eitaa logo
اخلاق و معرفت در قرآن و عترت
454 دنبال‌کننده
1 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟نَصَت: سر و‌ صدای اجنه و شیاطین با یکدیگر را در گوش انسان گویند. ✨📖✨ وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَيْكَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قالُوا أَنْصِتُوا فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلى‏ قَوْمِهِمْ مُنْذِرِينَ (29 - أحقاف) ⚡زمانی را یاد کن که گروهی از جن‌ها را متوجّه تو کردیم، تا به قرآن گوش فرا دهند. پس هنگامی ‌که (نزد پیامبر) حضور یافتند، (به یکدیگر) گفتند: «سکوت کنید تا (سخن خدا را) بشنوید.» پس هنگامی ‌که (تلاوت قرآن) تمام شد، نزد قوم خود بازگشتند؛ در حالی ‌که می‌خواستند آنان را هشدار دهند. 🔥یعنی شیطان زمان تلاوت قرآن بر شنوندۀ آن نیز در گوش‌اش سر و‌ صدا می‌کند و با خواطری که بر قلب او وارد می‌کند سعی دارد شنونده آیات قرآن نتواند بر شنیده‌های خود اندیشه و تمرکز کند. این آیه دوبار و هر بار در مورد تلاوت قرآن در کلام وحی آمده است. ✨📖✨ وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (204 - اعراف) ⚡زمانی که قرآن خوانده می‌شود، به آن گوش فرا دهید و سکوت کنید تا مورد رحمت قرار گیرید. 🔕أَنْصِتُوا را به معنای سکوت گرفته‌اند. پرواضح است قبل از این واژه «فَاسْتَمِعُوا لَهُ» آمده است، پس کسی که چیزی را گوش می‌کند نمی‌تواند هیچ سخنی همزمان با گوش کردن بگوید، چون صدای خودش هنگام سخن گفتن مانع شنیدن صدایی می‌شود که در حال گوش دادن به آن است؛ پس أَنْصِتُوا در این باب به چند معناست: 🔹1) اطراف خود را از هرگونه سر و صدا ساکت کنید تا آن صداها مانع تمرکز و اندیشه کردن شما در مورد آیات الهی نشوند. 🔸2) أَنْصِتُوا یعنی کاری کنید شیاطین زمان شنیدن آیات قرآن در گوش شما سر و صدا نکنند و خواطر نزنند تا تمرکز شما را از کلام وحی سلب کنند و زمینه‌اش، آن است که انسان نفس خود را از دنیا باز دارد تا شیاطین موفق بر خواطر زدن بر او نشوند. 📌مثال، وقتی نفس ما درگیر معامله‌ای پُر سود است شیطان زمان شنیدن قرآن أَنْصِتُوا نخواهد کرد تا درون ما ساکت شود و در آنچه می‌شنویم تمرکز کنیم، یا وقتی چند زن و مرد در کنار هم قرآن بخوانند نفس‌های آنان طالب هم می‌شود پس امکان ندارد شیطان أَنْصِتُوا کرده و لال شود تا آنان بتوانند در کلام وحی اندیشه کنند. ❇کوتاه سخن آن که "أَنْصِتُوا" به معنای ساکت کردن بیرون از صدای فیزیکی، و ساکت کردن درون از خواطر شیطانی هنگام تلاوت قرآن است. @akhlag_dar_ghoran
🏜امام حسین علیه السَّلام وقتی قصد مدینه کرد در خلوت شب به کنار مزار مادر رفت و نمازی کنار مزار مادر خواند و سپس بر سر مزار برادر خود رفت و سحرگاهان با چشمانی اشکبار برای همیشه بقیع را به سمت مدفن خویش کربلا ترک نمود. 🧚🏽‍♂پیام این سیره آن است، چنانچه در روایت است زمان سفر از والدین خود اجازه و با آنان خداحافظی کنید. و اگر والدین از دنیا رفته باشند هنگام سفر به مزارشان حاضر و با آنان نیز خداحافظی نمایید. @akhlag_dar_ghoran
✨💎✨ خدایا! همانا هر عمل و فضیلتی که هرکس را توفیق عمل آن نباشد نشانِ از فضیلت آن عمل نزد توست. خدایا! از رحمت خویش بیدارم کن سحرگاهانی که یاران خالص خود برای سخن گفتن با خویش و شنیدن صدایشان بیدار می‌کنی. ✨💎✨ خدایا! همه خلایق شکم خود سیر می‌کنند ولی هر مخلوقی از تو را توفیق سیر کردن شکم مخلوق دیگرت نیست. معبودا! بر ما اطعام مسکین در کنار فضیلت نماز شب از رحمت خویش عنایت فرما. 🤲 @akhlag_dar_ghoran
🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: ♋️هرکس نزد غیب گو و یا کاهن رود و گفته او تصدیق کند به دین محمد (صلی اللّه علیه و آله) کافر شده است. 🔯 دقت کنیم غیب گو کسی است که مثال جای طلای غیب و گم شده را می گوید، یا به کسی وِردی یا دعایی می دهد و از غیب به او وعده نجات و یا شفاء می دهد؛ در حالی که از غیب او خبر ندارد که این مجازات از سوی خدا به خاطر متنبه شدن او به کدامین گناه اوست، یا امتحان و ابتلایی برای اوست. 📚نهج الفصاحة🍃 @akhlag_dar_ghoran
🌟نداء: به معنای خواندن و صدا کردن است؛ و فرق آن با دعا در آن است که در دعا، کسی را صدا می‌کنیم و چیزی از او می‌خواهیم؛ ولی در نداء کسی را می‌خوانیم و صدا می‌زنیم و مشکلی را به او می‌گوییم که خواستۀ ما در آن مشکل که ذکر کرده‌ایم مستور و پنهان است. 👈برای روشن شدن موضوع به آیات امر، به مدد الهی می‌پردازیم: ✨📖✨ إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ (9 - جمعه) 🍂زمانی که شما را از نماز جمعه با صدای بلند باخبر و صدا کردند. ✨📖✨ وَ نادی‌ فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ (51 - زخرف) 🍃زمانی که فرعون با صدای بلند در میان قوم خود نداء کرد. ‼پس نداء ممکن است با صدای بلند و در میان جمعی باشد. اما مهم آن است که ندای مؤمن، خدا را چگونه باید باشد؟! ✨📖✨ إِذْ نادی‌ رَبَّهُ نِداءً خَفِيًّا (3 - مریم) 👈یعنی صدا کردن خداوند از سوی مؤمن، باید با صدای آرام باشد‌ که کسی آن را نشنود که در شرح حال خانواده‌ای که سحرگاهان و پنهانی برای چیدن میوه‌های باغ‌شان رفتند، حق تعالی در سوره قلم می‌فرماید:  ✨📖✨ فَتَنادَوْا مُصْبِحِينَ (21 - قلم) یعنی فرزندان با صدای آرام در گوش هم گفتند و همدیگر را باخبر کردند تا صبحگاهان به باغ بروند و کسی صدای آنها نشنود تا همراه آنان شود. 