✍ بنظر می رسد هر دو عکس را یک جبهه فکری کار کرده است؛ و در هر دو عکس نوعی سوءبهرهبرداری وجود دارد. هر نامزدی که طی فرایند قانونی و با رأی مردم رئیس جمهور شود، رئیس جمهور این کشور خواهد بود و ان شاءالله کشور در مسیر پیشرفت خود حرکت خواهد کرد اما باید مراقب بود «اخلاق» در این رقابت ذبح نشود. جبهه خودی اهل رقابت است اما اهل بیاخلاقی نیست. رئیسجمهور فقید و شهید نیز اخلاق را هیچگاه نباخت.
پ.ن؛ اساسا آدم های درون دو عکس موضوع این نگاشته نیستند، موضوع، سه گانه انتخابات، اخلاق و رسانه است.
@ahmad_olyaei
#مصاحبه
🎙موضوع؛ «حضور مردم در تشییع رئیسجمهور و تحلیلها»
🔸چرا برخی تحلیلگران اجتماعی از این حضورها غافلگیر میشوند؟
🔹چه عوامل معرفتی و غیر معرفتی بر تحلیل جامعهشناس مؤثر است؟
🔸مردم عوام هستند یا خواص؟
🔹آیا تشییع میلیونی دو روحانی دلیلی بر عدم افول مرجعیت روحانیت نیست؟
🗞روزنامه ایران
🗓 ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
🌐لینک یادداشت در روزنامه ایران👇
🔸https://irannewspaper.ir/8477/30
🔹https://irannewspaper.ir/8477/30/92702
@ahmad_olyaei
#بازنشر
#مصاحبه (این مصاحبه سال گذشته بمناسبت رحلت حضرت امام رحمت الله علیه انجام شد)
"چرا استقرار عدالت اجتماعی یکی از محورهای جدی نظام فکری امام خمینی (ره) بود؟"
🔸اندیشه عدالت اجتماعی حضرت امام خمینی قدس سره؛ به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی
🎙احمد اولیایی
لینک مطالعه در خبرگزاری ایکنا؛ https://iqna.ir/00HOU5
۱۴۰۲/۳/۱۴
@ahmad_olyaei
#مصاحبه
«امام خمینی ره، انقلاب اسلامی و عدالت اجتماعی»
🔹 امام رحمت الله علیه چگونه به مسأله عدالت هویت بخشید؟
🔹 رابطه انقلاب اسلامی و عدالت چگونه است؟
🔹چرا اندیشمندان اسلامی بعد از انقلاب به مسأله چگونگی عدالت پرداختند؟
🔹مقام معظم رهبری چگونه گفتمان عدالت را تقویت کردند؟
🔹وضعیت عدالت اکنون چگونه است؟
🌐 سایت الف
🎙احمد اولیایی
🗓 ۱۵ خرداد۱۴۰۳ (بمناسبت رحلت حضرت امام)
◀️مطالعه در سایت الف؛
https://www.alef.ir/news/4030315009.html
@ahmad_olyaei
✍احتمالا در افواه عمومی، همه قالیباف و جلیلی را در جبهه انقلاب می دانند یا حداقل در این انتخابات اینگونه اعتبار می کنند. خب پس اگر قرار باشد به یکی رای دهیم به کدام بهتر است؟
بنظر می رسد معنای اینکه هر دو در جبهه انقلاب هستند، این است که از شاخص های کیفی مانند انقلابی، ضد فساد بودن، استکبار ستیز بودن، تمدنی بودن، و مانند آن باید اکنون عبور کرد. نه به این معنا که این شاخص ها را کنار بگذاریم، بلکه عبور به این معنا که هر دو، سطح قابل قبولی از شاخص های کیفی را دارند.
پس از این عبور، باید به سمت شاخص «کارنامه» و «رزومه ی متناسب با پست رئیس قوه مجریه (اجرا)» رفت که آنوقت اتفاقا تعیین مصداق راحت تر و واضح تر است. انتخاب سخت نخواهد بود.
https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1718017821526443276
@ahmad_olyaei
هدایت شده از مطالعات عدالت اجتماعی
📣کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» از چاپ خارج شد.
🔹کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» اثر تازه حجتالاسلاموالمسلمین احمد واعظی در عرصه عدالت اجتماعی از چاپ خارج شد.
🔸این کتاب حاصل فصل اول درسگفتارهای عدالت اجتماعی است که توسط گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز ۱۴۰۲ با ارائه استاد واعظی برگزار گردید.
🔹بررسی وضعیت عدالتپژوهی در فکر فلسفی و تفکر فقهی معاصر و ارزیابی رهاوردهای متفکران اسلامی در این عرصه مقدس از اهداف اصلی این کتاب است.
🔸کتاب عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر که در چهارده گفتار تنظیم شده است، در صدد است اطلاعات و تحلیلهای ارزشمندی را در باب گستره عدالتپژوهی و مباحث عدالت اجتماعی و نظریههای عدالت متفکران غرب در کنار دیگر گفتارهای تکمیلی درباره نظریه های معاصر عدالت را در اختیار علاقمندان جدی مطالعات این حوزه قرار دهد.
🔹پیشتر با کتاب های «نقد و بررسی نظریههای عدالت»، «مطهری و عدالت»، «جان رالز؛ از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی» و «بازاندیشی عدالت اجتماعی؛ چیستی، چرایی، قلمرو» در عرصه عدالت اجتماعی از حجت الاسلام احمد واعظی استاد تمام فلسفه دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام آشنا شده بودیم.
🔸کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» را می توانید از نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و فروشگاه بوستان کتاب تهیه کنید.
https://eitaa.com/edalateejtemaei
#یادداشت
«دو وجه تقلیل گرایی در فهم معنای مردم»
#روزنامه_فرهیختگان
👇مطالعه یادداشت در سایت روزنامه فرهیختگان:
🌐https://farhikhtegandaily.com/page/253096/
@ahmad_olyaei
#هماندیشی
🌀هماندیشی «شکوه انتخابات»
🔸هم اندیشی سبک خوبی برای جمع آوری ایدهها و نکات مهم است. ارائههای کوتاه فرصت بیان کلیات را از ارائهدهنده میگیرد و برای مخاطب نیز آورده بیشتری دارد.
🔹این هماندیشیها ممکن است دانش کاملی را منتقل نکند اما پرسشها و ایدههایی را طرح میکند که قابلیت گفتگو و تعمیق داشته و همچنین موضوعات متعدد متناسب پایان نامه و رساله برای دانشجویان و طلاب علاقمند تولید میکند.
🔸مشارکت حضوری به آدرس قیدشده در پوستر و مجازی از طریق لینک زیر؛
🌐dte.bz/cptconf
📆زمان:چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
⏰ساعت ۹ تا ۱۲
@ahmad_olyaei
🔰میزگرد انتخاباتی
💢موضوع:«نقش رئیس جمهور در هویت اجتماعی»
🔺«دولت و ادراک عدالت اجتماعی»
🔸زمان: چهارشنبه ۳۰ خرداد ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰
▫️ادمین ثبت نام: @adminssoq
@ahmad_olyaei
احمد اولیایی
#هماندیشی 🌀هماندیشی «شکوه انتخابات» 🔸هم اندیشی سبک خوبی برای جمع آوری ایدهها و نکات مهم است. ار
ارائه مواجهه فرهنگی با انتخابات.mp3
14.71M
#صوت
🔹ارائه در هماندیشی «شکوه انتخابات»
موضوع: مواجهه فرهنگی با انتخابات
@ahmad_olyaei
«به بهانه ماجرای فاضلی»
🔹ماجرای فاضلی در میزگرد فرهنگی را همه دیدند یا خبر آن را شنیدند. چند نکته بنظرم میرسد که شاید بتوان پیرامون آن ها بیشتر گفتگو کرد؛
۱. جریان روشنفکری که از قبیل فاضلی آن را در بخشی از جامعه نمایندگی میکنند همان روشنفکری است که رهبری میفرماید در ایران، بیمار متولد شده است. روشنفکری که اکنون به نهایت بلوغ خود رسیده است! بلوغی که مشاهده کردید.
۲. علم دینی دقیقا نقطه مقابل همین جامعه شناسی وارداتی ست که جامعه شناس متخلق را از جامعه شناس غیرمتخلق جدا می کند.
۳. رابطه علم و عمل، خود را در بزنگاه عصبانیت و هجمه غرائزی مانند خشم نشان میدهد. آیا عالِم، در لحظه می تواند بار علم خود را برداشت کند یا در همان لحظه، گویی انسانی خالی از پشتوانه علم و حلم می شود؟!
۴. پس از تولد دوباره ظریف و کنش خاص فاضلی و دیگر مسائل این طیف، اگر مردم ما مجددا این ها را انتخاب کنند، با پرسش بزرگی مواجهیم که در مسیر تربیت سیاسی و جامعه پذیری سیاسی، اساسا جبهه انقلاب چه کرده است که مردم اینگونه انتخاب می کنند با اینکه رفتار و عملکرد منتخبان قبلی خود را به عینه دیده و تجربه کرده اند؟! تلاش برای تربیت سیاسی، البته ربطی به پذیرش لوازم مردمسالاری ندارد. در عین حال که باید به لوازم مردمسالاری پایبند بود، باید برای تربیت سیاسی مردم نیز کوشید.
۵. اخلاق در داوری حکم میکند چرایی یک کنش از جایی که محرکها طرف را وادار به تحریک میکنند نیز بررسی شود. بنظر میرسد اولا قرار نبود برنامههای کارشناسی به مناظره تبدیل شود و دوما بحث روی اشخاص برود. ضمن اینکه تلهگذاری برای افشای شخص در تلویزیون هم شاید غیراخلاقی باشد. این را نه برای تطهیر فاضلی بلکه برای یکطرفه به قضاوت ننشتن عرض کردم. و الا بیان شد که کنش فاضلی به هیچ وجه توجیه ندارد.
۶. یکی از نگرانیها این است که وقتی کنش اهل علم و بزرگان پنجاهساله یک جریان این باشد، کنشهای ساختارشکنانه و حتی غیرانسانی پاییندست این جریان چه خواهد بود؟! بخشی از این نگرانیکه به واقعیت پیوست را در فتنههای گذشته در مصادیقی مانند آتشزدن خودروها و کشتن وحشیانه انسانها در خیابان دیده ایم.
🔸پدیده های اجتماعی اتفاق میافتند و میگذرند. اما گفتگوی تحلیلی و گفتمانی پیرامون آنها میتواند بعضا مفید باشد بشرط آنکه پرسشها درست طرح شوند.
@ahmad_olyaei
«یک پرسش مهم و البته مغفول در یافتن اصلح»
🔹مناظرات و میزگردها عموما در عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مانند آن برگزار میشود و حال آنکه یک پرسش مهم در قوه مجریه و دولتی که اتفاقا در ایران، خیلی بزرگ است، وجود دارد؛ «شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری، این دولت بزرگ را چگونه اداره می کنید؟ نه ناظر به عرصهها، بلکه خود این دولت به مثابه سازمان عظیم را؟»
🔸این پرسش را برای فهم بهتر میتوان به سوال_مثالهای زیر خرد کرد؟
_ ایده شما برای ارتباط موثر با کارکنان دولت چیست؟
_ رفتار سازمانی شما چگونه خواهد بود؟
_ با کارمندانی که از نظر گفتمانی با شما مخالفند، چگونه برخورد میکنید؟
_ آیا میدانید اراده رئیس دولت تا به پاییندست دولت برسد میتواند با چه موانعی روبرو شود؟
_ در میان میلیونها کارمند دولت، «دستور» تا چه میزان کشش دارد؟
_ آیا میدانید اگر تعدادی از کارمندان فقط در ارجاع نامه های شما چند روز تعلل کنند، چه اتفاقی در نتیجه میافتد؟
_ گروههای ذینفوذ و گروههای ذینفع در وزارتخانهها و استانداریها را چگونه مدیریت میکنید؟
_ تضادهای میان کارکنان دولت را چگونه مدیریت میکنید؟
_ مثلا میدانید دو مدیر کل استانی اگر به تضاد بخورند اساسا اراده شما در یک ایده متوقف میشود؟
_ شکاف مهارتی کارکنان دولت را چه می کنید؟
_ در طول چهار سال، چقدر میتوانید کارمندان این دولت عظیم را جابجا، اخراج، مواخذه یا تنبیه کنید؟
_ چه مقدار همترازی میان کمالگرایی شما با کمالگرایی کارکنان دولت لازم است تا شما موفق شوید؟
_ «عدم قطعیت» یعنی نامطمئن بودن برخی کارکنان به ایدههای شما. میدانید عدم قطعیت چه مقدار کار شما را کند میکند؟
_ میدانید که کارمند قوی، ایده دارد و ممکن است مقابل ایده و دستور شما براحتی مطیع نباشد و کارمند بیایده هرچند مطیع است اما اساسا کاربرد ندارد. با این دوگانه چه میکنید؟
_ «برنامه ریزی بیش از حد» چه مقدار مخل حرکت دولت خواهد بود؟
_ اساسا چهار سال مدیریت دولت با میلیون ها کارمند، چقدر وقت برای تحولگرایی شما باقی میگذارد؟
_ساحت اجرا، چه بایسته هایی دارد؟
🔹اینها فقط بخشی از گره های عادی و پیشروی رئیسجمهور در اداره دولت است.
🔸بنگرید ببینید کدامیک به این پرسشها پاسخ بهتر و البته برآمده از تجربه دارند؟ «اداره» نوعی تجربه زیسته میخواهد.
@ahmad_olyaei
احمد اولیایی
#هماندیشی 🌀هماندیشی «شکوه انتخابات» 🔸هم اندیشی سبک خوبی برای جمع آوری ایدهها و نکات مهم است. ار
انعکاس ارائه «مواجهه فرهنگی با انتخابات» در روزنامه ایران
https://irannewspaper.ir/8492/23/94144
@ahmad_olyaei
#همایش_انتخاباتی
#جهاد_تبیین
🔹 یکشنبه ۳تیرماه ساعت۱۵:۳۰
🔸سالن کنفرانس پردیس شهید باهنر اراک
🔻با همکاری بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🔻برشی از محفل نخبگانی مدرسه نگاه پیرامون انتخابات ۱۴۰۳ با عنوان معادله جمهور
▪️"مردم" گزینشی نیستند!
انتظارت ما از رئیس جمهور دچار افراط و تفریط شده است
🆔 https://eitaa.com/sch_negah/1539
@ahmad_olyaei