eitaa logo
احمد حیدری
157 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ بی فایده و غیر عقلی بودن توسل به مردگان و شفاعت جستن از آنها! ⁉️ توسل به افرادی مثل رسول خدا(ص) و شفاعت جستن از آنها در هنگام حیاتشان یا در آخرت امری معقول است؛ امّا توسل به مرده و شفاعت جستن از او با توجّه به بیان الهی که می فرماید: «تو نمی توانی سخنت را به گوش مردگان برسانی»، چه فایده ای دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی از نظر قرآن مردگان سخن ما را می شنوند و درود بر پيامبر در حال تشهد نیز به معنی امکان ارتباط با اموات است. شواهد تاریخی نیز می گوید پیامبر با اموات سخن می گفت. طبق تعالیم قرآن اساس وجود انسان روح اوست و روح بعد از مرگ جسم باقی است. همچنین مراد از نفى سماع(شنیدن) نفى انتفاع است كه از آن به كنايه تعبير به نفى سماع شده است؛ يعنى مشركان سخن پیامبر را مى شنوند، ولى از آن نفع نمى برند. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0407323 #توسل #شفاعت #مردگان #رسول_خدا #اموات #تشهد #شنیدن #انتفاع #مشرکان ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ کفايت ايمان، تقوا و عمل صالح براي رستگاري، تأييدي بر پلوراليسم توسط قرآن! ❓ آيا طبق معيار هاي قرآني، صرف داشتن ايمان، تقوا و عمل صالح براي رستگاري و حقانيّت کافي است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ايمان حقيقي به حق تعالي، مستلزم ايمان به همه پيامبران و همه کتاب هاي آسماني و از جمله پيامبر اسلام و قرآن کريم است؛ زيرا مومن حقيقي در برابر دستورات الهي تسليم است. رد کردن دعوت خاتم الانبياء(ص) عملي ناصالح و خلاف دستورات الهي است؛ نيز از نظر قرآن، يکي از ويژگي‌ هاي انسان هاي با تقوا ايمان به پيامبر اکرم(ص) است. صرف ايمان حقيقي و تقواي راستين و عمل صالح نيز ما را به سوي اسلام و قرآن مي کشاند و ادعاي پلوراليزم و حقانيت عموم شرايع را رد مي کند. بنابراين آن دسته از آيات قرآن که به سوي ايمان و تقوا و عمل صالح دعوت مي کنند در حقيقت به سوي اسلام و قرآن دعوت مي کنند، نه به سوي تاييد همه شرايع. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0418698 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ حکمت و شرایط ثواب فراوان برای زیارات؟! ❓ پرسش: حکمت ثواب های زیاد برای یک عمل مستحبّی در روایات چیست؟ مثلا برای زیارت امام رضا(ع) گفته شده ثواب یک میلیون حج را دارد! با این اوصاف آیا کسی به حج می رود؟! ✍️ پاسخ اجمالي: اولا: ثواب عمل «واجب» به مراتب بیشتر از ثوابهایی است که به اعمال «مستحب» تعلق می گیرد و اگر کسی به جای واجبات مشغول عمل مستحبی شود، مشمول ثواب های آن نمی گردد. ثانیا: همه اعمال واجب و مستحب، با هر مقدار از ثواب و فضیلت، مشروط به رعایت «تقوا» شده و قرآن کریم می فرماید: «انَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقين»؛ ترک واجبات نیز بی تقوایی است. ثالثا: در بسیاری از روایات بیان کننده چنین ثوابی صریحا ذکر شده که این ثواب منوط به «معرفت» داشتن زائر از شأن و مقام امام(ع) است تا بدینوسیله معلمین واقعی دین شناخته شوند. رابعا: بر ثواب زیارت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) تاکید ویژه شده است؛ چون آنها جایگاه بی بدیلی در احیای اسلام و حفظ هویت دینی و مذهبی شیعیان بواسطه اتفاقات تاریخی معاصرشان دارند. خامسا: امامان اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای در کسب فیوضات الهی دارند و ایشان مجرای وصول و جریان عنایات الهی هستند؛ از این جهت زیارت آنان یکی از ضروریات ارتباط با خداست. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0415977 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ اشتراک معنوی ادیان الهی در «تسلیم»، تاییدی بر پلورالیسم! ⁉️ آیا آیه 19 سوره آل عمران: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ»، با توجّه به تفسیری که علامه طباطبایی از واژه «اسلام» دارند، تاییدی بر پلورالیسم نیست؟! ✍️ پاسخ اجمالي: اولا: واژه اسلام در همه جای قرآن به معنی تسلیم نیامده بلکه در آیه 3 سوره مائده «وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»؛ به معنی شریعت محمدی(ص) آمده است. ثانیا: علامه طباطبایی اساسا قائل به تعدّد ادیان نیست؛ بلکه دین را امری واحد و ثابت و مشترک بین همه ی شرایع می ‌داند که در طول تاریخ نزول وحی در قالب شرایع متعدد ظهور کرده و در حال تکامل بوده است تا به آخرین و کاملترین شریعت یعنی اسلام محمدی(ص) رسیده است. ثالثا: ایشان با توجه به ادامه آیه، بیان می کنند که لازمه «حقیقت تسلیم»، پذیرفتن اسلام محمدی(ص) هست. رابعا: ایشان می افزاید آیه نه تنها در مقام تایید اسلام اهل کتاب نیست، بلکه در مقام تهدید آنان به عذاب اخروی است. ✍️ پاسخ تفصيلي: http://makarem.ir/l/0418798 #الاسلام #تسلیم #نجات_بخشی #صراط_های_مستقیم #اسلام_محمدی #پلورالیسم #کثرت_گرایی #رستگاری #قرآن #اسلام #خاتم_الانبياء #حقانیت ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام زاده ها چه حكمي دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالي: اين كار نه تنها بدعت و حرام نيست بلكه ريشه در رفتار پيامبران پيشين دارد. مانند: بوسيدن سنگ حجرالاسود و لمس كردن پيراهن يوسف(ع) و ماليدن آن بر چشم. آری بوسيدن قبور ائمه(ع) از روى «محبت» است نه از روى «عبوديت». آیا بوسيدن فرزند، یا عكس و وسائل يادگار او، شرك است؟! ضمن اينكه برخي از علماى اهل سنّت مثل عبداللَه فرزند احمد بن حنبل، رملی شافعی، محب الدین طبری و... نیز بوسيدن و تبرك جستن به قبر اولياء را جايز دانسته اند. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325703 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ منافات بي تابی يعقوب(ع) در فراق يوسف(ع) با صبر جميل! ⁉️ آيا توصيف قرآن از حضرت يعقوب(ع) با عبارت «صبر جميل»، با گريه و بي تابي ايشان در فراق يوسف(ع) سازگار است؟! ✍️ پاسخ اجمالي: طبق روايات، صبر جميل، صبرى است كه با آن شكايت به مردم و ديگران، با ابراز کلمات زننده و سخنان برآمده از جزع و ناسپاسي نباشد و سخني كه خدا را به خشم آورد نيز بر زبان جاري نگردد، اما گريه بدون جزع و ناسپاسي اشکالي ندارد. گريه حضرت يعقوب در فراق حضرت يوسف به معني ناسپاسي نيست، بلکه از روي محبت بوده است؛ چراکه قلب مردان خدا كانون عواطف است. ضمن اينکه گاهي اشک و ناله بزرگان بخاطر مظلوميت و رنج و بلايي است که بر سر ولي خدا مي آيد و گريه بر مظلوم مي باشد، مثل گريه امام زمان(ع) بر مظلوميت امام حسين(ع)؛ چنين گريه اي نه تنها هيچ اشکالي ندارد بلکه ثواب اجر و ثواب فراواني نيز دارد. ✍️ پاسخ تفصيلي: http://makarem.ir/l/0418799 #فراق #محبت #اشک #صبر_جميل #حضرت_یوسف #حضرت_یعقوب #امام_زمان #امام_حسين ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌕 همراهی یاران امام حسین(ع) با ایشان، با علم به شهادت ✍️ متن اجمالی: امام حسین(ع) برای این که فقط یاران مخلص، همراه ایشان باشند، اقداماتی انجام دادند، از جمله ضمن خطبه ای که قبل از حرکت از مکه به سوی عراق ایراد فرمودند، درباره مرگ و لقاء خداوند سخن گفتند و فرمودند: «هر کس آماده است خون خود را در راه ما نثار کند و خود را آماده لقاى خداوند سازد، با ما رهسپار شود». همچنین در یکی از منزلگاه پس از اعلام خبر کشته شدن مسلم و هانی و عبدالله بن یقطر بیعت را از همراهان خود برداشتند، در نتیجه همه جز همان عدّه از یاران آن حضرت که از مدینه با او همراه بودند، رفتند. ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0323225 #وفا #شهادت #یاران_حسین #هیهات_منا_الذله #امام_حسین #گروه_اندک #عاشورا #شهدای_کربلا #اصحاب_امام_حسین ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ آمیختگی حق و باطل، دلیلی بر پذیرش پلورالیسم! ✍️ پاسخ اجمالي: اولا: آیا این اختلاط و آمیختگی و ناخالصی حتی در بدیهیات و ضروریات دینی هم جاری است؟ آمیختگی حق و باطل در بسیاری موارد، از جمله ضروریات دینی، مانند اصل وجود خدا و واجباتی مانند نماز و روزه جاری نیست. ثانیا: اختلاط حق و باطل تا قیامت، اصلا پلورالیسم دینی را اثبات نمی‌ کند، بلکه ثمره اش شکاکیت و نسبیت است. ولکن واضح است که همه معارف دینی مشکوک نیستند. ثالثا: اگر واقعاً اختلاط حق و باطل نازدودنی باشد، پس فلسفه بعثت پیامبران و فرستادن کتاب های آسمانی چیست؟! اساسا پیامبران آمده اند که در همین دنیا بین اختلافات داوری کنند و حق و باطل را جدا سازند. ✍️ پاسخ تفصيلي: http://makarem.ir/l/0418814 #نجات_بخشی #صراط_های_مستقیم #پلورالیسم #کثرت_گرایی #رستگاری #حق #باطل #اختلاط #حقانیت #شکاکیت ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ آخرین شهید کربلاء که بود؟ ✍️ پاسخ اجمالي: آخرین شهید کربلا، جناب سوید بن عمرو بود، او بزرگ مردی بود كه بسيار نماز مى خواند. او در ميدان جنگ چون شيرى شجاع مبارزه مى كرد، و پس از كارزارى دلاورانه با چهره خونين بر زمين افتاد و بيهوش شد. سپاه دشمن به گمان اینکه به شهادت رسیده او را رها کردند. او پس از شهادت امام حسين(ع) به هوش آمد، از جاى برخاسته، و با كاردى كه در ساق پا زير چكمه اش جاى داده بود به سوى دشمن حمله برد. سپاه ابن سعد او را محاصره كردند و به شهادت رساندند. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0323077 #شهادت #کربلا #سوید_بن_عمرو #یاران_امام_حسین #هیهات_منا_الذله #امام_حسین #گروه_اندک #عاشورا #شهدای_کربلا #اصحاب_امام_حسین #وفا ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ مشروعيت تبرّک به آثار اولياء؟ ✍️ پاسخ اجمالي: تبرّک يعني درخواست افاضه نعمت و افزايش برکت از آثار پيامبر(ص) و بندگان صالح. معناى تبرک آن نيست که انسان اسباب طبيعى را براى رسيدن به خواسته هايش به روى خود ببندد، بلکه در همان حال که به علل و اسباب طبيعى تکيه مى کند، راه تبرک را در برابر خود باز مى گذارد. قرآن کريم و روايات بر اين حقيقت تأکيد دارند و هيچ مانع عقلى نيست که آثار پيامبر و صالحان در اجابت خواسته انسان اثر گذار باشد. بر اين اساس، مسلمانان به آثار پيامبر اعظم(ص) مانند؛ موى شريف او، قطرات آب وضوى ايشان، جامه و ظرف حضرت، تبرک مى جستند. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325963 #تبرک #زیارت #توسل #برکت #نعمت #اولياء #صالحان #رسول_خدا #پیامبر ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ به رسمیت شناختن کتب آسمانی پیشین، تاییدی بر پلورالیسم! ✍️ پاسخ اجمالي: با توجه به اینکه قرآن بعضی از عقاید شرایع گذشته را انحرافی و کتب آنها را تحریف شده می داند و با توجّه به اینکه اسلام دیگران را فقط به سوی خویش دعوت می کند، روشن می شود که تصدیق کتب آسمانی گذشته به معنای مشروعیت کنونی آنها نیست. معنی تصدیق کتابهای پیشین نیز به معنی تصدیق اصول کلی و مشترک بین همگان است، مانند ایمان به حق تعالی و معاد و رسالت و تایید اصول عام فقهی و اخلاقی مانند صداقت و نیکی و اصل نماز و روزه و مثلا حرمت سرقت و زنا و شراب خواری. ✍️ پاسخ تفصيلي: http://maaref.makarem.ir/l/0418725 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ جایگاه تکتف در سنّت رسول خدا(ص)؟ ✍️ چکیده : تکتّف در نماز سنّت رسول خدا(ص) نیست؛ چرا که احادیث تکتّف در منابع اهل سنّت، ضعیف و دارای اضطراب متنی و سندی هستند. در مقابل اکثر احادیثی که شیوه نماز را بدون تکتّف مطرح می کنند صحیح و بیشتر از احادیث دسته اوّل هستند. از طرفی اختلاف مذاهب اسلامی در حرام، مستحب و مکروه شمردن آن نشانه این است که این عمل نمی تواند سنّت مؤکّد رسول خدا(ص) بوده باشد. ضمن اینکه اصل در حالت دست ها آویختن است. شیوه عبادات، توقیفی و اختیارش به دست خدا و رسول اوست. لذا توجیه خاشعانه و متواضعانه بودن نماز با تکتّف نمی تواند سندی شرعی برای اضافه نمودن آن به نماز باشد. توجیه خشوع و خضوع از قاعده استحسان زاده شده است. عمل به استحسان می تواند باب بدعت در دین را بگشاید و آن را ضایع کند. در این مقاله قرار بر این است که جایگاه این عمل در سنّت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با منطق علوم حدیث ، تاریخ و فقه بررسی و از سؤال فوق پاسخ گفته شود. ✍️ متن مقاله: https://maaref.makarem.ir/l/0418819 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi