eitaa logo
احمد حیدری
157 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت زینب(س) و مقابله با اندیشه جبر پس از حادثه عاشورا مزدوران يزيد، با استفاده از ترویج جبر، شروع به تبليغ كردند و پيروزى ظاهری يزيد را خواست خدا قلمداد كردند. لکن حضرت زينب و امام سجاد(ع) كه از شگرد تبليغى دشمن آگاه بودند، اين پايگاه فكرى بنی اميه را هدف قرار داده با سخنان متين و مستدل خود به شدت آن را كوبيدند و يزيد و يزيديان را مسئول اعمال و جناياتشان معرفى كردند. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321417 @Ahmadheydari12
حرمت آبرو، جان و مال مسلمان 🔹 حرمت آبرو، جان و مال مسلمان به قدرى مهم است كه رعايت آن، نشانه مسلمان بودن است و ترك آن، دليل بر بيگانگى از اسلام است. در حديث معروفى از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مى ‏خوانيم: «وَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ؛ مسلمان، كسى است كه مسلمانان ديگر از زبان و دست او در امان باشند».(1) 🔹 امام صادق عليه السّلام مطلب را از دايره اسلام و مسلمين فراتر برده و مى ‏فرمايد: «اَلْمُسْلِمُ‏ مَنْ‏ سَلِمَ‏ النَّاسُ‏ مِنْ‏ يَدِهِ‏ وَ لِسَانِهِ،‏ وَ الْمُؤْمِنُ مَنِ ائْتَمَنَهُ النَّاسُ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ؛ "مسلمان" كسى است كه مردم از دست و زبانش در امان باشند، و "مؤمن" كسى است كه مردم او را بر مال و جان خود امين بشمرند».(2) 🔹 بالاترین توقع خدا از بنده اش رعایت تقواست؛ چه تقوايى از اين بالاتر كه اذيت و آزار انسان به هيچ كس نرسد و اصول سه گانه احترام انسان‏ها را رعايت كند: «احترام جان و مال و آبرو». 📚 منابع: (1). المحاسن، ‏برقى، ج‏1، ص285، «باب الإسلام و الإيمان‏»، ح426. (2). معاني الأخبار، ابن بابويه، ص239، «باب معنى المسلم و المؤمن و المهاجر و العربي و المولى‏»‏، ح1. @Ahmadheydari12
📜 فرصت عمل و توبه را غنیمت شمارید امير المومنين عليه السلام در يکی از خطبه هايش تاکيد دارد که تا فرصت وجود دارد، بايد توبه کرد؛ ايشان می فرمايند: «فَاعْمَلُوا وَ أَنْتُمْ‏ فِي‏ نَفَسِ‏ الْبَقَاءِ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ، وَ التَّوْبَةُ مَبْسُوطَةٌ، وَ الْمُدْبِرُ يُدْعَى وَ الْمُسِي‏ءُ يُرْجَى، قَبْلَ أَنْ يَخْمُدَ الْعَمَلُ وَ يَنْقَطِعَ الْمَهَلُ وَ يَنْقَضِيَ الْأَجَلُ [تَنْقَضِيَ الْمُدَّةُ] وَ يُسَدَّ بَابُ التَّوْبَةِ وَ تَصْعَدَ الْمَلَائِكَةُ؛ اكنون كه در متن زندگى و حيات هستيد، عمل كنيد، [زيرا مهم‏ ترين نتيجه عمر، عمل صالح است] اين در حالى است كه نامه ‏هاى عمل گشوده و بساط توبه گسترده است، فراريان از طاعات خدا به سوى او فراخوانده مى‏ شوند و به بدكاران و گنهكاران اميد عفو داده مى ‏شود. پيش از آنكه چراغ عمل خاموش گردد، مهلت قطع شود و اجل پايان گيرد و پيش از آنكه درهاى توبه بسته شود و فرشتگان [كه مأمور ثبت اعمال نيك و بدند] به آسمان صعود كنند [سخت بكوشيد و فرصت را غنيمت بشماريد]». 📚 نهج البلاغة (صبحی صالح)، ص356، خطبه 237. @Ahmadheydari12
📜 رويشگاه علم و حكمت‏ از نظر امام کاظم عليه السلام امام كاظم عليه السلام مى‏ فرمايد: «يَا هِشَامُ! إِنَّ الزَّرْعَ يَنْبُتُ فِي السَّهْلِ وَ لَا يَنْبُتُ فِي الصَّفَا، فَكَذَلِكَ الْحِكْمَةُ تَعْمُرُ فِي قَلْبِ الْمُتَوَاضِعِ وَ لَا تَعْمُرُ فِي قَلْبِ الْمُتَكَبِّرِ الْجَبَّارِ، لِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَ التَّوَاضُعَ آلَةَ الْعَقْلِ وَ جَعَلَ التَّكَبُّرَ مِنْ آلَةِ الْجَهْل».‏(1) ای هشام! زراعت در زمين‏ هاى نرم مى ‏رويد، نه روى سنگ‏ ها. همچنين علم و حكمت تنها در قلب متواضعان جوانه مى ‏زند، نه در قلب متكبران سرکش. چرا که خداوند تواضع را ابزار عقل قرار داده و تكبر را ابزار جهل. شرح كوتاه‏: نخستين گام در راه تحصيل دانش فروتنى است، فروتنى در برابر حق، فروتنى در برابر استاد، و در برابر هركس كه بيشتر از انسان مى ‏داند و مى‏ تواند چيزى به او بياموزد. به همين دليل «جهل» و «تكبّر» معمولًا قرين و همراه يكديگرند، متكبّران حاضر به اعتراف به جهل نيستند، و حتى اگر واقعيّتى با روح غرور و تكبّر آنها نسازد نه تنها آن را انكار مى‏كنند بلكه با آن به مبارزه بر مى‏خيزند، سخن حق را از افراد هم‏رديف يا پايين‏تر از خود نمى ‏پذيرند، و غالباً در جهل مركب مى ‏مانند.(2) 📚 منابع: (1). تحف العقول، ص396، «وصيته (الإمام الكاظم علیه السلام) لهشام و صفته للعقل». (2). يكصد و پنجاه درس زندگى، آيت الله مکارم شيرازی، ص139. @Ahmadheydari12
📜 عاقبت كافرى كه به همسایه مؤمنى نيکی می کرد امام كاظم عليه السلام مى‏ فرمايد: «إِنَّهُ كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ وَ كَانَ لَهُ جَارٌ كَافِرٌ وَ كَانَ يَرْفُقُ بِالْمُؤْمِنِ وَ يُوَلِّيهِ الْمَعْرُوفَ فِي الدُّنْيَا فَلَمَّا أَنْ مَاتَ الْكَافِرُ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتاً فِي النَّارِ مِنْ طِينٍ فَكَانَ يَقِيهِ حَرَّهَا وَ يَأْتِيهِ الرِّزْقُ مِنْ غَيْرِهَا وَ قِيلَ لَهُ هَذَا بِمَا كُنْتَ تَدْخُلُ عَلَى جَارِكَ الْمُؤْمِنِ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ مِنَ الرِّفْقِ وَ تُوَلِّيهِ مِنَ الْمَعْرُوفِ فِي الدُّنْيَا». در ميان بنى اسرائيل مرد مؤمنى بود كه همسايه‏ اى كافر داشت كه با آن مؤمن خوش رفتارى مى‏ كرد و در كارهاى خير دنيوى با او همراه بود. هنگامى كه آن كافر در گذشت، خداوند خانه ‏اى از گل در دوزخ براى او بنا كرد كه او را از حرارت آتش حفظ مى ‏كرد و روزى ‏اش از غير جهنّم به او مى ‏رسيد، و به او گفته شد: اين پاداش آن خوش رفتارى است كه با فلان همسايه مؤمن خود داشتى و در كارهاى پسنديده دنيوى همراه او بودى. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، صدوق، ص169. @Ahmadheydari12
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ اعتقاد به ایمان ابوطالب(ع) در کلام و رفتار پیامبر(ص)؟ آیا پیامبر اکرم(ص ابوطالب(ع) را مؤمن نمی دانستند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: کلام و رفتار پیامبر(ص) نشان دهنده آن است که ایشان ابوطالب(ع) را مؤمن می دانسته اند؛ نمونه هایی از این رفتار و گفتار عبارتند از: 1- علاقه رسول خدا(ص) به ابوطالب، چرا که طبق آیه 28 آل عمران، دوست داشتن کافر حرام است. 2- طلب خیر پیامبر(ص) برای ابوطالب. 3- حضور رسول اللّه(ص) در تشییع جنازه ابوطالب. 4- محبت پیامبر اکرم به عقیل به خاطر ابو طالب. 5- نامگذاری سال وفات ابوطالب به سال عزای عمومی. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0324775 (ع) (ع) (ص)
🔰 ابوطالب حامی رسالت و مؤمن قریش ابوطالب از جمله کسانی بود که با هزینه کرد همه سرمایه های مادی و معنوی خویش، تأثیر بسیار مهمّی در حفظ اسلام از خطرات جامعه عرب جاهلی داشت. او عموی پیامبر و یکی از صاحبان نفوذ و بزرگان مکه بود. حمایت های او از پیامبر از زمان کودکی و به عهده گرفتن سرپرستی آن حضرت شروع شد. با شروع بعثت نيز او یکی از اولین حامیان نهضت نبوی بود. ابوطالب لحظه ای از حمایت کامل خود از پیامبر- حتی به قیمت رویارویی مستقیم با اشراف قریش - دست نکشید و این حمایت را تا آخرین روزهای حیاتش نیز ادامه داد. ✍️ عناوین مقاله: ابوطالب کیست؟ / حمایت های همه جانبه ابوطالب در همه مراحل حیاتش از پیامبر اکرم(ص) / جایگاه ابوطالب نزد پیامبر اسلام(ص) / ایمان ابوطالب / شواهد ایمان ابوطالب / استدلال مخالفین ایمان ابوطالب به آیات قرآن! / استدلال مخالفین ایمان ابوطالب به احادیث! (ع) (ص) 📖 مطالعه تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0419066
