هدایت شده از آثار _ نکتههای پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله
.
آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
آدرس کانال در تلگرام:
https://t.me/Akhavanmoghadam
یکی از احادیث موجود در کتاب شریف کافی این حدیث است: محمد بن یحیى عن الحسن بن على بن عبداللّه عن عبیس بن هشام عن سالم عن أبىجعفر علیهالسلام قال: جُدِّدَتْ أَرْبَعَةُ مَسَاجِدَ بِالْکُوفَةِ فَرَحا لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیهالسلام: مَسْجِدُالأَشْعَثِ وَ مَسْجِدُ جَرِیرٍ وَ مَسْجِدُ سِمَاکٍ وَ مَسْجِدُ شَبْثِ بنِ رِبْعٍى
این حدیث، ناظر بر تجدید بنای این مساجد بعد از واقعه کربلا است و سبب ساختن آنها شادمانی برای قتل سید الشهدا علیه السلام بوده.
اما روایت دیگری آن هم در کافی هست: محمد بن یحیى عن محمد بن الحسین عن صفوان بن یحیى عن بعض أصحابنا عن ابىعبداللّه علیهالسلامقَالَ: اِنَّ أَمِیرَالمُؤْمِنِینَ علیهالسلام نَهَى بِالْکُوفَةِ عَنِ الصَّلاةِ فِى خَمسَةِ مَسَاجِدَ، مَسْجِدِ الْأَشْعَثِ بْنِ قَیْسٍ وَ مَسْجِدِ جَرِیرِ بن عَبْدِاللّه الْبَجَلِىِّ وَ مَسْجِدِ سِمَاکِ بْنِ مَخْرَمَةِ وَ مَسْجِدِ شِبْثِ بْنِ رِبعىٍّ وَ مَسْجِدِ التَّیْمِ
این حدیث ناظر بر نام بردن چهار مسجد در زمان امیرالمومنین علیه السلام و دستور به نماز نخواندن در آنهاست.
روایات دیگری نیز در همین باره یعنی مساجد ملعونه وجود دارد. علت ملعون بودن این مساجد، زمان ساختن این مساجد و هدف آن، ارتباط ساخت یا تجدید بنای این مساجد با قتل امام حسین علیه السلام موضوع خوبی است که باید با روش تاریخی-تحلیلی انجام شود.
وفقکم الله فی دفاع عن الثقلین: القرآن و عترت الرسول. لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam
https://t.me/Akhavanmoghadam
هر وقت اشکتان در مصائب عاشورا جاری شد برای فرج منتقم آل محمد دعا کنید
حتما با نام پروفسور حامد الگار (Hamid Algar) متولد انگلستان آشنا هستید. شرق شناس معاصر که مسلمان شده و لذا اختلاف است که او را مستشرق بنامیم یا خیر. وی استاد «شرقشناسی» دانشگاه کالیفرنیا است و همین مطالعاتش باعث شد مسلمان شود. غرض آنکه نوشتههای او و خصوصا رساله دکتریاش میتواند حوزه خوبی برای پژوهشهای تطبیقی باشد. نیز بیش از صد مقاله در دایره المعارف بریتانیا دارد که قابل توجه برای پژوهش است (چه مقاله و چه رساله). در حوزه تصوف هم موضوعات فراوانی را با توجه به آثار او میتوان مدّ نظر قرار داد. وی به چندین زبان مسلط است و آثار متعددی را ترجمه نمودهاست.
وفقکم الله فی دفاع عن الثقلین: القرآن و عترت الرسول.
لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید. مأجور باشید.
