eitaa logo
احمد اولیایی
517 دنبال‌کننده
205 عکس
55 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
تلنگر؛ بیگانگی اجتماعی-سیاسی ✍️ احمد اولیایی لِوین استاد علوم سیاسی دانشگاه بوستون بیگانگی اجتماعی-سیاسی را زمانی می داند که فرد احساس می کند کنش ها و اعمالش هیچ گونه تأثیری در روند وضعیت اجتماعی-سیاسی ندارد. احساسی که این روزها بسیاری از مردم و نخبگان را در بر گرفته است. احساس بیگانگی نه لزوما به معنای بی تفاوتی نسبت به وضع موجود بلکه به معنای نوعی ناامیدی در تأثیر است. زمانی که نخبگان وضعیت را فقط حاصل عملکرد برخی از مجریان می دانند و مردم نیز فقط به امرار معاش روزانه فکر می کنند. احساس انزوای نظری منشأ این بیگانگی نخبگانی است. زمانی که اندیشمند جامعه کتاب های فراوان خوانده و برای بسیاری از مسائل کشور راه حل نظری دارد اما نه مسیری برای ارائه آن ها و نه مجریانی برای اجرای آن ها یافت می شود. این وضعیت را اوضاع نابسامان اقتصادی تشدید می کند. هنگامی که امرار معاش حتی برای همان اندیشمند نیز به اولویت اول تبدیل می شود دیگر احساس بیگانگی اجتماعی به اوج خود می رسد. حال، در این بین فضا برای مجریانِ فاقدِ نظریه کاملا باز و هموار است. این حالت زمانی به بحران رسیده است که این احساس بیگانگی به قول لوین به احساس بی معنایی مبدل شود. معانی بلند و والا دیگر اصالتی ندارند و اساسا فرقی نمی کند چه اتفاقی می افتد. این احساس بی معنایی به مردم القا می کند که دیگر حضور در انتخابات، وام سود دار گرفتن، گران فروشی و ... معنای خاصی ندارد بلکه یک روند طبیعی در جامعه است که باید بگذرد. نه قرار است مطلوبیتِ معناییِ خاصی اتفاق بیفتد و نه اصلا اتفاق بدی در این بی معنایی خواهد افتاد. و این لحظه، لحظه گریستن است. لحظه ای که نخبگان جامعه و مردم احساس بیگانگی و بی معنایی کنند. تاریخ نگارش: 1399/9/15 @Ahmad_olyaei
یادداشتی به مناسبت 19 آذر؛ سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ✍️ احمد اولیایی 👈 خواندن بیشتر (https://b2n.ir/228879) 🌐 خبرگزاری مهر @Ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادداشت؛ عدالت فرهنگی و سهام عدالت ✍️احمد اولیایی https://www.afkarnews.com/fa/tiny/news-985580 @Ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطعا با و عدم همکاری های در ایجاد و همچنین عدم امکان احتمالا به این زودی ها امن تر نخواهد شد دو راه حل فعلا در دسترس است و در عین حال موثر؛ یک. تربیت فرزند در فضای تربیتی اهل بیت علیهم السلام. ارتباط مستمر فرزند با و او را درون یک اتمسفر امن قرار می دهد دو. بالا بردن سن دسترسی فرزند به تلفن همراه و تبلت تا حد امکان https://www.instagram.com/p/CI2aXtsHvEU/?igshid=w3cd8gpo1n6d
📌 انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار می کند: ✅ وبینار علمی «دستاوردهای فرهنگی اجتماعی واقعه 9 دی» 🔹 حسن عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🔹 احمد عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔸دبیر علمی: رضا لطفی 🗓 سه شنبه 9 دی ماه سال 99، ساعت 18 🌐 درگاه ورود به وبینار: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/ 🔸انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه 🆔 @motaleate_ejtemai
