🔰 آیت الله محیالدین حائری شیرازی:
علوم انسانی اسلام از سر تا پا غیر از این علوم انسانی موجود است.
بفهمید و بدانید که آنها چه می گویند اما مصرف نکنید.
شما میخواهی با مدل تربیت غربی، بچه مسلمان تربیت کنی؟! هیهات! تا مدلت را عوض نکنی نمی شود.
اسلام برای خودش مدل دارد. مدل تربیتی دارد.
آنها که انسان را نمی شناسند(غیر مسلمانان) ، کتاب در تربیت می نویسند؛ ما که این مایه را داریم، تجاربمان را هم می توانیم به کار ببریم، چرا در این امر احتیاط بکنیم؟ چرا به خودمان جرئت ندهیم که کتاب تربیت اسلامی داشته باشیم؟
#راه_رشد
@ajaaab
🔰آیت الله محیالدین حائری شیرازی:
💠 خطر اسلاممالی کردن مبانی تربیت غرب
نسبت دانشگاه های ما به دانشگاه های غرب، مثل نسبت پدر و فرزند است؛ یعنی هر چیزی که غیر از فرمول دانشگاه های غربی می گویند، تعارف است و فقط تفاوت فرمی دارد، نه تفاوت محتوایی؛ لذا بعدا که حرف هایشان را ریشه یابی می کنی، می بینی یک آیه قرآن یا یک جمله نهج البلاغه را رو گذاشته اند و زیرش همان لجن هاست.
تا ما از اینها عبور کنیم خدا می داند چقدر طول می کشد و ریشه مشکلاتی که داریم، همین است.
#راه_رشد
@ajaaab
🔰 آیت الله محیالدین حائری شیرازی:
در تربیت اولاد سطحی برخورد نکنید. همین موجب زحمتتان می شود.در روابط با خانواده سطحی برخورد نکنید.
برخورد سطحی در مقابل برخورد جامع و مانع و ریشه دار و اساسی است.
برنامه داشته باشید برای خانمتان.
خانم برنامه داشته باشد برای اداره آقا.
هر دو برنامه داشته باشند برای اداره فرزند.
مدیریت این نیست که انسان یک چیزی از این و یک چیزی از آن بشنود، سرهم کند تا بشود آداب معاشرت، سرهم کند بشود آداب همسرداری؛ اینها همه «اجتثت من فوق الارض» است.
#راه_رشد
@ajaaab
🔰آیتالله محی الدین حائری شیرازی:
شما وقتی سر کلاس می روی، این یادت باشد که «لست علیهم بمصیطر» سیطره ای بر آنها نداری. یقه را هم نباید چاک زد.
اگر یک حرفی میزنی و او نمی پذیرد؛ خب نپذیرد. چه کارش کنیم؟!
انسان آفریده نشده برای اینکه کسی او را ببرد؛ بلکه آفریده شده برای اینکه انتخاب کند.
شما می توانی رفع مانع کنی اما ایجاد مقتضی به شما مربوط نیست. مربوط به خود اوست.
از این جهت می بینید کسانی که بچه هایشان را درست تربیت می کنند، خیلی سربهسر بچه هایشان نمی گذارند و بچه هایشان خیلی زود نمازخوان نمی شوند!
برای اینکه دمبهدم به او نمی گویند: پاشو این کار را بکن، پاشو آن کار را بکن.
البته اینکه انسان مختار است معنایش این نیست که دیگر پدر و مادر تکلیف شرعی نداشته باشند. نه! انسان باید بداند که این اولاد یک امانت است و من باید تلاش کنم این امانت را به صاحبش تحویل بدهم.
وقتی بچه را اهل نماز می کنید
اگر بچه را مسجدی کردید و اهل قرآن شد
وقتی بچه در راه خدا شهید می شود
او را تحویل خدا داده اید.
مربی ماجور است حتی اگر متربی صالح نشود.
#راه_رشد
@ajaaab
🔰شما جزء کدام دسته هستید؟
💠عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلنَّاسُ أَرْبَعَةٌ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا هُمْ فَقَالَ رَجُلٌ أُوتِيَ اَلْإِيمَانَ وَ لَمْ يُؤْتَ اَلْقُرْآنَ وَ رَجُلٌ أُوتِيَ اَلْقُرْآنَ وَ لَمْ يُؤْتَ اَلْإِيمَانَ وَ رَجُلٌ أُوتِيَ اَلْقُرْآنَ وَ أُوتِيَ اَلْإِيمَانَ وَ رَجُلٌ لَمْ يُؤْتَ اَلْقُرْآنَ وَ لاَ اَلْإِيمَانَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَسِّرْ لِي حَالَهُمْ فَقَالَ أَمَّا اَلَّذِي أُوتِيَ اَلْإِيمَانَ وَ لَمْ يُؤْتَ اَلْقُرْآنَ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ اَلتَّمْرَةِ طَعْمُهَا حُلْوٌ وَ لاَ رِيحَ لَهَا وَ أَمَّا اَلَّذِي أُوتِيَ اَلْقُرْآنَ وَ لَمْ يُؤْتَ اَلْإِيمَانَ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ اَلْآسِ رِيحُهَا طَيِّبٌ وَ طَعْمُهَا مُرٌّ وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ اَلْقُرْآنَ وَ اَلْإِيمَانَ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ اَلْأُتْرُجَّةِ رِيحُهَا طَيِّبٌ وَ طَعْمُهَا طَيِّبٌ وَ أَمَّا اَلَّذِي لَمْ يُؤْتَ اَلْإِيمَانَ وَ لاَ اَلْقُرْآنَ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ اَلْحَنْظَلَةِ طَعْمُهَا مُرٌّ وَ لاَ رِيحَ لَهَا .
💠 ابان تغلب از امام صادق عليه السّلام حديث كند كه فرمود: مردم بر چهار گونه هستند، من عرض كردم: فدايت شوم آنها كيانند؟فرمود:
➖يكى مردى كه ايمان دارد ولى قرآن به او داده نشده است،
➖مردى كه قرآن را دارد ولى ايمان ندارد
➖مردى كه هم قرآن را به او دادهاند و هم ايمان را
➖مردي كه نه قرآن را دارا است و نه ايمان دارد.
عرض كردم: قربانت گردم براى من حال اينها را بيان و شرح فرمائيد، فرمود:
➖اما آنكه ايمان دارد ولى قرآن بدو داده نشده چون ميوه (يا خرما) ايست كه مزهاش شيرين است ولى بو ندارد
➖و اما آن كس كه قرآن را دارا است ولى ايمان ندارد چون برگ درخت مورد است كه بويش خوش ولى مزهاش تلخ است
➖و اما آن كس كه هم قرآن را دارا است و هم ايمان دارد چون ترنج است كه هم خوشبو است و هم خوش مزه است
➖و اما آن كس كه نه قرآن به او داده شده و نه ايمان مانند هندوانه بو جهل است كه نه بو دارد و مزهاش نيز تلخ است.
✔️الکافی، ج۲، ص۶۰۴
#ایمان
#قرآن
@ajaaab
🔰آیت الله محی الدین حائری شیرازی:
ما در وجودمان دو بخش داریم: بخش طبیعت و بخش فطرت.
دوره ای که نهال در گلدان است، دوره طبیعت انسان و زندگی طبیعی اوست.
این گلدان تعلقات ماست که ما را محبوس و محدود می کند و از رشد ما جلوگیری می کند.
شما دیده اید که سرو را به صورت زینتی در گلدان می گذارند ولی اگر این سرو شصت سال در گلدان باشد چقدر رشد می کند؟
انسان تا وقتی که در تعلقات خود هست، رشدش به همین اندازه محدود می شود.
طبیعت در انسان به معنای علاقه به دنیا، علاقه به مال، علاقه به فرزند، علاقه به اسم، علاقه به شهرت و علاقه به محبوبیت است.
مجموعه تعلقات و آرزوها دور ما حصاری می کشد مثل گلدانی که اجازه نمی دهد ریشه ها از آن خارج شوند.
این دوره انسان برای هرکسی «لازم» است و هرکسی بدون استثناء باید دوره ای در گلدان این تعلقات باشد.
نهالستانی دارید و در آن درخت گردو نشاء می کنید. اگر این گردوها بیست سال در نهالستان باشند با این تراکم هرگز ثمری نمی دهند. ولی وقتی در جای دیگری غرس شود سالی چند هزارتا گردو می دهد.
مرحله طبیعت انسان از ابتدای ولادت تا بلوغ است. در این گلدان بهتر کنترل می شود. دوره بازی و شادی و تفریح بچه هاست. باید در این دوره بگذاری به حال خودش باشد.
#راه_رشد
@ajaaab
🔰شیطان و همجنسگرایی
💠الصادق (علیها السلام) عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَحَدِهِمَا (علیها السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی (أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ) فَقَالَ: إِنَّ إِبْلِیسَ أَتَاهُمْ فِی صُورَهًِْ شَابٍ حَسَنٍ فِیهِ تَأْنِیثٌ وَ عَلَیْهِ ثِیَابٌ حَسَنَهًٌْ فَلَجَأَ إِلَی شَبَابٍ مِنْهُمْ فَأَمَرَهُمْ أَنْ یَقَعُوا بِهِ فَفَعَلُوا وَ لَوْ أَمَرَهُمْ أَنْ یَفْعَلَ بِهِمْ لَأَبَوْا عَلَیْهِ فَالْتَذُّوا ذَلِکَ ثُمَّ ذَهَبَ وَ تَرَکَهُمْ فَأَحَالَ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ.
➖تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۲۰۸
@ajaaab
🔰بخل و همجنسگرایی
💠الباقر (علیه السلام)- إِنَّ لُوطاً (علیه السلام) لَبِثَ فِی قَوْمِهِ ثَلَاثِینَ سَنَهًًْ وَ کَانَ نَازِلًا فِیهِمْ وَ لَمْ یَکُنْ مِنْهُمْ، یَدْعُوهُمْ إِلَی اللَّهِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْفَوَاحِشِ وَ یَحُثُّهُمْ عَلَی الطَّاعَهًِْ فَلَمْ یُجِیبُوهُ وَ لَمْ یُطِیعُوهُ وَ کَانُوا لَا یَتَطَهَّرُونَ مِنَ الْجَنَابَهًِْ بُخَلَاءَ أَشِحَّاءَ عَلَی الطَّعَامِ فَأَعْقَبَهُمُ الْبُخْلُ الدَّاءَ الَّذِی لَا دَوَاءَ لَهُ فِی فُرُوجِهِمْ وَ ذَلِکَ أَنَّهُمْ کَانُوا عَلَی طَرِیقِ السَّیَّارَهًِْ إِلَی الشَّامِ وَ مِصْرَ، فَکَانَ یَنْزِلُ بِهِمُ الضَّیْفَانِ فَدَعَاهُمُ الْبُخْلُ إِلَی أَنْ کَانُوا إِذَا نَزَلَ بِهِمُ الضَّیْفُ فَضَحُوهُ وَ إِنَّمَا فَعَلُوا ذَلِکَ لِیَنْکُلَ النَّازِلَهًَْ عَلَیْهِمْ مِنْ غَیْرِ شَهْوَهًٍْ بِهِمْ إِلَی ذَلِکَ، فَأَوْرَدَهُمْ الْبُخْلُ هَذَا الدَّاءَ حَتَّی صَارُوا یَطْلُبُونَهُ مِنَ الرِّجَالِ وَ یُعْطُونَ عَلَیْهِ الْجُعْلَ. وَ کَانَ لُوطٌ (علیه السلام) سَخِیّاً کَرِیماً یُقْرِی الضَّیْفَ إِذَا نَزَلَ بِهِ فَنَهَوْهُ عَنْ ذَلِکَ وَ قَالُوا: لَا تُقْرِیَنَّ ضَیْفاً جَاءَ یَنْزِلُ بِکَ فَإِنَّکَ إِنْ فَعَلْتَ فَضَحْنَا ضَیْفَکَ. فَکَانَ لُوطٌ (علیه السلام) إِذَا نَزَلَ بِهِ الضَّیْفُ کَتَمَ أَمْرَهُ مَخَافَهًَْ أَنْ یَفْضَحَهُ قَوْمُهُ.
➖تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۲۰۸
@ajaaab
💠أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اَلشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ اَلشَّيْطَانَ.
💠هركس به سخن گويندهاى گوش فرا دهد، او را عبادت كرده است. پس اگر گوينده از جانب خداوند سخن مىگويد، بهراستى كه خداوند را عبادت كرده است و اگر از جانب شيطان سخن مىگويد، بهراستى كه شيطان را عبادت نموده است.
➖الکافی، ج۶، ص ۴۳۴
@ajaaab
خواجه نصیر.mp3
810.5K
🔰قطعه ای صوتی از آیت الله دکتر احمد عابدی در مورد جناب خواجه نصیرالدین طوسی
«وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ»
#روز_مهندس
@ajaaab
هدایت شده از حَنان | یحیی
کتاب الحجه درسنامه .pdf
8.08M
📙درسنامه کتاب الحجه اصول کافی
برای علاقه مندان به مطالعات حدیثی تقدیم می شود.
این درسنامه با این خصوصیات ارائه می شود:
1. بررسی اجمالی سند روایت با مراجعه به نرم افزار درایه
2. ترجمه لغات و عبارات دشوار با مراجعه به پاورقی های نسخه دارالحدیث، شرح مرحوم مجلسی ره و شرح ملاصالح مازندرانی ره
3. اضافه کردن «نکات معارفی برگزیده» با مراجعه به شرح مرحوم مجلسی ره و شرح ملاصالح مازندرانی ره
4. اضافه کردن اطلاعات حدیث شناسی مانند: احادیث مشابه که در فهم دقیق حدیث تأثیرگذار است.
📎فایل ورد
🔰آیا میدانی شیعه من کیست؟
💠الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أ تَدرِي يا نَوفُ مَن شِيعَتي ؟ قالَ : لا وَ اللّه ِ ، قالَ : شِيعَتي الذُّبُلُ الشِّفاهِ، الخُمصُ البُطُونِ ، الذينَ تُعرَفُ الرَّهبانيَّةُ في وُجوهِهِم ، رُهبانٌ باللَّيلِ اُسْدٌ بالنَّهارِ.
💠امام على عليه السلام فرمود : اى نوف! آيا مى دانى شيعه من كيست؟ عرض كرد : نه ، به خدا . فرمود : شيعيان من آنانند كه لبانشان [از تشنگى روزه دارى ]خشكيده است و شكمهايشان [از گرسنگى] به پشت چسبيده ، آنان كه پارسايى در رخسارشان پيداست . راهبان شب اند و شيران روز .
➖بحارالانوار
@ajaaab
🔰راهی برای تطهیر از گناهان
💠قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلَ لاَ يُحْصِي عَدَدَهَا غَيْرُهُ فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اَللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ لَوْ وَافَى اَلْقِيَامَةَ بِذُنُوبِ اَلثَّقَلَيْنِ وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيٍّ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ أَوْ أَثَرٌ وَ مَنِ اِسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ اَلذُّنُوبَ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالاِسْتِمَاعِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةِ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ اَلذُّنُوبَ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلنَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عِبَادَةٌ وَ ذِكْرُهُ عِبَادَةٌ وَ لاَ يُقْبَلُ إِيمَانُ عَبْدٍ إِلاَّ بِوَلاَيَتِهِ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ.
💠پيامبر(صلّى الله عليه و آله)فرمودهاند:همانا خداوند تبارك و تعالى براى برادرم على بن ابى طالب(عليه السّلام)فضايلى قرار داده است كه شمار آن را كسى جز او نمىداند.
هركس فضيلتى از فضايل او را در حالى كه به آن مقر باشد به زبان آورد،خداوند گناهان گذشته و آيندۀ او را مىبخشد هر چند در قيامت گناهش به اندازۀ گناه همگان باشد
و هر كس فضيلتى از فضايل او را بنويسد تا آن نوشته باقى است و اثر و نشانى از آن بر جاست،فرشتگان براى او طلب آمرزش مىكنند
و هركس به فضيلتى از فضايل على گوش فرا دهد،خداوند گناهان او را كه از راه گوش شنيده است عفو مى فرمايد
و هر كس به يكى از فضائل نبشتۀ او نظر افكند و بخواند،خداوند گناهان او را كه از راه نظر بدست آمده است مىبخشد.
سپس پيامبر(صلّى الله عليه و آله)فرمودند:
همانا نگريستن به على بن ابى طالب عبادت است و ياد كردن او عبادت است و ايمان هيچ بنده ای پذيرفته نمىشود مگر به دوستى او و بيزارى جستن از دشمنانش .
➖الأمالی (للصدوق)
@ajaaab
🔰محصول استقامت
💠عَنْ بُرَیْدٍالْعِجْلِیِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ: وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ قَالَ: یَعْنِی عَلَی الْوَلَایَهًِْ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً. قَالَ: لَأَذَقْنَاهُمْ عِلْماً کَثِیراً یَتَعَلَّمُونَهُ مِنَ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام) قُلْتُ قَوْلُهُ: لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ قَالَ إِنَّمَا هَؤُلَاءِ یَفْتِنُهُمْ فِیهِ یَعْنِی الْمُنَافِقِینَ.
💠برید عجلی گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی آیه: وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ پرسیدم. فرمود: «یعنی ولایت؛ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً؛ یعنی به آنها علم زیادی که از ائمّه (علیهم السلام) میآموزند، میچشانیم». عرض کردم: «پس معنی این [مطلب]: لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ چیست»؟ فرمود: «یعنی تا منافقین را در این مورد بیازمابیم».
➖بحارالانوار، ج۲۴
@ajaaab
🔰از فضلش بخواهید ...
💠عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّ النَّوْمَ بَعْدَ الْفَجْرِ مَکْرُوهٌ لِأَنَّ الْأَرْزَاقَ تُقْسَمُ فِی ذَلِکَ الْوَقْتِ فَقَالَ الْأَرْزَاقُ مَوْظُوفَهًٌْ مَقْسُومَهًٌْ وَ لِلَّهِ فَضْلٌ یَقْسِمُهُ مِنْ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَی طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ وَسْئَلُوا اللهَ مِنْ فَضْلِهِ ثُمَّ قَالَ وَ ذِکْرُ اللَّهِ بَعْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ أَبْلَغُ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ مِنَ الضَّرْبِ فِی الْأَرْضِ.
💠حسینبنمسلم گوید: به امام باقر (علیه السلام) عرض کردم: فدایت شوم، آنها میگویند: «خواب بعد از طلوع فجر مکروه است، چون که در آن زمان روزیها تقسیم میشوند. آیا چنین چیزی درست است»؟
فرمود: «روزیها مقدّرشده و تقسیم شدهاند و نزد خداوند، فضل و باقیماندهای هست که بین طلوع فجر تا طلوع آفتاب، آن باقیمانده را تقسیم میکند، همانطور که خود میفرماید: وَ اسْأَلُواْ اللهَ مِن فَضْلِهِ». سپس فرمود: «و یاد خداوند بعد از طلوع فجر در طلب روزی رساتر و بهتر از سیر در زمین بهمنظور تجارت یا سفر در جستجوی روزی است».
➖بحارالانوار، ج۵
@ajaaab
💠امام سجاد علیه السلام در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان این دعا را زیاد می خواندند:
💠«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلى دارِ الْخُلُودِ، وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ»
@ajaaab
🔰چند مطلب خواندنی و شنیدنی بمناسبت ۲۷ ماه مبارک رمضان سالروز رحلت علامه مجلسی رحمت الله علیه:
https://eitaa.com/ajaaab/94
https://eitaa.com/ajaaab/93
https://eitaa.com/ajaaab/92
https://eitaa.com/ajaaab/90
https://eitaa.com/ajaaab/91
https://eitaa.com/ajaaab/100
https://eitaa.com/ajaaab/127
https://eitaa.com/ajaaab/99
@ajaaab
🔰 برای دریافت جوایزتان بشتابید ...
💠عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام، قَالَ: «قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: إِذَا کَانَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادی مُنَادٍ: أَیُّهَا الْمُومِنُونَ، اغْدُوا إِلی جَوَائِزِکُمْ ». ثُمَّ قَالَ: «یَا جَابِرُ، جَوَائِزُ اللّهِ لَیْسَتْ بِجَوَائِزِ هولاَءِ الْمُلُوکِ» ثُمَّ قَالَ: «هُوَ یَوْمُ الْجَوَائِزِ».
💠امام باقر عليه السّلام فرمودند که پيامبر صلوات الله فرمودند:
هرگاه نخستين روز شوّال فرا رسيد منادى ندا دهد: اى مؤمنان! بامدادان براى دريافت جايزههايتان بشتابيد.
آنگاه فرمود: اى جابر! جايزههاى خدا (مانند) جايزههاى اين پادشاهان نيست.
سپس فرمود: عید فطر روز جايزههاست.
➖الکافی، ج۷
@ajaaab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید همت:
اسرائیلی ها گیج و خنگن و هیچم عرضه جنگ ندارند.
راحت ترین جنگ تو دنیا، جنگ با اسرائیلی هاست.
#انتقام_سخت
#طوفان_الاحرار
@ajaaab
🔰غضب
💠 قـَالَ ذُكِرَ الْغَضَبُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ(علیه السلام) فَقَالَ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَمَا يـَرْضـَي أَبـَداً حـَتَّي يـَدْخُلَ النَّارَ فَأَيُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَي قَوْمٍ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلْيَجْلِسْ مِنْ فَوْرِهِ ذَلِكَ فَإِنَّهُ سَيَذْهَبُ عَنْهُ رِجْزُ الشَّيْطَانِ وَ أَيُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَي ذِي رَحِمَ فَلْيَدْنُ مِنْهُ فَلْيَمَسَّهُ فَإِنَّ الرَّحِمَ إِذَا مُسَّتْ سَكَنَتْ
💠ميسر گويد: خدمت امام باقر(علیه السلام) از غضب سخن به ميان آمد. حضرت فرمود: همانا فرد غضب مي كند و تا داخل دوزخ نشود، هرگز راضي نگردد.
پس هر كس بر دیگری خشمگين شد، و ايستاده بود، بايد فوري بنشيند، تا پليدي شيطان از او دور شود
و هر كس بر خويشاوندانش غضب كند بايد نزديك او رود و تنش را مس كند زيرا خويشاوند هرگاه مس شود آرامش يابد.
💠قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله وسلم) الْغَضَبُ يُفْسِدُ الْإِيمَانَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ
💠رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: غضب ايمان را فاسد كند چنان كه سركه عسل را.
➖الکافی ؛ کتاب الایمان و الکفر ؛ باب الغضب
@ajaaab
OstadAbedi_VadeSadeg_14030205_1.mp3
403.6K
🔰آیت الله دکتر احمد عابدی:
تصمیمگیری در خصوص عملیات #وعده_صادق در حرم مطهر رضوی توسط رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته)
@ajaaab
نشست گرامیداشت احیاگر آثار اهلبیت علیهم السلام علامه مجلسی ره_2.mp3
512K
استاد محمدتقی سبحانی:
در یکی از تالیفات #علامه_مجلسی آمده است که من از سه سالگی نماز شب می خواندم!
@ajaaab
🔰منشا محبت به امام حسین و زیارت شان
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ (ع) وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ
كسى كه خداوند خير را براى او اراده كرده باشد در قلبش محبّت امام حسين عليه السّلام را قرار داده و در دلش محبت زيارت آن جناب را مىاندازد و كسى كه خداوند سوء و بدى را برايش بخواهد در قلبش بغض امام حسين عليه السّلام قرار داده و در دلش بغض زيارت آن حضرت را مىاندازد.
@ajaaab
______~1.MP2
3.59M
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ * جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَبِئْسَ الْقَرَارُ
سختیها و دشواریها در انتظار این چنین ملتی است ...
@ajaaab
🔰کمک به همسر، مهریه حور العین!
💠يَا عَلِيُّ خِدْمَةُ اَلْعِيَالِ كَفَّارَةٌ لِلْكَبَائِرِ وَ يُطْفِئُ غَضَبَ اَلرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ اَلْعِينِ وَ يَزِيدُ فِي اَلْحَسَنَاتِ وَ اَلدَّرَجَاتِ
يَا عَلِيُّ لاَ يَخْدُمُ اَلْعِيَالَ إِلاَّ صِدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ أَوْ رَجُلٌ يُرِيدُ اَللَّهُ بِهِ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ
💠نبی مکرم صلوات الله علیه می فرمایند:
يا على! خدمت کردن به عيال كفاره گناهان كبيره است و غضب پروردگار را فرو می نشاند و مهر حور العين است و حسنات و درجات را زیاد می گرداند.
يا على! به عيال خدمت نمی کند مگر صديق يا شهيد يا مردي كه خداوند خير دنيا و آخرت را برایش اراده کرده است.
➖بحار الأنوار، ج ۱۰۱، ص ۱۳۲
@ajaaab
🔰در تشییع جنازه آنان حاضر شوید
💠قُلْتُ لَهُ[أبى عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام]: كَيْفَ يَنْبَغى لَنا أنْ نَصْنَعَ فيما بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا وَ بَيْنَ خُلَطائِنا مِنَ النّاسِ مِمَّنْ لَيْسُوا عَلى أمْرِنا؟ فَقالَ: تَنْظُرُونَ اِلى أئِمَّتِكُمُ الَّذينَ تَقْتَدُونَ بِهِمْ فَتَصْنَعُونَ ما يَصْنَعوُنَ، فَوَ اللّه ِ إنَّهُمْ لَيَعُودُونَ مَرْضاهُمْ، وَ يَشْهَدُونَ جَنائزَهُمْ، وَ يُقيمُونَ الشَّهادَةَ لَهُمْ وَ عَلَيْهِمْ، وَ يُؤَدُّونَ الْأمانَةَ اِلَيْهِمْ.
💠به امام صادق عليهالسلام گفتم: ما با برادران اهل سنت از خويشاوندان و معاشران خود چگونه رفتار كنيم؟
فرمود: به امامان خودتان كه از آنان پيروى مىكنيد بنگريد پس هر طور با آنان برخورد مىكنند شما هم همانگونه عمل كنيد. بعد فرمود: بخدا قسم پيشوايان شما از بيماران آنان عيادت مىكنند، و در تشييع جنازه آنان حاضر مىشوند، به نفع آنان و عليه آنان شهادت مىدهند و امانت را به آنان بر مىگردانند.
➖وسائل الشيعه،جلد 8،صفحه 399
#اسماعیل_هنیه
@ajaaab
قِيلَ لِلُقْمَانَ : مَا اَلَّذِي أَجْمَعْتَ عَلَيْهِ مِنْ حِكْمَتِكَ؟ قَالَ: لاَ أَتَكَلَّفُ مَا قَدْ كُفِيتُهُ، وَ لاَ أُضَيِّعُ مَا وُلِّيتُهُ »
قرب الإسناد ج ۱، ص ۷۲
@ajaaab