سلام خدمت همراهان گرامی. جناب آقای دکتر عبدالهادی مسعودی دامت توفیقاته لطف فرموده و برای موضوعات فوق (در حوزه اخلاق نبوی) منبع قابل استفاده، ارائه فرمودند: کتاب هفت جلدی سیره پیامبر خاتم(ص) که مقدمه مهمی مشتمل بر 12 اصل اخلاقی دارد و نوشته مرحوم ریشهری و جمعی از همکاران است . جناب استاد مسعودی مترجم این کتاب هستند و مقدمه ایشان هنگام چاپ ترجمه کتاب (یعنی سال 1394) تحت عنوان »سخن مترجم» خواندنی است. از این جمله استاد مسعودی بسیار لذت بردم : «...آنچه مى خوانيد، شمردن ستاره هايى انبوه و پرشمار را مى ماند كه در آسمانى صاف و بى غبار طلوع كرده اند...». یا علی 🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam
https://t.me/Akhavanmoghadam
هدایت شده از آثار _ نکتههای پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
آثار _ نکتههای پژوهشی_ زهره اخوان مقدم]
برای استفاده از موضوعات مطرح شده در کانال، نیازی به اطلاع دادن به حقیر و کسب اجازه نیست. اساسا هدف من، بهره بُردن شما عزیزان است.
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
https://t.me/Akhavanmoghadam
🌺🌺🌺
سلام علیکم.
در حوزه «روش تفسیر به رأی» موضوعات متعددی میتواند مورد پژوهش قرار گیرد.
البته نیک میدانیم که اطلاق اصطلاح «روش تفسیر» به این عمل، کاملا غلط است چون «تفسیر» یعنی «کشف مراد الهی»، ولی «تفسیر به رأی» مطابق رأی شخصی مفسر است بدون توجه به قرائن لازم؛ پس کشف مراد الهی در آن صورت نمیگیرد ؛ اما با تسامح، به روش تفسیر به رأی معروف شده، و اگر روشها را به دو بخش صحیح و غلط تقسیم کنیم، تفسیر به رأی، یکی از روشهای غلط تفسیر است.
اینک 20 نمونه تقدیم میشود:
1-تحلیل و پردازش دلالتِ چهار گونه روایات ناظر به عدم جواز تفسیر به رأی- (پایان نامه)
2-بررسی دلالت روایات حوزة «من فسّر القرآن برأیه...»، از حیث موجودبودن در همان زمان، یا آیندهنگری پیامبر(ص) -(مقاله)
3-بررسی نوع «باء جر» در «تفسیر بالرأی» و نقد دیدگاه ها -(مقاله یا پایان نامه)
4-بررسی میزان دلالت آیه 33 اعراف و 36 اسراء، بر ممنوعیت تفسیر به رأی (مقاله)
5-بررسی میزان اشتراک تفسیر اجتهادی با تفسیر به رأی، در «ظنی بودن یافتهها» - (پایان نامه)
6-مقایسه دیدگاه دو محقق معاصر (رضایی اصفهانی و عمید زنجانی) در ارشادی بودن حکم حرمت تفسیر به رأی- (مقاله)
7- بررسی مشابهت تفسیر به رأی با استحسان، با تکیه بر دیدگاه شیخ انصاری – (مقاله)
8- نقد و بررسی دیدگاه آیت الله خوئی و امام خمینی در انحصار تفسیر به رأی به حوزة آیات الاحکام (پایان نامه)
9-مقایسه و نقد دیدگاه آیت الله خوئی و طبری در انحصار تفسیر به رأی به حوزة آیات الاحکام – (مقاله)
10- نقد دیدگاه عبدالرحمان العک در اینهمانیِ «تفسیر به رأی» و «تفسیر عقلی» - (مقاله)
11-نقد و بررسی دیدگاه ابن انباری راجع به «انحصار تفسیر به رأی» در «مخالفت با سخن صحابه و تابعان» - (مقاله)
12-نقد و بررسی دیدگاه سیوطی و دیگران در انحصار حوزة «تفسیر به رأی» به آیات متشابه قرآن – (پایان نامه یا مقاله)
13-نقد و بررسی دیدگاه نیشابوری در تفسیر اعجاز عصای حضرت موسی به «اژدهای نفس» - (مقاله)
14- نقد و بررسی دیدگاه نیشابوری در تفسیر آیه 19 سوره طه و عمومیسازیِ «یدِ بیضاء» - (مقاله)
15- نقد و بررسی دیدگاههای «اخوان الصفا» و میزان تفسیر به رأی در آنها – (رساله یا پایان نامه)
16-مقایسه دیدگاه سه مفسر معاصر در حوزة تفسیر به رأی: آیت الله خوئی، امام خمینی، علامه طباطبایی- (رساله یا پایان نامه)
17-نقد و بررسی نمونههای تفسیر به رأی در دیدگاههای فرقة بهائیت – (رساله یا پایان نامه)
18-نقد و بررسی نمونههای تفسیر به رأی در تفسیر فخر رازی – (پایان نامه)
19- نقد و بررسی نمونههای تفسیر به رأی در عقاید و آراء صوفیه – (رساله یا پایان نامه)
20-نقد و بررسی نمونههای تفسیر به رأیِ طنطاوی در حوزه ...(انتخاب حوزه به عهده دانشجو است. اگر کلی باشد برای پایان نامه و اگر جزئی باشد برای مقاله)
موید باشید
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
https://t.me/Akhavanmoghadam
🌺🌺🌺
لطفا کانال را به دیگر دانشجویان معرفی کنید تا در پاداش معنوی آن شریک باشید.
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
https://t.me/Akhavanmoghadam
🌺🌺🌺
لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله
.
آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
آدرس کانال در تلگرام:
https://t.me/Akhavanmoghadam
سلام و ادب. امروز 14 اردیهشت 1403 و 25 شوال، سالروز شهادت امام صادق علیه السلام است. سزاوار است که پژوهشی در باب علت تسمیه ایشان به «صادق» صورت گیرد. شاید جالب باشد که می گویند اولین کسی که ایشان را صادق نامید بزرگترین دشمن ایشان منصور دوانیقی است؛ زیرا امام ششم به عبدالله بن حسن فرمودند قیان نکن که پیروز نمی شوی و خلافت به عباسیان می رسد. این پیشگویی درست در آمد و لذا، منصور ایشان را صادق نامید. البته علت دیگری هم گفته شده.
اما ارتباط موضوع صدق با امامت ائمه علیهم السلام بسی جدی تر از این تسمیه است. به عبارت بهتر یکی از ویژگیهای امام، صدق است و لذا امام باقر و وامام کاظم و دیگر امامان هم «صادق» هستند که اگر نباشند، امام نمیشوند. ماهیت امامت، مبتنی بر صدق و راستی است.
در باب اهمیت صفت صدق موضوعات زیر برای پایاننامه به نظر می رسد:
جایگاه «صدق» در عملکرد امام و حاکم جامعه بر اساس قرآن و نهج البلاغه
جایگاه «صدق» در عملکرد امام و حاکم و همة انسانها بر اساس صحیفه سجادیه
ارتباط صفت صدق و صفت امانتداری با تکیه بر روایات اهل بیت علیهم السلام
تحلیل آیه «رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق» با تکیه بر سیره معصومان علیهمالسلام
لزوم وجود صداقت و شفافیت برای حاکم جامعه با تکیه بر عبارت «والله ما کتمت وَشمَه...» در نهج البلاغه
معنای واژه «رائد» و اهمیت آن در رهبری جامعه بر اساس نهج البلاغه
اثبات حسن و قبح عقلی بر اساس ارتباط صفت صدق با عدل خداوند لطفا کانال را به دیگر دانشجویان معرفی کنید تا در پاداش معنوی آن شریک باشید.
آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
آدرس کانال در تلگرام:
https://t.me/Akhavanmoghadam
# برگزاری جلسه دفاعیه سطح ۴( دکترا) رشته تفسیر تطبیقی
#موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی تهران
🔰موضوع: "تحلیل و ارزیابی رویکرد عقلی فضل الله در تفسیر من وحی القرآن"
📝پژوهشگر: سیده زینب حسینی
⚜استاد راهنما: سرکار خانم دکتر زهره اخوان مقدم
⚜استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ابوالفضل حسینی
⚜استاد داور : جناب آقای دکتر مجید معارف
⚜استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن قمرزاده
⏰زمان: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵
💎مکان: موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(ع)
🔹شرکت طلاب سطح ۴ رشته تفسیر تطبیقی ورودی ۹۴تا۹۸ در جلسه الزامی است.
با سلام ضمن تشکر از توجه و پیگیری دوستان گرامی، رساله فوق با نمره 19/5 پذیرفته شد.
کرسی علمی – ترویجی
عنوان کرسی : نقش سبب نزول در راهبری اندیشه تفسیری : بررسی و نقد سبب نزول آیه 24 نساء
ارائه دهنده : جناب آقای دکتر علی آهنگ
ناقد اول : سرکار خانم دکتر زهره اخوان مقدم
ناقد دوم : جناب آقای دکتر مجتبی نوروزی
دبیر علمی جلسه : جناب آقای دکتر مهدی آریان فر
زمان : چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1403 ساعت 12 الی 14
به صورت حضوری در سالن جلسات دانشکده علوم قرآنی بجنورد و مجازی از طریق لینک : meet.quran.ac.ir/bojnurd
شرکت کنندگان در این جلسه ، در صورت تمایل به دریافت گواهی، می توانند درخواست خویش را از طریق آدرس z_entezar @ در پیام رسان ایتا ارسال کنند .
به کانال کرسی ها ، نشست ها و همایش های معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بپیوندید . https://eitaa.com/joinchat/2144010298Cf9b0917280
سلام و ادب خدمت همراهان گرامی. اگر چه میلاد بانوی گرامی حضرت معصومه سلام الله علیها مشخص نیست ولی بهر حال نامگذاری این روزها به «دهه کرامت» را به فال نیک می گیریم. برای شادی کردن باید دنبال بهانه بود و شادی ها را گستراند. در رابطه با حضرت معصومه نگارشهای زیادی در دست نیست، خصوصا مطالعات روشمند. به نظر میرسد موضوع «ازدواج نکردن حضرت معصومه» قابل توجه باشد، خصوصا با رویکرد سنتی که در جامعه ما حاکم است و به دخترانی که ازدواج نمیکنند برچسبهایی زده میشود. شاید همین موضوع، دلیل باشد بر اینکه «این هم نوعی انتخاب است برای زندگی، و عامل «ذمّ و قدح» نباید بشود. توجه همراهان را به دو نکته جلب میکنم: اولا حضرت معصومه سلام الله علیها هم پدرشان «امام معصوم» بوده و هم جدشان و هم برادرشان. خود ایشان هم تالی تلو معصوم هستند و قطعا مرتکب گناه مبیّن نمیشوند. ثانیا تقریر معصوم، بر ما حجت است و هیچ گزارشی مبنی بر قدح و یا حتی گله و شکایت معصوم نسبت به عمل ایشان به ما نرسیده است. گاه میشنویم که عمل حضرتشان، مخالف سنت پیامبر است، چه پیامبر فرمودند: «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی» اما نیک میدانیم که شأن صدور این روایت، چیز دیگری است و این بخش، تقطیع یک روایت بلند، که البته این تناقض ظاهری هم باید مورد پژوهش قرار بگیرد. ضمن اینکه از دانشوران و دانشجویان تقاضا میشود در یک مطالعه حدیثی روشمند، تمام روایات این حوزه یعنی «ازدواج نکردن حضرت معصومه» را تحلیل کنند، نیز تقاضا میشود در اصلاح نگرشهای نادرست جامعه، بکوشند. یا علی
آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
آدرس کانال در تلگرام:
https://t.me/Akhavanmoghadam