eitaa logo
احمد ذاکری، مبتدا
226 دنبال‌کننده
72 عکس
11 ویدیو
2 فایل
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان آذربایجان شرقی سردبیر فصل‌نامه علوم انسانی «نامه اشراق» مدیرمسؤول روزنامه منطقه‌ای سرخاب
مشاهده در ایتا
دانلود
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 چهارشنبه ۲۵ ۱۴۰۲ ۲۵ بهمن‌ماه یادآور حکم تاریخی امام خمینی (ره) در خصوص ارتداد سلمان رشدی است. این حکم از چند جهت قابل‌توجه و بررسی است خصوصاً برای نسل جوانی که نسبت به این مسئله آشنایی چندانی ندارند. ابتدا باید بدانیم ارتداد چیست؟ ارتداد در بیان فقهی، به معنی خروج فرد بالغ از دین اسلام در حال سلامت عقل و بدون اجبار است. حال اگر فرد از پدر یا مادر یا هر دو مسلمان متولد شده و بعد از بلوغ اظهار اسلام نموده و سپس از دین روی گردانده، ارتدادش را فطری و اگر از والدین غیرمسلمان زاده شده و بعد از بلوغ مسلمان گشته و سپس مرتد شده است، ارتدادش را ملی می‌نامند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
اسلام در خصوص اثبات ارتداد بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. یعنی تا وقتی شخصی صراحتاً عملی که نشانه خروج از دین باشد انجام ندهد و روی آن اصرار نداشته باشد، ارتداد او ثابت نمی‌شود. به بیان دیگر مرتد شدن فرد در جایی قابل اثبات است که او آشکارا با دین دشمنی نماید. در چنین شرایطی اگر مرتد ملی باشد، اسلام راه توبه را برای او باز گذاشته است و مجازات‌هایش از جمله مجازات قتل، در صورت توبه از بین می‌رود. اما در خصوص مرتد فطری در صورت توبه نیز مجازات‌های وی من‌جمله قتل - اگر مرد باشد – باقی می‌ماند. سلمان رشدی، با انتشار رمانی تحت عنوان آیات شیطانی، آشکارا به توهین به اسلام و قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) پرداخت و اعتقادات مسلمین و حتی سایر ادیان را به سخره گرفت و نه‌تنها از این کار خود پشیمان نبود؛ بلکه بر آن اصرار نیز داشت. انتشار این کتاب موجی از اعتراضات در برخی کشورهای اسلامی را در پی داشت تا اینکه امام خمینی (ره) با صدور حکم ارتداد سلمان رشدی تکلیف فقهی مسلمین در برابر این واقعه را روشن ساخت. نکته بسیار مهمی که در این اقدام امام (ره) وجود دارد آن است که جنگ میان اسلام و کفر یک جنگ فکری و فرهنگی است و ایشان به‌خوبی نسبت به اقدام سلمان رشدی و افرادی که پس از او در پی حمله به اعتقادات دینی مسلمین بودند بصیرت داشت و با صدور این حکم به مسلمین نشان داد که نباید در برابر چنین هجمه‌هایی کوتاه آمد. ما نوعاً هجوم دشمن را در قالب‌هایی مثل جنگ‌افروزی و حملات نظامی تعبیر می‌کنیم و از آن هراس داریم، حال‌آنکه سال‌هاست که دشمنان اسلام هجومشان از نوع فکری و فرهنگی یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب (مدظله) جنگ نرم است و امروز باتکیه‌بر ابزارهای فناوری، این هجوم به شکل سازمان‌یافته و گسترده بر ضد دین اسلام در حال انجام است. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 پنج‌شنبه ۲۶ ۱۴۰۲ با نزدیک‌شدن به ایام انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و تأیید نهایی نامزدها توسط شورای نگهبان، تلاش برای شناخت نامزدها در میان مردم شروع می‌شود و هرچه جلوتر می‌رویم این امر در ذهن ما تقویت می‌شود که کدام یک از کاندیداها برای انجام وظایف نمایندگی مناسب‌تر و بهتر است؟ 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
نخستین گام دراین‌خصوص آشنایی با معیارهایی است که باید در انتخاب افراد موردتوجه قرار گیرد. بدیهی است بخشی از معیارها در قالب احراز صلاحیت داوطلبان از حیث دارابودن شرایط قانونی نمایندگی، توسط شورای نگهبان انجام می‌شود. اما برخی از معیارها باید توسط مردم واجد شرایط برای شرکت در انتخابات تشخیص داده شود. برخی بنا بر اعتمادی که به لیست‌های ارائه شده از سوی حزب موردعلاقه‌شان دارند، در جهت شناخت کاندیداها و تشخیص اصلح اقدامی نمی‌کنند و این امر را به افراد ارائه‌دهنده لیست می‌سپارند. برخی، به افرادی که اعتماد دارند و آنها را اهل تحقیق و شناخت کاندیداها می‌دانند مراجعه نموده و بر اساس توصیه ایشان نامزدهای موردنظر را انتخاب می‌کنند. اما این امر به طور کامل مسئولیت آحاد جامعه در خصوص شناخت نامزدها را ادا نمی‌کند. چرا که در این صورت نیازی نبود که همه مردم در انتخابات شرکت کنند و اگر تنها نخبگان و احزاب در انتخابات شرکت می‌کردند کفایت می‌کرد. کمااینکه برخی نیز بر همین عقیده هستند و در بسیاری کشورها همین اتفاق می‌افتد. اما آنچه در مردم‌سالاری مبتنی بر دین مبین اسلام اهمیت دارد آن است که فردفرد رأی‌دهندگان نسبت به انجام تحقیق و کسب شناخت در خصوص نامزدها و رأی به افراد اصلح اقدام کنند. از جمله معیارهایی که تشخیص آن در خصوص نامزدها بر عهده رأی‌دهندگان است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود*: - تدیّن؛ - تعهّد و خوشنامی؛ - وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ - عزم، اراده و نفوذناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ - دارای برنامه و کفایت لازم؛ - مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ - ساده‌زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی‌گری؛ - مردمی و آشنا به درد مردم؛ - خدمتگزاری؛ - اعتقاد واقعی به راه امام راحل (ره)؛ - تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله‌گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ - تثبیت مواضع عزت‌آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ - پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت‌المال یا اموال شبهه‌ناک در تبلیغات و غیر آن؛ - پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ - شناخت اولویت‌ها و فوریت‌های نظام و مردم و پرداختن به آنها. * این شرایط در پاسخ به استفتای صورت‌گرفته از مقام معظم رهبری (مدظله) در خصوص معیارهای نامزد اصلح، توسط معظم له بیان گردیده و در سایت رسمی دفتر ایشان به نشانی www.leader.ir منتشر شده است. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 یک‌شنبه ۲۹ ۱۴۰۲ انتخابات نزدیک است و شناخت وظایف نمایندگان، برای داشتن انتخاب صحیح، مهم‌ترین مسئله‌ای است که لازم است رأی‌دهندگان نسبت به آن آگاهی داشته باشند. ایام تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان ۱۵ روز قبل از انتخابات شروع می‌شود؛ اما همانند تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی نیست، چرا که داوطلبان و کارکرد آن با مجلس شورای اسلامی تفاوت دارد. شأن نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری که مهم‌ترین وظیفه در جامعه اسلامی را دارد، اجازه نمی‌دهد بداخلاقی‌ها و تخریب‌هایی که شاید در تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی رخ دهد، در تبلیغات مجلس خبرگان اتفاق بیفتد؛ لذا ستادهای نامزدهای این مجلس اغلب به معرفی خود کاندیدا و تحصیلات و سوابق وی می‌پردازند تا مردم نسبت به وی شناخت پیدا کنند و در نهایت ۸۸ مجتهد از سراسر کشور برای مدت ۸ سال در کسوت خبرگان رهبری برگزیده می‌شوند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
سه مسئولیت مهم خبرگان دررابطه‌با رهبری امت اسلامی عبارت است از «انتخاب»، «برکناری» و «نظارت». در عصر غیبت امام معصوم (ع) که نص الهی برای تعیین فرد واجد شرایط ولایت وجود ندارد، این وظیفه برعهده خود مردم گذاشته شده تا بر مبنای کتاب خدا، فرمانروای جامعه اسلامی را بر اساس سیره رسول اکرم (ص) تعیین کنند. مبتنی بر نظریه ولایت‌فقیه، نصب فقها برای ولایت، «عام» است، لذا از میان ایشان فردی که صفات لازم رهبری مسلمین را دارد، به انتخاب مردم برگزیده می‌شود و پس از آن تکلیف اداره حکومت از دوش سایر فقها برداشته شده و دخالت ایشان در وظایف ولی‌امر مشروع نیست. در راستای عمل به این وظیفه خطیر، در مرحله اول مردم نسبت به انتخاب خبرگانی که توانایی تشخیص رهبری دارای صلاحیت علمی بالا، شایستگی اخلاقی و قدرت مدیریت، باشند اقدام می‌کنند و در مرحله دوم، خبرگان منتخب، نسبت به شناسایی فقیه عادل و باتقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبّر از میان فقها اقدام می‌کنند. همچون جایی که اگر بنا باشد پزشک حاذقی را برای امر مهمی برگزینند این امر به عهده متخصصین آن امر گزارده می‌شود در اینجا نیز وظیفه انتخاب رهبر، برعهده متخصصین در قالب خبرگان رهبری، قرار می‌گیرد. در جهت اجراى این مهم، کمیسیونى مرکّب از یازده نفر عضو اصلى و پنج نفر عضو علی‌البدل در مجلس ‏خبرگان تشکیل می‌گردد. وظیفه اصلى این کمیسیون، تحقیق درباره همه موارد مربوط به شرایط رهبر، کسانى که در مظانّ رهبرى قرار دارند و ارائه نتایج حاصله به هیئت‌رئیسه براى بررسى در صحن مجلس خبرگان است. انتخاب رهبر به‌وسیله خبرگان، ازآن‌جهت که با رأی مردم انتخاب شده‌اند، نقش بیعت مردم با ولی‌امر را دارد. اگر چه بر مبنای جعل ولایت از سوی خداوند، بیعت مردم «مبدأ ولایت» نیست ولی «تولی امور مسلمین» که جز با تشکیل حکومت میسر نمی‌شود به بیعت مردم بستگی دارد. در یادداشت‌های آتی به دیگر وظایف خبرگان رهبری پرداخته خواهد شد. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 دوشنبه ۳۰ ۱۴۰۲ در یادداشت روز گذشته اشاره‌ای در خصوص لزوم کسب شناخت نسبت به وظایف نمایندگان مجلس خبرگان رهبری داشتم و نخستین مسئولیت مهم خبرگان دررابطه‌با رهبری تحت عنوان «انتخاب رهبر» مورد بررسی اجمالی قرار گرفت. در ادامه به مسئولیت‌های دیگر نمایندگان این نهاد پرداخته می‌شود. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
تداوم رهبری ولی‌امر به استمرار صلاحیت و شایستگی وی در خصوص شرایط مندرج در اصل پنجم و یک‌صد و نهم قانون اساسی است. بر همین اساس بنا بر اصل یک‌صد و یازدهم قانون اساسی، بر عهده خبرگان رهبری است تا در صورت بروز یکی از موارد ناتوانی ولی‌امر از انجام وظایف رهبری، ازدست‌دادن شرایط رهبری یا کشف فقدان یکی از شرایط از آغاز، نسبت به «برکناری» وی اقدام نمایند. مجلس ‏خبرگان براى اجراى این اصل، داراى کمیسیونى مرکب از یازده نفر عضو اصلى و پنج نفر عضو علی‌البدل است. بستگانِ نزدیک سببى و نسبى رهبر نمی‌توانند در این کمیسیون عضو باشند. این کمیسیون، موظف است اطلاعات لازم درباره این اصل را به دست آورده و نسبت به صحت‌وسقم گزارش‌های واصله، بررسى لازم را انجام دهد. اگر دو سوم اعضای کمیسیون و هیئت‌رئیسه، به تشکیل اجلاس خبرگان براى رسیدگى و عمل به اصل یک‌صد و یازدهم، رأى دهند، اجلاس خبرگان در اولین فرصت تشکیل می‌شود و پس از بررسی‌های لازم، رأی‌گیری انجام می‌گیرد. سومین وظیفه خبرگان رهبری، «نظارت» است و این غیر از نظارت عامی است که برعهده تمام مردم است و در جهت ایفای نقش «النصیحة لأئمة المسلمین» و «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» انجام می‌گیرد. نظارت مجلس خبرگان، نظارت خاص است که این نیز در راستای عمل به اصل یک‌صد و یازدهم قانون اساسی است و لازم است تا تداوم شرایط رهبری و توانایی رهبر همواره مورد رصد خبرگان قرار گیرد. مجلس خبرگان براى انجام این وظیفه، داراى کمیسیون تحقیق است که علاوه بر رسیدگى به گزارش‌های واصله و تحقیق در باره صحت‌وسقم آنها به تشکیلات ادارى رهبرى نیز توجه داشته و به آن مقام در جلوگیرى از نفوذ و دخالت عناصر نامطلوب در تشکیلات نهاد رهبرى مساعدت می‌نماید. با عنایت به وظایف مذکور که برگرفته از اصول قانون اساسی است، انجام هر عملى که به ‏طور مستقیم، در تأمین هدف مجلس خبرگان، مؤثر باشد، وظیفه اصلى این مجلس است و انجام اعمالى که اثر مستقیم آن، تأمین هدف مزبور نباشد، وظیفه فرعى تلقّى می‌گردد. بدیهى است که نتیجه نهایى وظایف جنبى، حسن اجراى وظایف اصلى خواهد بود. از وظایف فرعى مجلس خبرگان، وضع قوانین مربوط به این مجلس و رسیدگى به بودجه سالانه این مجلس است. با عنایت به وظایف مهم نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، بر کسی پوشیده نیست که انتخابات این مجلس و لزوم مشارکت در مهم‌ترین و عالی‌ترین تصمیم برای امت اسلامی تا چه اندازه اهمیت دارد و ضروری است تا دراین‌خصوص به کسب شناخت نسبت به کاندیداها و رأی به شایسته‌ترین ایشان اقدام نماییم. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 سه‌شنبه ۱ ۱۴۰۲ هر ساله مراسم دیدار مردم تبریز و آذربایجان با مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سالروز قیام بیست و نهم بهمن‌ماه، برگزار می‌شود و رهبر معظم انقلاب در این دیدار موضوعات بسیار مهمی را نه فقط خطاب به مردم آذربایجان بلکه خطاب به تمام ملت ایران بیان می‌کنند. در دیدار امسال نیز نکات فراوانی از سوی معظم له مطرح شد. یکی از نکات موردتوجه ایشان عبارت بود از شناخت وظیفه به‌هنگام و عمل به آن. نمونه‌اش را هم قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ عنوان کردند که اگر این قیام به وقتش صورت نمی‌گرفت، حادثه ۱۹ دی قم به فراموشی سپرده می‌شد و این حرکت به‌موقع مردم تبریز باعث شد تا تاریخ ورق بخورد و یک سال بعد در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، انقلاب اسلامی به پیروزی برسد. اینکه انسان بتواند در وقت لازم، کار لازم را تشخیص دهد و نسبت به آن اقدام نماید در تمام وقایع حیات انسان ضروری است و نمونه‌های کسانی که وظیفه خود را تشخیص ندادند و یا به‌موقع نسبت به آن اقدام نکردند هم در تاریخ فراوان‌اند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
اما مهم‌تر از خود حادثه درس‌گرفتن از آن است که امام خامنه‌ای (مدظله) در بیانات خود به آن نیز توجه داشتند. همان‌گونه که عرض شد نمونه‌های زیادی در تاریخ وجود دارد که افراد به وظیفه خود در زمان مناسب عمل نکردند و پشیمانی و بازگشت بعدی هم سودی در پی نداشت؛ لذا باید از این حوادث درس گرفت. امیرالمؤمنین علیه‌السلام آن‌گونه که در خطبه ۱۰۳ نهج‌البلاغه آمده، پس از بیان روش برخورد با دنیا، می‌فرمایند: «رحم ا... امرأ تفکر فاعتبر...؛ خدا بيامرزد كسى را كه به‌درستی فكر كند، پند گيرد، آگاهى يابد و بينا شود». همچنین در نامه ۳۱ خطاب به فرزندشان می‌نویسند: «پسرم درست است كه من به‌اندازه پيشينيان عمر نکرده‌ام، امّا در كردار آنها نظر افكندم، و در اخبارشان انديشيدم، و در آثارشان سير كردم تا آنجا كه گويا يكى از آنان شده‌ام، بلكه با مطالعه تاريخ آنان، گويا از اوّل تا پايان عمرشان با آنان بوده‌ام، پس قسمت‌های روشن و شيرين زندگى آنان را از دوران تيرگى شناختم». در آیات قرآن کریم نیز توجه به سرگذشت پیشینیان مورد تأکید قرار دارد و به‌کرات می‌بینیم که سفارش به سفر و مشاهده آثار گذشتگان و عاقبت آنان، و درس‌گرفتن از سرنوشت ایشان در این کتاب نورانی بیان گردیده است. اگر امروز بتوانیم موقعیت کنونی خود را به‌درستی بسنجیم و آنچه برعهده داریم را بشناسیم درمی‌یابیم که وظیفه ما، آن است که نگذاریم خون شهیدان پایمال شود و مجاهدت‌های فراوان پدرانمان از میان برود و بر عهده ماست تا با هر آنچه در توان داریم در حفظ و اعتلای نظام جمهوری اسلامی تلاش کنیم. شرکت در انتخابات با عمل به این وظیفه خطیر گره خورده است و اگر اکنون به این وظیفه عمل نکنیم، جبران اثرات سوء آن بسیار سخت خواهد بود. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 چهارشنبه ۲ ۱۴۰۲ مقام معظم رهبری (مدظله) در دیدار روز یکشنبه ۲۹ بهمن با مردم آذربایجان، درباره وظایفی که به‌هنگام باید شناخت و به آنها عمل کرد بیاناتی داشتند و نخستین وظیفه را تحت عنوان «نگاه به خود» مطرح فرموده به جنبه‌های مختلفی از آن من‌جمله نگاه به عیوب، کاستی‌ها و ضعف‌ها و تلاش در جهت جبران آن و همچنین نگاه به قوت‌ها و قدر دانستن و تقویت آن اشاره نمودند. وقتی به سخنرانی‌های مختلف رهبر معظم انقلاب در طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی توجه می‌کنیم، می‌بینیم که ایشان بارها مردم و مسئولین را نسبت به امر «نگاه به خود» توجه داده و مصداق بارز نگاه به خود را سرنگون‌کردن قدرت طاغوتی و حکومت فاسد و وابسته پهلوی و برپایی یک حکومت مردمی عنوان کرده‌اند. در اغلب موارد، سخنرانی‌ها مربوط به اوقاتی است که احساس می‌شود مردم یا مسئولین نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی و کار عظیمی که ملت بزرگ ایران به ثمر رسانده است و توانمندی‌های آنان در انجام کارهای بزرگ و اثرگذار، به دیده شک و تردید نگاه می‌کنند. در برخی موارد نیز اشاره معظمٌ‌له به مسئله نگاه به خود، نزدیک به ایام انتخابات بوده است که شاید بخشی از مردم با فراموش‌کردن توانمندی‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی، فریفته تبلیغات دشمنان شوند و نسبت به فریضه مهم شرکت در انتخابات سستی کنند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
باید به یادآوریم که امام خمینی (ره) در دورانی که خمودی و سستی ملت را فراگرفته بود و کسی نسبت به ظلم و فساد سازمان‌یافته رژیم پهلوی واکنشی نشان نمی‌داد، حرکتی را آغاز نمود که همین مردم را تبدیل به یک ملت مطالبه‌گر کرد تا جایی که کشتارهای فجیعی نظیر کشتار پانزدهم خرداد ۴۲ هم نتوانست حرکت ملت را متوقف کند. بزرگ‌ترین تحول امام (ره) در مردم، تحول نوع نگاه به خود بود. ملت در آن دوران، نگاه حقارت‌آمیزی نسبت به خود و توانمندی‌هایش داشت تا جایی که برخی می‌گفتند ایران توان ساخت آفتابه هم ندارد و لذا هرگز تصور نمی‌کردند که بتوانند بر اراده ابرقدرت‌ها پیروز شوند. امام خمینی (ره) چنین نگاهی را به احساس عزت و اعتمادبه‌نفس بدل کرد و مردم را از اینکه حکومت استبدادی را یک امر طبیعی بدانند بدل به ملتی کرد که خودشان نوع حکومتشان را تعیین کردند. این نگاه حقارت‌آمیز در دوره‌هایی پس از انقلاب نیز به چشم می‌خورد. از جمله در دوران دولت قبل که رئیس‌جمهور تأمین آب‌خوردن مردم را نیز به رفع تحریم‌ها وابسته می‌دانست و یا مشاور او در دولت یازدهم می‌گفت: «ما به جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی در هیچ تکنولوژی صنعتی نسبت به جهان برتری نداریم»؛ لذا بر ماست که با بازخوانی تاریخ انقلاب و دستاوردهای ۴۵ ساله نظام جمهوری اسلامی، قدر داشته‌هایمان را بدانیم و با قدرت و امید بیشتری به ادامه مسیر توجه کنیم. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 چهارشنبه ۹ ۱۴۰۲ امروز آخرین روز تبلیغات نامزدهای انتخابات است. برخی عقیده دارند که شور و حال انتخاباتی در فضای شهرها مثل سابق نیست. این امر البته چند علت دارد. عامل نخست آن گسترش روزافزون استفاده از فضای مجازی است که با کمترین هزینه بیشترین کار را می‌توان در آن انجام داد. در مقابل در فضای حضوری جامعه، هزینه‌های تبلیغاتی بالاست و اغلب نامزدها توان انجام این هزینه‌ها را ندارند. وقتی در فضای مجازی می‌توان حرف خود را به گوش هزاران نفر رساند که هر کدام می‌توانند بارها مطالب عنوان شده را مرور کنند و به نقدوتحلیل آن اقدام نمایند، نامزدها ترجیح می‌دهند از این امکان استفاده کنند تا اینکه مردم را در یک جا جمع کنند و سخنرانی نمایند و هزینه‌های جانبی آن از قبیل پذیرایی و محل و... را به عهده بگیرند؛ لذا یکی از عوامل کم‌رنگ بودن حال و هوای انتخابات در فضای شهرها بهره‌گیری کاندیداها از ابزارهای نوین تبلیغی است و در عوض، فضای مجازی این رسالت را بر عهده گرفته است. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
عامل دیگر می‌تواند این باشد که نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی تمایلی به حضور در مناظرات و مجالس جنجال‌برانگیز ندارند. آنها ترجیح می‌دهند در میان طرف‌داران خود حضور یابند و با تشویق آنها همراهی کنند. یا باتوجه‌به مناسبات گذشته خود در طول دوران نمایندگی، برای حضور در لیست‌های مختلف رأی‌آور رایزنی نمایند؛ لذا در اغلب لیست‌ها نام این نمایندگان را می‌توان مشاهده کرد. از طرف دیگر اغلب این نمایندگان، توان جذب حامیان مالی را دارند و لذا در تمام نقاط شهرها، بنرها و پوسترهای آنان بیشتر دیده می‌شود. نام آنان هم به گوش و چشم مردم آشناتر است و در روز انتخابات همین پر کردن چشم و گوش مردم اثر زیادی دارد. این امر نیز باعث می‌شود که فضای تبلیغات انتخاباتی در شهر حالت آرام و ساکتی داشته باشد و میتینگ‌ها و مناظره‌ها و... کمتر به چشم بخورد. مسئله دیگر، رسانه‌هایی هستند که با دورشدن از رسالت روشنگری خود و به‌جای معرفی نامزدهای اصلح به مردم، در ازای دریافت مبالغی، اقدام به تبلیغ کاندیداها می‌کنند. وقتی رسانه‌ها چنین رویکردی داشته باشند، فضای جامعه نیز از کنش‌هایی که در حمایت‌های راستین از کاندیداها شکل می‌گرفت دور خواهد شد و اغلب حمایت‌ها جنبه تصنعی به خود خواهد گرفت و از شور و حال انتخاباتی خواهد کاست. هرچند هزینه‌های مدیریت رسانه‌ها بالاست و برخی از روی ناچاری دست به چنین اقدامی می‌زنند؛ اما نتیجه وضعی آن چنین پیامدی خواهد بود. آخرین نکته که شاید مهم‌ترین نکته باشد، این است که مردم نسبت به ساختارها و عملکرد مسئولین اعتراض دارند و با عدم حضور خود در فضای انتخابات و روز رأی‌گیری می‌خواهند این اعتراض را نشان دهند. اما غافل هستند که رأی ندادن موجب اصلاح ساختارها و الزام مسئولین به عمل نمی‌شود؛ بلکه کل نظام را دچار مخاطره می‌کند و تنها کسی که از این مسئله سود می‌برد دشمن خواهد بود. اگر اعتراض داریم که داریم، ‌باید اعتراض خود را با رأی به کاندیداهای اصلحی که می‌توانند تحولی ایجاد کنند نشان دهیم. جز این راهی نیست! ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 شماره ۴۶۴۳ پنج‌شنبه ۱۰ ۱۴۰۲ فردا، جمعه یازدهم اسفندماه، روز برگزاری انتخابات دو مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی است. وقتی بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) را در طی ماه‌های منتهی به انتخابات بررسی می‌کنیم، ایشان روی امر مشارکت مردم در انتخابات خیلی تأکید کرده‌اند. وقتی مردم در صحنه حضور داشته باشند، دو ثمره بسیار مهم در پی خواهد داشت. یکی مأیوس شدن دشمنان و عقب‌نشینی آنان از برخی مواضعی که بر علیه نظام و مردم اتخاذ کرده و بر آن پافشاری می‌کنند و دیگری دلگرمی مسئولین به کارکردن. هر دو اثر حضور مردم، موجب می‌شود تا فشارهای تحریمی کاهش‌یافته و اقتصاد کشور بهبود یابد و در پی آن وضع معیشت مردم به‌ویژه اقشار کم‌برخوردار که اصلی‌ترین فشارهای اقتصادی را تحمل می‌کنند، بهتر خواهد شد. دولت عزم جدی بر رفع مشکلات معیشتی مردم دارد؛ اما توان اجرایی دولت منوط به قدرت مانوری است که در اثر مشارکت مردم در انتخابات به وجود می‌آید. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
از طرف دیگر باتوجه‌به اینکه جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران اسلامی، اصلی‌ترین حامی مقاومت اسلامی منطقه در برابر متجاوزان و زورگویان به‌ویژه صهیونیسم جنایت‌پیشه و آمریکای جهان‌خوار است، مشارکت مردم در انتخابات سبب دلگرمی مقاومت شده و عقب‌نشینی تروریست‌های آمریکایی و اسرائیلی را به دنبال خواهد داشت. آن‌گونه که شهید سرافراز اسلام حاج‌قاسم سلیمانی در وصیت‌نامه خود گفته: «بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند...». این یک حقیقت غیرقابل‌انکار است و برای حفظ مقاومت اسلامی و همچنین امنیت داخلی کشور، مشارکت مردم در انتخابات نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کند. ممکن