eitaa logo
احمد اولیایی
594 دنبال‌کننده
234 عکس
63 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
✍کتاب «نخستین دموکراسی» را چند روز پیش خریدم. این کتاب را پال وودراف (Paul Woodruff) استاد دانشگاه پرینستون و آستین آمریکا نوشته است. البته او در سال ۲۰۰۶ استعفا داد و شهریور (سپتامبر۲۰۲۳) همین امسال از دنیا رفت. کتاب First Democracy; The Challenge of an Ancient Idea Oxford University Press را بهزاد قادری و سمانه فرهادی ترجمه و نشر بیدگل آن را منتشر کرده است. 🔹این کتاب تطور تاریخی دموکراسی به ویژه در یونان باستان را تبیین می‌کند اما در تاریخ نمی ماند بلکه در مقایسه وضعیت دموکراسی نخستین یونانی با دموکراسی امروز آمریکا، بخوبی شعاربودگی و واقعیت توخالی دموکراسی در آمریکای امروز را توضیح می دهد. کتاب در صفحاتی ذیل موضوعات دیگر مانند برابری و عدالت نیز حرف های خوبی دارد. پ.ن؛ دو عکس فوق، دو پاراگراف از کتاب هستند که نشان دهنده‌ی هدف اولیه نویسنده یعنی نقد دموکراسی آمریکا از مسیر مطالعه تاریخ است. @ahmad_olyaei
🔹بعید است کسی بتواند رابطه تمدن و فرهنگ را انکار کند و حتی پیشرَوی تمدن را در گرو «فرهنگ پیشرو» نداند. اما پرسش این است که «فرهنگ پیشرو» چیست و مواجهه اش با پرسش های اصلی عرصه فرهنگ مانند انتخاب فرهنگی مردم، حق فرهنگی و ...چگونه است! اساسا فرهنگ در چه وضعیتی می تواند پیشران تمدن اسلامی باشد؟ و در چه وضعیتی، ما را از دستیابی به تمدن ناامید یا خسته خواهد کرد؟! 🔸اساتید در این هم اندیشی در کنار یکدیگر درباب این موضوعات و پرسش ها گفتگو و هم اندیشی خواهند کرد. 🔹حضور در این هم اندیشی برای دانشجویان و طلابی که مشغول مطالعه و کنشگری در عرصه فرهنگ هستند، آورده های زیادی دارد. ضمن اینکه اساتید در این جلسه آماده شنیدن نکات شما نیز هستند. 🔸عزیزانی که تمایل به حضور دارند به آیدی @mhtorabi60 در ایتا پیام دهند. 🔹پیشنهاد ما حضور فیزیکی است با این حال لینک مجازی نیز مهیاست؛ 🌐http://dte.bz/scscenter @ahmad_olyaei
«عدالت اجتماعی؛ همچنان نامطلوب» 🔹رهبر معظم انقلاب امروز در دیدار با مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم داریم که کم هم نیستند از جمله اینکه ما در ساخت یک اقتصادی قوی ملی عقب هستیم و با وجود کارهای خوب انجام شده اما در عدالت اجتماعی، اقتصادی و قضایی که از برترین شعارها و بزرگ‌ترین اهداف انقلاب بوده تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم». 🔸فارغ از دلایل متعددِ عدم موفقیت در عدالت اجتماعی، یکی از مهم ترین دلایل، فقدان نظریه عدالت است. این مهم را رهبری دوازده سال پیش در دومین نشست اندیشه های راهبردی (۱۳۹۰/۲/۲۷) فرمودند؛ «در مرحله‌ی نظری، آنچه که ما میخواهیم به آن برسیم، رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب در باب عدالت است» و واضح است که «بعد از آنکه ما به یک نظریه‌ی متقن و جمع‌بندی شده‌ای در باب عدالت رسیدیم، تازه برای پیدا کردن شیوه‌های اجرا و تحقق آن در جامعه، به بحثهای کاربردی نیاز داریم؛ که این خودش پژوهشهای فراوانی را دنبال خواهد کرد» (همان). 🔹بحمدلله بعد از این نشست راهبردی و توصیه رهبری، جهش پژوهشی خوبی در عدالت اجتماعی رخ داد اما بنظر می رسد با توجه به اهمیت عدالت اجتماعی به عنوان هدف انقلاب اسلامی و عدم مطلوبیت فعلی وضعیت عدالت، لازم است سریعتر بر یک نظریه اسلامی ولو غیرتمام، توافق شود تا دولتمردان بر اساس آن حرکت کنند. قطعا دستیابی به نظریه جامع، امری دشوار و زمان بر است اما نمیتوان بیش از این، نظام تقنین و اجرا را معطل نظریه عدالت کرد. 🔸نظریه های غربی هم هیچکدام بی نقص نیست اما به عنوان مثال بعضی از دولت ها بر پایه نظریه رابرت نوزیک پیش رفتند (انتخاب کردند) و حال آنکه نظریه جان رالز شهرت بیشتری داشت. 🔹ما نیز باید «نظریه اسلامی عدالت اجتماعی» را زودتر تدوین کنیم و یا حداقل بر مقداری از آن توافق کنیم و وارد معیارها و شاخص ها و اجرا شویم. به قول شهید بهشتی تا مسأله عدالت حل نشود، دیگر مسائل انقلاب حل نمی شود. @ahmad_olyaei
