eitaa logo
احمد اولیایی
493 دنبال‌کننده
199 عکس
53 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت‌های تبلیغی رمضان در مینسک (۶)؛ دفاع مقدس 🔹ما درون ایران شاید اینگونه فکر کنیم که مفاهیمی مانند مقاومت، دفاع مقدس، شهدا و مانند اینها یک مفهوم اسلامی یا شیعی یا ایرانی ست و حال آنکه این مفهوم را می توان در کشورهای دیگر مانند بلاروس هم دید. 🔸بلاروس در جنگ جهانی دوم حدود دو میلیون کشته داده است که همه در مقابل هجوم آلمان نازی و در بستر مقاومت بوده است. زمانیکه از موزه جنگ بلاروس بازدید کردم، کاملا واضح بود که پیام اصلی موزه، دفاع مقدس است. دفاعی که تا آخرین لحظه و تا پای جان در مقابل دشمن رخ داده است. 🔹عبارات متعددی شبیه مفهوم «شهدا زنده اند» که مفهوم تقدس بخش این مبارزه است، در سراسر موزه به چشم می خورد. 🔸در سراسر شهر مینسک یادبود کشته شدگان وجود دارد و مردم به زیارت آنان می روند. گل برده و شمع روشن می کنند. 🔹نکته دیگر، مفهوم «مادر شهید یا همسر شهید» است که برجسته سازی آن هم در موزه و هم سطح شهر دیده می‌شود. 🔸در تبلیغ بین الملل (برای مخاطب غیر ایرانی) و ارتباطات بین المللی فرهنگی استفاده از این مفهوم مشترک، احساس و زبان مشترک ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند یک استراتژی برای تقویت جبهه مقاومت جهانی در برابر استکبار باشد. و البته منحصر در تبلیغ خارج نیست. مبلغان درون کشور نیز می توانند مفاهیم مشترک و دارای اهمیت محل تبلیغ را بیابند و محتوا را با تکیه بر آن ببندند. پ.ن: تصویر۱:یادبود کشته شدگان و یک خلبان با نماد مادران آن ها (حجاب هم دارند جالب است) تصویر۲:موزه جنگ، نام کشته شدگان و تعداد ذکر شده تصویر۳: یک یادبود و قبور در مرکز شهر تصویر۴:ورودی موزه جنگ @ahmad_olyaei
❇️ از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه ✴️ برخی از مهمترین عناوین دیده‌بان ۵۰ 🖇 کوچ از علم به عشق؛ میراث عماد؛ 📌سردبیر 🖇 در رثای روشنفکر تراز انقلاب اسلامی؛ 📌محسن الویری 🖇 مبناگرایی در عین ساختارشکنی؛ 📌سید عباس صالحی 🖇 در تکاپوی عدالت‌طلبی فرهنگی؛ 📌احمد اولیایی 🖇 فرار از ماکیاولیسم مذهبی؛ 📌محسن ابراهیمی 🖇 عماد علوم اجتماعی انقلاب اسلامی؛ 📌علی اصغر اسلامی‌تنها 🖇 آشتی پست‌مدرنیسم با الهیات؛ 📌حسیب احسانی 🖇 موتور محرکه طراحی مُد؛ 📌ناهید موسوی 🆔 @Didebane_Andisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عدالت‌خواهی مرحوم افروغ 🎧 دکتر ❇️ ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @didebane_andisheh
📣رویداد آموزشی پژوهشی پیوست نگاری عدالت اجتماعی @ahmad_olyaei
🔸نظریه عدالت از منظر اسلامی [فارابی، ملاصدرا] 🕐ساعت ۱۳ تا ۱۵ 📅پنحشنبه ۳۰ فرودین 🛑این کلاس در بستر گوگل میت برگزار می‌شود. برای حضور در دوره به آیدی @ibesohom در پیام‌رسان تلگرام یا بله پیام دهید. بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) @ahmad_olyaei
💠 اراده‌ای برای انبساط قفل‌های فرهنگ 👤 احمد اولیایی ❇️ آقای افروغ معتقد بود به تعداد آحاد مردم ما کنش فرهنگی داریم. وقتی ما این مقدار تعدد کنش و انتخاب داریم، طبیعتاً نمی‌توانیم یک گزینه انتخابی بر روی میز بگذاریم. می‌گوید وقتی شما با یک ملت 80 میلیونی روبرو هستید که در آن چند مذهب و چند قوم وجود دارد، طبیعتاً نمی‌توانید یک انتخاب پیش‌روی همه بگذارید. وقتی یک انتخاب پیش‌روی همگان بگذارید، فرهنگ به حالت قفل در می‌آید. ✴️ باید فرهنگ و توصیه‌های فرهنگی و انتخاب‌های فرهنگی دارای تعداد تنوع‌پذیری باشند تا این ملت با این‌همه تفاوت‌ها بتوانند گزینه‌های مختلفی را پیدا کنند؛ وگرنه باید گفت همه این مدل بپوشند. در اصل نگاه فرهنگی آقای افروغ این است که ما باید اصول غیرقابل تغییرمان را از بین نبریم ولی زیادش نیز نکنیم و سعی در کم نگه‌داشتن آن کنیم. 🌀 ادامه دارد... ⚠️ علاقه‌مندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، می‌توانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند. 🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!»، به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، از شنبه اول اردیبهشت از شبکه دو سیما پخش می‌شود. ✍قبلا در این پست، خبر تولید آن را داده بودم و بحمدلله این مجموعه به پخش رسید. 🌐https://eitaa.com/ahmad_olyaei/302 🔹این مجموعه نمایشی به طراحی و تهیه کنندگی دوست خوبم حمیدرضا عطارد از امروز شنبه اول اردیبهشت از شبکه دو روی آنتن می رود. 🕙شنبه تا دوشنبه ساعت ۱۸ از شبکه دو 🕙دوشنبه تا پنج شنبه ساعت ۲۱ از شبکه امید 🔸امتداد تقابل با علوم انسانی وارداتی، امتداد تقابل با تاریخ سازی استعمارگونه توسط غرب، امتداد طرح هایی مانند گفتمان علوم انسانی، امتداد مواجهه صحیح با تمدن غرب و به عبارتی امتداد همه این ها برای نسل کودک و نوجوان هدفی است که در این مجموعه ۲۶ قسمتی دنبال می شود. 🔹اگر می خواهید کودکان و نوجوانان شما از هم اکنون با یک نگاه تمدنی به جهان، علم و تاریخ آن بنگرند توصیه کنید این مجموعه را ببینند. @ahmad_olyaei
📣معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری میز میز اسلامی سازی علوم انسانی قطب های فکری فرهنگی برگزار می کند؛ 🎙سلسله نشست های اکران، نقد و ایده پردازیِ تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی 🔸با حضور حجج اسلام آقایان دکتر محسن الویری، حبیب‌الله بابایی، غلامرضا بهروزی‌لک، محمد علی رنجبر، احمد اولیایی 🔸و آقایان دکتر مسعود معینی پور، دکتر رسول نوروزی، دکتر سید علی هاشمی 🔸و سرکار خانم دکتر روح اللهی امیری 🔸ثبت نام: 🌐https://shop.eshragh.ir/film/ https://eitaa.com/cinema_andisheh @ahmad_olyaei
بازی سالانه؛ بودجه نهاد‌های فرهنگی 🔹هر ساله در این ایام یا کمی قبل و بعدتر، بودجه مصوب نهادهای فرهنگی توسط برخی با این پرسش که «با این بودجه کلان، این نهادها چه کاری برای فرهنگ کرده اند؟!» پررنگ می شود. برای مواجهه معقول با این پرسش باید به چند نکته دقت کرد؛ ۱. بودجه هایی در حد ۵۰۰ میلیارد تومان در مقیاس بودجه ریزی ملی برای کشور ۸۰ میلیونی عدد بالایی نیست. از نظر روانی نباید مبهوت اعداد شد. ۲. چرا فقط بودجه نهادهای فرهنگی پررنگ می شود. هیچگاه روی بودجه دانشگاه ها توسط اینها مانور داده نمی شود اما بودجه مثلا حوزه علمیه یا نهادهای دینی که بعضاً کمتر از یک دانشگاه هستند پررنگ می‌شود! ۳. اساسا «فناوری اثرسنجی فرهنگی» چیست؟ یعنی چگونه می توان فهمید کار فرهنگی اثر کرده است؟ فرض کنید یک نهاد فرهنگی کتابی با هدف کاهش طلاق منتشر می کند. کتاب هم توزیع می شود. چگونه می توان فهمید کتاب در کاهش طلاق موثر بوده است؟! یا به عنوان مثال، تلویزیون یک سریال درباب احترام به والدین پخش می کند. چگونه می توان فهمید احترام به والدین در ایران بر اثر این سریال تغییر کرده است؟! اساسا فناوری اثرسنجی فرهنگی نه تنها در ایران بلکه در جهان با چالش جدی روبروست. در مورد کارکرد نهادهای فرهنگی هم این چالش وجود دارد. ۴. جامعه ایران سالهاست مورد تهاجم فرهنگی ست و این تهاجم طی ده سال گذشته با توسعه شبکه های اجتماعی ضریب بیشتری پیدا کرده است. با این همه، چگونه زیست دینی و فرهنگی هنوز در ایران زنده است؟ به عنوان مثال: نوجوانان انبوهی که در اعتکاف حاضر می‌شوند، تعداد زوار حرم ائمه علیهم السلام که هیچگاه کاهش ندارد، هیئات مذهبی که مملو از جوانان است، دهه هفتادی و هشتادی هایی که مدافع حرم می شوند، مراجعات فرهنگی و دینی که به حوزویان و نهادهای فرهنگی می‌شود (در یک نمونه فقط یک مرکز ملی پاسخگویی دینی در قم روزانه هفت تا ده هزار تماس تلفنی برای پرسش دینی_فرهنگی دریافت می‌کند). این‌ها و ده‌ها مثال دیگر همه نشان از زنده بودن زیست دینی و فرهنگی دارد. پس، همانطور که می‌توان ادعا کرد نهادهای فرهنگی کاری نمی‌کنند، می‌توان ادعا کرد این ها پس حاصل چیست؟! قطعا بخشی حاصل تلاش نهادهاست. ۵. عموما افرادی که این ایام بر روی خبر بودجه‌ی نهادهای فرهنگی_دینی مانور می‌دهند آیا لزوما دغدغه فرهنگ دارند؟! آیا نمی‌دانند عدالت خواهی فقط به معنای افشا نیست؟ آیا نمی‌دانند مثلا افشای اینترنتی بحث مالی از یک عالِم نه تنها کمکی به عدالت نمی‌کند بلکه دینداری مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟ میدانند اما آن‌ها لزوما دغدغه دین و فرهنگ ندارند. هدف مشخص‌تری را دنبال می‌کنند! ۶. این نکات به معنای عدم ضعف کارکردی نهادهای فرهنگی نیست. به معنای فقدان آسیب در بودجه ریزی فرهنگی کشور هم نیست. به معنای غلط بودن مطالبه از نهادهای فرهنگی هم نیست. بلکه غرض ازین یادداشت نشان دادن پیچیدگی های فهم اثرسنجی کار فرهنگی و لزوم مواجهه غیرهیجانی با اخبار مالی فرهنگی است. @ahmad_olyaei
🎥 اکران و تحلیل و بررسی فیلم 🎙از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی از دیدگاه اندیشه اسلامی ⏰زمان: پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۰ الی ۱۴ 🔸ثبت نام جهت حضور: https://shop.eshragh.ir/film/ 🌀 کانال ایتای سینما اندیشه: https://eitaa.com/cinema_andisheh @ahmad_olyaei
🌷به بهانه روز معلم «و چند جمله از شهید مطهری»🌷 🔹«هر وقت دوره ای پیش آمده که فکر مخالف و ضدی وجود نداشته، آن فکر درست مثل آبی که راکد باشد تدریجا عفونت پیدا می کند...» 🔸«حتى در محيطهايى كه هيچ مخالف وجود ندارد اگر بشود در يك شرايط كنترل‏ شده‏ اى مخالف مصنوعى درست كرد باز وجودش براى تنقيح و اصلاح عقايد حق مفيد است. به طور کلی اختلاف و تنوع برای پیشرفت لازم و ضروری است» 🔹«اگر یک فکر حیّی، یک عقیده زنده ای که در انسان وجود داشته باشد، هر اندازه که بیشتر با فکرهای مخالف مواجه شود قویتر می شود» 🔸«به نظر من اگر کسی عقیده ای را از روی فکر خودش اظهار می دارد و مخالف است دلیلی نداریم بر اینکه ما باید جلوی اصل اظهار عقیده او را بگیریم» 🔹«این که من عرض کردم وجود قطب مخالف در اجتماع ضروری است نه فقط به خاطر "حق فردی" است که او یک فردی است و حق دارد حرفش را بزند، بلکه حتی به خاطر مصالح بشریت هم وجود قطب محالف دراجتماع ضروری است.» 🔸«من این را به طور قاطع عرض می کنم: هر زمانی که قطب مخالف از عقیده حق گرفته شود خود عقیده حق طبعا به سوی فساد می گراید» 📚مجموعه آثار شهید مطهری، جلد ۳۰، نشر صدرا، ۱۳۹۴، صص ۵۷۶_۵۸۵. @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صوت جلسه تحلیل و بررسی فیلم «و‌ عدالت برای همه» 🎤 ناقد: احمد اولیایی 🎙از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی از دیدگاه اندیشه اسلامی ⏰زمان ارائه: پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔸 معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹فیلم civil war (جنگ داخلی) را دیروز دیدم. اکران این فیلم ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در آمریکا آغاز شده و ظاهراً مورد پسند منتقدین و مردم قرار گرفته است. 🔸فیلم، داستان چند روزنامه‌نگار جنگ را روایت می‌کند که در اوضاع جنگ داخلی آمریکا و محاصره کاخ سفید توسط شبه نظامیان، قصد دارند اولین‌هایی باشند که با رئیس جمهور مصاحبه می کنند اما ... . 🔹نکته حائز اهمیت، زمان پخش فیلم در اوضاع کنونی جهان مانند افول جایگاه آمریکا، وضعیت اسرائیل، اعتراضات داخلی آمریکا و سال انتخابات ریاست جمهوری می باشد. 🔸از طرف دیگر، جنگ داخلی از نظر افکار عمومی آمریکاییها دور‌ از ذهن نیست؛ نظرسنجی سال ۲۰۲۲ توسط YouGov و اکونومیست نشان داد که ۴۰ درصد آمریکایی‌ها معتقدند جنگ داخلی جدید «حداقل تا حدودی در ۱۰ سال آینده محتمل است». 🔹این فیلم با پوسترهای خاص با نام سقوط امپراطوری در سینماهای چین و تایوان روی پرده رفته است. ایران نیز باید چنین فیلم هایی را اکران عمومی کند. 🔸سینمای هالیوود و اساسا وضعیت فیلم‌ها در جهان می‌تواند نقطه عزیمت گفتگو و توافق تمدنی میان اصحاب هنر و اندیشمندان باشد به ویژه زمانی که این وضعیت به نفع جبهه حق، مستضعفان و انسان‌های مظلوم جهان قرار گیرد. @ahmad_olyaei
انعکاس نشست تحلیل فیلم «عدالت برای همه» در خبرگزاری مهر 🌐mehrnews.com/x34QQW @ahmad_olyaei
📣کتاب «مردم‌سالاری دینی؛ بازخوانی، بسط و تکمیل» منتشر شد. این کتاب که به کوشش دکتر ابراهیم عباسپور جمع‌آوری و تدوین شده است، حاصل نشستی تخصصی با همین عنوان و شامل مباحث ذیل است: زنجیره حیاتی نظام مردم‌سالاری دینی/ رضا غلامی بررسی و نقد نظریه‌های مشروعیت در نظام مردم‌سالاری دینی و تبیین مشروعیت اصالی ـ تبعی/ مهدی امیدی عیارسنجی مردم‌سالاری دینی در محک فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی/ محسن مهاجرنیا منطق «مجتهد مدیر» در نظام مردم‌سالاری دینی/ محمداسماعیل عبداللهی سیمای عمومی دولت در نظریه مردم‌سالاری دینی (براساس نظریه بنیان‌گذار؛ امام خمینی)/ عبدالوهاب فراتی 🔹ارتباطات اجتماعی به عنوان رکن مردم‌سالاری دینی/ احمد اولیایی🔹 حرکت و ضد حرکت در مردم‌سالاری دینی/ ابراهیم برزگر خلأها و کاستی‌های تئوریک مردم‌سالاری دینی/ محمدباقر خرمشاد مهار قدرت (بیرونی) در نظریه مردم‌سالاری دینی امام خمینی(ره)/ پرویز امینی الهیات مردم‌سالاری دینی/ نجف لک زایی نگاه تطبیقی به مسئله رفراندوم/ سیدمحمدرضا مرندی خطوط قرمز مردم‌سالاری دینی در اندیشه امام خمینی(ره)/ سید ابراهیم سرپرست سادات 🛒خرید حضوری کتاب: قم، چهارراه شهدا، بوستان کتاب 📲خرید آنلاین: فروشگاه صدرا @ahmad_olyaei
طلاب و نمایشگاه کتاب تهران 🔹۱۹ اردیبهشت امسال آغاز بکار سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. پرسشی که تقریبا هر سال در ذهن من شکل می گیرد این است که «چرا عمده طلاب ازین نمایشگاه بازدید نمی کنند؟!». البته این پرسش می تواند اساسا غلط باشد چون خیلی‌ها ممکن است بگویند اتفاقا طلاب حضور دارند. خب در اینصورت، این یادداشت آن هایی را دعوت به خواندنش می کند که با پرسش اصلی موافقند. 🔸اساسا پیوند طلبه با کتاب پیوندی جدانشدنی ست و این می طلبد طلبه هرجا رویدادی مرتبط با کتاب باشد حاضر شود به ویژه اگر مهم ترین رویداد کتاب ایران باشد. 🔹این تصور که «پول نداریم، برای چه برویم؟» غلط است چون اساسا این رویداد، اولا و بالذات یک نمایشگاه است نه یک فروشگاه. نمایشگاه کتاب تازه های نشر را معرفی کرده، وضعیت نشر و کتاب را به تصویر می کشد، رویداد های مرتبط و نشست های علمی برگزار می کند، حضور مردم را به نمایش می گذارد، فضای گفتگو ایجاد می کند و در یک کلمه پاتوق اهل کتاب را مهیا می کند. این ها همه خاصیت نمایشگاه است و الا برای فروشگاه، براحتی با خرید اینترنتی کار انجام می شود. 🔸نمایشکاه کتاب محل رفت و آمد اهل اندیشه و علاقمندان به کتاب است. غیبت طلاب می تواند معنای بدی داشته باشد ضمن اینکه آن ها را از یک مشاهده اجتماعی محروم می کند. تعاملات انسانی، پوشش، قدرت خرید، اولویت های موضوعی کتاب مردم، میزان اقبال، همه و همه ریز موضوعات این مشاهده اجتماعی هستند که برای هر طلبه ای آورده دارد. 🔹آشنایی با ناشران و کتب خارجی بخش مفید دیگری برای طلاب است. به ویژه آنچه اکنون در فضای مطالعاتی جهان اسلام می گذرد را می توان در این بخش دید. 🔸 «کیف کردن با کتاب» دقیقا کلمه ای ست که نمایشگاه کتاب را توصیف می کند و این کلمه همیشه با تجربه زیسته طلبگی عجین بوده است. حتما طلبه ها می دانند وقتی به حجره یا خانه هم می روند در اولین کار کتابهای یکدیگر را تورق می کنند. حضور سالانه و چند ساعته رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه هم می تواند الگویی درین زمینه باشد. 🔹از طرف دیگر، فضای نمایشگاه محل خوبی برای تبلیغ چهره به چهره و ارتباط گیری با نسل جوان است. 🔸پیشنهاد می شود حتما با خانواده تشریف ببرید که هم فرزندان با کتاب انس بگیرند و هم از بخش های کودکان می توان استفاده زیادی کرد. و هم پیشنهاد می شود معمم به نمایشگاه بروید تا حضور روحانیت در این اجتماع ده روزه حس شود، هم حضور اجتماعی شان هم علاقمندی شان به کتاب. @ahmad_olyaei
فیلم «مست عشق» روایت سه عشق بود؛ عشق میان شمس و مولانا، شمس و کیمیا، اسکندر و مریم. هر سه عشق با هدایت و مداخله شمس، عشق ناب و پاک، تحول بخش و رهایی بخش جلوه می‌کند و حتی زن در آن به مثابه معشوق جنسی نیست، بلکه آینه خداست و رابطه عاشق و معشوق در طول رابطه بنده و خدا تعریف می‌گردد. آنچه که من در فضای سینما دیدم، این بود که جوانان و نوجوانان با فیلم ارتباط نگرفتند، احتمالا با توجه به نام و بازیگران فیلم انتظار یک عاشقانه فیلم فارسی داغ را داشتند اما توی ذوقشان خورد... فیلم را از نظر فنی نپسندیدم اما از نظر پیام، سطح نخبگانی تری از سینمای عامه را دنبال می‌کرد و به دنبال تبیین معنای والای از «عشق» بود. https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1715156810723705593 @ahmad_olyaei