📜 غيبت اين شخص حرام است رسول الله صلّى اللَّه عليه و آله می فرمايد: «مَنْ عَامَلَ النَّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ، وَ حَدَّثَهُمْ فَلَمْ يَكْذِبْهُمْ، وَ وَعَدَهُمْ فَلَمْ يُخْلِفْهُمْ، فَهُوَ مِمَّنْ كَمَلَتْ مُرُوَّتُهُ وَ ظَهْرَ عَدَالَتُهُ وَ وَجَبَ أَجْرُهُ وَ حَرُمَتْ غِيبَتُهُ». هر كه با مردم داد و ستد كند و به آنها ستم نكند، و با آنها گفتگو كند امّا دروغ نگويد، و به آنها وعده دهد امّا خلاف نكند، مردانگی او تمام و عدالتش آشكار و پاداشش واجب و غيبتش حرام است. 📚 تحف العقول، ابن شعبه حرانى‏، ص57. @Ahmadheydari12
❓بعثت پیامبران چه ضرورتى دارد؟ اولا: براى رسیدن به هدف اصلى آفرینش یعنى «تکامل انسان در تمام زمینه ها» احتیاج به یک سلسله تعلیمات صحیح و خالى از اشتباه و متّکى به واقعیّات وجود انسان است و این تنها در حیطه علم خداوند است که از طریق وحى به پیامبران الهام می شود. ثانیا: انسان براى تربیت اخلاقى نیاز به «مربى و الگو» دارد که از گفتار و رفتار او سرمشق بگیرد؛ لذا انسانى کامل و تربیت یافته از هر نظر لازم است که در این راه پرفراز و نشیب دست او را بگیرد و چه کسى جز پیامبران معصوم مى تواند به عنوان مربى و راهنما برگزیده شود؟ 📖 مطالعه تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0322725 @Ahmadheydari12
📜 چهار سؤال مهم در قیامت رسول الله صلّى اللَّه عليه و آله می فرمايد: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ لَمْ تَزُلْ قَدَمَا عَبْدٍ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَ أَفْنَاهُ وَ عَنْ شَبَابِهِ فِيمَ أَبْلَاهُ وَ عَمَّا اكْتَسَبَهُ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَ فِيمَ أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ». چون روز رستاخيز شود هيچ بنده ‏اى قدم از قدم برندارد تا اينكه از چهار چيز سؤال‏ شود: از عمرش كه در چه سپرى نموده، از جوانيش كه در چه آزموده، از آنچه به دست آورده كه از كجا آورده و در چه موردى صرف كرده است، و از دوستى ما اهل بيت. 📚 تحف العقول، ابن شعبه حرانى‏، ص56. @Ahmadheydari12
❓ مصونیت پیامبران از القائات شیطانی، در دریافت وحی؟ نفوذ وسوسه های شیطانی در وحی انبیاء علاوه بر اینکه ادعای بی اساس و بی دلیلی است، با اصل موضوع بعثت انبیاء منافات دارد و برای همین بر اساس حکمت الهی منتفی است. اگر قرار باشد شیطان بتواند دخل و تصرفی در وحی کند، خداوند از آن مطلع بوده و قادر است آن را رفع کند و چون خداوند متعال می خواهد پیامش به صورت صحیح به بندگانش ابلاغ شود، مانع چنین تلقین های شیطانی خواهد شد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420892 @Ahmadheydari12
📜 بينای خود و کور عيوب دگران باش امام حسين عليه السّلام می فرمايد: «كسى كه عيب جوى ديگران نباشد، در برابر عيب جويان بى عذر نماند؛ مَنْ لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ عَائِباً لَمْ يَعْدَمْ مَعَ كُلِّ عَائِبٍ‏ عَاذِراً». همه ابناء بشر برای خود عيب هایی دارند؛ امّا کسانی که در پی عيب های ديگران نيستند، همواره مشغول عيوب خويش و در صدد عيب زدايی از خود هستند؛ لذا بهانه ها را از عيب جويان می گيرند. نیز هر عمل خيرخواهانه و عمل بدخواهانه و پرهيز ما درباره ديگران می تواند بر طبق سنّت های الهی و بنابر خاصيّت اعمال به خود ما برگردد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429494 @Ahmadheydari12