است کسی باوجوداینکه هم به نظام اسلامی علاقه‌مند است و هم به حمایت از مقاومت اسلامی اهمیت می‌دهد، به دلیل عملکرد ضعیف مسئولین و در اعتراض به آنها، نخواهد در انتخابات شرکت کند و بخواهد اعتراض خود را این‌گونه نشان دهد. در یادداشت دیروز اشاره‌ای به این مسئله داشتم. کسانی که قصد شرکت در انتخابات ندارند، از دو حال خارج نیستند. یا با اصل نظام مخالف‌اند؛ نظیر حامیان پهلوی و شیفتگان غرب و... و یا آنکه با اصل نظام مشکلی ندارند؛ بلکه به عملکرد ضعیف مسئولین و برخی ناکارآمدی‌های اشخاص معترض‌اند. دسته اول حق دارند در انتخابات شرکت نکنند. اما با رصد میدانی می‌بینیم عمده کسانی که قصد مشارکت ندارند، از دسته دوم هستند. این دسته اغلب نمی‌دانند که عدم مشارکت آنان در انتخابات نه از سوی دشمنان و نه از سوی مسئولین داخلی، تعبیر به اعتراض به عملکرد مسئولین نخواهد شد، بلکه مخالفت با اصل نظام تلقی خواهد گشت. اتفاقاً تنها راه نشان‌دادن این‌گونه اعتراض‌ها، حضور در انتخابات و انتخاب افراد اصلحی است که می‌دانیم می‌توانند در مقابل لابی‌های زر و زور و تزویر بایستند و انقلاب اسلامی را در مسیر اصلی آن که راه امامین انقلاب است، به‌پیش ببرند. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 شماره ۴۶۴۴ شنبه ۱۲ ۱۴۰۲ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در شرایطی که تمام دشمنان خارجی و سست‌عنصران داخلی بر علیه ملت ایران متحد شده و یک‌صدا فریاد رأی ندهیدشان گوش فلک را کر کرده بود، با حضور درخشان مردم همیشه در صحنه انجام گرفت. مردم آمدند و بار دیگر ثابت کردند که وطن عزیزشان ایران سرفراز را دوست دارند و پای‌کار انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی هستند. مردم آمدند درحالی‌که از ۶۱ میلیون نفر واجدین شرایط رأی، حدود ۴۴ میلیون نفرشان متولدین بعد از بهمن سال ۱۳۵۷ هستند و این یعنی تنها ۱۷ میلیون نفر از آنان دوران ستم‌شاهی را درک کرده‌اند. حدود ۱۳ میلیون نفر از این ۱۷ میلیون نفر هم متولدین سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ هستند و در دوران کودکی شاید درک مستقیمی از وقایع پیش از انقلاب اسلامی و دوران سیاه حکومت پهلوی ندارند؛ بنابراین از کل واجدین شرایط رأی‌دادن حدود ۵۷ میلیون نفر تنها از طریق شنیده‌هایشان دوران پهلوی را قضاوت می‌کنند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
دشمن نسبت به این آمار آگاهی کامل دارد و به شکل هدفمند تلاش می‌کند تا با استفاده از این امر، هر چه می‌تواند نسبت به تحریف تاریخ انقلاب اسلامی اقدام کرده و با وارونه جلوه‌دادن وقایع، مردم را به سمت خواسته‌های خود هدایت کند. در مقابل، ضعف نهادهای مختلف متولی تعلیم‌وتربیت در انتقال واقعیت‌های قبل و بعد از انقلاب درحالی‌که اصلی‌ترین رسالت آنان پرورش همین نسل ۵۷ میلیونی بوده است، موجب شده تا بخشی از آنان تحت‌تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات سنگین دشمن قرار گرفته و نسبت به نظام جمهوری اسلامی دچار تردید شوند. همچنین ضعف عملکرد مسئولین در دستگاه‌های مختلف متولی امر در خصوص اقتصاد و فرهنگ که بنیان‌های اصلی جامعه به شمار می‌روند، موجب نارضایتی مردم شده است. ازآنجاکه دشمن همیشه در حال سوءاستفاده بوده و مسئولین راهکار قابل‌اعتمادی برای دریافت اعتراضات مردمی ایجاد نکرده‌اند، مردم امکان بیان اعتراض ندارند و برخی از آنان با غفلت از سوءاستفاده دشمنان، از راهکاری چون عدم مشارکت در انتخابات به‌جای انتخاب افراد شایسته خدمت، برای بیان اعتراض خود استفاده می‌کنند. لکن علی‌رغم تمام اینها، باز بخش عمده‌ای از مردم با شرکت در انتخابات نشان دادند که در کنار تمام مشکلات، راهکاری بهتر از آنکه به اشخاص موردنظرشان اعتماد کنند و آنان را به‌عنوان نماینده خود برای حل مشکلات برگزینند، سراغ ندارند. حال در فردای پس از انتخابات، نوبت منتخبین مردم است که پس از نهایی‌شدن شمارش آرا، خدمت به آنان را از هر چیزی واجب‌تر بدانند و در راه حل مشکلات آنان گام بردارند. افرادی هم که نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند، با احترام به رأی مردم، تلاش نمایند تا با جبران ضعف‌ها و کمک به منتخبین ملت، راه سوءاستفاده مجدد دشمنان را ببندند. به امید فردایی بهتر... ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 شماره ۴۶۴۵ یکشنبه ۱۳ ۱۴۰۲ نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که با میزان مشارکت مطلوب مردم علی‌رغم تبلیغات گسترده دشمنان برای تحریم انتخابات برگزار گردید اعلام شد. برخی استان‌ها مشارکت بیش از ۷۰ درصدی واجدین شرایط را ثبت کرده‌اند و نشان دادند در حمایت از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی تمام‌قد آماده‌اند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
توجه به میزان آرا به‌ویژه در خصوص نتایج حوزه انتخابی استان آذربایجان شرقی، حاکی از آن است که اقبال مردم به کسانی است که اولاً اولویت اصلی آنان خدمت به مردم است و در این راه شب و روز نمی‌شناسند و ثانیاً با تأسی به سیره معصومین علیهم‌السلام و منش رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، در مردم‌داری و حفظ ارتباط با ایشان، ضمن رعایت اخلاق حسنه و آداب اسلامی، پیش‌گام هستند. تفاوت قریب به ششصد هزار نفری آرای آیت ا... آل هاشم در انتخابات خبرگان رهبری با نفر دوم نشانگر آن است که انتخاب مردم آگاهانه است و به‌خوبی تفاوت میان کسانی که دغدغه‌مندانه پیگیر مشکلات و مطالبات آنان بوده و اولویت اول آنان مردم است را با دیگران می‌دانند. این تفاوت محسوس از طرفی به‌خاطر خود مقام معظم رهبری و ارادتی است که مردم استان نسبت به معظم له دارند و نماینده منتخب ایشان را شایسته‌ترین انتخاب خود می‌دانند، از طرفی به دلیل پیشینه خانوادگی آیت ا... آل هاشم و انس و محبت پدر بزرگوارشان با مردم و از طرف دیگر نیز مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی و حضور مستمر در تمام عرصه‌هایی بوده است که مردم بدان نیاز داشته‌اند. رأی بالای آیت ا... آل هاشم از یک سو سربلندی خدمتگزاران صدیق و واقعی نظام اسلامی و استان آذربایجان شرقی است و از سوی دیگر برهم‌زننده نقشه‌های پلید دشمنان و چشم طمع آنان به تبریز و استان آذربایجان شرقی به‌عنوان پیش‌گامان در تحولات کشور به‌ویژه انقلاب شکوهمند اسلامی است. در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز امر به همین منوال است. مشارکت پایین مردم در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر در انتخابات مجلس سوای مسائلی که پیش‌ازاین در یادداشت‌های همین ستون به آن اشاره کرده‌ام، به خود نمایندگان برمی‌گردد و آرای حاصله نیز همین امر را نشان می‌دهد. نمایندگانی که در طول دوره نمایندگی خود، در صحن علنی مجلس و عمل به وظایف نمایندگی کم‌کار بوده و در ارتباط با مردم نیز مغرورانه و دور از اخلاق اسلامی رفتار می‌کردند، امروز دیدند که اقبال مردم را ازدست‌داده‌اند و برخلاف دوره‌های پیشین آرای بسیار کمتری کسب نموده‌اند و لذا تنها تکلیف ۲ کرسی از ۶ کرسی این حوزه انتخابی در مجلس در دور اول مشخص گردیده است. ضمن عرض تبریک به منتخبین ملت، امیدواریم با استفاده صحیح از اعتماد مردم نشان دهند که انتخاب ایشان به جا بوده و در دوره‌های آتی بتوانند مشارکت بالای مردم را موجب گردند. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🔰 🔻 در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان صورت گرفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذاکری به‌عنوان رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان آذربایجان شرقی معرفی شد. 🔅مرکز رسیدگی به امور مساجد آذربایجان‌شرقی 🆔 @masajed_ea