🔰آیت الله محی الدین حائری شیرازی:
ما در وجودمان دو بخش داریم: بخش طبیعت و بخش فطرت.
دوره ای که نهال در گلدان است، دوره طبیعت انسان و زندگی طبیعی اوست.
این گلدان تعلقات ماست که ما را محبوس و محدود می کند و از رشد ما جلوگیری می کند.
شما دیده اید که سرو را به صورت زینتی در گلدان می گذارند ولی اگر این سرو شصت سال در گلدان باشد چقدر رشد می کند؟
انسان تا وقتی که در تعلقات خود هست، رشدش به همین اندازه محدود می شود.
طبیعت در انسان به معنای علاقه به دنیا، علاقه به مال، علاقه به فرزند، علاقه به اسم، علاقه به شهرت و علاقه به محبوبیت است.
مجموعه تعلقات و آرزوها دور ما حصاری می کشد مثل گلدانی که اجازه نمی دهد ریشه ها از آن خارج شوند.
این دوره انسان برای هرکسی «لازم» است و هرکسی بدون استثناء باید دوره ای در گلدان این تعلقات باشد.
نهالستانی دارید و در آن درخت گردو نشاء می کنید. اگر این گردوها بیست سال در نهالستان باشند با این تراکم هرگز ثمری نمی دهند. ولی وقتی در جای دیگری غرس شود سالی چند هزارتا گردو می دهد.
مرحله طبیعت انسان از ابتدای ولادت تا بلوغ است. در این گلدان بهتر کنترل می شود. دوره بازی و شادی و تفریح بچه هاست. باید در این دوره بگذاری به حال خودش باشد.
#راه_رشد
@ajaaab
🔰شیطان و همجنسگرایی
💠الصادق (علیها السلام) عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَحَدِهِمَا (علیها السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی (أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ) فَقَالَ: إِنَّ إِبْلِیسَ أَتَاهُمْ فِی صُورَهًِْ شَابٍ حَسَنٍ فِیهِ تَأْنِیثٌ وَ عَلَیْهِ ثِیَابٌ حَسَنَهًٌْ فَلَجَأَ إِلَی شَبَابٍ مِنْهُمْ فَأَمَرَهُمْ أَنْ یَقَعُوا بِهِ فَفَعَلُوا وَ لَوْ أَمَرَهُمْ أَنْ یَفْعَلَ بِهِمْ لَأَبَوْا عَلَیْهِ فَالْتَذُّوا ذَلِکَ ثُمَّ ذَهَبَ وَ تَرَکَهُمْ فَأَحَالَ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ.
➖تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۲۰۸
@ajaaab
🔰بخل و همجنسگرایی
💠الباقر (علیه السلام)- إِنَّ لُوطاً (علیه السلام) لَبِثَ فِی قَوْمِهِ ثَلَاثِینَ سَنَهًًْ وَ کَانَ نَازِلًا فِیهِمْ وَ لَمْ یَکُنْ مِنْهُمْ، یَدْعُوهُمْ إِلَی اللَّهِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْفَوَاحِشِ وَ یَحُثُّهُمْ عَلَی الطَّاعَهًِْ فَلَمْ یُجِیبُوهُ وَ لَمْ یُطِیعُوهُ وَ کَانُوا لَا یَتَطَهَّرُونَ مِنَ الْجَنَابَهًِْ بُخَلَاءَ أَشِحَّاءَ عَلَی الطَّعَامِ فَأَعْقَبَهُمُ الْبُخْلُ الدَّاءَ الَّذِی لَا دَوَاءَ لَهُ فِی فُرُوجِهِمْ وَ ذَلِکَ أَنَّهُمْ کَانُوا عَلَی طَرِیقِ السَّیَّارَهًِْ إِلَی الشَّامِ وَ مِصْرَ، فَکَانَ یَنْزِلُ بِهِمُ الضَّیْفَانِ فَدَعَاهُمُ الْبُخْلُ إِلَی أَنْ کَانُوا إِذَا نَزَلَ بِهِمُ الضَّیْفُ فَضَحُوهُ وَ إِنَّمَا فَعَلُوا ذَلِکَ لِیَنْکُلَ النَّازِلَهًَْ عَلَیْهِمْ مِنْ غَیْرِ شَهْوَهًٍْ بِهِمْ إِلَی ذَلِکَ، فَأَوْرَدَهُمْ الْبُخْلُ هَذَا الدَّاءَ حَتَّی صَارُوا یَطْلُبُونَهُ مِنَ الرِّجَالِ وَ یُعْطُونَ عَلَیْهِ الْجُعْلَ. وَ کَانَ لُوطٌ (علیه السلام) سَخِیّاً کَرِیماً یُقْرِی الضَّیْفَ إِذَا نَزَلَ بِهِ فَنَهَوْهُ عَنْ ذَلِکَ وَ قَالُوا: لَا تُقْرِیَنَّ ضَیْفاً جَاءَ یَنْزِلُ بِکَ فَإِنَّکَ إِنْ فَعَلْتَ فَضَحْنَا ضَیْفَکَ. فَکَانَ لُوطٌ (علیه السلام) إِذَا نَزَلَ بِهِ الضَّیْفُ کَتَمَ أَمْرَهُ مَخَافَهًَْ أَنْ یَفْضَحَهُ قَوْمُهُ.
➖تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۲۰۸
@ajaaab
💠أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اَلشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ اَلشَّيْطَانَ.
💠هركس به سخن گويندهاى گوش فرا دهد، او را عبادت كرده است. پس اگر گوينده از جانب خداوند سخن مىگويد، بهراستى كه خداوند را عبادت كرده است و اگر از جانب شيطان سخن مىگويد، بهراستى كه شيطان را عبادت نموده است.
➖الکافی، ج۶، ص ۴۳۴
@ajaaab
خواجه نصیر.mp3
810.5K
🔰قطعه ای صوتی از آیت الله دکتر احمد عابدی در مورد جناب خواجه نصیرالدین طوسی
«وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ»
#روز_مهندس
@ajaaab
هدایت شده از حَنان | یحیی
کتاب الحجه درسنامه .pdf
8.08M
📙درسنامه کتاب الحجه اصول کافی
برای علاقه مندان به مطالعات حدیثی تقدیم می شود.
این درسنامه با این خصوصیات ارائه می شود:
1. بررسی اجمالی سند روایت با مراجعه به نرم افزار درایه
2. ترجمه لغات و عبارات دشوار با مراجعه به پاورقی های نسخه دارالحدیث، شرح مرحوم مجلسی ره و شرح ملاصالح مازندرانی ره
3. اضافه کردن «نکات معارفی برگزیده» با مراجعه به شرح مرحوم مجلسی ره و شرح ملاصالح مازندرانی ره
4. اضافه کردن اطلاعات حدیث شناسی مانند: احادیث مشابه که در فهم دقیق حدیث تأثیرگذار است.
📎فایل ورد
🔰آیا میدانی شیعه من کیست؟
💠الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أ تَدرِي يا نَوفُ مَن شِيعَتي ؟ قالَ : لا وَ اللّه ِ ، قالَ : شِيعَتي الذُّبُلُ الشِّفاهِ، الخُمصُ البُطُونِ ، الذينَ تُعرَفُ الرَّهبانيَّةُ في وُجوهِهِم ، رُهبانٌ باللَّيلِ اُسْدٌ بالنَّهارِ.
💠امام على عليه السلام فرمود : اى نوف! آيا مى دانى شيعه من كيست؟ عرض كرد : نه ، به خدا . فرمود : شيعيان من آنانند كه لبانشان [از تشنگى روزه دارى ]خشكيده است و شكمهايشان [از گرسنگى] به پشت چسبيده ، آنان كه پارسايى در رخسارشان پيداست . راهبان شب اند و شيران روز .
➖بحارالانوار
@ajaaab
🔰راهی برای تطهیر از گناهان
💠قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلَ لاَ يُحْصِي عَدَدَهَا غَيْرُهُ فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اَللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ لَوْ وَافَى اَلْقِيَامَةَ بِذُنُوبِ اَلثَّقَلَيْنِ وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيٍّ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ أَوْ أَثَرٌ وَ مَنِ اِسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ اَلذُّنُوبَ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالاِسْتِمَاعِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةِ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ اَلذُّنُوبَ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلنَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عِبَادَةٌ وَ ذِكْرُهُ عِبَادَةٌ وَ لاَ يُقْبَلُ إِيمَانُ عَبْدٍ إِلاَّ بِوَلاَيَتِهِ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ.
💠پيامبر(صلّى الله عليه و آله)فرمودهاند:همانا خداوند تبارك و تعالى براى برادرم على بن ابى طالب(عليه السّلام)فضايلى قرار داده است كه شمار آن را كسى جز او نمىداند.
هركس فضيلتى از فضايل او را در حالى كه به آن مقر باشد به زبان آورد،خداوند گناهان گذشته و آيندۀ او را مىبخشد هر چند در قيامت گناهش به اندازۀ گناه همگان باشد
و هر كس فضيلتى از فضايل او را بنويسد تا آن نوشته باقى است و اثر و نشانى از آن بر جاست،فرشتگان براى او طلب آمرزش مىكنند
و هركس به فضيلتى از فضايل على گوش فرا دهد،خداوند گناهان او را كه از راه گوش شنيده است عفو مى فرمايد
و هر كس به يكى از فضائل نبشتۀ او نظر افكند و بخواند،خداوند گناهان او را كه از راه نظر بدست آمده است مىبخشد.
سپس پيامبر(صلّى الله عليه و آله)فرمودند:
همانا نگريستن به على بن ابى طالب عبادت است و ياد كردن او عبادت است و ايمان هيچ بنده ای پذيرفته نمىشود مگر به دوستى او و بيزارى جستن از دشمنانش .
➖الأمالی (للصدوق)
@ajaaab
🔰محصول استقامت
💠عَنْ بُرَیْدٍالْعِجْلِیِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ: وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ قَالَ: یَعْنِی عَلَی الْوَلَایَهًِْ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً. قَالَ: لَأَذَقْنَاهُمْ عِلْماً کَثِیراً یَتَعَلَّمُونَهُ مِنَ الْأَئِمَّهًِْ (علیهم السلام) قُلْتُ قَوْلُهُ: لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ قَالَ إِنَّمَا هَؤُلَاءِ یَفْتِنُهُمْ فِیهِ یَعْنِی الْمُنَافِقِینَ.
💠برید عجلی گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی آیه: وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ پرسیدم. فرمود: «یعنی ولایت؛ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً؛ یعنی به آنها علم زیادی که از ائمّه (علیهم السلام) میآموزند، میچشانیم». عرض کردم: «پس معنی این [مطلب]: لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ چیست»؟ فرمود: «یعنی تا منافقین را در این مورد بیازمابیم».
➖بحارالانوار، ج۲۴
@ajaaab
🔰از فضلش بخواهید ...
💠عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّ النَّوْمَ بَعْدَ الْفَجْرِ مَکْرُوهٌ لِأَنَّ الْأَرْزَاقَ تُقْسَمُ فِی ذَلِکَ الْوَقْتِ فَقَالَ الْأَرْزَاقُ مَوْظُوفَهًٌْ مَقْسُومَهًٌْ وَ لِلَّهِ فَضْلٌ یَقْسِمُهُ مِنْ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَی طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ وَسْئَلُوا اللهَ مِنْ فَضْلِهِ ثُمَّ قَالَ وَ ذِکْرُ اللَّهِ بَعْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ أَبْلَغُ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ مِنَ الضَّرْبِ فِی الْأَرْضِ.
💠حسینبنمسلم گوید: به امام باقر (علیه السلام) عرض کردم: فدایت شوم، آنها میگویند: «خواب بعد از طلوع فجر مکروه است، چون که در آن زمان روزیها تقسیم میشوند. آیا چنین چیزی درست است»؟
فرمود: «روزیها مقدّرشده و تقسیم شدهاند و نزد خداوند، فضل و باقیماندهای هست که بین طلوع فجر تا طلوع آفتاب، آن باقیمانده را تقسیم میکند، همانطور که خود میفرماید: وَ اسْأَلُواْ اللهَ مِن فَضْلِهِ». سپس فرمود: «و یاد خداوند بعد از طلوع فجر در طلب روزی رساتر و بهتر از سیر در زمین بهمنظور تجارت یا سفر در جستجوی روزی است».
➖بحارالانوار، ج۵
@ajaaab