eitaa logo
اخبار مفيدة ١
238 دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
4.1هزار ویدیو
519 فایل
إِلَهِي ! كَفَى بِي عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِي فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِي رِبّاً إِلَهِي ! أَنْتَ لِي كَمَا أُحِبُّ فَوَفِّقْنِي لِمَا تُحِبُّ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از راه نصرالله✨❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن: اگر عربستان و اردن مرزها را به روی ما باز کنند، مرد نیستیم به کمک فلسطینی‌ها نرویم 🔹مشکل غزه بی‌عملی اعراب است. به خدا اگر یمن با فلسطین مرز داشت، ما وارد می‌شدیم و اسرائیلی‌ها را مثل سگ می‌بستیم. 🔹فقط عربستان و اردن مرزها را روی ما باز کنند؛ آن‌گاه فقط بایستید و تماشا کنید که چه می‌کنیم. @shohadaymoqavemat
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماینده چین در دیوان بین‌المللی دادگستری، دادگاه لاهه: مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگری جزو قوانین بین‌المللی است و تروریسم محسوب نمی‌شود. اسرائیل اشغالگر است! 🆔 @snn_ir
13870527_8254_32k.mp3
305.4K
امروز توجه به مهدویت از همیشه بیشتر است امروز بحمداللَّه ملت ما توجهشان به مقوله‌ی مهدویت و وجود مقدس حضرت مهدی (سلام اللَّه علیه) از همیشه بیشتر است. روز به روز انسان احساس میکند در دل جوانان، در میان آحاد مردم، شوق و عشق و ارادت و تذکر نسبت به وجود مقدس حضرت حجت (سلام اللَّه علیه) بیشتر میشود. این هم از برکات خود آن بزرگوار است. نگاه آن بزرگوار، نظره‌ی رحیمه‌ی آن بزرگوار به ملت ما، دلهای آنها را متوجه آن حقیقت تابناک کرده است. خودِ این، نشانه‌ی توجه آن بزرگوار است. این را باید قدر دانست. 🗓بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ در روز نیمه‌ی شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷ عجل‌الله‌فرجه @qom_khamenei_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
آمادگی برای سربازی امام زمان (عج).mp3
877.9K
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ |⇦• آمادگی برای سربازی امام زمان (عج) 👤 مقام معظّم رهبری 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از خط حزب‌ اللّه
نسخه تابلو اعلانات خط‌‌حزب‌الله .pdf
2.39M
🖼 نسخه | شماره ۴۳۲ نشریه خط حزب الله
هدایت شده از خط حزب‌ اللّه
📝 / اکسیر امیدبخش زندگی 👈 ایمان به مهدی موعود و انتظار فرج چه نقشی در زندگی فردی و اجتماعی دارد؟ 🔸مفهوم «انتظار فرج»، یکی از بنیادی ترین مفاهیم دینی است. در طول تاریخ، ملت های منتظر فرج و معتقد به وجود حضرت صاحب الزمان موفق بوده و از بن بست های زندگیِ فردی و اجتماعی یک به یک عبور کرده اند. حال سوال اساسی این است که، «انتظار فرج» دارای چه معنا، مفهوم و ابعادی است که چنین نیروی امیدوار کننده و قدرت پیشرفت دهنده ای دارد؟ 🔹انتظار، کلیدواژه فهم دین 🔸«مسئله‌ی انتظار ... از آن کلیدواژه‌های اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ این واژه بنیادین، دارای معنای تمدن سازانه است؛ زیرا «انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده‌یی است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ یک معنای «انتظار، انتظارِ فرجِ نهایی است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ «یعنی انتظار فرج حضرت ولیّ‌عصر؛ این یک مصداق از انتظار فرج است.»