فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚معیار شناخت عمر حقیقی انسان
🎙آیت الله جوادی آملی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
🌍#تعريف_انسان_(۱)
🔹انسان دارای تعریف های مختلفی است که استاد مطهری این تعاریف را چنین بیان می کنند:
🔴حيوان ناطق، خودآگاه ، جهان آگاه، مطلق طلب، لايتناهى، سيرى ناپذير، غيرمعين، پيشرونده، آزاده، عصيانگر، خواستار نظم، غريب (تنها)، مضطرب، ماوراء جو، عقيده پرست، ايده آل خواه، آينده گراى، متعصب، ابزارساز ( بنيامين فرانكلين)، داراى شناخت، حيوان اجتماعى، حيوان آزاد، حيوان مسؤول، حيوان دوچهره، تخيّل آفرين، عاشق، معنوى، دروازه معنويت، آرزودار، حيوان مكلف (كانت)، حيوان جاندار به معنى واقعى(دكارت)، حيوان ماوراء الطبيعى، حيوان عالم و مؤمن، حيوانى مانند حيوانات ديگر بدون تفاوت(هابز)، حيوان نوع پرست، حيوان باوجدان، عالم صغير، حيوان ليبدو (نظريه فرويد)، انسان صاحب ضمير ناخودآگاه (ايضاً فرويد)، حيوان خلّاق و آفريننده، حيوان فيلسوف، حيوان پارسا، حيوان عدالتجو، حيوان حكيم يا فيلسوف، حيوان حقيقت جو، حيوان زيبايى طلب، حيوان آزاد از جبر محيط، حيوان مخلص(مطهری، يادداشتها ، ج1، ص410). با اندکی تصرف.
✅استاد مطهری پس از اشاره به تعریف های مختلف انسان می گوید:
🔰بديهى است كه هريك از اين امتيازات به جاى خود صحيح است، اما شايد اگر بخواهيم تعبيرى بياوريم كه جامع تفاوتهاى اساسى باشد، همان به كه از علم و ايمان ياد كنيم و بگوييم انسان حيوانى است كه با دو امتياز «علم و ايمان» از ديگر جانداران امتياز يافته است(مطهری، مجموعه آثار، ج23، ص674).
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔎#درباره_واژه_انسان_شناسی
🔰این واژه در دوره های مختلف غرب، کاربردهای متفاوتی داشته است. در اینجا قصد ورود تخصصی به این موضوع نداریم. امروزه انسان شناسی (anthropology) یک رشته علمی در بین رشته های علوم انسانی است که گرایش های مختلفی پیدا کرده است. این کاریرد از انسان شناسی به معنای شناخت مناسک انسانی،فرهنگ ها، نژادهای انسانی، توزیع جمعیت، رده بندی انسان ها و فرهنگ انسانی است.
⭕️این کاربرد از انسان شناسی با کاربرد آن در مباحث فلسفی و دینی کاملا متفاوت است.
📌انسان شناسی به معنای عام آن به معنای هر نوع شناخت و معرفت درباره انسان است.
🔵مراد از انسان شناسی در این کانال هر نوع معرفت بنیادین و نافع درباره انسان با رویکرد دینی، فلسفی و روان شناسی است.
✅بنابراین مباحث انسان شناسی در این کانال سه خصوصیت دارند:
1⃣بنیادی بودن بحث
2⃣نافع و مفید بودن مطلب
3⃣رویکرد فلسفی و دینی و روانشناسی به انسان
یادداشت:احمد شه گلی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
⛅️#انسان_شناسی_در_حجاب
انسان شناسی امروزه در حجاب است. دانش های که به این نام مشهور هستند، خیلی با شناخت حقیقی و بنیادین از انسان فاصله دارند. برای اهمیت این بحث به نقل قولی از یکی از دانشمندان غربی می پردازیم:
🔰"هیچ وقت در عرصه تاریخ آن چنانکه ما می شناسیم، انسان این قدر برای خود مسأله نبوده ، که امروزه هست. امروزه انسان شناسی علمی، فلسفی و انسان شناسی متکی به الهیات، نسبت به یکدیگر و متقابلأ یک سره بی اعتنا هستند. با این وصف، تصور و تلقی واحدی از انسان نداریم، علاوه بر این علوم تخصصی که پیوسته تعداد آنها رو به افزایش است و با مسائل انسان سر و کار دارند، بیشتر پنهان گر ذات انسان، در پرده حجابند تا روشنگر آن" (کاسیرر، رساله ای در باب انسان، ص 47-46).
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
📝نفس ما تا زمانی که خیلی ضعیف باشد نیاز به دو بدن دارد، بدن اُمیه و بدن عنصریه، وقتی شدت وجود پیدا کند،بدن اُمیه رها می شود و بدن عنصری می ماند،کمی كه شدت وجود بیشتری پیدا کرد بدن مثالی است و باز شدت وجود پیدا کند، بدن مثالی هم نمی خواهد و می ماند بدن عقلی، تا جایی که هیچ نیازی به مادون خود پیدا نمی کند و تمام نیازش فقط به حضرت ربوبی می شود
💿شرح شواهد الربوبیه،جلسهٔ۱۴۹،دقیقهٔ ۳۳
👤حجت الاسلام زنجیر زن حسینی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
#عدد_چهل_و_کمال_انسان
🔥به مناسبت اربعین حسینی
🔰علامه بحر العلوم درباره عدد چهل و کمال انسان می نویسد:
✅ زمان مسافرت عالم دنيا و ظهور استعداد، و نهايت تكميل در اين عالم در چهل سال است. عقل انسان در چهل سالگي به قدر استعداد هر كسي كمال ميپذيرد. و از بدو ورود انسان در اين عالم در نموّ است تا سي سالگي، و ده سال بدن او در اين عالم واقف است؛ و چون چهل سال تمام شد سفر عالم طبيعت تمام است و ابتداي مسافرت به عالم آخرت است. بعد از آن قوّت انسان سال به سال در كاهيدن است و نور سمع و بصر و قواي مادّي او در نقصان و زوال می شود. رساله سير و سلوك منسوب به بحرالعلوم ص 30 - 36
☀️انسان در چهل سالگی در صفات اعم از خوب یا بد به بلوغ می رسد و پس از آن تغییر دشوار است.
🔺مطابق روایت اگر کسی تا چهل سالگی شر او بر خیر غلبه داشته باشد، روی سعادت نمی بیند.
🔸پیامبر اکرم (ص)و برخی از پیامبران(ع)در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند.
◾️میقات حضرت موسی (ع) چهل روز طول کشید.
🔹عمل خالص در چهل روز سبب جاری شدن حکمت از قلب به زبان می شود.
☀️مطابق روایت گل آدم را در چهل روز سرشته شد.
▫️در بسیاری از دستورات خواندن چهل بار دعا و ....توصیه شده است.
🔶چله گیری برای سیر و سلوک یکی از آداب عرفا بوده است.
🔅پیامبر(ص) چهل روز اعتکاف کرد تا غذای آسمانی نازل شد و مقدمه تولد حضرت زهرا(ع) فراهم شد.
🔹امام حسین (ع) تنها امامی است که در بین ائمه اطهار(علیهم السلام) اربعین دارد.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
✳ انسان قرآنی
🔻 هر كسى وظيفهاش اين است كه بايد #انسان_قرآنى بشود. انسان قرآنى كسى است كه: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه، ۷۹) حرف مىزند پاك، غذا مىخورد پاك، مىبيند پاك، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسبوكارش، همه قرآنى است. چون انسان آنچه را مىشنود، آنچه را مىبيند، همه را مس مىكند و انسان قرآنى كسى است كه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ».
👤 #علامه_حسن_زاده_آملی
📚 برگرفته از کتاب «گفتوگو با علامه حسنزاده آملی»
📖 ص ۶۵
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir
🌍#شرافت_مزاج_نبوی_در_بین_انواع_انسانی
🏴 به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
▪️بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند.
▪️در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است.
▪️مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است.
▪️هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ )
▪️ عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود. (بر خلاف رویکرد فلسفی که معتقد است چون مزاج جسمانی معتدل است روح معتدل نیز افاضه می شود)
▪️انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است.
🔰علامه حسنزاده آملی در این باره میفرمایند:
«هر کس مزاج درونی و جسمانیاش معتدلتر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفقتر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدلترین مزاج بود، به کاملترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87)
✍️یادداشت: احمد شه گلی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_Shahgoli
✅محاسبه نفس
🔰 به مناسبت شهادت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام
مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبِحَ ، و مَن غَفَلَ عَنها خَسِرَ
امام رضا عليه السلام : هر كه به حساب نفْس خود رسيدگى كند، سود بَرَد و هر كه از آن غفلت ورزد، زيان بيند
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅ساحت جسمی انسان و نقش آن در ارتقای سبك زندگی دینی (با تأكید بر آموزههای رضوی)
✍️احمد شه گلی
آدرس لینک👇👇
👉https://ahmadshahgoli.ir/2021/06/21/2345/
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔆راهکار کشف باطن برزخی
✅باطن برزخی ما به چه صورتی است؟!
استاد علامه حسن زاده آملی:
اگر آدمى می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد "بهيمه" است.
و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" است.
و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد "شيطان" است.
و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده اند "ملك" است.
و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و في اللّه گرايش دارد "انسان" است.
◀️ممدالهمم در شرح فصوص الحکم ص ۳۰ و ۳۱
🌿علامه حسن زاده املی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🌎#لینک_سایت
🆔https://ahmadshahgoli.ir