eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
181 عکس
152 ویدیو
32 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
توصیه مهم امام رضا (علیه‌السلام) دربارۀ تأثیر اذان گفتن در خانه 🔻عنْ مُحَمَّدِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ حَدَّثَنِي هِشَامُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَنَّهُ شَكَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ«علیه‌السلام» سُقْمَهُ وَ أَنَّهُ لَا يُولَدُ لَهُ فَأَمَرَهُ أَنْ يَرْفَعَ صَوْتَهُ بِالْأَذَانِ فِي مَنْزِلِهِ قَالَ فَفَعَلْتُ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي سُقْمِي وَ كَثُرَ وُلْدِي قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ رَاشِدٍ وَ كُنْتُ دَائِمَ الْعِلَّةِ مَا أَنْفَكُّ مِنْهَا فِي نَفْسِي وَ جَمَاعَةِ خَدَمِي وَ عِيَالِي حَتَّى إِنِّي كُنْتُ أَبْقَى وَحْدِي وَ مَا لِي أَحَدٌ يَخْدُمُنِي فَلَمَّا سَمِعْتُ ذَلِكَ مِنْ هِشَامٍ عَمِلْتُ بِهِ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي وَ عَنْ عِيَالِيَ الْعِلَلَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ. (الكافی، ج3، ص 308) 🔹محمّد بن راشد می‌گوید: هشام بن ابراهیم به من گفت: من از خود و اینکه صاحب فرزند نمی‌گردم به امام رضا «علیه‌السلام» شِکوه کردم. امام رضا «علیه‌السلام» به من فرمودند: در منزل با صدای بلند بگو. هشام بن ابراهیم می‌گوید: من پس از آنکه این کار را انجام دادم. خدای متعال مرا از بیماری شفا داده و فرزندان زیادی به من کرامت فرمود. سپس محمّد بن راشد می‌گوید: من نیز همیشه درگیر و مریضی بودم و کسانی که با من در خانه زندگی می‌کردند نیز بیمار و مریض بودند. به‌گونه‌ای که من تنها می‌ماندم و شخصی نبود که به من خدمت کند. هنگامیکه این حدیث را از هشام شنیدم. به کاری که امام«علیه‌السلام» فرموده بود پرداختم.پس آنگاه خداوند عزّوجلّ بیماری‌ها را از من وخانواده‌ام دور ساخت.
FHI_Volume 7_Issue شماره3-پیاپی 26 (پاییز99)_Pages 163-184(1).pdf
716.9K
✅اوصاف بدن مثالی در حکمت متعالیه و آموزه های دینی ✍احمد شه‌گلی 🔹در این مقاله به مقایسه بدن مثالی در آموزه های دین و حکمت متعالیه پرداخته شده است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
دفع دشمن.mp3
682.2K
راه رسیدن به واقع، معرفت النفس است. 🎙علامه حسن‌زاده ره 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
امام علی علیه السلام: الاستِشارةُ عَينُ الهِدايَةِ، و قد خاطَرَ مَنِ استَغنى بِرَأيِهِ مشورت كردن، ديده راهيابى است و كسى كه به رأى و نظر خويش اكتفا كند، خود را به خطر افكنده است نهج البلاغه حکمت211 🆔 @hadisgraph
مقصود از این که می‌گوییم انسان همیشه برای خودش دروازه معنویت بوده و از دروازه وجودش عالم معنی را دیده و کشف کرده است، این است که در انسان چیزهایی وجود دارد که حساب آنها با حساب عالم ماده جور در نمی‌آید ... انسان، خودش دروازه معنویت است و از دروازه وجود خود به عالم معنا پی برده است. امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می‌فرماید: لایعْرَفُ هُنالِک الّا بِما هیهُنا آنچه در عالم معنا هست از راه آنچه در درون انسان است شناخته می‌شود. 📚شهید مطهری، انسان کامل 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅معامله امام خمینی با عروسشان! چگونه سرمایه‌گذار بزرگی شویم
Default Project. mahdaviarfa.mp3
54.65M
🔺صحبت های حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدوی ارفع، در خصوص اوضاع منطقه و لبنان ⬅️ خطاب به حوزویان و فعالان علوم انسانی ⬅️ خلأ نگاه تمدنی در جریانات اخیر ⬅️ پاسخ به شبهاتی که حتی در جریان انقلابی نیز دیده می‌شود.
🔹مراد از خود فراموشی چیست؟ ⚪️و لا تَکونُوا کالَّذینَ نَسُوا اللهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ( حشر/۱۹) مباشید از کسانی که خدا را فراموش کردند پس خدا هم آنها را دچار خود فراموشی کرد ✍️قرآن می‌فرماید نسیان خدا سبب نسیان خود می‌شود؛ غفلت از خدا سبب غفلت از خود می‌شود و طبعاً جهل به خدا و معرفت نداشتن به خدا مستلزم معرفت نداشتن به خود می‌شود. ✔️مقصود چیست؟ یعنی چه اگر انسان خدا را فراموش کند خودش را فراموش کرده؟ مگر «خودفراموشی» ممکن است؟ مگر می‌شود کسی خودش را فراموش کند؟ ✳️انسان به هر اندازه که محو اشیاء دیگر بشود خودش را فراموش کرده و قهراً سعادت واقعی خودش را هم فراموش می‌کند و از سعادت واقعی خودش غافل می‌ماند که ملازم با غفلت از خدا هم هست. ✅ به هر اندازه که انسان به خدا که مُبدع و خالق اوست توجه کند و ذاکر خداوند باشد به خود واقعی‌اش بیشتر توجه داشته و در مسیر سعادت واقعی خودش قدم برمی‌دارد. تنها، کسانی که خداشناس و خداپرست و همیشه خدا را متذکر هستند، واقعا برای سعادت واقعی خودشان گام برمی‌دارند. 🔘همین قدر که انسان از خدا غافل شد، بدون اینکه خودش توجه داشته باشد، برده ی اشیاء دیگر می‌شود و خودش را فدای آنها می‌کند و وجود خودش را هدر می‌دهد و این است معنی «خسران نفس». لازمه ی نسیان نفس، خسران نفس است یعنی هدر دادن خود و خود را از دست دادن. 🔶این که چنین تعبیری در قرآن هست نشان می‌دهد که انسان دارای دو نوع خود است: 1️⃣ خود مجازی و اشتباهی، خود محو شده در اشیاء دیگر، 2️⃣ خود واقعی که همان واقعیت نفس انسان و حقیقت نفس اوست. ⏪ آن خودی که ما باید با آن مبارزه کنیم، خود واقعی ما نیست، خود مجازی ماست. 📚 استاد مطهری، انسان شناسی قرآن، ص۱۶۰،۱۵۲ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با چه زبانی می‌توان از درد و رنج شما گفت، دیروز موشک و بمب و امروز سرما و یخبندان... دنیا شما را فراموش کرده اما دل حجت خدا از این ظلم خون است ✅کمترین کار ما دعا برای مردم مظلوم غزه است. اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا... .❌
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹یارت ای یار خراسانی چه شد؟ ای صبا دست سلیمانی چه شد؟ ◼️در رثای سردار دلها، سردار سلیمانی عزیز. ✔️برای شادی این شهید عزیز و همراهان ایشان فاتحه مع الصلوات.
✅ضرورت موعظه درونی (به مناسبت میلاد باسعادت امام باقر -علیه السلام ) 🔰 مَن لَم یَجعَل لَهُ مِن نَفسِهِ واعِظا فَإنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَن تُغنِیَ عَنهُ شَیئا. ✅کسی که واعظی درونی نداشته باشد، موعظه‌های مردم سودی به او نمی‌رساند.