eitaa logo
جشنواره اَحسَنُ الحَدیث
607 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
75 فایل
کانال قرآنی اَحسَنُ الحَدیث مقام معظم رهبری: خواندن و حفظ قرآن مقدمه فهمیدن و فهمیدن ، مقدمه عمل به قرآن است. (ویژه همکاران محترم ، همسران مکرمه و فرزندان عزیز) ادمین: @shoraaa
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 بخوانیم و حفظ کنیم 🔺تلاوت آیه ۲ سوره ملک 🌱الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُرٌ﴿۲﴾ ✨ همانكه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد، و اوست ارجمند آمرزنده. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | نکات بلاغی 🔸آيـه دوم سوره ملک اشاره‌ به اين نكته دارد كه مـقصود بالذات از خلقت رساندن جزاى خير به بندگان بوده، چون در اين آيه سخنى از گـنـاه و كـار زشـت و كـيفر نيامده، تنها عمل خوب را ذكر كرده و فرموده خلقت حيات و موت بـراى ايـن اسـت كـه مـعـلوم شـود كـدامـيـک عـمـلش بـهـتـر اسـت. پـس صـاحـبـان عمل نيک مقصود اصلى از خلقتند و اما ديگران به خاطر آنان خلق شده‌اند. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | سبک زندگی قرآنی 🔸خلقت، از ثمرات و برکات الهی است. کل مجموعه خلقت، مرگ و حیات است. پس باید نگاه ما به مرگ همانند نگاه ما به زندگی باید تغییر کند. 🔹مرگ و زندگی هدایای الهی است. باید به این هدیه احترام گذاشت و خوب زندگی کرد تا خوب و زیبا با مرگی زیبا روبرو شویم. به تعبیر دیگر، باید شاکر نعمت مرگ و حیات باشیم و این شکر نتیجه ابتلای الهی است. 🔸صحنه صحنه زندگی و لحظه لحظه آن ابتلای ماست؛ باید درکش کنیم و به آن احترام بگذاریم و زندگی کنیم. 🔹زندگی در آینده موهوم، چشم براه ما نیست. زندگی همین لحظاتی است که با سرعت در حال گذر است و ما به امید آینده‌ای موهوم آن را از دست می‌دهیم. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | پيام آیه ۲ 🔸خَلَقَ الْمَوْتَ: مرگ به معناى فنا و نابودى نيست؛ بلكه امرى وجودى است كه آفريده شده و آن انتقال از اين دنيا به دنياى ديگر است. 🔹خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ؛ 1⃣ آفرينش مرگ، آزمايشى براى ظهور صبر و آفرينش حيات، آزمايشى براى ظهور شكر است. 2⃣ جوهره انسان در لابلاى گرفتارى‌ها و تلخ و شيرينى‌ها روشن مى‌شود. 🔸لِيَبْلُوَكُمْ؛ آفريده‌ها همه هدفمندند و هيچ چيز، عبث آفريده نشده است و خداوند انسان را براى تكامل انتخابى آفريده است. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | پيام آیه ۲ 🔺قسمت دوم 🔸لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا؛ آزمايش الهى براى مشخص شدن علم خداوند نيست؛ زيرا او همه چيز را از قبل مى‌داند؛ بلكه براى آن است كه عملى از ما صادر شود. مثل استادى كه معلومات شاگردش را مى‌داند، ولى او را امتحان مى‌كند تا استحقاق نمره شاگرد جلوه كند. 🔹أَحْسَنُ عَمَلًا 1⃣ ملاک عمل، كيفيت است نه كميت. 2⃣ به خوب بودن كار، قانع نباشيم، بايد بهترين كار انجام شود. 🔸لِيَبْلُوَكُمْ؛ نشان استمرار است آزمايش الهى هميشگى وبراى همه است. 🔹بِيَدِهِ الْمُلْكُ‌ ... قَدِيرٌ ... هُوَ الْعَزِيزُ؛ تنها حكومت و قدرت خدا شكست‌ناپذير است. 🔸الْعَزِيزُ الْغَفُورُ؛ عزت و قدرت خداوند همراه با رأفت و رحمت است. 🔹الْغَفُورُ؛ از شكست در آزمايش‌هاى الهى مأيوس نشويد، كه او بخشنده است. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | نکات تفسیری 🔺قسمت اول 🔸حیات: این کلمه در مـورد چـيزى بكار مى‌رود كه آن چیز حالتى دارد كه به خاطر داشتن آن حـالت، داراى شـعـور و اراده شـده است. 🔹موت: این کلمه به معناى نداشتن آن حالت است. چيزى كـه هـسـت بـه طـورى كه از تعليم قرآن برمى‌آيد معناى ديگرى به خود گرفته، و آن عـبـارت از این اسـت كـه هـمـان مـوجـود داراى شـعـور و اراده، از يـكـى از مـراحـل زنـدگـى بـه مـرحـله‌اى ديـگـر مـنـتـقـل شـود. 🔺بنابراین قـرآن كـريـم صـرف ايـن انـتـقال را موت خوانده با اينكه منتقل شونده، شعور و اراده خود را از دست نداده است. در نتیجه از تعليم قرآن برمى‌آيد كه مرگ به معناى عدم حيات نيست؛ بلكه به معناى انتقال است. امرى وجودى كه مانند حيات خلقت‌پذير است. علاوه بر اين، اگر مرگ را امر عدمى بگيريم، همانطور كه عامه مردم هم چنين مى‌پندارند، باز خلقت‌پذير هست، چون اين عدم با عدم‌هاى صرف فرق دارد. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | نکات تفسیری 🔺قسمت دوم 🔸ليـبـلوكم ايكم احسن عملا؛ این جمله بيانگر هدف از خلقت موت و حيات است. با در نظر گرفتن اينكه كلمه «بلاء» (مصدر «ليبلوكم») به معناى امتحان است، معناى آيه چـنين مى‌شود: 🔹خداى تعالى شما را اينطور آفريده كه نخست موجودى زنده باشيد و سپس بميريد و اين نوع از خلقت مقدمى و امتحانى است، و براى اين است كه به اين وسيله خوب و بـدتـان از هم مـتـمـايـز شـود، مـعـلوم شـود كـدامـتـان از ديـگـران بـهـتـر عـمـل مـى‌كـنـيـد، و مـعـلوم اسـت كـه اين امتحان و اين تمايز براى هدفى ديگر است، براى پاداش و كيفرى است كه بشر با آن مواجه خواهد شد. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | نکات تفسیری 🔺قسمت سوم 🔸و هو العزيز الغفور؛ این جمله مطالب صدر را تأييد نموده است؛ چون ملک مطلق و قدرت مطلقه مخصوص او است، پس هيچ‌كس نيست كه بـر او غـالب شـود، و اگـر به مـخـالفـيـن خود قدرت مخالفت و عصيان را داده به مـنـظور آزمايش بوده، و به زودى از آنان انتقام مى‌گيرد. 🔹غفور؛ خداوند غفور است و بـسـيارى از گناهان را در دنيا عفو مى‌كند و بسيارى از آنها را به طورى كه وعده داده در آخرت مى‌آمرزد. 🍃| @ahsanolhadiss
🌱به نام خُدا 🌱
🌱 قال رسول الله (صلی الله عليه و آله) ✨ بی‌نيازترين مردم حافظان قرآن هستند؛ همان كسانی‌كه خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است. 🔰كنزالعمال؛ ج ۱، حديث ۲۲۶۱. 🍃| @ahsanolhadiss
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 بخوانیم و حفظ کنیم 🔺تلاوت آیه ۳ سوره ملک 🌱 الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا ۖ مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ ۖ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ﴿۳﴾ ✨ همان كه هفت آسمان را طبقه طبقه بيافريد. در آفرينش آن [خداى‌] بخشايش‌گر هيچ‌گونه اختلاف [و تفاوتى‌] نمى‌بينى. باز بنگر، آيا خلل [و نقصانى‌] مى‌بينى؟ 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | شرح واژه 🔺طباق: «طبق» در اصل به معنى حال است. 🔹راغب: معنای مطابقت آن است كه چيزى را بالاى چيزى بگذارى که به اندازه آن باشد. بنابراین در معنای چيزى كه بالای چيز ديگر و يا موافق چيز ديگر باشد به كار می‌رود. در نتیجه طباق در آيه به معنى مطابقت يا بودن بعضى بالاى بعضى است. البته برخی آن را مشابهت و یا جمع طبق دانسته‏‌اند؛ مانند جمل و جمال (شتر و شتران). 🔺تفاوت: از «فوت» و به معنای «از دست رفتن» است. 🔸بنابراین تفاوت به معنای تباعد دو چيز و از دست دادن همديگر است؛ به همین علت طبرسى آن را به اختلاف و راغب به اختلاف در اوصاف معنا کرده‌اند. 