اثبات عدم «تواطئ=توطئه» و عدم تواتر در احادیث عامه با تکیه بر منابع اهل سنت👆👆👆
یک عنوان برای مقاله: ندامت، بر فراز قدرت؛ واکاوی اعتراف «اَقیلونی...» در منابع فریقین و الزامات آن - می دانیم که سخنی از ابوبکر مشهور است که گفته: مرا معاف کنید یا مرا رها کنید، زیرا من بهترین شما نیستم. (استقاله: استعفا) . در برخی نقل ها ادامه سخن فوق چنین است: مرا رها کنید، من بهترین شما نیستم در حالیکه علی (ع) بین شماست (=وعلیّ فیکم) . بزرگان شیعه از این سخن، عدم استحقاق وی بر خلافت را به اعتراف خود وی برداشت کرده اند. آیا اهل سنت در این باب، چه توضیح و پاسخی دارند؟ پی جویی این سخن در منابع اهل سنت، و واکاوی شرح ها و ملزومات آن برای پایان نامه و حتی رساله دکتری مطلوب است. مقاله برگرفته از این پژوهش هم می تواند برای مجلات رتبهدار در حوزه امامت پژوهی و شیعه پژوهی قابل قبول باشد. مؤید باشید
آقای «راشد الغنوشی» اهل تونس، کتابی دارد با عنوان: «المرئه بین القرآن و واقع المسلمین» کتابی قابل توجه و قابل نقد و بررسی عالمانه برای پایان نامه و رساله دکتری. نیز مطالب کتاب می تواند با آراء مفسران فریقین، خصوصا معاصران، مقایسه شود.
یک موضوع برای مقاله که می تواند برای مجلات کلامی بسیار مورد توجه قرار گیرد. «ونسینگ» در مورد خاستگاه علم کلام سخنی گفته که قابل نقد و بررسی است . عنوان مقاله: «نقد نظریه ونسینگ در خاستگاه علم کلام».
مطالعه تطبیقی اقوال شیعه امامیه و معتزله بصره در «وجوب قبول توبه» بر خداوند.pdf
988.2K
#معرفیمقاله
مطالعه تطبیقی اقوال شیعه امامیه و معتزله بصره در «وجوب قبول توبه» بر خداوند
نویسندگان: زهره اخوان مقدم
#کلامشیعه #معتزله #توبه #واجب #وعدهالهی #خلوددرخلوت
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
موضوع رساله می تواند چنین باشد: عوامل و آثار «اضلال کیفری» در قرآن کریم با تکیه بر سیاق آیات
موضوع برای پایان نامه و مقاله: همراهان گرامی حتما مطلع هستید که هدایت دو نوع است: ارشادی و ایصالی. استخراج آیات و تفکیک آنها بر اساس این دو نوع، و نیز واکاوی روایات در این زمینه بسیار جالب است. مثلا در حدیث: مَن اعتصم بالله هُدِیَ» آیا می تواند مراد از هدایت، ارشادی باشد؟ قطعا چنین نیست؛ چون کسی که اعتصام به «الله» دارد، هدایت ارشادی را دارا است، و خداوند هدایت ایصالی را نصیب او می گرداند. یا روایت «مَن استنصح الله حازَ التوفیق» از عوامل ایجاد هدایت ایصالی است.
موضوع رساله: می دانیم که روایات تفسیری، البته روایات صحیح تفسیری، چندین کارکرد دارند. یکی از کارکردهای مهم آنها «نقد تفسیرهای نادرست» است. مثلا تفسیرهایی که بر علیه عصمت انبیا شده، یا تفسیرهایی که بوی غلوّ می دهند، یا تفسیرهایی که ناظر بر اباحیگری و باطن گراییِ افراطی هستند، یا تفسیرهایی که تلاش میکنند محتوای آیه را محدود به شخص خاص یا زمان خاص کنند. کار مشکل ولی پرفایدهای است اگر یک دانشجو روایات تفسیری را کاملا استقراء نموده و موارد نقد معصومان بر تفاسیر رائج را جمعآوری کند و با تکیه بر دلائل و قرائن، علت نادرستیِ تفاسیر را برملا ساخته، و نیز با دیدگاه مفسران متقدم و متاخر مقایسه نماید. البته جامعه آماری را مشخص کنید. کتب روائی متقدم شیعه در یک تحقیق، و کتب روائی متاخر شیعه در تحقیقی دیگر بررسی شوند.
در ثواب انتشار مطالب، شریک شوید لطفا کانال را به دوستان خود معرفی کنید 🙏🙏🙏 ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
هیچگاه در یک متن علمی از پرانتز استفاده نکنید، مگر در جای لازم. گاه دانشجویان، بخشی از مطلب خود را داخل پرانتز می گذارند، حال آنکه پرانتز نشانه این است که مطلب، اهمیت چندانی ندارد. حتما برای شما اتفاق افتاده که در حین سخن، میگویید :«حالا داخل پرانتز یه نکته ای بگویم» .این خود یعنی خارج از بحث اصلی. اگر می خواهید اهمیت بحث را نشان دهید باید از گیومه استفاده فرمایید. مؤید باشید
مقاله دکاکه.pdf
12.91M
#معرفیمقاله
بررسی دیدگاه ماریا دکاکه درباره جنگ صفین در دائره المعارف قرآن لیدن براساس نهج البلاغه
نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ ربابه عزیزی
#نهجالبلاغه #صفین #لیدن #استشراق #نقدتاریخی #خلافت.
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
یک عنوان برای مقاله: آیه «کنتم خیر امة» را همه شنیدهاید. در ترجمه ها و اکثر تفاسیر آمده که خطاب «کنتم» به امت اسلامی است. اما آیه واقعا امت اسلام، بهترین بودند؟ آیا به دستورات پیامبرشان عمل کردند؟ آیا وصی پیامبر را پذیرفتند؟ آیا با اولاد پیامبرشان رفتار نیکو انجام دادند؟ معلوم است که نه! پس «خیر=بهترین» یعنی چه؟ آیا افعل تفضیل است؟ از طرف دیگر، در برخی قرائات آمده که «کنتم خیر ائمة» خوانده شده و خطاب آیه، به امامان معصوم است. تحلیل این مطلب، مقاله خوبی می شود. مؤید باشید
موضوع بالا می تواند این چنین باشد: تحلیل گزارشهای تاریخی ناظر بر «ذو الید» بودن حضرات زهرا نسبت به «فدک» در زمان حیات پیامبر اسلام(ص)
موضوع مقاله و پایان نامه: نیک می دانیم که در قرآن کریم، کفر همیشه به معنای «کافر و مشرک بودن» نیست و در موارد متعددی، واژه های مرتبط با کفر، ناظر بر موضوع مهمِ «کفر به ولایت» است. این آیات می توانند در یک رساله تحلیل و بررسی شوند. تک تک آنها نیز در حدّ مقاله هستند. مثلا آیات بعد از آیه نور را ببینید. آنجا که می فرماید: «والذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعة یحسبه الظمآن ماء...» (نور/39) آیا می تواند مراد، کفر در مقابل اسلام باشد؟ کسی که کافر است اصلا «عمل» ندارد ؛ که بخواهد قبول باشد، یا نه. پس بعد از آیاتی که ناظر به فضائل اهل بیت است، خدا در باره «کفر به ولایت ایشان» سخن گفته است. فتأمّل.
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔خبر خوب. خبر خوب. به تقاضای برخی دوستان، کانال آثار و نکته ها در فضای تلگرام هم ایجاد شد. لطفا برای دوستانی که تلگرام حضور دارند، ارسال فرمایید
لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam