موضوع مقاله: به این بخش از کتاب مقدس توجه کنید : «نور از جانب کوه طور سینا آمد و برای مردم از جانب کوه ساعیر درخشید و از کوه فاران برای ما آشکار شد» (کتاب مقدس، تثنیه 33: 2) منظور از نور چیست؟ مسلما وحی است و این بخش، سه وحی را به تصویر کشیده. در ترجمه فارسی عصر حاضر از کتاب مقدس، به جای کلمه «نور»، کلمه «یهوه» به معنای خدای قوم یهود آمده است: «یهوه از سینا آمد ...». در ترجمه تفسیری انجمن بین المللی کتاب مقدس (1995: 207)، همین کلمه به «خداوند» تبدیل شده و در تورات سامری عربی کلمه «الله» آمده است (1978: 340). جالب است که در مناظرات امام رضا ع ، آنگاه که ایشان می خواستند بر نبوت پیامبر(ص) دلیل بیاورند، همین بخش متن کتاب مقدس را با همان کلمه «نور» می خوانند و مسیحیان حاضر هم اعتراضی نمی کنند. این خود می تواند در یک مقاله بررسی شود و نشان دهد که کتاب مقدس، تحریف شده است. راس الجالوت در این مناظره ، بخش فوق را چنین نقل می کند و بر نبوت پیامبر اسلام، به نوعی اقرار می نماید: «نوري كه از طرف سينا آمد، همان وحيي است كه بر موسي بن عمران در طور سينا نازل شد، و روشن شدن كوه ساعير اشاره به همان كوهي دارد كه در آنجا بر عيسي بن مريم وحي شد، و منظور از كوه فاران كوهي است در اطراف مكه که با مكه يك روز فاصله دارد». این مقاله برای مجله «پژوهش های رضوی» می تواند خوراک خوبی باشد.
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
موضوع رساله و پایان نامه: یکی از راههای بررسی گفتمان ها، مطالعه تطبیقی آنها با نظریههای زبانشناسی از جمله نظریه کنش گفتار است. تلقی جان آستین بر این اساس بود که در میان اظهارات زبانی، طبقه مهمی هست که صادق و کاذب نیست، ولی ظاهرش همچون جملههای خبری است؛ زیرا در چنین جملههایی قصد گوینده توصیف وضع، حال یا واقعیت نیست، بلکه انجام فعل است؛ مثلاً اگر کسی بگوید: «قول میدهم شما را ببینم»، با این جمله به شما وعده میدهد و «فعل» (کار) وعده خود را تحقق میبخشد و از این جمله خبری، توصیف وعده یا حکایت کردن از وعده را قصد نمیکند . توجه به نکته باعث شد آستین به جای تمایز میان گزارههای توصیفی و ارزشی، اظهارات هر گوینده را به اظهارات کنشی و اخباری تقسیم کند. آستین میان افعالی که انسان هنگام سخن گفتن انجام میدهد، تمایزی بدینگونه قائل شد:
1. کنش بیانی: بیان عبارتهایی که مفهوم و مصداق دارند؛
2. کنش منظوری: متکلم از اظهارات خود هدف خاصی را دنبال کند؛
3. کنش تأثیری: کلام معناداری که در شنونده تأثیر خاصی می نماید
بنابراین، هر اظهاری (چه اخباری باشد و چه کنشی) این سه کنش را در بردارد. با تکیه بر «نظریه کنشی آستین» می توان در قرآن و روایات، فعالیت های متعددی انجام داد. مثلا: تحلیل خطبه های نهج البلاغه، با تکیه بر نظریه آستین. یا تحلیل قصص پیامبران با تکیه بر نظریه فوق، و هلم جرّا. این منبع می تواند برای فهم حیطه بحث، کمک کننده باشد: كتاب «مباني تحليلي كارگفتي در قرآن كريم» صانعي پور (1390)
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
موضوع رساله و پایان نامه: حالا که در دو پیام پیشین، صحبت از فلسفه زبان و «سِرل» شد خوب است که یادی کنیم از نظریه «ادب زبانی» که فیلسوفان زبان مطرح کردهاند. در این نظریه که به نام دو دانشمند مشهور : «براون و لوینسون» معروف است، سخن از اهمیت مراعات وجهه گوینده و مخاطب در سخن گفتن است و مولفه های آن مورد بحث قرار میگیرد. این بررسی در هر سخن و کتابی می تواند مورد توجه باشد مثلا در قرآن به صورت کلی، یا در برخی موارد به شکل خاص ؛مثلا : «نظریه ادب گفتار در مورد مسائل زنان در قرآن کریم» ، یا مطالعه در نهج البلاغه که تا چه میزان، امیرالمؤمنین علیه السلام حتی در مورد دشمنانشان، وجهه آنان را مراعات فرمودهاند، یا در اشعار حافظ و فردوسی و سعدی برای رشته ادبیات فارسی، و ... . در این زمینه جهت تقریب به ذهن، این مقاله را ببینید: بررسی مؤلفههای ادب زبانی در قابوسنامه با استفاده از نظریه براون و لوینسون از :ابراهیم دانش ، و محمدرضا طوسی نصرآبادی. نیز مقاله مهدی مقدسی نیا و سید علی اصغر سلطانی با عنوان «کاربرد شناسی زبان و سازو کارهای ادب ورزی در برخی از ادعیه شیعه» نشان می دهد که حوزه این بحث، چقدر متنوع است. لازم به ذکر است که پروپوزالها و مقالههای این حوزه، اگر به شکل محققانه نوشته شوند، بسیار مورد توجه قرار میگیرند. موید باشید
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
AUD-20231018-WA0005.m4a
1.38M
نظریه کنشی آستین
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹☘🌹☘🌹
واکاوی عینی گرایی در هرمنوتیک روشگرا با تکیه بر دید گاه هیرش.pdf
306.9K
#معرفیمقاله
واکاوی عینی گرایی در هرمنوتیک روش گرا با تاکید بر دیدگاه هیرش
نویسندگان: زهره اخوان مقدم، احمدرضا آرام، سمیه عبداللهی.
#عینیتگرایی #نسبیگرایی #فهم #هرمنوتیکروشگرا #اریکهیرش
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
سلام خدمت همراهان گرامی. چند موضوع مقاله در حوزه اعتقادات و فرمایشات عالم شیعه شیخ مفید عرض می کنم.
1- اعتقاد جالب ایشان در مورد الهی بودن قرآن و وحی بودن آن، این است که خود پیامبر هم از آوردن شبیه قرآن، عاجز بوده اند. عنوان: دیدگاه شیخ مفید در اثبات وحیانی بودن قرآن، با تکیه بر عدم توانایی پیامبر(ص) در آوردن مشابه برای قرآن . در این دیدگاه ، وی تکیه بر عدم دخالت شیطان در وحی نیز دارد.
2- نقد کلام شیخ مفید در استدلال به قرآن، در حوزه اثبات وحیانی بودن قرآن - یعنی ایشان به آیاتی استناد کرده است که بر غرض او دلالت ندارند (نه اینکه ما مخالف قدسی بودن قرآن هستیم. استدلال ایشان ضعیف است و آیات خوبی انتخاب نکرده)
3- نیاز داشتن «کلام» به «محل» از دیدگاه شیخ مفید. ایشان نزول کلام ، بهتر بگوییم نزول قرآن را بر قلب قبول ندارد و معتقد است که جنس کلام بودن، محتاج مکان و محل است، چون عَرَض است.
4- ایشان در مورد وجه اعجاز قرآن نیز دیدگاه ویژه ای دارد و نظم قرآن را وجه اعجاز نمی داند، چون فقط شامل فصیحان و بلیغان می شود؛ حال آنکه قرآن برای همگان معجزه است.
5- در مورد مصحف امام علی (ع) نیز معتقد است که ترتیب آن بر وزن ترتیب قرآن کنونی می باشد. تحلیل نظر ایشان و مقایسه با دیدگاه دیگران، از جمله مخالفان این نظر، حوزه خوبی برای مقاله است..
یکی از حوزه های جدید برای پژوهش، حوزه «فقه کلامی» است. شاید بتوان گفت مبتکر این اصطلاح، آیت الله سیدعلی شهرستانی از علمای معاصر هستند. در این حوزه، برداشت های فقهی، به وسیله علم کلام تئوریزه و تبیین و تحکیم میشوند. علاوه بر «فقه کلامی» بیش از سهدهه است که استاد سیدعلی شهرستانی در موضوعات مهمی مثل عقاید، سیره و تاریخ اسلام، دفع شبهات، علوم قرآن ، و علوم حدیث، قلم میزند و اخیراً مجموعه تألیفات ایشان در ۲۳ جلد توسط عتبه مقدسه عباسیه چاپ شده است. امامت پژوهی و دفاع کلامی از مبانی و مواضع فقهی شیعه مهمترین ویژگیِ ایشان، در قالب فقه کلامی است. مثلا موضوع وضو طبق اعتقاد شیعه، نیز دیگر اعتقادات فقهی شیعه، با تکیه بر کلام اثبات می شود. اینگونه آثار ایشان می تواند روش شناسی شود و یا با آثار مشابه، مقایسه گردد. به نظر می رسد این پیشنهادها در حد رساله دکتری هستند، نه کمتر.
برای مقطع ارشد: کتابشان «منع تدوین الحدیث»، به هفت زبان ترجمه و حتی در مصر هم تجدید چاپ شده و می تواند روش شناسی شود یا با کتب اهل سنت در همین زمینه، مقایسه شود. ترجمه انگلیسی اثر دیگرشان (جمع القرآن؛ نقد الوثائق و عرض الحقائق) در آستانه نشر است که قرار است دانشگاه مک گیل کانادا آن را منتشر کند. این کتاب قطعا حوزه بسیار گسترده ای برای پایان نامه های علوم قرآنی خواهد بود؛ چه از حیث روش شناسی و چه از حیث مطالعات تطبیقی با آثار و عقاید دیگر اندیشمندان شیعه و سنی در حوزه جمع قرآن. موید باشید.
AUD-20231112-WA0001.m4a
1.2M
نکته برای پژوهش در حوزه کتاب های علامه سید محمدمهدی موسوی خرسان رحمت الله علیه
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌺🌺🌺
معرفی علامه سید محمدمهدی خرسان که اخیرا در سن 98 سالگی از دنیا رفتند به همراه موضوعات پژوهشی مرتبط با ایشان👆👆👆👆👆👆
تأليفات چاپ شده آیت الله خرسان که در صوت بالا به همراه موضوعات پایان نامه ارشد و دکتری، اشاره شد :
موسوعة عبدالله عباس، حبر الأمة و ترجمان القرآن ( 5 جلد )؛ قم ، مرکز الابحاث العقائدیه ، 1428 ق
كشاف بلدان منتقلة الطالبية؛
السجود على التربة الحسينية؛
علي إمام البررة، شرح ارجوزه استادم آيتالله خوئى؛
المحسن السِبط مولودٌ أم سِقط؟؛ قم ، دلیل ما ، 1427 ق
حي على خير العمل؛ النجف الاشرف ، العتبه العلویه المقدسه ، 1431 ق
مقدمات كتب تراثيه؛ قم ، دلیل ما ، 1427ق
غريب القرآن؛
نهاية التحقيق في ما جرى في أمر فدك للصديقة و الصدّيق؛ قم ، کتابخانه علامه مجلسی ، 1432 ق
مزيل اللبس عن معجزتي شق القمر و رد الشمس؛
نظرات فاحصة في كتاب الطبقات الكبير، نوشته محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)
معجم شعراء الطالبيين؛
شذا العرف في ضحايا الطف؛
الظاهرة القرآنية في نهجالبلاغة؛
المهدي الموعود مولود و موجود؛
سلوة الأفاضل في المسائل و الرسائل؛
قلائد العقيان في ما قيل في آل الخرسان؛
على المحك، صحابة و صحاح؛
الكشف الصريح في من رمي بالتجريح من رجال الصحيح؛
ذكرياتي في حياتي؛
المنخول و المخلخل من الشعر المهلهل. ديوان شعر است
بعيداً عن السياسة، ديوان شعر است؛
جمع ديوان سيد جعفر خرسان.
پایان نامه فوق با نمره 20 دفاع شد. جدا کار پر زحمت و پرفایدهای بود.👆👆👆
یکی از حوزه های مهم معاصر برای پژوهشهای قرآنی، حوزه زبان شناسی و زیر مجموعههای متنوع آن است. غالب مباحث زبانشناسی و نظریههای قدیم و جدید آن میتوانند در حوزه قرآن و حدیث مورد بحث و مقایسه قرار گیرند. یکی از مباحث مذکور، نظریه ادب از «پنلوپه براون» و «استفان لوینسن» است که در سال ۱۹۷۸ طرح، و در سال ۱۹۸۷ آن را بازنگری و اصلاح کردند. این نظریه در حوزه علوم منظورشناسی زبان (یا پراگماتیکس) و تحلیل گفتگو قرار دارد. نیک میدانیم که قرآن کریم در حوزه تخاطب چه در گفتگو با مشرکان و مخالفان، و چه در حوزه ارائه احکام رعایت ادب کرده و از الفاظ نیکو استفاده نموده، مثلا لفظ غائط یا لفط لمس برای زناشویی و ... این نکته هم در قرآن و هم در احادیث خصوصا نهج البلاغه و صحیفه سجادیه جای پژوهش دارد. توجه شما عزیزان را به نکته مهم دیگری جلب میکنم و آن بررسی مواردی است که رعایت ادب نشده، که چرایی و چگونگی آن نیز نیاز به تحلیل و تحقیق جداگانه دارد مانند لفظ حمار و صوت الحمار و موارد مشابه در قرآن، یا روایاتی که مشتمل بر الفاظی به ظاهر دور از ادب هستند. موید باشید
تایید پیام پیشین ، پایان نامه ارزندهای در دانشگاه دفاع شد که یکی از همین موضوعات جدید بود و شاید بتوان گفت آغاز راه. اکنون پوستر دفاع را تقدیم شما میکنم. نظر استاد محترم داور برای این پایان نامه هم 20 بود.👇🏼👇🏼👇🏼
در نکته نگارشی قبلی، عرض کردم که اگر از سیستم عددی استفاده می کنید باید همه عناوین، همراه با رقم و عدد باشند. حال این سوال پیش میآید که تا چند عدد میتوان پیش رفت؟ (مثلا میشود بنویسیم: 4-2-3-2-4-5-1 یعنی از 7 رقم استفاده کنیم؟). استاد دکتر پاکتچی به ما فرمودند: سیستم درختی برای سهولت مطالعه است و اگر بیشتر از 4 رقم در آن استفاده کنید، نقض غرض میشود و به عوض کمک به خواننده، او را گیج میسازد. پس اگر فروعات ما بیشتر از 4 رقم شد چه کنیم؟ در نکته نگارشی بعدی خواهم گفت ان شاءالله
واکاوی عینی گرایی در هرمنوتیک روشگرا با تکیه بر دید گاه هیرش.pdf
306.9K
#معرفی مقاله
واکاوي عینی گرایی در هرمنوتیک روش گرا با تاکید بر دیدگاه هیرش
نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ احمدرضا آرام؛ سمیه عبداللهی
#عینی گرایی، #نسبیگرایی، #فهم #هرمنوتیکروشگرا #اریکهیرش
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