eitaa logo
احمد ذاکری، مبتدا
226 دنبال‌کننده
73 عکس
11 ویدیو
2 فایل
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان آذربایجان شرقی سردبیر فصل‌نامه علوم انسانی «نامه اشراق» مدیرمسؤول روزنامه منطقه‌ای سرخاب
مشاهده در ایتا
دانلود
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: خَطَبَ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ ابنُ أبي طالِبٍ عليه السلام يَومَ الفِطرِ فقالَ: أيُّها النّاسُ، إنَّ يَومَكُم هذا يَومٌ يُثابُ فيهِ المُحسِنونَ و يَخسَرُ فيهِ المُبطِلونَ، و هُوَ أشبَهُ بِيَومِ قِيامِكُم، فَاذكُروا بِخُروجِكُم مِن مَنازِلِكُم إلى مُصَلاّكُم خُروجَكُم مِنَ الأجداثِ إلى رَبِّكُم، وَ اذكُروا بِوُقوفِكُم في مُصَلاّكُم وُقوفَكُم بَينَ يَدَي رَبِّكُم، وَ اذكُروا بِرُجوعِكُم إلى مَنازِلِكُم رُجوعَكُم إلى مَنازِلِكُم في الجَنَّةِ! عِبادَ اللهِ، إنَّ أدنى ما لِلصّائمينَ و الصّائماتِ أن يُنادِيَهُم مَلَكٌ في آخِرِ يَومٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ: أبشِروا عِبادَ اللهِ؛ فقَد غُفِرَ لَكُم ما سَلَفَ مِن ذُنوبِكُم، فَانظُروا كَيفَ تَكونونَ فيما تَستَأنِفونَ؟! [تنبيه الخواطر: 2/157] امام صادق عليه السلام: اميرالمؤمنين على بن ابى‌طالب عليه السلام در روز فطر خطبه ايراد كرد و فرمود: اى مردم! همانا اين روزِ شما، روزى است كه در آن نيكوكاران پاداش مى يابند و هرزه‌كاران زيان مى‌بينند و شباهت بسيارى به روز رستاخيز شما دارد. پس، با بيرون آمدن از خانه هاى خود به سوى مصلاّيتان به ياد آن روزى افتيد كه از گورهايتان به سوى پروردگارتان بيرون مى‌آييد و از ايستادن در مصلاّيتان به ياد آن روزى افتيد كه در پيشگاه پروردگارتان مى‌ايستيد و از بازگشتن به سوى خانه‌هايتان آن روزى را ياد آوريد كه به خانه‌هاى خود در بهشت باز مى گرديد! اى بندگان خدا! كمترين نصیب مردان و زنان روزه‌گير، اين است كه در روز آخر ماه رمضان فرشته‌اى آنان را ندا مى‌دهد: بشارت بادا بر شما اى بندگان خدا! كه خداوند گناهان گذشته شما را بخشود. پس مواظب باشيد كه از اين پس چه مى‌كنيد! مبارک باد 🆔 https://eitaa.com/ahmadzakeri_ir
◾سالروز شهادت ع ای روی تو جلوه ی حدائق داغ تو صفا ده شقایق وارسته ز قید هر تعلّق آزاده ز رشته ی علایق آنجا که فروغ مهر رویت کذب است صفای صبح صادق ذات تو به جز صفات واجب بر هر صفتی سزا و لایق دارند شکستگان عشقت بر رحمت تو امید واثق ای ناطق حقّ مصحف حق کز نطق تو مصحف است ناطق جز راه ولایتت نپوید در اوج سپهر، نجم طارق از نور رخ تو، روز روشن وز موی تو شام تار غاسق ای سابقه ی عطای اوّل ای غایت جود بر تو لاحق مهریست رخت که روشن از اوست اقطار مغارب و مشارق قهر تو جحیم هر مخالف مهر تو نعیم هر موافق از مطلع عارضت عیان است آن نور نهفته در سرادق شام ابد از تو روز روشن بر صبح ازل رخ تو فالق سکّان سرادقات عُلوی بر گوشه ی درگه تو شائق عالم همه هالک و تو باقی معضوق تو، کائنات عاشق هر لطف و کمال در وجود