eitaa logo
اخلاق عملی
33.3هزار دنبال‌کننده
537 عکس
171 ویدیو
44 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✨مراقبه روح تزکیه است ... ✍در بحث مراقبه می‌توانیم دو نگاه نسبت به آن داشته باشیم تا اهمیت آن را خوب درک نماییم: نگاه اول: مراقبه، روحی در تزکیه انسان می‌دمد که انسان با آن، خود را از هواهای نفسانی و وساوس شیطان حفظ می‌کند و این حفاظت سبب می‌شود تزکیه که گذر از نفس و شیطان است در وجود انسان شکل بگیرد و انسان در مسیر هوی و اراده الهی پیش برود و این همان سلوک الی الله می‌باشد. به بیان دیگر سالک با مراقبه اصولی از بین دو هوی و اراده _ اراده خود و اراده خدا_ اراده خدا را بر اراده خود ترجیح می‌دهد که می‌توان گفت که سالک از همان ابتدا اراده غیر را ردّ می‌کند و اراده خدا و بالتبع الطاف آن را به سوی خود جذب می‌نماید. نگاه دوم: مراقبه، روح تزکیه و خودسازی است به صورتی که هرگاه قطع شود تزکیه به مانند مرده‌ای که روح از آن خارج شده است تبدیل می‌شود، زیرا تزکیه در مقابل وساوس نفس و شیطان انجام می‌شود و اگر سلاح مراقبه از دست برود نفس و شیطان بر وجود انسان غلبه پیدا می‌نمایند. نکته‌ای که باید بدان اذعان کرد این است که بدون مراقبه هیچ عملی در مسیر درست خود _ که بالابردن مومن به سوی خداوند است_ پیش نخواهد رفت. 👈و به این دلیل است که گفته‌اند: سنگ زیرین آسیاب سلوک را مراقبه دانسته‌اند و آن قدر در اهمیتش تأکید کرده‌اند که گویا سلوک یعنی مراقبه و مراقبه یعنی سلوک. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹آیت الله شجاعی (ره): 🔻مراقبه در هر منزل و مرحله ای از سلوک، مهم ترین و اساسی ترین نقش را در تزکیه و خودسازی دارد؛ ✨چنان که اگر سالکی مراقبه را جدی نگیرد و از آن غفلت کند، راه به جایی نبرد و به مقصود نرسد. 📕کیمیای وصال ص ۱۰۸ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹مرحوم آیت‌الحق مولی حسینقلی همدانی در نامه به یکی از علمای تبریز نوشته‌اند: «اگر بی مراقبت مشغول به ذکر و فکر بشود، بی‌فایده خواهد بود، اگرچه حال هم بیاورد، چرا که آن حال دوام پیدا نخواهد کرد، گول حالی را که ذکر بیاورد، بی مراقبه، نباید خورد». 📨 تذکرة المتقین، ص۱۹۴ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفاوت بسیار عجیب و عمیق دو نگاه نسبت به کمک به تبلیغ کانال‼️ همه ما نون معرفتمون رو می‌خوریم... واقعا عجیبه یک مومنی به راحتی و بدون تفکر تهمت عظیم و عجیبی به کسی که داره تلاش برای اعتلای اخلاق اسلامی می‌کنه میزنه بدون اینکه سودی ببره ... بدون اینکه تحقیق کنند هزینه تبلیغ در فضاهای مجازی چقدر است. یکی از ریشه‌های تهمت جهل به مسئله هست. عزیزان! برای شفای فرزند اون دوست عزیز نفری بخونید
🌹حدیث بندگی امام صادق عليه السلام: ✨ اِذَا اتَّهَمَ الْمُؤُمِنُ اَخاهُ اِنْماثَ الايمانُ مِنْ قَلْبِهِ كَما يَنْماثُ الْمِلْحُ فِى الْماءِ هرگاه مؤمن به برادر خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود،همچنان كه نمك در آب، ذوب مى شود.  📨كافى، ج 2، ص 361، ح 1 به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
✍دچار شدن به گناه و ناامیدی ✨زمانی که سالک مبتدی ترک گناه را آغاز می‌کند مسئله‌ای که برای او بسیار پیش می‌آید این است که با انجام گناهی پای تزکیه او می‌لغزد و به شدت ناامید می شود زیرا با خود می‌گوید قرار بود گناه نکنم و این گناهان نشان می‌دهد که توفیق تزکیه را ندارم‼️ 🌹در جواب باید گفت که چنین فردی حقیقت تزکیه و خودسازی را متوجه نشده است زیرا خودسازی همانگونه که از نامش پیداست به معنای ساختن خود و حقیقت انسانی است و برای ساختن خود آیا راهی جز شناخت رذیله و عیب یا همان گناه می‌باشد؟! یعنی تا عیب و گناه شناخته نشود راهی برای ساختن خود وجود ندارد زیرا تعمیر و آبادانی سرزمین وجود زمانی هست که خرابی آن مشخص شود. پس تزکیه نوعی درمان است که در آن با مراقبه و محاسبه ابتدا خرابی دل شناخته می‌شود و سپس با راهکارها باید آن را درمان نماییم. 🗝پس زمانی که تزکیه و مراقبه را شروع می‌کنیم به این معنا نیست که دچار گناه نخواهیم شد _ زیرا غفلت، تزیین شیطان و نفس، ریشه‌ها و ... اسباب گناه را ایجاد می‌نمایند_ بلکه تزکیه سه کارکرد دارد: 👈 کارکرد اول: دوری از گناه 👈کارکرد دوم: شناخت عیوب نفس 👈کارکرد سوم: رفع اصولی عیوب تا زآینه زنگ را کسی نزداید ممکن نبود که قابل نفس آید نفس آینهٔ عقل تو شد پاکش دار کز پاکی تو تو را به تو بنُماید به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹مرحوم فیض کاشانی (ره): اعلم أنّ الله تعالى، إذا أراد بعبد خیراً بصّره بعیوب نفسه، فَمن کَملت بَصیرته لم تخف علیه عیوبه، و إذا عرف العیوب أمکنه العلاج، ولکنّ أکثر الخلقِ جاهلون بعیوب أنفسهم. 🍃زمانی که خداوندمتعال و بنده را بخواهد عیوب و نواقصش را به او نشان می‌دهد و کسی که بصیرتش کامل شد عیوبش بر او پوشیده نخواهد بود. و زمانی که عیوب شناخته شد امکان علاج و درمان آن وجود دارد لکن بیشتر مردم نسبت به عیوب خود جاهل هستند و نمی‌دانند چه عیب‌هایی دارند تا آن را علاج نمایند. 📋محجه البیضا فیض کاشانی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥توضیح کارکرد اول 📃اولین کارکردی که تزکیه و خودسازی برای سالک مبتدی دارد این است که کمک می‌کند که نفس وحشی در تور مراقبه _ که اساسی‌ترین مرحله خودسازی هست_ بیفتد و اینگونه هواهای نفسانی _ که گناهان اولین بروزات و ظهورات آن هستند _ در دام مراقبه گرفتار شوند و در افعال سالک ظاهر نگردد و اینگونه سالک از گناهان در امان بماند. برای مثال مراقبه سبب می‌شود دروغ و غیبت و ... که هواهای نفس انسان هستند در افعال سالک ظهور پیدا نکند یعنی سالک مراقِب با توجهی که دارد دچار غیبت، دروغ و ... نمی‌شود. ✨️این نکته مهم باید دانسته شود تنها راه برای گرفتار کردن نفس و شکستن آن، مراقبه و در کنار آن محاسبه می‌باشد به این صورت که اگر کسی اهل شب و ذکر باشد ولی مراقبه نمی‌کند قادر به کنترل نفس نمی‌باشد زیرا نفس در این حال آزاد است و به دلیل عدم توجه و مراقبه بر آن، هر کاری که می‌خواهد انجام می‌دهد؛ پس تنها راه برای گرفتار کردن نفس و کنترل هواهای آن مراقبه و محاسبه دائمی و توامان می‌باشد. از امیرالمومنین علی علیه‌السلام نقل شده: يَنْبَغى اَنْ يَكُونَ الرَّجُلُ مُهَيْمِناً عَلى نَفْسِهِ، مُراقِباً قَلْبَهُ،حافِظاً لِسانَهُ. سزاوار است انسان بر خويشتن مسلّط و هميشه مراقب قلب خود و نگاهدار زبان خويش باشد. 🌹علامه طهرانی در ص ۱۱۴ لب‌الباب چنین فرموده است: تا مراقبه صورت نگیرد ذکر و فکر بدون اثر خواهد بود؛ زیرا مراقبه حکم پرهیز از غذای نامناسب برای مریض را دارد و تا وقتی که مریض مزاج خود را پاک ننماید و از آنچه مناسب او نیست پرهیز نکند دارو بی اثر خواهد بود و چه بسا گاهی اثر معکوس می دهد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه چهل و نهم رساله حقوق.mp3
20.43M
✨حق قربانی_ جلسه پایانی ✍جایگاه انسان در دنیا 🌹ارتباط خلافت الهی و دین 📌ارتباط تولد توحیدی و دین 📝فروتنی بهتر از ریاست‌طلبی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه چهل و نهم رساله حقوق.pdf
379.6K
✨حق قربانی _ جلسه پایانی ✍جایگاه انسان در دنیا 🌹ارتباط خلافت الهی و دین 📌ارتباط تولد توحیدی و دین 📝فروتنی بهتر از ریاست‌طلبی است. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥توضیح کارکرد دوم 💢دومین کارکردی که تزکیه دارد این است که با شروع مراقبه اصولی و دقیق عیوب کار فهمیده می‌شود یعنی وقتی جهاد با نفسی که دشمن‌ترین دشمن‌های انسان است آغاز می‌شود ظهورات و بروزات نفس نیز به اوج خود می‌رسد و سالک مبتدی متوجه می‌شود که چه عیوبی دارد؛ به بیان دیگر در جهاد با نفس که جنگ دوطرفه می‌باشد نفس و شیطان با نشان دادن عیوب انسان تلاش می‌کنند او را از تزکیه دور و او را از ادامه مسیر منحرف نمایند. 🌹برای آنکه این مسئله روشن شود می‌توان چنین تشبیهی به کار برد که نفس قبل تزکیه مانند حیوانی بوده است که هرجا دوست داشته بود رفت و آمد می‌کرده است و حال صاحب آن فهمیده است که به زمین‌های دیگران در حال لطمه زدن است درنتیجه تصمیم گرفته است او را از این مسیر اشتباه دور کند و اکنون که می‌خواهد او را در مسیر درست پیش ببرد واکنش‌های مختلف نشان می‌دهد مثل اینکه به سوی صاحب خود لگد می‌اندازد یا آنکه صاحب خود را گاز می‌گیرد. نفس انسان نیز به دلیل عادت‌های ناجور در مسیر طغیان پیش می‌رود و زمانی که سالک بیدارشده تصمیم می‌گیرد او را اصلاح کند نفس با کمک شیطان واکنش نشان می‌دهند که آن ظهور گناهان مختلف است تا انسان را ناامید نمایند و اینگونه غلبه بر انسان پیدا کنند. ✨️استاد بزرگوارم آقای امجد رحمه الله علیه نقل می‌کردند: روزی آیت‌الله سعادت‌پرور رحمه الله را در حرم ملاقات کردم و ایشان در ضمن صحبت‌هایشان فرمودند: زمانی که سالک تزکیه را شروع می‌کند شیطان اگر قبل سلوک او را با سنگ ریزه اذیت می‌کرد بعد شروع سلوک موانع بزرگی مثل تخت سنگ جلوی پای او می‌اندازد تا او را از تزکیه و خودسازی ناامید نماید. پس با شروع خودسازی اینکه عیوب نفس ظهور پیدا می‌کند امری طبیعی می‌باشد و نباید با این مشکلات از راه خارج گشت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹قال امیر المومنین علی علیه‌السلام: أَرْجَى النَّاسِ صَلَاحاً مَنْ إِذَا وَقَفَ عَلَى مَسَاوِيهِ سَارَعَ إِلَى التَّحَوُّلِ عَنْهَا امیرالمومنین فرمودند: امیدوارترین مردم به اصلاح نفس کسی است که هر گاه بر بدی های خود آگاه شود،در بر طرف ساختن آنها شتاب ورزد 💌تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۲۳۶ ، ح ۴۷۶۲ 🔻پ‌.ن: هنگام مواجهه با گناه نباید حالت انفعال و توقف داشته باشیم بلکه باید به دنبال درمان آن باشیم زیرا شناخت درد و مرض، درمان آن را می‌طلبد و زمانی که انسان اینگونه عمل کرد امید به درمان آن گناه و پیش رفتن در تزکیه و طهارت کامل پیدا می‌کند که در کارکرد سوم تزکیه توضیح خواهیم داد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥توضیح کارکرد سوم ✅️کارکرد سوم تزکیه آن است که _بعد از شناخت مرض و درد روحی که گناه و رذیله نام دارد_ به درمان آن رذیله کمک می‌نماید به نحوی که سالک مومن بتواند از شرّ آن رذیله خلاصی پیدا کند و به طهارت نفس دست پیدا کند و این نکته اصلی‌ترین کارکرد تزکیه و خودسازی می‌باشد زیرا اصل تهذیب تطهیر شدن از رذیله‌ها می‌باشد. در این بخش سالک بعد از آنکه رذیله را با مراقبت شناسایی کرد لازم است راهکارهایی که می‌تواند آن رذیله را ریشه‌کن کند را شناسایی و سپس در مقام عمل آن‌ها را پیاده کند تا با مداومت بر آن راهکارها، رذیله قوت خود را از دست بدهد و درنهایت از بین برود زیرا مداومت در جهاد راه غلبه بر نفس و رذیله‌های مبتلابه می‌باشد. امام علی علیه السلام فرمودند: امْلِكُوا أَنْفُسَكُمْ بِدَوَامِ جِهَادِهَا. از طریق مداومت بر جهاد بر نفس‌هایتان مسلط شوید. برای مثال وقتی فهمیدیم دچار تکبر شده‌ایم لازم است تواضع و راه‌هایی که تواضع را تقویت می‌کند را انجام دهیم زیرا با ورود تواضع، تکبری نخواهد بود اما باید بدانیم باید بر انجام تواضع پافشاری و مداومت کنیم تا تواضع ملکه انسان شود. ✨️حال این سوال پیش می‌آید چرا امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: سارع الی التحول عنها. در جواب باید گفت اگر تسریع در از بین بردن رذیله صورت نگیرد دو مشکل پیش می‌آید: الف: وقتی گناهی صورت بگیرد و انسان نسبت به آن بی‌تفاوت باشد _ یعنی دنبال مبارزه با آن نرود یا اینکه از آن توبه نکند _ نفس حالت بیداری پیدا می‌کند و انسان را به سوی گناهان دیگر سوق می‌دهد. ب: و دوم آن است که سبب قوی شدن آن رذیله در وجود انسان می‌گردد یعنی ممکن است در وجود انسان عمیق‌تر و ریشه‌دارتر شود و تطهیر آن سخت‌تر گردد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹علامه طباطبایی (ره): 🚨گناهان هر كدامش آدمى را به سوى ديگرى مى ‏كشاند چون اساس گناه پيروىِ هواى نفس است و نفْس وقتى هواى گناه را مى ‏كند، هواى أمثال آن را نيز مى ‏كند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥آداب مراقبه اصولی ✨️اگر بخواهیم سه کارکرد تزکیه را در یک کلمه خلاصه کنیم باید بگوییم این سه کارکرد در مراقبه حاصل می‌شود؛ زمانی که مومن متوجه می‌‌شود عمر او بر باد رفته است و تنها راه خلاصی از ظلمات تزکیه و خودسازی می‌باشد راه آن را در مراقبه پیدا می‌کند زیرا با مراقبه مرض شناخته می‌شود و با مراقبه درمان می‌شود. از امیرالمومنین علیه‌السلام نقل شده است: فَرَحِمَ اللّهُ امْرَءً راقَبَ رَبَّهُ وَ تَنَكَّبَ ذَنْبَهُ،وَكابَرَ هَواهُ، وَكَذَّبَ مُناهُ. خدا رحمت كند كسى را كه [در اعمال خويش] مراقب پروردگارش باشد، و از گناه بپرهيزد و با هواى نفس خويش مبارزه كند و آرزوهاى واهى را تكذيب نمايد. 🌹اما مراقبه برخلاف آنچه در اذهان وجود دار با وجود شروطی امکان پذیر می‌باشد که رعایت نشدن هرکدام سبب می‌شود مراقبه درست انجام نشود؛ که می‌توان آن‌ها را در دو بخش دسته بندی کرد: الف: شروط بیرونی مراقبه: در این بخش سالک باید یک سری معارف را برای خود حل کند زیرا وجود هر کدام مانع شکل‌گیری مراقبه اصولی می‌گردد که می‌توان آن‌ها را چنین شمرد: ۱. ناامیدی از خود ۲.ناامیدی از رحمت خدا ۳. ترس از شروع مراقبه ۴.درگیرشدن با مشکلات موجود زندگی ۵. عجله و داشتن توقعات ۶. توجه به سنّ بالا ۷. تلاش ناصحیح دوم: شروط درونی مراقبه در این بخش ممکن است مشکلات ابتدایی _ منظور شروط بیرونی مراقبه است_ را نداشته باشد ولی راز و رموز شکل‌گیری مراقبه را نداند و گمان و فکر او نسبت به مراقبه امری ابتدایی و ساده باشد که باید در این بخش نیز فکر و ذهن خود را آماده و درست کند که می‌توان آن شرایط درونی را چنین نام برد: ۱. داشتن علم صحیح ۲. مراقبه روزانه و طی روز ۳. نیت درست و صحیح از مراقبه ۴. مداومت بر مراقبه 👌کنار هم قرارگرفتن این دو شرط سبب شکل‌گیری مراقبه که نتیجه آن طهارت است خواهد شد که هر یک را به طور خلاصه توضیح خواهیم داد بعونه تعالی. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹قال مولانا امیرالمومنین صلوات الله علیه: کَانُوا قَوْماً مِنْ أَهْلِ الدُّنْیا وَ لَیسُوا مِنْ أَهْلِهَا فَکَانُوا فِیهَا کَمَنْ لَیسَ مِنْهَا... یرَوْنَ أَهْلَ الدُّنْیا یعَظِّمُونَ مَوْتَ أَجْسَادِهِمْ وَ هُمْ أَشَدُّ إِعْظَاماً لِمَوْتِ قُلُوبِ أَحِبَّائِهِم. امیرالمومنین علی علیه‌السلام فرمودند: «قومی از اهل دنیا بودند که اهل آن نبودند یعنی در بین اهل دنیا زندگی می‌کردند ولی قلب‌هایشان نسبت به دنیا زاهد و بی‌رغبت بود، آنان میدیدند که اهل دنیا مرگ اجسادشان را بزرگ و ناپسند میشمرند، ولی آنها مرگ دلهای دوستانشان را بزرگتر و ناپسندتر میدانند». 🗒نهج‌البلاغه خطبه ۱۳۰ 📏پ.ن: در زمانه ما اکثر قریب به اتفاق انسان‌ها از مرگ و جداشدن روح از بدن در هراس هستند ولی از مرگ دل و حقیقت و خراب شدن ابد و آخرت خود ذره‌ای اندوه و ناراحتی ندارند و باید گفت: مرگ جسم کجا و مرگ روح کجا❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه پنجاه و سوم معراج السعاده.mp3
26.02M
✨فضیلت و شرافت علم و علماء 🍃علم دین بر همه واجب است. 🌹برکات علم در قرآن 📝برکات علم در روایات به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع مراقبه الف: ناامیدی از خود 👌از موانعی که شروط بیرونی مراقبه نام دارد و لازم است آن را حل نماییم ناامیدی از خود است، یعنی کسی که اشتیاق به جهاد پیدا کرده است جملاتی بر زبان می‌آورد که مشخص است امید به حرکت در مسیر عبودیت و خودسازی ندارد؛ به بیان دیگر از اینکه به نتیجه برسد و در مسیر عبودیت جزو بندگان خاص الهی گردد ناامید می‌باشد و خود را از این جمع خارج می‌داند. گاهی اوقات این مسائل ذاتی هست یعنی بی دلیل خود را از این جمع خارج می‌کند و در