل صرف و صبر بر مصیبت چندان آورده ندارد، بلکه مقاومت فعال می تواند پیش برنده باشد. امید، حرکت، پویایی، برنامه ریزی، پیش روندگی از جمله شاخصه های مقاومت فلسطینیان به خصوص در جنگ اخیر غزه می باشد.
🔸دوم. این مقاومت فرا مذهبی و حتی فرادینی است. شاید در نگاه اول، مردم اهل سنت فلسطین در حال مقاومت هستند اما وقتی نگاه کلان تری داشته باشیم خواهیم دید که از شیعیان لبنان تا یمن در این مقاومت نقش مستقیم ایفا می کنند. فارغ از نقش های مستقیم، حضور میلیون ها انسان غیر مسلمان در تظاهرات ضد اسرائیلی این ایام در کشورهای مختلف نشان از فرادینی بودن و انسانی بودن این مقاومت دارد. لذا این مقاومت، موجب انسجام و همدلی و وحدت دینی و انسانی می شود، جایی که نه تنها مسلمانان بلکه بسیاری از انسان ها این مقاومت را می ستایند.
🔸سوم. این مقاومت فرهنگی نیز هست. فرهنگ غرب همیشه در حال استعمارکردن و اشغال کردن است. گاهی با تفکر مدرن غربی خویش به دنبال اشغال ذهن هاست و گاهی با تحرکات نظامی در حال اشغال سرزمین هاست. مقاومت مردم فلسطین و اینک جهانیان در برابر اسرائیل، نوعی مقاومت فرهنگی در برابر آن تفکر غربی است که می خواهد همه اذهان و همه سرزمین ها برای وی باشد. این مقاومت، فقط حفظ سرزمین را برای انسان مقاوم به ارمغان نمی آورد بلکه حفظ هویتی ملی-مذهبی و اندیشه ای را نیز برای انسان مقاوم تسهیل می کند. فارغ از مصائبی که مردم غزه دچار شده اند، اکنون هیمنه فرهنگی اسرائیل و به تبع آن غرب، شکسته شده است و این یعنی تکمیل مقاومت نظامی با مقاومت فرهنگی که اگر به طور کامل رخ دهد، علاوه بر استقلال فکری استقلال سرزمینی و حاکمیتی را نیز به همراه دارد.
انتشار در مجله الکترونیکی اخوت؛
https://eitaa.com/okhowahmag/454
@ahmad_olyaei
#معرفی_مقاله
✍عدالت فرهنگی یکی از عرصه های کمتر کارشده در عدالت اجتماعی است. فارغ از پیچیدگی های مفهومی و نظری، بحث از معیارهای عدالت فرهنگی کار دشوار و البته لازمی است.
🔹در این مقاله سعی شده است معیارهای قابل اعتنا در عدالت فرهنگی تصویر شود.
📣مقاله «تصویر معیارهای عدالت فرهنگی» در شماره ۱۷ نشریه عملی پژوهشی دین و دنیای معاصر چاپ شده و هم اکنون در لینک زیر قابل مطالعه است؛
http://B2n.ir/p53620
@ahmad_olyaei