eitaa logo
احمد اولیایی
525 دنبال‌کننده
205 عکس
55 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
«کارکرد هیأت به مثابه رسانه ای هویت ساز» 📃روزنامه ایران 🗓 ۲۸ تیر ۱۴۰۲، اول محرم ۱۴۴۵ ▪️واکسیناسیون فرهنگی در دستگاه سید الشهدا علیه السلام ▪️امر قدسی مشترک در عزاداری امام حسین علیه السلام ▪️سه پیام ارتباطی در مجلس عزاداری 🌐‌ مطالعه مشروح یادداشت در روزنامه ایران؛ https://irannewspaper.ir/8236/19/59634 @ahmad_olyaei
«شناخت جبهه ها در تبلیغ»؛ به بهانه فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با حوزویان 🔸 یکی از نکات مهمی که حضرت آقا ذکر کردند لزوم شناخت و حمله به منطق و مکتب پشتیبانی ست که انحراف ایجاد کرده است. تغذیه توده ای ها و بعضی جوانان گمراه از مارکسیسم را در زمان انقلاب مثال زدند. و تقابل اصلی امروز را تقابل دو جبهه نظام اسلامی با نظام لیبرال دموکراسی عنوان کردند. 🔹نظام لیبرال دموکراسی، جبهه سیاسی مقابل ماست که البته تبعات اجتماعی و ... نیز دارد اما این یادداشت می خواهد اشاره به یک نظام فکری دیگری کند که وضعیت فرهنگی را تغییر داده و آن، «پست مدرنیسم» است. 🔸در تبلیغ، ما به سمت خلأهایی می رویم که در دینداری ایجاد شده و پیرو فرمایش رهبری باید منبع تغذیه این خلأها را بیابیم. در کنار نظام لیبرال دموکراسی به عنوان مکتب سیاسی، پست مدرنیسم به عنوان مکتب فکری، بزرگترین منبع تغذیه خلأهای دینداری در ایران امروز به ویژه در عرصه سبک زندگی و فرهنگ است. 🔹پست مدرنیسم (Postmodernism) را می توان پشتوانه فرهنگ امروز و فضای مجازی به عنوان زیست اصلی دنیای مدرن دانست. در یک یادداشت نمی توان درباره پست مدرنیسم به طور کامل نوشت اما اختصارا این مکتب و اندیشه با ما چه می کند؟! 🔹فردگرایی (Individualism) افراطی؛ در عین حال که افراد به ظاهر در فضایی با ارتباطات گسترده حاضر هستند، اما در فردیت خود سیر می‌کنند و به عبارت دیگر از اجتماع فاصله می‌گیرند و جمع را از دست می‌دهند و در فردیت خود حضور دارند. 🔸نکته بعدی افول فراروایت‌هاست. در فرهنگ مدرن و پست‌مدرن، مسئله‌ای به عنوان روایت اعظم (Metanarratives) نداریم. به این معنا که یک روایت درست مانند علم، مذهب و... که حرفی بزند و همه آن را قبول داشته باشند، وجود ندارد. این‌ها را فراروایت یا روایت اعظم می‌گویند. به عبارت دیگر ما تنوع سبک داریم، اما از محتوا خالی هستیم. همان‌طور که می‌بینید در فضای مجازی، مهم نیست که چه محتوایی را بارگذاری می‌کنید. می‌گویند ما تنوع ایجاد می‌کنیم. اگر می‌خواهید فیلم بارگذاری کنید، در اینستاگرام یا یوتیوب این کار را انجام بدهید. اگر می‌خواهید در توئیتر توئیت کنید، در کلاب هاوس صوت بگذارید و... .آنها برای تمام سلیقه‌ها، قالب و سبک دارند، اما محتوا برای آن ها موضوعیت ندارد. 🔸 حس عدم تعلق مسأله بعدی ست. در این حس، فرد به جایی تعلق ندارد، چون زمان و مکان درنوردیده می‌شود و مرز‌ها از بین می‌رود و تعلقات ملی، مذهبی، جغرافیایی و... از بین می‌رود، بلکه انسان هیچ تعلقی پیدا نمی‌کند و ممکن است تعلق‌های عاطفی خود را از دست بدهد و در نهایت دچار فقدان هویت شود. 🔹مبلغ در ایران امروز با انسانی روبروست که زیست اصلی ش در فضای مجازی ست. به روایت اعظمی وفادار نیست و بیشتر، از سبک و قالبی به سبک و قالب دیگر مهاجرت می کند. این انسان پویایی خود را از دست داده و کرختی و رخوت را به خود گرفته است. اگر مبلغ، این نظام پشتیبان را نشناسد اساسا خرده شبهاتی را پاسخ می دهد که در نهایت، مشکل اصلی را حل نمی کند. @ahmad_olyaei
«پخش اولین قسمت از پرونده عدالت اجتماعی» ✍برنامه حاصل جمع، یک برنامه اندیشه ای ست که این روزها از شبکه آبادان پخش می شود. توفیق داشتم چند قسمت در باب عدالت اجتماعی، در خدمت برنامه بودم. 🔹اولین قسمت از موضوع عدالت، امشب شنبه ۳۱ تیرماه ساعت ۲۰:۱۰ از شبکه آبادان پخش می شود. 🔸این برنامه در موضوعات مختلف شنبه ها ساعت ۲۲ پخش می شود که این هفته، به دلیل تقارن با برنامه های دهه محرم، ساعت ۲۰:۱۰ پخش خواهد شد. @haselejam_tv @abadan_irib لینک پخش زنده شبکه آبادان؛ https://telewebion.com/live/abadan @ahmad_olyaei
کتاب «عوامل موثر بر ادراک عدالت اجتماعی» بر روی سامانه پژوهان قرار گرفت. از طریق لینک زیر می توانید نسخه دیجیتال کتاب را دریافت کنید؛ https://yun.ir/tvd1ve @ahmad_olyaei
مسأله مواجهه با بی حجاب در هیأت معتقدم مسأله ی ورود مکشفه ها به هیئات مذهبی، آنقدر عمومیت ندارد که اینگونه مسأله ی روز اندیشمندان و دغدغه مندان شده است. اما با این حال بنظر می رسد یک خطای تحلیلی در حال وقوع است و آن، عدم فرق گذاشتن بین مقام ثبوت و اثبات یا نظر و عمل در این مسأله است. اساسا ربط چندانی میان «حرمت بی حجابی» و «چگونگی برخورد با خانم بی حجابی که تمایل به حضور در مجلس عزا دارد» نیست. کاملا واضح است که حفظ احترام مجلس سید الشهدا علیه السلام واجب و کشف حجاب، حرام است. اما اکنون مسأله، مسأله ی «مواجهه» است؛ مواجهه با «بی حجابی که آمده است به مجلس عزا». «مواجهه» از جنس روانشناسی اجتماعی ست. چگونگی «مواجهه»، عمدتا در «لحظه» و مبتنی بر زیست انباشته شده ی اخلاقی فرد خود را نشان می دهد. به عبارت دیگر، افرادی که مواجهه اجتماعی اخلاقی و مطلوب دارند و این را در یک زیست قبلی آموخته اند، در این دست مواجهه ها مشکلی نداشته و پیش از بررسی نظرات اندیشمندان و دعوای نظر و عمل، خودشان در لحظه بهترین مواجهه را خواهند داشت. و برعکس، آنانکه هیچ‌گاه مواجهه با مخالف را تمرین نکرده اند، در این قسم، بدترین مواجهه را خواهند داشت. تاریخ مملو است از «مواجهه» ی موفق و مؤثر مذهبی های اخلاقی با بی حجاب و مشروب خور و غیره، که بیش از دوگانه های نظر و عمل اندیشمندانه، تجربه نگاری آن ها اکنون بکار می آید. @ahmad_olyaei
«پخش دومین قسمت از پرونده عدالت اجتماعی» ✍برنامه حاصل جمع، یک برنامه اندیشه ای ست که این روزها از شبکه آبادان پخش می شود. توفیق داشتم چند قسمت در باب عدالت اجتماعی، در خدمت برنامه بودم. 🔹دومین قسمت از موضوع عدالت، امشب شنبه ۷ مرداد حوالی ساعت ۲۰:۲۰ از شبکه آبادان پخش می شود. 🔸این برنامه در موضوعات مختلف شنبه ها ساعت ۲۲ پخش می شود که این هفته، به دلیل تقارن با برنامه های دهه محرم، ساعت ۲۰:۱۰ پخش خواهد شد. @haselejam_tv @abadan_irib لینک پخش زنده شبکه آبادان؛ https://telewebion.com/live/abadan @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ برنامه حاصل جمع ⁉️ موضوع برنامه : عدالت اجتماعی 🎙 اجرا ؛حسن هربان 💠 تهیه کننده؛امیرحسین افتخار پذیرایی 🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲ 🔸بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۳ 🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸ 📺 از شبکه آبادان eitaa.com/abadan_irib eitaa.com/haselejam_tv @ABADAN_IRIB
12.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕ برنامه حاصل جمع ⁉️ موضوع برنامه : عدالت اجتماعی 🎙 اجرا ؛حسن هربان 💠 تهیه کننده؛امیرحسین افتخار پذیرایی 🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲ 🔸بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۳ 🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸ 📺 از شبکه آبادان eitaa.com/abadan_irib eitaa.com/haselejam_tv @ABADAN_IRIB
14.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕ برنامه حاصل جمع ⁉️ موضوع برنامه : عدالت اجتماعی 👈 برای حفظ و تقویت مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی، چه‌کار باید کرد؟ 🎙 اجرا ؛حسن هربان 💠 تهیه کننده؛امیرحسین افتخار پذیرایی 🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲ 🔸بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۳ 🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸ 📺 از شبکه آبادان eitaa.com/abadan_irib eitaa.com/haselejam_tv @ABADAN_IRIB
37.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ برنامه تلویزیونی "مسیر"، سال گذشته، محرم ۱۴۰۱ در ده قسمت با حضور کارشناسان روی آنتن شبکه قرآن رفت. دهم مرداد ماه مصادف با سوم محرم، در خدمت این برنامه بودم که در باب هیأت و آثار ارتباطاتی و اجتماعی آن صحبت کردم. @ahmad_olyaei
💢 همایش بین‌المللی «زیست دینی در عصر پلتفرم‌های جهانی»_به زبان انگلیسی_به صورت حضوری. ⏰ زمان: پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹ الی ۱۲ صبح 🏢مکان: قم، جامعة‌المرتضی/ بلوار امین، کوچه ۸، پلاک ۱۳۳ ✅ثبت نام در لینک: https://formafzar.com/form/dcyac 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صوت ارائه در کنفرانس «زیست دینی در عصر پلتفرم های جهانی» @ahmad_olyaei
🔹برنامه محصول شبکه آبادان، پخش قسمت های مربوط به عدالت اجتماعی را به پایان رساند و در موضوعات دیگر همچنان شنبه ها پخش می شود. توفیق داشتم در سه قسمت مربوط به عدالت، مهمان برنامه باشم. 🔸علاقمندان می‌توانند پرونده سه قسمتی عدالت اجتماعی را در آرشیو تلویبیون در لینک های زیر مشاهده کنند؛ قسمت اول https://telewebion.com/episode/0x7b3330a قسمت دوم https://telewebion.com/episode/0x7d18379 قسمت سوم https://telewebion.com/episode/0x7f0a129 @ahmad_olyaei
«لایحه حجاب خوب اما...» 🔸حل مسائل یک جامعه کار دشواری ست و این دشواری گاهی ناشی از عوامل محیطی و زمینه ای ست و گاهی ناشی از پیچیدگی های خود مسأله. مسأله حجاب هر دو را دارد و این، انصافا کار را برای سیاستگذار و قانونگذار دشوار کرده است. با این نگاه، لایحه حجاب فعلی تلاشی قابل ستایش است. 🔹نقد ناظر به مواد این قانون بحث مورد نظر این یادداشت نیست. اما ناظر به کلیت لایحه یک نکته حائز اهمیت است و آن، باز هم انتخاب روش «بالا به پایین» (Top-Down) در تقنین و اولویت ساختار بر عامل و نادیده گرفتن مردم است. 