💢 حلقه یادداشتنویسی «نویسا» برگزار میکند؛
🔹نشست «درآمدی بر یادداشتنویسی رسانهای»
🗓 زمان: سهشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۳ ؛ ساعت ۱۶
📌 مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🔸شناسه هماهنگی برای جلسه حضوری: @ammar_jokar
🌐 لینک مجازی؛
https://B2n.ir/a59499
@ahmad_olyaei
🏴 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده فاطمه الزهراء 🏴
🔹 هیئت خدام الکریمه برگزار میکند:
مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
برادران و خواهران
@khodam_alkarimeh
@ahmad_olyaei
هدایت شده از «مطالعات جهان عرب»
«هر که میخواهد حلبش سقوط نکند»
🔸روزی که راشد الغنوشی بعد از فرار بن علی به عنوان قهرمان ملی وارد تونس شد،فکر نمیکرد یک دهه بعد دچار چنان زندانی شود که کسی حتی سراغش را هم نگیرد. مهمترین داشته راشدِ آن روز و نداشته امروزش، پشتوانه«جامعه» بود.
🔹 آنچه محمد مرسی را بعد تحولات مصر هر چند با تزلزل به اریکه قدرت رساند و کمتر از یک سال حاضر نشد برای ماندنش هزینه دهد نیز«جامعه»بود.
🔸 بالعکس، آنچه بعد چهل هزار شهید، همچنان غزه را استوار نگه داشته،«جامعه» ای است که ایده مقاومتش را به قیمت جان پذیرفته یا مهمترین عاملی که از دل آوارهای جنوب و ضاحیه، غنچه حزب الله را شکوفا و به آینده امیدوارتر میکند؛چیزی جز؛«جامعه» مقاوم جنوب نخواهد بود.
🔹در پس همه عوامل منطقه ای و بین المللی که در سقوط حلب سهم زیادی داشتند؛ این سرعتِ فروپاشی باز نشان داد هر نظامی در جهان عرب تکیه گاهش در نهاد «جامعه» متزلزل شود، حلبش سقوط خواهد کرد عاجل ام آجل
#حلب
#جامعه
#سوریه
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
#نشست
#یادداشت_نویسی
#هفته_پژوهش
🔹دانشگاه رفاه
لینکحضور؛
https://B2n.ir/w52802
@daneshkadeh_refah
@ahmad_olyaei
«برترین انجمن علمی حوزه»
🔹انجمن های علمی حوزوی هرچند هنوز جایگاه خود را میان بدنه طلاب پیدا نکرده اند اما با تمام کاستی ها، وجهه علمی و ارتباطات علمی خوبی را برای حوزه به ارمغان آورده اند.
🔸در دو سال اخیر که عضو هیأت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه بودم، سعی کردیم فعالیت های انجمن را توسعه دهیم و به همت اعضای هیأت مدیره، اساتید و اعضای انجمن، امسال انجمن مطالعات اجتماعی حوزه به عنوان انجمن برتر حوزوی در پانزدهمین جشنواره فارابی انتخاب و امروز سه شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۳ توسط رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفت.
🔹مهم ترین مسأله انجمن ها را فاصله با بدنه طلاب می دانم بدین معنا که در میان اعضای انجمن ها طلاب بدنه حوزه کمتر حضور دارند و بیشتر حوزویان دانشگاه رفته را می بینم. البته شاید این وضعیت در انجمن هایی مانند مطالعات اجتماعی یا علوم سیاسی و ...، که ما بازاء رشته ای در حوزه ندارند طبیعی باشد اما بهرحال انجمن علمی حوزوی باید حوزوی تر بوده و طلاب در آن نقش ایفا کنند.
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیرز
#معرفی_کتاب
📚«درباره عدالت فرهنگی»
✍اثر احمد اولیایی
🔹راه های تهیه کتاب؛
۱- خرید نسخه فیزیکی از انتشارات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
۲ـ خرید نسخه الکترونیک از کتابخانه همراه پژوهان به آدرس؛ https://B2n.ir/x44433
@ahmad_olyaei
20.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
#فراخوان
#رونمایی
🔹«همایش» واژه ای ست که مدتهاست به دلایل مختلف، برنامهای نمادین و کم فایده را در ذهن ما تداعی میکند. اما من همایش بین المللی «امت-تمدن در قرآن» را متفاوت دیدم.
🔸این همایش یک برنامه روتین و از باب پر کردن فهرست وظایف اداری یا رزومه سازی نیست. این همایش، یکدفعه نیز شکل نگرفته است بدین صورت که گروهی یا نهادی یا سازمانی یا پژوهشکدهای امروز تصمیم بگیرند که فردا همایشی برگزار کنند. بلکه این همایش عقبه ای علمی و محتوایی در حدود ۱۵ سال حتی بیشتر دارد؛ زمانی که اساتید تمدنی و قرآنی گرد هم آمدند و ذیل پروژه قرآن و تمدن سالها به دنبال فهم تمدنی از قرآن بودند. تمام آن تلاش ها که به تولید متن های زیادی منجر شد و گفتمانی قرآنی_تمدنی را ایجاد کرد، اکنون قرارست در قالب یک همایش بین المللی تجمیع شده و بیشتر از سابق عینیت یابد.
🔹از طرف دیگر این همایش واقعا بین المللی ست. بدین معنا که اساتید تمدنی و قرآنی زیادی را در کشورهای مختلف درگیر کرده و میکند. ارتباطات بین المللی شورای علمی این همایش بیش از ارتباطات اداری و بوروکراتیک است و در مسیر یک رسالت شکل گرفته است.
🔸تمام موارد فوق و در صدر همه، دِیْن همیشگی و پایان ناپذیر به قرآن، باعث شد که افتخار کمک به این همایش با عنوان دبیر اجرایی را داشته باشم.
🔹پیشنهاد می کنم اساتید، دانشجویان و طلاب با ارسال چکیده و سپس مقاله در این همایش مشارکت کنند.
🌐سایت همایش؛http://ucq.isca.ac.ir
کانال اطلاع رسانی همایش در ایتا؛
https://eitaa.com/UmmahCivilizationInTheQuran
@ahmad_olyaei
#کرسی_علمی
🔰 مرجعیت علمی قرآن در مطالعات فرهنگی
📅 زمان:سهشنبه ۴ دی ۱۴۰۳
⏰ ساعت: ۱۰ الی ۱۲
🏫 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، تالار شیخ طبرسی
🔗 لینک ورود به جلسه:
dte.bz/quranconf
🔗لینک ثبت نام جهت دریافت گواهی:
🌐events.isca.ac.ir/sama/1434
@ahmad_olyaei
«مبارزه از زیر لحاف»
🔹فضای مجازی و شبکههای اجتماعی هرچند ظرفیتها و ویژگیهای بسیاری دارد اما مفهوم و مصداق «کنشگری» را دچار تحول کرده که این تحول لزوما مثبت نیست. این مسأله، وقتی مهمتر میشود که موضوع ما آسیبشناسی کنشگری برخی در جبهه خودی باشد، جایی که ما بیشتر به واقعیت مدنی، میدانی، ارتباطات واقعی و حرکت عمومی و ... نیاز داریم تا کنشگری صرفا مجازی.
🔸«مبارزه از زیر لحاف»(Slacktivism) واژهایست که دقیقا اشاره به این جنس کنشگری دارد؛ فعالیتهای مجازی و حضور در شبکههای اجتماعی که به فرد یک احساس رضایت کاذب از انجام عملی مثبت میدهد اما اثر واقعی آن هیچ یا ناچیز است.
🔹این مدل کنشگری نوعی خودمختاری را به همراه دارد که حاصل خودعالم پنداری کاذب است. از طرف دیگر از یک خودشیفتگی نشأت میگیرد که البته این خودشیفتگی لزوما از نوع خودخواهانه نیست چرا که توأم با نیات متعالیست. این نکته، تأکیدی ست بر اینکه مقصود، اصلا تعریض به نیات نیست بلکه مسأله، روش کنشگری ست.
🔸شاید وقت آن رسیده که در مورد معنی حرکت عمومی ِمدنظر رهبری بیشتر دقت کنیم و در باب تغییر نوع «کنشگری انسان-رسانه ای» که در میان ما زیاد شده به «کنشگری میدانی موثر» بیشتر صحبت کنیم.
@ahmad_olyaei
«جلسه آخر ترم اما شیرینترین...»
🔹این ترم برای دانشجویان ارشد رشته مدیریت رسانه و مدیریت راهبردی فرهنگ در دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، نظریه های ارتباطات گفتم. در طول ترم همزمان با طرح قانون عفاف و حجاب در جامعه، ضرورت گفتگو و ورود دانشجویان را در این موضوع طرح کردم.
🔸دانشجویان، ابتدا به دنبال دعوت از اساتید مطرح و مرتبط با این قانون بودند. فارغ از اینکه برخی از آن ها حاضر به مشارکت نشدند، پیشنهاد دادم بیایید بجای ارائه های طولانی اساتید، یک گفتگوی دانشجویی راه بیندازیم.
🔹انجمن علمی مدیریت رسانه و مدیریت راهبردی فرهنگ گرد هم آمدند و یک هماندیشی دانشجویی در باب حجاب و عفاف را رقم زدند.
🔸این هماندیشی که آن را به عنوان دو جلسه آخر ترم حساب کردم، امروز همزمان با ولادت حضرت صدیقه سلامالله علیها و روز زن برگزار شد و خستگی یک ترم تدریس را از تن من خارج کرد. جلسهای شیرین با حرفهای جدی، قابل تأمل و پرشور از دانشجویان. آنچه من دیدم، فارغ از محتوا، توانایی گفتگو در این دانشجویان و دغدغه دینی و ملی این عزیزان بود. فیالواقع ما غافلیم ازین فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند:«بنده دلم میخواهد شما دانشجویان؛ روی ریزترین پدیدههای سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید.»
🔹این روشها در گفتگو و هماندیشی میتواند دانش دانشجویان را به انضمام بکشاند و دانشگاه را نیز به یک دانشگاه پویا تبدیل کند.
🔸همه را دعوت میکنم خروجیهای رسانهای این هماندیشی را که بزودی با تلاش همین دانشجویان منتشر می شود، دنبال کنند.
@ahmad_olyaei
«احترام تصمیم و مواجهه ما»
🔹ما همیشه در یک جامعه با «تصمیم» هایی (decisions) از سمت حاکمیت مواجهیم که ممکن است معنا، علت، فلسفه، ضرورت و درستی یا نادرستی آن را هضم نکنیم و برنتابیم. تصمیمات، مطابق واژگان دیوید ایستون (David Easton)، «بروندادهای» نظام سیاسی هستند که احتمالا از طریق آنها ارزشها در داخل یک جامعه توزیع میشود. تصمیم گیری ممکن است درستترین تصمیم نباشد بلکه فقط گزینشی میان راه حل های موجود و بدیل باشد، راه حلی که یقین و قطعیت نسبت به آن بیشتر از یقین و قطعیت راه حل انتخاب نشده بوده است.متغیرهای متعددی در تصمیمگیریهای کلان یک جامعه و سیستم موثر است؛ شخصیت تصمیمگیران، تجربه زیسته آن ها، موقعیت تصمیمگیری، فوریت موضوع و ده ها مولفه دیگر. توجه به این متغیرها و و توجه به تعریف تصمیمگیری و پیچیدگی فرایند تصمیمگیری در ساختارهای کلان جامعه میتواند نوع مواجهه ما را با تصمیم گرفته شده، عقلانیتر و مطلوبتر کند.
🔸اینکه رفع فیلترینگ واتس اپ یک تصمیم خوب است یا بد، محل بحث من نیست. مسأله من «مواجهه ها» ست. مواجهه با افراد، مواجهه با نظرات و در اینجا مواجهه با تصمیمات. پرسش اصلی این است که «تصمیم» اساسا چه زمانی محترم است؟ یک تصمیم در مورد یک مساله اگر فرایندهای منطقی و قانونی خود را طی کرده باشد، چه میزان دارای احترام است؟ منظور از محترم دانستن تصمیم، درست دانستن آن نیست. منظور از محترم دانستن تصمیم، بستن باب نقد آن تصمیم نیست بلکه اشاره به احترامی دارد که مواجهه ما را با آن، معقول تر میکند. احترامی که در برخی مواجههها از سمت دوستان، نادیده گرفته شده است؛ توهین به افراد تصمیمگیر و سکولار خواندن کل ساختار، و مانند اینها مصادیقی از مواجههای دائمی برخی با بسیاری از تصمیمات کلان است. فکر میکنم با امتداد این جنس مواجههها با ساختار نظام و تصمیمات آن، مسیر به بنبست هایی در توصیف نظام میرسد که یارای برون رفتن از آن نیست.
🔹سوال دیگر این است که بالاخره چه زمان باید به لوازم جمهوری و مردمسالاری دینی پایبند بود؟ به عنوان مثال، رئیسجمهور با رأی مردم انتخاب میشود اما تصمیمات او محترم نیست! شورای عالی فضای مجازی در همین فرایند جمهوریت نظام، تصمیمی میگیرد ولی محترم نیست! تصمیم نظام برای انتقام از رژیم غاصب در موقعی خاص و به شکل خاص گرفته میشود اما باز محترم نیست! و ده ها مثال دیگر. تأکید میکنم که دال مرکزی این یادداشت، بستن باب نقد و گفتگو نسبت به تصمیمات نیست بلکه تأکید بر نوع مواجهه ها با این تصمیمات است.
@ahmad_olyaei
🔹بخشی از کتاب «دست نوشته ها؛ یادداشت های جلسات خصوصی علامه طباطبایی» که اکنون مشغول مطالعه آن هستم.
🔸«تطور تاریخی مواجهه» با علایق دیگران، نظرات دیگران، کارهای دیگران، سلایق دیگران که با ما همسو نیست، واقعا موضوع جالبی ست برای تأمل!
@ahmad_olyaei