🔺فطور: جمع «فطر» به معنای «شكافتن» و «شكاف» است. 🔹راغب آن را مصدر و به معنى اختلال و سستى مى‌‏داند. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | نکات تفسیری 🔸مـا تـرى فـى خلق الرحمن من تفاوت؛ كلمه «فوت» به معناى دور شـدن چيزى از انسان است، به طورى كه دست يافتن به آن دشوار باشد. 🔹كـلمـه «تـفـاوت» كـه مـصـدر بـاب «تفـاعـل» از مـاده «فوت» است، به معناى اختلاف دو چيز در اوصاف و خصوصيات اسـت. یعنی هیچ خصوصیاتی از اين در دیگری نيست، اين كلمه هم در قرآن آمده مى‌فرمايد: ما ترى فى خلق الرحمن من تفاوت؛ در خلقت خدا چيزى كه از مقتضاى حكمت خارج باشد، وجود ندارد. ⬅️ بنابراین مـنـظـور از نـبـودن تـفـاوت در خـلق ايـن است كـه خـداى عزوجل اجزاى عالم خلقت را طورى آفريده كه هر موجودى بتواند به آن هدف و غرضى كه براى آن خلق شده برسد و مانع بـه مـقـصـد رسـيـدن ديـگرى نشود و يا باعث فوت آن صفتى كه براى رسيدنش به هدف نيازمند است نگردد. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | نکات بلاغی 🔸خـطـاب در جـمـله مـاتـرى: نـخـواهـى ديـد؛ خـطـاب بـه شـخـص رسـول خـدا (صـلى اللّه عـليـه و آله وسـلم) نيست، بلكه خطاب به هر كسى است كه مى‌تـوانـد بـبـيـنـد و اگـر كلمه خلق را به كلمه رحمان اضافه كرده، و به نام مقدس رحمان نسبت داده است، براى آن است كه اشاره كند به اينكه غايت و هدف از خلقت، رحمت عام او اسـت، در نتيجه معنا این است؛ در سراسر جهان هيچ تفاوتی نمی‌بینی. 🍃| @ahsanolhadiss
🌱به نام خُدا 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 سیره قرآنی شهدا 🕊 ‌‌وَفِي ذَٰلِكُم بَلَآءࣱ مِّن رَّبِّكُم عَظِيم ﴿۶﴾ وَإِذۡ تَأَذَّنَ رَبُّكُم لَئِن شَكَررتُم لَأَزِيدَنَّكُم وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيد ﴿۷﴾ 🕊 و در این امور ابتلا و امتحان بزرگی از جانب خدایتان بر شما بود و آنگاه كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر واقعاً سپاسگزارى كنيد، [نعمت‌] شما را افزون خواهم كرد، و اگر ناسپاسى نماييد، قطعاً عذاب من سخت خواهد بود. 🔰سوره ابراهیم؛ آیه ۶ تا ۷ 🍃| @ahsanolhadiss
🌱به نام خُدا 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 بخوانیم و حفظ کنیم 🔺تلاوت آیه ۴ سوره ملک 🌱 ثمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ﴿۴﴾ ✨ باز دوباره بنگر تا نگاهت زبون و درمانده به سويت بازگردد. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | شرح واژه 🔺كرتين: از ریشه «كرّه» به معنای رجوع و برگشتن است. 🔸«كرتين»: دو رجوع، يعنى «كرّة بعد كرة» مراد كثرت است. 🔺خاسئا: از ریشه «خسأ» به معنای طرد شدن و طرد كردن است كه در آن، حقارت و خوارى نيز ملحوظ است. 🔸«خاسئ» را در آيه خسته معنى كرده‌‏اند كه از ديدن خسته شده و دور مانده است. اما ظاهرا منظور خضوع و زبونى است. 🔺حسير: از ریشه «حسر» به معنای كشف و انكشاف (مناسب با كنار كردن) است. حسير شترى است كه خسته شده و طاقت راه رفتن ندارد. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | نکات تفسیری 🔸كلمه «خاسى ء» به معناى نارسايى در ديد چـشـم، و یا سرسرى ديدن و گذشتن است. 🔹کلمه «حاسر» به معناى خستگى در اثر تمام شدن نيرو است، به چنين كسى، هم حاسر مى‌گويند و هم محسور؛ اما حاسر به اين تصور كه خود او خودش را خسته كرده، و اما محسور بـه ايـن تـصـور كـه تـمـام شـدن نـيـرو خـسـته‌اش كرده. 🔺پس اينكه فرمود: ينقلب اليك البصر خاسئا و هو حسير هم ممكن است به معناى حاسر باشد، و هم به معناى محسور. 🔸كـلمـه «كـرتـيـن» مثنی «كرة» است كه به معناى رجعت و برگشتن است. اگر به صيغه مثنی آورده صرفا براى اين بوده كه تكثير و تكرار را برساند، و چنين معنا دهد كـه در خـلقـت آسـمان‌ها و زمين بنگر، آيا هيچ تفاوت و ناسازگارى در بين موجودات آن مى‌بينى؟ و دوباره و سه‌باره و چندباره برگرد و نظر بيفكن، كه اگر چنين كنى نظرت خسته مى‌شود و از كار مى‌افتد، و هيچ تفاوتى نخواهى ديد. 🔺پس در اين دو آيه به اين نكته اشاره شده كه نظام جارى در عالم نظامى واحد و متصل الاجزاء است. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀 حفظ مدبرانه سوره ملک | پيام آیه ۴ 🔸فَارْجِعِ الْبَصَرَ ... ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ؛ 1⃣ خداشناسى بايد بر اساس نظر و دقت باشد، تا ايمان انسان به عظمت هستى و قدرت آفريدگار بيشتر شود. 2⃣ براى كسب معرفت، يک‌بار ديدن و نظر كردن كافى نيست. در اين آيه كلمه‌ «تَرى‌» دو بار و كلمه «بصر» سه بار همراه با لفظ «كَرَّتَيْنِ» تكرار شده است. 3⃣ خداوندى كه كار خود را محكم و حكيمانه انجام داده است، از دقت نظر ديگران نگران نيست؛ بلكه ديگران را به بازديد دعوت مى‌كند. 🔹يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِيرٌ؛ خداوند از آفريدن خسته نمى‌شود؛ ولى چشم ما از نگاه به آفريده‌هاى او خسته مى‌شود. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀معارف نهج‌البلاغه؛ حکمت پنجاه و یکم 🔸وَ قَالَ (علیه السلام): عَيْبُكَ مَسْتُورٌ، مَا أَسْعَدَكَ جَدُّك.    🔹و فرمود (ع): عيب تو پوشيده است تا بخت مساعد توست.     🍃| @ahsanolhadiss
🍀معارف نهج‌البلاغه؛ شرح حکمت پنجاه و یکم 🔺بخت و اقبال و هان ماندن عیوب ▫️قسمت اول 🔸«جَدّ» در لغت معانى زيادى دارد از جمله: عظمت، بهره، نصيب، نعمت و بخت. در جمله بالا اشاره به همان بهره و نصيب دنيوى است كه گاهى از آن به بخت و شانس تعبير مى‌شود. 🔹امام در واقع در اين عبارت كوتاه به چند نكته اشاره فرموده است: 1⃣ هنگامى‌كه دنيا به كسى روی كند، تمام عيب‌های او را به فراموشى مى‌سپارند، و حتی گاهى عيب او را حُسن معرفى مى‌كنند و به عكس، هنگامى‌كه دنيا به كسى پشت كند، صفات برجسته او را ناديده مى‌گيرند، و حتی گاهى عيب مى‌شمرند و اين اشتباه بزرگى است كه بسيارى از مردم گرفتار آنند. 2⃣ انسان نبايد تنها نگاهش به سخنان مردم باشد و بكوشد عيوب خويش را كه از چشم آنها به سبب اقبال دنيا پنهان شده، دريابد و نيز محاسن و صفات نيک خود را كه به دليل پشت كردن دنيا به او در نظر مردم ناچيز شمرده مى‌شود، كم بشمارد. 3⃣ انسان نباید از زوال نعمت‌ها نگران شود، شايد خداوند مى‌خواهد بدين وسيله عيوب او را روشن سازد تا براى برطرف كردن آن بكوشد كه اين خود نعمتى از سوى پروردگار محسوب مى‌شود. 🍃| @ahsanolhadiss
🍀معارف نهج‌البلاغه؛ شرح حکمت پنجاه و یکم 🔺بخت و اقبال و هان ماندن عیوب ▫️قسمت دوم 🔸اين گفتار حكيمانه امام پيام ديگرى نيز دارد و آن اين‌كه انسان نباید به هنگام اقبال دنيا به او، مغرور شود و خود را برىء از عيوب بداند؛ چرا كه مردم عيب‌های او را ناديده مى‌گيرند و حتی گاهی از او چنان تمجيد می‌كنند كه سبب غرور او گردد. 🔹در زبان عربی ضرب‌المثل‌هاى جالبى در اين زمينه آمده است؛ از جمله در يک ضرب‌المثل عربى مى‌خوانيم: «إذا أقْبَلَ الْبَخْتُ لَباضَتِ الدُّجاجَةُ عَلَى الوَتَد، وَإذا أدْبَرَ الْبَخْتُ أسْعَرَ الْهاوَنُ فِي الشَّمْسِ؛ هنگامى‌كه دنيا به انسان اقبال كند، مرغ روى نوک ميخ تخم مى‌گذارد و هنگامى‌كه دنيا به انسان پشت كند، هاون در برابر آفتاب آتش مى‌گيرد». 🍃| @ahsanolhadiss