eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
275 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی. آرزو می کنم موفق به عزاداری برای سرور و سالار شهیدان شده باشید و مقبول حق باشد. در رابطه با امام حسین علیه السلام موضوعاتی به نظر می رسد:👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث معروف نبوی را حتما شنیده‌اید که بارها و با الفاظی نزدیک به هم فرمودند: حسین منی و انا من حسین. بخش اول به نظر ساده و قابل فهم است زیرا هر پدربزرگی می‌تواند بگوید که نوه‌ام از من است. ولی شاید این نوع نگاه، ساده انگارانه باشد و برای همین بخش هم بتوان برداشت‌های بهتری بر اساس قرآن و روایات، پیدا کرد. مثلا شاید مراد این است که خلقت نوریِ امام حسین ع از نور پیامبر متفرع شده؛ یا رتبة وجودی سید الشهدا بعد از رتبه وجودی پیامبر است و فرع آن. یا اینکه مقامات معنوی امام حسین ع ، مانند رحمت و هدایت و نجات امت، فرع مقامات پیامبر است. البته متفرع بودن خلقت جسمی هم ساده‌ترین برداشت است ولی دو تقریر می تواند داشته باشد: اول برداشت ساده و روشنی که عرض شد و برای همه نوه‌ها اینچنین است. دوم اینکه همین خلقت مادی و جسمی امام حسین ع هم از جسم پیامبر متفرع شده؛ یعنی همان حدیثی که میگوید امام از انگشت پیامبر تغذیه میشدند. دلالت‌های بخش اول حدیث می تواند موضوع پایان نامه باشد البته با توجه به سخن شارحان شیعه و سنی. بخش دوم حدیث چالشی‌تر است آنجا که می‌فرماید: انا من حسین ع. برداشت ساده این است که بگوییم: حسین علیه السلام باعث شد که شریعت اسلام از بین نرود و گویا بقا و دوام دین نبوی، به واسطه امام حسین و شهادت اوست. انا من حسین می تواند رویش و بالندگی دوباره دین و نام پیامبر را از نهضت حسینی نشان دهد چون دشمنان دین می خواستند نام پیامبر از مأذنه ها شنیده نشود. اما از برداشت‌های کلی تری نیز می‌شود بحث کرد مانند اینکه ادامه و حفظ همه شئون نبوی، بواسطه امام حسین است و همه شئون جدش را امام حسین بقا داد. یا می توان گفت شأن «رحمت بودن پیامبر» با امام حسین دوام یافت که «رحمت الله الواسعه» است. یا می توان گفت نور نبی اکرم به واسطه امام حسین ع و از نسل او بقا یافت. یا اینکه شریعت و دین نبوی بواسطه سید الشهدا دوام یافت زیرا ادامه رسالت، بر اساس خطبه غدیر و آیه اکمال، با ولایت است و ولایت در نسل امام حسین ادامه یافت. دلالت‌های بخش دوم حدیث می تواند موضوع پایان نامه باشد البته با توجه به سخن شارحان شیعه و سنی. نگاه سوم این است که بر اساس برخی تعبیرها که فرمودند: هو منی و انا منه، اصلا حدیث، دو بخش ندارد و انگار دو روی یک سکه است. بررسی این نگاه نیز با توجه به احادیث فراوان ناظر بر طینت، می تواند موضوع رساله باشد. وفقکم الله فی دفاع عن الثقلین: القرآن و عترت الرسول. لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam https://t.me/Akhavanmoghadam
موضوع دیگر خطبه امام حسین ع در منا است که هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ دینی باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. جریان‌شناسی این خطبه می‌تواند راه‌گشای برخی معضل‌ها در تاریخ باشد. دشمن شناسی بر اساس آن، و بیان مصادیق قابل عنایت است. انحراف‌های دینی که در آن زمان پررنگ بود می تواند بر اساس این خطبه، برداشت شود؛ انحراف هایی که باعث شد طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام، سی هزار نفر جمع شوند و با نیت تقرب به خدا، پسر پیامبرشان را بکشند.(قالَ علی بن الحسین(ع) لَا يَوْمَ كَيَوْمِ الْحُسَيْنِ (ع) ازْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ يُذَكِّرُهُمْ فَلَا يَتَّعِظُونَ حَتَّى قَتَلُوهُ بَغْياً وَ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً). توجه به این انحراف‌ها می‌تواند راه تکرار را بر خطرها ببندد. نیز با روش تحلیل محتوا اگر این خطبه کدگذاری و بررسی شود، محور کلی آن و فراوانی تعابیر نازل بر موضوعات مهم امامتی، بسیار قابل توجه است. وفقکم الله فی دفاع عن الثقلین: القرآن و عترت الرسول. لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam https://t.me/Akhavanmoghadam
لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam https://t.me/Akhavanmoghadam
سلام و ادب. مقاله‌ای را جهت داوری مطالعه می‌کردم. سوال تحقیق و اصل موضوع بد نبود، ولی نثر مقاله اینقدر ضعیف بود که همه محاسن را تحت الشعاع قرار می‌داد. واقعا باید درس انشا در مدارس بیشتر شود و الان است که متوجه اهمیت آن می‌شوم. در داوری مقاله که نویسنده را نمی‌شناسم ولی در برگه‌های امتحانی، آنقدر اذیت می‌شوم که حد ندارد! اصلا باور نمی‌شود کرد که نویسنده این برگه، دانشجو است و حداقل 12 سال مدرسه رفته!! دوستان! هم برای مقاله و هم پایان‌نامه بخش صوری کار شما بسیار اهمیت دارد. برخی داوران در جلسه دفاع می‌گویند: اینها که اشکال صوری است! و محتوایی نیست!! مگر می‌شود صورت و محتوای کار را از هم جدا کرد؟؟!!!😳😳😳😳جمله‌های بدون فعل!! فعل و فاعل ناهماهنگ!! عدم استفاده از علایم نگارش!! جملات طولانی!! بیهوده رفتن به سطر بعدی!! و .... لطفا روی «نوشتن» و »خوب نوشتن» تمرین کنید. یک منبع برای استفاده شما عزیزان اینجا می‌گذارم.👇👇 لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam https://t.me/Akhavanmoghadam
خلاصه کتاب بهتر بنویسم؛ رضا بابایی.pdf
1.05M
این متن خلاصه کتاب اصلی است. لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam https://t.me/Akhavanmoghadam
این کتاب از بهترین‌های نوع خودش است، ولی معرفی یک کتاب از یک استاد به معنای قبول همه دیدگاه های او نیست.
لطفا از معرفی کانال به دوستان و اساتید محترم، دریغ نفرمایید. ایّدکم الله . آدرس کانال در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam آدرس کانال در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
یکی از احادیث موجود در کتاب شریف کافی این حدیث است: محمد بن یحیى عن الحسن بن على بن عبداللّه‏ عن عبیس بن هشام عن سالم عن أبى‏جعفر علیه‏السلام قال: جُدِّدَتْ أَرْبَعَةُ مَسَاجِدَ بِالْکُوفَةِ فَرَحا لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه‏السلام: مَسْجِدُالأَشْعَثِ وَ مَسْجِدُ جَرِیرٍ وَ مَسْجِدُ سِمَاکٍ وَ مَسْجِدُ شَبْثِ بنِ رِبْعٍى این حدیث، ناظر بر تجدید بنای این مساجد بعد از واقعه کربلا است و سبب ساختن آنها شادمانی برای قتل سید الشهدا علیه السلام بوده. اما روایت دیگری آن هم در کافی هست: محمد بن یحیى عن محمد بن الحسین عن صفوان بن یحیى عن بعض أصحابنا عن ابى‏عبداللّه‏ علیه‏السلامقَالَ: اِنَّ أَمِیرَالمُؤْمِنِینَ علیه‏السلام نَهَى بِالْکُوفَةِ عَنِ الصَّلاةِ فِى خَمسَةِ مَسَاجِدَ، مَسْجِدِ الْأَشْعَثِ بْنِ قَیْسٍ وَ مَسْجِدِ جَرِیرِ بن عَبْدِاللّه‏ الْبَجَلِىِّ وَ مَسْجِدِ سِمَاکِ بْنِ مَخْرَمَةِ وَ مَسْجِدِ شِبْثِ بْنِ رِبعىٍّ وَ مَسْجِدِ التَّیْمِ این حدیث ناظر بر نام بردن چهار مسجد در زمان امیرالمومنین علیه السلام و دستور به نماز نخواندن در آنهاست. روایات دیگری نیز در همین باره یعنی مساجد ملعونه وجود دارد. علت ملعون بودن این مساجد، زمان ساختن این مساجد و هدف آن، ارتباط ساخت یا تجدید بنای این مساجد با قتل امام حسین علیه السلام موضوع خوبی است که باید با روش تاریخی-تحلیلی انجام شود. وفقکم الله فی دفاع عن الثقلین: القرآن و عترت الرسول. لطفا دوستانتان را در مطالب کانال شریک کنید 🌺🌸🌺🌸🌺🌸 https://eitaa.com/akhavanmoghadam https://t.me/Akhavanmoghadam