eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴ترِسا کوربین؛ فمینیستی که مسلمان شد 🔸چه چیزهایی موجب شد خانم «تِرِسا کوربین»، زن فمینیست آمریکایی، مجذوب اسلام شود؟! 🔸 ببینید که چه تفسیر زیبا و عمیق و معقولی از پوشش اسلامی دارد! 🔷با تشکر از دوست عزیزم جناب سید روح‌الله موسوی بابت ترجمه و زیرنویس این کلیپ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴ابد در پیش داریم 🔶ملائکه انسان را سرزنش می‌کنند که چرا به شکل شتر و گاو و پلنگ و بوزینه و با چهره‌ای کریه محشور شدید؟‍! مگر بشیر و نذیر نداشتید؟! مگر معلم نداشتید؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️علامه حسن‌زاده آملی؛ فیلسوف و عارفی ولایی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملی عالمی کم‌نظیر و بدون شک یکی از ستون‌های علمی و اسوه‌های عملی حوزه‌های علمیه بود. محضر او محضر علم و دانایی و صفا و نورانیت بود. در محضر او، گذر زمان احساس نمی‌شد. او از مصادیق اتمّ کسانی بود که دیدن‌شان، سکوت‌شان، سخن‌شان، نگاه‌شان، راه‌ رفتن‌شان و نشست و برخاست‌شان یاد خدا را در دل‌ها زنده می‌کرد. در درون‌شان صد قیامت نقد هست کمترین آنکه شود هم‌سایه مست 🔶او به حق وارث علوم عقلی و فلسفی و عرفانی مسلمین بود؛ او عمر گرانمایه خویش را صرف احیای تراث فلسفی و عرفانی مسلمین و پرورش شاگردانی برای تداوم این راه کرد. 🔶علامه حسن‌زاده آملی انسانی فوق‌العاده بزرگ بود؛ اما چیزی که او را در چشم ما بزرگ‌تر می‌کرد و بصیرت و خلوص این عارف ربانی را آشکارتر می‌ساخت، دفاع بی‌چون و چرا و بی‌چشم‌داشت از ولایت‌ و ولی بود. او به گواهی گفتارها و نوشتارهایش حقیقتاً ذوب در ولایت بود. او حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای را نائب المهدی و واجب الطاعة می‌دانست. و خود را به منزله سربازی برای ولایت تلقی می‌کرد. 🔶علامه حسن‌زاده در مقدمه کتاب «انسان در عرف عرفان» درباره رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چنین نگاشته است: «رهبر عظیم الشان کشور بزرگ جمهوری اسلامی ایران جناب آیت‌الله المعظم خامنه‌ای کبیر (متع الله الاسلام و المسلمین بطول بقائه الشریف) قائد ولیّ وفیّ، و رائد سائس حفیّ، مصداق بارز «نرفع درجات من نشاء» می‌باشد. عزّت و شوکت روزافزون آن قائد اُسوه‌ی زمان را همواره از حقیقة الحقائق مسئلت دارم و امیدوارم دادار عالم و آدم همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد.» 🔶او در جمله مشهور دیگری درباره لزوم ولایت‌پذیری همگان چنین می‌فرماید: «گوش‌تان به دهان رهبر باشد، چون ایشان گوش‌شان به دهان حضرت خاتم الانبیا است.» روحش شاد و راهش پر رهرو باد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️این یک خانم ووشو کار ایرانی است که قدرت بدنی خودش را به رخ چند مرد ورزشکار چینی می‌کشد! ◾️صرف نظر از حکم اسلام و سایر ادیان الهی در این باره، آیا واقعاً چنین رفتارهایی برای یک زن، ارزش انسانی دارد؟ آیا چنین رفتارهایی مناسب ساختار جسمی و لطافت روحی زنان هست؟ آیا تشویق زنان به چنین رفتارهایی خیانت به فلسفه وجودی و رسالت زن‌بودگی آنان نیست؟ و پرسش بنیادی‌تر اینکه آیا مسؤولان ورزشی در جمهوری اسلامی بر اساس فلسفه و ارزش‌های اسلامی برنامه خاص و متفاوتی برای ورزش زنان دارند؟ یا آنکه کورکورانه و مقلدانه در این مسیر حرکت می‌کند؟ ✍️احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۳۳ (Trimmed).mp3
11.83M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و سوم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش هشتم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملی(ره) می‌فرمود شبی از شب‌های زمستان مهمانی داشتم. شام ایشان را آماده کردیم، اما خودم از ایشان عذرخواهی کردم و گفتم برنامه‌ای دارم و فعلاً از خوردن شام معذورم. بعد از اینکه شامشان را میل کردند در اتاقی رختخوابشان را آماده کردیم و خوابید. من هم در اتاق دیگری مشغول مطالعه و تحقیقات خودم بودم. بعد با حالت مزاح می‌فرمود گویا شام ما به مزاج مهمان محترم سازگار نبود و حدود ساعت ۱۲ شب بیدار شد و دید که برق اتاق من روشن است! به اتاق من آمد و گفت: «آقا شما خوابیدید و مجدداً بیدار شدید؟» گفتم: «خیر، هنوز نخوابیده‌ام. من هم می‌خوابم.» آن مرد با حالت تعجب به من گفت: «آقا مگر راه نان خوردن کم آمده که اینجور خودتان را به زحمت می‌اندازید؟!» 🔶علامه حسن‌زاده می‌فرمودند: «آن بنده خدا واقعاً گمان می‌کرد که من برای نان خوردن است که تا پاسی از شب به مطالعه و تحقیق‌ می‌پردازم!» و بعد می‌فرمود: «بدبخت طلبه‌ای که برای خوشایند مردم و یا برای پول درس بخواند. مگر می‌توان عشق به تحصیل و عمل‌آموزی و یاددهی و یادگیری را به چنین افرادی تفهیم کرد؟» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ احمدحسین شریفی 🔸مسابقه یک بانوی مسلمان محجبه ایرانی با یک بانوی چینی!!!! 🔷صرف نظر از اینکه آیا چنین رفتارهای غیر انسانی و خشنی را می‌توان «ورزش» نامید یا خیر، سؤال این است که آیا این رفتارها با ارزش‌های اسلامی ایرانی ما تناسبی دارد؟ آیا در توسعه ورزش‌های بانوان نباید تناسب آنها با ارزش‌های اسلامی ایرانی ناظر به زنان را سنجید؟ آیا مسؤولان ورزشی کشور نباید پیوستی اخلاقی و فرهنگی برای ورزش‌های قهرمانی به ویژه در حوزه بانوان داشته باشند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
علاقه بی‌نظیر علامه حسن‌زاده آملی به مطالعه و پژوهش.mp3
4.55M
🎤احمدحسین شریفی 🔶بیان چند خاطره از علامه حسن‌زاده آملی درباره عشق و علاقه وافر ایشان به مطالعه و تحقیق.‌(پیش از بحث اصلی این نشست علمی که در موضوع امتداد اجتماعی حکمت متعالیه بود) 🔶مکان: مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 🔷 مخاطبان: طلاب سطح چهار فلسفه 🔶زمان: ۴/ مهر/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟ 🔷بخش اول 🖊احمدحسین شریفی 🔶آیا در آموزه‌های اجتماعی و فرهنگی اسلام چیزی به نام «فال نیک» و «فال بد» مورد تأیید قرار گرفته است یا خیر؟ آیا اینکه عده‌ای از مردم با دیدن کلاغ سیاه یا شنیدن صدای آن یا دیدن گربه سیاه و شنیدن زوزه گرگ یا صدای جغد و امثال آن فال بد یا به اصطلاح عوام، نفوس بد می‌زنند و احیاناً از کاری که در صدد انجامش هستند، دست می‌کشند، ریشه و منشأیی دینی دارد یا خیر؟ یا فال نیک زدن یعنی اینکه حادثه‌ای از حوادث یا چیزی را نشانه خیر یا امید دستیابی به خیر تلقی کردن و یا فال بد زدن یعنی اینکه حادثه‌ای از حوادث یا چیزی را نشانه شر دانستن یا انتظار شر دانستن. واقعیت این است که اولاً، هیچ برهانی فلسفی و دلیلی عقلی در اثبات یا رد این مسأله وجود ندارد. نه می‌توان دلیلی عقلی برای اثبات شوم بودن صدای کلاغ یا بد بودن شنیدن زوزه گرگ اقامه کرد و نه هیچ براهنی فلسفی در نفی آن. ثانیاً، شوم بودن این امور با هیچ دلیل تجربی ضابطه‌مندی هم اثبات نشده است. تاکنون هیچ تحقیق عالمانه و ضابطه‌مندی در این موضوعات صورت نگرفته است. همه سخنانی که در این زمینه مطرح شده است صرفاً سخنانی عوامانه و برداشت‌هایی شخصی است و نه تجربیاتی علمی و متدیک. ثالثاً، در عین حال، این مسأله در روایات منقول از معصومان(ع) مورد توجه جدی بوده است. ۱. از طرفی در روایات فراوانی از فال بد زدن و یا ترتیب اثر دادن به فال بد به شدت نهی شده است. در ضمنِ «حدیث رفع» که از شهرت بسیار زیادی در میان اصولیان و فقیهان اسلامی برخوردار است، پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید یکی از اموری که از امت اسلام برداشته شده است «طیره» یا فال بد زدن است: «وُضِعَ عَنْ أُمَّتِي ... الطِّيَرَةُ». در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که هرگز نباید نفوس بد یا فال بد مانع از فعالیت شما شود. بلکه به جای فال بد، باید توکل به خدا کنید و کاری را که تصمیم به انجام آن گرفته‌اید انجام دهید: «كَفَّارَةُ الطِّيَرَةِ التَّوَكُّلُ.» باز هم در حدیث دیگری که از آن حضرت نقل شده است، به مسلمانان دستور دادند که هرگز به فال بد اعتنا نکنید و اگر فال بد زدید، کار خود را انجام دهید: «إِذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ». پیامبر اکرم(ص) به افرادی که به چیزی فال بد می‌زدند و یا چیزی را نشانه‌ای شوم می‌پنداشتند می‌فرمود این دعا را بخوانید و کار خود را انجام دهید: «اللَّهُمَّ لَا يُؤْتِي الْخَيْرَ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا يَدْفَعُ السَّيِّئَاتِ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ.» ۲. و از طرفی در روایات دیگری به «تفأل» یا فال نیک زدن تأکید شده است. حتی گفته شده است که پیامبر اکرم(ص) فال نیک زدن را دوست داشت: أَنَّ النَّبِيَّ‌ ص كَانَ يُحِبُّ الْفَأْلَ الْحَسَنَ وَ يَكْرَهُ الطِّيَرَةَ. آن حضرت می‌فرمود: «تَفَأَلُوا بِالخَیرِ تَجِدُوه؛ فال نیک بزند تا خیر ببینید.» خود آن حضرت هم آنگونه که گفته شده است در بیشتر مواقع حتی حوادث به ظاهر ناگوار را به فال نیک می‌گرفت. گفته شده است در داستان حدیبیه وقتی سهیل بن عمرو به نمایندگی از مشرکان مکه به محضر حضرت آمد، آن حضرت به نام او فال نیک زد و فرمود: «قد سهل علیکم امرکم». یا وقتی شنید که خسرو پرویز پادشاه ایران، نامه آن حضرت را مچاله و پاره کرده است و به جای آن مشتی خاک را فرستاده است، همین مسأله را به فال نیک گرفت و فرمود: «أنَّ المُؤمِنِين سَيَملِكُون أرضَهم؛ [ارسال این خاک نشانه آن است که] مؤمنان به زودی مالک سرزمین آنها می‌شوند.» در حدیثی از امیر مؤمنان(ع) نیز چنین نقل شده است که فرمودند: «تَفَأَّلْ بِالْخَيْرِ تَنْجَحْ؛ فال نیک بزن تا رهایی یابی». ✔️ ادامه دارد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
سخنانی درباره ویژگی‌های علمی علامه حسن‌زاده آملی.mp3
9.13M