۱۳۹۹/۱/۲۱ «یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ بخصوص انتظارِ یک موجود حىّ و حاضر.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ «لیکن انتظار فرج مصداق‌های دیگر هم دارد. وقتی به ما می‌گویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بن‌بستی قابل گشوده شدن است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ به عبارت بهتر «وقتی در نهایتِ زندگیِ انسان، در مقابله‌ی با این‌همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بن‌بست‌های جاری زندگی هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ 🔹ابعاد مفهوم انتظار 🔸بر اساس این مفهوم گسترده، انتظار دارای ابعاد مهمی است که آگاهی از آن، وظیفه انسان را در زندگی بهتر روشن میکند. «یک بُعد، این است که انتظار به معنای قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنی هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافی است و منتظریم، تا ظرفیت نیکیِ عالم پُر بشود.» ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ به عبارت دیگر «انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نکردن وضع موجودِ زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب.» ۱۳۸۷/۵/۲۷ «یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمی مؤمنین نسبت به آینده است.» ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ «انتظار یعنی اعتقاد به اینکه یک آینده‌ی قطعی‌ای وجود دارد.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ «انتظار یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ بخصوص انتظارِ یک موجود حىّ و حاضر.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ «یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند.» ۱۳۶۹/۱۲/۱۱ پس «انتظار به معنای بی‌‌صبری کردن و پا به زمین کوبیدن و چرا دیر شد و چرا نشد و مانند اینها نیست.» ۱۳۹۶/۲/۲۰ بلکه به عکس «در انتظار فرج، امید هست.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ 🔹انتظار، زندگی دوباره 🔸بر اساس آنچه در ابعاد انتظار گفتیم، می توان نتیجه گرفت که «انتظار فرج یعنی همه‌ی سختی‌ها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است.» ۱۴۰۲/۱/۲۹ این باور، به زندگی انسان جان دوباره می دهد. به این معنا که «خود این انتظار، فرج است؛ خود این انتظار، دریچه‌ى فرج است، امیدبخش است، نیروبخش است؛ از احساس بیهودگى، از احساس ضایع شدن، از نومیدى، از گیج و گمى نسبت به آینده جلوگیرى میکند.» ۱۳۹۳/۳/۲۱ دلیل چنین باوری، این است که «حرکت عالم به سمت صلاح است، به سمت آفاق روشن است. مستکبران عالم هر چه میخواهند بگویند، تظاهر به قدرت نمایی بکنند... اما طبیعت و فطرت عالم این است، طبیعت عالم این است که به سمت کمال برود و می رود.» ‌۱۳۷۹/۸/۲۲در حقیقت «امید به اصلاح نهایی به‌وسیله‌ی ولیّ مطلق حضرت حق، حضرت صاحب‌‌‌‌الزّمان... وعده‌ی تضمین‌شده‌ی خدا است.» ۱۳۹۷/۲/۱۰ پس «انتظار، یکی از پربرکت ترین حالات انسان است.» ۱۳۶۸/۱۲/۲۲نتیجه باور به این قانون الهی این است که وقتی «مشکلات گوناگونی در زندگی پیش می‌آید، انسان در مواجهه‌ی با این مشکلات نبایستی مأیوس بشود؛ باید انتظار فرج داشته باشد؛ باید بداند که فرج خواهد آمد. خود انتظار فرج، یک نوع فرج است.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ در واقع «ملتی که در دلش خورشید امید به آینده و زندگی و لطف و مدد الهی میدرخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمیشود و با این حرفها، از میدان خارج نمیگردد... عقیده به امام زمان، هم در باطن فرد، هم در حرکت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمی دارد.» ۱۳۷۴/۱۰/۱۷ چنین مردمی «در هیچ حادثه‌ای از حوادث زندگی دچار یأس و نا‌امیدی نمیشوند و همیشه در همه حال انتظار فرج دارند.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ 🔹انتظار، برای عمل نه بی عملی 🔸کسب آمادگی حداکثری لازمه‌ انتظار است.«انتظار ایجاب میکند که انسان خود را به آن شکلی، به آن صورتی، به آن هیئت و خُلقی نزدیک کند که در دوران مورد انتظار، آن خُلق و آن شکل و آن هیئت متوقع است.» ۱۳۹۰/۴/۱۸ به همین دلیل، وقتی در روایات، «انتظار فرج را افضل اعمال دانسته‌اند، معلوم می‌شود انتظار، یک عمل است، بی‌عملی نیست... یک آماده‌سازی است.» ۱۳۸۴/۶/۲۹ در حقیقت «اعتقاد به حضرت مهدی... 🔰 ادامه👇
هدایت شده از خط حزب‌ اللّه
📝 ادامه آرمانی است که باید به دنبال آن عمل بیاید.» ۱۳۸۱/۷/۳۰ حال این سؤال پیش می آید که چگونه خود را آماده کنیم؟ اولین عمل، تقویت رابطه با امام زمان است. «رابطه‌ی قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان یک امر مستحسن، بلکه لازم و دارای آثاری است؛ زیرا امید و انتظار را به طور دایم در دل انسان زنده نگه میدارد.» ۱۳۶۸/۱۲/۲۲ دومین عمل این است که «تلاش کنیم در راه ایجاد جامعه مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان، به قدر امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازه‌ای که در وسع و قدرت ما است، به جامعه مهدوی نزدیک کنیم.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ سومین عمل، دعا برای فرج و آرامش و اطمینان قلبی است. «این آرامش روانیِ ناشی از انتظار فرج، این اطمینان نفْسی را که انسان دارد که نفْس او و دل او تلاطم ندارد، میشود افزایش داد؛ به وسیله‌ی دعا، به وسیله‌ی استغاثه، به وسیله‌ی مناجات با پروردگار.» ۱۳۹۹/۱/۲۱ چهارمین وظیفه، آمادگی برای مقابله با دشمن است. «بزرگترین وظیفه‌ی منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند.» ۱۳۸۱/۷/۳۰ پر واضح است «کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته اسلام است، ‌میتواند ادّعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت.» ‌۱۳۸۱/۷/۳۰ 🔹حکومت آینده حضرت مهدی، یک حکومت مردمىِ به تمام معنا 🔸ملت ایران، بر اساس باور به انتظار و توجه به همین وظائف، نظام جمهوری اسلامی را به رهبری امام خمینی تشکیل داد. بر این اساس می توان گفت: «تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است. هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست.»۱۳۸۷/۵/۲۷ به عبارت دیگر «تشکیل حکومتی بر مبنای قرآن، بشریّت را به حکومت امام زمان یک قدم نزدیک تر کرد.» ۱۳۶۳/۲/۲۷ بنابراین آمادگی برای ظهور امام زمان متکی به حضور اجتماعی همیشگی مردم است؛ چراکه «حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست... امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد.»۱۳۸۱/۷/۳۰ نکته پایانی اینکه، «اعتقاد به مهدویّت و به وجود مقدّس مهدی موعود ارواحنافداه، امید را در دلها زنده میکند.» ۱۳۷۶/۹/۲۵ از این رو «هر قلمی که کلمه‌ای را در جهت ناامید و مأیوس کردن مردم روی کاغذ بیاورد، متعلّق به دشمن است. چه صاحب این قلم بداند، چه نداند، دشمن از او استفاده میکند.» ۱۳۷۶/۹/۲۵ زیرا «اگر ملتی برای خودش تحرّکی نداشت و ارزش و آینده‌ای برای خود قائل نبود، دشمنان میتوانند بیایند و برایش نقشه بکشند.» ۱۳۷۶/۹/۲۵ پس «با تلاش مسئولان و با امید و پشتیبانی قشرهای مختلف مردم بایستی قدم به قدم این راه را طی کنیم و پیش برویم.» ۱۳۷۹/۱۲/۲۴ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
هدایت شده از قم زائر
26.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من گریه می‌کنم که تماشا کنی مرا مانند طفل گمشده پیدا کنی مرا با گریه کردن این دل من زنده می‌شود دل‌مرده آمدم که تو احیا کنی مرا 🎬 گزارشی از چراغانی مسجد مقدس جمکران در ایام نیمه شعبان @qomzaer1402
هدایت شده از قم زائر
🔻قابل توجه همشهریان گرامی پیام ذیل را به اطلاع هم میهمان عزیزمان برسانید تا بتوانند از خدمات شکل گرفته برای حضور در استان بهره مند شوند: 🔰زائر گرامی سلام به شهر مقدس قم خوش آمدید 🌸 ۱۴۰۲ 🌸 🔹جهت رزرو اسکان صلواتی و رایگان عدد ۵ را به شماره ۵۰۰۰۱۷۱۷۳۰۰ ارسال فرمایید یا به لینک زیر مراجعه کنید.👇 http://313pelak.ir/mahdieh-iran 💠 ستاد مردمی اجتماعات مهدوی @qomzaer1402
یادتان هست" کد "فتنه دشمن در سال‌های قبل چی بود؟! کد فتنه ۸۸: تقلب در انتخابات کد فتنه ۹۸: بنزین کد فتنه۴۰۱: زن آزادی و کد فتنه امسال دشمن رأی ندادن است ! دقت کنید ، رأی دادن اجباری نیست ...اما رأی ندادن هیاهو و جنجال نداره... اما دشمن داره هیاهو می کنه ... چرا پیشاپیش داد میزند و هیاهو می کند؟؟؟ زیرا رأی ندادن ،هدف دشمن ، برای تخریب ، قدرت منطقه ای و تضعیف قدرت ملی مردم ایران است. چرا ؟ چون میدونه رأی دادن یعنی اقتدار مردم ، یعنی امنیت و آرامش مردم... حواسمون باشه ، دشمن داره فتنه مي کنه.... وظیفه ما ایستادن مقابل فتنه است ، محکم می ایستیم و رأی می دهیم ! زیرا وظیفه ملی و مذهبی ماست ! و با افتخار و شجاعت هم اعلام میکنیم که رأی میدهیم ! به لطف خدا ان شاءالله این فتنه هم با هوشیاری من و شما ومردم بزرگوار ، نقش برآب خواهد شد و دشمن شکست خواهد خورد... همانند حضور پرشور و افتخارآفرین مردم ایران در ۲۲ بهمن امسال که انصافا بی نظیر بود، و مایه امیدواری مردم و ناامیدی دشمنان شد. من‌ رأی میدهم ! این "کد اعلام رای دادن " برای شکست فتنه ی دشمن است . پس همه ما با دلیری و شجاعت اعلام میکنیم : ما رأی میدهیم !!
🔸مقام معظم رهبری طی اقدامی بی‌سابقه، یک فرمان مهم و عمومی را در چند دیدار پشت سر هم مطرح کردند:👇 🥀🔸اول ۱۴۰۲/۱۰/۲: «همه کسانی که مخاطبانی دارند، وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند.» 🥀⚘🔸 دوم ۱۴۰۲/۱۰/۶: «در قضیه‌ی انتخابات، مادرها نقش ایفا کنند، هم در داخل خانه، هم درخارج خانه.» ⚘🥀⚘🔸 سوم ۱۴۰۲/۱۰/۱۳: «احساس وظیفه‌ نسبت به انتخابات یکی از کارهای نقدِ جامعه‌ی مجاهد در جهاد تبیین است.» ⚘⚘🥀🥀🔸 چهارم ۱۴۰۲/۱۰/۱۹: «مسئله‌ی حضور مردم در صحنه باید ترویج بشود؛ هر کسی صدایی دارد، باید روی این زمینه کار کند: وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ تواصی به حق وظیفه‌ی همه است.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸«آماده باش لشگریان صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف» ✊راهپیمایی و اجتماع بزرگ منتظران امام زمان ارواحنا فداه جهت اعلام آماده باش و مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مردم مظلوم غزه ⏱️شنبه روز ۱۴ شعبان ساعت ۱۴ 📌حرکت از عمود ۱۴ بلوار پیامبر اعظم (ص) تا مسجد مقدس جمکران 🔸 اجتماع در مسجد مقدس جمکران ساعت ۱۶ 💠ستاد مردمی اجتماعات مهدوی 🇮🇷شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم 🆔@shora_h_qom
