eitaa logo
احمد اولیایی
526 دنبال‌کننده
204 عکس
53 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اعتراضات، بدن، شکاف نسلی 1⃣ تحلیل دکتر آرش حیدری از اعتراضات 2⃣ پاسخی اجمالی به صحبتهای وی توسط حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی ؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57 @Ahmad_olyaei
🔰 کتاب «درباره عدالت فرهنگی» روانه بازار نشر شد 🔹این کتاب به قلم احمد اولیایی در ۳۷۵ صفحه به همت انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع) به چاپ رسید. 🔸 کتاب حاضر در صدد است مبانی عدالت فرهنگی را واکاوی کند، لذا پس از عبور از پنج پرسش مهم در عدالت و فرهنگ، به تصویر عدالت توزیعی، فرایندی و ترمیمی در فرهنگ می پردازد. 🔹تأملات معرفت شناختی عدالت فرهنگی بخش بعدی و مهم کتاب است که خواننده را آماده خواندن معیارهای عدالت فرهنگی می کند. در پایان کتاب نیز ورود اجمالی به عدالت فرهنگی از منظر اسلام از نظر خواننده می گذرد. 👈 علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) مراجعه و یا از طریق تلفنی با شماره ۰۲۵۳۲۱۳۶۶۲۱ تماس حاصل کنند؛ همچنین نسخه الکترونیک این کتاب در کتابخوان همراه پژوهان به آدرس http://dte.bz/8jBR8 قابل دریافت است. @Ahmad_olyaei
"چالش‌های عدالت جنسیتی را باید از مسیر فرهنگ حل کنیم" 🎤مصاحبه شونده: احمد اولیایی 📠خبرگزاری مهر لینک مصاحبه: https://mehrnews.com/xYjD8 @Ahmad_olyaei
عنوان: تأملاتی معرفت شناختی در باب عدالت فرهنگی نویسندگان: احمد اولیایی-احمد واعظی نشریه اسلام و مطالعات اجتماعی سال هشتم زمستان 1399 شماره 3 (پیاپی 31) لینک دانلود: https://b2n.ir/e04007 @Ahmad_olyaei
صوت ارایه احمد اولیایی در دوره عدالت اجتماعی؛ https://b2n.ir/a12329 @Ahmad_olyaei
🔻تعمیم، تقلیل و تعجیل؛ مثلث خطای تحلیلی در وقایع اخیر ▫️کشور اخیرا روزهای پرتلاطمی را سپری کرده است و فارغ از وقایع و حوادث و اصل ماجرا، شاهد تحلیل های مختلف از کنشگران رسانه ای و تحلیلگران سیاسی-اجتماعی بوده ایم. بنظر می رسد در بعضی از تحلیل ها حداقل یکی از سه اشتباه «تعمیم»، «تقلیل» و یا «تعجیل» رخ داده است. 1⃣ تعمیم (overgeneralization)؛ خطای شناختیِ تعمیمِ افراطی یکی از خطاهای ادراکی است که در هنگام استدلال می تواند فرایند استدلال و نتیجه گیری را مختل کند. این خطا باعث شده بود برخی از گزاره های تعمیمی مانند «همه ناراضی هستند» یا مانند «کل دهه هشتادی ها از دست رفته اند» و شبیه این ها در میان تحلیل ها دیده شود و حال آنکه اساسا استفاده از کلمه همه یا هر کلمه ای که تعمیم بدون دلیل بدهد در تحلیل غلط است. رهبر معظم ضمن بیانات خود با مجلس خبرگان در شهریور 97 این خطا را اینگونه تبیین می کنند: "امّا اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنونده‌ی انتقاد به تعبیر رایج، بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، این‌جوری نباید انتقاد بکنیم". 2⃣ تقلیل(reducing)؛ این که همه ی علل حوادث این روزهای گذشته و را به عمومی و عملکرد نظام دهیم یک خطای ادراکی دیگر است. هیچ کس نمی تواند منکر بعضی ضعف ها در اداره کشور شود اما مهم ترین بخش ماجرا و علت اصلی وقایع اخیر را باید در این عبارت جستجو کرد: «بنده بصراحت میگویم این برنامه‌ریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند»(بیانات در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح،11/7/1401) 3⃣ تعجیل (acceleration): این خطا نیز یک است بدین معنا که فرد برای تسریع در رسانه ای یا اجتماعی به طور طبیعی همه اطراف قضیه را نمی بیند. مقام معظم رهبری به این خطا هم اشاره کردند: «... ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد...» ✍ حجت الاسلام احمد اولیایی ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی ؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 @Ahmad_olyaei
نشست علمی شبکه های اجتماعی و پیامدهای تمدنی «فرصت‌ شبکه‌های اجتماعی را نادیده نگیریم/ پیدایش ملت مجازی در آینده» https://iqna.ir/00GsJb 🌐@ahmad_olyaei
این روزها مطالعات پیرامون دهه هشتادی ها رونق گرفته است. این نشست توسط سازمان تبلیغات اسلامی و برای مدیران سازمان برگزار می شود. 🌐 @ahmad_olyaei
«خودنمایی هویت های دیجیتالی» 📡 خبرگزاری ایکنا ⏳۲۱ آبان ۱۴۰۱ مشروح؛ 🌐 https://b2n.ir/y62487 @ahmad_olyaei
بخشی از خبر و محتوای نشست حکرانی در قرآن👇 اما در عدالت اقتصادی، دو تفاوت وجود دارد؛ اول اینکه جنس مواهب و خیرات اجتماعی، جنس مادی است و خصوصیت دیگر این است که محدودیت‌پذیر است تا قبل از پایان یافتن توزیع شود اما در عرصه فرهنگ، منابع ما از این جنس نیست. در فرهنگ به دنبال توزیع کدام خیر و موهبت اجتماعی هستیم؟ در اینجا ایده، خلاقیت، هنر، تفکر، تاملات، تولیدات ذهنی و امثالهم، محل توزیع هستند و در این زمینه محدودیت هم وجود ندارد و از جمله به تعداد آحاد ملت می‌توانیم تولید فرهنگی داشته باشیم. تفاوت دیگر این است که در عدالت اقتصادی، منابع و خیرات، در اختیار حاکمیت‌ها است و از جمله یارانه، انرژی، برق، گاز و .. دست حاکمیت است لذا مردم منتظر هستند تا توزیع اتفاق بیفتد اما در فرهنگ، منابع، لزوماً‌ در اختیار حاکمیت‌ها نیست چراکه مردم تولید‌کننده فرهنگ هستند. مشروح: https://b2n.ir/n59457 @Ahmad_olyaei
سلام به دوستان جدید الورود می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل حضور شما علاوه بر اینکه دلگرمی حقیر است می تواند مرا در آموختن یاری رساند... اگر مایل بودید دیگران را برای تشویق به حضور در این کانال تشویق کنید https://eitaa.com/joinchat/2007760980Cc2ad62de27 @Ahmad_olyaei
نشست تخصصی《چیستی و نحوه وجود فرهنگ: نگرش نوین به فلسفهٔ فرهنگ》به همت پژوهشکده فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و مرکز همکاریهای علمی و بین‌الملل) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) (گروه فرهنگی تمدنی) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود: ◀️سخنرانان: حجج اسلام استاد سیدیدالله یزدان‌پناه، استاد علی اکبر رشاد، استاد حمید پارسانیا. ◀️دبیر نشست: حجت الاسلام دکتر مسعود اسماعیلی ☑️روز: پنج‌شنبه 🗓تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۲۶ 🕧ساعت: ۱۵ الی ۱۷:۲۰ 🏢پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، سالن اجتماعات امام حسین علیه السلام 🌐 لینک حضور در جلسه dte.bz/scscenter @Habibollah_Babai @ahmad_olyaei
در موضوع عدالت جنسیتی «...یک زن اگر نگاهش به زنانگی از جنس نگاه فعال باشد، خودش را عامل بسط عدالت جنسیتی می‌داند. ولی اگر نگاهش منفعل باشد، دائماً به ادراک زنانگی شکل گرفته در جامعه‌ی خودش کمک می‌کند و عامل بسط عدالت جنسیتی را افراد دیگری می‌داند...» مشروح در لینک؛ 🌐 https://b2n.ir/q60979 @ahmad_olyaei
✅"جلسه ای صرفا برای شنیدن" موضوع دهه هشتادی ها یا نسل z یا زومرها اکنون موضوع محافل علمی و سیاستگذاری ست. ما هم به نوبه خودمان جلسه ای صمیمی برگزار کردیم با هشت دهه هشتادی ... جلسه ای صرفا و صرفا برای شنیدن. در پارک و به صرف شام... گفتیم در کنار تصمیمات انتزاعی و برگزاری نشست های علمی و ... اساسا برویم و ببینیم این نسل چه می گویند؟!!! ◀️انعکاس تمام گفتگوها در یک پست مقدور نیست اما به طور خلاصه آورده هایی از این گفتگوی صمیمی عرض می کنم؛ 1- اصل برگزاری و دعوت از این دوستان بسیار برایشان لذت بخش بود گویی به ایشان اهمیت داده شده. 2- پدران این دوستان بعضا زنگ زدند و تشکر کردند. 3- عدم درک شدن، عدم شنیده شدن، عدم دیده شدن، نداشتن آینده، نداشتن امید و ... تقریبا در بسیاری از آن ها ادعای مشترک بود. 4- فهم ما این بود که؛ _هویت مستقری ندارند یا ضعیف است. _آزادی عمل بسیار می خواهند. _سهمی از حضور در تصمیم گیری های کلان می خواهند. _عدم نظارت را بیشتر می پسندند. ⬅️اما نسلی پر تحرک، پر ایده، فهیم، دارای انرژی، دارای مهارت (آی تی- زبان- هنر و ...) هستند که اگر سهیم شوند می توانند مشارکت فعالی داشته باشند. پ.ن: در این جلسه من در کنار دکتر حبیب الله بابایی، دکتر سید محمدکاظمی و دکتر رسول نوروزی شنونده بودیم. گاهی ورود هایی با سوال یا نکته داشتیم تا فضا گرم شود. https://eitaa.com/ahmad_olyaei
✍️ احمد اولیایی 🔸کتاب از دریچه عدالت فرهنگی ◀️به مناسبت 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی «ایرانی ها کتاب نمی خوانند»... این، گزاره ای ست که دائما می‌شنویم. اما به دلایل و عوامل آن خیلی توجه نمی شود. شاید بهترین عینک برای کشف واقعیت دنیای کتاب در ایران امروز عینک عدالت فرهنگی باشد. عدالت فرهنگی در مورد توزیع خیرات و مواهب فرهنگی صحبت می کند. 🔹کتاب به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی برآمده از کنش فرهنگی نویسنده (ایده، هنر، تفکر، اندیشه) پیامی را برای خواننده تولید می کند و خواننده که در ظاهر مصرف کننده این کالای فرهنگی ست در واقع با دریافت پیام آن کتاب، پیام را در قالب رفتار، تجدید فکر، احیای اندیشه و ... بازتولید می کند. این چرخه آنقدر مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت. حال، آیا در مقوله کتاب، عدالت فرهنگی برقرار است؟ 🔶عامل (agent) بسط عدالت هم حاکمیت است و هم مردم. سهم حاکمیت عمدتا در فقره کتاب، ساختاری ست. ایجاد فرایند عادلانه تولید، افزایش تولید (طبق معیار اتحادیه بين المللي انجمن‌هاي کتابداري بايد به ازاي هر باسواد حداقل يک و نيم جلد کتاب در کتابخانه‌هاي عمومي وجود داشته باشد)، ممیزی عادلانه، توزیع عادلانه کاغذ، پایین آوردن قیمت تولید کتاب، افزایش کتابخانه های عمومی کشور(مطابق سند چشم‌انداز اعضاي کتاب‌خانه‌هاي عمومي ايران بايد تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰ ميليون نفر برسد. برای رسیدن به چنین موقعیتی لازم است استفاده کنندگان از کتابخانه‌هاي عمومي تقريبا ۲۰ برابر شوند) و ... از جمله اقدامات ساختاری لازم است. اما نکته ای در عدالت پژوهی وجود دارد که اینجا نیز باید بدان توجه کرد و آن معیار عدالت است. 🔹کتاب بر اساس چه معیاری توزیع شود؟ آیا تمام کتاب هایی که در کتابخانه های تهران ارایه می شود باید در کتابخانه های یکی از شهرستان های جنوب کشور هم ارایه شود؟ نیاز، حق، برابری، ایجاد فرصت های برابر همه از معیار های عدالت هستند. شاید اگر ما بر اساس نیاز های مردم یک منطقه، کتاب های مرتبط برای رفع آن نیاز را عرضه کنیم بنابر معیار نیاز به عدالت فرهنگی نزدیک تر شده باشیم. این یک بحث مختصر است برای نشان دادن این نکته که برابری عینی لزوما به معنای عدالت نیست. 🔸آنچه که مهم است کتاب فقط محتوای آن نیست که بگوییم با ebook یا مطالعه در فضای مجازی به اهداف کتابخوانی رسیده ایم. بلکه کتاب یک فرهنگ است. از دست گرفتن کتاب تا ورق زدن آن، از هدیه دادن کتاب تا مطالعه آن، همه یک فرهنگ است همانگونه که فست فود فقط یک غذا نیست بلکه یک فرهنگ است. @ahmad_olyaei
«حوزه و تلویزیون» 🔅دیروز ساعاتی با دوست خوبم «احسان مهدی» (عکس سمت راست پایین) مجری خوب کودک و دوبلور انیمیشن بودم. ◀️ هرچند فضای مجازی فراگیر شده اما تلویزیون همچنان پرمخاطب ترین رسانه دنیا و ایران است. حدود ۷۵ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می کنند و این آمار یعنی رسانه ای برای مردم با فرصت ها و البته تهدید های فراوان. 🔶بنظرم حوزه قدر این فرصت را نمی داند. اندیشه ورزی و تولید محتوا بدون امتداد رسانه ای ابتر است و تقریبا دفن می شود. تلویزیون می تواند بهترین ابزار این امتداد برای حوزه به عنوان نهاد دین باشد. 🔹چند سال پیش به عنوان سردبیر در برنامه کم نظیر «سرسفره خدا» حضور داشتم. کسانی که فرزند سه چهار ساله تا چهارده پانزده ساله دارند قطعا این برنامه را در سحرگاه ماه رمضان از شبکه پویا دیده اند. برنامه ای که پربیننده ترین برنامه سحرگاهی تلویزیون شد. حضور من به عنوان یک طلبه اساسا با دغدغه امتداد رسانه ای محتوای دینی بود که در حوزه و قم آموخته بودم. ✔️تا آنجا که مطلعم و ارتباط دارم همچنان تلویزیون مشتاق این حضورهاست. حوزه و به طور کل دغدغه مندان دینی باید حرکت کنند و با تلویزیون ارتباط بگیرند و به این رسانه پر مخاطب کمک کنند. پ.ن: ۱. عکس بالا نمایی از برنامه. ۲. عکس سمت چپ نشست خبری عوامل است که در سمت چپ من آقای حمیدرضا عطارد تهیه کننده دغدغه مند برنامه ایستاده. فکر کنم سال ۹۸. ۳. یک مصاحبه هم همان سال ها در مورد حضورم در این برنامه با خبرگزاری حوزه داشتم که در لینک زیر قابل دسترسی هست؛ https://hawzahnews.com/x6cvw @ahmad_olyaei
توفیق حضور در سه قسمت از برنامه پنجاه قسمتی «گام دوم» تولید شده در شبکه قم را داشتم. 🔸قسمت اول این برنامه که در باب عدالت اجتماعی بود، امروز چهارشنبه ۲۵آبان ماه ساعت ۱۴ از شبکه قم پخش شد. 🔸در این قسمت از رابطه عدالت با فساد و اهمیت ادراک عدالت گفتم. لینک تماشا؛ https://telewebion.com/episode/0x526c19b دو قسمت بعدی این برنامه سه شنبه پخش می شود. @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
"هو کردن هر کسی که حرف تازه ای می آورد یکی از بزرگترین خطاهاست" تقریبا عمده اندیشمندان، این روزها «گفتگو» را یکی از گمشده های عرصه علمی، اجتماعی و فرهنگی می دانند. گفتگو و آزاد اندیشی البته چنان وادی حساس و منعطفی ست که می تواند هم یک نظام اجتماعی قدرتمند بسازد و هم می تواند بعضا مورد سوء استفاده قرار گیرد. لذا لازم است باید ها و نبایدهای آن رعایت شود ✅صوت فوق بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون این بحث است. https://eitaa.com/ahmad_olyaei
🔸امروز پنج شنبه ۲۶ آبان جلسه بسیار خوبی برگزار شد؛ نشست تخصصی «چیستی و نحوه وجود فرهنگ: نگرش نوین به فلسفهٔ فرهنگ» به همت پژوهشکده فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و مرکز همکاریهای علمی و بین‌الملل) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) (گروه فرهنگی تمدنی). 🔷فرهنگ همیشه مهم ترین ساحت حیات جمعی در میان ساحات دیگر بوده است چرا که انسان در فرهنگ انسان می شود یا از انسانیت فاصله می گیرد. وضعیت فرهنگی این روزها نیز حاکی از اهمیت این موضوع است. اما برای سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی لازم است نکات غامض و پیچیده فرهنگ حل شود. 