eitaa logo
احمد اولیایی
597 دنبال‌کننده
238 عکس
65 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
پساانتخابات و کنشگری نخبگانی 🔹عموما زمانی که پدیده های اجتماعی در حال وقوع هستند، افراد زیادی اعم از مردم عادی و نخبگان و کنشگران رسانه‌ای در باب آن پدیده صحبت، گفتگو و اظهار نظر می‌کنند‌. معمولا این وضعیت با بروز احساسات و فقدان تأملات عمیق عجین است و این البته طبیعی ست چرا که هواداری، تعصب، علاقه، کمبود وقت، نیاز به موضع گیری سریع و دلایل دیگر، اینگونه می‌طلبد. 🔸انتخابات ریاست جمهوری اخیر مانند بسیاری از پدیده‌ها، شاهد فضایی احساسی، هیجانی و پرتنش از گفتگوها بود. همه اذعان دارند مسائل مهمی مانند مشارکت، کیفیت رأی، مقوله هواداری و غیره که در این انتخابات بروز جدی داشت، از مسائل مهمی هستند که اگر بدان‌ها در یک فضای دانشی پرداخته نشود ممکن است به بحران تبدیل شود. 🔹اکنون در دوران پساانتخابات نوبت به حضور جدی‌تر و دقیق‌تر نخبگان برای گفتگو پیرامون این مسائل است تا به حل آن ها کمک کنند. در غیر اینصورت، باز هم در دوره بعد همین مسائل عیناً تکرار می‌شود. 🔸قطعا این گفتگوها و مباحثات میتواند در قالب‌های مختلفی مانند تولید محتوا، کتاب، مقاله، نشست و ... باشد. اما پیشنهاد اولیه من هم‌اندیشی های متعدد است که خود می‌تواند به تولید پرسش و ایده کمک شایانی کند. 🔹از نظر محتوایی نیز موضوعات زیر پیشنهاد می‌شود؛ «جامعه و مسأله هواداری» «تحزب و انتخابات؛ پیامدهای اجتماعی» «مشارکت؛ از اجتماعی تا سیاسی» «فهم معنای مردم» «شورای نگهبان و ادراک اجتماعی» «انسان_رسانه‌ها و کنشگری انتخاباتی» «جناح گرایی مطلوب و نامطلوب» «رسانه ملی و انتخابات» «قومیت و انتخابات» «تربیت سیاسی؛ از امکان تا ایده» «مسئولیت اجتماعی رأی» «بی تفاوتی اجتماعی و مشارکت» «امر سیاسی در نسل جدید» «رفتار انتخاباتی در انتخابات گذشته» «شبکه های اجتماعی و انتخابات» 🔸موضوعات فوق در فضای اجتماعی فرهنگی ست اما قطعا با رویکرد سیاسی، اقتصادی، امنیتی، قضایی و ... نیز می‌توان همین مسائل و مسائل دیگر را به بحث گذاشت. @ahmad_olyaei
شب ششم محرم ۱۴۰۳.mp3
29.22M
🎙احمد اولیایی موضوع؛ _دوگانه دنیا و آخرت _معاش مومنانه؛ جمع دنیای آخرت _تلخی مرگ و شیرینی شهادت 🏴 هیئت آل کساء ⛺️قم_پردیسان @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ اینجا «تقاطع» است. این نوجوان ها در کدام سمت ایستاده اند؟! اکنون در کجا هستند؟ مسجد یا فضای مجازی؟ ملاک، تن است یا ذهن؟ چه کسی می تواند آن‌ها را از آن مکان به این مکان بکشاند؟ چه کسی می‌تواند این ها را از فضای مجازی به داخل مسجد بکشاند؟! @ahmad_olyaei
شب هفتم محرم ۱۴۰۳.mp3
32.08M
🎙احمد اولیایی موضوع؛ _فرماندهی تن‌ها و فرماندهی قلب‌ها 🏴 هیئت آل کساء ⛺️قم_پردیسان @ahmad_olyaei
شب هشتم محرم ۱۴۰۳.mp3
30.81M
🎙احمد اولیایی موضوع؛ _تأثیر فرهنگ بر رشد _خلق، خلق، منطق 🏴 هیئت آل کساء ⛺️قم_پردیسان @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«لاتبرُد أبداً...» ◾️حرمی که بارها در طول تاریخ برای خاموش کردنش کوشیدند اما اکنون با میلیون‌ها زائرش در اوج ابهت و شکوه، نجوا می‌کند. @ahmad_olyaei
شب نهم محرم ۱۴۰۳_1.mp3
24.69M
🎙احمد اولیایی موضوع؛ _مواسات _ادب 🏴 هیئت آل کساء ⛺️قم_پردیسان @ahmad_olyaei
شب عاشورا، محرم ۱۴۰۳.mp3
37.11M
🎙احمد اولیایی موضوع؛ _ علی الأرواح التی حلت بفنائک _ شب قدر حسینی 🏴 هیئت آل کساء ⛺️قم_پردیسان @ahmad_olyaei
ادراک اجتماعی نسبت به مسأله دینداری 🔹ادراک اجتماعی (social perception) دغدغه مهمی‌ست که هنوز هم تقریبا مغفول است. مختصر بخواهم بگویم ادراک اجتماعی یعنی نگرش و تصور مردم. متعلق ادراک می‌تواند هر چیزی باشد؛ ادراک مردم نسبت به عدالت، نسبت به نظام سیاسی، نسبت به مسئولین و غیره. 🔸اما من می‌خواهم نگاهی به نتایج آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج چهارم، آبان ۱۴۰۲) در عرصه دینداری داشته باشم. اساسا پیمایش‌های نگرش‌سنجی نزدیک‌ترین نتایج به ادراک مردم را دارد. این نکته نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد که ادراک یعنی تصور مردم، که ممکن است مطابق با واقعیت باشد و ممکن است نباشد اما بهرحال آن چیزی ست که مردم می اندیشند. 🔹برخی از نتایج مرتبط با مسأله دینداری؛ ✅۸۰ درصد گفته اند به خدا توکل دارند. ✅۷۰ درصد گفته اند به آخرت اعتقاد دارند. ✅۸۰ درصد گفته اند به اهل بیت علیهم السلام ارادت و محبت دارند. ✅۶۰ درصد با گزاره «دینداری به قلب پاک است، حتی اگر نماز نخواند» کاملا موافق و خیلی موافقند. ✅۳۱ درصد در پاسخ به سوال «معمولا چقدر نماز می‌خوانید؟»، گفته اند هیچ‌وقت یا به ندرت. ۴۵ درصد هم گفته‌اند همیشه میخوانند. ✅۴۵ درصد گفته‌اند هیچوقت نماز جماعت نمی خوانند. ✅۷۵ درصد با گزاره «دین باید از سیاست جدا باشد» موافق و کاملا موافق هستند. ✅۳۸ درصد در مورد بی حجابی خانم‌ها، گفته اند «اشکالی ندارد» و ۴۶ درصد گفته اند «با بی حجابی مخالفند اما کاری نداریم» ✅۴۹ درصد گفته اند برگزاری مهمانی و جشن مختلط اشکال ندارد و ۴۰ درصد گفته‌اند مخالفند اما کاری ندارند. ✅۸۵ درصد گفته‌اند دینداری مردم نسبت به پنج سال قبل کمتر شده است. ✅۸۱ درصد گفته اند دینداری مردم در نسبت به پنج سال آینده کمتر خواهد شد. 🔹چند نکته؛ نکته اول: مجددا تأکید می کنم که این ها، ادراکات مردم است. یعنی اشاره به تصورات مردم دارد. ممکن است کسی بگوید مردم اشتباه فکر می‌کنند! نکته دوم: این نتایج برای کسانی قابل تأمل است که قائل به روایی و پایایی بزرگ‌ترین پیمایش ملی و قابلیت تعمیم نتایج آن باشند. نکته سوم: تحلیل این نتایج خود کار پیچیده ای ست که باید در جای خود انجام شود. نکته چهارم: این آمار اجمالا نشان می دهد دینداری دچار تغییر جدی شده است، به خصوص وقتی با موج سوم و دوم مقایسه شود. نکته پنجم: نوعی فردگرایی و عرفی‌شدن را می‌توان از این آمارها نتیجه گرفت. نکته ششم: تبدیل دینداری از دینداری متشرعانه و مبتنی بر اعمال به دینداری دلی و درونی مشاهده می‌شود. نکته هفتم: یک رنگ و بوی جدی از سکولاریسم در پاسخ ها دیده می‌شود. 🔸در نهایت پیشنهاد می‌شود اندیشمندان حوزه فرهنگی و اجتماعی اولا ادراک اجتماعی را جدی بگیرند، دوماً پیمایش‌ها را مورد مطالعه قرار دهند. ادراک اجتماعی می‌تواند فرصت‌ها و تهدیدها را بازنمایی کند. @ahmad_olyaei
اما و اگر‌های «تبعیض مثبت» 🔹محمدجواد ظریف گفت: «تبعیض مثبت به دلیل جبران بی توجهی به سه قشر زنان، جوانان و اقلیت ها است. زنان، جوانان و اقلیت ها به دلیل اینکه امکان حضور در عرصه های بالای مدیریتی نداشتند با ۱۰ امتیاز مثبت مواجه هستند». 🔸بنظر می‌رسد یک تقلیل‌گرایی نسبت به مفهوم «تبعیض مثبت»(positive Discrimination), (positive Action), (affirmative action) در مبنای آقای ظریف رخ داده است. 🔹تبعیض مثبت اشاره به فعالیت ها و اقداماتی دارد که یک گروه را از موقعیت نامطلوبی که پیشتر داشته، خارج کرده و با اعطای امکانات یا موقعیت ها، به بازگشت آن گروه به جایگاه برابر با دیگران شتاب می‌دهد. 