🔸پس از فصل یک لایحه که‌ فصل کلیات است، فصل دو با عنوان «وظایف عمومی دستگاه‌های اجرائی» آغاز می شود. فصل سوم مجددا با عنوان «تکالیف اختصاصی دستگاه‌های اجرائی» ادامه پیدا کرده و به وظایف سازمان ها و دستگاه ها اشاره می کند. فصل چهار نیز با عنوان «وظایف عمومی و مسئولیت اجتماعی» که فقط چهار ماده دارد، علیرغم انتظار از عنوان فصل، باز هم به نوعی وظایف سازمانی را متذکر می شود. و فصل پنجم نیز تخلفات را ذکر می کند. هیچ فصلی برای مردم نیست! 🔹در ساحت فرهنگ، دو بازیگر عمده وجود دارد؛ مردم و حاکمیت یا دولت (state). شاید در اقتصاد به دلیل آنکه منابع در اختیار حاکمیت و دولت است، سازمان ها و ساختارها توزیع کننده باشند اما در فرهنگ، انتخاب فرهنگی، ایده، خلاقیت، فکر و هنر و ذوق مردم منابع فرهنگ هستند. در فرهنگ فرد فرد جامعه مسئول ساخت فرهنگ در جامعه هستند و باید با «کار فرهنگی»، وظیفه خود را نسبت به فرهنگ ایفا کنند. این بدین معناست که افراد باید دائما «توانش فرهنگی» (cultural competence) خویش را بالا ببرند تا بتوانند هم در ساخت و هم در مصرف فرهنگ کنشگری مطلوب داشته باشند. توانش فرهنگی به او کمک می کند بتواند کنش معقول و مطلوب فرهنگی را در بزنگاه های عرصه فرهنگ اختیار کند. 🔸تأکید بر نقش مردم در ساخت یا بازسازی فرهنگی مبتنی بر یک رویکرد مردمگرا است تا دولتگرا مانند آنچه در بسط عدالت می گوییم؛ قرآن ذیل عبارت «لیقوم الناس بالقسط» در آیه 25 سوره حدید، مردم را اقامه کننده عدالت معرفی می کند. یعنی مردم باید به گونه ای پرورش یافته و ساخته شوند تا خودشان مجری و بسط دهنده عدالت باشند. 🔹مردم با توصیف فوق، در این لایحه دیده نمی شوند. قطعا نباید با انتقادات محتوایی، جامعه و مسائلش را معطل کرد و دائما مانع تصویب لوایح و طرح ها شد اما نباید این لایحه را به مثابه یک قانون جامع حجاب و عفاف نگریست. باید با سیاستگذاری ها و قوانین، مردمی را بسازیم که در بزنگاه بعدی و‌ مسأله بعدی، خودشان فضا را بسازند و این، به تمدن سازی نزدیک تر است؛ مردم به عنوان سوژه و فاعل نه مردمی به مثابه ابژه که دائما متعلق فعل سازمان ها هستند. @ahmad_olyaei
«تبیین در تبیین» 🔹زمانی که در حال فعالیت هستیم کمتر پیش می آید که در درستی فعالیت خود یا حداقل بخش هایی از آن تردید کنیم. رصد لحظه ای فعالیت هایمان به ما کمک می کند خلأها و ضعف ها را بشناسیم و اگر گفتگو با دیگران به این رصد اضافه شود، تقویت کار دهها برابر می شود. 🔸جهاد تبیین، مدتی ست عرصه حضور و فعالیت است. شاید مسیر پیروزی در جنگ شناختی دشمن همین جهاد تبیین باشد. اما مسیر دشوار است و دارای پیچیدگی. پیچیدگی های از جنس نظر و عمل. این پیچیدگی ها با گفتگو هموار می شود. اساسا گفتگو اتفاق مبارکی ست که هم افزایی، یک آورده ی آن و تقویت کار، ثمره دیگرش است. 🔹وقتی شیخ فرهاد فتحی با محمد لسانی گفتگو‌ می کند، احساس می کنی دشمن ازین گفتگو و هم افزایی هراسان خواهد شد. وقتی حاج عظیم ابراهیم پور تجربه قرارگاه جهاد تبیین خود را برای ما تعریف می کند احساس می کنی کار دشمن تمام است. در همین حین، حاج اقا رنجبر از چگونگی نگاه راهبردی می گوید و حاج آقا صلح میرزایی از پیچ و خم های جهاد تبیین. بیان تجربه رسانه ای و حضور تبیینی صدرایی عارف در دویست مدرسه را به همه این رد و بدل تجربه ها، اضافه کنید. نکات ارزنده حاج آقا فلاح شیروانی که دیگر هیچ. در کنار همه این ها، ده دوازده ساعت بحث در باب آسیب شناسی وضعیت جهاد تبیین و باید ها و نباید های آن از مناظر مختلف، یعنی اصطلاحا یک دوپینگ تمام عیار برای ادامه کار. @ahmad_olyaei
اربعینیات (۱)؛ التفات 🔹سال هاست به لطف خدای متعال و عنایت سیدالشهدا علیه السلام، سیل زوار در مراسم عظیم پیاده روی اربعین تصاویری از عشق، حضور و عمل را به عالم منعکس می کند. 🔸در پاسخ به این سوال که هر فرد چندبار درین برنامه حضور داشته است، پیمایش و آماری ندیده ام اما قطعا در میان میلیون ها ایرانی که در ایام پیش رو به کربلا خواهند رفت، تعداد کسانی که برای بار دوم و بیشتر می روند بسیار است. برخی شاید ده بار و بیشتر. 🔹این «تکرار» در عین اینکه سعادت و لطفی ست گرانمایه، نباید زائر را به مرحله «عادت» برساند؛ عادتی که قالب را بر محتوا برتری می بخشد و به تدریج زائر، دیگر ملتفت نیست که مشغول چه حرکت تمدنی و اجتماعی ست. 🔸عادت به فرمایش امیر المومنین علی علیه السلام بر انسان سلطنت پیدا می کند؛ «لِلعادَةِ عَلى كُلِّ إنسانٍ سُلطانٌ». منظور این نیست که شرکت در این مراسم را کنار بگذاریم تا عادت نشود چرا که این حضور حتی بدون التفات هم از اعظم اعمال است. بلکه غرض، ارتقای عمل است. 🔸اگر آماده حرکتیم، بدانیم (دائما بدانیم)؛ با این سفر همه سیئات پاک‌ می شود (ان کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ حَسَنَهً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَهً) و ملتفت باشیم که پس از برگشت باید انسانی دگر باشیم (حدیث: یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ) 🔹انسان اربعینی هر سال که دوباره به این سفر می رود، قدم هایش تکراری در یک مسیر تکراری ست اما سیر صعود دارد با هر قدم و ارتقاء می دهد خودش را، همراهانش را و تمام حرکت را. @ahmad_olyaei
اربعینیات (۲)؛ احیای اجتماعی نو 🔹نام بردن از اندیشمند و اندیشه غربی برای تحلیل کنگره الهی اربعین در بدو امر خوشایند نیست اما اگر بهره برداری از یک دیدگاه جامعه شناسانه بتواند ما را با مزیت های مراسم اربعین بیشتر آشنا کند، مانعی ندارد. 🔸فردیناند تونیس (Ferdinand Tönnies) جامعه‌شناس آلمانی با تمایزدهی دو مفهوم گمین شافت Gemeeinschaft (اجتماع) و گزل شافت Gesellschaft (جامعه)، ارتباطات اجتماعی را به خوبی تبیین می کند؛ «اجتماع» دارای ارتباطات کمتر میان مردمان اما عمیق است در حالیکه در «جامعه»، ارتباطات مردم از نظر کمی، بسیار بوده ولی عمق آن ها اندک است. «جامعه» جایی ست که بر مبنای عقلانیت ابزاری هر فرد به دنبال منافع و معیشت و علایق خود است و حال آنکه مردمان «اجتماع» دارای عاطفه و احساس و منافع مشترک بیشتری هستند. تونیس می گوید پس از مدرنیته، اجتماع تبدیل به جامعه شد و ارتباطات اجتماعی عمیق هم از بین رفت؛ چیزی که شاید بالوجدان همه ی ما در زندگی روزمره خود هم درک کرده باشیم. 🔹اما آنچه در پیاده روی اربعین رخ می دهد بسیاری از نظریه ها و نظریه پردازان را متعجب کرده است. اجتماعی که در اربعین اتفاق می افتد در عین حال که در دنیای مدرن امروز است اما از جامعه مدرن عبور کرده و نوعی احیای اجتماع ناب است. با این تفاوت که بر خلاف نظریه تونیس _که فقط معتقد بود عمق ارتباطات زیاد بود نه تعداد و وسعت کمی آن_ در اربعین علاوه بر عمق ارتباطات، وسعت کمی آن نیز به شدت بالاست. 🔸تحلیل این وضعیت را می توان در تفاوت نگاه به ارتباطات پیدا کرد؛ ارتباطات اجتماعی اربعینی ذیل رویکرد آیینی (Ritual approach) به ارتباطات معنا پیدا می کند و حال آنکه ارتباطات جامعه مدرن به معنای انتقال صرف پیام در رویکرد ارتباطات انتقالی (Transmission approach) تفسیر می شود. ارتباطات اجتماعی اربعینی به دنبال تولید معنای مشترک است و مردم در جستجوی امر قدسی، در کنار هم، تولید آیین می کنند نه اینکه فرستنده یا گیرنده صرف پیام باشند. مشارکت، نقطه عزیمت و مزیت ارتباطات اجتماعی اربعینی ست. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ زائر یعنی کسی که میل به شخص یا مکان مورد نظر دارد و از دیگران دل می کند. و او هم اکنون از همه زائرتر است. اگر ما در «مسیر» حسینیم، او مدت هاست در «مصیر» حسین است. با این حال اگر امسال مشرف می شویم، نائب الزیاره اش باشیم. @ahmad_olyaei
❇️ از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه ✴️ برخی از مهمترین عناوین دیده‌بان ۵۰ 🖇 کوچ از علم به عشق؛ میراث عماد؛ 📌سردبیر 🖇 در رثای روشنفکر تراز انقلاب اسلامی؛ 📌محسن الویری 🖇 مبناگرایی در عین ساختارشکنی؛ 📌سید عباس صالحی 🖇 در تکاپوی عدالت‌طلبی فرهنگی؛ 📌احمد اولیایی 🖇 فرار از ماکیاولیسم مذهبی؛ 📌محسن ابراهیمی 🖇 عماد علوم اجتماعی انقلاب اسلامی؛ 📌علی اصغر اسلامی‌تنها 🖇 آشتی پست‌مدرنیسم با الهیات؛ 📌حسیب احسانی 🖇 موتور محرکه طراحی مُد؛ 📌ناهید موسوی 🆔 @Didebane_Andisheh
اربعینیات (۳)؛ امتداد 🔹پیاده روی اربعین یک بار در سال است اما قابلیت امتداد دارد. اساسا اگر با تمام ماهیت و ابعاد و رسالاتش امتداد نیابد در حد مناسک باقی می ماند و اگر امتداد یابد فرهنگ خواهد بود. اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی. 🔸 همدلی، عشق و محبت در میان زواری که برای امر مقدس در کنار هم عرض ادب می کنند، با عبور از مرزها در برگشت، نباید در عراق بماند بلکه می بایست در جامعه اصلی زائر امتداد پیدا کند. این امتداد، خود را در همه حوزه های زندگی مانند اقتصاد و سیاست و فرهنگ نشان می دهد. 🔹به عنوان مثال در اقتصاد اربعینی خبری از منفعت گرایی فردی نیست. اقتصاد اربعین، اوج اقتصاد مردمی ست؛ مردمی که مواسات، زیربنای حرکت جمعی آن ها در آن ایام است. اگر این مدل از اقتصاد امتداد پیدا کند تأثیرات بسزایی در اقتصاد جامعه خواهد داشت. 🔸در حوزه فرهنگ که تفاوت، بسیار است. در فرهنگ اربعین، اساسا سبک زندگی متفاوت است و ارتباطات اجتماعی اربعینی به این سبک زندگی رنگ و بویی دگر می دهد. در این فرهنگ، چون یک خیر فرهنگی عظیم برای همه متصور است و زوار برای رسید به آن «خیر» کنار هم حرکت می کنند، ما با یک جامعه سراسر پیوسته روبرو هستیم. اگر این فرهنگ بتواند با فرهنگ فردگرای دنیای امروز مدرن که در زندگی روزمره اینترنت محور ما حاکم است، میان دو اربعین چالش کند و امتداد یابد، جامعه تغییر خواهد کرد. 🔹اربعین همه اش فضیلت است چه همین ایام در عراق تمام شود و چه در جامعه خودمان تا سال بعد امتداد یابد اما اگر امتداد یابد، وجه جامعه ساز اربعین و تمدن ساز اربعین تکمیل می شود. ▪️قسمت های قبلی را بخوانید؛ ✔️اربعینیات (۱)؛ التفات https://eitaa.com/ahmad_olyaei/236 ✔️اربعینیات (۲)؛ احیای اجتماعی نو https://eitaa.com/ahmad_olyaei/237 @Ahmad_olyaei
اربعینیات (۴)؛ وسعت 🔹امسال اربعین متفاوتی را تجربه می کنم؛ در کنار کسانی هستم که از کیلومترها آن طرف تر علیرغم مشقت ها و هزینه ها به سمت معشوق حرکت کرده اند تا دل در گرو عشق حسین علیه السلام و دست در دست شیعیان و محبین حضرت با پای پیاده طی طریق کنند و در مسیر حسین قدم بردارند. 🔸انگلستان، فرانسه، روسیه، هلند و کشورهای دیگر اروپا با سبک زندگی غربی همچنان دانشجویانی را از ایران عزیز میزبانی می کنند که سبک زندگی حسینی را در بلاد لذت های دنیوی و مادی، از دست نداده اند. این عزیزان در «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا» در کنار تحصیل، برای اعتلای فرهنگ مطلوب خود و جامعه دانشجویی تلاش می کنند و اکنون در کنار آن ها در اربعین، مشق اراده می کنم و غیرت. 🔹ابی عبدالله علیه السلام نقطه اشتراک فرهنگ شیعی در جهان و اربعین، میعادگاه نسل جوان جامعه ساز و تمدن ساز است. ظرفیت این دانشجویان که عموما نخبه و علاقمند به بازگشت و خدمت به ایران اند، چه اکنون که پیام آور فرهنگ ایرانی_ اسلامی در اروپا هستند و چه در آینده که ایران را می سازند، بینظیر است. 🔸البته بنظر می رسد قدر آن ها آنطور که باید و شاید دانسته نمی شود. مفهوم «نخبه» و «بازگشت علمی» باید در نهادهای مرتبط مانند بنیاد نخبگان، وزارت علوم، وزارت بهداشت و مانند آن ها بازخوانی شود. پ.ن: عکس مربوط به امروز، اربعین ۱۴۰۲، نجف اشرف؛ در کنار محمد حسین از انگلستان و محمدرضا از فرانسه. @ahmad_olyaei
انعکاس یادداشت های «اربعینیات» در روزنامه فرهیختگان 🌐https://farhikhtegandaily.com/page/241873/ @ahmad_olyaei
🎙خبرگزاری_ایکنا 🗓 تاریخ انتشار؛ ۱۴۰۲/۶/۱۴ «اتحاد مسلمانان؛ فراروایتی از اربعین که باید برای جهانیان مخابره کنیم» 🌐لینک مصاحبه؛ https://iqna.ir/fa/news/4166823 @ahmad_olyaei
«امید معکوس» مصطفی ملکیان جناب استاد ملکیان اخیرا پرسشی را مطرح کرده‌اند که «چرا به آیندۀ ایران امیدوارم؟» ایشان بهانۀ امیدواری به آینده ایران را در این می‌دانند که نسل جوان ما غرب، فلسفه غرب، علوم غربی،هنر غربی و فنون غربی را شناخته است به گونه‌ای برتر و بالاتر از دیگر کشورهای اسلامی و حتی بیشتر از اندازۀ خودِ غربیان. اینکه مثل ایشان به مقوله «امید» می‌پردازند واقعا جای امیدواری است، ولی آنجا که می‌بینید همین امید، زمینه را برای انحطاط و پس‌رفت می‌گشاید مایۀ ناامیدی و حسرت است. از این رو، باید نکاتی را متذکر شد: 1. آیا خواندن مدرنیته (آنهم ترجمه‌های مغلوط مدرنیته در ایران، آنهم هم گزیده‌های سکولار از مدرنیته، و نیز آنهم قسمت‌های تاریخ‌گذشتۀ از غرب) به شناخت از غرب منتهی می شود یا ما را به تعبیر برخی از محققان «انباردار کالاهای مصرفی غرب» قرار می‌دهد. چه‌طور جامعه‌ حوزوی و دانشگاهی که اندازۀ یک واحد درسی، غرب‌شناسی نمی خواند و به اندازه یک کتاب محققانه در باره شناخت غرب (نه مدرنیته) نمی‌نویسد، می تواند ادعای غرب‌شناسی پیدا ‌کند؟ 2. از استاد ملکیان باید پرسید که آینده ما در گرو کدامین نسل است، نسلی که غرب را شناخته است، یا نسلی که «خود» را می‌شناسد؟ در میانۀ «خود» و «غرب» اولویت ما برای آینده کدام است؟ چرا ایشان در این امیدواری، هیچ و هیچ به شناخت «خود» اشاره نمی‌کند. اساسا از نظر ایشان، نسبت شناخت ما از غرب با شناخت ما از خود چیست و ما چسان از مسیر شناخت غرب به شکوفایی و آیندۀ درخشان خود می‌رسیم؟ 3. از نظر جناب ملکیان، ما در مدرن شدگی ترقی کرده ایم و باید به آینده‌ای بازتر همچنان امیدوار باشیم. مثال‌های ایشان را توجه کنید: اینکه چون الان خانم‌های ما مجبور نیستند پوشیه بزنند پس رو به رشدیم؛ اینکه ما در خانه ویدئو داریم پس آینده‌ای خوب در انتظار ماست. جناب ملکیان به این سئوال پاسخ نمی دهند که غرب در ایران کدامین امیدهای ما را در حوزه آموزش، در حوزه فرهنگ عمومی و اخلاقیات اجتماعی، در تأمین ارزش‌های خانوادگی، در ساخت عدالت اجتماعی، در عرصه رفاه عمومی و اقتصادی، برآورده کرده است؟ همین‌طور معلوم نیست جناب ایشان در امیدواری‌شان و در میزان ترقی انسان ایرانی در این چهل و اندی سال چرا به «استقلال سیاسی و استقلال اجتماعی»، به «رشد علمی»، به «امنیت فراگیر در منطقه» و نیز به «رشد و توسعۀ معنویت» اشاره‌ای نمی‌کند و آنها را در پازل امیدواری خود نمی‌گنجاند و از آنها الهامی برای خوشینی دریافت نمی‌کند؟! 4. آقای ملکیان، در مورد کشورهای اسلامی واقعا به گزاف سخن گفته است. به نظرم جناب ملکیان اندیشه‌های نوین ترک‌های امروز در دانشگاه های جدید ترکیه، محققان مسلمان در موسسات علمی جهان عرب، پژوهشگران شبه قاره و نیز اندیشمندان شرق آسیا در جاهایی مثل ISTAC را نمی‌شناسد و از این رو خود را به راحتی بالا می‌بیند. برخی از نخبگان جهان عرب در همین کشورهای عربی مثل قطر، مثل تونس، حتی مثل سوریه گاه چندین دهه از امثال ماها و نیز از اساتیدی مثل ملکیان جلوتر، غربی‌تر (در ادبیات سکولار) و مسلمان‌تر (در ادبیات دینی‌شان) هستند. اساتیدی مثل جناب ملکیان که به تواضع شهرت دارند، نباید مخاطبین و دانشجویان خود را متوهم بار بیاورند و در غرور تاریخی‌ و گاه جهل مرکب‌ نسل امروز، که از کشورهای پیرامون و از زبان آنها هیچ نمی‌داند، بدمند. 5. دوگانۀ «تجدد» و «تمدن» را همواره باید در نظر داشت. واقعیت این است که «تجدد» در ایران در یک فرایند کاریکاتوری شکل گرفته است به گونه‌ای که به جدّ می‌توان گفت که «تجدد غربی در غرب» تفاوت‌های بنیادین و اساسی‌ای دارد با «تجدد غربی در شرق» از جمله در ایران. یعنی همان میزان از پیشرفت غربی در غرب، برای شرقیِ در شرق حاصل نشده است. آنچه جناب ملکیان همچنان بدان امیدوار است، تجدد شکسته‌ و آب‌رفته‌ای است که نه مدرنیتۀ اورجینال غربی است و نه مدرنیتۀ بومی شدۀ شرقی (ببینید همین وضعیت حجاب ما را که از پوشیه عبور کرده‌ایم و پوشش استاندارد لیبرال را هم پیدا نکرده ایم و حالا از جناب ملکیان بخواهید هویت یا بی هویتی همین حجاب موجود امروز را که نه غربی است و نه شرقی، تعریف کند و آینده‌ای برای آن ترسیم نماید.) حال در این سیر معیوب تجدد، جناب استاد ما را به چه آینده‌ای از غربی شدن امیدوار می‌سازد؟ 6. بله باید به آینده امید داشت، ولی نه به آینده تجدد غربی در ایران، بلکه باید به آینده تمدن ایرانی و اسلامی امیدوار بود. تمدنی که صبغۀ ایرانی بودن، مسلمان بودن، و معاصر بودن در آن جامعه، شاخص و برجسته باشد. ما امید داریم به ساخت آیندۀ خود، آینده‌ای که از رهگذر شناخت خود (نه از رهگذر صِرف ترجمۀ دیگران) و تکیه بر دارایی‌های خود و الگوهای خودی حاصل می‌شود. @Habibollah_Babai