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
آدرس کانال در ایتا و در تلگرام:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
https://t.me/Akhavanmoghadam
پیش از این عرض شد که در دو رشته مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کردهام. در باره پایاننامه مقطع ارشد رشته الهیاتم پیرامون آیه تطهیر قبلا صحبت کردهام. پایان نامه حقیر در رشته ادبیات عرب «نقد آراء ابن تیمیه در آیات ولایت» بود که به زینت طبع نیز آراسته شدهاست. ابن تیمیه حرّانی از عالمان حنبلی است که نظریهپرداز وهابیت به شمار میآید. در آغاز کتاب پیشگفته، زندگینامه عجیب و پر فراز و نشیب او را آوردهام. وی بسیار متعصب و جسور بود و نه تنها به دیگر مذاهب اهل سنت حمله میکرد، بلکه گاه نظرات احمدبن حنبل را هم مورد نقد قرار داده، مخالفت میکرد مثل فتوا به حرمت شطرنج، در حالیکه دیگر عالمان سنی برای حرمت شطرنج، شروطی قائل بودند؛ یا مثل عدم صحت سه طلاق در یک جلسه، که با فتوای عالمان شیعه یکسان است.
به هر حال از آنجا که هنوز در بین اهل سنت، طرفدار دارد و از او به «امام ابن تیمیه» یاد میکنند، همچنان جا دارد که در مورد او پایاننامههای متعدد نوشته شود:
اولا آراء فقهی و تفسیری او مورد توجه و نقد قرار گیرد،
ثانیا آراء مخالف او با امامش احمد بن حنبل بررسی شود،
ثالثا مخالفتهای او با هر سه مذهب فقهی عامه احصا شود،
رابعا اعتقادات او با محک قرآن و نقل و عقل نقادی شود.
خامسا دیدگاههای کینهورزانه او در باره زنان استخراج و ریشهیابی شود (وی تا آخر عمر ازدواج نکرد).
یکی از آثار مهم معاصر، کتاب «ابن تیمیه»، اثر پروفسور جان هوور " Jon hoover" استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ناتینگهام انگلیس است که به نظر میرسد با مطالعات گستردهاش در این باب، بزرگترین ابنتیمیه شناس غرب باشد. کتاب او کاملا توصیفی است و هیچگونه ارزشگذاری ندارد و به همین دلیل، میتواند منبع خوبی برای دسترسی به آراء ابن تیمیه باشد.
گمانم بخشی از کتاب توسط حبیب طاهر الشمری قبلا از انگلیسی به عربی ترجمه شد، ولی اخیرا همه کتاب توسط «عَمرو بسیونی» به عربی ترجمه و چاپ شدهاست. شایسته است که دانشجویان مقطع دکتری، این کتاب را از اصل انگلیسی، به فارسی ترجمه کرده و نقد و بررسی نمایند. حجم کتابِ جان هوور زیاد نیست و بسیار قابل استفاده میباشد.
هر یک از فتاوای ابن تیمیه هم میتواند به تنهایی در حد مقاله بررسی شود، مثل فتوای شطرنج، حرمت سه طلاقه، حرمت جشن میلاد گرفتن برای پیامبر اسلام، هر گونه مشابهت با یهودیت و مسیحیت حتی اگر کار خوبی باشد، عزاداریها، هجوم به فلسفه و تصوف، و... . البته برخی فتاوای او در مورد زیارت و شفاعت در پژوهشهای متعددی مورد انتقاد قرار گرفتهاست. اگر فتاوای او را بخوانید میزان مخالفت او را با همه مسلمانان اعم از شیعه، و چهار مذهب اهل سنت، و نیز با یهودیت و مسیحیت، و نیز با فلاسفه و متصوفه خواهید یافت که شاید جمله «مخالفت کن تا مشهور شوی» را به ذهن شما متبادر کند.
عکس جلد کتاب جان هوور و جلد ترجمه عربی آن جهت آشنایی شما همراهان عزیز ضمیمه می شود. دانلود متن هر دو کتاب، به راحتی در فضای مجازی ممکن است.
وفقکم الله فی دفاع عن الثقلین: القرآن و عترت الرسول.
لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید. مأجور باشید.
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
آدرس کانال در ایتا و در تلگرام:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
https://t.me/Akhavanmoghadam
هدایت شده از آثار _ نکتههای پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam
https://t.me/Akhavanmoghadam
فصل دوم
موضوع روایاتی که امام هادی علیه السلام از معصومین دیگر نقل کرده اند
۱. سنجش فراوانی کلید واژگان
۲. سنجش فراوانی موضوعات مطرح شده در حوزه ولایت
۳. سنجش فراوانی صفات بیان شده از امیرالمومنین علی علیه السلام لطفا به این دو نکته مهم در عنوانهای مقاله و رساله توجه کنید: 1-هم عنوانهای اصلی فصلها، و هم عناوین فرعی، همه و همه و همه، نباید نباید نباید جمله خبری یا سؤالی باشند. هر عنوانی که دارید باید حالت مصدری داشته باشد. 2- هیچ واژه زائدی در عنوان نداشته باشید. اینطور فرض کنید که برای هر واژه اضافه، باید مبلغ قابل توجهی پول بپردازید😅 چطور با دقت، از کلمات زائد اجتناب میکنید! البته این ایجاز، نباید به حد «ایجاز مُخلّ» برسد. در عنوان بالا که میبینید، هر دو اشکال هست. هم جمله خبری و هم زائد بودن واژههای «موضوع» و «که» ربط. مثلا این عنوان میتواند چنین باشد: روایات معصومان پیش از امام دهم، منقول از امام هادی(ع). خدایی، این عنوان زیباتر و رساتر نیست؟😅😅 لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید. مأجور باشید.
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
آدرس کانال در ایتا و در تلگرام:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
https://t.me/Akhavanmoghadam
هدایت شده از آثار _ نکتههای پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله
.
آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
آدرس کانال در تلگرام:
https://t.me/Akhavanmoghadam
با سلام .یکی از چالشهای جامعه دینی بحث دعا است و پاسخ به سؤالهای مطرح در این باب. اینکه آیا دعا اثر میکند؟ و اگر اثر میکند چطور؟ مثلا اگر خدا فرموده «اُدعونی اَستَجِب لَکُم» پس چرا دعاها مستجاب نمیشود. بررسی دیدگاه مفسران فریقین در این باب، راه گشاست. سؤال مهمتر اینکه اگر قضا و قدر حتمی است و قبلا در علم الهی یا لوح محفوظ مقدر شده، دعا چه سودی دارد؟ و اگر قرار است با دعا تغییر کند، قضا و قدر چه سود؟ حال اگر بگوییم قضا و قدر هر سال شب قدر تعیین میشود، باز هم دعا بعد از آن چه سودی دارد؟ برخی جواب دادهاند که شاید خدا مقدر کرده که «اگر دعا نکند چنین شود» پس اگر دعا کند، تغییر خواهد کرد. برخی جواب دادهاند که اصلا دعا خروج از زمان است و پیوستن به ازل، گویا دعای شما به «قبل از نوشتن» و به «علم الهی» متصل میشود و از زمان و مکان بیرون میرود؛ پس دعا در اساسِ نوشتن قضا و قدر، تغییر ایجاد میکند. برخی گفتهاند به وسیله دعا، قضاهای حتمی تغییر نمیکند ولی آنچه غیر حتمی است، قابل تغییر است. اگر چه در باره دعا پیشینه فراوانی وجود دارد، اما پاسخ این موضوع، پژوهشی در حد پایاننامه را اقتضا دارد. مثلا با این عنوان: تحلیلی چگونگیِ فرآیند استجابت دعا و رفع تناقض آن با قضا و قدر با تکیه بر آموزههای ثقلین.
وفقکم الله فی دفاع عن الثقلین: القرآن و عترت الرسول.
لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید. مأجور باشید.
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
آدرس کانال در ایتا و در تلگرام:
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
https://t.me/Akhavanmoghadam