پدیده سردار سلیمانی؛ آغاز دوباره برای فرهنگ ✍️ احمد اولیایی 📡 خبرگزاری مهر لینک یادداشت: https://b2n.ir/530858 جامعه آن قدر موجود پیچیده‌ای شده است که تفکیک‌ها و تقسیم‌های معروفی که ذیل جامعه شناسی مانند خرده نظام‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد، نمی‌تواند پاسخی درخور به پرسش‌های پیرامون اتفاقات، پدیده‌ها و به طور کل آنچه در جامعه رخ می‌دهد، ارائه نماید. در این بین تحلیل‌های فرهنگی به غایت دشوارتر است چرا که همچنان تعاریف و دیدگاه‌ها در مورد فرهنگ کامل نیست. همین تشویش در فرهنگ شناسی، تحلیل‌های فرهنگی را به امری دشوار بدل کرده است. هنگامی که پدیده‌ای خاص محور مطالعه قرار نگیرد، فرهنگ شناسان و جامعه شناسان یک سری اصول کلی را در مطالعات و تحلیل‌های خود لحاظ کرده و اعلام رأی می‌کنند اما زمانی که پدیده‌های مهم در جامعه شکل می‌گیرد که کنش‌های عام و خاص متفاوتی را در مسیر عادی جامعه تولید می‌کند، دیگر نمی‌توان از اصول کلی تبعیت کرد. پدیده ترور و سپس تشییع سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در دی ماه سال ۹۸ یکی از همان پدیده‌هایی است که مسیر تحلیل فرهنگی را تغییر می‌دهد. زمان این اتفاق زمانی است که بسیاری معتقدند اعتماد عمومی به حاکمیت و مقبولیت عام نظام دچار افول شده است. انسجام اجتماعی کاهش و گسست نسلی در میان نسل‌های معتقد به انقلاب قابل مشاهده است. و حتی برخی می‌گویند دینداری نیز با چالش جدی مواجه شده است. ناگهان ترور فرمانده ای کاریزماتیک، قدرتمند و معنوی به مهم‌ترین خبر جامعه تبدیل می‌شود. در همه گفتگوها و گفتمان‌ها صحبت از این اتفاق است. اختلافات سیاسی و گلایه‌های اقتصادی در پشت سر این حادثه قرار می‌گیرد. این تشییع به طور کل تحلیل‌ها را دگرگون می‌سازد؛ تحلیل‌هایی که تاکنون فرهنگ امروز کشور را مملو از مشکلات و سرخوردگی‌ها می‌دانست. حضور همه مردم با سلیقه‌ها و افکار متفاوت مؤلفه تأثیرگذار غیر منتظره‌ای در تحلیل فرهنگی پدیده تشییع سردار است. «بازگشت فرهنگی» که در تشییع سه روزه رخ می‌دهد، همان اثری است که فرهنگ شناسان نمی‌توانند آن را تحلیل کنند مگر اینکه روش تحلیل خویش را تغییر دهند. بهترین راه برای جلوگیری از «غافلگیری تحلیلی» در این رخدادها توجه به ماهیت فرهنگ است. در پدیده‌هایی مانند تشییع عظیم سردار سلیمانی یا پیاده روی اربعین قسمتی از فرهنگ تبلور پیدا می‌کند که گویی از منشأ دیگر می‌جوشد. از عاملیت انسان‌ها، تکنولوژی، تغییرات جهانی یا مانند اینها بر نمی‌آید بلکه اشاره به قسمتی از فرهنگ دارد که در وجود آدمی نهادینه شده و متصل به منشأ فرهنگی لایتغیر ثابتی است که در بزنگاه‌ها بروز دارد. این معرفت مشترک حتی اگر کمرنگ شود، محو نمی‌شود. همین‌جاست که باید بگوییم انسان هیچگاه در نقطه صفر فرهنگی نایستاده است. بلکه انسان با یک فرهنگ درونی که اشاره به یک ذات و اصل خدایی دارد در پدیده‌ها کنشگری می‌کند. پدیده‌هایی مانند سردار سلیمانی به فرهنگ شناس می‌آموزد که تحلیل خود را مبتنی بر برساختگی صرف فرهنگ قرار ندهد. این پدیده‌ها به مثابه دستگاه انتقالِ لایه‌های باطنی و ذاتی و به ودیعه نهاده شده فرهنگ، از جایگاه پنهان به لایه‌های رویی و نهان فرهنگ عمل می‌کند. اینجاست که دیگر به راحتی نمی‌توان از معضلات فرهنگی صحبت کرد چراکه فرهنگ عمومی که در بستر پدیده مذکور پالایش می‌شود، آغاز دوباره برای فرهنگ است. @Ahmad_olyaei
گزارش وضعیت دینداری ایرانیان-1397.pdf
4.14M
اختلاف لایه دینداری اعتقادی و لایه دینداری کنشی و رفتاری موضوع اصلی است که باید بدان پرداخته شود. یعنی شکاف نظر و عمل. عمده ی نظرسنجی های دینداری نشان می دهد که اعتقاد (لایه درونی فرهنگ) عموما امتیاز بالایی دارد اما کنش (لایه بیرونی فرهنگ) امتیاز پایین تری می گیرد. فارغ از نتیجه گیری ها و تحلیل هایی که می توان از این اختلاف و شکاف بدست آورد، مهم ترین نکته این است که گاهی ممکن است لایه بیرونی از لایه درونی تأثیر نپذیرد. لذا می بینیم افراد زیادی که نماز نمی خوانند اما به خدا معتقدند. حتی به معاد و عذاب هم معتقدند. نکته قابل استفاده این است که در مواجهه با افرادی که کنش دینی ندارند باید مراقب بود که به لایه درونی و اعتقادی آن ها شک نکنیم چرا که ممکن است این شکاف نظر و عمل و لایه های درونی و بیرونی فرهنگی حاصل عوامل غیر معرفتی مانند رسانه، شرایط اقتصادی، شرای محیطی، گروه همسالان، گروه های مرجع و ... باشد. @Ahmad_olyaei