eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
170 عکس
139 ویدیو
29 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح علیه اسراییل / این طلیعه فتح است. ↙️ متن پیام معظم له بدین شرح است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی کند «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل» احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی کند. ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحات که قرآن وعده می دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این است. در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾. اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسراییل را ریشه کن می کند و و امثال غزه را نجات می دهد و مقاومت را می پروراند و را با محشور می کند، آن فتح مطلق است . در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾ هیچ مقابلی ندارد. این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کارها را دیشب انجام دادند. بنازیم دستی که انگور چید ٭٭٭ مریزاد پایی که در هم فشرد اگر این می است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند. با دست این ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می برد و عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می برد. من مجدداً این بزرگواری را ، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم. غفر الله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2563254 📚 پیام تاریخ: 1403/01/26 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب، ساخته دست جمهوری اسلامیست؟!! ♨️ جمله ژوزف کنت گوبینو درباره بانوان ایران باستان! 🔰 برشی از سخنرانی 🔸 دریافت نسخه با کیفیت 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | چرا در ایران داریم؟! ⁉️ در کدام کشور دنیا پوشش اجباری نداریم؟ ‼️ برخورد کشور کانادا با دانش آموزان معترض به حجاب اجباری 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
✅ترکیب حقیقی بدن انسان ✍️آلکسیس کارل «عدم موفقیت پزشکان ناشی از اینستکه در دنیای تصور بسر می برند و روی بیماران خود، علائم امراضی را که در کتابهای طبی ثبت شده است، جستجو می کنند و در واقع قربانی عقیده خود به حقایق کلی شده و علم را با تکنیک و مفاهیم عقلانی را با طرق کار اشتباه کرده اند و به این حقیقت توجه ندارند که وجود انسان مجموعه پیچیده واحدیست و تطابق در تمام اعضای بدن عمل می کند و تقسیمات تشریحی بدن مجاز و مصنوعی است. راست است که در تقسیم این مجموعه به اجزاء ذیحق بوده اند ولی این امر برای بیماران و سرانجام برای خود ایشان مضاری در بر خواهد داشت. بیمار را بایستی چون مجموعه واحدی در نظر آورد. (کارل، انسان موجود ناشناخته، ص280) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🌐 انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🎙سلسله جلسات علمی فلسفی با موضوع: 🔸چگونه فلسفه بخوانیم ؟ 🎙مدرس: 🔸دکتر احمد شه گلی عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 📌زمان: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه/ ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان: دانشگاه قم/ ساختمان آموزشی امام خامنه ای/ کلاس B002 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
آیا بشر می‌تواند موجود زنده بسازد؟ 📌استاد مطهری(ره) 🔺 قبلًا اشاره كرديم كه در زمان ما اين مسئله مطرح است كه آيا بشر قادر خواهد بود كه موجود زنده بسازد؟ آيا خواهد توانست كه مثلًا نطفه مصنوعى انسان بسازد كه پس از قرار گرفتن در رحم يا محيط مناسب ديگرى به صورت يك انسان كامل درآيد؟ 🚫 گفتيم كه يك دسته الهيون كه طرز تفكرشان در رابطه حيات با اراده خداوند، متوجه موارد استثنائى و آغاز پيدايش حيات است جداً منكر اين مطلب مى‏باشند. ولى روى طرز تعليمى كه ما از قرآن مى‏گيريم بايد گفت مانعى ندارد. اين مسئله محتاج به توضيح است و از دو جنبه بايد مورد نظر قرار گيرد: 1⃣ يكى از اين نظر كه پيچيدگى ساختمان موجود زنده چه اندازه است و آيا بشر روزى خواهد توانست به تمام رموز و اسرارى كه در تركيب مادى اجزاء يك سلول زنده به كار رفته پى ببرد و قانون طبيعى به وجود آمدن يك سلول زنده را كشف كند و يا هرگز نخواهد توانست و هرگز به رمز اين قانون پى نخواهد برد؟ از اين نظر ما به هيچ وجه نمى‏توانيم اظهار نظر بكنيم زيرا خارج از صلاحيت ماست. آن مقدارى كه اهل فن گفته و مى‏گويند اين است كه: «چيزى كه از خلقت زمين و سيارات و منظومه‏هاى شمسى و از همه كائنات بالاتر و مهم‏تر است ماده «پروتوپلاسم» است». 2⃣ نظر ديگر اينكه آيا اگر بشر روزى موفق شد و قانون خلقت جانداران را كشف كرد- همان طورى كه بسيارى از قوانين ديگر موجودات را كشف كرده- و تمام شرايط و اجزاء مادى تركيب موجود زنده را به دست آورد و عيناً نظير ماده زنده طبيعى را ساخت، آيا آن موجود مصنوعى حيات پيدا مى‏كند يا نمى‏كند؟. جواب اين سؤال اين است كه: قطعا حيات پيدا مى‏كند، زيرا محال است كه شرايط وجود يك افاضه كاملا فراهم شود و آن افاضه تحقق پيدا نكند. مگر نه اين است كه ذات احديت، صمد و كامل مطلق و فيّاض على الاطلاق است؟ مگر نه اين است كه واجب الوجود بالذات‏ واجب من جميع الجهات و الحيثيات است؟ ❓در اينجا ممكن است اين شبهه باز در اذهان بيايد كه پس تكليف آن مطلب كه حيات فقط به دست خداست و غير خدا از حريم عمل احياء و اماته بيرون است چه مى‏شود؟ 🔺جواب اين مطلب پس از تذكر مطالب گذشته واضح است. اگر بشر روزى چنين توفيقى حاصل كند، منتها كارى كه كرده اين است كه توانسته شرايط حيات را فراهم كند، نه اينكه حيات را بيافريند. بشر حيات نمى‏دهد، قابليت ماده را براى افاضه حيات كامل مى‏كند و به اصطلاح، بشر فاعل حركت است نه مفيض وجود. بشر اگر روزى چنين توفيقى حاصل كند، از نظر كشف علمى كار مهمى كرده، ولى از نظر دخالت در ايجاد حيات، همان مقدار دخالت دارد كه پدر و مادر از طريق تناسل در ايجاد حيات فرزند دخالت دارند و يا كشاورز در ايجاد حيات دانه‏هاى گندم دخالت دارد. در هيچيك از اين موارد، انسان خلق كننده حيات نيست، فراهم كننده شرايط قابليت يك ماده براى حيات است. قرآن كريم در سوره مباركه واقعه اين مطلب را به بهترين وجهى بيان كرده است: أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَحْرُثُونَ، أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ أَ فَرَأَيْتُمْ ما تُمْنُونَ، أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ 📔 ، مجموعه آثار، ج ۱۳، ۵۸ https://eitaa.com/Philosophy_Sandwich 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
آیت‌الله حائری شیرازی (ره) در پاسخ به گروهی از خبرنگاران غربی درباره آینده انقلاب اسلامی: "به جز هرزه ها هیچکس زیر چترتان و پرچمتان نخواهد ماند و ما تمام پاکان جهان را، از چنگ شما بیرون می‌آوریم. ما با شما عالَم را قسمت می‌کنیم. پاکان عالم را از شما خواهیم گرفت و شما هرزه‌های ما را از ما خواهید گرفت؛ هرزه های ما برای شما و پاکان عالَم برای ما." اگر در عمق اروپا و آمریکا یا حتی در درون اسرائیل، پاکی هست، بالاخره از صفوف شما خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست و اگر در درون خانه های ما، ناپاکی وجود داشته باشد، بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به شما خواهد پیوست. این قرار ما با شما.»
🔹تغییر سرشت اولیه انسان 📚امام صادق (علیه السلام) إِزَالَةُ اَلْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِهِ. برکندن كوه ها آسانتر از تكان دادن قلب از جايگاهش است.(سختی دل کندن و تغییر عادت) 📌پیام روایت 🔹به نظر می رسد، این روایت ناظر به سختی تغییر خوی ها و خصلت هایی است که در انسان عادت و ملکه شده است. 🔹یکی از بزرگان در سنین پیری گفته بود: الان بعد از 25 سال زحمت تازه می توانم ادعا کنم حسادت را از قلبم بیرون کرده ام. 🔹با توجه به سختی و دشواری تغییر خصلت ها و عادات نفسانی، ضرورت دارد انسان در مقام شناخت، محاسبه، اصلاح و بهبود خصلت های نفسانی اهتمام جدی داشته باشد. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅روایت صرفا مادی از انسان در پزشکی 💠دکتر نصر درباره نگرش طب جدید به انسان میگوید: «از علاقه به آناتومی یک کالبد بی¬جان که در آن زمان با عنوان The bodyیعنی جسم شناخته شده بود تا دیدگاه مکانیکی درباره بدن و حتی تصور بدن به عنوان یک ماشین که از سوی دکارت و مخصوصاً جولین دی لامتری پیشنهاد شده و از سوی بسیاری از فیلسوفان و پزشکان، هر چند از سوی عامه مردم به طور وسیع، مقبول افتاده بود فقط یک گام کوتاه فاصله بود از آن دوران تا به امروز شاهد تخریب مستمر راز جسم بشری و تبدیل آنها از یک حریم اندرونی خصوصی متعلق به خداوند به مکانی عمومی که هر گونه رازی از آن ز دور شده است بوده ایم. نتیجه این امر پیدایش نوعی طب بوده است که هم به جهت توفیق هایش شگفت انگیز و هم به جهت شکست هایش و نیز انسانیت زدایی نهایی از بیماران وحشتناک است و اینک همین انسانیت زدایی از بیماران به صورت مسئله ای اخلاقی در آمده است، که در کنار تجاری شدن و فناورانه شدن افراطی طب، بسیاری از افراد را حتی در مغرب زمین به گونه های جایگزین طبابت سوق داده است». (نصر، دین و نظم طبیعت، ص308) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💠 خلقت آدم (ع)؛ بررسی دلالت‌های آن در الهیات و علوم‌انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی ✍️مولف: عبداله محمدی 🔰 انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ |قیمت ۲۶۰٫۰۰۰ تومان 📚علامه طباطبایی معتقدند آیات مرتبط با خلقت حضرت آدم (ع)، صرفاً، بیانگر امری تاریخی نیستند؛ بلکه حقایقی فراتاریخی دربارۀ سرشت انسان، مسیر ابتدا و انتهای او به‌شمار می­‌روند. همچنین، مفاهیم یادشده به‌منزلۀ قواعدی هستند که دیگر مباحث دین اسلام و سایر ادیان ابراهیمی بر آن متفرع می­‌شوند. متأسفانه، علامه فرصت نکردند ابعاد مختلف این مدعای ارزشمند را تبیین کنند. بر همین اساس، پژوهش پیشِ رو قصد دارد گام­‌های ابتدایی را در تکمیل طرح علامه بردارد. به‌همین منظور، ابتدا، تعابیر پراکندۀ علامه در این موضوع به شکل دستگاهی منسجم تنظیم، و سپس دلالت‌های مختلفِ این مبنا در دیگر بخش‌های دین وحتی نظام­‌های اجتماعی نمایان شده است. این مطالعه نشان می‌­دهد تفسیر قرآن کریم از خلقت حضرت آدم (ع) نه‌تنها نوعی انسان­‌شناسی نوین به ارمغان آورده است، بلکه می‌­تواند بنیانی برای تحلیل مباحث الهیاتی، تربیتی و علوم انسانی باشد. 📚برای خرید مجازی کتاب «خلقت آدم (ع)؛ بررسی دلالت‌های آن در الهیات و علوم‌انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی» با ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان به آدرس ذیل مراجعه فرمایید https://www.irip.ac.ir/u/14H 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📜درک از خود ✅هر کسی نفس خود را نمی فهمد، به دو دلیل:فقدان مقتضی و وجود مانع. فقدان مقتضی این است که:نفس هر کسی آنقدر قوی نیست که تجرد تام داشته باشد که آلوده نباشد و..و بسیاری از نفوس اند که ضعیف اند و در حد مثال اند،یعنی مقدار دارند و به تجرد عقلی راه پیدا نکردند و این نفوس ضعیف آن حضور تام را ندارند و اگر حضور تام نداشت، لوازم او برای او مشهود نیست مگر به طور ضعیف...اما نفوس قوی که خود را می یابند، لوازم خود را هم می یابند. 🎙شرح اسفار اربعه استاد جوادی آملی،جلد دوم،جلسه۱۶۷،دقیقه۳۳-۳۱ @ASRAOLHEKAM 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅نیاز انسان به موعظه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام 🔸الْمَواعِظُ صِقالُ النُّفوسِ وَ جِلآءُ الْقُلوبِ 🍃 موعظه ها صيقل دهندۀ نفوس و جلا بخشنده قلوب هستند. 📚«نور مجرّد» ج ۱ ص ۱۹۷ از «غرر الحکم و درر الکلم» 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🚨 انا لله و انا الیه راجعون ▪️در پی سانحه سقوط هلیکوپتر متاسفانه دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران در حین انجام وظیفه و خدمت به مردم به درجه رفیع شهادت نائل گردید. ✅برای شادی روح رئیس جمهور محبوب و مردمی و تیم همراهش فاتحه و صلوات هدیه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 فکر کردی امام رضا(ع) نمیدونه؟ ▪️برای شادی روح آیت الله رئیسی و تیم همراه ایشان صلوات.