است در ذات تو کرده جمع، خالق لعل تو شکفت و شد جهان پر از حکمت و منطق و حقایق نشناخت بهای گوهرت را هر نفس دنی و پست و فاسق کُشتند چراغ بزم وحدت گرچه نکُشد فروغ فائق حق جلوه ی جاودانه دارد باطل همه زائل است و زاهق بر اوج مقام تو مُقرّ است هر ذی نفسی به جز منافق ای شارح منهج هدایت ای حجّت حق امام عالم به هوای توست مجذوب چون ذرّه به جلوه های شارق ای وای ز هول روز محشر گر دست نگیری از خلایق به تو درد خویش گوید ای بر همگان طبیب حاذق
میلاد حضرت سلام الله علیها مبارک باد. تو ای رواق منوّر ز پرتو اشراق که هست از تو فروغ کرانۀ آفاق تو ای نمای بهشت برین به صفحۀ خاک که تافته است فروغت به جبهۀ نه طاق صفای آینه ات روشنای دیدۀ مهر ز تاب قبّه ات افتاده مه به چاه محاق ارم به ظلّ امانت خزد ز شرم حضور به پیش قدر تو دارد اگر خیال سیاق ز آستان تو دور است کین و بخل و حسد به سدّۀ تو ملازم وفا و صدق و وفاق غم و ملال بری از دل مقیم درت تو را به خلد برین است گوئیا میثاق نسیم کوی تو پیک صفای خسته دلان زلال جوی تو بر آب زندگی مصداق ملازم سر کوی تو هر چه صاف ضمیر ز آستان تو مطرود هر که اهل شقاق ز خوان جود و نوالت برد به قصد شفا نصیبه ای به صد ابرام قاسم الارزاق مطاف خلق جهان است از آن حریم درت که آرمیده به خاکت حبیبۀ خلّاق به نام فاطمه معصومه نعت آن بانو کز اوست اهل ولا را عنایت و اشفاق از اوست کعبۀ آمال عاشقان ولا دیار به عیان و نهان علی الاطلاق فروغ دیدۀ هفتم امام کون و مکان سرور سینۀ هشتم امیر عرش وثاق طفیل درگه او نفس عفّت و عصمت امین بارگهش عدل و دین به استحقاق الا حمیده خصالی که خود سجیّۀ توست کرم به اهل نیاز و به عاجزان ارفاق تو مریمی که کتاب کمال و فضل تو را به چرخ چارم عیساست کاتب اوراق چگونه مدح تو گویم که طبع من به مثل بود چو قطره و قدرت چو یم به استغراق سحرگهان به هوای طواف کوی تو چرخ نهد به توسن گیتی نورد خویش یراق به قامت تو برازنده حلّۀ عفّت به بارگاه تو بگشوده مکتب اخلاق
ملازم تو حیا بالغدوّ و الآصال مؤآنس تو وفا بالعشیّ و الاشراق ملک به خاک درت در سجود با اخلاص فلک به چاکریت از مجرّه بسته نطاق مقام و منزلتت آنچنان رفیع و منیع که از حکایت آن عاجز است هر نطّاق تو آن سلاله پاکی ز نسل مصطفوی که هست دفتر وصف تو را فلک ورّاق تو آن کریمه که محض کرم گرت خوانند قسم به نفس کرامت که نیست خود اغراق نسیم چون گذرد از حریم بارگهت کنند اهل ولا عطر خلد استنشاق تو ای مسافر سر منزل قبول افسوس نشد نصیب تو جایی که بودیش مشتاق جهان ملول شد آنگه که خاطرت آشفت ز درد هجر برادر ز دستبرد فراق به یاد باب و برادر کنی به خطّۀ قم گهی به طوس نظر منعطف گهی به عراق شکست قامت گردون ز بار محنت و غم ز کینه ای که نمودند بستگان نفاق فتادگان درت واصفند ذات تو را من فلک زده ام دور مانده از عشّاق عنایتی که کنم توتیای دیدۀ جان غبار کوی تو را ای به جود و رحمت طاق به نام «عابدم» اما ز عاصیان هستم بخواه بخشش من از عنایت خلّاق
🔰 میلاد حضرت ثامن الحجج، امام رئوف، آقا علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء مبارک باد. ای عکسِ جمالِ کبریایی ای سایه‌ی رحمتِ خدایی ای نقشِ جریده‌ی عنایت سلطانِ قلمروِ ولایت ای نظمِ جهانِ خلقت، از تو ای وجهه‌ی آدمیت از تو ای هشت بهشت، خاکِ کویت ای خُلدِ بَرین در آرزویت ای قبلهُ عارفان مطافت ای کعبه همیشه در طوافت ای شمعِ جلالِ بزمِ عرفان سلطانِ زَمن، شهِ خراسان این خطه که چرخ چون تو ماه است بر اهلِ یقین، پناهگاه است جویند به جِد، اهلِ اُلفت از خاکِ تو کیمیای عزّت شد از همه جا کسی که ماُیوس رو کرد به خاکِ خطه‌ی طوس کاین جاست پناهِ بی پناهان اینجاست صفای رو سیاهان این درگهِ رشگ عرشِ اَعلا بر فوجِ ملک بوَد مُصلّا چون فرش، عجب نه گر بدین در جبریلِ اَمین فِکنده شَهپر ای صادرِ جیبِ صبحِ اوّل آرامِ دلِ نَبیّ مُرسل ای نورِ نخست و میرِ هشتم هستی زِ تو غرق در تنعّم ای ذاتِ تو نور رَسته از نور عالم زِ تو غرقِ نور، چون طور با جمله نیاز، کُون و اِمکان بر خوانِ نوالِ توست مهمان عالم همه عاشق و تو مقصود هستی همه فانی و تو موجود زایر به دو کُون یافت عزّت ای فیضِ تشرفِ زیارت ای جوشش چشمه سار رحمت مائیم و ز معصیت ندامت بزدای ز لوح دل سیاهی ای جلوه‌ی رحمت الهی لطفت نشود به حشر اگر یار ای وای به حال معصیت کار ای از تو شکوه پادشاهی بر بنده‌ی کمترین نگاهی تا نقش ولای توست در دل تا یاد تو مونس است بر دل تا درد مرا تو چاره‌سازی نازم به جهان ز بی‌نیازی
سوگند به جان، جانِ اَحمد زَهرا، گلِ گلشنِ محمّد مامِ تو و مادرِ فضیلت دریای لئالیِ امامت سرمایه‌دهِ عفافِ مریم فخریه‌ی دودمانِ آدم قندیل سرای پارسایی آویزه‌ی طاقِ کبریایی تندیسِ وَفا و هیکلِ شرم تصویرِ حیا و نقشِ آزرم معنای فصول زهد و تقوا مصداقِ عبارتِ فِداها کاین بنده‌ی بینوا و درویش نومید مکن زِ درگهِ خویش یا رب به دعای صبح‌خیزان از سوزِ فراقِ اشک‌ریزان یارب به نیازِ شب‌نشینان دلسوختگان، غم‌آفرینان با رحمتِ خود پناهمان ده در بزمِ قبول راهمان ده
سالروز رحلت خمینی کبیر، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، تسلیت باد. من پشّه‌ام از لُطف تو طاووس شوم‏ ‏‏یک قطـــره‌ام از یَم تو قامــوس شوم گر لُطـــف کنی پر بگُشایــــم چو مَلَک آمـــادۀ پابـــوس شــــه طـــوس شــــوم
18.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شاه سلام علیک آقا سلام علیک ۱۴۴۵
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 چهارشنبه ۴ ۱۴۰۲ ظهور اینترنت یکی از بزرگ‌ترین تحولات در زندگی بشر بود. در چشم برهم زدنی هر کسی می‌تواند اطلاعات موردنیازش را درباره هر موضوعی جستجو کند. همین امر باعث شده که برخی گمان کنند با توسعهٔ روزافزون اینترنت دیگر نیازی به روزنامه‌ها نیست. بااین‌حال دلایل زیادی می‌توان ارائه نمود مبنی بر اینکه چرا روزنامه‌ها همچنان در جامعه‌ای که به کیفیت اطلاعات اهمیت می‌دهند، جایگاه خود را دارند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
