eitaa logo
احمد حیدری
157 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
پرداخت قیمت آن نیز کفایت می‌کند. همچنین کفاره افطار غیر عمد برای هر روزه، معادل ۷۵۰ گرم از اقلام مذکور یا مبلغ آن است. کفاره افطار عمدی هر روزه نیز اطعام شصت فقیر، هرکدام به اندازه ۷۵۰ گرم از اقلام یاد شده یا قیمت آن می‌باشد.از آنجا که قیمت اقلام مزبور در مناطق مختلف، متفاوت است، روزه‌داران گرامی می‌توانند مبالغ زکات فطره و کفّاره را با توجه به قیمت اقلام در محلّ زندگی خود بپردازند. زمان وجوب زکات فطره زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند .(۱) ولی اگر دسترسی به فقیر ندارد، می‌تواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می‌دهد نیت فطره کند .(۲) اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب (۳) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند (به قصد قربت) فطره را بدهد .(۴) فطریه مهمان شب عید فطر بر عهده کیست؟ اگر کسی شب عید فطر در منزل خود نبوده و مهمان باشد تکلیف فطریه او چه می‌شود؟ آیا دادن فطریه از وی ساقط شده و بر عهده میزبان می‌باشد؟ یا اینکه فطریه مهمانی که چند روز قبل از شب عید و شب عید مهمان است به عهده چه کسی است؟ در ادامه پاسخ مراجع عظام تقلید را برای این سوال ارائه داده‌ایم: آیت‌الله خامنه‌ای: میهمان اگر نان‌خور صاحب‌خانه محسوب شود، کفاره او به عهده‌ی میزبان است مگر اینکه _میهمان_فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت نماید. توجه داشته باشید میهمان با یک شب نان‌خور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خودش می‌باشد. آیت‌الله مکارم شیرازی: فطریه میهمان بر عهده صاحبخانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان خور او محسوب شود. آیت‌الله سیستانی: کسی که تنها برای افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمی‌آید و فطره‌اش بر صاحبخانه نیست. آیت‌الله نوری همدانی: چنانچه میهمان قبل از غروب وارد بر صاحبخانه شود و آن شب نان‌خور وی باشد، زکات فطره اش بر عهده میزبان است. پی‌نوشت‌ها: ۱- ر.ک: امام خمینی، سید روح‌الله، توضیح المسائل (محشی)، ج ۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵، دفتر انتشارات اسلامی، قم، هشتم، ۱۴۲۴ ه ق. ۲- همان، ر.ک: ذیل م ۲۰۳۰. ۳- آیت‌الله بهجت: احتیاط مستحب آن است که بعداً قضا کند، ولی أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولی معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانی، تبریزی، صافی: بعداً باید بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م ۲۰۳۱. ۴- همان، م ۲۰۳۱.
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ اعتبار بيعت اهل حّل وعقد براي تعيين خليفه؟ ❓ آيا بيعت اهل حّل وعقد مى تواند معيار تعيين خلافت باشد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: 🔸 بيعت نزد عرب راهى براى تعيين حاکم و انتخاب رهبر نبود؛ بلکه براى تأکيد عملى و التزام به لوازم ايمانى بود که قبلاً داشتند. بر فرض هم که بيعت، راهى براى تعيين حاکم باشد، يکى از راه ها بود و نه تنها راه! 🔸 شورا يا بيعت در صورتی راهى براى تعيين حاکم به شمار مى رود که پيامبر(ص) شخصى را براى رهبرى تعيين نکرده باشد. لذا با وجود روايات متواتر و فراوان مبني بر تعيين علي(ع) از طرف پيامبر(ص)، آن بيعت اجتهاد در مقابل نصّ است. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325779 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ شرك در خواندن قرآن و زيارت نامه و نماز زيارت در حرم اولياء! ⁉️ پرسش: آيا خواندن قرآن و زيارت نامه و نماز زيارت در حرم اولياء و اهل بيت(عليهم السلام) شرك است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: هديه دادن به مؤمن از اصول اخلاقي اسلام است که پيامبر(ص) بسيار بر آن سفارش نموده اند. خواندن قرآن و زيارت نامه و نماز هديه ای است که براى ارواح والدين و مؤمنين مي فرستيم. از عايشه نقل شده: پيامبر(ص) فرمود: به من امر شد به بقيع روم براى آنها دعا كنم و نماز بخوانم. حتي ابن تيميه گفته: باتفاق رؤساى مذاهب، ميت از نماز، روزه، قرائت قرآن، صدقه و مانند اينها كه زنده انجام مى دهد بهره مى برد. آری زيارت نامه و نماز كه از آغاز تا فرجامش ذكر است و حمد و ستايش خدا نه تنها شرك نيست كه توحيد محض است. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325689 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ شرك در خواندن قرآن و زيارت نامه و نماز زيارت در حرم اولياء! ⁉️ پرسش: آيا خواندن قرآن و زيارت نامه و نماز زيارت در حرم اولياء و اهل بيت(عليهم السلام) شرك است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: هديه دادن به مؤمن از اصول اخلاقي اسلام است که پيامبر(ص) بسيار بر آن سفارش نموده اند. خواندن قرآن و زيارت نامه و نماز هديه ای است که براى ارواح والدين و مؤمنين مي فرستيم. از عايشه نقل شده: پيامبر(ص) فرمود: به من امر شد به بقيع روم براى آنها دعا كنم و نماز بخوانم. حتي ابن تيميه گفته: باتفاق رؤساى مذاهب، ميت از نماز، روزه، قرائت قرآن، صدقه و مانند اينها كه زنده انجام مى دهد بهره مى برد. آری زيارت نامه و نماز كه از آغاز تا فرجامش ذكر است و حمد و ستايش خدا نه تنها شرك نيست كه توحيد محض است. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325689 #زیارت #وهابیت #حرم #مزار #نماز #دعا #اولیاء #زيارت_نامه #نماز ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ «ورقة بن نوفل» و داستان ساختگي منتسب به او! ❓ پرسش: «ورقة بن نوفل» که بود و داستان ساختگی که به او نسبت می دهند، چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: 🔸 «ورقة بن نوفل» از عموزادگان حضرت خديجه(س) و فردى كم سواد بود؛ ولي كتاب هائي خوانده بود. بر اساس افسانه ای گفته می شود او پيامبر(ص) را از نگرانى كه در آغاز بعثت برايش رخ داده بود، نجات داد و با اطميناني كه او داد پيامبر(ص) به آرامش دست يافت. 🔸 در پاسخ به این داستان ساختگي بايد گفت: 1. سلسله سند داستان به شخص نخست كه شاهد داستان است نمى رسد، لذا روايت اين داستان، مرسله است. 2. وجود اختلاف در نقل داستان، خود گواه ساختگى بودن آن است. 3. به گفته بسياري از مورّخين، ورقه تا ظهور دعوت پیامبر(ص) زنده بود؛ اما هرگز به دين اسلام مشرف نگرديد و سرانجام كافر از دنيا رفت [چطور فرد كافری مي تواند به پيامبر(ص) آرامش دهد؟!]. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0418184 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ حکم بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام زاده ها؟ ❓ پرسش: بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام زاده ها چه حكمي دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اين كار نه تنها بدعت و حرام نيست بلكه ريشه در رفتار پيامبران پيشين دارد. مانند: بوسيدن سنگ حجرالاسود و لمس كردن پيراهن يوسف(ع) و ماليدن آن بر چشم. بوسيدن قبور ائمه(ع) از روى «محبت» است نه از روى «عبوديت». آيا بوسيدن فرزند، يا عكس و وسائل يادگار او، شرك است؟! ضمن اينكه برخي از علماى اهل سنّت مثل عبداللَه فرزند احمد بن حنبل، رملي شافعي، محب الدين طبري و... نيز بوسيدن و تبرك جستن به قبر اولياء را جايز دانسته اند. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325703 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ امکان عقلی دسترسی انسان به «وحی»؟ ❓ پرسش: چگونه انساني كه از ماده سفلی است مي تواند به پدیده «وحی» كه متعلق به عالم ملکوت و ملأ اعلی است دسترسي پیدا کند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: بر اساس آیات قرآن و روایات، انسان موجودى است که در ميانه دو جهان مادّه و مجرّدات قرار داشته و داراى روح و جسم است. در واقع از جانب روح متعالى است و دست بر آسمان دارد و از سوى جسم متسافل است و دست بر زمين نهاده است. از سویی «قرآن» در توصیف مراحل آفرينش انسان، او را به جايى مى رساند كه از جهان مادّه فراتر رفته و روح متعالى در او دميده مى شود. وحى يك پديده روحانى است و در افرادى يافت مى شود كه داراى خصايص روحى والا هستند. اين الهامات و مطالب از خارج بر آنان اِلقا مى شود نه اينكه از داخل ضمير آنان بر ايشان جلوه گر شود، آن طور كه مُنكران وحى تصور كرده اند. پس وحى صرفاً پديده روحى است كه فقط براى اهل آن قابل درك است. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0418180 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ نخستين کسى که از زيارت قبر پيامبر(ص) جلوگيرى کرد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: روزى مروان بن حکم ديد که شخصى (ابوایوب انصارى) صورت خود را بر قبر پيامبر گذاشته است، با شتاب به سوى او آمد و گردن او را گرفت، از جاى بلند کرد و گفت: مي دانى چه می کنى؟! او گفت: آرى، خوب مي دانم، من هرگز به زيارت سنگ نيامده ام، بلکه به زيارت پيامبر آمده ام؛ از رسول اللَّه(ص) شنيدم که فرمود: بر دين خدا گريه نکنيد، اگر متوليانش اهل بودند، و آنگاه که نا اهلان بر آن حکم راندند برايش بگرييد. حاکم و ذهبى حديث را صحيح مي دانند. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325664 #زیارت #وهابیت #حرم #عتبات #مزار #ضریح #بوسیدن_ضریح #نماز #دعا #مدینه #مروان #ابوایوب_انصارى ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ نگاه اسلام به محيط زيست و پاسداشت زمين؟ ❓ پرسش: اسلام چه توصيه هاي در حفظ و پاسداشت طبيعت، محيط زيست و زمين دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اسلام دستورهای مؤکدی در زمينه حفظ و نگهداری محيط زيست و طبيعت بيان کرده است. آموزه هاي اسلام بهره برداري افراطی از طبيعت و ضرر رساندن به ديگران را رد کرده است. در احاديث متعددی، از قطع درختان و از بين بردن مزارع و گياهان و آتش زدن آنها نهی و نکوهش شده است. اسلام آن قدر به حقوق حيوانات اهميت داده که در کتابهای حديثي بابی به احکام و قوانين مربوط به حيوانات اختصاص داده شده است. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0406274 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ کيفيت زيارت قبر پيامبر(ص)، از ديدگاه اهل سنّت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در مورد زيارت قبر پيامبر(ص) در کتب اهل سنت مناسک و اعمالي توصيه مي شود که قدر مشترک آنها ايستادن رو به قبر شريف و سلام کردن به حضرت است، مثلا بگويد: «السلام عليک ايّها النبىّ و رحمة الله و برکاته...». ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0324232 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ بيعت نکردن بیشتر مردم با حضرت علی(ع)! ⁉️ پرسش: آيا ادعای ابن تيميه مبنی بر بيعت نکردن مردم با حضرت علی(ع) صحيح است؟ ابن تيميه در ادعای بيعت نکردن مردم با امام علي(ع) مى گويد: «نصف امّت و يا کمتر و يا بيشتر با او بيعت نکردند بلکه بيشتر مردم با او جنگيدند». در پاسخ باید گفت: اوّلا: امامت منصبى الهى است و علی(ع) خليفه پيامبر(ص) است که از جانب خدا منصوب شده، که با وجود اين نص، مشروعيت آن احتياج به بيعت مردم ندارد. ثانيا: آيا عموم مردم با ابوبکر از روى رغبت بيعت کردند يا اين که با اکراه و تهديد سلطه او را پذيرفتند؟ مگر در سقیفه بر سر خلافت و تعیین جانشینى پیامبر(ص) غوغا و کشمکش عظیمى پدید نیامد؟ مگر گروهى از صحابه از بیعت با ابوبکر سرباز نزدند و به خانه حضرت زهرا(س) پناه نبردند؟ مگر عمر بن خطّاب به جهت بیعت گرفتن اکراهى با گروهى، به خانه حضرت على(ع) هجوم نبردند؟ ثالثا: علما و محدثان اهل سنّت، اجماع بر بيعت عمومى با حضرت دارند. حسن بن فرحان مالکى مى گوید: «امامت على و خلافت او به نص و واقع و اجماع به اثبات رسید، و بزرگان صحابه و مهاجرین و انصار بر بیعت با او اجماع کرده اند، و بر خلافت او تمام بلاد اسلام؛ همچون حجاز، یمن، فارس، خراسان، مصر، آفریقا، جزیره، آذربایجان، هند، سند و نوبه، خاضع شدند. و به جز اهل شام کسى با بیعت او معارضه نکردند، و آنان نصف امت و حتى ربع امت بلکه به یک دهم امت هم نمى رسیدند...». https://maaref.makarem.ir/l/0325877 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
ویژه نامه شهادت امام صادق (علیه السلام) https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=40&catid=0&pageindex=0&mid=317095 و معارف و شبهاتی درباره امام صادق https://eitaa.com/makaremeshirazi/1752 https://eitaa.com/makaremeshirazi/1754 https://eitaa.com/makaremeshirazi/1756 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi