🔸نظریه عدالت از منظر اسلامی
[فارابی، ملاصدرا]
🕐ساعت ۱۳ تا ۱۵
📅پنحشنبه ۳۰ فرودین
🛑این کلاس در بستر گوگل میت برگزار میشود.
برای حضور در دوره به آیدی @ibesohom
در پیامرسان تلگرام یا بله پیام دهید.
بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
@ahmad_olyaei
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
💠 ارادهای برای انبساط قفلهای فرهنگ
👤 احمد اولیایی
❇️ آقای افروغ معتقد بود به تعداد آحاد مردم ما کنش فرهنگی داریم. وقتی ما این مقدار تعدد کنش و انتخاب داریم، طبیعتاً نمیتوانیم یک گزینه انتخابی بر روی میز بگذاریم. میگوید وقتی شما با یک ملت 80 میلیونی روبرو هستید که در آن چند مذهب و چند قوم وجود دارد، طبیعتاً نمیتوانید یک انتخاب پیشروی همه بگذارید. وقتی یک انتخاب پیشروی همگان بگذارید، فرهنگ به حالت قفل در میآید.
✴️ باید فرهنگ و توصیههای فرهنگی و انتخابهای فرهنگی دارای تعداد تنوعپذیری باشند تا این ملت با اینهمه تفاوتها بتوانند گزینههای مختلفی را پیدا کنند؛ وگرنه باید گفت همه این مدل بپوشند. در اصل نگاه فرهنگی آقای افروغ این است که ما باید اصول غیرقابل تغییرمان را از بین نبریم ولی زیادش نیز نکنیم و سعی در کم نگهداشتن آن کنیم.
🌀 ادامه دارد...
⚠️ علاقهمندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژهنامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، میتوانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند.
🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!»، به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، از شنبه اول اردیبهشت از شبکه دو سیما پخش میشود.
✍قبلا در این پست، خبر تولید آن را داده بودم و بحمدلله این مجموعه به پخش رسید.
🌐https://eitaa.com/ahmad_olyaei/302
🔹این مجموعه نمایشی به طراحی و تهیه کنندگی دوست خوبم حمیدرضا عطارد از امروز شنبه اول اردیبهشت از شبکه دو روی آنتن می رود.
🕙شنبه تا دوشنبه ساعت ۱۸ از شبکه دو 🕙دوشنبه تا پنج شنبه ساعت ۲۱ از شبکه امید
🔸امتداد تقابل با علوم انسانی وارداتی، امتداد تقابل با تاریخ سازی استعمارگونه توسط غرب، امتداد طرح هایی مانند گفتمان علوم انسانی، امتداد مواجهه صحیح با تمدن غرب و به عبارتی امتداد همه این ها برای نسل کودک و نوجوان هدفی است که در این مجموعه ۲۶ قسمتی دنبال می شود.
🔹اگر می خواهید کودکان و نوجوانان شما از هم اکنون با یک نگاه تمدنی به جهان، علم و تاریخ آن بنگرند توصیه کنید این مجموعه را ببینند.
@ahmad_olyaei
📣معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری میز میز اسلامی سازی علوم انسانی قطب های فکری فرهنگی برگزار می کند؛
🎙سلسله نشست های اکران، نقد و ایده پردازیِ تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی
🔸با حضور حجج اسلام آقایان دکتر محسن الویری، حبیبالله بابایی، غلامرضا بهروزیلک، محمد علی رنجبر، احمد اولیایی
🔸و آقایان دکتر مسعود معینی پور، دکتر رسول نوروزی، دکتر سید علی هاشمی
🔸و سرکار خانم دکتر روح اللهی امیری
#سینما_اندیشه
🔸ثبت نام:
🌐https://shop.eshragh.ir/film/
https://eitaa.com/cinema_andisheh
@ahmad_olyaei
بازی سالانه؛ بودجه نهادهای فرهنگی
🔹هر ساله در این ایام یا کمی قبل و بعدتر، بودجه مصوب نهادهای فرهنگی توسط برخی با این پرسش که «با این بودجه کلان، این نهادها چه کاری برای فرهنگ کرده اند؟!» پررنگ می شود. برای مواجهه معقول با این پرسش باید به چند نکته دقت کرد؛
۱. بودجه هایی در حد ۵۰۰ میلیارد تومان در مقیاس بودجه ریزی ملی برای کشور ۸۰ میلیونی عدد بالایی نیست. از نظر روانی نباید مبهوت اعداد شد.
۲. چرا فقط بودجه نهادهای فرهنگی پررنگ می شود. هیچگاه روی بودجه دانشگاه ها توسط اینها مانور داده نمی شود اما بودجه مثلا حوزه علمیه یا نهادهای دینی که بعضاً کمتر از یک دانشگاه هستند پررنگ میشود!
۳. اساسا «فناوری اثرسنجی فرهنگی» چیست؟ یعنی چگونه می توان فهمید کار فرهنگی اثر کرده است؟ فرض کنید یک نهاد فرهنگی کتابی با هدف کاهش طلاق منتشر می کند. کتاب هم توزیع می شود. چگونه می توان فهمید کتاب در کاهش طلاق موثر بوده است؟! یا به عنوان مثال، تلویزیون یک سریال درباب احترام به والدین پخش می کند. چگونه می توان فهمید احترام به والدین در ایران بر اثر این سریال تغییر کرده است؟! اساسا فناوری اثرسنجی فرهنگی نه تنها در ایران بلکه در جهان با چالش جدی روبروست. در مورد کارکرد نهادهای فرهنگی هم این چالش وجود دارد.
۴. جامعه ایران سالهاست مورد تهاجم فرهنگی ست و این تهاجم طی ده سال گذشته با توسعه شبکه های اجتماعی ضریب بیشتری پیدا کرده است. با این همه، چگونه زیست دینی و فرهنگی هنوز در ایران زنده است؟ به عنوان مثال: نوجوانان انبوهی که در اعتکاف حاضر میشوند، تعداد زوار حرم ائمه علیهم السلام که هیچگاه کاهش ندارد، هیئات مذهبی که مملو از جوانان است، دهه هفتادی و هشتادی هایی که مدافع حرم می شوند، مراجعات فرهنگی و دینی که به حوزویان و نهادهای فرهنگی میشود (در یک نمونه فقط یک مرکز ملی پاسخگویی دینی در قم روزانه هفت تا ده هزار تماس تلفنی برای پرسش دینی_فرهنگی دریافت میکند). اینها و دهها مثال دیگر همه نشان از زنده بودن زیست دینی و فرهنگی دارد. پس، همانطور که میتوان ادعا کرد نهادهای فرهنگی کاری نمیکنند، میتوان ادعا کرد این ها پس حاصل چیست؟! قطعا بخشی حاصل تلاش نهادهاست.
۵. عموما افرادی که این ایام بر روی خبر بودجهی نهادهای فرهنگی_دینی مانور میدهند آیا لزوما دغدغه فرهنگ دارند؟! آیا نمیدانند عدالت خواهی فقط به معنای افشا نیست؟ آیا نمیدانند مثلا افشای اینترنتی بحث مالی از یک عالِم نه تنها کمکی به عدالت نمیکند بلکه دینداری مردم را تحتالشعاع قرار میدهد؟ میدانند اما آنها لزوما دغدغه دین و فرهنگ ندارند. هدف مشخصتری را دنبال میکنند!
۶. این نکات به معنای عدم ضعف کارکردی نهادهای فرهنگی نیست. به معنای فقدان آسیب در بودجه ریزی فرهنگی کشور هم نیست. به معنای غلط بودن مطالبه از نهادهای فرهنگی هم نیست. بلکه غرض ازین یادداشت نشان دادن پیچیدگی های فهم اثرسنجی کار فرهنگی و لزوم مواجهه غیرهیجانی با اخبار مالی فرهنگی است.
@ahmad_olyaei
🎥 اکران و تحلیل و بررسی فیلم #و_عدالت_برای_همه
🎙از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی #تولید_فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی
⏰زمان: پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
ساعت ۱۰ الی ۱۴
🔸ثبت نام جهت حضور:
https://shop.eshragh.ir/film/
🌀 کانال ایتای سینما اندیشه:
https://eitaa.com/cinema_andisheh
@ahmad_olyaei
🌷به بهانه روز معلم «و چند جمله از شهید مطهری»🌷
🔹«هر وقت دوره ای پیش آمده که فکر مخالف و ضدی وجود نداشته، آن فکر درست مثل آبی که راکد باشد تدریجا عفونت پیدا می کند...»
🔸«حتى در محيطهايى كه هيچ مخالف وجود ندارد اگر بشود در يك شرايط كنترل شده اى مخالف مصنوعى درست كرد باز وجودش براى تنقيح و اصلاح عقايد حق مفيد است. به طور کلی اختلاف و تنوع برای پیشرفت لازم و ضروری است»
🔹«اگر یک فکر حیّی، یک عقیده زنده ای که در انسان وجود داشته باشد، هر اندازه که بیشتر با فکرهای مخالف مواجه شود قویتر می شود»
🔸«به نظر من اگر کسی عقیده ای را از روی فکر خودش اظهار می دارد و مخالف است دلیلی نداریم بر اینکه ما باید جلوی اصل اظهار عقیده او را بگیریم»
🔹«این که من عرض کردم وجود قطب مخالف در اجتماع ضروری است نه فقط به خاطر "حق فردی" است که او یک فردی است و حق دارد حرفش را بزند، بلکه حتی به خاطر مصالح بشریت هم وجود قطب محالف دراجتماع ضروری است.»
🔸«من این را به طور قاطع عرض می کنم: هر زمانی که قطب مخالف از عقیده حق گرفته شود خود عقیده حق طبعا به سوی فساد می گراید»
📚مجموعه آثار شهید مطهری، جلد ۳۰، نشر صدرا، ۱۳۹۴، صص ۵۷۶_۵۸۵.
@ahmad_olyaei
naqdfilm.edalat.olyaei.mp3
30.87M
#صوت
#نقد_اندیشه_ای_فیلم
#سینما_اندیشه
#عدالت_اجتماعی
🔹صوت جلسه تحلیل و بررسی فیلم «و عدالت برای همه»
🎤 ناقد: احمد اولیایی
🎙از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی #تولید_فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی
⏰زمان ارائه: پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔸 معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_فیلم
🔹فیلم civil war (جنگ داخلی) را دیروز دیدم. اکران این فیلم ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در آمریکا آغاز شده و ظاهراً مورد پسند منتقدین و مردم قرار گرفته است.
🔸فیلم، داستان چند روزنامهنگار جنگ را روایت میکند که در اوضاع جنگ داخلی آمریکا و محاصره کاخ سفید توسط شبه نظامیان، قصد دارند اولینهایی باشند که با رئیس جمهور مصاحبه می کنند اما ... .
🔹نکته حائز اهمیت، زمان پخش فیلم در اوضاع کنونی جهان مانند افول جایگاه آمریکا، وضعیت اسرائیل، اعتراضات داخلی آمریکا و سال انتخابات ریاست جمهوری می باشد.
🔸از طرف دیگر، جنگ داخلی از نظر افکار عمومی آمریکاییها دور از ذهن نیست؛ نظرسنجی سال ۲۰۲۲ توسط YouGov و اکونومیست نشان داد که ۴۰ درصد آمریکاییها معتقدند جنگ داخلی جدید «حداقل تا حدودی در ۱۰ سال آینده محتمل است».
🔹این فیلم با پوسترهای خاص با نام سقوط امپراطوری در سینماهای چین و تایوان روی پرده رفته است. ایران نیز باید چنین فیلم هایی را اکران عمومی کند.
🔸سینمای هالیوود و اساسا وضعیت فیلمها در جهان میتواند نقطه عزیمت گفتگو و توافق تمدنی میان اصحاب هنر و اندیشمندان باشد به ویژه زمانی که این وضعیت به نفع جبهه حق، مستضعفان و انسانهای مظلوم جهان قرار گیرد.
@ahmad_olyaei