ماالعدالة.pdf
9.67M
«ما العدالة،خوانش عربي عدالت» 🔸كتاب چیستی عدالت در دوازده فصل با مقالات اساتید مهم جهان عرب مانند محمد جبرون، فهمی جدعان، محمد الحداد،سعید بنسعید العلوی، محسن بوعزیزی و... با مقدمه عزمی بشاره توسط مرکز العربی للأبحاث و دراسة السياسات در سال 2014 منتشر شده است. 🔸تلاش اثر رونمایی از تبارشناسی عدالت در تراث سیاسی دراز دامنه اسلامی، تاریخ اسلامی و بررسی آن در اندیشه برخی متفکران مسلمان است. 🔹در برخی مقالات نیز بررسی نظریه های معاصر عدالت در غرب و مسئله های انضمامی عدالت اجتماعی در جهان عرب در کانون تامل نویسندگان بوده است. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 @ahmad_olyaei
هدایت شده از احمد اولیایی
🔸مطالعه تطور تاریخی یک مفهوم بسیار مهم است و می تواند به پیشبرد بحث های نظری و در نتیجه عملی حل مسأله مرتبط با آن مفهوم کمک کند. عدالت اجتماعی از آن جهت که تاریخی به وسعت تشکیل جامعه انسانی دارد می تواند محل بحث بسیاری از اندیشمندان و دولتمردان در طول تاریخ باشد. هرچند برخی معتقدند عدالت اجتماعی یک مفهوم مدرن است و با آنچه پیشتر، این مفهوم بکار گرفته می شده متفاوت است. 🔹کتاب «تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه» تألیف سمیه توحیدلو، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به همین مهم می پردازد و در دوران مشروطه غور کرده و مفهوم عدالت اجتماعی را بررسی می کند. این کتاب در ۵ فصل با عناوین «اهمیت عدالت در دوران مشروطه»، «برداشت نظری از مفهوم عدالت»، «عدالت در کلام نخبگان دوران مشروطه»، «تحلیل تاریخ مفهوم عدالت» و «گفت‌وگوی انتقادی با آثار موجود در این زمینه» تدوین شده است. 🔸کتاب را نخوانده ام و نمی دانم رویکردهای سیاسی نویسنده در کتاب اشراب شده است یا خیر؟!!! اما برای علاقمندان حوزه عدالت پژوهشی و تاریخ دوستان، نگاه به این کتاب ولو با یک مرور انتقادی بی فایده نیست. @ahmad_olyaei
✍تعدد نامزدها و مشغله های روزانه اساسا اجازه تحقیق کامل به مردم برای انتخاب نامزدهای اصلح را نمی دهد. نظریه ای در ارتباطات هست به نام "الگوی جریان دو مرحله ای ارتباطی" از پل لازارسفلد نظریه پرداز اتریشی. طبق این الگو، پیام در یک مرحله به رهبران فکری می رسد و بعد توسط آن ها به مردم. پیشنهاد می شود نخبگان (نه مسئولین و لیست بندها) در دانشگاه و حوزه هر کدام به مثابه رهبر فکری، وارد مصادیق شده و نامزدهای اصلح را معرفی کنند. مردم دیگر به لیست بندها اعتماد ندارند اما به دوستان فهیم اطراف خود به عنوان یک مرجع فکری حداقل در یک بازه زمانی اعتماد خواهند کرد. منظور از نخبگان، تحصیل کرده ها و افراد مطلع فامیل، محل کار و یا محل تحصیل است. این وظیفه، بنظر به اندازه‌ی دعوت خنثی به مشارکت، دارای اهمیت است. https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1709021803829413441 @ahmad_olyaei
هدایت شده از احمد اولیایی
«ارتباطات و مردم‌سالاری دینی» 🔹 درین یادداشت این ایده دنبال می شود که اگر ارتباطات اجتماعی احیا شود، «مردم» با هویت جمعی شان می‌تواند به مثابه رکن مهم مردم‌سالاری دینی فعال شود. 🌐انعکاس در سایت فکرت لینک یادداشت؛ http://fekrat.net/article/lnk/52306 @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍یکی از معضلات دموکراسی این است که رأی یک پیرمرد فاقدسواد در روستای دورافتاده (که البته از نظر انسانی میتواند والاتر هم باشد)، با رأی یک تحصیلکرده دکتری در رشته علوم سیاسی، در میزان تأثیر در آینده کشور برابر است. واضح است که کیفیت فهم امور در سطح ملی میان افراد متفاوت است اما رأی آن ها در سیستم انتخابات فعلی برابر است. لذا ما دائما با مفهوم «اکثریت» به جای «شایسته تر» مواجهیم و در آن زمین بازی می کنیم. شهید بهشتی سال ها پیش، پیشنهادی برای این مسأله داشت. گفتگو در مورد امکان تغییر نظام انتخابات و رفتن به سمت «رأی کیفی» لازم است. @ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن (۱) «چالش فهم مفاهیم مدرن از قرآن» 🔹یکی از سخت ترین کارها فهم قرآنی مفاهیمی است که یا در دنیای امروز تولید شده یا معنای پیشینی آن تغییر کرده است. به عنوان مثال «دولت» به عنوان مفهومی در علوم سیاسی مدرن، آیا مستقیما در قرآن یافت می شود یا حتی غیر مستقیم هم نمی توان در موردش مطلبی یافت؟!!! شاید این پرسش به سوال بنیادی‌تری برگردد که آیا قرآن برای انسان امروز نیز نقش هدایت گری دارد یا خیر که البته این سوال از بحث ما خارج است چرا که پیشفرض و پاسخ ما به این سوال «آری» ست. آیاتی مانند آیه ۵۹ سوره انعام «ِوَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ»، آیه۸۹ سوره نحل: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ء» یا آیه ۳ه۸ سوره انعام: «ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ء» این پیشفرض را تأیید می کند. همچنین در روایات متعددی نیز به این موضوع اشاره شده است. به عنوان مثال امام رضا علیه السلام نقل می کنند که مردی از امام صادق علیه السلام می پرسد: حالت قرآن چگونه است که هرچه خوانده می شود، تازه تر می شود. امام علیه السلام پاسخ فرمود: زیرا خداوند قرآن را برای زمان ویژه و مردمانی مخصوص و معین قرار نداد. قرآن در هر زمانی تازه و نو و نزد هر ملتی تا روز قیامت مورد استفاده است. (بحار‌الانوار، 15/92). 🔸با این پیشفرض که قرآن می تواند انسان و جامعه امروز را هدایت کرده و برای مسأله فردی و اجتماعی او و جامعه اش حرف دارد، به چالش فهم مفاهیم مدرن مانند عدالت اجتماعی از قرآن وارد می شویم. @ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن (۲) «مدرن بودن عدالت اجتماعی» 🔹اگر می گوییم عدالت اجتماعی مفهومی مدرن است، بدین معنا نیست که به طور کل در تاریخ اسلام یا در زمان نزول قرآن اساسا مسأله عدالت اجتماعی وجود نداشته است یا قرآن مطلقا بدان بی توجه بوده است. بلکه بدین معناست که با تشکیل دولت مدرن و تغییر الزامات حکمرانی، مفهوم عدالت اجتماعی کمی متغیر شده است. 🔸شاید بهتر است بگوییم آنچه قدمت بیشتری دارد عدالت فردی ست که در حوزه اخلاق و فقه از آن صحبت می کنیم و ناظر به رعایت انصاف و عدالت در مناسبات فردی ست. یا از تبلور و عینیت عدالت در یک فرد مانند شاهد و قاضی سخن می گوید. دیگر چیزی که می توان رد پای آن را در تاریخ یافت، عدالت توزیعی است که ناظر به توزیع امکانات و مواهب است. اما عدالت اجتماعی قدمت چندانی ندارد. در تفاوت عدالت توزیعی و عدالت اجتماعی بسیار می توان سخن گفت که مورد بحث ما نیست. 🔸در همین حد کافی ست بدانیم که عدالت اجتماعی از اواخر قرن نوزدهم با نوشتن کتاب social justice نوشته وستل ویلوگبی به عناوین کتاب ها اضافه شد. مکاتبی مانند مارکسیسم نیز با عدالت اجتماعی میانه چندانی نداشتند چرا که عدالت اجتماعی را دستاویز سرمایه داری برای بقای خود می پنداشتند. آن ها معتقد بودند نظام سرمایه داری از اساس مبتنی بر استثمار طبقه کارگر است و باید فرو بپاشد. 