جواب کسی که آنان را به تزکیه دعوت می‌کند می‌گویند: ما اصلا به درد این مسئله نمی‌خوریم❗️ گاهی اوقات این مسئله به دلایل خاصی ایجاد شده است؛ مثلا چندبار تلاش کرده است و به نتیجه نرسیده است و دیگر کار را رها کرده است و با خود می‌گوید: من اگر لایق بودم اون چندبار موفق می‌شدم❗️ 💢یا هدف درستی از تزکیه نداشته است و به این دلیل ناامید گشته است مثل آن فردی که سه سال نمازشب خواند و به دلیل اینکه اتفاقی نیفتاد از خود ناامید شده و تزکیه و نمازشب را کنار گذاشته است❗️ گاهی اوقات نیز مشکل در این است که چون گناهان گذشته زیادی داشته است یا اکنون نفس و شیطان بسیار زیاد او را منحرف می‌سازند و دچار گناهان زیاد شده است از تزکیه و اینکه بتواند در این مسیر قدم بردارد ناامید شده است. و هزاران اتفافاتی که در زندگی مادی و معنوی انسان شکل گرفته است و اسباب ناامیدی را در دل ایجاد و شعار من نمی‌توانم را بر زبان جاری کرده است و بساط دوری از قرب الهی را در زندگی او جاری ساخته است و از دور نشسته است و دائم حسرت رشد اخلاقی و معنوی دیگران را می‌خورد و می‌گوید: ای کاش من هم می‌توانستم جزو بندگان خدا شوم❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥ضرر بزرگ ناامیدی قال امیرالمومنین علی علیه‌السلام: في القُنوطِ التَّفريطُ. امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: نوميدى، باعث كوتاهى و کم‌کاری در عمل مى شود. 🗒 بحار الأنوار: ۷۷/۲۱۱/۱ 🔸️پ.ن: یکی از مضراتی که ناامیدی برای انسان ایجاد می‌کند این است که اسباب ترک عمل و کوتاهی در وظایف را به بار می‌آورد زیرا فرد ناامید به دلیل آنکه از هدف تعیین شده دور مانده است، حوصله انجام وظایفی که قبل از ناامیدی داشته است را ندارد به این دلیل میل به عمل و تلاش در او کشته می‌شود و نتیجتا هیچ‌گاه موفق نمی‌گردد. ✨راهکارها در پست‌های آتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥شیطان و ناامیدی 💢در باب راهکارها دو نوع راهکار وجود دارد: اول: راهکار کلی که در آن معرفت انسان به خود تغییر می‌کند و انسان می‌یابد تمام عالم مهیای رشد و حرکت اوست و تفاوتی بین او و دیگران وجود ندارد. دوم: راهکارهای جزیی و مصداقی که در آن لازم است بعضی مسائل که اسباب ناامیدی شده است مورد بررسی قرار بگیرند و راهکارهای موجود بیان گردد. 🔸️اما قبل از اینکه به توضیح این راهکارها بپردازیم لازم است نکته‌ ابتدایی و مقدمه‌ای را بیان کنیم که تمام یاس‌های و ناامیدی‌هایی که برای انسان پیش می‌آید از جانب شیطان رجیم است یعنی آن مطرود درگاه خداوندمتعال در قلوب انسان از طرق مختلف و مخصوص به خود القاء می‌کند که تو آدم نمی‌شوی و توان این کار را نداری و به دلیل اینکه شیطان در انسان‌شناسی تبحر خاصی دارد هر کسی را از طریق خاص خود ناامید می‌کند. کسی را به خاطر آنکه سنّ بالا دارد به سوی ناامیدی می‌کشاند که از تو آدم در نمی‌آید، کسی دیگر را به خاطر گناه خاصی که مرتکب شده است به سوی ناامیدی از خود سوق می‌دهد، کسی دیگر را به خاطر گناهان گذشته ناامید می‌کند و ... پس می‌توان گفت یاس‌ انسان از خود، منشا شیطانی دارد و آن ملعون با ظرائفی که سراغ دارد مقابل انسان می‌ایستد و به او درس ناامیدی و آنکه تو آدم نمی‌شوی می‌دهد❗️ 🌹یکی از اولیای الهی می‌فرمود: شیطان قبل و بعد معصیت دو کار مختلف انجام می‌دهد: قبل معصیت گناه را کوچک می‌کند تا انسان آن را مرتکب شود و بعد از آنکه انسان دچار عصیان می‌شود به او می‌گوید که تو دیگر آدم نمی‌شوی❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥خلق شدیم تا آدم شویم؟! راهکار کلی: ۱. توجه به هدف خلقت ۲. باز بودن راه معرفت و تزکیه ✍در باب راهکار کلی لازم است به هدف خلقت و بیانات خدای متعال در قرآن کریم و اهل بیت علیهم‌السلام در این باب بپردازیم. خداوندمتعال در سوره مبارکه ذاریات آیه ۵۶ فرموده است: وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ. و جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم. یعنی خداوندمتعال انسان‌ها را برای عبادت خود خلق نموده است و در این مسئله همه انسان‌ها برابر هستند اگرچه عده‌ای استعداد عبودیت را در خود زنده می‌کنند. 🍃در سوره مبارکه بقره آیه ۳۰ خداوندمتعال فرموده است: وَ اِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ اِنِّی جاعِلٌ‌ فِی‌ الْاَرْضِ‌ خَلیفَه. و زمانی که پروردگارت به فرشتگان گفت: من می‌خواهم، به طور مستمر، در زمین جانشینی بیافرینم. این آیه نیز گویای آن است که خداوندمتعال انسان را برای مقام نورانی آفریده است و تفاوتی بین نوع انسان‌ها وجود ندارد. 👈درنتیجه می‌توان چنین استنباط کرد که استعداد تزکیه و مقام نورانی عبودیت در تک‌تک انسان‌ها وجود دارد و هیچ انسانی که تمایل به معرفت الهی و انسان شدن دارد نمی‌تواند بگوید من توانایی این کار را ندارم زیرا این گفته با آیات قرآن سازگاری ندارد زیرا خلقت انسان برای عبدشدن او بوده است یعنی خداوندمتعال استعداد بنده شدن را در وجود او قرار داده است و نمی‌توان به این مسئله خدشه‌ای وارد نمود و اکنون نوبت انسان است که با قدم گذاشتن در طریق عبودیت به سوی آن هدف نورانی حرکت کند. 🌹پس از نظر کلی تک‌تک انسان‌ها توفیق عبد شدن را دارند پس باید به دنبال موانعی بود که این ناامیدی و دوری از هدف خلقت را ایجاد کرده است که همان راهکارهای جزیی و مصداقی می‌باشد که در پست‌های آتی به آن‌ها خواهیم پرداخت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹بیان مرحوم عیناثی از اولیای قرن ۱۱ ✍ایشان در کتاب آداب النفس بحث می‌کنند که آیا همه انسان‌ها می‌توانند نفس خود را تربیت کنند و راه کمال را در پیش بگیرند یا خیر؟! ✨در جواب می‌فرمایند: هر فرد عاقلی امکان اصلاح نفس و تهذیب اخلاق خود را دارد و عده‌ ای گمان کردند که امکان تربیت نفس وجود ندارد‼️ بلکه درست این است که امکان تبدیل و تغییر اخلاق و حرکت در مسیر اعتدال با انجام اعمال و افعال و ... ممکن است و اگر چنین نبود انبیاء و اولیا و حکماء در دعوت به سوی خدای متعال به هر طریقی تلاش نمی‌کردند‼️ و همچنین امر به مکارم اخلاق نیز صحیح نبود در حالی که سید بشر صلی الله علیه و آله فرمودند: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به اوج برسانم. 🗂آداب النفس صص ۱۱ و ۱۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711