🎤احمدحسین شریفی 🔴اشاره‌ای کوتاه به برخی از ویژگی‌های علمی علامه حسن‌زاده آملی(در آغاز درس تاریخ فلسفه) 🔷آيا سبک علمی و قلمی علامه حسن‌زاده آملی، سبکی ایده‌آل و قابل توصیه است؟ 🔶زمان: ۶/ ۷/ ۱۴۰۰ 🔶مکان: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سرمايه‌هاي علمي حوزه در نگاه علامه حسن‌زاده آملی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 آملي می‌فرمودند حوزه‌های علمی ما غنی از سرمایه‌ها و ذخایر علمی است. اما نجابت و وقار عالمان دین و حوزه‌های علمیه اجازه نداده و نمی‌دهد که در این باره جنجال و هیاهو کنند و به سخنان خود آب و تاب بدهند و با پروپاگاندا داشته‌های خود را به دیگران بنمایند. در حالی که دیگران را می‌بینیم که با یک جزوه کوچک یا یک مقاله چه تبلیغاتی را به راه می‌اندازند. 🔶وی می‌فرمود یک وقتی عده‌ای به من اعتراض کردند که آقا چرا از موسیوها و مسترها سخنی را نقل نمی‌کنید؟ من به آنها گفتم: «شما خبر نداريد؛ من که در کنار دريا نشسته‌ام دريا را رها کنم و از کجا آب بگيرم؟» ✔️ توجه: این دیدگاه علامه حسن‌زاده است. بزرگان دیگری مثل شهید مطهری و علامه مصباح یزدی چنین نگاهی به علم و عالمان غربی نداشتند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تفأل (فال نیک) و تطیّر (فال بد)؛ خرافه یا واقعیت؟ 🔷بخش دوم 🖊احمدحسین شریفی 🔶علامه طباطبائی در تحلیل نهی از طیره و تشویق به تفأل در روایات اسلامی می‌فرماید: تأثیر و ، تأثیری نفسانی و روان‌شناختی است. طیره، نوعی منفی‌بافی و نگاه منفی داشتن به امور یا پاره‌ای از امور است؛ در حالی که تفأل، مثبت‌نگری و نگاه ایجابی داشتن به امور و اشیاء است. و اسلام همواره بر داشتن نگاه مثبت و درس‌آموز و نیروبخش و حرکت‌آفرین در همه امور، تأکید دارد. به همین دلیل نه تنها با تفأل مخالفتی ندارد بلکه به آن هم دعوت می‌کند و در مقابل نه تنها با طیره مخالف است بلکه تأکید می‌کند اگر به هر دلیلی به چیزی فال بد زدی، اعتنا نکن و از آن عبور کن و کار خودت را انجام بده. نهی اسلام از فال بد زدن، تا آنجا است که گفته شده است «الطّيرة شِرْكٌ‏؛ فال بد زدن نوعی شرک است». این دو گرچه اثر طبیعی ندارند، ولی بدون تردید اثر روانی می‌توانند داشته باشند، فال نیک غالباً مایه امیدواری و حرکت است ولی فال بد موجب یأس و نومیدی و سستی و ناتوانی است. 🔶در روایتی از امام صادق علیه السلام، به نقش روان‌شناختی فال‌ بد زدن به خوبی اشاره شده است. آن حضرت می‌فرماید: «الطِّيَرَةُ عَلَى مَا تَجْعَلُهَا إِنْ هَوَّنْتَهَا تَهَوَّنَتْ وَ إِنْ شَدَّدْتَهَا تَشَدَّدَتْ وَ إِنْ لَمْ تَجْعَلْهَا شَيْئاً لَمْ تَكُنْ شَيْئاً؛ فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‌پذيرى، اگر آن را سبك بگيرى كم‌اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت.» این حدیث به خوبی نشان می‌دهد که اگر انسان به فال بد توجه نکند، هیچ تأثیری در زندگی او نخواهد داشت اما اگر توجه کند، یعنی توقع آسیب‌ و درد و رنجی به دلیل آن فال بد داشته باشد، ممکن است دچار آن شود، اگر هم دچار نشود همین نگرانی و دلهره نسبت به امکان دچار رنج شدن، خودش نوعی رنج است. به نظر این بنده، این حدیث بهترین تبیین را از تأثیرگذاری فال بد ارائه می‌دهد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