eitaa logo
پایگاه خبری صدای حوزه
15.5هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
4.5هزار ویدیو
85 فایل
پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه www.v-o-h.ir رسانه حوزوی مستقل صدای طلاب تصویرسازی واقعی از روحانیت ورود جسورانه به چالش های روز پیشنهاد، انتقاد، سفارش تبلیغ، ارسال سوژه و راه ارتباطی 🆔 @vohadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 فیلمی تایید نشده که مشخص نیست برای چه زمانی هست، نشان می دهد با وجود دیوار مرزی ترکیه، اتباع افغانستانی، زمین را کنده و بصورت قاچاقی وارد خاک ترکیه می شوند! ✍ گفتنی است خبرگزاری آناتولی در سال گذشته، در گزارشی مفصل از اتمام ساخت 170 کیلومتر از دیوار مرزی بین ایران و ترکیه خبر داد. بنا بر این گزارش هدف از ساخت این دیوار مرزی بلند و پر هزینه، و احداث برج های امنیتی و حفر خندق در امتداد این دیوار، تامین امنیت در خط مرزی 295 کیلومتری با ایران و بستن این مرز به روی «فعالیت های غیر قانونی از قبیل قاچاق، مهاجرت غیر قانونی و عبور و مرور (نیروهای PKK)» عنوان شده است. 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽گزارش جامع شبکه الجزیره از نوع پاسخ ایران به شهادت اسماعیل هنیه ▫️پاسخ از طریق حزب الله و یمن؟ ▫️پاسخ مستقیم محدود؟ ▫️پاسخ مستقیم نامحدود؟ 🔹چه تعداد کماندوی ثابت آمریکایی در منطقه حاضر هستند و در کدام کشورها؟ 🔸چرا ایران وارد یک جنگ تمام عیار نخواهد شد؟ ➕ ترجمه و توضیح در صوت بعدی 👇 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
4.09M
🎙 ترجمه و توضیح گزارش جامع شبکه الجزیره از نوع پاسخ ایران به شهادت اسماعیل هنیه ▫️کاری از قاسم يزدانی مقدم 🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب 🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
واکنش ستاد امر به معروف به پرونده حجت‌الاسلام ریسمان‌سنج؛ 🔺این حکم، مطالبه‌گران را ناامید می‌کند! ▫️ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با صدور بیانیه‌ای نسبت به حکم محکومیت حجت‌الاسلام ریسمان‌سنج، معاون سابق اجتماعی ستاد امر به معروف خوزستان واکنش نشان داد و از مقامات قضایی و دادگاه ویژه روحانیت خواستار بررسی زوایای مختلف این پرونده با دقت نظر و حساسیت بالا شد. بخشی از بیانیه: 🔹 این مطالبه‌گر خوزستانی، امر به معروف و نهی از منکر را در تذکر لسانی در امور شرعی خاص حصر نکرد و جریانی اجتماعی برای گسترش عدالت و جلوگیری از ظلم به محرومان و مستضعفان و مقابله با زیاده‌خواهی‌ها بنا گذاشت. اما چه می‌شود که فضا برای فعالان فساد ستیز محدود و محدودتر شده و حتی به حبس محکوم می‌شوند؟ 🔸 این روزها حجت‌الاسلام محسن ‌ریسمان‌سنج در زندان برای طی دوران محکومیت خود بسر می‌برد. چنین حکمی با چنین پرونده پر ابهامی نه ‌تنها مطالبه‌گران و آمران به معروف فساد ستیز را ناامید کرده، بلکه اعتبار دستگاه قضا به ویژه قضات خدوم دادگاه‌ها را نیز خدشه‌دار می‌کند که امید می‌رود با ورود رئیس دستگاه قضا از ادامه اجرای این حکم ممانعت به عمل آید. ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 امیرحسین علیپور که در پرتاب وزنه با ثبت رکورد 14.78 متر، رکورد آسیا را شکست و موفق به کسب مدال طلای پارالمپیک 2024 فرانسه شد، مدالش را به شهید رئیسی تقدیم کرد... 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی در تطبیق تاریخی مرجئه (جذب حداکثری) و خوارج (دفع حداکثری) از استاد رحیم پور ازغدی؛ 📽 همه خوبند، دوقطبی نکنید! / این خطی است که مرجئه و معاویه ترویج می‌کردند! 🔹عده ای در حال برگرداندن روح ایمان بدون عمل به جامعه هستند! ➕ واکنش های متفاوت به سخنرانی اخیر حجت الاسلام پناهیان در مورد دوقطبی سازی در مشهد با حضور قالیباف و پزشکیان و مداحی علیمی: 🌐 https://eitaa.com/sedayehowzeh/42663 ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
🔺سکوت پاول دوروف شکست / اشاره به ایام اغتشاشات در ایران با عنوان اعتراضات مسالمت آمیز! مدیر تلگرام که اخیرا در فرانسه بازداشت شده بود، نوشت: ▫️ماه گذشته بعد از ورود به پاریس، به مدت 4 روز تحت بازجویی پلیس بودم. به من گفتند که ممکن است شخصاً مسئول استفاده غیرقانونی دیگران از تلگرام باشم، چون مقامات فرانسوی پاسخی از تلگرام دریافت نکردند... 🔹استفاده از قوانین مربوط به دوران قبل از گوشی های هوشمند برای متهم کردن یک مدیر عامل به جرایم ارتکابی توسط «اشخاص ثالث» در پلتفرمی که او (دوروف) مدیریت میکند، رویکرد نادرستی هست. تکنولوژی سازمانی به اندازه کافی سخت است. هیچ مبتکری اگر بداند میتواند شخصاً مسئول سوء استفاده احتمالی از ابزارش باشد، هرگز آن را نمی سازد. ▫️ایجاد تعادل مناسب بین حریم خصوصی و امنیت آسان نیست. / تجربه ما بر اساس ماموریت ما برای محافظت از کاربران خود در رژیم‌های استبدادی شکل گرفته. 🔹گاهی اوقات ما نمیتوانیم با تنظیم کننده یک کشور در مورد تعادل مناسب بین حریم خصوصی و امنیت به توافق برسیم. در این موارد ما آماده ترک آن کشور هستیم. ما بارها این کار رو انجام دادیم. وقتی روسیه از ما خواست که «کلیدهای رمزگذاری» را برای فعال کردن نظارت ارائه کنیم، ما نپذیرفتیم و تلگرام در روسیه ممنوع شد. دوروف در ادامه مدعی شده است: ▫️زمانی که ایران خواستار مسدود کردن کانال‌های معترضان مسالمت‌آمیز شد، ما نپذیرفتیم و تلگرام در ایران ممنوع شد! 🔹ادعای برخی رسانه ها مبنی بر اینکه تلگرام نوعی بهشت هرج و مرج است، کاملاً نادرست است؛ ما روزانه میلیون ها پست و کانال مضر را حذف می کنیم. ▫️افزایش ناگهانی تعداد کاربران تلگرام به ۹۵۰ میلیون باعث دردسرهای زیادی شد که سوء استفاده از پلتفرم ما را برای مجرمان آسان‌تر کرد. به همین دلیل است که هدف شخصی خودم این است تا اطمینان حاصل کنم که در این زمینه به طور قابل توجهی پیشرفت خواهیم کرد. 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
سوژه جدید کاربران فضای مجازی: 📸 مقایسه وضعیت بد چمن ورزشگاه فولادشهر در بازی دیشب ایران و قرقیزستان با چمن بی نقص ورزشگاه کربلا در بازی عراق و عمان! ▫️در حالی که در بازی اخیر النصر عربستان به همراه رونالدو با پرسپولیس در تهران وضعیت نامناسب چمن ورزشگاه آزادی، سوژه اهالی فضای مجازی شد دوباره در بازی دیشب این اتفاق نامیمون تکرار شد تا موج خودتحقیری، قوی تر از قبل، پیش برود! ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورهمی مسأله محور و طلبگی صدای حوزه با محوریت "اولویت تبلیغ در حوزه های علمیه" مطرح شد؛ 📽 تأملی دراستراتژی تبلیغی مناسب برای سازماندهی هویت های متکثر و پرقدرت مبلغین حجت الاسلام احمد اولیایی: 🟢 به طلبه مانند یک نظامی نگاه نکنید؛ او سلسله مراتبی عمل نمی کند. 🔺در حوزه با یک هویت متکثر مواجهیم؛ این هم تهدید است هم فرصت! 🔹سازمان های تبلیغی به هیچ وجه نمی توانند ادعا کنند این طلبه های مبلغ، نیروی من هستند؛ بسیاری از مبلغین، جزوه ها و مجلات تبلیغی سازمان ها را قبول ندارند و می گویند بیایید من به شما بگویم چه چیزی چاپ کنید! 📽 لزوم توسعه در مصادیق مفهوم تبلیغ! 📽 چرا تبلیغ، اولویت اول ساختارهای حوزوی نیست؟! ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
🔺 و بچه‌ها ▫️نشستم مسجد منتظر نماز عشا ▫️این روحانی محترم ( آیت الله محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری) داره از فضیلت همراه با بچه ها به مسجد اومدن می‌گه. ▫️روایت از کرامت و حرمت بچه‌ها پیش خدا گفت خیلی به پیرمردها و پیرزن ها تذکر داد که خدای نکرده تو عواقب نیومدن بچه‌ها به مسجد شریک نشن؛ روحم تازه شد! ▫️مسجد پر بود از کودک و نوجوان😍 ▫️با وجود همه ی پیرمرد پیرزن ها و جوون ها فکر می‌کنم میانگین سنی کل جمعیت زیر ۲۰ سال بود. 🔹 امام جماعت می‌تونه مسجد رو اصلاح کنه؛ بارها شده جوونا و بچه بسیجی ها تلاش کردن و درست نشده، چون امام جماعت نخواسته / میرحسین نبی 🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب 🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
🔺درباره ماجرای پناهیان... 1️⃣ پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت: دوقطبی سازی بد است. هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید. چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی. (لینک) کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟ گویی کسی بگوید: آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیت‌المال تعدی کرد با او برخورد کنید. چه پسر رهبری باشد چه پسر خاتمی باشد... بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی! ▫️اسلوب این نوع سخن اقتضا می‌کند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد. 2️⃣ اما درباره پناهیان، او کیست؟ وقتی به روند دینداری نگاه میکنم می‌بینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند: طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی. طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا. ▫️اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از بچه‌های انقلاب پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند. پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابی‌ها. 🔹آغاز ماجرای پیاده‌روی اربعین را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سال‌های سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را با خود برد تا کم‌کم طعم آن را فراگیر کند. 🔸همین پناهیان سال‌های سال اسلام سیاسی گفت. از واقعی گفت، وسط ده‌ها فتنه از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان می‌آید اینجا. 3️⃣ همه این‌ها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد می‌کنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته. 4️⃣ مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از قدرنشناسی است. خدا از انسان‌های ناسپاس‌ خوشش نمی‌آید، عقوبت می‌کند. ▫️آخرین مورد پیش روی مان شهید رئیسی است. همان‌هایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را می‌زدند جماعت ناسپاس‌ها و اینجا چقدر جای پای جریان خاص پررنگ است. 5️⃣ این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد می‌کنند، می‌دانم قاطبه بچه‌های انقلابی اینگونه اند. اما را می‌شناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی احقاد بدریه است؛ نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین! / حجت الاسلام حسین ایزدی ➕ اکبرنژاد متذبذب نیست، او همان است که بود... 🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب 🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
در نشست بررسی چالش‌های غرب استان مازندران در رامسر مطرح شد؛ 🔺یوسف نوری، استاندار مازندران: ۲۱ میلیون گردشگر طی یک هفته اخیر به استان سفر کردند! 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
اظهارات تنش زای یک ظاهرا اصولگرا که گزینه محتمل رسانه دولت هم هست: 🔺دورخیز رسانه ای مهاجری علیه امامان جمعه: وقتی امام جمعه‌ها در خطبه‌ها سخنان اختلاف‌افکن مطرح می‌کنند، مردم اعتراض کنند! محمد مهاجری که عامدانه رسانه های اصلاح طلب همه جا مقابل اسمش می نویسندفعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با سایت اصلاح طلب رویداد 24 که اخیرا اقدام به بزرگداشت یپرم خان ارمنی نیز کرده بود طی اظهاراتی تنش زا گفته است: ▫️افرادی که در برخی از مسند‌ها مانند امام جمعه هستند، اهداف سیاسی خاص خود را جلو می‌برند و هیچ چاره‌ای جز روشنگری افکار عمومی وجود ندارد و کار باید به جایی برسد که مردم وقتی در نماز جمعه سخنان اختلاف‌افکن را می‌شنوند، وسط نماز جمعه بلندشوند و اعتراض کنند و شعار دهند. تا آن تعداد از ائمه جمعه که به این وفاق ملی اعتقاد ندارند، تحت فشار افکار عمومی، روششان تغییر کند! 🔹پزشکیان تا جایی که می‌تواند و مقدور است باید این مسیر تعامل را ادامه دهد و طرف مقابل را مجبور به عقب‌نشینی کند. او در این مسائل فرد پرحوصله‌ای است برخلاف دولت‌های قبل که پرحوصله نبودند و بعد از مدتی عصبانی می‌شدند، پزشکیان نشان داده که تحملش بالا است و قطعا تحملی که او دارد، نتیجه بخش خواهد بود. ▫️منظور آقای قالیباف از اینکه عده‌ای برای شکست دولت پزشکیان کمین کرده‌اند، تیم جلیلی و پایداری‌چی‌ها و همین امامان جمعه‌ای که بر خلاف وفاق، خطبه می‌خوانند، است. / آقای جلیلی و جریان پایداری هیچ توجه‌ای به بیانات رهبری ندارند و همواره سعی می‌کنند و توجیه کنند و به کارگاه بازی‌های سیاسی خودشان بپردازند. 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
مصطفی 1..mp3
20.11M
▫️تاریخ تحلیلی زندگی پیامبر 🎙عطا یاوری ▫️قسمت اول پادپخش مصطفی: جغرافیا و فرهنگ جزیرة العرب / کاری از رادیو مناهج 🔹پراکندگی جمعیت در شبهه جزیره چطور بود؟! تفاوت مهم شمال و جنوب عربستان! 🔹شکستن سد مأرب حادثه‌ای مهم که در قرآن نیز اشاره شده است. 🔹چرا عربستان قبل از اسلام بخلاف ایران و روم شاهد تهاجم خارجی نبود؟! 🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب 🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
آقای دکتر احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 1403.06.016.mp3
5.21M
▫️کاهش استثمار با توسعه تعاونی‌ها 🎙احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی / سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی سیدجواد هاشمی هم به پروژه معنویت بدون شریعت شتاب می دهد؛ 📽 می شود نماز خواند و دست داد... علی پروین با ناهید کیانی دست می دهد...! ✍️ خلاصه ماجرا اینست که زمینه خوبی در میان ایرانیان به دلیل روح احساسی پرقدرتی که دارند وجود دارد تا چنین نگاه هایی به دین را به راحتی بپذیرند؛ از سوی دیگر روح "همه چیز دانی" که حاصل شوک اطلاعاتی در میان نسل Z و نسل هزاره می باشد و از سوی دیگر طرد هر نوع آتوریته و اقتدار در عین علاقه به فردگرایی و اباحه گری، شده اند مسهل و زمینه ساز تمایل به سمت اسلام استانبولی و به اصطلاح میانه (در مقابل به تعبیر خودشان اسلام فقاهتی) که دیگر در غالب موارد از رساله های عملیه خط نمی گیرد... ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
وقتی جمهوری اسلامی، میوه های راهبری "رهبر علم دوستش" را می چیند؛ 📸 افتخار ستودنی نابغه های ایرانی؛ ایران در جایگاه سوم رتبه‌بندی مدالی المپیادهای جهانی ۲۰۲۴ ▫️با پایان المپیادهای علمی۲۰۲۴، در ۵ المپیاد با بیشترین کشور شرکت‌کننده (۱ز ۵۳ تا ۱۱۰ کشور) جمهوری اسلامی ایران بعد از کشورهای آمریکا و چین با کسب مجموعا ۱۰ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۲ برنز در جایگاه سوم دنیا قرار گرفت. ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
📚 تمایز و امتیاز؛ کتابی برای بررسی عدالت اجتماعی در مدارس یا تضعیف موقعیت اجتماعی قشر مرفه مذهبی؟! در توضیح این کتاب در روزنامه سازندگی (ارگان رسانه ای کارگزاران سازندگی) آمده است: ▫️امسال در میان ۳۰ نفر نخست پذیرفته‌شدگان کنکور دانشگاه گروه‌های ریاضی، تجربی، انسانی و هنر، تنها یک نفر از مدارس دولتی است؛ انتقاد‌ دانش‌آموختگان مدارس دولتی به نابرابری آموزشی موضوعی دیرینه و گسترده است اما اگر بپرسیم در سوی مقابل، دانش‌آموختگان مدارس غیرانتفاعی برابری و نابرابری را چگونه می‌فهمند، ماجرا جالب خواهد شد. 🔹این کاری است که غزاله چیت‌ساز، دانش‌آ‌موختۀ یکی از همین مدارس و کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی در پایان‌نامه‌ و کتاب خود با عنوان «تمایز و امتیاز: پژوهشی در مدارس غیرانتفاعی مذهبی دخترانه» بدان پرداخته است. البته با تمرکز روی مدارس غیرانتفاعی مذهبی و دخترانۀ مشهور در تهران با گرایشات متفاوت مذهبی و سیاسی – پنج دبیرستان طلوع، شکوفه، فضیلت، ستوده و راه‌شایستگان – و با تکنیک مصاحبه‌های نیمه‌عمیق. 🔸نویسنده، «مدارس غیرانتقاعی اسلامی به‌مثابۀ قلمروی متدینین» را واکاوی می کند؛ جایی که «زیست مرفهانه» در آمیزش با محیط اسلامی مدرسه، بازتولید می‌شود؛ چراکه به دانش‌آموز و خانواده‌اش القا می‌شود که «فقر عامل انحراف است» جمله‌ای تکان‌دهنده که از یکی از بنیان‌گذاران معمم مدارس مذهبی دوران پیش از انقلاب نقل می‌شود، گواهی است بر این مدعا! (نقد و بررسی) ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
🔺کتابی برای منزوی نمایاندن فرزندان خانواده های مذهبی مرفه و عدم واکنش یا واکنش های دیرهنگام مراکز علمی و حوزوی مستقر در قم و تهران! در ادامه به چند بند دیگر از این کتاب نگاهی می اندازیم تا ضرورت واکنش منصفانه و علمی مراکز علمی متعدد مستقر در قم مانند دانشگاه باقرالعلوم وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی بیشتر معلوم شود: ▫️سوی دیگر این ماجرا، کناره‌گیری مذهبیون مرفه از تودۀ مردم است که باور دارند، فرزندان آنان تنها در چنین مدارسی باید درس بخوانند. این تعریف «دیگری» و فاصله‌گذاری با او (ص ۷۲) در نهایت به چیزی می‌انجامد که محیط شکل‌گیری «زیست‌گلخانه‌ای» می‌داند: «تجربۀ تحصیل در مدارس غیرانتفاعی اسلامی یعنی دور نگاه ‌داشته شدن از واقعیت‌های جامعه در یک محیط انحصاری که دانش‌آموزان در آن کسی جز افراد شبیه به خود را نمی‌بینند. آن‌ها حالا در مواجهه با واقعیت‌های جهان بیرون و عدم توانایی در درک موقعیت جدید و آدم‌های جدیدِ این موقعیت، احساس ضعف‌ می‌کنند و از مدرسه و این شیوۀ پرورش رضایت ندارند. این مشارکت‌کنندگان، در نتیجۀ احساس شکست در فرآیند کسب تأیید اجتماعی از سوی دیگری به‌دنبال ریشه‌های این مشکل ‌گشته و مدرسه را مسبب اصلی این ناکامی می‌دانند.» 🔹مفهومی نوبنیاد به الهیات این قشر متدین مرفه وارد شده است؛ مفهومی به نام «شأن» / در چنین شرایطی دین‌داران تبدیل به مصرف‌کنندگانی می‌شوند که محتویات دینی را بنا بر سلیقۀ خود انتخاب می‌کنند: «بیش از آن‌که دین مسئولیت هدایت و تعیین شیوۀ زیست افراد را بر عهده داشته باشد، شیوۀ زیستن آن‌ها تعیین‌کنندۀ تعاریف‌شان از دین‌داری می‌گردد. 🔸آموزه‌های مذهبی در قالب تقدیرگرایی به کمک مصاحبه‌شوندگان می‌آید تا این تناقض را توجیه کنند: «با پیش کشیدن پای حکمت خداوند در ایجاد ارتباط میان استحقاق افراد و مفهوم عدالت، با به‌رسمیت شناختن تقدیرگرایی، حکم به منصفانه‌ بودن بهره‌مندی از امکانات و خدمات در چنین مدارسی می‌دهند.» ▫️مدرسۀ غیرانتفاعی اسلامی ابتدا در واکنش به احساس به حاشیه ‌رانده ‌شدن قشر متدین در برابر الزامات ورود مدرنیته به ایران، از بالا و از سوی حاکمیت و در جهت تمایل آن‌ها برای حفظ نظام ارزشی‌شان شکل گرفت. / به نظر می‌رسد با وقوع انقلاب و تغییرات ساختاری پس از آن، شرایط باید برای این قشر به شرایط ایده‌آلی بدل گشته باشد اما از سخنان افراد مورد مصاحبه چنین برمی‌آید که حالا پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب که از سازگار کردن ساختارها با الزامات زیست بر اساس مبانی دینی می‌گذرد، چندان تغییر قابل توجهی در از میان رفتن احساس ناخوشایند قشر متدین صورت نگرفته و شرایط جامعه با القای احساس اقلیت‌بودگی به آنان همچنان آن‌ها را وادار می‌کند تا به اجتماعات انحصاری خود که غالباً خصلت دینی دارند، پناه برند.» : ✍️ براستی یک دانشجوی اصلاح طلب دیگر چه باید بنویسد تا مراکز علمی حوزوی نسبت به نقد و بررسی آن اقدام عاجل کنند؟! 🔹 آیا واقعا عادت واره (هابیتوس بوردیو) بچه های مذهبی قشر متوسط به بالا که در مدارس غیرانتفاعی مذهبی درس خوانده اند همه دچار اختلال و عارضه دین "داری آسایش طلبانه" هستند؟ 🔸آیا کنش های این بچه ها کاملا منطبق با تعبیر «طبقۀ تن‌‌آسای دینی» (ملهم از مفهوم تورشتاین وبلن) است و اشاره به مصرف تظاهری در دانش‌آموزان مذهبی مرفه دارد؟! ▫️گفتنی است انتقادات گسترده ای به رشد مدارس غیرانتفاعی، در تقابل با عدالت آموزشی وجود دارد اما این مدارس، گونه های بسیار متفاوتی دارند و برخی از آنها اتفاقا ابتکارات آموزشی موثری عرضه می کنند. رهبر معظم انقلاب سال گذشته در دیدار با معلمان: ▫️" بعضی از مدارس غیر دولتی انصافاً ابتکارات جالبی دارند، کارهای بسیار خوبی انجام میدهند؛ باید از آن ابتکارات استفاده کرد، لکن به مجموعهی مدارس غیر دولتی هم باید نظارت داشت. آموزشوپرورش خودش را فارغ نداند از نظارت بر این مدارس. البتّه عرض کردم این به معنای آن نیست که آن ابتکاراتشان و کارهای نویی که در بعضی از این مدارس انجام میدهند نادیده گرفته بشود یا جلویش گرفته بشود؛ معنایش این نیست." ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh