eitaa logo
احمد اولیایی
629 دنبال‌کننده
244 عکس
67 ویدیو
9 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
دعوای آزادی و عدالت در فرهنگ ⬅️دعوای آزادی و عدالت و اینکه کدام یک مقدم است، یک دعوای قدیمی و البته ریشه ای می باشد. اگر به نظریه های عدالت مراجعه کنیم، خواهیم دید در نظر افرادی مانند هابز، هیوم و رالز، آزادی نسبت به عدالت در اولویت است. حتی این اولویت در نظر هیوم به قدری است که برابری کامل را محدود کننده آزادی های فردی می دانست. تلاش کانت نیز در عدالت بر دفاع از آزادی های فردی متمرکز شده است. رالز اما کمی معتدل تر در عین حال که یک آزادی خواه است اما مساوات طلبی را نیز جستجو می کند. در مقابل، جامعه گرایانی مانند سندل، عدالت مبتنی بر خیر جمعی را بر آزادی های فردی اولی می شمردند. ◀️این دعوا را می توان در فرهنگ به صورت ویژه تر بررسی کرد. چگونه می توان عدالت فرهنگی را بسط داد بدون اینکه آزادی های فرهنگی خدشه دار نشوند؟! بعبارت دیگر مرز تداخل و تغایر عدالت فرهنگی و آزادی فرهنگی کجاست؟ برای خاتمه دادن به دعوای آزادی فرهنگی و عدالت فرهنگی باید به سه پرسش پاسخ داد؛ یک. آیا می توان آزادی را بدون توجه به انسان شناسی تعریف کرد؟ بعبارت دیگر آیا نوع انسان شناسی و جایگاه انسان و غایت او در تعریف آزادی فرهنگی نقش خواهد داشت؟ دو. در صورت تعارض آزادی های فرهنگی، ملاک داوری یا برتری چیست؟ سه. ساز و کار تأمین آزادی های فرهنگی چگونه است؟ 🔹بنظر می رسد عدالت اساسا برای خاتمه دادن به تغایر، تضاد و کشمکش آزادی های فردی در تصاحب مواهب، خیرات، منافع و اختیار رفتارها و کنش ها آمده است. انسان عموما علاقمند به استفاده دائمی و حداکثری و بدست آوردن همه خیرات است و صدق این کلیت در همه افراد جامعه، تعارض و تقابل آزادی ها را به همراه خواهد آورد. این تعارض در کنار محدودیت مواهب و خیرات، عدالت را به عنوان بهترین راه برای حل مشکل، پیش روی ما قرار می دهد. این بحث در فرهنگ که مبتنی بر تصمیم و انتخاب است به مراتب قابل رویت تر است. لذا عدالت فرهنگی به نوعی حاکمیت بر آزادی های فرهنگی دارد. اما واضح است که این حاکمیت، باید پس از پاسخ گویی به سه پرسشی که پیشنهاد شد، اعمال شود. @Ahmadolyaei
💤در ابتدای دهه شصت خرید تلویزیون سیاه و سفید مستلزم احراز شرایط بود. این اطلاعیه، اطلاعیه شرکت پارس الکتریک (وابسته به سازمان صنایع ملی ایران) منتشره در 31 شهریور 1362در روزنامه اطلاعات است. ⏪زمانی دولت ها و حاکمیت ها می توانستند ابزار انتقال پیام را کنترل کرده، جلوی توسعه بستر های نشر را گرفته یا آن ها را بسط دهند. اما اکنون «پیام» و «محتوا» و به طور کل داده های رسانه ای تقریبا غیر قابل کنترل هستند. 🔹بهترین و کامل ترین راه مقابله با آسیب های بمباران داده در دنیای امروز، ایمن سازی مخاطب است. اساسا نمی شود کنترلی بر روی بیماری های جدید داشت بلکه باید به سمت واکسیناسیونی حرکت کرد که مردم ما را به «بلوغ مصرف پیام» برساند. در آنصورت دیگر نگرانی نخواهیم داشت. @ahmad_olyaei
کوچه های اشک.pdf
869.1K
کتاب کوچه های اشک ده روضه و مرثیه مستند شهادت حضرت فاطمه علیها السلام ویژه ایام فاطمیه قطع جیبی نگارش: حجت الاسلام الیاسی @elyasi_hadi @ahmad_olyaei
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این روزها در خلال اغتشاشات و به دلیل اتفاقات خاص سیستان و بلوچستان، بحث اختلافات مذهبی مجددا مطرح شده است. این مصاحبه کوتاه با خبرگزاری رسا انجام شده است. @ahmad_olyaei
هیات علی اکبر شهادت حضرت زهرا ۱۴۰۱.mp3
33.38M
(سلام الله علیها) سخنران: احمد اولیایی موضوع: انتخاب در زندگی شام شهادت، ۱۴۰۱ هیئت حضرت علی اکبر علیه السلام، قم. @ahmad_olyaei
«وقت شناسی» ⏺ موقعیتی را تصور کنید که فرزند شما در کوچه دعوا کرده است و اتفاقا مقصر هم بوده. پدر، برادر ها و بچه محل های طرف مقابل آمدند درب منزل شما به عنوان انتقام. از قضا آدم های دعوایی و خشنی هستند. سنگ پرتاب می کنند، عربده می کشند و فحش های ناموسی می دهند. ⏺ از طرف دیگر، شما میدانید پسرتان مقصر است و قصد تربیت او را نیز دارید. ⬅️اما سوال این است که آیا در آن لحظه که آنها هجوم آورده اند، شما می‌نشینید و به تربیت فرزند و یادآوری تقصیرات او مشغول می شوید یا میروید به تقابل با آن دار و دسته و حفظ خانه و خانواده تان؟! ◀️وضع ایران امروز به وضعیت فوق، شبیه است. زمانی که امپراطوری رسانه ای غرب، براندازان، منافقین، کشورهای سلطه طلب غربی، سرویس های جاسوسی دنیا، تجزیه طلبان و حتی بازماندگان داعش دست به دست هم در حال عربده کشی و حمله به ایران هستند، برخی بجای انرژی گذاشتن برای حفظ خانه، دنبال تبیین تقصیرات هستند؛ ⏮گاهی به قانون حجاب می پردازند، گاهی شبهه حقوقی در باب مجازات اغتشاشگران طرح می کنند، برخی از سکوت حوزه شکایت می کنند، عده ای به دولت می تازند، بعضی تحلیل جامعه شناختی از تقصیرات می دهند و ... . ⏺ دوباره برگردیم به وضعی که تصور کردیم؛ قطعا وقتی حمله کنندگان به خانه مان را ساکت کردیم، می آییم و فرزند خود را تربیت می کنیم تا تکرار نشود. ◀️الان نیز باید تمام انرژی را برای تقابل با دشمن گذاشت تا به در و دیوار و اهل خانه آسیب نرسد اما باید مواظب بود حافظه تاریخی مان پاک نشود و تربیت را فراموش نکنیم. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و أيُّ كَلِمَةِ حُكْمٍ جامِعَةٍ : أنْ تُحِبَّ للنّاسِ ما تُحِبُّ لنَفْسِكَ ، و تَكْرَهَ لَهُم ما تَكْرَهُ لَها ؟ ! امام على عليه السلام: چه سخن حكيمانه جامعى است اين سخن که: آنچه بر خود مى پسندى براى مردم نيز بپسند و آنچه براى خود نمىپسندى براى آنها نيز نپسند! @ahmad_olyaei
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای چند فوتبالیست که ۶۰۰ هزار نفر را کشت. @ahmad_olyaei
🔺 معاونت علمی و راهبردی ستاد مدارس مسجدمحور برگزار می کند: 🔴 سلسله نشست های تخصصی تعلیم و تربیت « نشست ششم » ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی 🔺عضو هیات علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔴موضوع جلسه: چالش عدالت آموزشی در ایران امروز 🕒 یکشنبه بیست و هفتم آذر ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ ✔️ لینک حضور در نشست : 🌐 https://event.alocom.co/class/devtest/6b09d948 🔵 @setad_org 🔵 @ahmad_olyaei 🔵 @edalateejtemaei
گونه‌های «سکوت» در حوزه‌های علمیه ✍حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی ۱. سکوت اعتراض (سکوت سیاسی) بدون شک برخی از سکوت‌های حوزه سکوت اعتراض به سیاست‌های حاکم بر جامعه است. البته برخی از این اعتراض‌های حوزه دلسوزانه و از روی صداقت و برخی نیز از سر حسادت و کینه است. البته برخی از معترضانِ سکوت‌کرده شاید ندانند امروزه سکوت‌شان فقط به رد یا نقد نظام و سیاست منتهی نمی‌شود بلکه به رد و نقد تشیع و بلکه اسلام نیز می‌انجامد. شکل‌گیری برخی از حرکت‌های الحادیِ متفاوت بعد از مهسا امینی نشان از همین نکته دارد که تفکیک نظام از دین یا از تشیع هرچند به لحاظ ذهنی متصور و ممکن است ولی به لحاظ واقعی و اجتماعی نامعقول و ناممکن است. ۲. سکوت در فشار ‌(سکوت روانی) در پی شکل‌گیری سکوت‌های معنادار و معترضانه در حوزه، سکوت دیگری شکل گرفته و آن «سکوت ترس» است، ترس نه صرفا از ترس و هراس از نهادهای امنیتی بلکه ترس از شبکه‌های علماییِ داخل حوزه است که با لابی‌گری‌های گوناگون افراد متفاوت از خود را از شبکه‌های خود می‌رانند و آنها را همه جوره در فشار قرار می‌دهند تا کسی در حوزه موضعی مخالف آنها نگیرد، و کسی هم اعلام رای موافق در همراهی با نظام نکند. ۳. سکوت در حاشیه‌ماندگی (سکوت تبعیض) نوع سوم سکوت، سکوت فرهیختگانی است که اهل فضل و دانش‌اند، لیکن چون فرصتی در اختیارشان گذاشته نمی‌شود و دعوتی از آنها صورت نمی‌گیرد و برای حل مسئله‌های نظام، نظرشان مسموع نمی‌شود، ناگزیر و از سر ناچاری حرف نمی‌زنند و یا نمی‌توانند حرف بزنند. در این بین مشکلی وجود دارد و آن عدم سکوت کسانی است که بیش از اندازه و در همه حوزه‌ها حرف می‌زنند. برای به حرف آوردن برخی از اهل سکوت، باید برخی از حرافان را ساکت کرد. ۴. سکوت خلوص (سکوت معنوی) جریانات زیاد و فضلای بسیاری نیز در حوزه هستند که هم بسیار فاضل‌اند و هم برخوردار از دانش اجتماعی و هوش تحلیلی بالا هستند و هم در مقام کنش‌گری بسیار بیش فعال‌اند ولی خلوص‌شان و عشق گمنامی‌شان اجازه نمی‌دهد که خود را اعلان و آشکار کنند. به عنوان فردی که تقریبا ۳۰ سال است در حوزه هستم و قریب به ۲۰ سال در دانشگاه‌های مختلف هم درس خوانده‌ و هم درس داده‌ام، سطح پیشرفت علمی، پژوهشی و اجتماعی در حوزه را بسیار جلوتر و پیشرفته‌تر و موثرتر از دانشگاه می‌بینم و تصورات قدیمی و کهنه از حوزهٔ امروز را اساسا صائب نمی‌دانم و ظرفیت‌های بالفعل، و نه بالقوه، حوزویان را در مقام تئوری‌پردازی و کنش‌گری اجتماعی بسیار بالا و بی‌بدیل می‌بینم. @Habibollah_Babai @ahmad_olyaei
🔹دوستان و پژوهشگرانی که مایلند بعضی آثار پژوهشی تولید شده در موضوع اعتراضات و اغتشاشات را ملاحظه کنند می توانند به فهرست زیر مراجعه کنند؛ 🔸کتاب ◀️سیاست های خیابانی اثر آصف بیات ◀️شبکه های خشم و امید؛ جنبش های اجتماعی در عصر اینترنت نگارش مانوئل کاستلز ◀️چرا انسان‌ها شورش می‌کنند؟ نوشته تد رابرت گر و ترجمۀ علی مرشدیزاد ◀️نظریه‌های انقلاب: وقوع، فرایند و پیامدها نوشته محمد حسین پناهی ◀️اعتراض سیاسی و تغییر اجتماعی نوشته چارلز آندرین، دیویدارنست اپتر ◀️حق بر اعتراض مسالمت آمیز در نظام بین الملل حقوق بشر نوشتۀ محمدرضا بنایی و سید رضا موسوی 🔸مقاله ⬅️خيابان و سياست؛ تجربه سياستی از جنس بازیگوشی در ایران نوشته محمد رضا تاجيک ⬅️اعتراضات و ناآرامی های دی ماه 1396 ؛ تحليلها و برآوردها نگارش ابراهیم حاجیانی و دیگران ⬅️تحليل اعتراض های سياسی دیماه 1396، نوشته مرتضی نوروزپور ⬅️تحلیل اعتراضات صنفی- اجتماعی اخیر در ایران (1396-1400) از منظر سیاست خیابان اثر خلیل الله سردار نیا ⬅️مهارت های فرماندهان یگان های ویژه نیروی انتظامی در کنترل اغتشاش های شهری اثر حمید بیرانوند ⬅️زمینه های نارضایتی و اغتشاشات در جامعه از نگاه اقتصادی اثر عاطفه غلامی ⬅️دیپلماسی سایبری عربستان سعودی در قبال ایران در بستر شبکه اجتماعی توییتر؛ مطالعه موردی اغتشاشات دی ماه 1396 اثر محمد رضا برزویی ⬅️عوامل موثر بر اعتراضات کارگری استان یزد سال های 1385 نوشته توحید عبدی ⬅️اعتراضات دی ماه 96 ازمنظر تئوری جامعه شبکه ای نوشته روح الله حسین پور ⬅️عوامل مؤثر در بروز بحران امنیتی در شهرهای ایران (کاربست نظریه محرومیت نسبی در تحلیل اعتراضات آبان 1398) نوشته محمد رضا قائدی ⬅️مقایسه گفتمان خبری سایت های فارسی زبان شبکه های العربیه و بی بی سی مطالعه موردی اعتراضات عمومی در بحرین نوشته سعید سرابی ⬅️فقر و جنبش های اجتماعی در ایران اثر پرویز پیران 📣نکته مهم: ✔️این آثار برای اندیشمندان و محققان توصیه می شود. ✔️همچنین معرفی این آثار به هیچ عنوان به معنای تأیید آن ها نیست. ✔️قطعا فهم کامل وضعیت و تصمیمات درست مبتنی بر مطالعات مبنایی دینی، نگاه راهبردی و مبانی انقلاب اسلامی خواهد بود. این آثار صرفا می تواند یک پیشینه پژوهشی و ادبیات نظری را پیش روی پژوهشگران قرار دهد. @ahmad_olyaei