🔴 مدیریت ذهن 🎙شهید مطهری : 🔸اگر انسان خیال را در اختیار خودش نگیرد یکی از چیزهایی است که انسان را فاسد می‌کند؛ یعنی انسان نیاز به تمرکز قوّه خیال دارد. اگر قوّه آزاد باشد، منشأ انسان می‌‌شود. 🔸 علیه السلام می فرمایند: النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَک؛ یعنی اگر تو را به کاری مشغول نکنی، او تو را به خودش مشغول می‌‌کند. یک چیزهایی است که اگر انسان آنها را به کاری نگمارد طوری نمی ‌شود، مثل یک جماد است. این انگشتر را که من به انگشتم می‌ کنم، اگر روی طاقچه‌ ای یا در جعبه‌ ای بگذارم طوری نمی‌ شود. 🔸ولی نفس انسان جور دیگری است، همیشه باید او را مشغول داشت؛ یعنی همیشه باید یک کاری داشته باشد که او را متمرکز کند و وادار به آن کار نماید و الّا اگر شما به او کار نداشته باشید، او شما را به آنچه که دلش می ‌خواهد وادار می‌ کند و آن وقت است که دریچه خیال به روی انسان باز می‌ شود؛ در رختخواب فکر می‌ کند، در بازار فکر می‌ کند، همین‌ طور خیال خیال خیال، و همین خیالات است که انسان را به هزاران نوع گناه می ‌کشاند. 📚تعلیم و تربیت در اسلام، ص٢٧٨ 🌐 @masirekhodshenasi 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
آیةالله احدی ايةالله رئیسی.mp3
1.16M
آیت الله احدی از یک سِرّ در خصوص شهادت آیت الله رئیسی گفت ( من خبر داشتم ) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔴ظاهر و باطن انسان؛ دوگانگی یا وحدت؟ 🖊استاد احمدحسين شريفي 🔸آيا مي‌توان افراد را با رفتارهاي ظاهري‌شان قضاوت کرد؟ و آيا وضعيت ظاهري را مي‌توان نشانه‌اي براي شناخت ايمان و باورهاي باطني دانست؟ 🔸بسياري، معتقدند هرگز نمي‌توان از ظاهر افراد، سطح ايمان و تقواي آنان را سنجيد! زيرا ايمان مربوط به «دل» است و «دل» امري باطني است.اما؛ اولاً، در برخي روايات آمده است که حقيقت ايمان همان عمل و رفتار است؛ «الايمان عملٌ کلّه» و اساساً باوري که در رفتارها و کنش‌های انسان نمود نداشته باشد، باور نيست. ثانياً، انسان داراي هويتي يکپارچه است؛ اما اين هويت او سه لايه و سه سطح مترتب بر هم دارد؛ لاية زيرين «باورها و بينش‌ها و نگرش‌ها»ي اوست؛ لاية مياني را «گرايش‌ها و احساسات و عواطف و هيجانات و پسندها و ناپسندها»ي او تشکيل مي‌دهد و لاية رويين و ظاهري هويت او را «رفتارها و کنش‌هاي اختياري» او شکل مي‌دهند. بر اين اساس مي‌توان گفت ظاهر انسان نه تنها نشانة باطن؛ بلکه خود باطن اوست، اما در عالم محسوس. به تعبير عرفاي الهي، ظاهر انسان همان باطن اوست اما در نشئة مُلک و باطن انسان نيز همان ظاهر اوست اما در نشئة ملکوت. و به تعبير عاميانه «از کوزه برون همان تراود که در اوست». 🔸براي مطالعه بيشتر در اين باره، به مقالة اينجانب با عنوان «سبک زندگي به عنوان شاخصي براي ارزيابي سطح ايمان» در مجله معرفت فرهنگي اجتماعي، شماره 11، 1391، ص49-62، رجوع کنيد. براي دريافت اصل مقاله اينجا را کليک کنيد👈: http://ensani.ir/fa/article/322432 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📜ایجاد اوضاع مختلف در انسان و حصول کمال ✅رحمت خدای به سالکان اقتضای آن میکند که اوضاع مختلفه او را پیش آید تا به حسب هر وضع،کمالی خاص در او بفعلیت رسد. 📘مکتوبات،مکتوب ۶۶،ص۱۸۷ 👤قطب بن محیی قدّس سرّه https://t.me/JAMEOLASRAR110 🌐 🆔@ahmad_shahgoli