eitaa logo
احمد اولیایی
593 دنبال‌کننده
234 عکس
63 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
اما و اگر‌های «تبعیض مثبت» 🔹محمدجواد ظریف گفت: «تبعیض مثبت به دلیل جبران بی توجهی به سه قشر زنان، جوانان و اقلیت ها است. زنان، جوانان و اقلیت ها به دلیل اینکه امکان حضور در عرصه های بالای مدیریتی نداشتند با ۱۰ امتیاز مثبت مواجه هستند». 🔸بنظر می‌رسد یک تقلیل‌گرایی نسبت به مفهوم «تبعیض مثبت»(positive Discrimination), (positive Action), (affirmative action) در مبنای آقای ظریف رخ داده است. 🔹تبعیض مثبت اشاره به فعالیت ها و اقداماتی دارد که یک گروه را از موقعیت نامطلوبی که پیشتر داشته، خارج کرده و با اعطای امکانات یا موقعیت ها، به بازگشت آن گروه به جایگاه برابر با دیگران شتاب می‌دهد. 🔸در اینجا اولین سوال شکل می‌گیرد که ادله آقای ظریف برای اثبات اینکه زنان، جوانان و اقلیت های مذهبی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، چیست که بدنبال تبعیض مثبت هستند؟ 🔹نکته مهم دیگری وجود دارد و آن، این است که تبعیض مثبت در جایی ست که عضویت و تعلق فرد به آن گروه، موجب محرومیت وی از حقوق و امکانات و جایگاه‌ها شده باشد. لذا پرسش دوم این است که چه ادله ای وجود دارد مبنی بر اینکه وزیرنشدن یک خانم یا مدیرکل نشدن یک برادر اهل سنت فقط بخاطر عضویت وی در گروه زنان و اقلیت مذهبی بوده است؟! 🔸نکته دیگر؛ تبعیض مثبت، یک راهبرد برای برابری کوتاه مدت نیست. لذا اگر واقعا برای ارتقای دائمی جایگاه یک گروه اجتماعی باشد، باید به صورت مبنایی و در همه ابعاد صورت گیرد نه اینکه فقط برای چهار سال، آن هم فقط با اعطای یک پست دولتی این عملیات تبعیض مثبت اتفاق بیفتد. این، نه تنها به ارتقای گروه محروم کمک‌ نمی کند بلکه آن را در معرض پاسخگویی های مهم و احیانا آماج نقدها و حملات قرار خواهد داد. این مدل اعطای حقوق، بیشتر شبیه کار تبلیغاتی می باشد. 🔹نکته مهم بعدی: اساسا نگاه هایی که زنان و اقلیت های مذهبی را «ابژه» می‌کند بیش از آنکه به نفع این گروه‌ها باشد و به ارتقای جایگاه آنان کمک کند، یک فضای «دیگری‌سازی» از آن ها را در جامعه تولید می‌کند. طبق قانون اساسی و رویه جمهوری اسلامی، زنان و اقلیت ها هیچگاه دیگری (other) نبوده‌اند. 🔸پیشنهاد اصلی به آقای پزشکیان و آقای ظریف، توجه دقیق تر به معنای تبعیض مثبت است. بدین صورت که تلاش کنند طبق قانون اساسی، حقوق زنان و اقلیت ها اعطا شود، نه با قول یک پست دولتی، هم مفهوم تبعیض مثبت را تقلیل دهند و هم آنان را ابژه کنند. @ahmad_olyaei
✍ خود را جای اسرائیل بگذارید... واقعا این عکس ترسناک است و لرزه بر اندام اسرائیل می‌اندازد. «بزرگان جبهه مقاومت در قلب تهران، در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید...» 🔸این برای اسرائیل یعنی، یعنی اولا خیلی چیزها در تهران رقم می‌خورد، دوماً ایران همیشه با جبهه مقاومت است حتی اگر دولت هایش عوض شود. 🔹این آدمها وقتی به تهران می آیند، فقط دو ساعت در مراسم تحلیف‌اند اما ساعت‌ها در کنار یکدیگر و ایران، گفتگوها دارند. گفتگوهایی که اسرائیل را می‌هراساند. 🔸خود را جای اسرائیل بگذارید، به حق ترسیده، هرچند به ناحق، غلط زیادی کرده... . او با خریت های پی‌در‌پی پازل نابودی‌اش را تکمیل خواهد کرد؛ إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلآئِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرَّعْبَ فَاضْرِبُواْ فَوْقَ الأَعْنَاقِ وَاضْرِبُواْ مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ @ahmad_olyaei