بسم اللّٰه الرَّحمٰن الرَّحيم هل الإمامُ المهديُّ (عج) سيقتُل المُعمَّمين؟ بقلم: زكريَّا بركات 5 مايو 2022 _________ تحاول مراكز العداء للتشيُّع والشيعة في العالم إشاعة مجموعة من الشبهات والأفكار المضلِّلة بهدف إضعاف محور المقاومة الذي يحمل لواءه الشيعةُ بكلِّ اقتدار، ومن ذلك ما يرمي إلى إضعاف مكانة الفُقهاء الأُمَناء في الوسط الشيعيِّ، وإيجاد مرجعيَّات بديلة ذات ارتباط بمراكز القرار المعادية. ومن تلك الشبهات المُغرضة ادِّعاؤهم أنَّ الإمام المهدي (عج) إذا ظهر يبدأ بالمعمَّمين، ويقصدون بالمعمَّمين: علماء الشيعة وطُلَّاب الحوزات الدينيَّة، فيقتلهم الإمامُ المهدي (عج) بعد أن يكونوا في طليعة من يواجهونه. وتعتمد الشبهة على رواية دلائل الإمامة للطبري (ص242) ، والتي ورد فيها أنَّه (عج) يقتل أوَّلاً ألفاً وخمسمائة قرشيٍّ في المدينة، ثمَّ يقتل خمسمائة مرتاب، ثم يسير إلى الكوفة فيقتل ستَّة عشر ألفاً من البُتريَّة المنافقين من قُرَّاء القرآن الفقهاء في الدين حين يقولون له (عج) : "يا ابن فاطمة؛ ارجع لا حاجة لنا فيك". وفي كتاب مجمع النورين لأبي الحسن المرندي (ص) رواية أخرى ورد فيها: "فإذا خرج القائم من كربلاء وأراد النجف والناس حوله، قتل بين الكربلاء والنجف ستَّة عشر ألف فقيه". ومع تطابق العدد المذكور في المصدرين، يحتمل جدًّا أنَّ الكلام في الروايتين حول موضوع واحد مع اختلاف التعبير. الجواب عن الشبهة: أوَّلاً: سند رواية "الدلائل" في غاية الضعف، لأنَّ فيه الحسن بن بشير؛ وهو مجهول. وفيه أيضاً محمَّد بن حمران [أو حمدان] المدائني؛ وهو مجهول أيضاً. وفيه أيضاً جعفر بن محمَّد بن مالك الفزاري، وهو مختلف فيه، ضعَّفه النجاشي وغيره، وقد اتُّهم بوضع الحديث. فالرواية ضعيفة السند لا تصلح لإثبات شيءٍ. وأمَّا رواية "مجمع النورين" فهي مجهولة المصدر والسند معاً، ولم يذكر المرندي المتوفَّى سنة 1352 هـ أو 1349 هـ المصدرَ الذي نقل منه هذه الرواية، ولا سندها، ولم أجد لها عيناً ولا أثراً في كتب الشيعة والسنَّة. ثانياً: ورد في رواية "دلائل الإمامة" وصفُ القوم بالبُترية، والمعروف إطلاق هذا الوصف على الَّذين يخلطون ولاية أهل البيت بولاية غيرهم، ويعتقدون بإمامة أبي بكر وعمر.. ففي رجال الكشي (ص233) ما نصُّه: "هم الذين دعوا إلى ولاية علي (ع) ثمَّ خلطوها بولاية أبي بكر وعمر ويثبتون لهما إمامتهما". وغنيٌّ عن البيان أنَّ هذا الوصف والمعتقد لا ينطبقان على الشيعة الإماميَّة الاثناعشرية؛ لأنهم لا يعتقدون بإمامة أبي بكر وعمر. وفي كتاب الإرشاد للمفيد (2/384) رواية ضعيفة هي الأخرى، ورد فيها وصف القوم بالبترية. وثمة رواية في بداية الجزء الثالث والخمسين (ج53) من كتاب البحار للمجلسي، وهي ضعيفة السند أيضاً، ورد فيها وصف القوم الكوفيِّين الذين يرفضون بيعة الإمام المهدي (عج) بأنهم أصحاب المصاحف المعروفون بالزيديَّة. وهذه الروايات ـ بسبب ضعفها ـ لا تصلح لإثبات شيء، ولو أصرَّ المعاند الجهول على التمسُّك بها، فمن الواضح أنَّها تتحدَّث عن غير الإماميَّة. ثالثاً: بالمقارنة بين رواية دلائل الإمامة للطبري (ص242) ورواية الإرشاد للمفيد (2/384) ، نلاحظ أنَّ كلتا الروايتين عن أبي الجارود عن الإمام الباقر عليه السلام، إلَّا أنَّ رواية الإرشاد للمفيد تخلو من وصف القوم بقرَّاء القرآن أو الفقهاء في الدين، وهذا ممَّا يوجب زيادة الريبة في رواية دلائل الإمامة؛ لأنَّ كتاب الإرشاد أنقى وأصح، بالإضافة إلى وجود مجهولَين مع متَّهم بالوضع في سند دلائل الإمامة، فمن المحتمل أن يكون وصفا (قرَّاء القرآن) و (فقهاء في الدين) ـ وكذا كلمة فقيهاً في كتاب المرندي ـ من اختلاق بعض المجهولين والكذَّابين. ومن المحتمل جدًّا أن يكون هذا هو سبب استبعاد المجلسي لرواية دلائل الإمامة، فلم يوردها في بحار الأنوار، في حين أنه أورد رواية الإرشاد في البحار: الجزء 52 ، الصفحة 338 ، برقم 81 . وأمَّا رواية المرندي فهي غير مذكورة في أي كتاب معروف لعالم شيعي يُعتدُّ به، كما تخلو منها مصادر غير الشيعة، ولا يُستبعد أن تكون مدسوسة في كتاب المرندي نفسه. رابعاً: ممَّا زعمه خصومُ الشيعة أنَّ الإمام المهدي (عج) إذا ظهر ـ بحسب الرواية الشيعيَّة ـ يقتل من بلغ العشرين ولم يتفقَّهْ في الدِّين..! حكى ذلك الشيخُ الطبرسي في كتاب إعلام الورى (ص476) ، في المسألة السابعة من الباب الخامس. ومع أنَّ الطبرسي لم يعرف هذه الرواية، وقال إنَّها ـ على تقدير وجودها ـ فهي غير مقطوع بها، ولم أجدها في شيء من كتب الشيعة أو غيرهم، وقد تكون من اختلاقات بعض الوضَّاعين، فإنَّ أصحاب الشبهة حين تمسَّكوا بالضعيف، وهذا ضعيف أيضاً، فحُقَّ لنا أن نقابل ضعيفهم بهذا الضعيف، ونقول لهم: هذه الرواية الضعيفة تؤكِّد على طلب العلم والتفقُّه في الدين وأهمِّية الاتصاف بالفقه قبل بلوغ العشرين عند ظهور الإمام المهدي، فعند من يتفقَّه الآن من أراد طلب العلم؟ أليس عند ع
لماء الشيعة ومن الكتب التي رووها وألَّفوها؟ فإن قلتم: إنَّ الرواية غير محتملة الصِّدق لأنَّ ترك طلب العلم قبل العشرين ليس ذنباً يستحقُّ مرتكبُه القتل، قلنا: قد يكون المرادُ أنَّ الجهلة الذين لم يطلبوا العلم قبل العشرين يكونون ـ بسبب جهلهم ـ منكرين للإمام المهدي (عج) ولذلك يقتلهم، وقد يكون المراد خصوص شريحة من الناس يعادون العلم والعلماء، ولذا يكونون عملاء لأعداء الأمَّة الإسلامية من اليهود والنصارى وأشباههم وأتباعهم، فلذلك يرفضون بيعة الإمام المهدي (عج) فيكونون مستحقين بذلك للقتل.. فليس هناك سبيل إلى الجزم ببطلان الرواية. خامساً: من المقطوع به ـ عقلاً ونقلاً ـ أنَّ التفقُّه في الدين من أهمِّ الواجبات في الشريعة الإسلاميَّة، والذي يحمل لواء الفقاهة والعلم في كل زمان هم العلماء الصالحون والفقهاء الأمناء ومن يدور في فلكهم من خيار طلَّاب العلم وفضلائهم.. وتعتبر شريحة العلماء والفقهاء شريحة مقدَّسة ذات احترام سامٍ عند جميع المؤمنين، لأنَّهم قُدوة المجتمع ومعلِّمو الناس والحُجَّة التي يعتمد عليها العباد فيما بينهم وبين أهل البيت عليهم السلام، كما إنَّ أهل البيت (ع) هم الحجَّة فيما بينهم وبين الله تعالى.. وهذا كلُّه وارد في نصوص ثابتة صريحة، ومتظافرة صحيحة، بالإضافة إلى الدلالة القطعيَّة للعقل والسيرة العقلائيَّة. وفي ضوء ذلك نقول: إن كان مراد خصوم الشيعة من شبهتهم هو ذمُّ جميع العلماء والفقهاء، والحكمُ عليهم بالزيغ والانحراف، وبالتالي تعطيل