🍀در باب ندای بنده مؤمن به خداوند به آیاتی در این باب اشاره می‌کنیم: ✨📖✨ وَ نادی‌ نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي (45 - هود) ✨📖✨ وَ أَيُّوبَ إِذْ نادی‌ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (83 - انبیاء) ✨📖✨ فَنادی‌ فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87 - انبیاء) 1⃣ پس فرق اول نداء با دعا در آن است که نداء با صدای بسیار آرام صورت می‌گیرد. (ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً) 💥و علت این امر آن است که در نداء انسان چنان آرام خدا را می‌خواند که بر نفس خود القاء کند که جز خدا کسی صدای او را نمی‌شنود، و جز خدا کسی نیست که او برای حاجت‌اش با او سخن گوید، پس تمرکزش تنها به خالق خود می‌گردد و دوری از شرک حکمت نداء است. 2⃣ فرق دوم نداء با دعا در آن است که در دعا، انسان خدا را صدا می‌زند و خواستۀ خود پشت سر آن بر زبان می‌آورد. مثال می‌گوید: خدایا! مرا بدهی سنگینی بر دوش است (حاجت)، به عزلت و جلال‌ات بدهی مرا اداء فرما! (دعا و خواسته) 🍂🤲ولی در نداء فقط حاجت را بر زبان می‌آورد و از بیان و ذکر خواسته‌های خود از خدا به علت سنگینی گناهان شرم دارد، چون می‌داند آن بزرگ شنوندۀ حکیم خود راهی از حکمتش بر او خواهد گشود. چنانچه ایوب نبی فقط حاجت خود را بر زبان می‌آوَرد و آزار شدن‌اش توسط شیاطین را مطرح می‌کند؛ و یا حضرت یونس علیه السَّلام فقط ظلم خویش در خود را بیان می‌کند و حاجت بخشش خویش را فقط مدّ نظر قرار می‌دهد که متعاقب آن خداوند دعای آن‌ها را برآورده می‌کند بدون آن که آن دعا را بر زبان بیاورند. در قرآن خداوند هم، بنده خود را نداء نموده است. ✨📖✨ وَ إِذْ نادی‌ رَبُّكَ مُوسی‌ (10 - شعراء) ✨📖✨ وَ نادَيْناهُ أَنْ يا إِبْراهِيمُ (104 - صافات) 💞که ندای خداوند با خواطر ربانی بر قلب مؤمن صورت می‌گیرد. @akhlag_dar_ghoran
🌹امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام می فرمایند: 🍂اُرْفُضُوا هَذِهِ اَلدُّنْيَا اَلتَّارِكَةَ لَكُمْ وَ إِنْ لَمْ تُحِبُّوا تَرْكَهَا وَ اَلْمُبْلِيَةَ أَجْسَادَكُمْ عَلَى مَحَبَّتِكُمْ لِتَجْدِيدِهَا 🍁این دنیا را رها کنید، زیرا شما را رها مى کند اگر چه شما رها کردن آن را دوست ندارید، و بدن هاى شما را کهنه مى کند، اگر چه شما نو کردن آن را دوست دارید. 📚غُرَرالحِکم🍃 @akhlag_dar_ghoran
💎بَثَّ: به معنای ذره ذره شدن و سپس پراکنده شدن را گویند. ✨📖✨ فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا (6 - واقعه) ⚡و مانند ذرّات گرد در هوا پراکنده گردند. ✨📖✨ قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (86 - یوسف) ⚡یعقوب گفت: من با خدا غم و درد دل خود گویم و از (لطف بی‌حساب) خدا چیزی دانم که شما نمی‌دانید. 👈آیه فوق زبان حال حضرت یعقوب نبی در فراق یوسف (ع) است. 🥀یعنی من شکایت از دردی که مرا ذره ذره کرد و به بادم داد و غم ام را، فقط به خدا می‌برم که جز او کسی نمی‌داند من در فراق یوسف چه کشیده‌ام..... @akhlag_dar_ghoran
✨📖✨ وإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا (16 - اسراء) ⚡️و ما چون اهل دیاری را بخواهیم به کیفر گناه هلاک سازیم پیشوایان و متنعّمان آن شهر را امر کنیم (به طاعت، لیکن) آنها راه فسق (و تبهکاری و ظلم) در آن دیار پیش گیرند (و مردم هم به راه آنها روند) پس آنجا تنبیه و عقاب لزوم خواهد یافت، آن گاه همه را هلاک می‌سازیم. 🔥پس اگر حق تعالی بخواهد قومی را نابود کند ثروتمندان به امر شیطان فسق و فساد می‌کنند و از حال نیازمندان غافل می‌شوند و شکاف طبقاتی اجتماعی شدت می‌گیرد و آن زمان سنت تَدْمِير یا همان ویرانگری خداوند آن قوم را فرا می‌رسد. 🇨🇼 از آیه پرواضح است در یک کشور فقیر آفریقایی که غالب مردم در فقر هستند و شکاف اجتماعی وجود ندارد حق تعالی این سنت را پیاده نمی‌کند؛ پس ملاکِ جاری شدن این سنت الهی فقر جوامع نیست، بلکه شکاف طبقاتی در جوامع است که برای حق تعالی هرگز قابل پذیرش نیست. چون در جامعه‌ای مثل آفریقا که همه مردم در فقر هستند، مردم از تبعیض رنج نمی‌برند تا همدیگر را مورد حسادت قرار دهند و دین و ایمان‌شان در حسرت داشته‌های برخی تباه سازند. از خدای خود شِکوه کنند، پس در عبادت خدا سستی نمایند و به تدریج از ایمان به کفر بروند. 🎁برای همین اراده حق تعالی بر این است صدقات هرکس در شهر او حتی المقدور بین نیازمندان پخش شود. چنانچه در جنگ جهانی اول و دوم در ایران چون اکثر مردم در فقر و گرسنگی بودند ایمان و دین‌شان را شیطان مورد آسیب قرار نداد. @akhlag_dar_ghoran
روزی هارون الرشید بهلول را خواست و او را به سمت نماینده ی تام الاختیار خود به بازار بغداد فرستاد و به او گفت: اگر دیدی کسی به دیگری ظلم و تعدی میکند و یا کاسبی در امر خرید و فروش اجحاف میکند همان جا عدالت را اجرا کن و خطا کار را به کیفر برسان. بهلول ناچار قبول کرد و یک دست لباس مخصوص مُحتسبان پوشید و به بازار رفت. اول پیرمرد هیزم فروشی دید که هیزمهایش را برای فروش جلویش گذاشته که ناگهان جوانی سر رسید و یک تکه از هیزمها را قاپید و بسرعت دور شد. بهلول خواست داد بزند که بگیریدش که جوان با سر به زمین افتاد و تراشه ای از چوب به بدنش فرو رفت و خون بیرون جهید, بهلول با خود گفت: حقت بود. راه افتاد که برود بقالی دید که ماست وزن میکند و با نوک انگشت کفه ترازو را فشار میدهد تا ماست کمتری بفروشد. بهلول خواست بگوید چه میکنی؟ که ناگهان الاغی سررسید و سر به تغار ماست بقال کرد و بقال خواست الاغ را دور کند تنه الاغ تغار ماست را برگرداند و ماست بریخت و تغار شکست. بهلول جلوتر رفت و دکان پارچه فروشی را نگاه کرد که مرد بزاز مشغول زرع کردن پارچه بود و حین زرع کردن با انگشت نیم گز را فشار میدهد و با این کار مقداری از پارچه را به نفع خود نگه میدارد. جلو رفت تا مچ بزاز را بگیرد و مجازاتش کند ولی با کمال تعجب دید موشی پرید داخل دخل بزاز و یک سکه به دهان گرفت بدون اینکه پارچه فروش متوجه شود به ته دکان رفت. بهلول دیگر جلوتر نرفت و از همان دم برگشت و پیش هارون رفت و گفت: محتسب در بازار است و احتیاجی به من و دیگری نیست.... @akhlag_dar_ghoran
‏در كتابی كه فیلسوف بزرگ، عارف عامل، علامه طباطبائی صاحب تفسیر المیزان مقدمه‌ای بر آن نگاشته بود خواندم: عباس صفوی در شهر اصفهان از همسر خود سخت عصبانی شده و خشمگین می‌شود، در پی غضب او، دخترش از خانه خارج شده و شب برنمی‌گردد، خبر بازنگشتن دختر که به شاه می‌رسد... بر ناموس خود كه از زیبائی خیره كننده‌ای بهره داشت سخت به وحشت می‌افتد، ماموران تجسّس در تمام شهر به تكاپو افتاده ولی او را نمى‌یابند. دختر به وقت خواب وارد مدرسه طلاّب می‌شود و از اتفاق به در حجره محمدباقر استرآبادی كه طلبه‌ای جوان و فاضل بود می‌رود، در حجره را می‌زند... محمدباقر در را باز می‌كند، دختر بدون مقدمه وارد حجره شده و به او می‌گوید از بزرگ زادگان شهرم و خانواده‌ام صاحب قدرت، اگر در برابر بودنم مقاومت كنی ترا به سیاست سختی دچار می‌كنم. طلبه جوان از ترس او را جا می‌دهد، دختر غذا می‌طلبد، طلبه می‌گوید جز نان خشك و ماست چیزی ندارم... می‌گوید بیاور. غذا می‌خورد و می‌خوابد. وسوسه به طلبه جوان حمله می‌كند، ولی او با پناه بردن به حق دفع وسوسه می‌كند، آتش غریزه شعله می‌كشد، او آتش غریزه را با گرفتن تك تك انگشتانش به روی آتش چراغ خاموش می‌كند، مأموران تجسّس به وقت صبح گذرشان به مدرسه می‌افتد، احتمال بودن دختر را در آنجا نمی‌دادند، ولى دختر از حجره بیرون آمد، چون او را یافتند با صاحب حجره به عالی قاپو منتقل كردند. عباس صفوی از محمدباقر سئوال می‌كند دیشب، در برخورد با این چهره زیبا چه كردی؟ وی انگشتان سوخته را نشان می‌دهد، از طرفى خبر سلامت دختر را از اهل حرم می‌گیرد، چون از سلامت فرزندش مطلع می‌شود، بسیارخوشحال می‌شود، به دختر پیشنهاد ازدواج باآن طلبه را می‌دهد، دخترنیز که از شدت پاكی آن جوانمرد بهت زده بود،قبول می‌كند بزرگان را می‌خوانند وعقد دختر رابراى طلبه فقیر مازندرانی می‌بندند و از آن به بعد است كه او مشهور به میرداماد می‌شود و چیزی نمی‌گذرد كه اعلم علمای عصر گشته و شاگردانی بس بزرگ هم چون ملا صدرای شیرازی صاحب اسفار و كتب علمی دیگر تربیت می‌كند . عرفان اسلامی (شرح جامع مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه)، جلد ۸ @akhlag_dar_ghoran
🌹امام على عليه السَّلام می فرمایند : 💥بِئسَ الغَريمُ النَّومُ؛ يُفني قَصيرَ العُمرِ، و يُفَوِّتُ كَثيرَ الأجرِ 🛌خواب، بد طلبکارى است، عمر کوتاه را نابود می کند و پاداش بسیار را از بین مى برد. 📚غُرَرالحِکم🍃 @akhlag_dar_ghoran
🌟بِضع: ✍انسان‌ها در برابر وسع دنیوی بر سه دسته تقسیم می‌شوند: 1⃣ عده‌ای که فقیر هستند و چیزی ندارند، به همین دلیل این افراد سؤال می‌کنند و نیازهای خود به حالت دست دراز کردن به سوی دیگران، به رایگان طلب می‌کنند. اسلام برای حفظ شخصیت‌ این افراد به کسانی که نسبت به آن‌ها داراتر هستند توصیه می‌کند زکات دهند و انفاق کنند. 2⃣ گروه دوم، مستطیع و توانمندان هستند که نیازهای خود را بدون هیچ سختی تأمین و برآورده می‌سازند، که حج بر این گروه واجب است. 3⃣ گروه سوم، گروه بِضع هستند که نه ثروتمند هستند و نه فقیر؛ بلکه کم برخوردارند، که اسلام هم به مراعات حال این گروه از سوی اهلِ استطاعت تأکید دارد. 📌مثال کسی که سوپر مارکت دارد به کسی که فقیر است و چیزی ندارد باید تا حدّ امکان سعی کند رایگان به او جنسی بدهد. اما برخی هستند که فقیر نیستند بلکه بضاعت دارند. مثال، اگر ده هزارتومان چای خواست، برای رضای خدا بهتر است او را دست خالی ردّ نکند. (بضاعت دارند یعنی توانِ کمی دارند و مطلق ناتوان نیستند) 🐪🐪کاروانیان وقتی یوسف نبی را از چاه درآوردند حق تعالی می‌فرماید: ✨📖✨ وَ أَسَرُّوهُ بِضاعَةً (19 - یوسف) ⚡و اين امر را بعنوان يك دارایی از ديگران مخفی داشتند. 🔹یعنی چون کم بهره‌‌ بودند او را برای بهره بردن از فروختن‌اش پنهان کردند. 👈در آیات بعد می‌فرماید: ✨📖✨ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ (42 - یوسف) ⚡و بدنبال آن چند سال در زندان باقی ماند. 🔸چون یوسف نبی توانِ کمی داشت و قدرت تحمل زیاد زندان را نداشت و خطای او کم بود (که همان مراد ترکِ أولی اوست که خدا را فراموش کرد و به بنده متوسل شد) لذا به اندازه کم توانی او مدت کمی در زندان ماند. 👈در آیات بعدی سوره یوسف می‌فرماید: ✨📖✨ وَ قالَ لِفِتْيانِهِ اجْعَلُوا بِضاعَتَهُمْ فِي رِحالِهِمْ (62 - یوسف) ⚡(سپس) به كارگزاران خود گفت آنچه را به عنوان قيمت پرداخته‌اند در بارهايشان بگذاريد. 💰چون برادران یوسف نبی توانِ کمی داشتند مبلغی که بضاعت و توان‌شان بود و به یوسف داده بودند از سوی یوسف بدون این که خود بدانند در بارهایشان به آنان برگشت داده شد، که می‌فرماید: در زمان بازگشت به کنعان، مال خود را برگشت داده شده یافتند. ✨📖✨ وَ لَمَّا فَتَحُوا مَتاعَهُمْ وَجَدُوا بِضاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَيْهِمْ (65 - یوسف) ⚡و هنگامی كه متاع خود را گشودند ديدند دارایی اندک‌شان به آن‌ها بازگردانده شده است. 💵پس بضاعت به معنای سرمایه نیست، چون سرمایه مازاد بر نیاز هرکس است‌. بضاعت به معنای دارایی اندک‌ است که به ناتوانی نزدیک‌تر است. @akhlag_dar_ghoran
تا بحال به مأمور های خداوند بر روی زمین دقت کرده اید ؟ 🔸عنکبوت، پیامبر را در غارحرا از شر دشمنان حفظ می‏ کند . «الّا تنصروه فقد نصره اللّه» 🔸کلاغ معلّم بشر می‏ شود و به قابیل یاد میده که چطور بدن برادرش رو دفن کنه «فبعثه اللّه غرابا» 🔸هدهد مأمور رساندن نامه سلیمان به بلقیس می‏شود «اذهب بکتابی هذا» 🔸 پرنده های ابابیل، که مأمور سرکوبی فیل سواران و محافظت از کعبه می‏شوند . «و ارسل علیهم طیرا ابابیل» 🔸 اژده ها وسیله‏ ی حقّانیّت و اثبات ادعای موسی علیه السلام می‏شود . «هی ثعبان مبین» 🔸نهنگ که مأمور میشه حضرت یونس رو تنبیه کند . «فالتقمه الحوت» 🔸موریانه که وسیله ‏ی کشف مرگ حضرت سلیمان می‏ شود . «تأکل منساته» 🔸سگ اصحاب کهف که مأمور نگهبانی از آنها در غار می‏ شود . «و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید» 🔸چهار پرنده که سبب اطمینان ابراهیم به قدرت خدا برای زنده کردن مردگان می‏ شود. «فخذ اربعة من الطیر» 🔸 الاغ که سبب یقین عُزیر به معاد و زنده شدن مردگان می‏ شود . «و انظر الی حمارک» خداوند بر نمرود پادشاه ظالم و ستمگر زمان حضرت ابراهیم علیه السلام پشه اى را مسلط کرد و روى لب نمرود نشست و اورا گزید نمرود خواست با دست پشه را دور کندکه پشه به بینى نمرود رفت و از آنجا به مغزش رسید و چهل شب او را عذاب و آزار داد تا هلاک شد . نمرود با اونهمه قدرت با پشه ای از بین رفت کسی چه میدونه شاید ویروس کرونا هم یکی از ماموران خداست . و این روز ها بزرگی خدا رو بیشتر از قبل متوجه میشیم و پناه میبریم به ذات پاکش ! @akhlag_dar_ghoran
(ص) ✨📖✨ لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (21 - احزاب) ⚡️یقیناً برای شما در (روش و رفتار) پیامبر خدا (ص) الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می‌کند. 🌿🍂نبی مکرم اسلام (ص) هیچ‌گاه مدح و ثنایِ کسی را نمی‌پذیرفتند مگر برای کسی که قصد تشکر از او را داشته باشد. 💥مثال: اگر کسی از راه می‌رسید و ایشان را بدونِ مقدمه و بی‌علت مدح می‌کرد، حضرت اجازه نمی‌دادند، ولی اگر کسی برای این‌که پیامبر (ص) او را دعوت به اسلام و هدایت به امر الهی کرده بود، تشکر می‌کرد و در میان تشکر از مناقب ایشان می‌گفت، حضرت ناراحت نمی‌شدند. 📚کتاب سنن نبوی (ص)، علامه طباطبایی @akhlag_dar_ghoran
🌹حثیث: به معنای آن بدهی سنگین است که طلبکار شتابان به دنبال بدهکار خود است. ✨يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا✨(۵۴ اعراف) 🌔چنانچه شب به سرعت دنبال روز است که طلب خود را از او بگیرد. طلب شب از روز نور است و شب و روز هم به سرعت سراغ انسان هستند که طلب‌شان را از انسان که عمر اوست بستانند. 🌎پس بر انسان عاقل است که اندیشه کند در این گذر شب و روز طلب آخرتش از خود را با اعمال صالح و تقوی الهی بپردازد. 💥و بسی جای حماقت است بر کسی که سررسید بدهی قطعی و هلاک‌کننده‌ای دارد ولی به غفلت با دلخوشی از آن بگذرد و فراموش‌اش سازد.کسی که تاریکی قبر دنبال اوست و او در روشنایی روز دنبال خوشی و فراموشی بدهی خود است. @akhlag_dar_ghoran
🌹بردن کودکان به مهمانی دعوت نشده شرعاً چه حکمی دارد؟🌹 🍃گاهی والدین به یک مهمانی دعوت هستند که کودکان یا با اصرار همراه آن‌ها می‌شوند یا از ترس تنهایی‌شان، والدین مجبور می‌شوند آنان را با خود به مهمانی ببرند که فقط خودشان دعوت هستند. این امر بر اساس حدیثی از امام صادق (ع) در کتاب مکارم‌الاخلاق چنین نقل شده است: 💫✨آن‌کس که بدونِ دعوت فرزند خود به مهمانی ببرد علاوه بر این‌که حرام خورده است گنه‌کار هم هست. اگر جایی بدون دعوت رفتید بدانید غذایی که می‌خورید پاره آتش است. ‌🍂امام صادق (ع) در این حدیث به صراحت این امر را به شدت نهی می‌کنند، چون حضور بدونِ دعوت در محلی علاوه بر تحمیل خویش به میزبان، ممکن است نارسایی حاصل از این تحمیل باعث آبروریزی یا بدهکاری میزبان هم بشود. 🍀در حدیث دیگری از معصوم (ع) آمده است: اگر مجلسی دعوت شدید که نمی‌توانید حاضر شوید زمانِ دعوت به دعوت‌کننده موضوع را بگویید. علت این دستور برای این است که شاید میزبان اگر بداند شما نمی‌آیید به جای شما مهمان دیگری دعوت کند و نیز باعث هدررفت پیش‌بینی‌هایی که برای شما شده است، نمی‌شوید. @akhlag_dar_ghoran
⚔ابوبکر بن عبدالرحمن نزد امام حسین علیه السَّلام آمد و گفت: ای پسر عمو، تو‌ دیدی که اهل عراق با پدر و برادر تو چه کردند، با این حال چرا به وعده آنان اعتماد می کنی و به سمت آنان می روی که با تو هم جنگ کنند؟ 💎امام که نیت خیر او را می دانست در پاسخ فرمودند: پسر عمو، خداوند تو را پاداش نیک دهد. تو در حدّ توانایی نظر خود را دادی هرچه خدا خواهد من تسلیم آن خواهم شد. 📌پیام این حدیث آن است اگر کسی با نیت خیر حتی نظر جاهلانه ای به ما داد نظر او را با بحث و استدلال رد نکنیم، بلکه با احترام پاسخ او دهیم. @akhlag_dar_ghoran
✨ألَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ 🔸 حال به زوایای این دشمنی مدد الهی می پردازیم. 1-✨يا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ ⚡️ دشمنی که ما را می بیند و ما در تیررس او هستیم ولی او از دید ما دور است. 2-✨قالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ ⚡️ تا روز قیامت خدا او را رانده و قابل هیچ مجازاتی از سوی هیچ کس نیست. 3-✨منْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ⚡️بسیار بی عار و بی حیا است و برانی می رود و بر می گردد یعنی خناس است. 4-✨فاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّكَ رَجِيمٌ ⚡️رانده شده و بیکار است و کارش فقط گمراهی انسان. 5-در بین فرشتگان عبادت خدا را 6 هزار سال کرد و فرشتگان ندانستند او از جن است و علامه کائنات و توحید است. 🎭حال تصور کنید، به شما بگویند یک انسان با مشخصاتی که گفته شد به شما ایجاد آزار خواهد کرد، انسان بی کار، بی شخصیت، دو بهم زن، که از در می رانی از پنجره می آید دائم در گوش شما می خواند، اگر دستگیرش کنی کسی او را مجازات نخواهد کرد و دشمن شماست و انواع حیله و مکرها بلد است. ⁉️واقعا چه حالی می شوید و چه می کشید از دست چنین انسانی؟؟؟و جز خدا کسی حریف او نیست و باید از شر او فقط به خدا پناه برید. آیا واقعا نمی ترسید کاری کنید ( از یاد خدا غافل شوید) که چنین انسانی درب منزل شما بشناسد؟ @akhlag_dar_ghoran
💥رَجف: به معنی ایجاد لرزه و ترس از مرگ است که یا منجر به مرگ می شود یا بر انسان باقی می ماند.حق تعالی در باب مجازات دو قوم صالح و شعیب در قرآن از رجف استفاده نموده است. ✨فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ (۹۱ اعراف) ⚡️پس زلزله آن منکران را درگرفت، پس شب را صبح کردند در حالی که در خانه‌های خود به خاک هلاک افتادند. 📈 رَجف را به معنی👈 زلزله زمین گفته اند. چون زمین لرزه امری است غیر قابل پیش بینی و با صدایی بلند که در آن تمام بلاهای الهی جمع است. 📉 چرا زلزله ترس و خوفی عظیم دارد⁉️ اگر در آیه (155) سوره بقره بنگریم بلاهای الهی شامل؛ ترس، گرسنگی، از بین رفتن مال و جان ذکر شده است. ✨ وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ✨ ⚡️و قطعا شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‏آزماييم و مژده ده شكيبايان را⚡️ @akhlag_dar_ghoran
🪐زلزله رَجف است چون تمام این بلاها در آن به حد و میزانی از ضعیف تا قوی متصور است. یعنی اگر اندکی بیش بلرزاند همه این بلاها بر انسان وارد می شود.👈 و نیز انسان نمی داند زمین کی و چه اندازه خواهد لرزید.پس رَجف ابتلا الهی نیست بلکه مجازات الهی است. 1⃣در زمان رَجف، خداوند کسانی را که می خواهد نابود کرده و برخی را زنده نگه می دارد. ✨الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا (۹۲ اعراف) ⚡️آنان که شعیب را تکذیب کردند هلاک شدند و اثری از آنها باقی نماند. 👈چنان چه در مجازات قوم صالح و شعیب برای نجات این دو پیامبر از زلزله آن دو را از شهر دور نکرد( کاری که با لوط نکرد) بلکه در همان شهر از زلزله نجات داد. در زمان زلزله ها بنگرید چه بسیار اتفاق می افتد که خانه ای قوی فرو می ریزد ولی خانه ای ضعیف پا برجا می ماند. 2⃣✨وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ (۹۴ اعراف) ⚡️و ما هیچ پیغمبری به هیچ شهر و دیاری نفرستادیم مگر آنکه اهلش را به شداید و محن مبتلا ساختیم تا به درگاه خدا تضرع و زاری کنند. 👈 زلزله در برخی دیارها به تدریج شروع می شود که از آن به فعالیت گسل در آن منطقه یاد می شود. 🗾در فعالیت گسل باید تضرع بشر به درگاه خدا شروع شود، پس طبق کلام وحی بی تردید وقوع زلزله در یک سرزمین علامت و هشداری از سوی خداست. چنان چه خود زمین شناسان هم بر این باورند که اگر ریشتر یک زلزله به بالا رود یعنی زلزله اصلی را باید منتظر بود. 3⃣✨ثُمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى عَفَوْا وَقَالُوا قَدْ مَسَّ آبَاءَنَا الضَّرَّاءُ وَالسَّرَّاءُ فَأَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ (۹۵ اعراف) ⚡️سپس آن سختی‌ها را به آسایش و خوشی مبدّل کردیم تا به کلی حال خود را فراموش کرده و گفتند: آن رنج و خوشیها به پدران ما نیز رسید (و این عادت روزگار است که گاهی خوش و گاهی ناخوش است)، ما هم به ناگاه آنان را گرفتیم در حالی که (از توجه به آن عقاب) غافل بودند. 👈 اما بشر نادان این حرکت و جنب جوش گسل و لرزش های آن را به جای آن که به عذاب الهی نسبت دهد به تغییرات طبیعی زمین نسبت می دهد و بر این باور می شود که هر از چند صد سال گسل ها باید در زمین فعال شوند و چاره ای از مقابله با آن نیست. در حالی که غافل هستند در هیچ کار خدا بی نظمی وجود ندارد و اگر قرار باشد فعال شدن گسل ها به گناهان ربطی نداشته باشد و در هر زمان مشخصی فعال و انرژی زمین خالی شود پس باید این فرایند چون طلوع و غروب خورشید تابع نظم خاصی باشد. 〽️زلزله بلا است و خداوند در زمان صدور بلا قطعا دچار بی نظمی نیست بلکه این انسان ها در طول زمان هستند که عملکردشان باعث رجف و زلزله می شود. ✴️اگر فرایند زلزله را صرفا از وجود گسل بدانیم باید معاذالله حق تعالی را در دایره اختیارات اش مبنی بر اراده اش بر مجازات قومی محدود کنیم چون در سرزمینی که مردم آن روی گسل نباشند پس معاذالله اراده خدا برای رجف هم ممکن نخواهد شد که امری کاملا متضاد با توحید است. 📉حق تعالی تصریح می فرماید: که بعد از زلزله های کوچک قصد دارد بندگان آن سرزمین را به رجف و ترس بگیرد تا از گناه خود برگردند ولی آنان این رَجف را به جای آن که علامتی از عذاب خدا تصور کنند، آن را از فعل و انفعالات زمین تصور می کنند تا ارتباط آن با هشدار الهی را در حق خودشان قطع کرده و تضرع و توبه ای ننمایند و بعد از آن است که زلزله بزرگ صورت می گیرد و طبق کلام وحی خداوند آن قوم را با زلزله بزرگ می گیرد که معمولا شبانه و با کشار و خرابی وسیع همراه است.. @akhlag_dar_ghoran
4⃣✨أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ (۹۷ اعراف) ⚡️آیا اهل شهر و دیارها (که به نافرمانی خدا و اعمال نکوهیده مشغولند) از آن ایمنند که شبانگاه که در خوابند عذاب ما آنها را فرا گیرد؟ 👈 این زلزله در شب هنگام در خواب ممکن است اتفاق بیفتد و همگی را بکشد و نیز ممکن است در روز اتفاق بیفتد و همگی را در بیرون منزل بکشد. ✨أَوَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا ضُحًى وَهُمْ يَلْعَبُونَ (۹۸ اعراف) ⚡️آیا اهل شهر و دیارها (که از یاد خدا و طاعت او غافلند) از آن ایمنند که به روز که سرگرم بازیچه دنیا هستند عذاب ما آنان را فرا رسد؟ 🔮مراد از "يَلْعَبُونَ" یعنی👈 قومی که به جای عبادت خدا به لهو لعب در دنیا در لذایذ می پردازند یعنی زکات نمی دهند و از دنیا برای خود و جمع کردن بهره می برند. 🌔مراد از رَجف در روز یعنی چه⁉️ وقتی موسی به میقات رفته و تقاضای قوم خود برای دیدن خدا را به انجام رساند. ✨ وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَٰكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا (۱۴۳ اعراف) ⚡️وقت معین به وعده‌گاه ما آمد و خدایش با وی سخن گفت، موسی (به تقاضای جاهلانه قوم خود) عرض کرد که خدایا خود را به من آشکار بنما که جمال تو را مشاهده کنم. خدا در پاسخ او فرمود که مرا تا ابد نخواهی دید ولیکن به کوه بنگر، اگر کوه طور (بدان صلابت، هنگام تجلی) به جای خود برقرار ماند تو نیز مرا خواهی دید. پس آن‌گاه که تجلی خدایش بر کوه تابش کرد کوه را مندکّ و متلاشی ساخت و موسی بی‌هوش افتاد. 👈همه ۷۰ نفر با رجف از دنیا رفتند و فقط موسی بود که بی هوش شد و نمرد. ✨وَاخْتَارَ مُوسَىٰ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقَاتِنَا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَإِيَّايَ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَنْ تَشَاءُ وَتَهْدِي مَنْ تَشَاءُ أَنْتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ(۱۵۵ اعراف) ⚡️و موسی هفتاد مرد از قوم خود برای وعده‌گاه ما انتخاب کرد، پس چون لرزشی سخت (به جرم درخواست دیدن خدا به چشم) آنها را در گرفت، موسی گفت: پروردگارا، اگر مشیّت نافذت تعلق گرفته بود که همه آنها و مرا هلاک کنی (کاش) پیشتر (از این وعده) می‌کردی، آیا ما را به فعل سفیهان ما هلاک خواهی کرد؟ این کار جز فتنه و امتحان تو نیست، که به این امتحان هر که را خواهی گمراه و هرکه را خواهی هدایت می‌کنی، تویی مولای ما، پس بر ما ببخش و ترحم کن، که تویی بهترین آمرزندگان. 👈موسی نباید خواسته جاهلانه قوم خود از خدا را می خواست پس وقتی چنین کرد، او نیز مانند سفهاء مجازات شد. 🌎 وقتی انسان در سرزمینی زندگی می کند که اهل تضرع و ترک گناه نیستند باید آن سرزمین را ترک کند و در صورت ماندن در آن اگر مجازات شد خود سبب آن است. در این آیه به کشته شدن برخی بی گناهان در زلزله اشاره شده است که موسی می فرماید:✨ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ یعنی👈 خداوند کسانی را که در زلزله کشته است اگر می خواست می توانست قبل از زلزله به بهانه های مختلف بکشد، پس نیازی نیست آنان را در زلزله بکشد و کسانی که در زلزله کشته می شوند طلبی از خدا در عمرشان ندارند که با مرگ در زلزله و مرگ شان حق تعالی را بدهکار خود کنند. 5⃣✨وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ(۹۶ اعراف) ⚡️و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم و لیکن (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم. 🪐حق تعالی تصریح می کند اگر فرمانبری مرا کنید به جای زلزله و رجف بر شما از آسمان نزولات جوی می ریزم و از زمین برکات جمع می کنید. @akhlag_dar_ghoran
❄️ اگر در زلزله ها دقت کنیم بندرت اتفاق افتاده است زمان زلزله هم زمان با نزول باران یا برف باشد چون غضب الهی با رحمت او هم زمان وارد نمی شود یعنی در حالی که زمین از معصیت بندگان در خشم است امکان ندارد آسمان رحمت خود بر اهل آن زمین نازل نماید. 6⃣در رَجف روز میقات حق تعالی در بیابان همه ۷۰ نفر مردند در حالی که در بیابان تحت بنایی نبودند که بر سرشان ریخته شود تا بمیرند پس👈 در رجَف الهی انسان ممکن است از وحشت بمیرد و وقتی حق تعالی می فرماید: "فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ" یعنی به زانو درآمده در خانه های خود مستاصل شده و مردند. ⁉️چرا که زمان نزول زلزله انسان در خانه خود بخواهد به بیرون از خانه حتی فرار کند لرزش زمین باعث برهم خوردن تعادل زمین و تعادل او می شود و چه بسا در زمان رفتن به سمت در موفق به گرفتن دستگیره در هم نشود. 7⃣اراجیف از رَجف است به معنی سخن بی اساسی که شایعه شده و مردم را می ترساند. ✨وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ (۶۰ احزاب) ⚡️و هم آنها که در مدینه (بر ضد اسلام) تبلیغات سوء می‌کنند. 👈 كسانى كه به جبهه نمى‌رفتند، امّا در شهر شايعه مى‌كردند كه مسلمانان شكست خوردند و كفّار پيروز شدند يا پيامبر اسلام شهيد شد. ⏰در زمان رَجف الهی این اراجیف به طرز دیگری در شهر شایع می شود از قبیل این که زلزله بزرگتر در فلان ساعت خواهد آمد و گسل فلان کلان شهر هم فعال شده است.... کسانی که زلزله عظیم در شهری را تجربه کرده باشند حتی در سن پیری برسند از اثر رَجف بر اثر کوچکترین زلزله آن ترس بر آنان عود خواهد کرد. 🌀رعشه را رَجف معنی کرده اند چون از رَجف اعضاء بدن به رعشه و لرزه می افتد. پس رَجف ترسی ماندگار است. 💠علی بن مهزیار گوید: به امام باقر علیه السَّلام نامه نوشتم و از وقوع زلزله زیاد در اهواز به او شکوه نمودم و عرض کردم: آیا به نظر شما از آن جا کوچ کنم؟ 🪶 📜حضرت در پاسخ نوشت: از آن جا کوچ نکنید بلکه چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و غسل کنید و لباس هایتان را پاکیزه نمایید و روز جمعه بیرون بیایید و خداوند را بخوانید که آن را از شما برطرف نماید. 🌎 علی بن مهزیار گوید: چنین کردیم تا این که زلزله آرام گرفت . رَجف به معنی زلزله زمین نیست بلکه نوعی قلقلک زمین است و زلزله اصلی زمین در روز قیامت واقع خواهد شد. @akhlag_dar_ghoran
🐑رَجف آن است که شما بره ای مهربان را در خانه خود دارید که روزی وحشی چون شیر شده و به شما حمله می کند شما قطعا نسبت به این بره بعد از آن به چشم شیر نگاه می کنید و از او می ترسید. در زمینی که ساکن آن با رَجف از آن ترسیده باشد تا مدت ها به آنز مین بی اعتماد و از آن خواهد ترسید. 💥🌍در زلزله شیلی که بالای ۹ ریشتر بود و ده دقیقه زمین وحشتناک لرزید همه مردم از ترس در هر جا بودند جان دادند چون در این ده دقیقه زمین بدون توقف چنان می لرزید که تصور می کردند قصد باز شدن و بلعیده شدن آنان را دارد. 8️⃣حق تعالی رَجف کرده و زمین را می لرزاند که مردم چه مومن و چه غیر مومن بترسند و توبه کنند‌. پس کسانی که ایمان شان بالا است و معرفت شان به خدا بیشتر، زمان کوچکترین تکانِ زمین بر خود می لرزند و از خشم پروردگار به هراس می افتند و ترس زیاد از زلزله الزاما نشان ترس از دست دادن جان نیست. 🌪 هدف زلزله ایجاد ترس از سوی خدا بر انسان است که اگر این ترس با زلزله خفیف حاصل نشود، زلزله بیشتر را مردم آن دیار باید منتظر باشند. 🌋در زلزله مردم دو گروه هستند، که می ترسند گروهی از ترس جان خود اما گروه دیگر که متقین هستند. هم از ترس جان خود هم از خشم الهی در ترس هستند. 🏔طبق حدیث شیوع ربا و حرام خواری و غفلت اغنیاء از فقرا و ترویج زنا در یک جامعه از سبب های وقوع زلزله است. پس از یک زلزله هر چند همه مردم آن شهر و قریه اصلاح نمی شوند ولی بسیاری از مردم به خصوص مومنانی که در دین خود متزلزل شده بودند به رحمت الهی اصلاح می شوند. 🚫تذکر پایانی و مهم آن که آن چه مدد الهی ذکر شد برای اهل قرآن است. قطعا اسرار الهی چنان وسیع است که بر این مطلب می توان در جهان واقعیت شبهاتی گرفت که نویسنده متن صرفا نظرات قرآن را بیان کرده است چرا که در ذکر حقیقتی از کلام وحی اثبات قول حق تعالی نیازی به اثبات فعل اش در کاینات ندارد. @akhlag_dar_ghoran
🌬در نهج الفصاحه از نبی مکرم اسلام آمده است؛ هر انسانی در سَر خویش حکمتی دارد که به دست فرشته ای است وقتی تواضع کند، فرشته را گویند حکمت او را ( با القاء خواطر ملکی) به او بده. و چون تکبر کند به فرشته گویند حکمت را از او نگهدار. 📌حدیث بسیار عمیق و قابل تامل و سنگین است. برای درک آن مثالی می زنیم؛👈 فرض کنیم دو نفر مکانیک هستند و دارای تجربه و علم یکسان در کار. یکی که اهل تواضع است وقتی در کار خود در برابر یک امر جدید قرار می گیرد، فرشته حکمت را به او القاء می کند. پس عیب و راهکار را سریع به او نشان می دهند و او با سرعت رفع عیب و تعمیر می کند. ولی همکار او که دارای تکبر است در این موقعیت ، فرشته با خواطر ملکی او را یاری در فهم عیب نمی کند. 🔗 پس یا خطا در کار می کند و خسارت می زند، یا عاجز از تعمیر می شود.و این امر همان است که از آن به مهارت یاد می شود.که از کسی یاد گرفتنی نیست. @akhlag_dar_ghoran
🍷🍾جوانی در محضر عالمی نشسته بود و با آن که می دانست شرب خمر گناه است ولی قدرت ترک آن نداشت. روزی جوان از عالم التماس کرد در ترک شرب خمر او را کمک کند.عالم گفت: فلان روز ناهار منزل من بیا. 🦃عالم بوقلمونی جوان کشت و با ریاحین پخت و برای آن جوان حاضر کرد ولی سفره را در نزدیک مبال گشود. 🥘جوان گفت: چگونه طعام چنین خوشمزه را نزد بوی مبال تناول کنم؟ عالم گفت: همان بوی بد مبال از همین غذای خوشبو و خوش طعمی است که خورده شده است. 🫗پس زمانی که شراب می خوری و لذت می بری باید نتیجه آن کار هم که عذاب الهی است در کنارش ببینی که نتوانی آن عصیان خدا کنی چنان چه الان نمی توانی از لذت این طعام بهره بری. 🚽🥂کسانی که عصیان الهی می کنند. کسانی هستند که از نتیجه و عذاب گناه خود در زمان عصیان بی خبر و غافل اند.اگر شراب را در مبال نوشی از زشتی آن آگاه شده و دورش می اندازی.... @akhlag_dar_ghoran
💥حَصْحَصَ الْحَقُّ : به آشکار کردن حق از سوی خداوند بدون تضییع آبروی کسی را گویند. 👑هنگامی که پادشاه مصر خواست یوسف نبی را از زندان آزاد کند، حضرت یوسف درخواست او را ردّ کرد و از پادشاه خواست تا در مورد زندانی شدن او تحقیق کند. 🩸🔪جالب است یوسف نبی هرگز اشاره ای به زلیخا و ستم های او نکرد چون قصد داشت آبروی او را نزد پادشاه که از آن ماجرا بی خبر بود حفظ کند. پس تنها اشاره به داستان بریدن انگشت دستان زنان در مجلس زلیخا کرد. ✨قَالَ ارْجِعْ إِلَىٰ رَبِّكَ فَاسْأَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ اللَّاتِي قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ  إِنَّ رَبِّي بِكَيْدِهِنَّ عَلِيمٌ (50 یوسف) ⚡️ گفت به سوی صاحبت باز گرد و از او بپرس ماجرای زنانی كه دستهای خود را بريدند چه بوده؟ كه خدای من به نيرنگ آنها آگاه است.⚡️ 🍃 بعد از تحقیق این داستان، یوسف نبی (ع) یقین داشت که زلیخا خودش مجبور به اعتراف به گناه خود خواهد شد بدون این که اتهامی از یوسف بر او رسیده باشد و رازی از او فاش کرده باشد. چنانچه همین امر هم اتفاق افتاد. ✨قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا رَاوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ (51 یوسف) ⚡️ (در اين هنگام) همسر عزيز گفت: الان حق آشكار گشت! من بودم كه او را به سوی خود دعوت كردم! و او از راستگويان است.⚡️ 📌برای روشن شدن این حرکت قرآنی به مثالی اشاره می کنیم. فرض کنید تاجری امین در بازار  تجارت می کند؛ یکی از همسایگان تاجر مطلع می شود که کسی قصد تجارت با او را دارد، لذا از روی حسادت یا طمع و یا هر خاطر شیطانی دیگر در مورد امین بودن او، کسی را با خاطر شیطانی دچار تردید می کند. 🔏اینجا تاجر امین بدون این که پرده از اسرار او بگشاید و حسادت و طمع و خصومت شخصی او را بیان کند، به آن مشتری جدید می‌ گوید: «مرا از بازار تحقیق کن...» و در تحقیق اوست که👈 "حَصْحَصَ الْحَقُّ" از سوی خداوند عنایت می شود و حقیقت از سوی خدا در مورد آن تاجر امین از رحمتش برملا می گردد. ✅بدون این که آبروی آن فرد را او برده باشد خودش به دروغگویی خود اعتراف می کند. @akhlag_dar_ghoran
🌹 امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السَّلام فرمودند: 🧱سنگ غصبی در بنای خانه، مایه ی ویران شدن آن است. 📚 نهج البلاغه 🍃 @akhlag_dar_ghoran
📚امام صادق علیه السَّلام در اصول کافی می‌فرمایند: 🔥وقتی مؤمنی می‌میرد به شمار ربیعه و مصّر (دو قبیله بزرگ عرب) شیاطین به گمراهی همسایگان او راه یابند. چون این همه شیطان فقط دنبال و مشغول آزار آن یک مؤمن بودند. @akhlag_dar_ghoran
✍️ برای خدا بهترین دعا از کسی قبول است که بهترین معرفت به ذات قدسی اش داشته باشد. توجه خدا به بنده را در قید الفاظ و اذکار نباید محدود کنیم. 🍀از امام صادق علیه السَّلام سوال کردند، چرا دعای ما مستجاب نمی شود؟ فرمودند: 👈لأنَّكُم تَدعونَ مَن لا تَعرِفونَهُ، چون کسی را می خوانید که به او معرفت ندارید. 👬شما تصور کنید دو فرزند دارید یکی با اطاعت از شما به شما نزدیک تر از دیگری است. پس قطعا در زمان اجابت خواسته او منتظر شنیدن الفاظ خاص از او نخواهید بود. 📚 معرفت خدا صرفا با مطالعه کردن حاصل نمی شود. بلکه با مجاهدت در راه او و وارد شدن به اختیار انسان در آتش حق تعالی است. که با نور هدایت الهی بر قلب انسان بر او عنایت می گردد. 📌( در تدبر قالوا بلی مدد الهی به تفصیل این امر مورد شکافت قرار خواهد گرفت) 🌟پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند : کسی که بدون معرفت الهی، عبادت خدا کند چون الاغ آسیاب است. یعنی مثل الاغ که زحمت می کشد و آرد آسیاب می کند ولی حاصل زحمت او سود و نفع اش برای دیگران است نه خودش! @akhlag_dar_ghoran
🕊عده ای بر منزل امام حسین علیه السَّلام وارد شدند و در خانه او بالشت و فرش های رنگی یافتند. سوال کردند: ای فرزند رسول خدا، در منزل شما چیزهایی می‌بینیم که در منزل رسول خدا نبوده است. 🌺حضرت فرمودند: ما با زنان خود ازدواج که می کنیم مهریه آنان ابتدا می پردازیم و آنان از مهریه خود هر چه دوست دارند می خرند. ما را در آن نصیب و بهره ای نیست. 🔆از این سیره حسینی چند نکته قابل برداشت است. نخست آنکه آیه ای در باب همسران پیامبر خدا که در شأن نبی مکرم اسلام فقط نازل شده است و دیگران را اجبار در این امر برای حفظ تداوم زندگی شان نیست. 🌟دوم آنکه مهریه زن باید ابتدا به ساکن پرداخت شود. سوم آنکه یک شیعه راستین نباید خواسته خود را در خانه به همسر خود تحمیل کند. 📌 مثال: اگر مُبل دوست ندارد، اگر همسرش موافق او باشد فبهاالمراد، ولی اگر نباشد مانع او نمی شود. چهارم اینکه مهم برای یک مرد مومن مبل و فرش رنگین خانه نیست، مهم آن است که او به آنها دل بسته و راغب نشود و با دیدن آنها متمایل به زینت های دنیا نگردد. 📖برگرفته از کتاب موسوعَةُ کَلِماتِ الامامِ الحُسَین علیه‌السّلام🍃 @akhlag_dar_ghoran