«تا کی می‌خواهید در نجف بمانید؟» ✍ نظر شهید صدر در مورد لزوم تبلیغ و خروج از محل تحصیل، قابل تأمل است. 🔹تبلیغ مؤثر با زیست مشترک عجین و در گرو «استقرار» مبلغ است و استقرار در گرو «خروج از محل تحصیل» و «بازگشت» است. شاید بتوان «إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» در آیه نفر (۱۲۲ توبه) را لزوم بازگشت مبلغ معنا کرد. 🔸این یادداشت حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی هم در باب تبلیغ و خطر جداسازی زیست مشترک طلاب با مردم خواندنی ست؛ https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2795 @ahmad_olyaei
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
🔴 حجت‌الاسلام احمد اولیائی 🔸آقای افروغ می‌گوید من نگران فقر نیستم؛ فقر ممکن است در هر جامعه‌ای به هزاران دلیل وجود داشته باشد؛ اما آن چیزی که از زاویه عدالت من را نگران می‌کند، تمرکز فقر است؛ یعنی فضای اجتماعی طوری باشد که فقرا در یک گوشه شهر باشند. 🔹آقای افروغ مفهوم طبقات بالاشهر و پائین شهر را یک مفهوم اجتماعی می‌داند و می‌گوید شما با این کار فقرا را متمرکز در یک جا می‌کنید و وقتی فقر متمرکز شد، دیگر نمی‌توان اقدام به تولید برابری کرد؛ چرا که فقیر از فقیر یاد می‌گیرد، فقیر از فقیر بزرگ نمی‌شود، فقیر از فقیر جلو نمی‌زند؛ آنها در خودشان مجبورند در فقر به صورت نسل به نسل زیست کنند. 🗒 برگرفته از محتوای نشریه دیده‌بان اندیشه؛ شماره 50 📎مشروح مطلب: https://eitaa.com/didebane_andisheh/1201 🆔 @didebane_andisheh
✍ قرار بود امسال نظارت باشه بر قیمت پروازهای اربعین اما بلیط ها ۱۴ میلیون. حالا همزمان بلیط استانبول ۶ و ۷ میلیون! https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1723405490108138330 @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«برای نسل امروز...» 🔹اینترنت همگانی تقریبا سال ۱۳۷۲ در ایران آغاز شد؛ لذا شاید بتوان گفت دهه شصتی‌ها که اکنون حدود چهل سال دارند و ما قبل آن، تقریبا آخرین نسلی هستند که جامعه و زندگی بدون اینترنت را تجربه کرده‌اند. یعنی کسانی که از دهه هفتاد به بعد در ایران متولد شده‌اند هیچگاه دنیای بدون اینترنت را تجربه نمی‌کنند. 🔸بیشتر، منظورم «حس» زندگیِ بدون اینترنت است که به طور مثال جنس ارتباطات اجتماعیِ متفاوت‌تر، گرم‌تر و عمیق‌تری را به ما می‌چشاند. این حس در حافظه جمعی (Collective memory) این نسل که می توان آن را حافظه تاریخی (Historical Memory) نیز نامید، ثبت است. یک تجلی مشترک که آن‌ها را بهم پیوند می زند و حتی با یک کلیپ چند ثانیه ای مانند کلیپ فوق، زنده و تداعی می شود. 🔹نکته اصلی اینجاست که این حافظه تاریخی و جمعی باید به آگاهی جمعی تبدیل شود تا نسل اینترنت هم بتوانند حداقل از مسیر تاریخ شفاهی، آن دوران را فهم کنند، و شاید بتوانند آن زیست را تا حدی برای خود بازسازی کنند. آگاهی جمعی (Collective Consciousness) همان فهم مشترک و بین الاذهانی مردمان آن نسل است که ارزش ها و هنجارها را در بر می گیرد. @ahmad_olyaei
🔹چه رابطه‌ای میان مناسک و رشد فضیلت‌های اخلاقی ست؟ 🔸چرا برخی، پژوهش های رشد مناسک و پژوهش‌های کاهش تقید به اعمال دینی را به یکدیگر ربط می‌دهند؟! 🔹چرا اثرسنجی مناسک دشوار است؟ 🌐 لینک مطالعه مصاحبه در روزنامه وطن امروز؛ https://vatanemrooz.ir/?nid=4111&pid=5&type=0 🌐 لینک دانلود پی دی اف مصاحبه؛ https://vatanemrooz.ir/newspaper/PagePDF/55380 @ahmad_olyaei
🔹فیلم The Blind Side که به «نقطه کور» ترجمه شده است، فیلم جدیدی نیست اما احتمال می‌دهم خیلی‌ها ندیده‌اند. فیلم تولید ۲۰۰۹ آمریکا و الهام‌گرفته از داستان واقعی ست. 🔸مایکل در این فیلم، پسر درشت‌هیکل آسیب دیده ای ست که خانواده ای به محوریت مادر خانواده، او را به سرپرستی می آورند و تنها استعداد او را کشف کرده و زمینه ورود او به دانشگاه و بهترین تیم فوتبال آمریکایی را فراهم می کنند. 🔹چرا این فیلم ارزش تماشا دارد؟! فیلم مفاهیم متعالی اخلاقی_اجتماعی بسیاری دارد؛ عدالت اجتماعی و فاصله طبقاتی و آثار آن را به خوبی نشان می دهد. نگاه انتقادی خوبی به تبعیض نژادی دارد. کمک به ایتام، هم‌نوع دوستی، مهربانی، اعتماد، خداپرستی، و ده ها فضیلت اخلاقی و دینی را پررنگ می کند. 🔸اما نکته‌ای که این فیلم را برای یک مادر شایسته تماشا می کند، بازنمایی مادری قوی و نمونه است که به زیبایی، درون خانواده را، ارتباط با همسر و فرزندان را و فضای صمیمی خانه را مدیریت می کند و با استعداد‌یابی و اعتماد به‌موقع، موجب شکوفایی مایکل و دیگران می شود. این فیلم نکات آموزنده ای برای مادران دارد. اختلاف فرهنگی آمریکا و ایران نیز اینجا مانع نیست. فیلم به شدت با فرهنگ ما همخوانی دارد. 🔸آورده دیگر فیلم، امید برای نوجوانان ماست به خصوص نوجوانانی که موفق نیستند، ناامیدند، در شرایط اقتصادی و اجتماعی خوبی متولد نشده و رشد نکرده اند. این فیلم به آن ها می آموزد که حتما استعدادی دارند که باید کشف شود. 🔹فیلم را با خیال راحت می توان خانوادگی تماشا کرد؛ فیلم برای تک تک اعضای خانواده آورده دارد. @ahmad_olyaei
«امید»؛ حقله مفقوده 🔹در شرایطی که کشور با عنایت خداوند و درایت رهبری پس از شهادت رئیس جمهور فقید، به خوبی، طبق قانون، با مشارکت نسبتا قابل‌قبول در دور دوم، تنفیذ رهبری و تحلیف مجلس صاحب دولت شد و در یک همگرایی میان قوا، همه وزرا رأی اعتماد گرفتند ما با چنین جملاتی مواجهیم؛ فلانی لابی کرده، فلانی خلاف کرده، فلانی دروغ گفته، مجلس به وظیفه خود عمل نکرد، مجلس، دیگر انقلابی نیست، کشور به دست نااهلان افتاد، دیگر چهار سال بدبختیم، و... و... و... 🔸جملاتی که اگر مخاطبان عادی و حتی انقلابی ببینند، نهادهای بی خاصیت، تأیید های غیر منطقی، لابی های غیر مشروع و کشوری در مسیر سقوط تنها پیامی ست که برایشان تداعی می شود. 🔹«امید» همیشه کلیدواژه رهبری و اساس انقلابی‌گری در ادبیات امام و آقاست. طبیعتا از دوستان جبهه انقلاب هم همین انتظار می‌رود اما آنچه این روزها مشاهده می‌کنیم اندکی متفاوت است. 🔸قطعا وزرا همه ایده آل نیستند، قطعا لابی به معنای «گفتگو برای اقناع» در مجلس وجود دارد، قطعا برخی وزرا سابقه انقلابی درخشانی ندارند، قطعا جبهه انقلاب باید نقد سازنده کند، قطعا و قطعا و قطعا های دیگر، اما در گفتگوها، کنشگری های رسانه ای و مجازی و قلم‌زدن ها حواسمان به تزریق ناامیدی باشد که امری بس خطرناک‌‌تر است. پ.ن: این نوشته، سیاسی نیست. در باب روش‌شناسی تحلیل آن‌هم با چاشنی امید که یک امر اجتماعی ست، سروکار دارد. @ahmad_olyaei
«مشاور دولت در امور روحانیت» 🔹در دولت قبل، مرکز ارتباطات دولت و روحانیت در نهاد ریاست جمهوری راه‌اندازی شد. فارغ ازین که دولت جدید، این مرکز را حفظ کند یا به نام دیگری تغییر دهد، بهرحال دولت باید یک نفر را به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت تعیین نماید. 🔸حجج اسلام حاج ابوالقاسم، نمازی، سقای بی ریا، مصلحی، منتجب نیا و درایتی از دولت اصلاحات تا پایان ناگهانی دولت شهید رئیسی عهده دار این سمت بوده اند. 🔹در دولت سابق با تأسیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت و برخی فعالیت های آقای ابوالقاسم، اتفاقات نسبتا خوبی در حال شکل گیری بود که دولت به صورت ناگهانی به اتمام رسید. حال، باید دید آقای پزشکیان چه کسی را به عنوان مشاور در امور روحانیت انتخاب می کند. 🔸این پست می‌تواند بسیار مهم باشد چرا که می تواند ذهنیت هیأت دولت را نسبت به روحانیت بسازد. تصویری که از نهاد روحانیت در دولت شکل می گیرد در تعاملات این دو مجموعه بسیار موثر است. از طرف دیگر می تواند تصویر دولت در حوزه و میان روحانیت را مطابق واقع کند تا هم فعالیت های دولت به صورت منصفانه به حوزه منعکس شود و هم طلاب و روحانیت بعضا یک تصویر سیاه یا سفید مطلق از دولت نداشته باشند. اما مهم ترین نکته، تبیین و معرفی ظرفیت های حوزه و روحانیون برای دولت است. 🔹همین جاست که یکی از مهم ترین ویژگی های نامزد مطلوب این پست شکل می گیرد؛ آشنا به ظرفیت های شکل گرفته دو حوزه در مسأله حکمرانی و آنچه دولت نیاز دارد. _ یعنی باید بداند مثلا چه کسانی و در کجای حوزه در مسأله سیاست گذاری فرهنگی کار کرده اند. _ کدام نهاد حوزوی در بحث حکمرانی اسلامی محصولاتی دارد. _ کدام طلاب به عنوان مثال در بحث فقه ورزش می توانند به وزارت جوانان کمک کنند. _ یا حوزویانی که می توانند در مسائل مختلفه مربوط به پیاده سازی دین در جامعه لوایحی تنظیم کنند کدامند. _ جریانات علمی درون حوزه (نه علوم اصلی مانند فلسفه و کلام و تفسیر و ...، بلکه علوم مورد نیاز دولت که سریعا دولت را به لایحه و ایده و کار هدایت کند) را بشناسد. 🔸بهرحال فرصت خوبی ست تا با یک انتخاب درست، حداقل سه اتفاق بیفتد؛ ✔️دولت از ظرفیت های حوزه بهره مند شود. ✔️تصویر حوزه و کارآمدی آن برای دولت‌ها اصلاح شود. ✔️تصویری واقعی از دولت برای حوزویان شکل گیرد. @ahmad_olyaei
پیوست عدالت؛ سهل و ممتنع 🔹پیوست عدالت دغدغه مهمی‌ست که رهبری معظم، هم از دولت سیزدهم و هم‌ از دولت فعلی خواستند که به آن جامه عمل بپوشانند. 🔸گاهی یک مواجهه‌ سریع و در نتیجه سطحی با فرمایشات و مطالبات رهبری صورت می‌گیرد که ممکن است منجر به نتیجه ناقص و حتی عدم نتیجه شود. به ویژه وقتی موضوع، خودش دارای پیچیدگی ها و نقاط غامض باشد؛ پیوست عدالت ازین سنخ است. خود رهبری به این نکته اشاره کردند و فرمودند:« ... پیوست عدالت یعنی این، نه اینکه ما یک کاغذی پیوست کنیم به قانونمان که یک شرایطی بگذاریم؛ نه، در خود قانون [باشد]؛ این کار آسانی نیست، یک کار سختی است، کار مشکلی است» (۱۴۰۳/۶/۶). 🔹اخیرا وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت جدید فراخوانی منتشر کرد مبنی بر دریافت ایده‌های پیوست عدالت تا پایان شهریورماه که این مهلت، خود نشان از عدم شناخت نسبت به اصل مسأله و پیچیدگی پیوست عدالت است و بنظر یک کار فرمالیته می آید. 🔸در دولت سیزدهم هم در شهریور ۱۴۰۰ قرار شد به پیشنهاد وزارت بهداشت!، چارچوب و الزامات پیوست عدالت مصوبات، لوایح و تصمیمات دولت ظرف یک ماه تصویب شود که ظاهرا اتفاقی نیفتاد. 🔹تمام این وضعیت حکایت از یک سهل‌اندیشی در مورد پیوست عدالت در بدنه اجرایی کشور دارد، البته در میان پژوهشگران، وضع بهتر است. برخی دوستان در مرکز پژوهش‌های مجلس و دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با دقت بیشتری کارهای مطالعاتی خوبی از همان چندسال پیش آغاز کردند که باز هم مراحل ابتدایی کار است. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورهمی مسأله محور و طلبگی صدای حوزه با محوریت "اولویت تبلیغ در حوزه های علمیه" مطرح شد؛ 📽 لزوم توسعه در مصادیق مفهوم تبلیغ! حجت الاسلام احمد اولیایی: 🟢 ما نظام تبلیغی داریم نه نهضت تبلیغی؛ اداره تبلیغ بدون ساختار نمی شود اما مثل اعطای یارانه ها هم نیست که هیچ جوشش مردمی همراهش نیست... 🔺هر کنشی که یک خلل از دینداری مردم را رفع کند تبلیغ دین است، با چنین دیدگاهی نگارش کتابی مثل اصول فلسفه و روش رئالیسم هم اقدامی تبلیغی خواهد بود. حجت الاسلام حبیب عباسی: 🔹به بهانه پشتیبانی از وجوه پژوهشی امر تبلیغ نباید از اصل کار یعنی خود تبلیغ غافل شویم؛ همه نباید در پشت جبهه مشغول پشتیبانی از میدان خالی از رزمنده باشند! 📽 چرا تبلیغ، اولویت اول ساختارهای حوزوی نیست؟! ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورهمی مسأله محور و طلبگی صدای حوزه با محوریت "اولویت تبلیغ در حوزه های علمیه" مطرح شد؛ 📽 تأملی دراستراتژی تبلیغی مناسب برای سازماندهی هویت های متکثر و پرقدرت مبلغین حجت الاسلام احمد اولیایی: 🟢 به طلبه مانند یک نظامی نگاه نکنید؛ او سلسله مراتبی عمل نمی کند. 🔺در حوزه با یک هویت متکثر مواجهیم؛ این هم تهدید است هم فرصت! 🔹سازمان های تبلیغی به هیچ وجه نمی توانند ادعا کنند این طلبه های مبلغ، نیروی من هستند؛ بسیاری از مبلغین، جزوه ها و مجلات تبلیغی سازمان ها را قبول ندارند و می گویند بیایید من به شما بگویم چه چیزی چاپ کنید! 📽 لزوم توسعه در مصادیق مفهوم تبلیغ! 📽 چرا تبلیغ، اولویت اول ساختارهای حوزوی نیست؟! ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
🔹عنوان: «عوامل معرفتی مؤثر بر ادراک عدالت اجتماعی» 📖فصلنامه علمی_پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی 🌐لینک دانلود مقاله: https://gnoe.bou.ac.ir/article_75848_dbb6b80c0b0b027aed681530bc7ea115.pdf @ahmad_olyaei
38.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«ایموجی ها و نظریه صنعت فرهنگ آدورنو» ✍این روزها فرهنگ وضعیت خاصی دارد. مطالعه دیدگاه‌های مختلف نسبت به فرهنگ می‌تواند تحلیل‌گر فرهنگی را به سمت تحلیل بهتر سوق دهد. 🔹تئودور آدورنو جامعه شناس آلمانی و از بزرگان مکتب فرانکفورت از جمله نظریه‌پردازان بحث صنعت فرهنگ است. 🔹اجمالا صنعت فرهنگ از نابودی فرهنگ در چرخش سرمایه‌ها صحبت می کند؛ جایی که تولیدات و کالاهای فرهنگی، انبوه است اما خبر چندانی از ارتقای فرهنگی نیست. «فیلم ایموجی ها» مصداق وضعیت صنعت فرهنگ است و در این کلیپ با نظریه آدورنو تطبیق داده شده است. 🔹با تماشای این کلیپ، شما می توانید به طور خلاصه بحث صنعت فرهنگ آدورنو را با نگاهی به فیلم ایموجی ها دریافت کنید. باحتمال زیاد برای فهم فرهنگ در جامعه خودمان نیز بسیار مفید است. @ahmad_olyaei
📻 درباره‌ی عدالت فرهنگی(بخش اول) 🎙 گوینده:حامد‌فعال 🔹 برگرفته از کتاب درباره‌ی عدالت‌فرهنگی اثر احمد‌اولیایی 🖋برگردان متن :رضا وحید 🌐لینک پادکست در سایت شنوتو؛ https://B2n.ir/d78968 🔹تهیه شده در نشر صوتی اندیشگی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) https://eitaa.com/RadioAndishegi/8 @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️داغ کسانی که در مسیر سیدالشهدا علیه السلام جان دادند، فقط با روضه آرام می گیرد... . ◾️چه سخت لحظه هایی ست برای امام معصوم علیه السلام وقتی علمدارش عباس را از دست می‌دهد و چه سخت لحظه‌هایی ست برای نائب امام معصوم وقتی علمدارانی چون قاسم و سیدحسن را از دست می‌دهد. ◾️علمدارها می‌روند اما علم نخواهد افتاد تا زمانی که بر خون شهید استوار است... @ahmad_olyaei
🔹«مواجهه با اسرائیل و باز هم ادراک اجتماعی» لینک مطالعه در روزنامه وطن امروز (صفحه یک)؛ http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4142/1/292618/0 @ahmad_olyaei
نشست «نصرٌ مِن الله و آیندهٔ مقاومت» روز یکشنبه، تاریخ ۱۵ مهر ماه ساعت ۹ تا ۱۲ به وقت ایران لینک حضور dte.bz/scscenter پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/Arabworld2023/128 https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1614 @ahmad_olyaei
یک سوال مهم؛ فاصله تلاش ما، حضور ما و در ابتلا قرارگرفتن ما با آنچه از رهبری (مثل حضور در نماز جمعه) می‌بینیم چقدر است و چه باید بکنیم؟ پاسخ را خود رهبری داده‌اند؛«در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفته‌‌‌اید، همان‌‌‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌‌‌ی کارها به شما متوجه است» این یعنی جایگاه مهم نیست، اگر «شدت»ِ کار و تلاش و حضور با این معیار باشد، آنوقت ما شبیه رهبری عمل کرده‌ایم. https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1728145405677714235 @ahmad_olyaei
📻 درباره‌ی عدالت فرهنگی(بخش دوم) 🎙 گوینده:حامد‌فعال 🔹 برگرفته از کتاب درباره‌ی عدالت‌فرهنگی اثر احمد‌اولیایی 🖋برگردان متن :رضا وحید 🌐لینک پادکست در سایت شنوتو؛ https://B2n.ir/r49113 🔹تهیه شده در نشر صوتی اندیشگی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) https://eitaa.com/RadioAndishegi/11 @ahmad_olyaei
📣رشته کارشناسی ارشد «مطالعات عدالت اجتماعی» برای اولین بار در کشور طراحی و تصویب شد. 🔹رشته «مطالعات عدالت اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در ایران در کارگروه عدالت میز مسائل اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم توسط جمعی از عدالت پژوهان طراحی و در وزارت علوم به تصویب رسید. 🔸پس از بیانات مقام معظم رهبری در دومین نشست راهبردی در اردیبهشت سال ۹۰ و تأکید معظم له بر تدوین رشته عدالت و همچنین نیاز شدید مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به این رشته، کارگروه عدالت دفتر تبلیغات و دانشگاه باقر العلوم علیه السلام این مهم را در دستور کار خود قرار دادند و پس از یک کار تیمی عدالت پژوهانه، رشته کارشناسی ارشد مطالعات عدالت اجتماعی در ۳۲ واحد با سرفصل هایی مانند نظریه های عدالت اسلامی، نظریه های عدالت غربی، چیستی عدالت، مفاهیم عدالت، مبانی عدالت، جنبش های عدالت خواهی، سیاست های رفاهی، جامعه شناسی طبقه و .... به تصویب رسید. 🔹رشته عدالت اجتماعی می تواند افراد مستعد و علاقمند به مسأله عدالت را برای کنشگری نظری و عملی در حل مسأله عدالت اجتماعی آماده کند. @ahmad_olyaei
«عدالت، فلسطین و مقاومت» 🗓 ۶ آبان 👇مطالعه یادداشت در سایت روزنامه فرهیختگان: 🌐https://farhikhtegandaily.com/page/258798/ @ahmad_olyaei
بازی سالانه؛ بودجه نهاد‌های فرهنگی 🔹هر ساله در این ایام یا کمی قبل و بعدتر، بودجه مصوب نهادهای فرهنگی توسط برخی با این پرسش که «با این بودجه کلان، این نهادها چه کاری برای فرهنگ کرده اند؟!» پررنگ می شود. برای مواجهه معقول با این پرسش باید به چند نکته دقت کرد؛ ۱. بودجه هایی در حد ۵۰۰ میلیارد تومان در مقیاس بودجه ریزی ملی برای کشور ۸۰ میلیونی عدد بالایی نیست. از نظر روانی نباید مبهوت اعداد شد. ۲. چرا فقط بودجه نهادهای فرهنگی پررنگ می شود. هیچگاه روی بودجه دانشگاه ها توسط اینها مانور داده نمی شود اما بودجه مثلا حوزه علمیه یا نهادهای دینی که بعضاً کمتر از یک دانشگاه هستند پررنگ می‌شود! ۳. اساسا «فناوری اثرسنجی فرهنگی» چیست؟ یعنی چگونه می توان فهمید کار فرهنگی اثر کرده است؟ فرض کنید یک نهاد فرهنگی کتابی با هدف کاهش طلاق منتشر می کند. کتاب هم توزیع می شود. چگونه می توان فهمید کتاب در کاهش طلاق موثر بوده است؟! یا به عنوان مثال، تلویزیون یک سریال درباب احترام به والدین پخش می کند. چگونه می توان فهمید احترام به والدین در ایران بر اثر این سریال تغییر کرده است؟! اساسا فناوری اثرسنجی فرهنگی نه تنها در ایران بلکه در جهان با چالش جدی روبروست. در مورد کارکرد نهادهای فرهنگی هم این چالش وجود دارد. ۴. جامعه ایران سالهاست مورد تهاجم فرهنگی ست و این تهاجم طی ده سال گذشته با توسعه شبکه های اجتماعی ضریب بیشتری پیدا کرده است. با این همه، چگونه زیست دینی و فرهنگی هنوز در ایران زنده است؟ به عنوان مثال: نوجوانان انبوهی که در اعتکاف حاضر می‌شوند، تعداد زوار حرم ائمه علیهم السلام که هیچگاه کاهش ندارد، هیئات مذهبی که مملو از جوانان است، دهه هفتادی و هشتادی هایی که مدافع حرم می شوند، مراجعات فرهنگی و دینی که به حوزویان و نهادهای فرهنگی می‌شود (در یک نمونه فقط یک مرکز ملی پاسخگویی دینی در قم روزانه هفت تا ده هزار تماس تلفنی برای پرسش دینی_فرهنگی دریافت می‌کند). این‌ها و ده‌ها مثال دیگر همه نشان از زنده بودن زیست دینی و فرهنگی دارد. پس، همانطور که می‌توان ادعا کرد نهادهای فرهنگی کاری نمی‌کنند، می‌توان ادعا کرد این ها پس حاصل چیست؟! قطعا بخشی حاصل تلاش نهادهاست. ۵. عموما افرادی که این ایام بر روی خبر بودجه‌ی نهادهای فرهنگی_دینی مانور می‌دهند آیا لزوما دغدغه فرهنگ دارند؟! آیا نمی‌دانند عدالت خواهی فقط به معنای افشا نیست؟ آیا نمی‌دانند مثلا افشای اینترنتی بحث مالی از یک عالِم نه تنها کمکی به عدالت نمی‌کند بلکه دینداری مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟ میدانند اما آن‌ها لزوما دغدغه دین و فرهنگ ندارند. هدف مشخص‌تری را دنبال می‌کنند! ۶. این نکات به معنای عدم ضعف کارکردی نهادهای فرهنگی نیست. به معنای فقدان آسیب در بودجه ریزی فرهنگی کشور هم نیست. به معنای غلط بودن مطالبه از نهادهای فرهنگی هم نیست. بلکه غرض ازین یادداشت نشان دادن پیچیدگی های فهم اثرسنجی کار فرهنگی و لزوم مواجهه غیرهیجانی با اخبار مالی فرهنگی است. @ahmad_olyaei