🔹تلاش استاد سید یدالله یزدان پناه در تألیف کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ باعث شد ایشان و دو استاد گرانقدر دیگر یعنی استاد حمید پارسانیا و علی اکبر رشاد گرد هم آیند و در باب فرهنگ و این کتاب گفتگو کنند. ⬅️سالن هشتاد نفره دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام تقریبا پر بود. قرارگرفتن این سه استاد در کنار هم برای بسیاری جذاب بود. فارغ از تمام بحث های علمی طرح شده که اکنون فرصت بیانش نیست، دو چیز خیلی زیبا بود؛ یکی گفتگو و دیگری تواضع. گفتگوی سه استاد حوزه با یکدیگر که به خوبی پیش رفت و حس خوبی به حضار داد. و تواضع هر سه که آن هم برای ما آموزنده بود. @ahmad_olyaei
. روزها بی تو سخت جان‌کاه‌اند سهم دل‌های ما پریشانی است شک ندارم در این مصیبت‌ها چشم‌های تو نیز بارانی است ای علمدار رهبرم برگرد بی‌قراریم قهرمان عزیز دیده‌ای آتش دل ما را در غم و داغ آرمان عزیز کاش بودی و با صدای رسا وعدۀ انتقام می‌دادی دل ما را به وعده‌ای صادق باز هم التیام می‌دادی ✍️ هدیه به روح ملکوتی و بلندپرواز حاج‌قاسم سلیمانی صلوات @ahmad_olyaei
چه باید کرد؟َ! 🔸جامعه، امروز روزهای خاصی را می گذارند. این روز ها با تمام اغتشاشات، ناآرامی ها، خشونت ها و حتی بالاتر از اینها یعنی جنگ قبلاً هم در ایران عزیز تکرار شده و به لطف خداوند، هدایت امام و رهبری و سرمایه اجتماعی مردم پشت سر گذاشته شده است. اما این روزها فقط شاهد اغتشاش نیستیم بلکه اعتراضاتی هم وجود دارد. اعتراضاتی که ممکن است بعضی از آن ها وارد و قابل تأمل باشد. هیچ کس نمی تواند این اغتشاشات افسار گسیخته که این روزها با خون مردم و حتی خردسالان آمیخته شده و موج سواران در کمین، دیگر به صورت عریان سوار بر این ناآرامی ها شده، هم بر آن می دمند و هم ماهی خود را صید می کنند، را محکوم نکند اما هیچ کس هم نمی تواند بعضی کاستی ها را کتمان کند. بنظر می رسد اگر این اعتراضات رنگ و بوی اغتشاش نمی گرفت و در آرامش برگزار می شد احتمال افزایش معترضین هم وجود داشت اما حال که دیگر تبدیل به جولان تجزیه طلبان و داعش صفتان شده است، معترضین به کاستی های کشور که عاقلانه و صادقانه و دلسوزانه اعتراضاتی دارند، صف خود را جدا کرده اند و ترجیح می دهند زمانی در باب ایران صحبت کنند که به نفع دشمن و این اغتشاش تمام نشود. ◀️با ترسیم صحنه فوق، وظیفه چیست؟ آیا باید نسبت به هر دو ساکت بود و اقدامی نکرد؟ همه می دانیم که نهاد ها و بخش های امنیتی و نظامی مثل همیشه در صف اول مشغول آرام کردن اوضاع هستند و البته این حق است و باید ادامه داشته باشد اما بخش دیگر چه کند؟ در یک یادداشت و مقال نمی توان راه حل کامل و همه جانبه ارائه داد چراکه چالش ها و پیچیدگی های حکمرانی و جامعه داری مردان اندیشه ورز در همه حوزه ها و مجریان قوی در همه عرصه ها را می طلبد اما شاید بتوان یک یا دو راه حل برای کمک به حل مسأله در بحران ارائه داد. 🔷من این دو پیشنهاد را با شما به اشتراک می گذارم، ممکن است ایراد داشته باشد و ممکن است کمکی باشد به قدر وسع این قلم؛ 1- سریعا چند نفر از اغتشاشگران اصلی را که بنا بر قانون محارب هستند اعدام کنید. این می تواند بخش عمده ای از اغتشاشگران را سرجای خود بنشاند. این کار ناظر به آن بخش اغتشاشات است. حدود دوماه از اغتشاشات می گذرد و هیچ اجرای حکمی دیده نمی شود! لذا می‌بینیم که هشتگ پایان مماشات گسترش یافته است. 2- سریعا چند نفر از مسئولانی که در مسئولیت های مهم حضور داشته و دارند و بخشی از کاستی های موجود حاصل فعل یا ترک فعل آن هاست به دادگاه آورده و بررسی علنی کنید. این کار نیز ناظر به بخش اعتراضات است. آیا عملکرد هیچ مسئولی در وضعیت ارز، گرانی اجاره و مسکن، تورم، بورس و به طور کل کاستی ها تاثیر نداشته است؟! آیا امتداد این تأثیر، منجر به نارضایتی ها نشده است؟! 🔸هردو پیشنهاد متوجه قوه قضائیه است. قوه قضائیه می تواند با عملکرد سریع و دو جانبه (ناظر به اغتشاشگران با اعدام و ناظر به اعتراضات حقه با تشکیل پرونده چند مسئول) اوضاع ایران امروز را متفاوت کرده و بخش عمده ای از اعتماد به حاکمیت، امید به حل مسائل و ناامید کردن دشمن را احیا کند. گاهی سریع، دیر می شود... @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸همه می دانیم فضای مجازی به خصوص در این ایام، چه با ما کرده است. شاید اگر آینده پژوهی فناوری های سایبری و سنجش پیامدهای آن ها در دستور کار ما بود، کمی وضع بهتر بود. 🔹تجربه نشان داده است که جامعه علمی، به‌خصوص دینی و به‌خصوص حوزوی در برخورد با مانند متاورس، در مرحله اول وارد انکار می‌شوند. در مرحله دوم، وارد امتناع می‌شوند؛ یعنی می‌گویند به سمت این‌‌ها نروید. در مرحله سوم، وارد همکاری می شوند. 🔸متاورس (metaverse) ممکن است فعلا یک رؤیا یا یک ایده باشد اما اگر تحقق یابد، قطعا اوضاع طور دیگری خواهد شد. ◀️این فایل، صوت ارائه ام در نشستی با موضوع متاورس البته در سال گذشته است. خلاصه متن آن هم در این لینک قابل دسترس است؛ https://b2n.ir/q82375 @ahmad_olyaei
به بهانه جام‌جهانی 🔸ورزش شویی (Sportswashing) یک اصطلاح سیاسی_ورزشی ست. این اصطلاح که معنای نفی دارد به معنای سوء استفاده از ورزش برای کسب شهرت، سرپوش گذاشتن بر رسوایی های سیاسی یا فساد و ... از طریق میزبانی یک رویداد ورزشی، کمک مالی به تیمها یا مشارکت ورزشی می باشد. اما شاید بتوان فارغ از جعل این واژه برای این معنای منفی، آن را برای یک هدف مثبت مجددا جعل کرد. ◀️با این فرض، ورزش شویی می تواند استفاده از ورزش برای حل مسأله اجتماعی تلقی شود. 🔹این روزها ایران شاهد دو اتفاق است؛ یکی اغتشاشاتی است که بنظر می رسد وحدت مردم، آرامش ملی و لذت را دچار خدشه کرده و دیگری جام جهانی قطر. 🔶بسیاری از اندیشمندان مانند بریتبرس و هریس (Breitbarth & Harris) معتقدند فوتبال می تواند عاملی در ارتقای ارزشهای اجتماعی و کاهش تنش های اجتماعی باشد. فوتبال همان زبان مشترک است که فهم مشترک نیز به همراه دارد و جام جهانی اکنون به عنوان بزرگترین و مهم ترین رویداد فوتبالی جهان که شاهد صدها فوتبالیست و دست اندرکار و میلیون ها هوادار است این اشتراک زبانی و فهمی را را به اوج رسانده. هوادار که هم فوتبال بدان نیاز دارد و هم جامعه. 🔹از طرف دیگر بازی های ایران با دو دشمن سیاسی خود یعنی آمریکا و انگلیس بسیار حیثیتی و دارای چاشنی هیجان است. هیجانی که اگر مدیریت شود حتی در صورت باخت هم وحدت آفرین است چرا که جنس فوتبال و مقوله هوادار این قابلیت را دارد که ایرانی ها را در یک مسابقه در کنار یکدیگر قرار دهد. ورزش شویی عامدانه اما برعکس یعنی با رویکرد مثبت، درینجا می تواند بهره برداری حداکثری برای حفظ انسجام اجتماعی باشد. 🔸البته من فوتبال را به عنوان ورزش قهرمانی محصول دولت مدرن می دانم اما پیش از خروج از دولت مدرن ، نمیتوان آن را حذف کرد مانند رسانه و فضای مجازی. پس باید حداکثر بهره را برد. @ahmad_olyaei