🔸در اینجا اولین سوال شکل می‌گیرد که ادله آقای ظریف برای اثبات اینکه زنان، جوانان و اقلیت های مذهبی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، چیست که بدنبال تبعیض مثبت هستند؟ 🔹نکته مهم دیگری وجود دارد و آن، این است که تبعیض مثبت در جایی ست که عضویت و تعلق فرد به آن گروه، موجب محرومیت وی از حقوق و امکانات و جایگاه‌ها شده باشد. لذا پرسش دوم این است که چه ادله ای وجود دارد مبنی بر اینکه وزیرنشدن یک خانم یا مدیرکل نشدن یک برادر اهل سنت فقط بخاطر عضویت وی در گروه زنان و اقلیت مذهبی بوده است؟! 🔸نکته دیگر؛ تبعیض مثبت، یک راهبرد برای برابری کوتاه مدت نیست. لذا اگر واقعا برای ارتقای دائمی جایگاه یک گروه اجتماعی باشد، باید به صورت مبنایی و در همه ابعاد صورت گیرد نه اینکه فقط برای چهار سال، آن هم فقط با اعطای یک پست دولتی این عملیات تبعیض مثبت اتفاق بیفتد. این، نه تنها به ارتقای گروه محروم کمک‌ نمی کند بلکه آن را در معرض پاسخگویی های مهم و احیانا آماج نقدها و حملات قرار خواهد داد. این مدل اعطای حقوق، بیشتر شبیه کار تبلیغاتی می باشد. 🔹نکته مهم بعدی: اساسا نگاه هایی که زنان و اقلیت های مذهبی را «ابژه» می‌کند بیش از آنکه به نفع این گروه‌ها باشد و به ارتقای جایگاه آنان کمک کند، یک فضای «دیگری‌سازی» از آن ها را در جامعه تولید می‌کند. طبق قانون اساسی و رویه جمهوری اسلامی، زنان و اقلیت ها هیچگاه دیگری (other) نبوده‌اند. 🔸پیشنهاد اصلی به آقای پزشکیان و آقای ظریف، توجه دقیق تر به معنای تبعیض مثبت است. بدین صورت که تلاش کنند طبق قانون اساسی، حقوق زنان و اقلیت ها اعطا شود، نه با قول یک پست دولتی، هم مفهوم تبعیض مثبت را تقلیل دهند و هم آنان را ابژه کنند. @ahmad_olyaei
✍ خود را جای اسرائیل بگذارید... واقعا این عکس ترسناک است و لرزه بر اندام اسرائیل می‌اندازد. «بزرگان جبهه مقاومت در قلب تهران، در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید...» 🔸این برای اسرائیل یعنی، یعنی اولا خیلی چیزها در تهران رقم می‌خورد، دوماً ایران همیشه با جبهه مقاومت است حتی اگر دولت هایش عوض شود. 🔹این آدمها وقتی به تهران می آیند، فقط دو ساعت در مراسم تحلیف‌اند اما ساعت‌ها در کنار یکدیگر و ایران، گفتگوها دارند. گفتگوهایی که اسرائیل را می‌هراساند. 🔸خود را جای اسرائیل بگذارید، به حق ترسیده، هرچند به ناحق، غلط زیادی کرده... . او با خریت های پی‌در‌پی پازل نابودی‌اش را تکمیل خواهد کرد؛ إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلآئِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرَّعْبَ فَاضْرِبُواْ فَوْقَ الأَعْنَاقِ وَاضْرِبُواْ مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ @ahmad_olyaei
«تا کی می‌خواهید در نجف بمانید؟» ✍ نظر شهید صدر در مورد لزوم تبلیغ و خروج از محل تحصیل، قابل تأمل است. 🔹تبلیغ مؤثر با زیست مشترک عجین و در گرو «استقرار» مبلغ است و استقرار در گرو «خروج از محل تحصیل» و «بازگشت» است. شاید بتوان «إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» در آیه نفر (۱۲۲ توبه) را لزوم بازگشت مبلغ معنا کرد. 🔸این یادداشت حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی هم در باب تبلیغ و خطر جداسازی زیست مشترک طلاب با مردم خواندنی ست؛ https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2795 @ahmad_olyaei