🔹بهر حال مواجهه های چندگانه مفاهیمی مانند رفاه، دولت، بیمه، سرمایه، پول، آزادی های فردی، شایستگی، برابری، دموکراسی، ساختار، مالیات و .... با یکدیگر، مفهوم عدالت اجتماعی را پیچیده تر کرد. عدالت اقتصادی، عدالت کیفری، عدالت آموزشی، عدالت جنسیتی و ... همه ذیل عدالت اجتماعی می گنجند و در «توزیع» خلاصه نمی شوند. @ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن(۳) «نابرابری‌ها و تفاوت اولیه» 🔸عدالت اجتماعی اساسا از زمانی پا به میدان می گذارد که انسان در کنار انسان دیده می شود و تقابل ها آغاز می گردد. نیاز به عدالت اجتماعی یک مفهوم انتزاعی و حاصل انگاره های ذهنی نیست چرا که نابرابری واقعی را قرآن در آیاتی مانند ۲۲سوره روم نیز بیان می کند: «وَمِن ءَايَتِهِ خَلقُ ٱلسَّمَوَتِ وَٱلأَرضِ وَٱختِلَفُ أَلسِنَتِكُم وَأَلوَنِكُم». آیه ۷۱ سوره نحل به مراتب صراحت بیشتری در این مسأله دارد: «وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الرِّزْقِ». 🔹لذا بسیاری از نابرابری ها در جامعه ناگزیر است. این تفاوت های قرآنی با تفاوت هایی مانند نظام کاست که در آیین هندورمدل قدرتمند آن مشاهده می شود، بسیار فرق دارد. نظام کاستی (Caste) نظام طبقه بندی اجتماعی است که میان انسان ها تولید طبقه می کند و اجازه جابجایی نیز نمی دهد. در این نظام که در آیین هندو برآمده از نگاه های دینی ست، ممکن است شما در طبقه کارگر به عنوان پست ترین طبقه قرار بگیرید و حتی بی طبقه و در نتیجه نجس تلقی شوید. 🔸اما در نگاه اسلامی و قرآنی، اساسا تفاوت های اولیه فارغ از اهداف دیگر، نظام اجتماعی بسته تولید نمی کند بلکه این تفاوت در رفتارها، شاکله ها، فرهنگ ها و ... یکی از حکمت های الهی است که پویایی اجتماعی را به همراه دارد. فواید این تفاوت ها تا حدی است که به فرمایش امام علی علیه السلام این اختلاف ها مانع هلاکت انسان ها می شود؛ «لا يَزالُ النّاسُ بِخَيْرٍ ما تَفاوَتُوا فَاِذَا اسْتَوَوا هَلَكوا» . @ahmad_olyaei
«پدر و مادری که خفتند و عدالتی که باید بیدار شود» ▪️پدر و مادری برای درمان کودک یکساله خود راهی تهران می شوند؛ احتمالا به خاطر امکانات پزشکی و پزشک بهتر که در تهران هست و در بسیاری از شهرستان ها نیست. کودک بستری ست و والدین شب را در ماشین می گذرانند، سرد است و پیک‌نیک روشن می کنند اما صبح را نمی‌بینند. گاز آن ها را می کشد. 🔸این خبری ست که از حادثه چند روز پیش خبر می دهد اما فقط یک خبر از صفحه حوادث نیست بلکه از عدالت اجتماعی می گوید. 🔹اصل ۲۹ قانون اساسی به عدالت در حوزه سلامت اشاره دارد اما همچنان ده ها بی عدالتی در نظام سلامت قابل تأمل است؛ به عنوان مثالی که با این خبر مرتبط است، حدود ۵۰ درصد از متخصصان ما در پنج کلانشهر یعنی در تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد ساکن هستند. 🔸از طرفی در منشور حقوق بیمار هر چند به صراحت به مسأله همراهان اشاره نشده اما کرامت بیمار و تهیه امکانات رفاهی قید شده است که می توان از آن در اهمیت توجه به همراهان بیمار بهره جست. با این حال خلأ قانونی در این زمینه کاملا محسوس است. البته شهرداری تهران تعدادی همراه‌سرا آماده کرده اما فارغ ازین که کافی نیست و احتمالا رزرو آن بسیار سخت است، هنوز مشخص نیست افزایش و تصدی آن ها وظیفه وزارت بهداشت است یا شهرداری! 🔹این یک حادثه است که ممکن است خطای فردی والدین عامل اصلی آن باشد اما اصل ماجرا یعنی توزیع ناعادلانه پزشک و فقدان رویه عادلانه برخورد با بیماران و همراهان شهرستانی را پاک نمی کند. 🔸شاید آن کودک یکساله اگر بداند دیگر پدر و مادری ندارد، ترجیح دهد که هیچگاه بهبود نیابد و شاید همه اقوام آن خانواده اکنون به این می اندیشند که اگر کودک را در شهرستان از دست می دادند، حداقل والدین زنده بودند و این افکار، ادراک عدالت اجتماعی را به چالش خواهد کشید و فرآیند شکل گیری ادراک عدالت اجتماعی معطل کشف حقیقت و یافتن مقصر نمی ماند! @ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن(۴) «اقامه جمعی عدالت» 🔹تفاوت های اولیه میان انسان ها از جنس تبعیض منفی نیست و قرارست نظام اجتماعی که مملو از تفاوت هاست، بستری برای آزمایش انسان باشد؛ «وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» (انعام، ۱۶۵). انسان باید آزموده شود که چه مقدار جبران کننده نداشته های انسان دیگر است. 🔸بنظر می رسد اساسا قرآن نگاه اجتماعی به انسان دارد و انسان را در بستر جامعه تفسیر می کند، می شناسد و برایش حکم صادر می کند. گویی زمان تولد این تفاوت ها در جامعه و تولد عدالت اجتماعی دقیقا یک زمان است چراکه قرارست انسان در کنار انسان عدالت اجتماعی را بسط دهد آنجا که می گوید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (حدید، ۲۵). در اینجا انسان به تنهایی اقامه قسط نمی کند بلکه «ناس» با همه معنای جمعی اش این مهم را بر عهده دارد. لذا تفاوت ها به ساخت مفهوم جمعی ناس که اقامه کننده عدالت اند کمک می کند. 🔹و این گویی با اصالت جامعه در قرآن نیز همخوانی دارد. شهید مطهری معتقد است با توجه به آیاتی که در آن ها جامعه و امت مخاطب قرار گرفته (بقره: ۱۳۴ و ۱۴۱) ، آیاتی که برای امت ها فاعلیت و اراده تغییر سرنوشت قائلند (رعد: ۱۱) و آیاتی که برای جوامع صفاتی مانند «اجل»(اعراف: ۳۴)، «سرنوشت»(جاثیه: ۲۸)، «شعور و طرز تفکر» (انعام: ۱۰۸)؛، «طاعت و معصیت» (یونس: ۴۷) که لازمه آن تشخص و وجود حقیقی داشتن جامعه است، ترسیم می کنند، می توان به این نتیجه رسید که جامعه یک اصالت و یک وجود حقیقی دارد. @ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن (۵) «درآمدی بر نظریه تکمیل در حل مسأله عدالت» 🔹همه می دانیم عدالت اجتماعی با عدالت فردی متفاوت است. عدالت اجتماعی یک وجه جمعی دارد با این توضیح که سه رکنِ الف) انسان ها در یک جمع شکل گرفته، ب) خیرات اجتماعی با همان وجه جمعی و تکثراتش و ج) تنازعاتی که بر سر آن خیرات و مواهب اجتماعی رخ می دهد که آن تنازعات نیز متکثر بوده و خاصیت جمع بودگی دارد، ارکان مسأله عدالت اجتماعی هستند. همین وجه جمعی بودن مسأله عدالت، می طلبد که نگاه حلی در مسأله عدالت نیز یک روح جمعی داشته باشد. این را شاید بتوان «تکمیل» نامید. تکمیل قطعات یک پازل که گویی هر عضو جامه به مثابه یک قطعه وقتی در کنار هم قرار می گیرند، عدالت اجتماعی را بهبود می بخشند. 🔸بنظر می رسد این نگاه، قابل برداشت از قرآن کریم باشد. آیه ۱۳ سوره حجرات می فرماید: «یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا». یا در آیه ۱۱۸ سوره هود می خوانیم: «وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ، وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ». همچنین تفاوت شاکله ها در آیه «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِيلًا» (اسراء، آیه۸۴) نیز اشاره به تفاوت هایی دارد که قرار است در کنار یکدیگر، کاری جمعی انجام دهند و خلأ‌های هم را پر کنند. همین نگاه را می توان در مسأله زوجیت ملاحظه کرد. @ahmad_olyaei
📣 پس از پایان فصل اول درسگفتار عدالت اجتماعی با ارائه استاد احمد واعظی، اکنون صوت های این درسگفتار در دسترس قرار گرفته است؛ جلسه اول؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei01 جلسه دوم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei02 جلسه سوم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei03 جلسه چهارم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei04 جلسه پنجم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei05 جلسه ششم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei06 جلسه هفتم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei07 جلسه هشتم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei08 جلسه نهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei09 جلسه دهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei10 جلسه یازدهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei11 جلسه دوازدهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei12 جلسه سیزدهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei13 جلسه چهاردهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei14 ✍ این درسگفتار در چهارده جلسه به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ برگزار شد. ان‌شاءالله فصل دوم بزودی برگزار خواهد شد. 🟩با تشکر از؛ 🔸مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ 🔸اداره پژوهش پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی 🔸و تشکر ویژه از حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی https://eitaa.com/edalateejtemaei @ahmad_olyaei
✍ این چند مقاله، از جدیدترین مقالات علمی پژوهشی منتشر شده در باب حضرت خدیجه علیها السلام است. (لینک دانلود قرار داده شد) 🔹نگاهی به زندگی نامه معنوی حضرت خدیجه https://ensani.ir/fa/article/download/531478 🔹شیوه همسرداری حضرت خدیجه در سه حوزه فرهنگی، روان‌شناختی و رفتاری https://ensani.ir/fa/article/download/546121 🔹واکاوی معنا شناختی "وفاداری" به مثابه یک فضیلت اخلاقی با مطالعه موردی در زندگانی ام المومنین خدیجه کبری علیها سلام https://ensani.ir/fa/article/download/515115 🔹بررسی و تبیین نقش سیاسی حضرت خدیجه (علیها سلام) در گسترش اسلام(مقاله علمی وزارت علوم) https://ensani.ir/fa/article/download/485702 🔹بررسی مقاله «عایشه»در دائره المعارف قرآن الیور لیمن (پیرامون ازدواج های پیامبر با حضرت خدیجه و عایشه) https://ensani.ir/fa/article/download/512956 🔹قطره ای از دریای فضایل حضرت خدیجه (علیها السلام)(مقاله ترویجی حوزه) https://ensani.ir/fa/article/download/453686 @ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت‌های عدالت در قرآن (۶) «حرکت جمعی و تمدنی بسط عدالت» 🔹بیان شد که عدالت اجتماعی در قرآن در یک زمینه ی جمعی معنا پیدا می کند و انسان ها در کنار یکدیگر اقامه عدالت (حدید؛ ۲۵) می کنند. 🔸این نگاه به عدالت اجتماعی از قرآن با رویکرد تمدنی نیز سازگار است. کلان نگری، انسان اجتماعی و ساخت جمعی جامعه، بخش هایی از رویکرد تمدنی هستند که در بسط عدالت اجتماعی نیز فهم می شوند. می توان اینگونه گفت که بسط جمعی عدالت در جامعه ذیل نظریه تکمیل (تکمیل تفاوت های یکدیگر یا تکمیل تفاوت انسانی توسط انسان دیگر) به احیای تمدن قرآنی کمک می کند. 🔹شاید بتوان از آیه ۱۰۴ سوره آل عمران (وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ) با تأکیدی که بر حرکت امت _نه فرد_ به سمت خیر دارد، برای فهم آن حرکت جمعی بهره برد. همچنین آیه «وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى»(مائده؛ ۲). 🔸اساسا عدالت اجتماعی یک فرایند و تغییر است از وضعیتی که در آن ظلم وجود دارد به سمت وضعیتی که قرار است در آن ظلم به حداقل و صفر برسد. با این نگاه اگر به آیه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد؛ ۱۱) بنگریم باز هم حرکت «قوم» لازم است برای تغییر. @ahmad_olyaei