الحوزات العلمية الشريفة، فمن الواضح أنَّها دعوة كاذبة باطلة، بل هي من أقبح صور الكذب والباطل، وأفظع مصاديق المنكر؛ لأنَّها دعوة إلى إلغاء الحجَّة العلميَّة، وإزالة موقع القدوة الصالحة، والهدف من ذلك هو منع الفقهاء الأمناء من قيادة الأمَّة، بما يمهِّد لتمكين السفهاء والعملاء والفسقة والمنافقين من رقاب الناس وإشاعة الجهل والجهالة والفساد في أوساط المجتمع. وإن كان المراد من ذلك هو القول بأنَّ الفقهاء والعلماء غير الصالحين من الاثناعشرية بالإمكان أن يقفوا في وجه الإمام المهدي (عج) حين يظهر، فنقول: ما الفرق بين غير الصالحين من علماء الاثناعشرية وغير الصالحين من علماء الفرق الأخرى في هذا المجال؟! إن كان فساد النفس وفسق الذات وانعدام التقوى هو السبب في الانحراف عن الإمام المهدي (عج) ، فيستوي في ذلك فسقة الناس جميعاً، بلا فرق بين شيعي وسني وزيدي، بل لا فرق بين مسلم وكافر ومنافق.. فتخصيص علماء الشيعة بالذمِّ ليس له أساس منطقيٍّ، فينبغي أن يُقال ـ مثلاً ـ : إنَّ الإمام المهدي (عج) إذا ظهر فسيقتل الفاسدين من علماء الشيعة والسنَّة والزيديَّة والإباضيَّة.. إلخ. فتخصيص علماء الشيعة بالذكر هو دليل على أنَّ الشبهة أُعدِّت في مطابخ أعداء شيعة أهل البيت (عج) بدوافع كيديَّة، وليست تنطلق من أُسس موضوعية محايدة. على إنَّنا لا نعرف في التاريخ زعامةً دينيَّة شيعيَّة عامَّة (أقصد مراجع التقليد) اتَّصفت بالانحراف، بل جميع زعمائهم ـ بلا استثناء ـ عُرفوا بأعلى درجات التَّقوى، وأسمى مراتب الاستقامة، والكتُب التي تحدَّثت عن علماء الشيعة البارزين الذين تسنَّموا المرجعيَّة الدينيَّة والزعامة العامَّة، حافلةٌ بذكر مناقبهم، بل مشحونة بقصص كراماتهم، وكثير من علماء الشيعة شهداء قدَّموا أنفسهم فداءً لعزَّة الدين وكرامة المؤمنين. نعم؛ لقد عُرف عن الفقهاء والعلماء من الطوائف الأخرى خلاف ذلك، فقد كان كثير منهم خُدَّاماً عند سلاطين الجور، وبعض من تولَّوا الزعامة منهم اقتتلوا فيما بينهم وكانوا سبباً في المزيد من الفساد والظلم. وقد يكون هذا هو الموجبَ لسوء ظنِّ أتباعهم بعلماء المسلمين بما يعمُّ علماء الشيعة الأبرار، وقد يكون هذا من أسباب تصديق أتباعهم بمثل هذه الشبهات الواهية. سادساً: إنَّ علماء الشيعة الاثناعشرية هم الرُّواة لأحاديث الإمام المهدي عليه السلام، وهم أصحاب التصانيف النفيسة والشيِّقة في هذا المجال، وهم الدعاة للناس إلى الانتظار الإيجابي، وهم الذي يشجِّعون الشيعة على الاستعداد لنصرة الإمام المهدي عليه السلام، بينما يقف خصوم الشيعة موقفاً سلبيًّا، يشكِّكون ويحبِّطون، ويحاولون ـ بكلِّ حيلة ـ إنكار وجود الإمام المهدي عليه السلام.. فأيُّ عاقل يمكن أن يصدِّق بأنَّ العلماء الصالحين المؤمنين بالإمام المهدي (عج) والدعاة إليه وإلى نصرته سينكرونه فيقتلهم ويبيدهم، بينما سيكون هؤلاء الفسقة المنكرون له في عصر غيبته هم المتَّبعون له والناجون بولايته عند ظهوره؟! لا يقتنع بهذا الهُراء من أُوتي أدنى حظٍّ من الفهم. سابعاً: لا شكَّ أنَّ المؤمن كلَّما ازداد علماً وفقهاً في الدين مع التقوى والاستقامة، كان أشدَّ تمسُّكاً بإمام زمانه، وأقدرَ على تفنيد الشبهات التي يحيكها عناكبُ النِّفاق والكفر، وبالتالي فالعلماء الأمناء ومراجع التقليد من الشيعة الاثناعشرية سيكونون سادةَ أنصار الإمام المهدي (عج) حين يأذن الله تعالى له بالظهور، وقد وردَ
في وصف أصحاب الإمام المهدي (عج) أنَّهم "القُضاة والحُكَّام والفُقهاء في الدين"، انظر الرواية في كتاب دلائل الإمامة (ص309) ، واللَّفظ في الرواية: "هم النُّجباء والقُضاة والحُكَّام والفُقهاء في الدِّين، يمسح الله بطونهم وظهورهم فلا يشتبه عليهم حُكم". انتهى. وفي كتاب الفتن للحافظ السنِّي نعيم بن حماد (ص217) ، بسنده عن عبد الله بن مسعود، قال: "يبايع المهديَّ سبعةُ رجالٍ علماء توجَّهوا إلى مكَّة من أُفق شتَّى على غير ميعاد، قد بايع لكلِّ رجُلٍ منهم ثلاثمائة وبضعة عشر رجلاً، فيجتمعون بمكَّة فيبايعونه". انتهى. فهذان الخبران ـ اللَّذان يصدِّقُهما النظرُ والاعتبار ـ يشهدان بأنَّ للفقهاء والعلماء دوراً قياديًّا في نُصرة الإمام المهدي عليه السلام، فلماذا أغفلهما أصحاب الشبهة؟! فلو صحَّ أنَّ الإمام المهدي (عج) سيقتل فقهاء وعلماء، فينبغي القول بأنَّ معه من القادة والأنصار الكثيرَ من الفقهاء والعلماء، ولا بُدَّ أنَّ الفقهاء والعلماء الذين سيقتلهم فاسدون منحرفون عن إمامته، خارجون عن طاعته، بغض النظر عمَّا يظهرونه من انتماءات طائفيَّة، ولا بُدَّ أنَّ الفقهاء والعلماء الذين معه ـ قادةً وأنصاراً ـ صالحون عارفون بإمامته وإمامة آبائه الطاهرين.. فالآن ـ قبل ظهوره الشريف ـ ينبغي للمؤمن أن ينظر إلى فقهاء المسلمين وعلمائهم، فمن وجده منهم عارفاً بالإمام المهدي (عج) ، وداعياً إليه، ومنتظراً لظهوره، مع صحَّة العقيدة والاستقامة الفقهيَّة والتقوى والورع والاجتهاد، فهؤلاء هم المتوقَّع أنهم أنصار الإمام المهدي (عج) ، فعليه أن يتَّبعهم وينصرهم ويكون معهم، فهم حُجَّة الله وحُجَّة الإمام المهدي (عج) على سائر الناس. وأمَّا من وجده من الفقهاء والعلماء غير عارف بالإمام المهدي (عج) ، أو غير متَّصف بالاستقامة في العقيدة والفقه، فذاك الذي ينبغي الحذر منه؛ لأنَّه المتوقَّع أن يكون ممَّن يرفض الإمامَ المهديَّ (عج) عندَ ظهوره، كما جَهِلَه ورَفَضَهُ عند استتاره وغيبته. واللّٰه وليُّ التوفيق، والحمدُ لله ربِّ العالمين.
✴️ کتاب الکترونیک ❇️ تولید و انتشار کتاب الکترونیک با موضوع توسط مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ✅ بخش مکتوب و رسانه‌ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، به مناسبت نیمه شعبان کتاب الکترونیک با عنوان «امام زمان علیه‌السلام در قرآن» تولید و منتشر کرد. ✳️ در این کتاب به چند پرسش قرآنی، پاسخ داده شده است. mmps.ir/sGzyN 🍀 پرسش کلید دانایی 🍀 🔻 مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی: 🔺 @tablighnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سرلشکر سلامی: دشمنان خیلی تلاش می‌کنند که مردم جمعۀ آینده پای صندوق رای نیایند اما شما مردم عزیز این جمعه هم مثل ۲۲ بهمن گل بکارید. ┄┅┅┅┅♦️BASIRAT♦️┅┅┅┅┄ 🇮🇷| basirat.ir 🇮🇷| @basirat_fa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از قدیم گفتن تاکسی دانشگاه است پای درس رانندگان عزیز تاکسی برای به انتخابات. ✌️ ┄┅┅┅┅♦️BASIRAT♦️┅┅┅┅┄ 🇮🇷| basirat.ir 🇮🇷| @basirat_fa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره بازی انتخاباتی با استاد درس‌هایی از قرآن قرائتی هم دل خوشی از بعضی مسئولین ندارد ... ✌️ ┄┅┅┅┅♦️BASIRAT♦️┅┅┅┅┄ 🇮🇷| basirat.ir 🇮🇷| @basirat_fa
💢صفحه اول روزنامه‌های شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ ┄┅┅┅┅♦️BASIRAT♦️┅┅┅┅┄ 🇮🇷| basirat.ir 🇮🇷| @basirat_fa