eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
185 عکس
153 ویدیو
32 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❌یک کاربر لبنانی نوشت: بیشتر از یک میلیارد مسلمان سُنی منتظرند که دو رهبر شیعه ؛ انتقام یک رهبر مقاومت سُنی را بگیرند. الحمدلله بر نعمت ولایت امام علی بن ابی طالب علیه السلام. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
ترک موجب عاق رسول خدا و اهل بیت (علیهم السلام) حلبی در روایتی طولانی می‌گوید به امام صادق(علیه‌السّلام) عرض کردم: فدایت شوم در مورد کسی که زیارت امام حسین(علیه‌السّلام) را ترک کند در حالی که می توانسته انجام دهد چه می‌گوئی؟ فرمودند: او عاق رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ما اهل بیت(علیهم السلام) است و کاری را که برای او بوده را سبک شمرده است. 📚کامل الزیارات، ص ۱۲۸ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢گزارشی از برگزاری کارگاه علم النفس دینی (با نگاهی تطبیقی به رویکرد فلسفی) ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کارگاه علم النفس دینی (با نگاهی تطبیقی به رویکرد فلسفی) در شعبه قم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تاریخ نهم و دهم مردادماه در شش جلسه(صبح و عصر) به صورت حضوری و مجازی با تعداد ۵۲ نفر از اساتید، طلاب و دانشجویان رشته‌های مختلف علوم انسانی و اسلامی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد برگزار شد. در این کارگاه جایگاه علم النفس دینی، اهمیت آن و امتیاز علم النفس دینی نسبت به علم النفس فلسفی، روش و ماهیت علم النفس دینی، جایگاه بدن در علم النفس دینی، اوصاف بدن برزخی در دین و فلسفه، جایگاه نفس در علم النفس دینی، اثبات نفس، کاربرد نفس و روح در قرآن و تفاوت نفس و روح برخی از موضوعاتی است که به آن پرداخته شده است. جهت استفاده بیشتر از محتوای کلاس ها، صوت جلسات بلافاصله بعد از برگزاری هر جلسه برای شرکت کنندگان ارسال می‌شد. 📎لینک خبر: https://www.irip.ac.ir/u/14V 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🔰 امام محمد باقر عليه‌السلام: لَو يَعلَمُ النّاسُ ما في زِيارَةِ قَبرِ الحُسَينِ مِنَ الفَضلِ لَماتُوا شَوقا ◼️ اگر مردم می‌دانستند در زيارت مزار امام حسين (عليه‌السلام) چه فضيلتى است، از شوق آن می‌مُردند. 📚 وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۴۵۲ ┄┅═✧☫✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏«ای اعراب! ای خارجی‌ها! آیا اگر کودکان شما را این‌گونه تکه تکه می‌کردند باز ساکت می‌ماندید؟ شما را نمی‌بخشیم، نه این دنیا و نه آن دنیا. از خدا هم می‌خواهیم که شما را نبخشد». ✔️جنایت نسل کشی باند جنایتکار اسرائیل در مدرسه التابعین، برگ دیگری از جنایات این رژیم کودک کش است که نتواست دولت های خائن عربی و اروپایی را بیدار کند.
🔹رابطه مزاج و اخلاق 🔰حکیم هزاره ها، شیخ الرئیس، ابن سینا: در علوم طبیعی تبیین شده که اخلاق و عادات، تابع مزاج بدن می باشند به طوری که اگر بلغم به مزاج کسی غلبه کند، سکون و وقار و حلم در او بسیار شود و هر کس که صفرا در او زیاد گردد، زیاد عصبانی می شود و کسی که سودا در او زیاد باشد، بداخلاق می شود. پس شکی نیست که مزاج، قابل تبدیل است و درنتیجه با تغییر مزاج، اخلاق نیز قابل تغییر می باشد و به کار گرفتن ریاضت هایی که در کتب اخلاقی ذکر شده در این امر کمک می کند. بنابراین، هرگاه مزاج انسان معتدل شود اخلاق او به سهولت پسندیده می گردد. پس اعتدال مزاج انسان در تهذیب اخلاق مؤثر است. ابن سینا، النفس من کتاب الشفاء، ص۲۷۰. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🟢اربعین و علوم انسانی غربی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸علوم انسانی غربی و دلدادگان و مریدان آنها حتی اگر مسلمان هم باشند، نه تنها از «فهم» و «تبیین» پدیده پیاده‌روی اربعین حسینی و برپایی عاشقانه‌ی مواکب اربعینی در گوشه و کنار عالم، عاجزند؛ بلکه از «توصیف» واقع‌بینانه این حرکت ده‌ها میلیونی هم ناتوان‌اند. چنان علوم و چنین عالمانی، نه درکی از این پدیده دارند و نه «ابزار»ی برای درک آن در اختیار دارند. زیرا ابزارها و روش‌های موجود ناظر به توصیف و تبیین و تحلیل در علوم انسانی غربی، ریل‌گذاری حرکت انسان به سوی حیوانیت و بردگی و برده‌داری مدرن است. طبیعتاً از فهم سیر ملکوتی انسان‌ها و حرکتی که در پی جاذبه آزادی و آزادگی حسینی صورت می‌گیرد، عاجز‌ند. عقلانیت علوم انسانی موجود، یعنی عقلانیت دنیازده و حیوان‌محور اومانیستی و لیبرالیستی، از درک حقایق معنوی و ملکوتی عاجز است. به همین دلیل، «قالب‌های مفهومی و نظری» علوم انسانی لیبرالی ظرفیت توصیف و تبیین و تفسیر، چنین پدیده‌هایی را ندارند. 🔹افزون بر این، بدنیتی و کج‌اندیشی پاره‌ای از مدعیان غربزده این علوم را هم نباید نادیده گرفت. اینان (که به نوکران بی‌مزد و مواجب فکر و فرهنگ لیبرالی تبدیل شده‌اند) حاضرند ده‌ها نوشته و نشست درباره «زنجیرزنی چند دختر فریب‌خورده بی‌حجاب در گوشه‌ای از کوچه‌های یکی از شهرهای کشور» داشته باشند! اما نمی‌توانند و یا شاید اجازه ندارند که درباره کمند جاذبه عشق اربعین که بر ذهن و ضمیر ده‌ها میلیون انسان در گوشه‌کنار عالم افکنده شده، حتی یک پاراگراف بنویسند! اینان حاضرند درباره خرده‌ فرهنگ‌های وارداتی و شیطانی، ده‌ها صفحه مطلب بنویسند؛ اما نمی‌توانند ظرفیت تمدنی و اقتدارآفرین اربعین را ببنیند. آنان هیچ فهمی از «فرهنگ اربعینی»، «اقتصاد اربعینی»، «اقتدار اربعینی»، «امنیت اربعینی»، «مقاومت اربعینی» و «سیاست اربعینی» ندارند. به همین دلیل، نمی‌توانند، یا اجازه ندارند و یا لیاقت آن را ندارند که در غنی‌سازی مفهومی و نظری اربعین مشارکت داشته باشند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📌اربعین، بزرگترین اجتماع بشری؛ بزرگترین سانسور تاریخ. 🔹در حالی که کم ترین حادثه در ایران با بیشترین انعکاس خبری از ناحیه رسانه های غربی نمایش داده می شود،اربعین؛ بزرگترین راهپیمائی معنوی جهان در رسانه های غربی گاه در حد یک زیرنویس پوشش داده می شود. 🔹در حالی که اندیشمندان و جامعه شناسان روی پدیده های کم اهمیت صدها تحلیل انجام می دهند، در مورد اربعین سکوت کامل می کنند.
🔹شریف ترین استعداد انسانی ✅شریف‌ترین استعدادهایی که در انسان هست بالا رفتن به سوی خداست، مشرّف شدن به شرف توحید است که سعادت دنیوی و اخروی در گرو آن است. 👈حالا اگر انسانی بر ضد توحید کاری کرد، او انسان ضد انسان است یا بگوییم حیوان ضد انسان است. بنابراین ملاک شرافت و احترام و آزادی انسان این است که انسان در مسیر انسانیت باشد. ✔انسان را در مسیر انسانیت باید آزاد گذاشت نه انسان را در هر چه خودش انتخاب کرده باید آزاد گذاشت ولو اینکه آنچه انتخاب می‌کند برضد انسانیت باشد. 🔹️کسانی که اساس فکرشان در آزادی انسان آزادی خواست انسان است یعنی هرچه انسان بخواهد در آن آزاد باشدگفته‌اند: «انسان در انتخاب عقیده آزاد است.» بسا عقیده‌ای که انسان انتخاب می‌کند بر ضد انسان و بر ضد خودش است. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۳، ص۲۱۷ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💠 حیات انسانی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک حضرت امیر فرمود: بعضی‌ ها زنده ‌اند؛ اما به زنده‌ اند یا به زنده‌ اند و از نظر مرده ‌اند: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء»؛ یک جنازه‌ عمودی است بعد هم می ‌شود افقی. 🔸 فرمود در بین زنده‌ ها مرده است؛ برای اینکه غذا خوب می ‌خورد حیوانات هم می‌ خورد، حبّ مقام و ریاست و اینها دارد. این حیوانات جنگلی ... هر کدام حوزه استحفاظی دارند، این زنبور عسل ملکه دارد ریاست دارد زعامت دارد. این که انسان نیست. آنکه است او انسان است، حضرت فرمود: «وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء» این یک جنازه عمودی است بعد می ‌شود افقی. «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ لَا یعْرِفُ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء». 🔸 عالم اهل بیت آن است که جامعه را به برساند و انسان را زنده کند. آن وقتی که اقبال و ادبار مردم برای انسان یکسان بود، اقبال و ادبار دنیا یکسان بود، اقبال و ادبار عزل و نصب برای او یکسان بود، تازه وارد حوزه انسانیت شده است... . 🌐 🆔@ahmad_shahgoli