یکی از جنبه‌های بزرگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وابسته به آن عبارت است از اینکه هر کسی می‌تواند در آن هر نوع اطلاعاتی را در هر موضوعی منتشر نماید. بااین‌حال این مزیت جنبهٔ منفی بزرگی هم دارد و آن اینکه تمام اطلاعات منتشر شده در اینترنت صحیح و قابل‌استناد نیستند. یکی از مزایایی که باعث برتری روزنامه‌ها می‌شود این است که روزنامه‌ها قبل از انتشار بررسی می‌شوند. نباید هیچ‌گونه اشتباه دستوری یا اطلاعات غیرمستندی در روزنامهٔ چاپ‌شده پیدا شود. به‌علاوه نویسندگان مقالات روزنامه در زمینهٔ نگارش مطالب، دارای تجربه یا تخصص مرتبط هستند؛ در برابر افرادی که می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی وابسته به اینترنت، بدون داشتن تجربه یا تخصص، در هر زمینه‌ای بنویسند. این امر باعث می‌شود ضریب اطمینان به روزنامه‌ها افزایش یابد و بدین ترتیب خوانندگان روزنامه، با کیفیتِ بالاتری در مطالب منتشره مواجه هستند. مزیت دیگر روزنامه‌ها عبارت است از اینکه می‌توانند به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی مورد استناد و ارجاع قرار گیرند. روزنامه‌ها تاریخ انتشار و محل نشر مشخص دارند و مطالب منتشر شده در آن به همین جهت قابل‌استناد است. در اغلب موارد نیز نام نویسنده و گاه تصویر وی در کنار نوشته‌اش منتشر می‌شود. وقتی روزنامه‌ای مقاله‌ای را برای نخستین‌بار منتشر می‌کند می‌تواند به‌عنوان منبع قابل‌استناد برای نویسندگان مطالب سایر مطبوعات، کتاب‌ها و حتی وب‌سایت‌ها مورداستفاده قرار گیرد. از سوی دیگر از سرقت ادبی نیز جلوگیری می‌کند. به طور مثال اگر شاعری شعر جدید خود را در یک محفل شعری بخواند ممکن است کسی آن را به نام خود در جای دیگر منتشر کند. اما اگر شعر جدید شاعر، نخستین‌بار در روزنامه – یا سایر انواع مطبوعات – منتشر شده باشد، دیگر کسی نمی‌تواند آن را به نام خود منتشر کند و در صورت انتشار نیز قابل پیگرد قانونی خواهد بود. از همین روست که روزنامه به‌عنوان دردسترس‌ترین و ارزان‌ترین محل نشر موردتوجه نویسندگان و شعرا و حتی تولیدکنندگان آثار هنری است تا بتوانند آثار خود را به ثبت برسانند. روزنامه‌ها همچنین در مقایسه با اینترنت انسجام بیشتری دارند چرا که وقتی وارد یک وب‌سایت یا شبکه اجتماعی می‌شوید، گستره وسیعی در مقابل شماست که موجب ازدست‌رفتن تمرکز و از اینجا به آنجا رفتن و دورشدن از موضوع می‌شود. اما وقتی یک روزنامه را در اختیار دارید، منبع واحدی از اطلاعات در اختیار دارید و می‌توانید اخبار روز را یک جا در اختیار داشته باشید. موارد دیگری همچون جنس کاغذ روزنامه که با جذب نور موجب می‌شود چشم‌ها کمتر خسته شوند و تجربه فیزیکی در دست‌گرفتن روزنامه و... نیز می‌توانند به موارد فوق ضمیمه شوند. بنابراین، ضروری است در نگرش خود نسبت به روزنامه‌ها تجدیدنظر کنیم و بدانیم که قلب روزنامه‌ها همچنان می‌تپد! ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 یکشنبه ۸ ۱۴۰۲ بالاخره تبریز، بعد از مدت‌ها رنگ و روی بارش برف نسبتاً خوبی به خودش دید و طبق معمول این سال‌ها که در هر بارشی، چه برف و چه باران، مسئولین مدیریت شهری غافلگیر می‌شوند، برف همه جای شهر را گرفت و راه‌بندان شدیدی اتفاق افتاد که همه شاهدش بودند. جالب اینکه تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این اتفاق را برعهده نگرفته و همه به دنبال مقصر می‌گردند! البته ضعف مدیریت شهری در تبریز فقط به ایام بارش برف‌وباران برنمی‌گردد. بلکه در روزهای کاملاً آفتابی هم بخش‌هایی از این شهر کهن و تاریخی که همین چند سال پیش پایتخت گردشگری جهان اسلام بود و اولین پایتخت تشیع لقب دارد و شهر اولین‌هاست، قفل است و تردد در آن ناممکن. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
در بارش اخیر خیلی از مردم با سردرگمی، ساعت‌ها در ترافیک ماندند و برخی نیز با پای پیاده خود را به مقصد رساندند. مترو البته به داد مردمی که در مسیر آن قرار داشتند رسید اما بی‌آرتی و اتوبوس‌ها چندان کارآمد نبودند و بخش‌هایی از شهر تا ساعت ۱۱ شب همچنان با راه‌بندان یا کندی تردد در خیابان‌ها همراه بود و بخشی هم برای اتومبیل‌هایی که زنجیرچرخ نداشتند عملاً غیر قابل تردد بود. در این میان شهردار تبریز در چند نوبت علت‌های راه‌بندان روز برفی تبریز را بیان کرد. در ساعات اوج بسته شدن معابر، از مردم خواست تا از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند. در گفتگویی با خبر شبکه سهند نیز در پاسخ به این پرسش که چرا اقدامات لازم برای حل مشکل به‌موقع انجام نشد، از اینکه ادارات در روز چهارشنبه تعطیل نبودند گلایه کرد و ادعای باز بودن تمام راه‌ها را داشت در حالی که بسیاری از خیابان‌ها همچنان بسته بود. بااین‌وصف کشورهایی مثل روسیه و سوئد باید تمام طول سال تعطیل باشند. برف تبریز از شب سه‌شنبه آغاز شده بود و تا صبح بخشی از شهر سفیدپوش بود. اگر مدیریت شهری می‌خواست اقدام به محلول‌پاشی کند باید تا قبل از پایان وقت اداری کار خودش را انجام می‌داد. اما این اقدام آن قدر به تأخیر افتاد که ادارات تعطیل و معابر بسته شد. در نتیجه ساعت‌ها وقت مردم تلف شد، تصادفات زیادی در اثر لغزندگی خیابان‌ها رخ داد و بنزین فراوانی هدر رفت. بگذریم از این که محلول‌ جایگزین نمک که چند سالی است توسط شهرداری استفاده می‌شود چقدر توانسته راهگشا باشد. آیا برف‌روبی بهتر از آب‌کردن برف با نمک یا محلول نیست؟ بهتر نیست شهرداری که ادعا دارد تجهیزات کافی در اختیار دارد، برف‌روبی را در دستور کار خود قرار دهد و برف را در منطقه‌ای خارج از شهر ذخیره کند تا کم‌کم آب شود؟ شاید اگر دست هرکدام از کارکنان شهرداری تبریز یک پارو می‌دادند تا برف را پارو کنند، مشکل شهر زودتر از این حل می‌شد! ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 سه‌شنبه ۱۰ ۱۴۰۲ مجلس خبرگان رهبری، تعیین‌کننده‌ترین و مهم‌ترین رکن از ارکانِ نظام اسلامی و یکی از نهادهای قانونی‌ای است که در استحکام نظام اسلامی نقش فراوانی دارد. اگرچه ممکن است به جهت تشابه در عنوان مجلس، از نظر کارکرد با مجلس شورای اسلامی مقایسه شود، لکن هیچ‌گونه شباهتی بین آن دو وجود ندارد و لذا نباید در تبیین نحوه بررسی صلاحیت‌های نمایندگی در آن، با مجلس شورای اسلامی یا هر نهاد مشابهی قیاس شود. اشتباهی که برخی به جهت فقدان رقیب در صلاحیت‌های تأیید شده داوطلبان برخی استان‌ها بدان دچار شده و یا عمداً درصدد القای تشابه میان این دو بوده‌اند. در انتخابات ادوار گذشته مجلس خبرگان این مسئله در برخی استان‌ها پیش‌آمده که کاندیداهایی که صلاحیتشان به تأیید رسیده از تعداد موردنیاز بیشتر نبوده است. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
بر اساس اصل ۱۰۸ قانون اساسی، قانون‏ مربوط به‏ تعداد و شرایط خبرگان‏، کیفیت‏ انتخاب‏ آن‌ها و آیین‏‌نامه‏ داخلی‏ جلسات‏ آنان‏ برای‏ نخستین‏ دوره‏ باید به‌وسیله فقهای اولین‏ شورای‏ نگهبان‏ تهیه‏ و با اکثریت‏ آرا آنان‏ تصویب‏ شود و به‏ تصویب‏ نهایی‏ رهبر انقلاب‏ برسد. ازآن‌پس هر گونه‏ تغییر و تجدیدنظر در این‏ قانون‏ و تصویب‏ سایر مقررات‏ مربوط به‏ وظایف‏ خبرگان‏ در صلاحیت‏ خود آنان‏ است. بر اساس این اصل، پس از نخستین قانون، بارها تغییراتی در برخی مواد این قانون توسط خبرگان صورت‌گرفته و آخرین تغییر آن مربوط به پنجم مهرماه ۱۴۰۲ است. مطابق بند ۸ ماده ۱۱ این قانون، یکی از شرایط داوطلبان این است: «اجتهاد در حدى كه قدرت استنباط بعض مسائل فقهى را داشته باشد و بتواند ولی‌فقیه واجد شرايط رهبرى را تشخيص دهد.» و ازاین‌رو در هر دوره برای افرادی که قبلاً صلاحیت علمی ایشان مورد بررسی قرار نگرفته، آزمون کتبی و مصاحبه برگزار می‌شود تا این شرط توسط شورای نگهبان در خصوص ایشان احراز گردد. بدیهی است بخشی از افرادی که صلاحیتشان مورد تأیید قرار نگرفته، به دلیل دارا نبودن این شرط بوده است. شرطی که دارا بودن آن در کارکرد مجلس خبرگان مؤثر بوده و در آینده نظام اسلامی اثر مستقیم دارد. بر اساس تبصره ۴ ماده ۴، چنانچه تعداد نامزدهای حوزه‌اى از تعداد کرسی‌های خبرگان آن حوزه كمتر باشد، انتخابات آن حوزه هم‌زمان با اولين انتخابات سراسری و پس از ايجاد شرايط رقابتى، برگزار می‌شود. یعنی در شرایطی که در یک استان فضای رقابتی انتخابات از میان برود، امکان برگزاری آن وجود ندارد. همچنین مطابق آیین‌نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان، در استان‌هایی که تعداد کاندیداها تنها به تعداد نیاز یا کمتر است، نامزدهای تأیید صـلاحیت شده می‌توانند ظرف 48 ساعت از سایر استان‌ها به یکی از این استان‌ها تغییر محل دهند و بدین ترتیب مشکل تعداد داوطلبان حل خواهد شد. بنابراین، مسئله تعداد کاندیداها که در استان ما هم نزدیک به تعداد موردنیاز نمایندگی است، امری نیست که سابقه نداشته باشد و یا مشکلی در روند قانونی انتخابات به وجود بیاورد. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 پنج‌شنبه ۱۲ ۱۴۰۲ در طلیعه چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم. در طول این چهل و پنج سال، فراز و نشیب‌ها و حوادث تلخ‌وشیرین فراوانی رخ نموده است که شاید در طول تاریخ بلند این مرزوبوم، سابقه نداشته و تا بدین حد بر زندگی مردم اثرگذار نبوده است. اما با تمام این احوال آنچه موجب شده تا انقلاب به حیات خود ادامه دهد، حضور مؤثر مردم در عرصه‌های مختلف و پاسداشت ارزش‌هایی بوده که در پایه‌ریزی آن نقش اساسی داشته است. نکته قابل‌توجه در طی ۴۵ سال گذشته این است که جمعیت کشور نزدیک به ۴۰ میلیون نفر افزایش یافته است. با مقایسه میزان جمعیت متوفی حدود ۱۵ میلیون‌نفری در طول این مدت، میزان متولدین سال‌های پس از انقلاب به رقمی قریب به ۵۵ میلیون نفر می‌رسد. تنها راه آگاهی این جمعیت قابل‌توجه (من‌جمله خود نگارنده) از وقایع سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی دوران دفاع مقدس و سایر اتفاقات بزرگ و کوچک ده سال اول انقلاب از راه شنیدن بوده است و خود شاهد این اتفاقات نبوده و یا به‌قدری کوچک بوده‌اند که درک درستی از وقایع نداشته‌اند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
مسئله‌ای که فرع بر میزان جمعیت نسل پس از انقلاب، در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی اهمیت دارد آن است که این رشد جمعیت بر جنبه‌های مختلف زندگی مردم به‌ویژه اقتصاد تأثیرگذار بوده است. پیشرفت‌های صورت‌گرفته نسبت به پیش از انقلاب اسلامی، برای این جمعیت ملموس نبوده و هیچ تصوری از نحوه زندگی مردم در آن دوران به جز آنچه شنیده‌اند، ندارند. با لحاظ موارد فوق، ضروری است تا برای حفظ آن ارزش‌ها و تداوم حیات شکوهمند انقلاب اسلامی در میان نسل جدید به‌ویژه با وجود هجمه‌های سنگین دشمن در فضاهای رسانه‌ای که اغلب این نسل با آن سروکار دارد، اقدامات مختلفی صورت گیرد. برخی از آن اقدامات که در طی سال‌ها فعالیت فرهنگی و اجتماعی مهم یافته‌ام، عبارت‌اند از: ۱. بازتعریف آرمان‌ها به زبان قابل‌فهم جوانان و نسل‌های پس از انقلاب ۲. تولید فیلم، سریال و محتواهای مستند به شکل کوتاه و رسا از تاریخ پیش از انقلاب، متناسب با روحیات و ذائقه‌های نسل کنونی ۳. تلاش در معرفی دستاوردهای پس از انقلاب و مقایسه این دستاوردهای پرافتخار با گذشته ۴. مبارزه با فساد در تمام رده‌ها و بخش‌های نظام ۵. پرهیز از شعار و اهتمام به عمل‌گرایی در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه اقتصادی ۶. حمایت از نخبگان و جوانان و ایجاد زمینه برای رشد و پرورش استعدادها در راستای نیازهای کشور ۷. توجه ویژه به خانواده‌ها و رفع موانع ازدواج و اشتغال ۸. توجه ویژه به امر آموزش‌وپرورش به‌عنوان پایه اصلی ساخت آینده کشور ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 شنبه ۱۴ ۱۴۰۲ تاریخ پرفرازونشیب ایران و اسلام شخصیت‌های بزرگ فراوانی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه علم و دانش به خود دیده است، اما در تمام طول تاریخ، شخصیتی همه‌بعدی همچون امام خمینی (ره) سراغ نداریم. امام (ره) در علوم مختلف دینی سرآمد معاصران خویش بود. در عرفان نظری و عملی شخصیتی بی‌بدیل بود و در فقه و اصول صاحب‌نظر. شجاعت او در گفتار و کردار زبان زد و نگاه نافذش حاصل سال‌ها مجاهده وی با نفس بود. اما آنچه او را در عصر حاضر بلکه تمام اعصار ایران اسلامی، منحصربه‌فرد ساخته است، توجه ویژه به مردم بود. امام در آخرین سفر از اسفار چهارگانه عرفانی خویش، سفر من الخلق الی الخلق فی الخلق بالحق سیر می‌کرد و ماحصل تمام این سیروسلوک را در دستگیری از خلق و هدایت امت به‌سوی سعادت به کار برد. امت در نگاه امام خمینی (ره) دیگر رعیت و زیردست نبود؛ بلکه او یک موی کوخ‌نشینان را برتر از همه کاخ‌نشین‌ها می‌دانست. اساساً همین راهبرد امام و امت بود که با تمام مصائب و سختی‌های مسیر، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
آنچه امروز در حفظ و اشاعه آرمان‌های انقلاب می‌تواند راه‌گشا باشد و آحاد جامعه را همچنان یکپارچه و یک‌صدا در این مسیر به مقصد برساند، توجه دوباره به امت، شناساندن امام و بازخوانی دوباره آرمان‌های انقلاب باتوجه‌به اقتضائات نسل جدید است. مقام معظم رهبری (مدظله)، به‌عنوان جانشین خلف و شاگرد برجسته حضرت امام، یکى از ویژگی‌های مکتب سیاسى امام و اسلام را اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم و مردم‌سالاری برخاسته از متن اسلام معرفى کرده، در بخش‌هایی از بیانات خود می‌فرماید: «... مردم‌سالاری در مکتب سیاسى امام ـ که از متن اسلام گرفته شده است ـ مردم‌سالاری حقیقى است، مثل مردم‌سالاری امریکایى و امثال آن، شعار و فریب و اغواگرى ذهن‌های مردم نیست. مردم با رأى خود با اراده خود، با خواست خود و با ایمان خود راه را انتخاب می‌کنند، مسئولان خود را هم انتخاب می‌کنند... . در مکتب سیاسى امام، رأى مردم به معناى واقعى کلمه تأثیر می‌گذارد و تعیین‌کننده است این کرامت و ارزشمندى رأى مردم است... در مکتب سیاسى امام، مردم‌سالاری از متن دین برخاسته است از امرهم شورى بینهم برخاسته است، از هُوَ الّذى اَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ و بِالمُؤمنین برخاسته است ما این را از کسى وام نگرفته‌ایم. عده‌ای می‌خواهند وانمود کنند که نقش مردم در اداره حکومت‌ها را باید غربی‌ها بیایند به ما یاد بدهند. غربی‌ها خودشان در خم یک کوچه گرفتارند... مردم‌سالاری را امام آورد، مردم‌سالاری را انقلاب آورد.» ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
عید مبعث مبارک
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 یکشنبه ۱۵ ۱۴۰۲ امام خمینی (ره) در پاسخ به سؤال خبرنگاری که در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ داخل هواپیما از ایشان پرسید چه احساسی از اینکه دوباره به ایران برمی‌گردید دارید، پاسخ داد که «هیچ احساسی ندارم». برخی البته مثل ربع پهلوی و دیگرانی در داخل کشور، تصور کردند این هیچ امام یعنی ایران برای من مطرح نیست و اهمیتی به سرنوشت آن نمی‌دهم. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir