تفاوت بسیار عجیب و عمیق دو نگاه نسبت به کمک به تبلیغ کانال‼️
همه ما نون معرفتمون رو میخوریم...
واقعا عجیبه یک مومنی به راحتی و بدون تفکر تهمت عظیم و عجیبی به کسی که داره تلاش برای اعتلای اخلاق اسلامی میکنه میزنه بدون اینکه سودی ببره ...
بدون اینکه تحقیق کنند هزینه تبلیغ در فضاهای مجازی چقدر است.
یکی از ریشههای تهمت جهل به مسئله هست.
عزیزان! برای شفای فرزند اون دوست عزیز نفری #یک_حمد بخونید
🌹حدیث بندگی
امام صادق عليه السلام:
✨ اِذَا اتَّهَمَ الْمُؤُمِنُ اَخاهُ اِنْماثَ الايمانُ مِنْ قَلْبِهِ كَما يَنْماثُ الْمِلْحُ فِى الْماءِ
هرگاه مؤمن به برادر خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود،همچنان كه نمك در آب، ذوب مى شود.
📨كافى، ج 2، ص 361، ح 1
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
✍دچار شدن به گناه و ناامیدی
✨زمانی که سالک مبتدی ترک گناه را آغاز میکند مسئلهای که برای او بسیار پیش میآید این است که با انجام گناهی پای تزکیه او میلغزد و به شدت ناامید می شود زیرا با خود میگوید قرار بود گناه نکنم و این گناهان نشان میدهد که توفیق تزکیه را ندارم‼️
🌹در جواب باید گفت که چنین فردی حقیقت تزکیه و خودسازی را متوجه نشده است زیرا خودسازی همانگونه که از نامش پیداست به معنای ساختن خود و حقیقت انسانی است و برای ساختن خود آیا راهی جز شناخت رذیله و عیب یا همان گناه میباشد؟!
یعنی تا عیب و گناه شناخته نشود راهی برای ساختن خود وجود ندارد زیرا تعمیر و آبادانی سرزمین وجود زمانی هست که خرابی آن مشخص شود. پس تزکیه نوعی درمان است که در آن با مراقبه و محاسبه ابتدا خرابی دل شناخته میشود و سپس با راهکارها باید آن را درمان نماییم.
🗝پس زمانی که تزکیه و مراقبه را شروع میکنیم به این معنا نیست که دچار گناه نخواهیم شد _ زیرا غفلت، تزیین شیطان و نفس، ریشهها و ... اسباب گناه را ایجاد مینمایند_ بلکه تزکیه سه کارکرد دارد:
👈 کارکرد اول: دوری از گناه
👈کارکرد دوم: شناخت عیوب نفس
👈کارکرد سوم: رفع اصولی عیوب
تا زآینه زنگ را کسی نزداید
ممکن نبود که قابل نفس آید
نفس آینهٔ عقل تو شد پاکش دار
کز پاکی تو تو را به تو بنُماید
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹مرحوم فیض کاشانی (ره):
اعلم أنّ الله تعالى، إذا أراد بعبد خیراً بصّره بعیوب نفسه، فَمن کَملت بَصیرته لم تخف علیه عیوبه، و إذا عرف العیوب أمکنه العلاج، ولکنّ أکثر الخلقِ جاهلون بعیوب أنفسهم.
🍃زمانی که خداوندمتعال #خیر و #خوبی بنده را بخواهد عیوب و نواقصش را به او نشان میدهد و کسی که بصیرتش کامل شد عیوبش بر او پوشیده نخواهد بود.
و زمانی که عیوب شناخته شد امکان علاج و درمان آن وجود دارد لکن بیشتر مردم نسبت به عیوب خود جاهل هستند و نمیدانند چه عیبهایی دارند تا آن را علاج نمایند.
📋محجه البیضا فیض کاشانی
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥توضیح کارکرد اول
📃اولین کارکردی که تزکیه و خودسازی برای سالک مبتدی دارد این است که کمک میکند که نفس وحشی در تور مراقبه _ که اساسیترین مرحله خودسازی هست_ بیفتد و اینگونه هواهای نفسانی _ که گناهان اولین بروزات و ظهورات آن هستند _ در دام مراقبه گرفتار شوند و در افعال سالک ظاهر نگردد و اینگونه سالک از گناهان در امان بماند.
برای مثال مراقبه سبب میشود دروغ و غیبت و ... که هواهای نفس انسان هستند در افعال سالک ظهور پیدا نکند یعنی سالک مراقِب با توجهی که دارد دچار غیبت، دروغ و ... نمیشود.
✨️این نکته مهم باید دانسته شود تنها راه برای گرفتار کردن نفس و شکستن آن، مراقبه و در کنار آن محاسبه میباشد به این صورت که اگر کسی اهل شب و ذکر باشد ولی مراقبه نمیکند قادر به کنترل نفس نمیباشد زیرا نفس در این حال آزاد است و به دلیل عدم توجه و مراقبه بر آن، هر کاری که میخواهد انجام میدهد؛ پس تنها راه برای گرفتار کردن نفس و کنترل هواهای آن مراقبه و محاسبه دائمی و توامان میباشد. از امیرالمومنین علی علیهالسلام نقل شده: يَنْبَغى اَنْ يَكُونَ الرَّجُلُ مُهَيْمِناً عَلى نَفْسِهِ، مُراقِباً قَلْبَهُ،حافِظاً لِسانَهُ. سزاوار است انسان بر خويشتن مسلّط و هميشه مراقب قلب خود و نگاهدار زبان خويش باشد.
🌹علامه طهرانی در ص ۱۱۴ لبالباب چنین فرموده است: تا مراقبه صورت نگیرد ذکر و فکر بدون اثر خواهد بود؛ زیرا مراقبه حکم پرهیز از غذای نامناسب برای مریض را دارد و تا وقتی که مریض مزاج خود را پاک ننماید و از آنچه مناسب او نیست پرهیز نکند دارو بی اثر خواهد بود و چه بسا گاهی اثر معکوس می دهد.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه چهل و نهم رساله حقوق.mp3
20.43M
✨حق قربانی_ جلسه پایانی
✍جایگاه انسان در دنیا
🌹ارتباط خلافت الهی و دین
📌ارتباط تولد توحیدی و دین
📝فروتنی بهتر از ریاستطلبی
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه چهل و نهم رساله حقوق.pdf
379.6K
✨حق قربانی _ جلسه پایانی
✍جایگاه انسان در دنیا
🌹ارتباط خلافت الهی و دین
📌ارتباط تولد توحیدی و دین
📝فروتنی بهتر از ریاستطلبی است.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥توضیح کارکرد دوم
💢دومین کارکردی که تزکیه دارد این است که با شروع مراقبه اصولی و دقیق عیوب کار فهمیده میشود یعنی وقتی جهاد با نفسی که دشمنترین دشمنهای انسان است آغاز میشود ظهورات و بروزات نفس نیز به اوج خود میرسد و سالک مبتدی متوجه میشود که چه عیوبی دارد؛ به بیان دیگر در جهاد با نفس که جنگ دوطرفه میباشد نفس و شیطان با نشان دادن عیوب انسان تلاش میکنند او را از تزکیه دور و او را از ادامه مسیر منحرف نمایند.
🌹برای آنکه این مسئله روشن شود میتوان چنین تشبیهی به کار برد که نفس قبل تزکیه مانند حیوانی بوده است که هرجا دوست داشته بود رفت و آمد میکرده است و حال صاحب آن فهمیده است که به زمینهای دیگران در حال لطمه زدن است درنتیجه تصمیم گرفته است او را از این مسیر اشتباه دور کند و اکنون که میخواهد او را در مسیر درست پیش ببرد واکنشهای مختلف نشان میدهد مثل اینکه به سوی صاحب خود لگد میاندازد یا آنکه صاحب خود را گاز میگیرد.
نفس انسان نیز به دلیل عادتهای ناجور در مسیر طغیان پیش میرود و زمانی که سالک بیدارشده تصمیم میگیرد او را اصلاح کند نفس با کمک شیطان واکنش نشان میدهند که آن ظهور گناهان مختلف است تا انسان را ناامید نمایند و اینگونه غلبه بر انسان پیدا کنند.
✨️استاد بزرگوارم آقای امجد رحمه الله علیه نقل میکردند: روزی آیتالله سعادتپرور رحمه الله را در حرم ملاقات کردم و ایشان در ضمن صحبتهایشان فرمودند: زمانی که سالک تزکیه را شروع میکند شیطان اگر قبل سلوک او را با سنگ ریزه اذیت میکرد بعد شروع سلوک موانع بزرگی مثل تخت سنگ جلوی پای او میاندازد تا او را از تزکیه و خودسازی ناامید نماید.
پس با شروع خودسازی اینکه عیوب نفس ظهور پیدا میکند امری طبیعی میباشد و نباید با این مشکلات از راه خارج گشت.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹قال امیر المومنین علی علیهالسلام:
أَرْجَى النَّاسِ صَلَاحاً مَنْ إِذَا وَقَفَ عَلَى مَسَاوِيهِ سَارَعَ إِلَى التَّحَوُّلِ عَنْهَا
امیرالمومنین فرمودند: امیدوارترین مردم به اصلاح نفس کسی است که هر گاه بر بدی های خود آگاه شود،در بر طرف ساختن آنها شتاب ورزد
💌تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۲۳۶ ، ح ۴۷۶۲
🔻پ.ن:
هنگام مواجهه با گناه نباید حالت انفعال و توقف داشته باشیم بلکه باید به دنبال درمان آن باشیم زیرا شناخت درد و مرض، درمان آن را میطلبد و زمانی که انسان اینگونه عمل کرد امید به درمان آن گناه و پیش رفتن در تزکیه و طهارت کامل پیدا میکند که در کارکرد سوم تزکیه توضیح خواهیم داد.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥توضیح کارکرد سوم
✅️کارکرد سوم تزکیه آن است که _بعد از شناخت مرض و درد روحی که گناه و رذیله نام دارد_ به درمان آن رذیله کمک مینماید به نحوی که سالک مومن بتواند از شرّ آن رذیله خلاصی پیدا کند و به طهارت نفس دست پیدا کند و این نکته اصلیترین کارکرد تزکیه و خودسازی میباشد زیرا اصل تهذیب تطهیر شدن از رذیلهها میباشد.
در این بخش سالک بعد از آنکه رذیله را با مراقبت شناسایی کرد لازم است راهکارهایی که میتواند آن رذیله را ریشهکن کند را شناسایی و سپس در مقام عمل آنها را پیاده کند تا با مداومت بر آن راهکارها، رذیله قوت خود را از دست بدهد و درنهایت از بین برود زیرا مداومت در جهاد راه غلبه بر نفس و رذیلههای مبتلابه میباشد. امام علی علیه السلام فرمودند: امْلِكُوا أَنْفُسَكُمْ بِدَوَامِ جِهَادِهَا. از طریق مداومت بر جهاد بر نفسهایتان مسلط شوید.
برای مثال وقتی فهمیدیم دچار تکبر شدهایم لازم است تواضع و راههایی که تواضع را تقویت میکند را انجام دهیم زیرا با ورود تواضع، تکبری نخواهد بود اما باید بدانیم باید بر انجام تواضع پافشاری و مداومت کنیم تا تواضع ملکه انسان شود.
✨️حال این سوال پیش میآید چرا امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: سارع الی التحول عنها.
در جواب باید گفت اگر تسریع در از بین بردن رذیله صورت نگیرد دو مشکل پیش میآید:
الف: وقتی گناهی صورت بگیرد و انسان نسبت به آن بیتفاوت باشد _ یعنی دنبال مبارزه با آن نرود یا اینکه از آن توبه نکند _ نفس حالت بیداری پیدا میکند و انسان را به سوی گناهان دیگر سوق میدهد.
ب: و دوم آن است که سبب قوی شدن آن رذیله در وجود انسان میگردد یعنی ممکن است در وجود انسان عمیقتر و ریشهدارتر شود و تطهیر آن سختتر گردد.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹علامه طباطبایی (ره):
🚨گناهان هر كدامش آدمى را به سوى ديگرى مى كشاند چون اساس گناه پيروىِ هواى نفس است و نفْس وقتى هواى گناه را مى كند، هواى أمثال آن را نيز مى كند.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711